PDA

View Full Version : Vetoautoa 2600kg kärrylle


niinrento
14.08.2020, 15:01
Moi! Kysyn täältäkin, kun tuntuu että itseltä on ideat loppu. Lähipiirissä olisi kiinnostusta n. 10t€ vetoautoon, seuraavin kriteerein:


Dieselkone (kilsoja tulee >30tkm/v)
Automaattivaihteisto
Jatkuva neliveto (myös maantienopeuksissa, eikä mitään 2WD/4WD -tiloja)
Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä yllättäviä tilanteita varten
Ei ilmajousitusta (ylläpitokulut)
Matalamman pään ylläpitokulut


Varsinaisille maasto-ominaisuuksille ei ole mitään tarvetta, mutta harvempi farkku hinaa tuollaista 2600kg kärryä, joten käytännössä vaihtoehtoina on saksalaisia luksus-katumaastureita ja oikeampia maastureita muualta. Kartoittamiani vaihtoehtoja:


Audi Q7 (kallis ylläpitää)
BMW X5 (kallis ylläpitää)
Kia Sorento mk1 (ei jatkuvaa nelivetoa)
Jeep Grand Cherokee (huolestuttava ääritilannekäytös (https://www.youtube.com/watch?v=zaYFLb8WMGM&feature=youtu.be&t=22), luotettavuus epäilyttää)
Land Rover Discovery (saatavilla ilman ilmajousitusta, mutta silti kallis ylläpitää)
Mercedes-Benz ML (kallis ylläpitää)
Toyota Land Cruiser (alle 400tkm autoja ei pahemmin osu budjettiin)
Volkswagen Touareg (kallis ylläpitää)


Olenko missannut jotain? Grand Cherokee vaikuttaa muuten ihan asialliselta, mutta Jeepin maine ei ole kovin hyvä. Budjetin määrittelemän ikäiset saksalaiset ovat netistä luetun perusteella aikamoisia katastrofeja omistaa, sääli sinänsä kun esim. Touaregia on kehuttu erinomaiseksi vetoautoksi...

Kaitsu67
14.08.2020, 17:11
Discovery ja Range on hyviä vetoautoja, 3500kg saa vetää. Toki Defekin, siinä nyt on ainakin rautajouset, mutta 10k€ on tiukassa löytää.
Miksi ei ilmajousitusta? Ei ne estä vetämistä ja mukavat ajossa, eikä perä painu vaikka painoa koukussa.

1-sarjan Discot ja Classicci Rankut on sitten ihan vietereillä.

Ylläpito on kohtuu edullista kun tilaa osat UK:sta, ja vielä edullisempaa jos tusaa itse huollot ym.

-MaTTi-
14.08.2020, 17:22
Pajero: https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/9230174

Vaikka mieluummin ottaisin ite (Toyota-lasit kun on päässä) LC120:n. Mutta hintaerolla tekee jo vähän remonttia, eikä se Toitsukaan täysin huoleton/remonttivapaa ole enää noilla kilsoilla/tuossa iässä. Pajerot menee Toyotaa pienemmällä kulutuksellakin mikäli tarinat tosia.

Hessu888
14.08.2020, 18:38
Toyota-lasit mullakin, mutta kaverilla oli Nissan Pathfinder ja kesti pirun pitkään ilman remontteja. Lopulta turbo meni, mutta muuten oli vähävikanen yksilö.

tapsa4x4
14.08.2020, 19:52
Nissan/toyota/chevy/volvo/mitsubishi lasien läpi ku tulee maailmaa katottua ni tarvi vajaan vuos sitten halvan juurikin noi kriteerit täyttävän trailerin veturin ja tuli 2006 2.5crdi automaati kia sorento. Hiton hyvä peli toimii ku junanvessa, puhtia sais olla enenmän(170hv malli tai ohjelmointi) automaatti pelaa loistavasti ja hiljainen sisältä, joku vajaan 40tkm vuoteen työnnetty tolla nyt. 3000km lapin reissun talven työnsin meneen nelikko päällä sen ihmeemmin. Keskitasauspyörästö olis kyl hyvä keksintö tämmöiseen mut ilman on pärjätty kun vaan on hyvät nastarenkaat talveksi.

Ja ehdottomasti kannataa samantien laittaa 45mm korottava alusta iskareineen vakio alusta mun makuun vetelä.

Rölli
14.08.2020, 21:25
Mitä tarkoitat tolla jatkuvalla nelivedolla? Noista vaihtoehdoista aika harva vetää kokoajan molemmista päistä.

Ippe69
14.08.2020, 23:17
Mitä tarkoitat tolla jatkuvalla nelivedolla? Noista vaihtoehdoista aika harva vetää kokoajan molemmista päistä.
Keskellä tasauspyörästö, myös etupää vetää kokoajan. Ja on kiaa lukuunottamatta kaikissa yllämainituissa, joskaan ei vanhimmissa Land Cruisereissa mutta nehän oli jo rajattu pois.

niinrento
15.08.2020, 00:46
Discovery ja Range on hyviä vetoautoja, 3500kg saa vetää. Toki Defekin, siinä nyt on ainakin rautajouset, mutta 10k€ on tiukassa löytää.
Miksi ei ilmajousitusta? Ei ne estä vetämistä ja mukavat ajossa, eikä perä painu vaikka painoa koukussa.

1-sarjan Discot ja Classicci Rankut on sitten ihan vietereillä.

Ylläpito on kohtuu edullista kun tilaa osat UK:sta, ja vielä edullisempaa jos tusaa itse huollot ym.

Kaksi Jaguaria omistaneena ja brittiautoihin vihkiytyneellä pajalla siten ravanneena kierrän britit kaukaa. Range Rover olisi tietenkin erittäin hieno ja kaikin puolin erinomainen, mutta se ongelmien määrä ei vaan käy...muuten saattaisin omistaa itsekin moisen, koska design miellyttää sisältä ja ulkoa, ja sitä Jaguarin kasia on ikävä.

Ilmajousitus olisi siis ominaisuuksiensa puolesta erittäin tervetullut, mutta se väistämättä hajoaa jossain vaiheessa, ja korjauskulut ovat ihan eri luokkaa kuin perinteisillä jousilla. Joidenkin valmistajien ilmajousitukset ovat parempia (Toyota, Lexus), JLR:n vastaavista ratkaisuista olen kuullut mekaanikoilta aika masentavia näkemyksiä.

Pajero: https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/9230174

Vaikka mieluummin ottaisin ite (Toyota-lasit kun on päässä) LC120:n. Mutta hintaerolla tekee jo vähän remonttia, eikä se Toitsukaan täysin huoleton/remonttivapaa ole enää noilla kilsoilla/tuossa iässä. Pajerot menee Toyotaa pienemmällä kulutuksellakin mikäli tarinat tosia.

Tuon sukupolven Pajerossa on nähtävästi Super Select II, jossa on takavedon ohella valintana jatkuva neliveto tasauspyörästöllä ja viskolla. Eli pitäisi siis pelata myös maantieajossa. Kiitos, laitan Pajeron korvan taakse!

Nissan/toyota/chevy/volvo/mitsubishi lasien läpi ku tulee maailmaa katottua ni tarvi vajaan vuos sitten halvan juurikin noi kriteerit täyttävän trailerin veturin ja tuli 2006 2.5crdi automaati kia sorento. Hiton hyvä peli toimii ku junanvessa, puhtia sais olla enenmän(170hv malli tai ohjelmointi) automaatti pelaa loistavasti ja hiljainen sisältä, joku vajaan 40tkm vuoteen työnnetty tolla nyt. 3000km lapin reissun talven työnsin meneen nelikko päällä sen ihmeemmin. Keskitasauspyörästö olis kyl hyvä keksintö tämmöiseen mut ilman on pärjätty kun vaan on hyvät nastarenkaat talveksi.

Ja ehdottomasti kannataa samantien laittaa 45mm korottava alusta iskareineen vakio alusta mun makuun vetelä.

Nykyinen vetoauto on juurikin 2006 Sorento, CRDI & automaatti (2006 alkaen tullut 5v). Ongelmana Sorentossa on juurikin se, että neliveto pitää kytkeä käsin, ja ohjekirja sanoo että paikat hajoavat jos ajelee nelivedolla kuivalla asfaltilla kahdeksaakymppiä. Ei sitten oikein tiedä, uskaltaako vetää raskasta kärryä maantiellä talvella neliveto päällä vai ei, ja takavetokin hirvittää.
Joissain Sorentoissa on "automaattinen" neliveto, joka on ilmeisesti mekaanisesti sama mutta valinta takavedon ja nelivedon välillä tapahtuu luistonestojärjestelmän käskyttämänä tms. Sekin on siis suurimman osan ajasta takavetoinen.

Mitä tarkoitat tolla jatkuvalla nelivedolla? Noista vaihtoehdoista aika harva vetää kokoajan molemmista päistä.

Keskellä tasauspyörästö, myös etupää vetää kokoajan. Ja on kiaa lukuunottamatta kaikissa yllämainituissa, joskaan ei vanhimmissa Land Cruisereissa mutta nehän oli jo rajattu pois.

Juurikin näin. Jos Sorentoon saisi keskelle tasauspyörästön ja voisi huoletta ajella nelivedolla, päädyttäisiin varmaan pari vuotta tuoreempaan saman sukupolven Sorentoon, josta löytyy ESP.

Bj Andy
15.08.2020, 07:47
Toyota lasit päässä ostin 4vuotta sitten Ml Mersun. W163

Vaihdettu on suuttimenpohjatiivisteitä, laturin hiilet, muutama nivel ja takajousi. Ostaessa 330tkm ja ny on reilu satku ajettu.

On todella eleettömän hyvä vetoauto, todella hyvä ajonvakautus ja absit. Vaikkei niitä Tosimies tarvi, eikä vahingossakaan saa kehua...

Kasikoneet kun jättää nykyisille omistajilleen niin ei pahasti pitäisi mennä pieleen.
270 kone kestää näköjään hieman kiehumistakin kun emännältä mossahti vesiletku pari viikkoa sitten. Lisätään se remppalistaan.

Tuo vaihtuu tod.näk tuoreempaan vastaavaan kun aika koittaa sen verran mieluinen laite on. Hiljaisin auto missä olen ikinä ollut edes kyydissä.

Sitten ne miinukset. Takana jenkkimallin vyöt. On aika tympeä sitoa turvaistuin kiinni. Juomatelineet ponnahtaa vahingossa polvella auki, tankkaus on nesteen D mittarista hankalaa kun niissä on joku mokkula siinä pistoolissa joka ottaa kylkeen kiinni, ja jotain muita amerikkalaistyyppisiä laatuongelmia. Mutta onneksi nämä näkyvät käytettyjen hinnassa.
Saman ikäsen Toyotan hinnalla näitä saa kahdesta kolmeen.

Luoppis
15.08.2020, 08:09
tankkaus on nesteen D mittarista hankalaa kun niissä on joku mokkula siinä pistoolissa joka ottaa kylkeen kiinni

Ainakin Nesteellä ja Teboililla on raskaan kaluston tankkauspisteillä nuo mokkulat kortitonta tankkausta varten. Tankin täyttöaukon juureen asennetaan renkula, mistä toi mokkula saa signaalin ja tankkaus alkaa ilman mittarilla asiointia. Tuskin sopii se mokkula moneen muuhunkaan henkilöautoon tai maasturiin vaivattomasti, kun tankkaustorvi on yleensä upotettuna viistoon kulmaan auton kylkeen.

TimoV
15.08.2020, 08:30
Toyota lasit päässä ostin 4vuotta sitten Ml Mersun. W163

Vaihdettu on suuttimenpohjatiivisteitä, laturin hiilet, muutama nivel ja takajousi. Ostaessa 330tkm ja ny on reilu satku ajettu.

On todella eleettömän hyvä vetoauto, todella hyvä ajonvakautus ja absit. Vaikkei niitä Tosimies tarvi, eikä vahingossakaan saa kehua...

Kasikoneet kun jättää nykyisille omistajilleen niin ei pahasti pitäisi mennä pieleen.
270 kone kestää näköjään hieman kiehumistakin kun emännältä mossahti vesiletku pari viikkoa sitten. Lisätään se remppalistaan.

Tuo vaihtuu tod.näk tuoreempaan vastaavaan kun aika koittaa sen verran mieluinen laite on. Hiljaisin auto missä olen ikinä ollut edes kyydissä.

Sitten ne miinukset. Takana jenkkimallin vyöt. On aika tympeä sitoa turvaistuin kiinni. Juomatelineet ponnahtaa vahingossa polvella auki, tankkaus on nesteen D mittarista hankalaa kun niissä on joku mokkula siinä pistoolissa joka ottaa kylkeen kiinni, ja jotain muita amerikkalaistyyppisiä laatuongelmia. Mutta onneksi nämä näkyvät käytettyjen hinnassa.
Saman ikäsen Toyotan hinnalla näitä saa kahdesta kolmeen.
Allekirjoitan. W163 on melko mukava vetoauto. Tuo 270cdi kestää käsittämättömiä kilometrejä, kuten saman perheen muutkin moottorit. Ja suuttimien pohjatiivisteen vaihtaa itse puoleen tuntiin ja Toyotasta poiketen sen vuodon huomaa heti, eikä se riko moottoria. Moottorin puolesta ei juuri muuta varmasti ole odotettavissa. Oma bensamölli on myös mukava, vähän kyllä nitisee enemmän Rangeen verrattuna.

Ippe69
15.08.2020, 10:08
Nyt kun joukolla alettiin mersuja kehumaan, niin jatkan samalla linjalla mersulasit päässä. Muutama W164:ää, joka muuten ulkonäöltään on paaaljon parempi kuin W163, on ollu tuttavapiirissä. On hiljainen ja muutenkin todella mukava ajaa, eikä moottoritienopeudetkaan tunnu miltään. Ja kärry liikkuu kevyesti perässä. Ylläpitokuluja varmaan on, en tosin tiedä onko kuinka iso ero kilpailijoihin nähden. Käsittääkseni noiden ilmajousien osat ei ihan hirveitä maksa kunhan ei mene niitä veholta ostamaan. Sikäli en ehkä hylkäisi niiden takia.

Kaitsu67
15.08.2020, 10:37
Ilmajouset ei kyllä ole hirveän kalliita loppupeleissä, kompressoreihinkin saa korjaussarjaa.

Ja veikkaan että Mersun osat on kyllä ylipäänsä kalliimpia kun Land Roverin osat kun tilaa itse suoraan UK:sta. Esim. Timkenin pyöränlaakeri Lantikkaan marmoritiskillä satasen pintaan, UK:sta sama Timkenin laakeri n. 10 puntaa.

Luoppis
18.08.2020, 17:47
Kuinkas paljon tommosessa ML mersussa muuten sitten on se maksimi vetopaino? Ovatko antaneet ihan täydet 3500kg?

Timo_L
19.08.2020, 08:21
Takana jenkkimallin vyöt.

Mitä on jenkkimallin vyöt? :confused:

dmn
19.08.2020, 08:37
Pari ekan mallisarjan Touaregia useamman vuoden omistaneena ja toisella lähes jo 500tkm rullattu ei voi kyllä ylläpitokuluja pitää korkeina (V6 TDI koneella). Polttoainekulut ja verot on sitten oma juttu. Omapaino autolla on aika hurja, ei ole säästelty raudassa. Mutta vetää 3500kg ja tarvittaessa enemmänkin :-)
Olisko ainoa isompi remppa ollu ilmastoinnin servomoottorin vaihto, jota varten piti kojelauta irroittaa. Osa tähän onneksi oli sama kuin Transporterissa, eikä ollut hinnan kiroissa. Ja osiahan näihin saa hyvin kun Q7/Cayanne/Touareg jakaa suuren osan osista keskenään.

TimoV
19.08.2020, 10:56
Kuinkas paljon tommosessa ML mersussa muuten sitten on se maksimi vetopaino? Ovatko antaneet ihan täydet 3500kg?

Omassa Möllissä 3365kg,
Rangessa sitten täydet.

Hulivili
19.08.2020, 11:18
Amarok on toiminut ison kärryn vetämiseen varsin mainiosti. 3300kg saa ottaa koukkuun 132kw higline on jatkuvalla nelivedolla, keskitasauspyörästöllä varustettu.

”Pikkuautoista” WV Tiguanilla saa vetää 2500 ja selviytyy siitä ihan hyvin. Siinä vähän järeämpi DSG sen pitäisi jopa kestää.
10k auton löytäminen voi olla vaikeaa...

Nerd-O
19.08.2020, 11:23
Mites on Hyundai Terracan? Ottaa niitä viimeisiä vuosimalleja vielä. Jos löydät mallin missä on automaatti ja nahkasisusta niin siinä on silloin erittäin todennäköisesti jatkuva neliveto. Jostain syystä sitä on saanut kahdella eri nelivetojärjestelmällä. Kytkettävällä ja jatkuvalla. Jatkuva tais olla 40/60 vetosuhteella. Namiskuukkelista sitten valitset lukollista nopiaa ja hidasta aluetta. Vetokyky 2700kg. Ottaa vähintään 2005 mallisen niin se on silloin facelift. Minkä myötä siinä on enemmän tehoa. Tais olla vajaa 170hv nokalla potkua? Yhtä tuollaista tuoreempaa mallia käynyt ajamassa ja liikkuu kyllä ihan rivakkaasti. Porukkahan väittää tuon olevan Pajeron kopio, mut se ei ole. En tie mitä siinä on Pajerosta ja mistä porukka repii sen olevan Pajero? Takaperä on ainakin Kian kuorma-autosta, mistä myös se moottori muistaakseni oli. Noi on joka tapauksessa melko halpoja. Korottaminenkin on tosi halpaa. Ja ainakin oma peli muuttui huomattavasti paremmaksi veturiksi kun vaihtoi korotusjouset siihen. Perä ei ollut enää sellainen löysä kärryn kanssa. Muutoin tuon tekniikan suhteen ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Se vaihteisto on sama mitä käytti moni muukin valmistaja. Kuten Mitsu, Toitsu, Volvo, Jeep jne. Toihan on kuitenkin perinteinen maasturi vielä. Oma runko, jäykkä taka-akseli, risukeula, jakolaatikko. Osien saanti suomesta vähän nihkeämpää, mutta saksasta ja ruotsista saa hyvin osia.

Mut oli se vetopeli mikä tahansa niin halpaa se ei ole. Varsinkaan tuolla kaivatulla vetokyvyllä. Jos halpaa haluaisi niin melkein noita pienempiä citymaastureita. Tyyliin VW Tiquan. Siitä ekasta kopasta on se viistolla keulalla varustettu peli niin sillä saisi vetää muistaakseni 2500kg. Ei nyt suoraan tuohon riitä, mut varmasti on halvempi muutoin pitää kuin iso maasturi.

HJ60
19.08.2020, 16:59
Mitä on jenkkimallin vyöt? :confused:

Tarkottaisko niitä, jotka pitää kerralla vetää ulos asti, tai käyttää takasin sisällä että saa lisää löysiä. Eli ei "joustavat", vaan lukittuu aina siihen mihin veto loppuu, tai sisäänpäin kiristetään.

Bj Andy
20.08.2020, 14:37
Omassa Möllissä 3365kg,
Rangessa sitten täydet.

Ja 150kg aisalle.

Bj Andy
20.08.2020, 14:38
Tarkottaisko niitä, jotka pitää kerralla vetää ulos asti, tai käyttää takasin sisällä että saa lisää löysiä. Eli ei "joustavat", vaan lukittuu aina siihen mihin veto loppuu, tai sisäänpäin kiristetään.

Just nää.

Timo_L
20.08.2020, 21:13
Tarkottaisko niitä, jotka pitää kerralla vetää ulos asti, tai käyttää takasin sisällä että saa lisää löysiä. Eli ei "joustavat", vaan lukittuu aina siihen mihin veto loppuu, tai sisäänpäin kiristetään.

Eipä nuo vyöt sen kummemmat ole 2004 Focuksessakaan, käytännössä helpoin vetää kunnolla ulos ja sit vyö kiinni. En ole kokenut minkäänlaiseksi ongelmaksi Jeepissä enkä Focuksessa..

Edit: metsässä on välillä persiistä etenkin pikku kallistuksissa, vaihtaa asentoa kun koittaa vähän kurkata ulos, ja vyö kelaa sisään, ei tule löysää ennenkuin avaa vyön :D

niinrento
24.08.2020, 14:44
Mites on Hyundai Terracan? Ottaa niitä viimeisiä vuosimalleja vielä. Jos löydät mallin missä on automaatti ja nahkasisusta niin siinä on silloin erittäin todennäköisesti jatkuva neliveto. Jostain syystä sitä on saanut kahdella eri nelivetojärjestelmällä. Kytkettävällä ja jatkuvalla. Jatkuva tais olla 40/60 vetosuhteella. Namiskuukkelista sitten valitset lukollista nopiaa ja hidasta aluetta. Vetokyky 2700kg. Ottaa vähintään 2005 mallisen niin se on silloin facelift. Minkä myötä siinä on enemmän tehoa. Tais olla vajaa 170hv nokalla potkua? Yhtä tuollaista tuoreempaa mallia käynyt ajamassa ja liikkuu kyllä ihan rivakkaasti. Porukkahan väittää tuon olevan Pajeron kopio, mut se ei ole. En tie mitä siinä on Pajerosta ja mistä porukka repii sen olevan Pajero? Takaperä on ainakin Kian kuorma-autosta, mistä myös se moottori muistaakseni oli. Noi on joka tapauksessa melko halpoja. Korottaminenkin on tosi halpaa. Ja ainakin oma peli muuttui huomattavasti paremmaksi veturiksi kun vaihtoi korotusjouset siihen. Perä ei ollut enää sellainen löysä kärryn kanssa. Muutoin tuon tekniikan suhteen ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Se vaihteisto on sama mitä käytti moni muukin valmistaja. Kuten Mitsu, Toitsu, Volvo, Jeep jne. Toihan on kuitenkin perinteinen maasturi vielä. Oma runko, jäykkä taka-akseli, risukeula, jakolaatikko. Osien saanti suomesta vähän nihkeämpää, mutta saksasta ja ruotsista saa hyvin osia.

Terracan ei ollut listallani, koska sitä ei valmistettu oikeasti jatkuvalla nelivedolla. Vaihtoehtoina olivat Sorenton tapaan manuaalisesti kytkettävä ja automaattisesti kytkeytyvä neliveto (TOD; Torque On Demand). Jälkimmäinen on siis takaveto jossa etupyörät vetävät kun järjestelmä havaitsee luistoa/sutimista. En tiedä onko järjestelmä miten sama kuin Sorentossa, mutta Sorenton (BL) nelivetoteknologiaa avaava Kian PDF mainitsee myös Terracanin.

Käytännössä järkevin vaihtoehto vaikuttaa olevan 4. sukupolven Pajero.

uteiN_H
10.09.2020, 19:36
Moi! Kysyn täältäkin, kun tuntuu että itseltä on ideat loppu. Lähipiirissä olisi kiinnostusta n. 10t€ vetoautoon, seuraavin kriteerein:


Dieselkone (kilsoja tulee >30tkm/v)
Automaattivaihteisto
Jatkuva neliveto (myös maantienopeuksissa, eikä mitään 2WD/4WD -tiloja)
Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä yllättäviä tilanteita varten
Ei ilmajousitusta (ylläpitokulut)
Matalamman pään ylläpitokulut


Varsinaisille maasto-ominaisuuksille ei ole mitään tarvetta, mutta harvempi farkku hinaa tuollaista 2600kg kärryä, joten käytännössä vaihtoehtoina on saksalaisia luksus-katumaastureita ja oikeampia maastureita muualta. Kartoittamiani vaihtoehtoja:


Audi Q7 (kallis ylläpitää)
BMW X5 (kallis ylläpitää)
Kia Sorento mk1 (ei jatkuvaa nelivetoa)
Jeep Grand Cherokee (huolestuttava ääritilannekäytös (https://www.youtube.com/watch?v=zaYFLb8WMGM&feature=youtu.be&t=22), luotettavuus epäilyttää)
Land Rover Discovery (saatavilla ilman ilmajousitusta, mutta silti kallis ylläpitää)
Mercedes-Benz ML (kallis ylläpitää)
Toyota Land Cruiser (alle 400tkm autoja ei pahemmin osu budjettiin)
Volkswagen Touareg (kallis ylläpitää)


Olenko missannut jotain? Grand Cherokee vaikuttaa muuten ihan asialliselta, mutta Jeepin maine ei ole kovin hyvä. Budjetin määrittelemän ikäiset saksalaiset ovat netistä luetun perusteella aikamoisia katastrofeja omistaa, sääli sinänsä kun esim. Touaregia on kehuttu erinomaiseksi vetoautoksi...

Nii lait vaik kymmen neekerpoikaa sitä vetään....

Mut silti mun ääni neliveto pakulle.....
Toimii moneen muuhunkin ku nahkoil istumiseen.....
Laihduta painoi.....100kg. tai heitä ne pakun takaloosteriin.....
Vaikka sulla olis se 2600 tai 2700kg kärry.
Pyydä vaaka paikalle jos tarpeen.....
2500kg vanhemmis T5. En oo varma mut uudemmist 2800kg taitaa löytyy vetopainot. Viisaammat vahvistakoon.
Parempii kun paskemmat hlö autot.
Näkee hyvin, turvallinen vaikka ohitella ku näkee matalien kattojen yli....
Riippu tehoist.
Menee vaik kuoermalava sisään jos sivuun avautivil ovil...
JNE.....
Pitkään menee 3250mm pitkä kelkkakin pienel modauksel. Etusukset etupenkkien alle.

Ja moderauksen takii hävii taikasanat VW T5 tai T6 4Motion...... 5- tai 6v manuaali.....
DSG tai automaatti vetoautoksi..... on kuin verta kaivais nenästä. Ne ei kelpaa käytettyinä kenellekkään....
Joihin remppa maksaa......Liikaa.....Toimii ehkä takuu ajan, jos sitäkään......
Eikä oo mun mielestä edes toiminta varmoi vetohommiin....
DSG voi toimii moottoritiellä, ei missään muualla.

Momentin muutimel....maastoauto mettäs mitä mukavin mitä voi olla, oiken suojattuna .

Mitä svidduu......
Ollaanko venäjällä.

Nerd-O
16.09.2020, 11:08
Terracan ei ollut listallani, koska sitä ei valmistettu oikeasti jatkuvalla nelivedolla. Vaihtoehtoina olivat Sorenton tapaan manuaalisesti kytkettävä ja automaattisesti kytkeytyvä neliveto (TOD; Torque On Demand). Jälkimmäinen on siis takaveto jossa etupyörät vetävät kun järjestelmä havaitsee luistoa/sutimista. En tiedä onko järjestelmä miten sama kuin Sorentossa, mutta Sorenton (BL) nelivetoteknologiaa avaava Kian PDF mainitsee myös Terracanin.

Käytännössä järkevin vaihtoehto vaikuttaa olevan 4. sukupolven Pajero.
Jaa se systeemi olisi tuollainen? Yritin siitä etsiä tietoa niin käytännössä ainoa mitä löysi oli, että se on jatkuva neliveto ilmeisesti 50/50 suhteella. Jonka saa sitten namiskuukkelista lukittua ja samasta valitaan hidas tai nopea alue. Ja tosiaan se vaati jonkin perin hämärän tietyn vaihteisto/sisusta yhdistelmän niin silloin siinä on tuo jatkuva. Yhtä sellaista olen käynyt ajamassa. Siinä se neliveto kyllä toimi samantien. Eli minkäänlaista viivettä ei ollut. Ja tuo mitä testasin oli manuaalilaatikko ja taisi olla kangaspenkit? Mikä on vähän outoa yhdistelmä. Mutta se itse peli oli vuosimallia 2006, joten oisko tuo myös jotenkin vuosimalliin yhdistettävissä? Oli aika lähellä etten vielä ostanut sitä kun ois saanut niin edukkaasti :D

niinrento
23.09.2020, 12:17
Jaa se systeemi olisi tuollainen? Yritin siitä etsiä tietoa niin käytännössä ainoa mitä löysi oli, että se on jatkuva neliveto ilmeisesti 50/50 suhteella. Jonka saa sitten namiskuukkelista lukittua ja samasta valitaan hidas tai nopea alue. Ja tosiaan se vaati jonkin perin hämärän tietyn vaihteisto/sisusta yhdistelmän niin silloin siinä on tuo jatkuva. Yhtä sellaista olen käynyt ajamassa. Siinä se neliveto kyllä toimi samantien. Eli minkäänlaista viivettä ei ollut. Ja tuo mitä testasin oli manuaalilaatikko ja taisi olla kangaspenkit? Mikä on vähän outoa yhdistelmä. Mutta se itse peli oli vuosimallia 2006, joten oisko tuo myös jotenkin vuosimalliin yhdistettävissä? Oli aika lähellä etten vielä ostanut sitä kun ois saanut niin edukkaasti :D

Netistä luettuna vaihtoehtoina juurikin 2H/4H/4L ja AUTO/LOW, ja jälkimmäinen on takavetoinen kunnes auto kokee nelivedon tarpeelliseksi. Muotoilu on kyllä usein "full-time on-demand 4WD", ts. neliveto tarvittessa, valmiudessa koko ajan. Lienee siis sama kuin Sorentossa.

Kummassakaan versiossa ei ilmeisesti ole tasauspyörästöä keskellä.

paikkatakki
24.09.2020, 20:01
Moi! Kysyn täältäkin, kun tuntuu että itseltä on ideat loppu. Lähipiirissä olisi kiinnostusta n. 10t€ vetoautoon, seuraavin kriteerein:


Dieselkone (kilsoja tulee >30tkm/v)
Automaattivaihteisto
Jatkuva neliveto (myös maantienopeuksissa, eikä mitään 2WD/4WD -tiloja)
Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä yllättäviä tilanteita varten
Ei ilmajousitusta (ylläpitokulut)
Matalamman pään ylläpitokulut


Varsinaisille maasto-ominaisuuksille ei ole mitään tarvetta, mutta harvempi farkku hinaa tuollaista 2600kg kärryä, joten käytännössä vaihtoehtoina on saksalaisia luksus-katumaastureita ja oikeampia maastureita muualta. Kartoittamiani vaihtoehtoja:


Audi Q7 (kallis ylläpitää)
BMW X5 (kallis ylläpitää)
Kia Sorento mk1 (ei jatkuvaa nelivetoa)
Jeep Grand Cherokee (huolestuttava ääritilannekäytös (https://www.youtube.com/watch?v=zaYFLb8WMGM&feature=youtu.be&t=22), luotettavuus epäilyttää)
Land Rover Discovery (saatavilla ilman ilmajousitusta, mutta silti kallis ylläpitää)
Mercedes-Benz ML (kallis ylläpitää)
Toyota Land Cruiser (alle 400tkm autoja ei pahemmin osu budjettiin)
Volkswagen Touareg (kallis ylläpitää)


Olenko missannut jotain? Grand Cherokee vaikuttaa muuten ihan asialliselta, mutta Jeepin maine ei ole kovin hyvä. Budjetin määrittelemän ikäiset saksalaiset ovat netistä luetun perusteella aikamoisia katastrofeja omistaa, sääli sinänsä kun esim. Touaregia on kehuttu erinomaiseksi vetoautoksi...

Mitä tarkoitat tuolla "kallis ylläpitää" termillä esim tuon BMW:n kohdalla? Eikö kaikki tuon kokoluokan autot ole kalliita ylläpitää siinä mielessä, että jokaisen verot on likipitäen tonnin/vuosi? Vakuutusten hinnassa ei suurta eroa sitten voi ainakaan täysillä bonuksilla olla.

Kymppitonnilla ei taida saada kuin ensimmäisen korimallin (E53) X5:sen, mutta nehän onkin sitten tosi hyviä autoja. Ilmajousia ei näissä ole, ellei ole erikseen uutena tilattu. Moottori on yksi BMW:n parhaita dieseleitä (M57N), jonka suurimmat huolenaiheet ovat vain apulaitteissa. Samaa moottoriahan on käytetty myös Range Roverissa. E53 Faceliftissä on jo xdrive-neliveto ja ZF:n vaihdelaatikko, jonka ainoa murhe on venttilikoneiston solenoidit. Alkavat jossain vaiheessa jumitteleen, mutta korjaamiseen ei tarvi ottaa vaihdelaatikkoa irti. Vanhempien malline GM-vaihdelaatikossa on ollut sitten muitakin murheita, ja semmoiset välttäisi ainakin itse.

E53 korista X5:sta ostaessa ottaisin budjetissa huomioon sen verran, että ostaisin eteen ja taakse kaikki tukivarret ja puslat laadukkaina osina (esim Lemförder), ellei ole varmaa tietoa, että ne on vastikään vaihdettu. Nuo kun laittaa kerralla kaikki, niin alustan nivelissä ei ole seuraavaan 250tkm:iin korjattavaa. Halvoilla osilla taas käy niin että ne on väljät ennen seuraavaa katsastusta.

Ainoa vaan, että E53 korisen X5:sen vetopaino ei ihan ole sitä 2500 kg:ta. tuossa meidän auton otteessa näyttää lukevan jarrullisena 2300kg.

niinrento
12.11.2020, 14:11
Mitä tarkoitat tuolla "kallis ylläpitää" termillä esim tuon BMW:n kohdalla? Eikö kaikki tuon kokoluokan autot ole kalliita ylläpitää siinä mielessä, että jokaisen verot on likipitäen tonnin/vuosi? Vakuutusten hinnassa ei suurta eroa sitten voi ainakaan täysillä bonuksilla olla.

Kymppitonnilla ei taida saada kuin ensimmäisen korimallin (E53) X5:sen, mutta nehän onkin sitten tosi hyviä autoja. Ilmajousia ei näissä ole, ellei ole erikseen uutena tilattu. Moottori on yksi BMW:n parhaita dieseleitä (M57N), jonka suurimmat huolenaiheet ovat vain apulaitteissa. Samaa moottoriahan on käytetty myös Range Roverissa. E53 Faceliftissä on jo xdrive-neliveto ja ZF:n vaihdelaatikko, jonka ainoa murhe on venttilikoneiston solenoidit. Alkavat jossain vaiheessa jumitteleen, mutta korjaamiseen ei tarvi ottaa vaihdelaatikkoa irti. Vanhempien malline GM-vaihdelaatikossa on ollut sitten muitakin murheita, ja semmoiset välttäisi ainakin itse.

E53 korista X5:sta ostaessa ottaisin budjetissa huomioon sen verran, että ostaisin eteen ja taakse kaikki tukivarret ja puslat laadukkaina osina (esim Lemförder), ellei ole varmaa tietoa, että ne on vastikään vaihdettu. Nuo kun laittaa kerralla kaikki, niin alustan nivelissä ei ole seuraavaan 250tkm:iin korjattavaa. Halvoilla osilla taas käy niin että ne on väljät ennen seuraavaa katsastusta.

Ainoa vaan, että E53 korisen X5:sen vetopaino ei ihan ole sitä 2500 kg:ta. tuossa meidän auton otteessa näyttää lukevan jarrullisena 2300kg.

Tarkoitan ilmaantuvia ongelmia ja niiden korjausta. Meillä ei ole perheessä automekaanikkoja saati tarvittavia työtiloja, ja tuollainen BMW menee mielestäni ikävästi sanottuna harrasteautokategoriaan. Eikä se vetomassakaan riitä edes paperilla. Parempi että vetomassa (ja sen myötä voimansiirto, jäähdytys, jarrut, yms) on sen verran ylimitoitettu, ettei se toistuvasti perässä oleva kärry ole aivan ylärajalla.

Touaregiakin vilkaistiin, ja löytyyhän siitäkin netistä muutama anekdootti miten vähän on ollut ongelmia. Vastaavasti löytyy pilvin pimein niitä joilla ongelmia on jatkuvalla syötöllä...jopa Volkswageniin erikoistunut liike suositteli välttämään mallia (vaikka kysyin faceliftatusta 3.0 TDI:stä, jota pidetään "parhaana" Touaregina).

Etsiskely saatiin lopulta päätökseen; alkuperäinen budjetti ylittyi ja mallin hyvän maineen myötä perheeseen tuli pari päivää sitten ketjussakin ehdotettu 4. sukupolven Pajero (NT) (https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Pajero#Fourth_generation_(V80-_/_NS,_NT,_NW,_NX;_2006-Present)) jokseenkin kaikilla varusteilla sekä hyvällä historialla.

sirrom
12.11.2020, 16:06
Toivottavasti ketjunaloittaja kirjoittaa tulevaisuudessakin ja kertoo millainen helmi tuli ostettua tai paljonko siihen on kulutettu aikaa korjaamolla.
Luulisi että on kaikin puolin järkevä osto kun niin paljon saa olla ei saa olla ei voi ja niin päin pois on käyty läpi.