View Full Version : BJ kylmäkäynnistys
Soon moro!
Vaihoin tossa viime viikonloppuna kunnostetun 3B koneen BJ nelikymppiseen. On uudet hehkut ja suuttimet ja pumppukin on säädätetty. Onkelmana on kylmäkäynnistys, kun ei taho millään lähtee käyntiin ilman butaania tms. EDIC:ki ei toiminu vanhassakaan B koneessa, mut se lähti kyl käyntiin pakkaskeleilläkin ilman lohkolämppäriä. Puristukset koneessa oli kuulemma diesel huollon mukaan kohdillaan sekä ajotus. Ja vaikka manuaalisesti kääntää "pakkosyötön" päälle, niin ei silti tahdo lähteä käyntiin. Lämpösenä lähtee ku vähän virta-avainta näyttää. Itellä ei tuu enää mitään mieleen...
Note! This message was posted anonymously!
kristian
07.12.2005, 12:05
tuleeko hehkuille virtaa?
saako kone miten löpöä? kun tuo "lämpösenä lähtee" vois viitata siihenkin et joku paikka polttoainelinjassa vuotaa ja valuttaa putken tyhjäksi pidempään seistessä.
helppo koittaa kun laittaa filtterille tulevan putken johonkin irtopulloon "lämpimänä" ja aamulla koittaa miten lähtee.
Mitenkäs uusien hehkujen jännitearvo. Itse päivitin 3B:hen joskus vuosia sitten. Koneessa oli pikahehkut, joista tuli entiset ensimmäisellä nappihehkukäynnistyksellä... Mittaappa hehkut uudelleen.
Mikko
No taitaapa se hehkuissa vika olla. Minkä arvoset hehkut pitäisi laittaa, kun onhan niitä 24V jännitteellä oleviin lantikoihin myytävänä mm. 10,5V 14,0V 19,0V ja 20,5V tulppia???
Mikä on oikea hehkutusaika tulpilla?
20,5 V on ainakin omassa 3B koneessani. hehkutuksen ajasta ei mitään tarkkaa tietoa, kun on erillinen katkaisin hehkuille (hehkurele paskana)
Koitappa kylmänä ensin nostaa käsipumpulla painetta niin on ainakin soppaa koneelle. Tuleeko putkesta minkään väristä savua kun käynnistät kylmänä?
Jep. Mulla ainakin ne 20,5 v ja hehkutusaika arvotaan tilanteen mukaan. Nappihehkulla kun voi jatkaa koneen käydessäkin.
Ainakin mun BJ40 tuntuu tykkäävän kylmäkäinnistyksessä, kun ajoitus on hillittömän varhaisella. Tällöin kone hörähtää pakkasestakin käyntiin kuin ajatus ja lähes savuttomasti. Haittapuolena varhaisesta ajoituksesta on koneen nakutus, mikä ei tietenkään ole koneelle terveellistä pidemmän päälle. Olen kokeilemalla hakenut ajoituksen kohtaan, jossa kone ei nakuta kesäpolttoaineella ja talviliemelläkin vain aavistuksen. Tällöin koneen saan käyntiin pakkasestakin manuaalisella pakkosyötöllä ja jälkihehkulla. Vaaleaa savua tulee tosin tällä ajoituksella kylmästä koneesta ensimmäisen minuutin ajan ihan riittävästi.
ps. ei harva, koneelle täysremontti tehty... se nyt vain satuu käyttäytymään näin.