View Full Version : Aloittelijan verokysymys
Moi,
Ostin heräteostoksena pakettiautoksi rekisteröidyn Pätkä Pajeron -97.
Traficon ystävällisesti tervehti:
"Autoverovapaus (Ajoneuvo ei täytä autoverolain (1482/1994) 23 ja 8 §:ien mukaisia teknisiä edellytyksiä. Ajoneuvon rakennemuutos voi johtaa autoveron maksuunpanoon. Tarkista autoveropäätös.) "
N. 450 eur lasku vuodeksi eteenpäin odottaa sielä Traficomissa
Mistähän edellytyksistä voi olla kyse? Istuinpaikkoja on vain kaksi.
Pitääkö/voiko jotain tehdä vai maksetaanko vaan kiltistä?
Sitten pitäisi vielä saada jakolaatikko jollain tapaa ehjättyä, se sanoi
kontrahdin irti kotimatkalla :).
t.
Upi
Huolto-auto ja ruuvipenkki nakattu kuikkaan? Tms.
Niin sen ajoneuvoveron joutuu maksamaan aina. Oli bensa tai dieseli.
Käyttövoimaveroon tulee se erotus ja sitäkin joudut maksamaan 100€ luokkaa. Tuo 450€ molemmat yhteensä kuulostaa oikealta.
Penkkien kanssa aletaan lähestymään 1000€
Tuollainen pätkä pajero kun ei täytä 8;sia eikä 23:sta, mutta on silti paku niin tuon maininnan ne sinne laittaa.
Käyttövoimavero tulee sen pakustatuksen mukaan ja ennen tuli nopeusrajotuskin. Nyt saa ajaa 120kmh
Niin sen ajoneuvoveron joutuu maksamaan aina. Oli bensa tai dieseli.
Käyttövoimaveroon tulee se erotus ja sitäkin joudut maksamaan 100€ luokkaa. Tuo 450€ molemmat yhteensä kuulostaa oikealta.
Penkkien kanssa aletaan lähestymään 1000€
Tuollainen pätkä pajero kun ei täytä 8;sia eikä 23:sta, mutta on silti paku niin tuon maininnan ne sinne laittaa.
Käyttövoimavero tulee sen pakustatuksen mukaan ja ennen tuli nopeusrajotuskin. Nyt saa ajaa 120kmh
Kiitti paljon selvennyksestä! Sitten ei auta kun kaivaa kuvetta.
Upi
Huolto-auto ja ruuvipenkki nakattu kuikkaan? Tms.
Joo, just sellainen.
Miten tämän jakolaatikon antautumisen totesit?
Miten tämän jakolaatikon antautumisen totesit?
Kotimatkalla eteenpäinmeno sekä taaksepäinkin meno lakkasi yht'äkkiä toimimasta suoralla maantiellä n. 100 km jälkeen ja aloin epäillä että kaikki ei nyt ole oikein hyvin.
Kauhea rahina myös kuului jostain penkin alta. Hinausauto vei Pajeron pajalle jossa tehtiin diagnoosi. Nyt arvotaan pitäisikö saada korvaava laatikko vai voisiko tämän nykyisen jotenkin ehjätä. Paja lupasi huomenna kertoa oman näkemyksensä kun ovat jakorasiaan kurkanneet.
Löikö jumiin vai? Eikö veto vaan välity laatikosta eteenpäin?
Huolto-auto ja ruuvipenkki nakattu kuikkaan? Tms.
Ei liity siihen. Toi teksti kuuluu nykyään laittaa kaikkiin pakuiksi muutettuihin, jotka ei täytä veroehtoja.
Kaitsu67
25.06.2020, 12:50
Ei liity siihen. Toi teksti kuuluu nykyään laittaa kaikkiin pakuiksi muutettuihin, jotka ei täytä veroehtoja.
Mut tartteeko toi sit jotain toimenpiteitä? Ennen pysty muuttaa pakuksi rekatun takaisin satuloille ja siitä tuli kaksikäyttöauto HA-veroilla. Mun Defekin oli aiemmin ollu paku ja muutoskatsastin ilman takasatuloita takas pakuks (2 paikkanen) viimevuonna, sinne tuli toi sama teksti. Miksi? Sehän oli jo paku ennestään. :confused:
Ei lyönyt jumiin vaan veto ei vaan enää välittynyt eteenpäin pyöriin. Kauhea rahina vaan kuului.
Myyjän kanssa sovittiin että hän toimittaa korvaavaan jakolaatikon minkä hän tekikin. Uusi loota laitetaan ensi viikolla Pajajeroon kiinni. Sitten matka jatkuu.
Mut tartteeko toi sit jotain toimenpiteitä? Ennen pysty muuttaa pakuksi rekatun takaisin satuloille ja siitä tuli kaksikäyttöauto HA-veroilla. Mun Defekin oli aiemmin ollu paku ja muutoskatsastin ilman takasatuloita takas pakuks (2 paikkanen) viimevuonna, sinne tuli toi sama teksti. Miksi? Sehän oli jo paku ennestään. :confused:
Ei, tää on vain verotuksen ohje. Lähinnä vaan sotkee asioita käyttäjän vinkkelistä, mutta näin on Trafin ohje. Voi muuttaa kaksikäyttöautoksi jos kantavuus riittää tai takaisin henkilöautoksi ilman autoveroseuraamusta jos on ollut henkilöautona jo rekisterissä Suomessa.
Moi
Kysyn tässä kun liippaa aika läheltä...
Eli kiikarissa olisi itsellä -97 pätkä pajero, joka on 5 paikkainen henkilöauto +800€ verolla. Onko nykyään mahdollista miten ja kuinka helposti muutoskatsastaa ko. vehje paketti- tai huoltoautoksi, jotta verolappu edes hiukan pienenisi?
Tekeminen eikä työkalupakit+viilapenkit ole ongelma, lähinnä lainsäädäntö mietityttää.
Moi
Kysyn tässä kun liippaa aika läheltä...
Eli kiikarissa olisi itsellä -97 pätkä pajero, joka on 5 paikkainen henkilöauto +800€ verolla. Onko nykyään mahdollista miten ja kuinka helposti muutoskatsastaa ko. vehje paketti- tai huoltoautoksi, jotta verolappu edes hiukan pienenisi?
Tekeminen eikä työkalupakit+viilapenkit ole ongelma, lähinnä lainsäädäntö mietityttää.
Sen sata kertaa tätäkin väännetty, mutta:
• takapenkit pois
• takapenkkien kiinnityspisteet pois käytöstä = esim. katkopultit, pulttien kannat hitsaten kii tai poraten pois, isot pop-niitit
• vyöt saa jäädä
• unohda viilapenkit ja huoltoautot
Käyttövoimavero on jatkossa 16.4% siitä mitä henkilöautona, perusvero pysyy entisellään.
Sen sata kertaa tätäkin väännetty, mutta:
• takapenkit pois
• takapenkkien kiinnityspisteet pois käytöstä = esim. katkopultit, pulttien kannat hitsaten kii tai poraten pois, isot pop-niitit
• vyöt saa jäädä
• unohda viilapenkit ja huoltoautot
Käyttövoimavero on jatkossa 16.4% siitä mitä henkilöautona, perusvero pysyy entisellään.
Eli on 300-400€/a Ei siis ilmaista vieläkään ... mutta valtio tarvii rahansa...