View Full Version : Freelander temppuilee jälleen
AnttiJuhani
06.07.2020, 12:13
Ei viikkoa etteikö jotain uutta. Freelander 1.8i 1999 temppuilee jälleen. Kalareissulla meni kardaanin tukilaakeri, ohjaustehostimen letku ja valorautakin tippu keulasta. Ei vakuuta kestävyys kun soratie tuntuis vievän voiton. Noh, puolet edellisistä saanu korjattua niin uutta vikaa pukkaa:
Ajoin työpaikan pihalle ja hiljensin parkkipaikalle. Moottorin kierrokset nousee itsekseen 5000rpm tienoille eikä laske kun painoin kytkimen pohjaan. Sammutin auton, starttasin, ja kiekat oli normaalit. Painoin kaasua ja kaasu jäi kantamaan siihen mihin nostin kierrokset. Ajelin ruutuun ja menin töihin. Iltapäivällä kotimatkalla toimi hyvin, kunnes viimeinen risteys koitti ja painoin kytkimen pohjaan niin auto sammui. Huilasin tien laitaan ja starttailin hetken kun ei meinannut käynnistyä. Lopulta lähti ja toimi normaalisti kotipihaan asti. Tänään ajoin kauppaan ja auto toimi hyvin, mutta kotimatkalla teki saman että sammui kytkintä painaessa eikä meinaa lähteä käyntiin. Kun lähtee, niin kierroksilla toimii hyvin, mutta ei käy tyhjäkäyntiä. Kylmänä käy myös tyhjäkäynnillä normaalisti
Vastikään tehtyä:
- ohjaustehostimen letku
- tulpat
- öljyt ja suodatin
- bensapumppu ja rele ja virtajohto
- starttimoottori
Arvon herrat, mitä kannattaisi kokeilla ennenku myyn tämän jollekin korjattavaksi? :D
Kaitsu67
06.07.2020, 12:42
Oletko kokeillut kaasuläpän asentotunnistimen resetointia?
Virrat päälle (älä käynnistä moottoria), paina kaasupoljinta 5-8 kertaa aivan pohjaan. Sitten virrat pois.
Sitten virrat päälle ja käynnistät normaalisti. Kierrokset muistaakseni ensin nousee, mutta pitäisi melko nopeasti laskea
normaaliin tyhjäkäyntiin.
EDIT: Ja jos toi ei auta, niin voisit zekata ja puhdistaa Idle Air Control Valve:n, se on se mötikkä siinä imusarjan ja kannen välissä johon tulee nippu johtoja liittimellä.
Muistaakseni neljällä torx ruuvilla kiinni imusarjassa.
EDIT 2: tosta huoltolistasta puuttui ilmansuodatin, onko sitä milloin vaihdettu?
AnttiJuhani
06.07.2020, 13:21
Kiitos jälleen Kaitsu! Minäpä kokeilen tuon iacv:n irroittaa ja samalla tsekkaan että kaikki letkut on ehjät. Tehdään samalla resetti. Ihme pönttöjä tuossa suodattimen jälkeisessä putkessa kiinni, tyhjiä vaikuttais olevan. Onko noilla joku tarkotus? Äänenvaimentimia?
Ilmansuodattimen katsoin tänään ja on vielä kuin uusi, en tiedä koska vaihdettu. Hieman sitä kädellä tamppasin mutta ei siitä juuri mitään irronnut.
AnttiJuhani
06.07.2020, 14:53
Resetointi tehty. Ja iacv:ssä ei juuri putsattavaa ollut. Läppä liikkui mainiosti kuin myös kaasuvaijeri. Liikkeentunnistinta ei juuri putsata voinut/tarvinnut, mutta kontaktisprayta suihkautin liittimeen. Käytin irti myös jonkun sensorin siitä viereltä ja putsasin. Letkut oli ehjät ja imutötterö myös. Käyn kohta mökillä niin siinäpä se selviää että sammuileeko vielä.
Kaitsu67
06.07.2020, 15:09
Ihme pönttöjä tuossa suodattimen jälkeisessä putkessa kiinni, tyhjiä vaikuttais olevan. Onko noilla joku tarkotus? Äänenvaimentimia?
Ihmeellisiä käyriä siinä tosiaan on...ei ole kyllä tietoa mikä niiden tarkoitus on, joku insinöörihän sen on pähkäillyt ilmeisesti että sellaset pitää olla :D
AnttiJuhani
06.07.2020, 18:29
Nyt käyty ajelemassa. Ei sammunut kertaakaan kytkintä painaessa, mutta nyt puolestaan kierrokset nousee 4000rpm kohille. Jotain saattoi ehkä muuttua siis, mutta mene ja tiedä että miksi.
Edit: Sammuipas. Koitin pakittaa pihalta pois niin aina kun kytkintä painaa sammuu auto. Samalla sain kaikki jarrujen ja luistoneston vikavalot palamaan eikä nollaantuneet.
Välillä siis pitää kierroksia liian korkealla ja välillä liian matalalla.
Kokeilepa ilmamassamittarin piuha irti ajella...
AnttiJuhani
06.07.2020, 21:14
Testataan. Pitäis vaikuttaa miten käytännössä jos sen ehjänä irroittaa?
Menee bensan annostelu oletuskartoille, eikä mitatun ilmamäärän mukaan. Irrotat vaan liittimen. Jos toimii, niin mittari on sökö. Melko yleistä. Ei ole kauankaan kun omasta möllistä meni tuo AFM.
Kaitsu67
07.07.2020, 09:07
Epäilen edelleen sitä IACV:tä, saattaa olla viallinen, tai se asentosensori.
AnttiJuhani
07.07.2020, 11:37
Ei tässä imupuolella ole mitään anturia, ainakaan ihan perinteisessä paikassa. :confused:
Hieman rispaantunut johto ja johtojen korjauksia löysin imusarjan alapuolelta. Harmiksi on liittimen juurelta kuoriutinut johdon kuori hieman, eikä tuota taida saada vaihdettua muuta kuin imusarja pois käyttämällä ja uudella liittimellä. Toki jos sais pinnit ehjänä johdot liittimestä niin mahdollista voisi olla sitten vaihtaa pelkät johdot. Siitä en osaa sanoa auttaako asian.
Kaitsu67
07.07.2020, 13:32
Ei ole MAF;ia tossa.
Kaitsu67
07.07.2020, 14:02
Edit: Sammuipas. Koitin pakittaa pihalta pois niin aina kun kytkintä painaa sammuu auto. Samalla sain kaikki jarrujen ja luistoneston vikavalot palamaan eikä nollaantuneet.
Tuleeko tää sammuminen aina pakilla? Vai sen jälkeen kun olet liikuttanut vaihdekeppiä? Auto paikallaan ja liikkeellelähdössä?
Sammuuko jos rullaat isommalla vaihteella ja pysäytät ilman että kosket vaidekeppiin (kytkin pohjaan ja jarruilla auto pysähdyksiin esim. 3:lla)
Tuli vaan mieleen, että kun siinä on se hill decent -kytkin siinä kepissä ja ne johdot melko herkästi nitkuvat poikki (omassakin oli), jos antavat jotain virhetietoa ECM:lle, kerta noi vikavalotkin ilmesty samalla. ECM säätää moottorin vääntöä eri lähteistä ja HDC on myös yksi.
Yks mikä kannatta kans zekata on MAP (manifold absolute pressure)-anturille (on ECM:n sisällä) ECM:ään tuleva putki/letku systeemi, että on kiinni ja ehjä. Siinä välissä on joku mokkulakin, olikohan fuel trap nimeltään. Tää on siis eri kuin MAF.
EDIT: Tästä vielä,
Hieman rispaantunut johto ja johtojen korjauksia löysin imusarjan alapuolelta. Harmiksi on liittimen juurelta kuoriutinut johdon kuori hieman, eikä tuota taida saada vaihdettua muuta kuin imusarja pois käyttämällä ja uudella liittimellä. Toki jos sais pinnit ehjänä johdot liittimestä niin mahdollista voisi olla sitten vaihtaa pelkät johdot. Siitä en osaa sanoa auttaako asian.
että jos kuvasta yhtään ymmärsin mitkä johdot ja liitin on kyseessä, että toi on injektoreille menevä johto ja liitin? Sen saa muistaakseni kyllä sieltä välistä pois, pitää irroittaa se fuel rail siitä imusarjasta, tai sitten injektorit että saa niiden liittimet irti. Injektorit on sellaisilla ihme metalliklipseillä kiinni.
En kyllä ihan usko että vaikuttais tohon kuvattuun vikaan ko. johdin, jos auto muuten pelittää, koska jos joku sylinteri pätkisi, sen kyllä huomais. Mutta jos ton irrotat, niin siellä on sitten painetta, et se pitää päästää pois ja varaudu, että se fuel railin tuloletkun o-rengas menee uusiksi ja jos irroitat injektorit, niiden tiivisteet mahdollisesti myös. Omat kyllä sain takaisin ihan ok aikanaan, mutta se fuel railin pää kusi bensat pitkin konehuonetta. Muistaaksini ne kaks ruuvia on hankalassa paikassa, pitiköhän siitä purkaa jotain edestä vai muistelenko nyt 200:sta pikkurooveria jossa on sama K-moottori.
Ei ole MAF;ia tossa.
Ok - oletin kun yleensä jo kaikissa tuon ikäisissä yleensä jo on.
AnttiJuhani
07.07.2020, 21:36
Sammuu ainakin 0-80kmh vauhdista kytkintä painaessa, eikä vaihteella ole väliä. Mutta hyvä kun sanoit tästä, sillä eilen syttyi pariin otteeseen alamäkihidastimen ja absien merkkivalot. Ennen ei ole syttyneet. Mitkä johdot tarkemmin, onko kepin luota?
Kaitsu67
07.07.2020, 21:45
Sammuu ainakin 0-80kmh vauhdista kytkintä painaessa, eikä vaihteella ole väliä. Mutta hyvä kun sanoit tästä, sillä eilen syttyi pariin otteeseen alamäkihidastimen ja absien merkkivalot. Ennen ei ole syttyneet. Mitkä johdot tarkemmin, onko kepin luota?
Irroitat sen gaiter:in eli haitarikumin siitä kepin juuresta, niin siihen alamäkihidastimen kytkimelle tulevat johdot saa näkyviin. Se kytkinhän on siinä kepissä. Keppiä liikutetaan ja se kytkin kun on siinä varressa, niin siihen tulevat johdot saa jatkuvaa nitkutushoitoa. Ajan kanssa sitten voivat katketa, kuten mulla.
Ja melkeenpä aina kun jossain noissa TC tai ABS tai HDC on vika, syttyy kaikki kolme palamaan..."three Amigos" :D kuten tossa mun sigissä :)
AnttiJuhani
08.07.2020, 08:16
Haha. Siinähän ne kolme amigoa komeasti kiilui kojetaulussa. Sieltähän paljastui poikki menneet johdot. Ei tosin taida selittyä mikään tuolla kun vaihdekepissä olevalla kytkimellä ei ole varmaan vuosikausiin ollut pistoketta/johtoja mihin kytkeä tuo liitin.
Mapin letku ok, ei aika vielä antanut myöten purkaan ecua irti mutta katsotaan sekin.
Kaitsu67
08.07.2020, 15:02
Eikä ne johdon päät ole päässeet kontaktiin/oikariin mihinkään tai maadoittumaan runkoon?
Mut joo, kuten tuolla aiemmin totesin, että epäilen sitä IACV:tä edelleen ykkös vaihtoehtona ongelmaan, eli itse rupeisin sitä ehkä ekana vaihtamaan kun kaikki muut on zekattu....tai kokeilemaan toisella jos sellaisen saa jostain käsiin.
AnttiJuhani
09.07.2020, 06:23
Voi hyvinkin olla osunut runkoon, koska päissä ei ollut mitään suojaa ja eilisen auto toimi kuin pitääkin. Jos se tuossa syypää oli, niin pakko sanoa että onpa kirjavat oireet yhden johdon takia. IACV:tä epäilen vielä. Tilaus hommiksi menee jos alkaa vielä oireilla.
AnttiJuhani
09.07.2020, 12:13
Aloin vielä kerran putsaamaan sitä tyhjäkäyntiventtiiliä. No sehän meni ihan jäykäksi kun sitä liikutti ja crc:tä ruiski sisään. Kaiken lisäksi väkisin pihdeillä sitä liikutellessa, tappi tuli ulos ja jousi lensi mihin lie. Ei löydy maasta ei puusta. Ei enää meinaa kaksin käsin saada sitä venttiiliä liikkumaan eikä meinaa mennä sisään kun painaa esim pöytää vasten. Ja tosiaan tyhjäkäynti pyöri taas jossain 2000-4500rpm korvilla kun kävin mökillä mutkan.
Edit:
Uusi jousi löytyi varaosaliikkeestä. Kyllä se tuossa iacv:ssä vika on. Niin jäykkä tuo venttiili ettei se liiku mihinkään. Hakkasin vasaralla sen sisään kun ei enää muuten liikkunut, että sain sen takaisin pakoilleen. Nyt tyhjäkäynti on kokoajan jossain 4000 kohilla. Väänsin letkun mutkalle ettei sinne tule ilmaa niin tyhjäkäynti on 800rpm ja hieman röpöttää alhaalla, ja samalla ilmestyy ne kolme amigoa mittaristoon. Ajamaan silti pystyy. Taitaa viedä voiton minun tekemistä patenteista että pääsen töihin edes tällä. Nippusiteitä ja letku solmussa. Uusi tilaukseen ja vinkkejä saa heittää jos löytyy suomesta uusi osa.
Kaitsu67
09.07.2020, 14:34
Nettivaraosan puolella on ainakin purkuosia Freekkuun useammalla, jos käytetty "uusi" kelpaa, marmoritiskiltä varmaan melko kallis, mutta saa varmaan nopeesti ( esim. Karaasi, Autorep, Offroadpaja).
Kattelin varaosaluettelosta, niin niitä näyttäis olevan kahta versioita, 4- ja 5-johtoista, riippuen vin numerosta (vuosimallista).
up to VIN YA999999 MLZ100050L (5-piuhanen)
VIN 1A000001 on MDQ100170L (4-piuhanen)
UK:n varaosakaupoissakin näyttää melko hintavalta, e-bay:stä saattaa löytyä edullisia, joskin varmaan pääosin "pre-owned".
EDIT: niin, ja toihan ei ole vaan "kiinni/auki"-vena, vaan siellä on askelmoottori joka säätää venttiiliä.
AnttiJuhani
09.07.2020, 14:55
Joo se säätelee ilman syöttöä ecun tahdon mukaan. Jospa se edes seuraavat 5 työpäivää menis tukittuna niin pääsee töihin. Löysin 4-veto välitys Kovalaiselta purku friikin, niin saan varmaan ens viikon alkuun käytetyn osan. Kiitokset Kaitsulle taas. Jospa tämä osien vaihtaminen loppuisi joskus edes kuukaudeksi ja voisi keskittyä pelkkään ajamiseen. :D
AnttiJuhani
13.07.2020, 18:59
https://youtu.be/XJd4ajLNTIY
Siitä linkin takaa ihastelemaan freelanderin tyhjäkäyntiä. IACV vaihdettu eikä auttanut. Letkut tupla-tsekattu halkeamista ja vuodoista sekä liittimet myös. Ajon jälkeen lämpimänä tyhjäkäynti asettui noin 4000rpm korville. Nyt käy ja starttaa nätisti, oli jäänyt kaasun asentotunnistimen johto laittamatta kiinni joka teki vikavaloja ja huonoa käyntiä. Mutta mikäs olisi seuraavaksi tarkastettava? Ecua en vielä ole ehtinyt purkaa irti ja katsoa sen sisään.
Ohjaustehostimen letku tosiaan vasta vaihdettu. Voisiko olla yhteyttä siihen? Sieltä letkun reiästä, pumpulta, minulla tippui jousi ja venttiili pois (spool valve) kun aloin laittamaan uutta letkua paikoilleen. Meniköhän väärin päin? Muistaakseni nämä oireet alkoi seuraavana päivänä.
Edit: youtubea selatessa tuli tällainen kultanen ohje vastaan: https://youtu.be/jUbLtfo9FLM
Kaitsu67
13.07.2020, 22:53
https://youtu.be/XJd4ajLNTIY
Ajon jälkeen lämpimänä tyhjäkäynti asettui noin 4000rpm korville. Nyt käy ja starttaa nätisti, oli jäänyt kaasun asentotunnistimen johto laittamatta kiinni joka teki vikavaloja ja huonoa käyntiä. Mutta mikäs olisi seuraavaksi tarkastettava?
Teitkö tän johtoepisodin jälkeen sen asentotunnistimen resetin myös?
Edit: youtubea selatessa tuli tällainen kultanen ohje vastaan: https://youtu.be/jUbLtfo9FLM
Ihan helmi, rallienglantia viimesen päälle :D :D :D
AnttiJuhani
14.07.2020, 05:18
Enpäs hoksannut tehdä, kokeillaas sitä vielä. Mistä muuten huomaa että se on onnistunut kun viimeksi sitä tehdessä en huomannut niin yhtään mitään?
Joo oli hyvä löytö. :D Mie oikeasti odotin ton rallienglannin jälkeen ratkaisua tuohon high idle probleemaan ja sit lopputulos oli mitä oli.. :D
Kaitsu67
14.07.2020, 09:16
Enpäs hoksannut tehdä, kokeillaas sitä vielä. Mistä muuten huomaa että se on onnistunut kun viimeksi sitä tehdessä en huomannut niin yhtään mitään?
No omassa ainakin korkea tyhjäkäynti tai seilaaminen loppui. Muistaakseni teki aina resetoinnin jälkeen sen, että kun laittoi sen jälkeen virrat päälle ja käynnisti, kiekat ensin nousi melko ylös et luulin ettei homma onnistunut, mutta melko heti ne sitten laski ihan oikeaan tasoon.
Tärkeintä siinä resetoinnissa kait on se, että ne kaasupolkimen painallukset on joka kerta koko liikerata kunnolla pohjaan ja ylös ja tasaiset välit.
Ootko muuten kurkannu siiloin sinne pellin alle kun ne kierrokset on korkeella, ja kokeillu et läppä ei oo auki ja vaijeri ei tosiaan oo jumissa, kun poljinhan muistaakseni nousee kyllä ylös,
vaikka se vaijeri jumisi. Sehän voi tuntua käsipelillä että liikkuu, mut muistelisin lukeneeni että joillakin oli nirhaantunu tai jotenki kinannu tulipellin läpiviennin kohdalla aiheuttaen myös välillä
jumeja.
AnttiJuhani
14.07.2020, 09:55
No omassa ainakin korkea tyhjäkäynti tai seilaaminen loppui. Muistaakseni teki aina resetoinnin jälkeen sen, että kun laittoi sen jälkeen virrat päälle ja käynnisti, kiekat ensin nousi melko ylös et luulin ettei homma onnistunut, mutta melko heti ne sitten laski ihan oikeaan tasoon.
Tärkeintä siinä resetoinnissa kait on se, että ne kaasupolkimen painallukset on joka kerta koko liikerata kunnolla pohjaan ja ylös ja tasaiset välit.
Ootko muuten kurkannu siiloin sinne pellin alle kun ne kierrokset on korkeella, ja kokeillu et läppä ei oo auki ja vaijeri ei tosiaan oo jumissa, kun poljinhan muistaakseni nousee kyllä ylös,
vaikka se vaijeri jumisi. Sehän voi tuntua käsipelillä että liikkuu, mut muistelisin lukeneeni että joillakin oli nirhaantunu tai jotenki kinannu tulipellin läpiviennin kohdalla aiheuttaen myös välillä
jumeja.
Kaasuvipu palautuu ihan säätöruuvia vasten täysin. Vaimo polki vielä kaasua edes takas ja täysin normaali liike on vaijerilla. Läppä liikkuu ilman jumittamista auki/kiinni ja on kiinni tyhjäkäynnillä. Vaikuttaisi imuvuodolta mutta en kertakaikkiaan syytä löydä, ellei sitten imusarja ole jostain alapuolelta halki mitä en näe (ei äänessä huomaa mitään). Tai sitten iacv johdot huonot tai purkuosa oli rikki?
Kaitsu67
14.07.2020, 14:50
Imusarjan vuodon varmaan selvittäis jos suihkis sinnepäin juureen jotain starttipilottia hieman, jos rupee kiekat nousee ni sit melko selvä homma.
Noissa koneissa on ollu kyllä jonkun verran imusarjan tiivistevikaa. Jos selvästi siihen osastoon menee, niin siellä imusarjassahan kulkee myös kiehutinnesteet > mulla oli Rover 200:ssa (jossa sama K16 kone tosin 1,4) ja nesteet oli päässy sylinteriin ja kone kaput. Siis oli jo ostaessa noin, totesin vaan kun avasin sen. Siihen on Rimmerillä parempi tiivari, musta sen vihreän tilalle. Eli jos imuvuoto ja joudut avamaan, niin kantsii tilata se uus tiivari sit samalla. Vähän on kettumaisessa paikassa ne pultit sitten, et pieni räikkäsarja (3/8") jatkoineen on tarpeen siinä hommassta. :rolleyes:
Ja nesteet on syytä laskea pois jos joutuu irrottaa, jollei halua että ne on mahollisesti sylintereissä
Mut kokeile nyt ekaks se resetti uudestaan, kun se on niin helppo.
EDIT: albumissa olikin näköjään jotain kuveksiakin:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4821&pictureid=190428
AnttiJuhani
14.07.2020, 15:11
No voi per... Miksi se sinnekin on pitänyt nesteet laittaa kiertoon. Tekee työläämmän. :D Kokeillaas starttipilotilla jos toi voi edes tyhjäkäynti kierroksia enää juuri nostaa. Alkaa rajotinta vasten paukuttaa jo pilotin kans. :D Toivottavasti joku muu nyt olis vikana.
AnttiJuhani
15.07.2020, 10:18
IACV:n putken kun taittaa läjään, tyhjäkäynti palaa normaaliksi. Eli venttiili ei ilmeisesti nyt toimi, tai eculta ei tule oikeaa komentoa, tai sitten johdot huonot. IACV:n liittimen kun irroittaa niin ei tapahdu mitään muutosta.
TPS mittasin ja se antaa tyhjäkäynnillä 0,8v ja kaasuläppä auki 4,4v. Koko tämän alueen laskee ja nousee tasaisesti.
AnttiJuhani
15.07.2020, 12:13
No niin, nythän se taas toimii. Käytin kaikki vielä kerran irti ja kasasin takaisin. Crc:tä iacv:hen, taitoin liittimestä pinnejä, auoin johtosarjaa ja johdot tarkistin sekä tein vielä kerran kaasupolkimella kalibroinnin niin thats it. Ja mikä oli se ratkaseva, en tiedä. :D
Kaitsu67
15.07.2020, 12:18
Hyvä homma!
Meinasin mystisten oireiden jatkoksi ehdottaa vielä lähemmin tutkimaan sitä MAP-anturin letkua joka menee sinne ECM:lle, et irrotas ja varmistas ettei se ja/tai siinä oleva fire trap ole vaan tukossa - jos ei ollu vielä zekattu.
Mut jos toimii, niin nyt ei kannata koskea mihinkään :D
Hyvä homma!
Mut jos toimii, niin nyt ei kannata koskea mihinkään :D
Eiku just nyt pitää "vielä kattoa yks juttu". :D
AnttiJuhani
15.07.2020, 16:55
Tähän autoon mennään tästä lähtien vain sukkasilteen, silkkihansikkain ja ovia ei paiskota. :D Seuraavaksi kardaanin kimppuun, operaatio tukilaakerit uusiksi.
AnttiJuhani
16.07.2020, 00:08
Olihan ne jo vaihdon tarpeessa. Molemmat heilui ylös alas sivuille ja otti jo tuon laakerin ympärillä olevaan metallirenkaaseen kiinni. Kauhean kuuloista menoa ollut hetken mutta niin ne vain kesti siihen saakka että uudet tuli. Helposti irtosi kaikki siihen saakka kunnes toinen laakeri jumitti. Sekin tuli pari milliä jo ulos mutta ei pois asti. Huonot työkalut, ei ruuvipenkkiä ja ainut työtaso on lattia. Huomenna hikoilla loput.