View Full Version : Jeep Grand Cherokee 5.2 Metsälle
Terve vaan kaikille! Ajattelin aloittaa hieman projektikertomusta omasta Jeepistä, että miten tämän kanssa mennään eteenpäin ja toivottavasti myös löytyy tarvittaessa hyviä vinkkejä täältä foorumilta. Kaikenlainen palaute on tervetullutta ja varsinkin vinkit tällaiselle vasta offroad-harrastuksen aloittaneelle on aina hyvästä.
Eli kohteena on Jeep Grand Cherokee 5.2 V8, automaatilla. Joku edellisista omistajista oli alkanut tekemään ruostekorjauksia ja sytyttänyt tämän kuskin jalkatilasta tuleen. Sieltähän oli palanut sitten johtosarjaa ja ainakin pyyhkijöiden ohjausboksi oli sulanut pilalle. Siitä sitten jäänyt seisomaan useammaksi vuodeksi, ennenkuin päätyi minulle.
Jeeppihän saatiin käymään kun hieman johtosarjaa korjaili ja poisti jälkiasenteiset varashälyttimet :D Ilmeisesti hitsailtu aikanaan akun kaapelit kiinni kun niin paljon oli palanut sulakkeita. Mm. Ecun sulake oli kärähtänyt kun ihmeteltiin kipinän puutetta.
Kun oltiin saatu jeeppi käyntikuntoon, huomasin, että vesipumppuhan vuotaa ja klappia on reilusti. Autodocilta tuli uusi vesipumppu ja sen vaihdoin. Vesipumpun vaihdon jälkeen ei lähtenytkään enää käyntiin. Tässä vaiheessa oltiin hieman kysymysmerkkiä, starttipilottia imusarjaan ja hörähti. Meiltähän puuttuu bensa. Tarkemmin kun kuunteli niin eihän PA-pumppu pyöri ollenkaan. Ei muutakun kontinpohjaan "huoltoluukku" ja PA-pumppu pöydälle. Pumppu sökö ja Autodocilta uutta pumppua tilalle. Uudella pumpulla käy kun unelma :D
Kun nämä perusasiat olin saanut korjattua, kävin hakemassa 4x4partsilta 4" korottavan alustan ja vironpojilta tuli 32x11,5" westlaket. Vakaajat lähti alustan asennuksen yhteydessä kiertoradalle. Tuli kyllä mukavan kiikkerä ajaa :D Yllättävän mukavat renkaat kyllä maantielle.
Suunnitelmia jatkoon on puskurien teko, vinssin hankinta ja asennus ja jos saisi vielä edes tuulilasinpyyhkijät toimimaan jollain nopeudella. :D Kaikki kommentit ja vinkit tervetulleita.
Hyvä että teit polttoainepumpulle huoltoluuku, noi tarvikemallin paskat kestää joko muutaman kuukauden ja tuurilla jonkun vuoden. Ja on tosiaan ihan tuurista kiinni.. :D
Minkäslaista osaa tarkemmin alustassa ja ohjauksessa on? Näissä on vähän sellainen huono piirre että casteri ja auraus pitää saada aika hyvin kohdalleen ettei ala woblaamaan, eli säädettävät tukivarret on aikalailla pakolliset.
Hyvä että teit polttoainepumpulle huoltoluuku, noi tarvikemallin paskat kestää joko muutaman kuukauden ja tuurilla jonkun vuoden. Ja on tosiaan ihan tuurista kiinni.. :D
Minkäslaista osaa tarkemmin alustassa ja ohjauksessa on? Näissä on vähän sellainen huono piirre että casteri ja auraus pitää saada aika hyvin kohdalleen ettei ala woblaamaan, eli säädettävät tukivarret on aikalailla pakolliset.
Taakse tuli rough countryn iskarit ja vanhat etujouset. Eteen tuli procompin iskarit ja pidemmät jouset. Edessä alatukivarret tuli samalla jykevämpää.
Meinaat, että ajossa alkaa woblottamaan? Ainakaan en huomannut (vielä) moista woplaamista kun työpaikalta kotiin ajoin.
Eli olis hyvä vielä laittaa ainakin ylätukivarret säädettävät. Panhardi varmaan kans?
Ei se välttämättä woblaa, ennenkuin osut sopivaan liikuntasaumaan tai kaivonkanteen. Muistat sitten että jos alkaa woblata niin ensin kulmat kohdalleen ja testaa niin että ei ole woblaustaipumusta, sit vasta ohjausiskari takaisin paikalleen.
Eteen ja taakse tuollaisella korotuksella säädettävät panhardit, EI relocation brackettiä koska ne joko löystyy tai rikkoo panhardin kiinnikkeen - tai tekee molemmat.
Yhtäkään alkuperäistä tukivartta ei pidä jättää ainakaan eteen jos ei halua ongelmia - orkkisvarret on vain hieman pahvia vahvemmat jos meinaa poistua tieltä :D Takana orkkisvarret jotenkuten menettelee jos budjettihengessä rakentaa, mutta ei ne hyvät ole sielläkään.
Autoa korottaessa tukivarsien kulma muuttuu -> orkkisvarsien puslat hajoaa usein viimeistään vähän ajan päästä koska voimat kohdistuu varsiin eri suuntaan kuin siihen asti. Edessä tilanne on pahempi koska renkaan osuessa kuoppaan akseli työntää puslia, ja korotetussa tukivarren kulma on jyrkähkö jolloin se "lyö" puslaan eri tavalla kuin vakiokorkuisessa.
Tukivarsia ja panhardeja asentaessa kandee muistaa, että niitä ei pitäisi kiristää sormitiukkuutta enempää ennenkuin paino on akseleiden päällä -> vasta sitten momenttiin. Jos akselit roikkuu vapaana pultteja kiristäessä, niin paino päällä kumipuslat jää kiertyneeksi ja voi revetä yllättävän nopeasti sen jälkeen.
Säädettävillä ylä- ja alavarsilla voi hienosäätää akseliväliä, casteria ja pinionikulmaa. Ilman säätöjä ne on mitä on, ja jos ei ole optimit niin woblaa hyvin herkästi, kardaanit saattaa täristää yms..
Onko etukardaanin akselinpää ristikolla vai vakionopeusnivelellä? Jos on ristikko niin ei hätää, jos CV- nivelellä niin se keppi ei toimi korotuksen kanssa.
Onko etukardaanin akselinpää ristikolla vai vakionopeusnivelellä? Jos on ristikko niin ei hätää, jos CV- nivelellä niin se keppi ei toimi korotuksen kanssa.
On ihan ristikolla kardaanit.
Täytyy laittaa korvantaakse noi säädettävät varret. Nyt ois enemmän halua päästä metsään kokeileen miltä tää tuntuu :D
Jeeppikerholle laitoin hakemusta menemään, mutta vastausta ei ole kuulunu.
Huomasin tuossa eilen semmosta että lämpösenä meinaa sammuilla kun käyttää kierroksia ja antaa palata tyhjäkäynnille. Alkoi kyllä hetken päästä pitämään tyhjäkäyntikierroksia.
Tyhjäkäynti moottori taisi olla iac putsaus tai uusiminen. Ja mulla oli myös egr vika lämpimänä. Siitä alipaine letku tukkoon. Vikakoodit kannatta katsoa. Mulla on samanlainen jeeppi, niin vaihteiston pannat kannattaa säätää.vinssin jos Laittaa niin 8500 lbs on vähän tehoton. Helma palkit myös hyvät.
Tyhjäkäynti moottori taisi olla iac putsaus tai uusiminen. Ja mulla oli myös egr vika lämpimänä. Siitä alipaine letku tukkoon. Vikakoodit kannatta katsoa. Mulla on samanlainen jeeppi, niin vaihteiston pannat kannattaa säätää.vinssin jos Laittaa niin 8500 lbs on vähän tehoton. Helma palkit myös hyvät.
Täytyy toi IAC ainaki putsailla ja kattoo vaikuttaako.
Tyhjäkäynti moottori taisi olla iac putsaus tai uusiminen. Ja mulla oli myös egr vika lämpimänä. Siitä alipaine letku tukkoon. Vikakoodit kannatta katsoa. Mulla on samanlainen jeeppi, niin vaihteiston pannat kannattaa säätää.vinssin jos Laittaa niin 8500 lbs on vähän tehoton. Helma palkit myös hyvät.
Kasikoneisessa kandee muistaa että koneen pitää käydä tyhjäkäyntiä lämpinä paikallaan ollessa IAC töpseli irrotettuna. Jos ei käy niin jossain on vikaa. Eli perussäätö/ tyhjäkäynti on tehty tehtaalla läppärungon säädöllä, IAC antaa sitten lisäilmaa silloin kun tarttee.
Pantoihin liittyen sen verran, että niitä ei kannata säätää - ne PITÄÄ säätää ;)
Kasikoneisessa kandee muistaa että koneen pitää käydä tyhjäkäyntiä lämpinä paikallaan ollessa IAC töpseli irrotettuna. Jos ei käy niin jossain on vikaa. Eli perussäätö/ tyhjäkäynti on tehty tehtaalla läppärungon säädöllä, IAC antaa sitten lisäilmaa silloin kun tarttee.
Pantoihin liittyen sen verran, että niitä ei kannata säätää - ne PITÄÄ säätää ;)
Pantojen säätöön jotain ohjetta? Nopea KVG ei tuottanut tulosta. :D
Tyhjäkäyntiongelmat hävis itsekseen. Kokeilin tuota, että käykö tyhjää kun ottaa IAC:n piuhan irti ja kävihän se. Varmaan köytön puutetta kun nyt toimii normaalisti.
Kävin leimakonttorilla ja leimahan sieltä pätkähti parin kehotuksen kanssa :D leimalta ajelin kotia niin etujarrut alko laahaamaan tolkuttomasti. Siinäpä oikeastaan seuraava urakka.
Jarrujen herkistelyä. Ei ollu edes pahasti jumissa viiden vuoden seisomisen jäljiltä. Männät lähti pikku makustelulla liikkeelle ja liukutapit sormilla. Hieman voitelua ja kasaan. Samalla paiskasin 30mm leeput kun otti kääntäessä kaikkialle kiinni. Syyläriä odottelen postista kun vuotaa. Kulmakorpea odotellessa :D
Sitä kaljapäissään kun tekee nii luulee, että tulee priimaa. Koeajolla nyt veti heti kuskinpuolen totaalijuntturaan. Uutta satulaa metsästämään.
KoniJeep
09.08.2020, 19:58
Sitä kaljapäissään kun tekee nii luulee, että tulee priimaa. Koeajolla nyt veti heti kuskinpuolen totaalijuntturaan. Uutta satulaa metsästämään.
Ei ne herkistelemällä parane... uutta tilalle. Nuo vanhat kun turpoo niin jumii varmasti uudelleen vaikka kuinka herkistelis
Kannattaa sit myös katsoa onko olkavarsien sarvissa urat missä palat liukuu. Jos - lähes poikkeuksetta kun :D - on urat, niin siihen jumii -> täytehitsaus ja hionta tasaiseksi.
Ei ne herkistelemällä parane... uutta tilalle. Nuo vanhat kun turpoo niin jumii varmasti uudelleen vaikka kuinka herkistelis
Joo, näinhän se on... Muutaman napanderin jälkeen sitä luulee kaikenlaista. Ja ku uusia saa satasella nii kovin kauaa kannata käyttää aikaa vanhojen kans.
Eteen hain Jamantilta uudet satulat, ei laahaile enää. Sitten tuli hieman lämpöongelma koeajolla ja termari oli tullut käyttöikänsä päähän. Termarin vaihdon jälkeen alkoi jostain välistä valumaan nesteen pihalle, sen kummempaa miettimättä ajohaluissa jäöhdyttimen paikkausaineet koneeseen ja valuminen loppui. Pääsipähän kulmakorpeen :D jotain pientä kuvasaastetta. Alusta tuli todettua toimivaksi ja kiinalaisissa renkaissa yllättävän hyvä pito.
Oisko täällä ideoita miten lähtä toteuttamaan vinssille petiä? Lähinnä eniten kiinnostaa koriin kiinnitys.
KoniJeep
19.08.2020, 19:20
Oisko täällä ideoita miten lähtä toteuttamaan vinssille petiä? Lähinnä eniten kiinnostaa koriin kiinnitys.
Palkin sisälle sopivaa palkkia. Pikkasen pitää avartaa korista palkin päätä.
Kohta tulisi myyntiin järeä vinssipuskuri!
Tällanen:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8603&pictureid=216061
Minä tein tälleen, eikä ole tarvinnut katua hetkeäkään. Jäykisti koria ihan selkeästi, ei tarvi arpoa kestääkö, ja on muutenkin kaikinpuolin toimiva..
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton+rakennusta/Etu-+ja+takapuskuri/
Minä tein tälleen, eikä ole tarvinnut katua hetkeäkään. Jäykisti koria ihan selkeästi, ei tarvi arpoa kestääkö, ja on muutenkin kaikinpuolin toimiva..
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton+rakennusta/Etu-+ja+takapuskuri/
Täähän näyttää mukavan jykevältä. Saako kopioida :D
Täähän näyttää mukavan jykevältä. Saako kopioida :D
Siitä vaan, ei ole patentoitu ratkaisu :D
KoniJeep
19.08.2020, 21:56
Minä tein tälleen, eikä ole tarvinnut katua hetkeäkään. Jäykisti koria ihan selkeästi, ei tarvi arpoa kestääkö, ja on muutenkin kaikinpuolin toimiva..
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton+rakennusta/Etu-+ja+takapuskuri/
Fiksusti sijoitettu vinssi! Ei ole iso etuylitys.
Siitä vaan, ei ole patentoitu ratkaisu :D
Siirsitkö tankin johonki, vai laitoitko ihan toista mallia?
Tossa muuten varovainen hiippailuvideo kulmakorvesta :D
Ycc46E1LO0Y
hyvän näköstä jeeppiä pukkaa👍😀
^Minä kiitän.
Mulla olis tossa muutama litra punasta Raptoria. Eikös se ole se hyvä maali metsälle :D
Eipä tälläkään ole ku ajeltu nyt. Töistä kerännyt roippeita puskureita ja pohjapanssareita varten :D Hyvin saa tehtyä kuorma-auton raidetangoista ja polttoainetankin pohjapanssarista oivan mettäpelin :D
gqa8GTqThdo
Hienosti meni ja kunnon V8 soundit....! ;)
Kulmakorvesta sain tulijaisiksi tekemistä :D Eli alatukivarsille täytyy hitsata vahvemmat korvakot. Kuinka pirusti tuo akseli taipuu kun sille antaa lämpöä?
Kuinka pirusti tuo akseli taipuu kun sille antaa lämpöä?
Jos hitsaa fiksusti niin ei oikeastaan ollenkaan, eli esim. yksi puoli yhdestä korvakkeesta, sitten toisen puolen korvakkeen yksi, sitten taas toinen, yms...
Ja aina voi antaa vastalämpöä jos taipuu.
..aijuu, kun kerran sait akselista korvakkeet irti, niin kandee tutkia aika tarkkaan kaikki korinpään kiinnikkeet. Minulla murtui takaa ylätukivarren kiinnikkeet irti, alakorvakkeissa oli alkavaa murtumaa, etuyläkorvakkeet oli osittain irti, ja alakorvakkeissa oli kohtalaisen pitkät murtumat :D
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Tukivarren%20kiinnikkeet%20ja%20koripalkkien%20vah vistus/Editoitu-8887.jpg?img=full
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Tukivarren%20kiinnikkeet%20ja%20koripalkkien%20vah vistus/Editoitu-5164.jpg?img=full
Herätellääs tätäkin pienen hiljaiselon jälkeen. Osia ja roippeita tullut keräiltyä viimeisen kulmakorven reissun jälkeen. Jeeppihän levännyt talviunta tässä parikuukautta :D
Aiheeseen. Mites voi vaikuttaa tuohon jeepin kaasuun, kun vähäkin kun hipaisee kaasupoljinta, jeeppi nappaa kauhiasti kierroksia kerralla -> rehti hiippailu metsässä vaikeaa.
Eiköhän tämäkin herätellä tuosta vielä henkiin.
Laturi oli päättänyt päivänsä talven aikana. Autodocilta halvin sopiva tilalle.
Aiheeseen. Mites voi vaikuttaa tuohon jeepin kaasuun, kun vähäkin kun hipaisee kaasupoljinta, jeeppi nappaa kauhiasti kierroksia kerralla -> rehti hiippailu metsässä vaikeaa.
Nojaa kaasujalalla keskitunneliin ja koita kehittää herkkä kaasuvarvas - kasit on tosiaan yllättävän teräviä kaasuvasteen osalta pikkupuolella.
Kaasupedaalin progressiota voisi koittaa muuttaa kaasuläpän nivelistöä muokkaamalla, mutta menee vähän kikkailuksi.
Nojaa kaasujalalla keskitunneliin ja koita kehittää herkkä kaasuvarvas - kasit on tosiaan yllättävän teräviä kaasuvasteen osalta pikkupuolella.
Kaasupedaalin progressiota voisi koittaa muuttaa kaasuläpän nivelistöä muokkaamalla, mutta menee vähän kikkailuksi.
Okei, no täytyy alkaa herkistelemään kaasuvarvasta.
Saatiinhan tämäkin ajokuntoon. Kuskinpuolen korvakkoa en alkanut vielä vaihtamaan.
https://youtu.be/GzrcKjkltCE
Tässä pätkää helatorstain ajeluista. Jokin edessä natisee, en tiedä mikä.
Taas kulmakorpi toimitti tekemistä. Panhardin kiinnike taka-akselista irti ja jarruputki kahdesta kohtaa poikki. Meni tuosta jakotukilta ja sitten akselin alta pätkä taakse. Näköjään taakse menevää jarruputkea joskus jatkettu.
Korvakkeen hitsailin tossa paikalleen, joskus yritetty näköjään vahvistaa joskus. No jos tuo tämän syksyn vielä pysyisi paikoillaan, talvella tarkoitus tiputtaa akselit alas ja vahvistella. Samalla täytyy miettiä, että tukivarret tulisi uniball-nivelillä. Nämä uretaanipuslilla olevat repii korvakoita, kun eivät anna myöden yhtään..
Muutama kuva kans.
En laittaisi uniballeja, ne kun vain kiertyy mutta ei anna periksi koska nivel sinällään on kova. Vaikka nelilinkki onkin, niin ei ole täysin "vapaa" liikkumaan - tarvitsee siis jonkinlaista joustoa pusliin.
Itsellä meni kohtalaisen jäykillä flex jointeilla missä pallojen pesät oli HDPE:tä (eikä kumia/ uretaania) alatukivareen ja ylätukivarsien korvakkeet rikki edestä, ja takanakin oli alakiinnikkeissä murtumia sekä ylätukivarret lähti korin päästä irti. Eli joko esim. Johnny jointit, Metalcloakin Duroflexit, tai sitten niin että toisessa päässä vartta on kumipusla ja toisessa joku laadukas flex joint.
Edit: eikun joo, johan tuohon yläpuolelle olin laittanutkin nuo samat fotot :D
Panhardin kiinnike taka-akselilla näyttää aika huonolta, myös korjauksen jälkeen.. korroosio tainnut tehdä tehtävänsä, ja edellisen tekemä korjauskaan ei ole ehkä ihan onnistunut.
Panhardin kiinnike taka-akselilla näyttää aika huonolta, myös korjauksen jälkeen.. korroosio tainnut tehdä tehtävänsä, ja edellisen tekemä korjauskaan ei ole ehkä ihan onnistunut.
Joo, alkaa olla aika rustiikkinen. Edellinen korjaaja vetänyt saumat papattilangalla vissiin, kun ei ollut sulanut edes akseliin kiinni. Mennään tämä syksy näillä, jos kestää. Talvella tehdään uusiks sitten.