View Full Version : Lava-auton verotus
Miten autoveroa lasketaan, jos laittaa käytettyyn 5-paikkaseen lava-autoon takapenkit. Maksetaanko lisä autovero uuden vastaavan hinnasta?
Ja onko muutoskatsastus mahdollista ollenkaan, jos auto on uudesta asti ollut 2-paikkainen.
Pekka
Miten autoveroa lasketaan, jos laittaa käytettyyn 5-paikkaseen lava-autoon takapenkit. Maksetaanko lisä autovero uuden vastaavan hinnasta?
Ja onko muutoskatsastus mahdollista ollenkaan, jos auto on uudesta asti ollut 2-paikkainen.
Pekka
Jäännös arvon mukaan menneepi?
Kato tullin sivuilta vastaavan katiskan verotuspäätöksiä niin voit yllättyä joko iloisesti tai sitten sillä toisella tavalla.
Miten autoveroa lasketaan, jos laittaa käytettyyn 5-paikkaseen lava-autoon takapenkit. Maksetaanko lisä autovero uuden vastaavan hinnasta?
Ja onko muutoskatsastus mahdollista ollenkaan, jos auto on uudesta asti ollut 2-paikkainen.
Pekka
Jos on ollut rekisterissä 5-paikkaisena Suomessa niin ei mene autoveroa. Jos on tuotu tai ollut uudesta asti 2-paikkaisena, saa autoveron maksaa kokonaan uudestaan. Sisäänmaksettu vero ei hyödytä mitään, se vedetään pöntöstä alas. Verotuksen hoitaa tässä tapauksessa Trafi, näkemättä autoa pelkästään käyttöönottopäivän ja kilsojen mukaan, eikä siitä saa mitään normaaleja vähennyksiä niin kuin ulkomailta tuodessa. Halvempi siis hakea ulkomailta samanlainen.
Jos on ollut rekisterissä 5-paikkaisena Suomessa niin ei mene autoveroa. Jos on tuotu tai ollut uudesta asti 2-paikkaisena, saa autoveron maksaa kokonaan uudestaan. Sisäänmaksettu vero ei hyödytä mitään, se vedetään pöntöstä alas. Verotuksen hoitaa tässä tapauksessa Trafi, näkemättä autoa pelkästään käyttöönottopäivän ja kilsojen mukaan, eikä siitä saa mitään normaaleja vähennyksiä niin kuin ulkomailta tuodessa. Halvempi siis hakea ulkomailta samanlainen.
Jos muutan farkkupakun tai umpipakun hlö-autoksi, siis aikansa autoverottoman mallin, vero lasketaan ikävähennyksen kautta, kuten ulkomailta tuodussa. Tarpeeksi vanhassa ei käytännössä ollenkaan tule veroa.
Miksi lava-auto poikkeaisi tästä?
Jos muutan farkkupakun tai umpipakun hlö-autoksi, siis aikansa autoverottoman mallin, vero lasketaan ikävähennyksen kautta, kuten ulkomailta tuodussa. Tarpeeksi vanhassa ei käytännössä ollenkaan tule veroa.
Miksi lava-auto poikkeaisi tästä?
Ei miksikään jos se on tarpeeksi vanha. Uuden 5 paikkaisen isutsun hinnassa on vajaa 20 donaa veroa joten se sulaa aikas kauan.
Pari tuttua jenkkieemeliä on rekannut ja verottanut vaninsa hlöautoksi muutaman satkun verolla.
Mutta jos ei tiedä katiskan ikää ja mallia niin on hankala arvioida homman hintaa....aaartgj
Jos muutan farkkupakun tai umpipakun hlö-autoksi, siis aikansa autoverottoman mallin, vero lasketaan ikävähennyksen kautta, kuten ulkomailta tuodussa. Tarpeeksi vanhassa ei käytännössä ollenkaan tule veroa.
Miksi lava-auto poikkeaisi tästä?
Ei poikkeakaan. Verotusarvo ja -prosentti tulee iän ja kilsojen mukaan samalla lailla.
Samaa olen itse pohtinut näiden DoubleCap autojen vanhetessa voisi saada kohtuuverolla ihan siistejä 5 Hlön lava-autoja henkilöautoiksi kun eihän niitä kenelläkään ole varaa uutena ostaa henkilöautona. N.10 vuotta vanhoja on kuitenkin ostettu neliovisina jonkin verran ja Amarokithan esimerkiksi myytiin ainakin aluksi vain neliovisena.
Myös minun ymmärtääkseni autovero lasketaan auton olemassaolevasta verotusarvosta. Ei siis ostohetken autoveron mukaan.
Myös minun ymmärtääkseni autovero lasketaan auton olemassaolevasta verotusarvosta. Ei siis ostohetken autoveron mukaan.
Näin on. Yks tapaus oli että tuotu 5-paikkainen Hiluxi maahan ja otettu takapenkki pois. Alennetun veron pakuna kilpiin ja 4000€ veroa. Sit ajeli vuoden ja laittoi takapenkin, verotusarvo olikin pompannut 23000 -> 28000€, Trafin silmissä oli siis kalliimpi vuoden ajettuna. Toki 5-paikkaisena pyynnit isompia. Toi 4000€ meni kankkulan kaivoon ja veroa sai maksaa uudestaan nyt n. 8000€. Jos olisit tuonut vuotta aiemmin suoraan 5-paikkaisena niin olisit ainakin ton 4000€ rikkaampi.
Vanhan lavaportterin 92 vuosimallisen, muutin kun oli pitkähyttinen 6 paikkaiseksi pakettiautoksi. Tuli monikäyttöajoneuvo ja verolappu 450e.
Oliskohan pitänyt kilsat laittaa sinne 800tkm kohdalle suunnilleen että olis vero tippunu. Verottaja arvioi 2500e arvoiseksi auton, halpa se on silti verrattuna brittien hintoihin noista autoista. Siellä ja saksassa tosin saapi kuorma-autoksi katsastettua muttei täällä.
Kaksikäyttöauto. Tollasta monikäyttöö olekaan.
Eli jos ostaa kaivoksesta poistoon menevän pickupin ja kilvittää sen, niin verolappu heilahtaa isompana pienten kilsojen mukaan, eikä sitä huomioida ollenkaan, että se on liki rusinaksi pieksetty tunnelissa?
Vai onko sillä mitään väliä, ettei sitä ole suomessa missään vaiheessa aiemmin kilvitetty? Vastaako kaivoskäyttö ulkomailla käyttöä?
Autoon saa toki mukaan osoituksen käyttöönotosta aikanaan otetun liikennevakuutustodistuksen muodossa.
Mites näissä kannattaako autoa käyttää vaikka ruottissa hagertin nimissä ja tuonti autona tuoda?
Niin, noissa kaivosvehkeissä on puolensa.
Kilometrejä ei ole välttämättä paljonkaan, mutta käyttötunteja on uskomaton määrä. 5000 tuntia/vuosi vastaa noin 200 tkm ajoa. Eikä ole mikään ihme, autot käyvät 24/7 yleensä.
Pientä ja isompaa lommoa riittää, ruostetta on ajopinnan vuoksi ja alusta on kovilla pohjaan kertyvän "kaivospaskan" vuoksi.
"Soijaa" saattaa olla auton pohjassa satoja kiloja.
Kivipölyä on sitten joka paikassa, johtaa sähköä ja aiheuttaa korroosiota ja näin esim. hihnankiristimien, laturien ja starttien kulumisen. Johtosarjoista löytyy katkeamista ja hapettumista jne.
Ottakaapa joku ja kilvittäkää tuommoinen suomalaisella kaivoksella ollut auto.
Sitten tietoa tänne, kiitos.
Itse olen käsityksessä, että ei todellakaan kannata.
Ottakaapa joku ja kilvittäkää tuommoinen suomalaisella kaivoksella ollut auto.
Sitten tietoa tänne, kiitos.
Itse olen käsityksessä, että ei todellakaan kannata.
En epäile käsitystäsi ollenkaan. Ne kaivoksilla olleet autot joutaisi yleensä paaliin ihan suoraan. Vähän sama kuin satamissa käytössä olevat autot, ympäristö ja käyttötyyli (lyhyttä ajoa ja paljon tyhjäkäyntiä, järjettömän paljon suolausta talvella) ei oikein ole autoille suotuisia.. Kaivoksilla toki rasitus vielä ihan toista luokkaa kuin meillä.
Hessu888
08.09.2020, 22:32
Niin, noissa kaivosvehkeissä on puolensa.
Kilometrejä ei ole välttämättä paljonkaan, mutta käyttötunteja on uskomaton määrä. 5000 tuntia/vuosi vastaa noin 200 tkm ajoa. Eikä ole mikään ihme, autot käyvät 24/7 yleensä.
Pientä ja isompaa lommoa riittää, ruostetta on ajopinnan vuoksi ja alusta on kovilla pohjaan kertyvän "kaivospaskan" vuoksi.
"Soijaa" saattaa olla auton pohjassa satoja kiloja.
Kivipölyä on sitten joka paikassa, johtaa sähköä ja aiheuttaa korroosiota ja näin esim. hihnankiristimien, laturien ja starttien kulumisen. Johtosarjoista löytyy katkeamista ja hapettumista jne.
Ottakaapa joku ja kilvittäkää tuommoinen suomalaisella kaivoksella ollut auto.
Sitten tietoa tänne, kiitos.
Itse olen käsityksessä, että ei todellakaan kannata.
Jos ureavehkeet esim. Hzj79:iin maksaa 10k€ ja veroja menee 20k€, niin eihän se kilvitys ole missään mielessä järkevää. Järkevämpää ostaa ehjä auto ulkomailta.
Niin, noissa kaivosvehkeissä on puolensa.
Kilometrejä ei ole välttämättä paljonkaan, mutta käyttötunteja on uskomaton määrä. 5000 tuntia/vuosi vastaa noin 200 tkm ajoa. Eikä ole mikään ihme, autot käyvät 24/7 yleensä.
Pientä ja isompaa lommoa riittää, ruostetta on ajopinnan vuoksi ja alusta on kovilla pohjaan kertyvän "kaivospaskan" vuoksi.
"Soijaa" saattaa olla auton pohjassa satoja kiloja.
Kivipölyä on sitten joka paikassa, johtaa sähköä ja aiheuttaa korroosiota ja näin esim. hihnankiristimien, laturien ja starttien kulumisen. Johtosarjoista löytyy katkeamista ja hapettumista jne.
Ottakaapa joku ja kilvittäkää tuommoinen suomalaisella kaivoksella ollut auto.
Sitten tietoa tänne, kiitos.
Itse olen käsityksessä, että ei todellakaan kannata.
Tämäpä juuri mielestäni pitäisi pudottaa myös veroperusteet aika alas, mutta jos tosiaan verot määrätään pelkän vuosimallin ja kilometrien mukaan, niin ei tunnu kovin reilulta verokohtelulta.
Pitäisi vissiin ensirekisteröidä ensin johonkin toiseen autoverottomaan EU-maahan ja sitten tuoda käytettynä, että sais kunnon mukaisuuden perusteluihin.
Hessu888
09.09.2020, 13:48
Tämäpä juuri mielestäni pitäisi pudottaa myös veroperusteet aika alas, mutta jos tosiaan verot määrätään pelkän vuosimallin ja kilometrien mukaan, niin ei tunnu kovin reilulta verokohtelulta.
Pitäisi vissiin ensirekisteröidä ensin johonkin toiseen autoverottomaan EU-maahan ja sitten tuoda käytettynä, että sais kunnon mukaisuuden perusteluihin.
Ei se kunto vaikuta välttämättä veroihin juuri ollenkaan vaikka tois maahan. Ite toin yhen rähjän ja jotain 5-10% oli alle ehjän verot. Lähtökohta on heillä se että mitään vähennyksiä ei saa sellasista mitkä estäisi katsastuksen esim. jarrut, akselit, moottori puuttuu. Jos on kyljet kasassa, mutta menis leimasta läpi, niin se vähentää vähän mutta ei niin paljoa että sillä rahalla niitä vikoja korjais. Räjähtänyt sisusta vähentää kans vähän.
Vaan jotenkinhan se verotus päätettävä. En suinkaan tarkoita että se mitenkään oikeudenmukainen olisi nykyisältään. Miten ikinä hoidettaisiin jokaisen ajoneuvo yksilön kunnonnon mukainen verotus?
Vaan jotenkinhan se verotus päätettävä. En suinkaan tarkoita että se mitenkään oikeudenmukainen olisi nykyisältään. Miten ikinä hoidettaisiin jokaisen ajoneuvo yksilön kunnonnon mukainen verotus?
tuntuuhan nuo vakuutusyhtiötki tietävän kaikkien käytettyjen autojen arvon
On vakuutustarkastajia, jotka kaupallisten yritysten palkollisia.
Mikäli joitakin "käytettyjenautojenverotustarkastajia" ruvettaisiin värväämään ja kouluttamaan, niin mitähän tämäkin lysti maksaisi?
Ja voi vittu mitkä itkupotkuraivarit siitä seuraisikaan kun omalla tuppukylällä tahi ihan naapurissa moista ei olisikaan...
Joko vie näytille paikanpäälle tai maksaa mitä verottaja keksii
Mut eikö se auton voi varmaan vieläkin käydä näyttämässä, ruottin tuonti volkkari meinattiin käyttää näytillä oulussa, mutta soitto selvitti et liian uusi joten ei vähene verot ku iänmukaan ja normaali kuluma ei vaikuta eikä varusteet tai niiden puuttuminen
Tosin ainakin itestä ois jotenkin epäreilua jos ostan vaikka jenkeistä sopivasti escaladen kun bubbajoe otti siitä koneen ja valot sekä laatikon
ja sit suomeen tuodessa pitää maksaa leimalle ajokuntoisen verot ja silti pitää ostaa se loota ja kone sekä eurovalot suomesta
Eli tekniikka ja valot ois sitten kahdesti verotettu :mad:
Hessu888
11.09.2020, 17:25
Joko vie näytille paikanpäälle tai maksaa mitä verottaja keksii
Mut eikö se auton voi varmaan vieläkin käydä näyttämässä, ruottin tuonti volkkari meinattiin käyttää näytillä oulussa, mutta soitto selvitti et liian uusi joten ei vähene verot ku iänmukaan ja normaali kuluma ei vaikuta eikä varusteet tai niiden puuttuminen
Tosin ainakin itestä ois jotenkin epäreilua jos ostan vaikka jenkeistä sopivasti escaladen kun bubbajoe otti siitä koneen ja valot sekä laatikon
ja sit suomeen tuodessa pitää maksaa leimalle ajokuntoisen verot ja silti pitää ostaa se loota ja kone sekä eurovalot suomesta
Eli tekniikka ja valot ois sitten kahdesti verotettu :mad:
Joo mutta sitten suomipoika keksisi irrottaa siitä Escaladesta hanskalokeron kannen jonka veisi verotettavaksi "puutteellisena" ja "epänormaalia kulumaa" kokeneena Escaladena, maksaisi markan verot ja kotona laittaisi taas luukun kiinni varaosakasaansa eli alkuperäseen autoon. Ääriesimerkki, mutta tuota verottaja varmaan haluaa estää kun ei puutteista juuri hyvitä.
Joo mutta sitten suomipoika keksisi irrottaa siitä Escaladesta hanskalokeron kannen jonka veisi verotettavaksi "puutteellisena" ja "epänormaalia kulumaa" kokeneena Escaladena, maksaisi markan verot ja kotona laittaisi taas luukun kiinni varaosakasaansa eli alkuperäseen autoon. Ääriesimerkki, mutta tuota verottaja varmaan haluaa estää kun ei puutteista juuri hyvitä.
No joo toihan se on tietysti, mutta siinä taas kustaan rehellisten saappaisiin
Tosin nyt kun saa jo tuoda alkuperäisillä valoilla, niin niiden jenkkilässä myyminen on ehkä turhaa
BJ-40/76
12.09.2020, 17:36
Mut eikö se auton voi varmaan vieläkin käydä näyttämässä, ruottin tuonti volkkari meinattiin käyttää näytillä oulussa, mutta soitto selvitti et liian uusi joten ei vähene verot ku iänmukaan ja normaali kuluma ei vaikuta eikä varusteet tai niiden puuttuminen
Tosin ainakin itestä ois jotenkin epäreilua jos ostan vaikka jenkeistä sopivasti escaladen kun bubbajoe otti siitä koneen ja valot sekä laatikon
ja sit suomeen tuodessa pitää maksaa leimalle ajokuntoisen verot ja silti pitää ostaa se loota ja kone sekä eurovalot suomesta
Eli tekniikka ja valot ois sitten kahdesti verotettu :mad:
Miten niin koneesta yms. kaksinkertaiset verot? (tarkoitat varmaan autoveroa, tullit ja alv menee sen mukaan mitä rahdit ja auto todella maksaa? ainakin taannoin meni)
Ethän sinä maksa niistä (sinun taikka jonkun muun esim. amerikasta ostamista)
suomeen tuotaessa kuin alv ja tullin?
Vai meinasitko, että suomessa puretaan täydellä autoverolla tuotuja escaladeja varaosiksi?
Kyllä tuo verokikkailu on niin yleistä, ja ammattimaista, että ihan syystä ovat tullissa varpaillaan.
Aikanaanhan esimerkisi saksasta ostettiin uudenkarheita, täysin palaneita mersuja,
Ja maksettiin niistä senaikainen ostohintaan sidottu autovero, ja "korjattiin" tieliikenteeseen siirtämällä valmistenumero johonkin toiseen, joko varastettuun taikka salaa maahan tuotuun mersuun, johon sitten suomikilvet ruuvattiin kiinni.