Kirjaudu sisään

View Full Version : BJ40 Jarrypääsylkkä, UUSIA ongelmia......


jay75
02.07.2020, 15:31
Eli, tilasin uuden jarrupääsylkän, tuplasäiliöisen jossa pohjalla toiset reijät, ilmeisesti painesensoreita varten, vanhassa näitä ei ollut(yksisäiliöinen).

(Kuva netistä mutta näkee sylkän alla olevat venttiilit):
https://lh4.googleusercontent.com/proxy/Gv-vOE8_1e7yCwO6XX6BxWx9_A2DhuqceQD96tFZAGsB3_DPLqUac-el0WMoX56879U6OOyUcIIErEjM1WyGN8HqFPyF8tQR6A3HRbN7 BIA6KFWmC3LcIptZFhqI8R9g2h4

Tuossa sensori:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1392/1475/products/IMG_2317_1024x1024.jpg?v=1549785006

Kysymys kuuluu, kun nyt olisi suht. kiire laittaa eikä jaksais odottaa sensorien tilaamisia niin voiko noi vaan tulpata? Vai aiheuttaako vahinkoa sylkälle?

Kiitos!

Pafo
02.07.2020, 19:04
Kiinni vaan, ei vaikutusta kunhan tulppa ei ole liian syvällä jos sattuisi niin että mäntä tulee reikään asti (epäilen mutta...).

jay75
02.07.2020, 20:39
Siellä on reiän pohjalla stoppi ja siinä pienempi reikä, joten ei mene liian syvälle.

Mikä noiden sensorien funktio on? Ilmoittaako valolla että joku vialla, liian vähän nestettä tms.? Tai päästääkö liian paineen pois?

Pafo
02.07.2020, 21:21
Lienee (yrittää) kertoa ettei jommankumman jarrupiiriin synny painetta...

Omassa ei ikinä toiminut, mutta jarruttomuus on silti huomattu... :rolleyes:

jay75
03.07.2020, 10:05
Mistä johtuu että kun polkasee kovaa jarrua niin poljin liikkuu neljäsosa matkan ja tulee "seinä" vastaan, saa kyllä menemään pohjaan saakka kun lempeästi painaa..? Ilmattu on, litrakaupalla....

(edit. lisäys,
Niin, enkä saa millään takapyöriä "lukkoon", vaikka väännän Wilwoodin jakoventtiillin niin että antaa eniten takapyörille, hiekkatiellä kun iskee liinat pohjaan niin etupyörät jättää kyllä jäljet, mutta ei taka...(rummut säädetty niin että rengasta pyrittäessä pyörähtää vajaan kierroksen ennenkun laahaus pysäyttää, jarru pohjassa rengasta ei liikuta).)

tapsa4x4
03.07.2020, 13:10
Etu ja takalähtö ristissä. Mun bj42 oli samavika ku ostin kivikova poljin ja kevyesti painaen meni melkein pohjaan.

jay75
03.07.2020, 13:27
Ristissä!?

Pääsylkän runkoon merkattu selvästi takimmaiseen lähtöön(pieni säiliö) R(rear), jossa luonnollisesti takajarrut, ja etummaiseen lähtöön(iso säiliö) F(front), jossa siis etujarrut, näin oli vanhassakin(orkkis?) sylkässä. ?

tapsa4x4
03.07.2020, 14:12
Ristissä!?

Pääsylkän runkoon merkattu selvästi takimmaiseen lähtöön(pieni säiliö) R(rear), jossa luonnollisesti takajarrut, ja etummaiseen lähtöön(iso säiliö) F(front), jossa siis etujarrut, näin oli vanhassakin(orkkis?) sylkässä. ?

No sitten voisko uus pääsylinteri olla rikki? Mulla oli joskus sellain vika et patrolli jätti takajarruja päälle uuden pääsylkän vaihdon jälkeen. Purin osiksi ni oli jotenkin väärin kasattu et mäntä ei liikkunut kunnolla taakse.

jay75
03.07.2020, 15:02
Ainahan kaikki on toki mahdollista...

Männän liike tosin testattu, väänsin vanhoista jarruletkuista sellaset mutkat jotka kaataa takaisin säiliöihin, pumppasin tovin että ilmat poistuu, hyvin näytti ja tuntui pelittävän...?

hiluvitkutin
03.07.2020, 16:53
Mikäs sulla on takajarrujen kunto muuten?

BJ-40/76
04.07.2020, 01:25
Siellä on reiän pohjalla stoppi ja siinä pienempi reikä, joten ei mene liian syvälle.

Mikä noiden sensorien funktio on? Ilmoittaako valolla että joku vialla, liian vähän nestettä tms.? Tai päästääkö liian paineen pois?

Ja tuo kuvan mukainen pääsylinteri on noin vm. -76 BJ-40 :rolleyes:

lepa77
04.07.2020, 08:57
tuleeko takajarruille kunnon paine?

-MaTTi-
04.07.2020, 09:09
Onks sulla levyjarrut edessä?

jay75
04.07.2020, 10:26
Nappasin tuon ekan kuvan netistä vain koska siinä nuo sensorit, tämä omaan autoon tuli:

https://www.laakerinetti.com/images/67-004.JPG

jay75
04.07.2020, 10:33
Levyt edessä, rummut takana, Wilwoodin venttiili välissä

Koko tämä jarruhässäkkä alkoi kun katsuri sanoi että takajarrujen ero liian suuri, sen jälkeen on vaihdettu taakse kaikki 4 sylinteriä(koska oli jonkin verran vuotoa) ja uusittu palat ja jarruputket akselin haarasta saakka, tämän jälkeen hävisi takajarrut kokonaan...(ja niitä kyllä säädettiin ja pumpattiin, pari litraa litkua läpi, säätö, ajoa ylös, säätö, ajoa etc. kunnes ei enää muutu)

Todettiin että vissiin myös sylkkä paskana vaikka etujarrut toimi(levyt), nyt sekin vaihdettu, toki selviää vasta Ma. kun taas kerran katsurilla...
En tiedä millä mittaisin tuleeko taakse tarpeeksi painetta? Kun painan poljinta kädellä en saa vas. takapyörää liikkumaan vaikka ns. seison sen päällä koko painolla.

Toi polkimen "rutina"(ihan kun ABS rutisisi) / seinä vastassa on se mitä ihmettelen kovasti...? Se tosin oli jo vanhallakin sylkällä/risoilla rumpujen sylkillä/paloilla.
Eli jääkö sitten syylliseksi enää muuta kun boosteri? Tai Wilwoodin venttiili?

Berttaseni
04.07.2020, 11:52
Levyt edessä, rummut takana, Wilwoodin venttiili välissä

Koko tämä jarruhässäkkä alkoi kun katsuri sanoi että takajarrujen ero liian suuri, sen jälkeen on vaihdettu taakse kaikki 4 sylinteriä(koska oli jonkin verran vuotoa) ja uusittu palat ja jarruputket akselin haarasta saakka, tämän jälkeen hävisi takajarrut kokonaan...(ja niitä kyllä säädettiin ja pumpattiin, pari litraa litkua läpi, säätö, ajoa ylös, säätö, ajoa etc. kunnes ei enää muutu)

Todettiin että vissiin myös sylkkä paskana vaikka etujarrut toimi(levyt), nyt sekin vaihdettu, toki selviää vasta Ma. kun taas kerran katsurilla...
En tiedä millä mittaisin tuleeko taakse tarpeeksi painetta? Kun painan poljinta kädellä en saa vas. takapyörää liikkumaan vaikka ns. seison sen päällä koko painolla.

Toi polkimen "rutina"(ihan kun ABS rutisisi) / seinä vastassa on se mitä ihmettelen kovasti...? Se tosin oli jo vanhallakin sylkällä/risoilla rumpujen sylkillä/paloilla.
Eli jääkö sitten syylliseksi enää muuta kun boosteri? Tai Wilwoodin venttiili?Tuli vaan mieleen että voisiko tuo pääsylinteri olla väärä? Onko noilla esim. eroja jos vaikka on joka pyörässä rumpujarrut🤔 Minulta löytyy BJ45 jarrupääsylinteri joka oli käytössä silloin kun siinä oli vielä rumpujarrut myös edessä. Eli voin tarvittaessa katsoa siitä jotakin jos tarvitsee vertailla.
Voisiko niitä takajarruja testata niin että tulppaa etujarrut ja kokeilisi meneekö ne takajarrut sitten yksinään lukkoon? Nää oli vaan tälläisiä mun heittoja🙂

jay75
04.07.2020, 12:24
Toki, on mahdollista että "väärä" pääsylkkä, tota tosin myydään useilla alan sivuilla "BJ40" järrupääsylkkänä, sehän tässä harrastuksessa tosin on usein vähän hankalaa että esim. vasta kolmannet tilaamani(eri paikoista) "BJ40" takarumpujarrukengät oli oikeat BJ40n kengät....

Luulen kyllä että takajarrut menisivät lukkoon jos etujarrut tulppaa, kun ei ole muutakaan paikkaa paineen mennä, mutta, käsittääkseni tämän etu/takajarrujen venttiilin olisi juuri tarkoitus ESTÄÄ tämä koska rumpujarrut tuppaa menemään lukkoon ennen levyjarruja...

Tiedä sitten pitäisikö kokeilla tosiaan lyödä linjat oikeasti ristiin? Antaako etummainen enemmän juuri sen takia ettei takimmaiset rummut menisi lukkoon...?

Viimeinen vaihtamatta oleva osa, Boosteri, käsittääkseni tämä luo vain moottorin avulla imun/tyhjiön jolla jarrun painaminen helpompaa, eli jarru toimii silti oman sitä, ja tuntuu toimivan, poljettaessa koneen käymättä raskaampi kun käynnissä.

(edit. tällainenkin hypoteesi esitetty, kaikki takajarrujen teho katoaa vialliseen rungosta akselille tulevaan kumijarruletkuun, joka on ehjä..

Jappi
04.07.2020, 13:13
(edit. tällainenkin hypoteesi esitetty, kaikki takajarrujen teho katoaa vialliseen rungosta akselille tulevaan kumijarruletkuun, joka on ehjä..

Ei ollenkaan mahdotonta, ainakin jos on vanha letku. Sisäkumi irtoaa kudoksista ja toimii takaiskuventtiilinä, ihan tuurista kiinni kumman suunnan virtauksen blokkaa.

Berttaseni
04.07.2020, 13:17
Ajattelin lähinnä sitä että onko siihen voitu joskus vaihtaa vaikka se etuakseli? Sylinteri olisi oikea mutta akseli väärä. Näissä on sekin jos joku on joskus vaihtanut osia erimallista ym. niin sitten menee hankalaksi.
Voihan ne kokeilla laittaa ristiin ja katsoa mitä sitten tapahtuu, jos vaan on "turvallinen" paikka kokeilla🙂 Varmaankin jonkun verran auttaa jos vaihtaa suosiolla kaikki mahdolliset letkut ym. niin voi nekin pois sulkea🤔

jay75
04.07.2020, 13:39
Sylkkä on täysin uusi joten tuskin vaihdettu mitään:)

Outoa koko tässä hiton hässäkässä on se että alunperin oli kyse vaan että takajarrujen ero oli liian suuri, muuten ok, se puoli mikä heikompi niin oli pari hyyyvin pientä vuotoa pölysuojuksen alla(enemmänkin kostea), vaihdettiin sitten samalla kaikki, sen jälkeen ei ollut jarruja ollenkaan....

Pääsylkkä "antoi periksi" puolitiessä, eli ensin jäykkä, sitten tyhjä sukellus ja taas jäykähkö, mutta painaessa tarpeeksi sen sai pohjaan saakka. Eli rikki? Vaihdettiin sitten sekin.
NYT kaikki tuntuisi olevan ok, eli takapyörät ei pyörähdä ainakaan kun tosiaan painan koko painollani niitä samalla kun painan kädellä poljinta.

Pohdintaa aiheuttaa tämä outo "pohja" kun kunnolla polkasee, he se että en saa takajarruja lukkoon..?
Se että tulee "seinä vastaan" poljettaessa tuskin johtuu siitä että taka kumikaapeli antaa periksi...? Ja, se oli "ehjä" ainakin sillon vielä kun kyse oli vaan saman akselin jarrueron häikästä.

-MaTTi-
04.07.2020, 13:56
Taitaa olla vanhemman BJ:n jarrupääsylkkä jossa rummut edessä. Nyt jos on levyt niin pääsylkkäkin pitäisi olla eri. Takajarruille ei ole alunperin mitään paineensäädintä. Ota se nyt alkuun pois välistä ja kokeile sitten.

Ei niitä jarruja käsipelillä roikkumalla saa testattua, käytännössä voimaa tarvii liki 10x enemmän.

Mulla olis yks ehjä rungosta akseliin jarruletku jos tarvetta. Voin tuoda ohiajellessa ens viikolla, ei maksa mitään.

jay75
04.07.2020, 14:19
Tongin äsken nettiä siitä että onko mulla nyt s*tana "väärä" pääsylkkä, yksi loputon suo, toinen sivu sanoo yhtä ja toinen toista...samoja sylkkia rummuille ja levyille, auto on -80 ja sille se on myyty(joka ei kokemuksen mukaan auta yyyyhtään mitään..:(

Tuo väliventtiilin poisrepiminen tuntuu ehkä vähän turhalta, eikö se täysin avonaisena toimi niinkun ei venttiiliä ollenkaan?
Se ainakin toimii, katsurilla sitä pyörittäessä sai takajarrut häviämään kokonaan.

Antaako han sylkkä saman paineen kummastakin rööristä?
Ainakin takimmainen saa "ensiksi", loogista, mutta onko sitten tehot samat? Vai onko se niin että kun mäntä kulkenut ekan reiän ohi niin saanut minkä saanut ja kaikki paine siitä eteenpäin on eteen?

(tämä jarrujen käsipelillä koettaminen, jännä kun muutamakin sivusto kirjoittaa ihan tosissaan että jos ei takapyörää saa käsin liikuteltua niin on se tarpeeksi..kai tässä menee pari vuotta harjoitellessa ja oikeaa tietoa kerätessä...)

-MaTTi-
04.07.2020, 15:31
Tuo väliventtiilin poisrepiminen tuntuu ehkä vähän turhalta, eikö se täysin avonaisena toimi niinkun ei venttiiliä ollenkaan?
Se ainakin toimii, katsurilla sitä pyörittäessä sai takajarrut häviämään kokonaan.

Joo, ei väliä jos tosiaan toimii ja aukeaa kokonaan myös.


Antaako han sylkkä saman paineen kummastakin rööristä?
Ainakin takimmainen saa "ensiksi", loogista, mutta onko sitten tehot samat? Vai onko se niin että kun mäntä kulkenut ekan reiän ohi niin saanut minkä saanut ja kaikki paine siitä eteenpäin on eteen?

Eteen antaa enemmän ainakin virtausta (isompi kannukin etupiirille) ja yhtä aikaa ne paineet tulee molempiin piireihin.

(tämä jarrujen käsipelillä koettaminen, jännä kun muutamakin sivusto kirjoittaa ihan tosissaan että jos ei takapyörää saa käsin liikuteltua niin on se tarpeeksi..kai tässä menee pari vuotta harjoitellessa ja oikeaa tietoa kerätessä...)
Näitä kun päivittäin kymmeniäkin parhaimmillaan ajelee jarrudynossa niin parissakytä vuodessa aika hyvä tuntuma tulee. ;) Käsin et enää pyöritä jos jarrua päällä 0.4-0.5 kN, käytännössä toimivaksi luokiteltavan minimi BJ:ssä joku 2 kN/takapyörä = ~200 kg metrin varren päässä. Etujarruista tultava reilusti yli tuplat jos mieltäis että ulauttais asfaltilla etusia.

ISE
04.07.2020, 15:38
onko siinä säädettävä tanko polkimen ja pääsylinterin välissä? jos se mitta ei nyt passaa?

jay75
04.07.2020, 16:58
Tangosta, siis pääsylkän ja boosterin välissä on säädettävä tanko, säädin sen siin että rullasin liian pitkäksi ja mallasin sylkkää ilman tiivistettä kohilleen, pyöritin sisäänpäin ja kun ei takaisinpyörittessä enää painanut vastaan niin ok.

Sumsar
04.07.2020, 18:16
Palataampa alkuun. ”Katsuri sanoi, että ero on liian suuri”. Mahtoiko hän tarkoittaa vas ja oik takapyörän välistä eroa? Eihän etu- ja takapään suhteella ole mitään väliä kunhan rullilla saa riittävästi vastusta takapyörille. Olisi aika epäreilua vaatia levy- ja rumpujarruilta samaa tehoa.

jay75
04.07.2020, 20:48
Joo, taka-akselin renkaiden jarrutustehon ero liian suuri (50%? , sallittu 30%), siitä kaikki alkoi.

Osaako joku arvuutella miksi välillä kovempaa poljinta polkastessa niin tuntuu että rutisisi kun ABSsä(ei ole ABSää..:) tai että seinä vastassa?

Ja, eihän rikkinäinen boosterikaan vissiin "haittaa" mitään? Pedaali on vaan jäykempi? Vai?

BJ-40/76
04.07.2020, 23:42
Ja olisko pumppaaminen kuivana tms saanut pääsylinterin kumit rikki, siis esim. kumin tiivistyshuuli on irronnut/haljennut?

Levyjarrut tuli suomeen vasta Bj-42:een (pääsylinteri muistaakseni 22.2mm halkaisijaltaan; ja takana pelkästään yksi jarrusylinteri; toki 2 mäntäinen, ja muistikuva, että jarrupaineen alentaja/rajoittaja/säädin konehuoneessa; ei pysty säätämään itse ilman purkamista) ja käsijarru siirtyi kardaanilta pyörän napoihin.

Ensiksi: Bj-40:ssä ei suomessa ole levyjarruja edessä. (esim. jenkeissä FJ-40 oli aikaisemmin levyillä; suomessa ei)
Bj-40 pääsylinterin halkaisija on suurempi, hämärä mielikuva että n. 25mm.

Bj-40: Edessä ja takana yksi sylinteri/jarrukenkä, ja molemmille omat säädöt.
JA SITTEN ON TÄRKEÄÄ, että jarrut on koottu oikein, ja oikealle puolen:

Jarrut voi kasata monella tapaa väärin; esim. vasemman puolen jarrukilpi sopii myös oikealle puolen, ja jos molemmilla puolin on kuvasta katsottuna samanlaiset, siis ei peilikuvat, niin toinen puoli jarruttaa n. tulpalla voimalla eteenpäin ajaessa, ja toinen puolestaa tuplavoimalla peruutettaessa:rolleyes: jarrukengät sopii muistaakseni väärin päin, siis kitkapinta ei ole keskellä kenkää.
Ja väärin voi kasata myös niin, että ilmaaminen on mahdotonta, tai ainakin erittäin vaikeaa....

Tuo tehostimen tanko jarrupääsylinteriin Sekä jarrupolkimen ja tehostimen välinen tanko:

En muista ohjeita ulkoa, mutta jotenkin seuraavaan tapaan ne muistaakseni meni: (tarkista jostain, voi olla jostain toisesta autostakin)
Jarrupolkimen tanko irti/vapaaksi.
Jarrupääsylinteri pois, ja tiiviste pois, ja tanko säädetään niin pitkäksi, että
jarrupääsylinteri ei mene helposti painamalla kiinni tehostimeen, vaan jää noin tiivisteen (olikohan 0,25-o,5 mm) verran rakoa, siis ylälaidassa 0,5-1millin, jos alalaita kiinni.
Tiiviste paikoilleen, ja pääsylinteri kiinni kunnolla.

Ja jarrupolkimen ja servon välinen tanko: ensin jätetään niin lyhyeksi, että pieni välys.

Sitten Takapiirin jarruputken lähtöön putken pätkä, josta puhalletaan ilmaa pääsylinteriin:
Joissain toyotan pääsylintereissä on venttiili, joka vastustaa, mutta muistakseni vasta uudemmissa?, mutta jos on, niin menee vaikeaksi....
Ja kun pääsylinteri paikallaan tiivisteen kanssa, täytetään jarrupääsylinterin takasäiliön noin 1/4 osa jarrunesteellä .

Takajarrupiirin Em. putkeen kevyesti puhaltamalla jarruneste kuplii säiliössä, mutta pitäisi loppua kun jarrupoljinta painetaan noin 15 mm.
- Kun jarrupoljin on ylhäällä, pääsylinterin takapiirin mäntä on jousen puristamana niin takana, että painetilasta on avautunut seinämässä oleva reikä jarrunestesäiliöön, kun kuminen huulitiiviste on palautunut reijän ohi.
-Jos puhallat niin paljon kuin jaksat, taikka paineilmaa, niin tuo kumitiiviste vuotaa.... vaikka tiivisteen reuna on sulkenut reijän.

Jos jarrupoljinta kestää painaa enemmän, niin ensin jarrupolkimen tangosta säädöt tarvittaessa niin tiukalle, että ei yhtään välystä.

Jos jarrupoljinta voi painaa yli 25mm, ilman että puhaltamalla kupliminen loppuu, niin pitäisi rajoittaa takapiirin männän liikettä, reikä, tiiviste ja mäntä; ehkä pientä mittavirhettä...

Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin jarrujen ilmaaminen on Taito- ei Voima/Nopeuslaji.
Kun jarrunesteen VOITELEMIA osia vaihdetaan, niin ilman abs-jarruja olevissa on yksi ylitse kaiken oleva tapa, miten esim. minä teen, jos ei parempia ohjeita ole saatavilla:
Jarruneste valuu alaspäin; jos ilmalukkoja tms, niin pikkuisen imua pyöräsylinterin tms. nippaan; ja taasen puhutaan alipaineesta joka on reilusti alle 0,1 kg/bar.
Tuo alipaine/imu vastaa samaa alipainetta, kun pirtelön juonti ....
Ja jarruneste on vaarallista, älä ime ainakaan suoralla letkulla....

BENJAMIN
05.07.2020, 08:08
Joo, taka-akselin renkaiden jarrutustehon ero liian suuri (50%? , sallittu 30%), siitä kaikki alkoi.

Osaako joku arvuutella miksi välillä kovempaa poljinta polkastessa niin tuntuu että rutisisi kun ABSsä(ei ole ABSää..:) tai että seinä vastassa?

Ja, eihän rikkinäinen boosterikaan vissiin "haittaa" mitään? Pedaali on vaan jäykempi? Vai?

Levyjarruja tullut laitettu muutamaan bj 40/45 . Aina vaihtanut siihe pääsylinterin samanlaiseksi mitst levyt otettu (hj60/61). En ole edes kokeillut alkuperäisellä .

jay75
05.07.2020, 09:51
Kyllä sylkkä täytetään aina ensin tavaralla ennen pumppaamista.

Jarrukilvet on oikein päin, kengäthän tulee niin että se "vahvistettu" osa tulee sylkän säädettävän pään päälle, kyllä ne sylkät on siellä rummuissa on kaikki oikein päin, ja 4 erilaista tilattu, ja tarkistettu että on myös erit.(Ainoa mikä tuli nyt tässä mieleen kun kävin mielessä näitä läpi että jouset taisi kyllä molemmat tulla "sisäpuolelle"(eikä niinkun kuuluu että etummainen sisäpuolella ja takimmainen ulkopuolella), asensin ne niin koska ne alunperin oli niin(vaikkakin nyt uudet kaikki).

Täytin pääsylkän alla olevista reistä (sensorit) nesteellä, tulppasin, ruuvasin lyhyet jarruputkenpätkät kiinni lähtöihin ja toiset päät säiliöihin, säiliöihin nestettä niin että paluut jää pinnan alle ja muutaman pumppauksen aikana kaikki ilma poistuu hetkessä.

Berttaseni
05.07.2020, 21:45
Pakko vielä kysyä uudestaan kun kirjoitit tuolla akun koko kyselyssä, että on räpelletty BJ40, ettei tässä vaan olisi niin että tähän on vaihdettu joskus levyjarrullinen etuakseli ja siksi ongelmia jarrujen kanssa? Eli pääsylinteri ja etuakseli (levyt) ei täsmää:confused:

jay75
05.07.2020, 23:14
BJ40seni on vm.80, onko alkuperäinen Suomi-auto niin en tiedä?
SEN tiedän että on katsastettu viimeksi viime vuonna onnistuneesti edellisen omistajan toimesta:)
Nyt ei enää mennyt, takajarrujen osalta...ja nyt siis vaihdettu takasylkät kaikki, kengät, jarrulinjat ja viimeisenä pääsylkkä(tämä on nyt vielä auki sopiiko tämä uusi sylkkä tähän konfiguraatioon..?), huomenna selviää miten paljon pitoa perässä on kun pääsee taas katsuri jarruja polkemaan:)

jay75
06.07.2020, 19:34
Eipä se mennyt taaskaan läpi.

Taakse ei vissiin vaan tuu tarpeeks painetta, miksi, en tiedä.

jay75
06.07.2020, 19:44
Levyjarruja tullut laitettu muutamaan bj 40/45 . Aina vaihtanut siihe pääsylinterin samanlaiseksi mitst levyt otettu (hj60/61). En ole edes kokeillut alkuperäisellä .

Onhan maailma täynnä kuvia ihmisten BJ40sistä joissa levyt edessä ja "alkuperäinen" pääsylkkä, luulisi toimivan edes kohtalaisesti...?

ISE
06.07.2020, 19:49
onko taka akselin päällä sitä liitin palikaa josta eroitetaa v-o putket,virtaako?

jay75
06.07.2020, 20:40
Joo, on t-liitinpalikka, kyllä virtaa koska ilmattukin jarrut..

Aloin nyt ite miettimään että voisiko muka olla että takajarrulinjassa oleva säätöventtiili olisi "rikki"? (Että nyt vielä tämäkin kaiken vaihtamisen jälkeen olisi kanssa rikki niin...).
Eli antaisi taakse jatkuvasti liian vähän vaikka ruuvattu täysin auki?

BENJAMIN
06.07.2020, 20:45
Oletko varma että säätöventtiili antaa täyttä kun on auki kierretty ?
En nyt muista mitä on minun käyttämäni venttiilien merkki ,mutta ne ainakin antaa täyttä kun on ruuvattu kaikki sisään .

BENJAMIN
06.07.2020, 20:55
Ja vielä , kun ruuvaat sitä säädintä niin se ei heti aina reagoi . Täytyy muutaman kerran jarruttaa .

jay75
06.07.2020, 21:02
Wilwood venttiili, joo, sisään kun ruuvaa niin "pitäis" olla auki..?

Pyörädyno sanoo ettei anna tarpeeksi painetta taakse, vaikka venttiili täysin "auki", tai kiinni, kokeilin sitäkin..

BENJAMIN
06.07.2020, 21:11
Onhan maailma täynnä kuvia ihmisten BJ40sistä joissa levyt edessä ja "alkuperäinen" pääsylkkä, luulisi toimivan edes kohtalaisesti...?

Kyllä alkuperäinen pääsylinteri on eri numerolla levy/ rumpu .

https://japan-parts.eu/toyota/eu/1979/land-cruiser-40-45-55/bj40l-k/5_791210_003_/powertrain-chassis/4702_brake-master-cylinder/2#47210K

Klikkaa sitä 47210 nro . niin näet vaihtoehdot .

BENJAMIN
06.07.2020, 21:35
Kyllä alkuperäinen pääsylinteri on eri numerolla levy/ rumpu .

https://japan-parts.eu/toyota/eu/1979/land-cruiser-40-45-55/bj40l-k/5_791210_003_/powertrain-chassis/4702_brake-master-cylinder/2#47210K

Klikkaa sitä 47210 nro . niin näet vaihtoehdot .

Ulkopuolinen ero on että levymallin pääcyl. on putkilähdöt päällä (sinun eka kuva) rumpumallissa sivusta . Sitä että siinä on muuta eroa en osa sanoa .

jay75
06.07.2020, 23:06
Kummassakin noissa sylkissä(etulevyt/takarummut tai rummut kaikissa kulmissa) on samat sisuskalut (47210K cylinder kit), lähdöissäkin samat venttiilit (47280 & 47290), eikö niiden sitten pitäisi myös antaa samat paineet?

-MaTTi-
07.07.2020, 00:03
Kummassakin noissa sylkissä(etulevyt/takarummut tai rummut kaikissa kulmissa) on samat sisuskalut (47210K cylinder kit), lähdöissäkin samat venttiilit (47280 & 47290), eikö niiden sitten pitäisi myös antaa samat paineet?
Ei ole samat. Sun pitää klikata osanumero auki ennen kuin näet sen kokonaan:
https://pic.useful.fi/2mb32PHoq.jpg

jay75
07.07.2020, 01:01
Pitäs varmaan löytää jostain tommonen jarrupaineventtiili(kuormaventtiili?), jäisi taakse rummuille "nalkkiin" peruspaine, ehkä sylkkä sit jaksaisi jakaa lisää..?

https://www.konekorjaamo.fi/media/catalog/product/cache/2/image/7687e85a243d4c13d50aa6b34dea82e6/u/s/usall41049.jpg

https://www.konekorjaamo.fi/jarrupaineventtiili-residual-check-valve.html

mikjus
07.07.2020, 07:47
Käviskös tohon myös hj-60 pääsylkkä vai pitiköhän sen kanssa vaihtaa se alipainekellokin.

Tosta paineen pidosta takapiirissä ja rummullisissa malleissa varmaan etupiirissäkin, pääsylkän putkilähdöissä (kuparin värinen irti kierrettävä osa) voi olla sisällä sellanen muovinen venttiili (residual valve) joka pitää paineen rumpujarruilla. Näitä on nimittäin pitänyt irrottaa kun muutettu levyille, muuten jää jarrut laahaamaan. Nyt jos rumpujarrun malli niin voi olla etulähdössäkin ja se pitäisi poistaa jos levyt.


Tossa tuo 47280 residual valve
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8800&pictureid=228562

Samasta juttua I8MUDissa:

https://forum.ih8mud.com/threads/brake-master-cylinder-w-front-discs-valve-or-no.822156/

jay75
07.07.2020, 08:01
Niin, totta, onhan tossa munkin mallin molemmissa lähdöissä venttiilit 47280 ja 47290, eli jos ottaisi etummaisen pois?

hiluvitkutin
07.07.2020, 14:07
Oko rummut miten kuluneet?

jay75
07.07.2020, 23:29
Rummut ulkoisesti ihan ok, toinen dynon mukaan ehkä vähän soikea mutta toleransseissa mennään,

Iroitin tosiaan sen venttiilin etulähdöstä ja kiristin vielä vähän takarumpujen sylkkiä ja alkoi tulla soraan jo pieniä jälkiä siitä että perä alkaisi ottaa.

Epäilys nyt tosta "kovasta" pedaalista olisi että säätöventtiilissä pääsylkän ja takajarrujen välissä olisi ehkä "jotain häikkää", puran sen ekaks vaan pois ja kokeilen ilman, tämä nyt seuraava kokeilu.

BJ-40/76
08.07.2020, 00:11
Kyllä sylkkä täytetään aina ensin tavaralla ennen pumppaamista.

Jarrukilvet on oikein päin, kengäthän tulee niin että se "vahvistettu" osa tulee sylkän säädettävän pään päälle, kyllä ne sylkät on siellä rummuissa on kaikki oikein päin, ja 4 erilaista tilattu, ja tarkistettu että on myös erit.(Ainoa mikä tuli nyt tässä mieleen kun kävin mielessä näitä läpi että jouset taisi kyllä molemmat tulla "sisäpuolelle"(eikä niinkun kuuluu että etummainen sisäpuolella ja takimmainen ulkopuolella), asensin ne niin koska ne alunperin oli niin(vaikkakin nyt uudet kaikki).

Täytin pääsylkän alla olevista reistä (sensorit) nesteellä, tulppasin, ruuvasin lyhyet jarruputkenpätkät kiinni lähtöihin ja toiset päät säiliöihin, säiliöihin nestettä niin että paluut jää pinnan alle ja muutaman pumppauksen aikana kaikki ilma poistuu hetkessä.

BJ40seni on vm.80, onko alkuperäinen Suomi-auto niin en tiedä?
SEN tiedän että on katsastettu viimeksi viime vuonna onnistuneesti edellisen omistajan toimesta:)
Nyt ei enää mennyt, takajarrujen osalta...ja nyt siis vaihdettu takasylkät kaikki, kengät, jarrulinjat ja viimeisenä pääsylkkä(tämä on nyt vielä auki sopiiko tämä uusi sylkkä tähän konfiguraatioon..?), huomenna selviää miten paljon pitoa perässä on kun pääsee taas katsuri jarruja polkemaan:)

Wilwood venttiili, joo, sisään kun ruuvaa niin "pitäis" olla auki..?

Pyörädyno sanoo ettei anna tarpeeksi painetta taakse, vaikka venttiili täysin "auki", tai kiinni, kokeilin sitäkin..

Paljonko siellä takapyörillä oli jarrutustehoa (kN), ja eihän hiipunut silmissä, siis laskenut tasaisen varmasti parin- kolmen sekunnin taskastelujaksolla? Siis verrattuna etuakseliin edelleen (kN)?
-> painuuko jarrupoljin pitkässä jarrutuksessa?

Pistä dynolaput vaikka yv, tai kopioi tarkasti.

(aikaisemmin käsittääkseni takajarrut puolsi, nyt molemmat tehottomat?)

JOS otteessa lukee BJ-40 ja keulassa mekaaninen vinssi ja jakolaatikossa ulosotto niin lienee jokseenkin varmasti alkuperäinen suomiauto; Jos epäilyttää, pistä valmistenumero tai rekkari näkösälle, niin joku tarkistaa.
Ja BJ-40 rek. -80: ei silloin ole levyjarruja edessä, käsijarru kardaanilla jakolaatikon perässä.

Jos taka-akselin paineen säädin puuttuu, niin jarrut on takapainoiset, jos edessä levyt.

Ja kokenusta on, BJ-40, vm -76 pääsylinterillä ja hj-60 pääsylinterillä :

Poljinvoima kasvaa; siis kun bj-40 nuo alkuperäiset taka pyöräsylinterit, ja laitetaan ns. hj-60 levyjarrut: -> seurauksena on se, että jarrut on takapainoset. (parista bj:stä on kokemusta)

1.

Jos polkimessa (ilman ABS tms) tuntuu "rutinaa/tärinää" niin jarruneste siellä "soittelee" tiivistekumeja:

Ja kun kaikissa tuon ikäluokan Land Cruisereissa on pääsylinteri saman kokoinen, niin takapiirin (siis se tehoton, mistä jarruneste karkaa?) joko takaisin takapiirin säiliöön, taikka rutinassa siirtyy etummaisen kumin ohi etupiirin säiliöön.

-> jos takapiirin säiliön nestepinta pysyy samalla korkeudella, niin oletettavasti jarruneste siirtyy "rutinan" saattelemana takaisin takapiirin säiliöön?

Kolmas vaihtoehto on se, että se valuu jostain ulos! (ja neljäs, että takasäiliö vuotaa myös servoon.)

--> testaa paikoillaan, Moottori Käynnissä, että lisääntyykö neste etupiirissä:
- ime etupiirin neste säiniön pohjalta olemattomiin, että pinta on paljon alempana, kuin säiliön kiinnitysruuvin yläpinta, joka on "piripinnassa jarrunestettä" ja kun varovasti lähtee painamaan jarrupoljinta, niin pari tippaa valuu pultin reunan yli (etupiiri imee jarrunestettä tuon säiliön kiinnityspultin läpi...)
- kun jarrupoljin resonoi/tärisee tms. niin kaveri seuraa lampun kanssa, että valuuko nestettä etupiirin säiliöön lisää, jos takapiiri on kunnossa , niin nestettä ei siirry etummaiseen säiliöön.

Takapiirin vuotaminen takasäiliöön on vaikeampi juttu:
Nestemäärä, mikä aiheuttaa jarrutusvoiman dramaattisen alenemisen, on suuruusluokkaa 1 cm3.
- etusäiliö puolillaan, takasäiliö imetään tyhjiin säiliön pohjalta, moottori käynnissä lähetään painamaan rauhallisesti jarrua, kun jarrupoljin alkaa kevyesti vastustaa painamista, on säiliöön pippunut muutama tippa; ja kun aletaan painamaan kunnolla, siis kuin paniikkijarrutuksessa? vai milloin se poljin alkoi räpättää kuin ABS? ja nimenomaan silloin nestettä ei saa valua takaisin takapiirin säiliöön.

2.

helppo sekoittaa, kokemusta on:o

Takarummut väärin kasattu/säädetty/sovitettu. (taikka liian liukkaat jarrupinnat, en usko...)

Miten jarrut on kasattu?
Kun jarrukenkää painetaan jarrurumpuun, niin kun jarrukenkä pyrkii liikkumaan rummun suuntaan, niin painaako jarrukenkä Jarrusylinterin mäntää, vai sitä säädinruuvia vasten?
Ja sama peilikuvana? toisessa takarenkaassa?

-> kummassa päässä on pitemmälle tuota kitkapintaa; Männän vai säätöruuvin puolelta?

2.1 jarrurummuissa öljyä taikka jarrunestettä tms...

2.2 jos rummut on kuluneet, ja kengät uudet: siis rummun säde suuri, ja -kengän pieni:
jarrukengät ja rummut joustaa... siis jarru-/paine jää kenkien vääntöön, siis jarrujen kitka pieni, ja siten huonot jarrut.

2.3 jarrukengät säädetty huonosti:

BJ-40 jarrukengissä, jokaisessa 4 pyörässä 2 kpl:
On oma säätö; ja ne pitää säätää "IHOLLE jarrurumpuun" siis kaikki 8 jarrukenkää.... Ja jos uusia kenkiä esim. akselilla 4 kpl, niin niitä pitää säätää jokaisen öljyvaihdon yhteydessä...

-> -90 luvun alussa tein nimimerkkini bj-40 "jarruremontin" tuo "rippikouluikäinen" BJ ei muistaakseni tarvinnut muuta, kuin noiden säätöjen Elvytys, voitelu ja säätö.

jay75
08.07.2020, 01:01
Huh! Olipas vastaus:) Kiitos! Joutuu nyt kyllä ihan ajan kanssa lukemaan tuon:)

HJ60_Jussi
09.07.2020, 21:42
Ja onhan ne hihnat samaa kokoa sen rummun kanssa?