PDA

View Full Version : Hitsaussaumojen kittaus

sirrom
16.06.2020, 21:20
Hitsaussaumojen hitsaus edessä ja kysymys kuuluu mitä käyttää ja paljaalle pellille vaiko pohjamaalaus ensin?
Wurthillä on koriakryyli aika halpaa ainakin puuilossa ja onko kellään kokemusta kyseisestä.
Mitä olette todenneet kestäväksi saumoissa.

LaaLaa
17.06.2020, 06:36
3M 37455 https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/company-ndc/all-3m-products/~/3M-FC-Epoksimetallikitti/?N=5002385+8711017+3290318021&preselect=3293786499&rt=rud

riude
17.06.2020, 07:55
Korvaako tuo tosiaan jokapaikassa perinteisen tinauksen?

gr patrol
17.06.2020, 11:40
Mä oon hitsannu eka sitte hionu tasaseksi sen jälkeen epoxi pohjamaali sitte kevyt hionta. Pakkelia vähän sitte epoxi sen päälle sitte pohjamaali jos tarvetta sen jälkeen pintaväri. Sisäpuolelle oon sitte suihkuttanu tectylin kotelonsuojaa reilusti vähän peräöljyllä lantrattuma. Eikä oo samoja ruosteita tarvinnu ikinä korjata kahteen kertaan.

wikke
17.06.2020, 15:36
Tinatkaa jos ei umpisaumaa. Pakkeli on vain maalipintaa varten siloite.

Olisi mielenkiintoista tietää että toimisiko tuo Laalaa:n tavara pidemmän päälle? Siis ajan kanssa.

Kaitsu67
17.06.2020, 16:23
Itse olen laittanut aika usein sinkkimaalia (kylmäsinkkaus) pellille/saumaan ennen mitään muuta...sitten vasta kittiä, tasoitetta tai pohja/pintamaalia tms - mikä nyt on milloinkin ollut homman nimi.

sirrom
17.06.2020, 16:55
Selvitetään vähän kysymystä eli tarkoitin sisäpuoli/takapuoli eli vaikka uusia lokasuojan kaaria kun laittaa ja pistehitsaa niitä toisiinsa käyttäen taittotyökalulla tehtyä saumaa niin mitä siihen on käytetty sauman tiivistämiseksi.

riude
17.06.2020, 17:09
Öööö.. Ei tuo vieläkään oikein auennut, siis laitat uudet lokarinkaaret vanhan pellin kanssa päällekkäin? Pistehitseillä, eli varmaan tulppahitsein vaiko ihan oikealla pistehitsauskoneella?
Tuskin siinä mikään kitti tule pysymään.

sirrom
17.06.2020, 17:22
Menipä nyt vaikeaksi.
UUdet kaaret käyttäen bilteman Taitto- ja stanssaustyökalu
Tuotenro. 15-169 ja migillä reikiin hitsi mitkä tehty kyseisellä työkalulla.
Pellithän ovat päällekkäin sen työkalun tekemän loven verran eli siinä on peltien välinen sauma sisäpuolella (myöskin päällisin puolin mutta siitä ei kyse nyt) jota pitäisi kitata ettei kosteus pääse peltien väliin.
Tehtaaltahan kaikki autot kitattu saumoista ja päällikkäispeltien kohdalta ja KYSYMYSHÄN OLI YKSINKERTAISUUDESSAAN MITÄ OLETTE KÄYTTÄNEET JA ONKO KOKEMUKSIA WURTHIN KORIAKRYYLISTÄ MIKÄ AINAKIN PUUILO MYY Wurth koriakryyli 310ml
WURTH Tuotenro: 10000433 EAN: 4045989903528

sisua45
17.06.2020, 17:30
Herroilla meni korikitit ja tasoitepakkelit sekaisin.

Itse olen laittanut aika usein sinkkimaalia (kylmäsinkkaus) pellille/saumaan ennen mitään muuta...sitten vasta kittiä, tasoitetta tai pohja/pintamaalia tms - mikä nyt on milloinkin ollut homman nimi.

Sinkkisprayn päällä ei tahdo pakkelit pysyä. Kokeiltu on, ja vituks män.

jmk
17.06.2020, 18:23
Samoja kokemuksia sinkkispraysta tarviiko sisäpuolelle muuta kuin kotelosuojaa saumoihin tunkeutuu hitsaussaumoihin...

Kaitsu67
17.06.2020, 18:33
Herroilla meni korikitit ja tasoitepakkelit sekaisin.

Sinkkisprayn päällä ei tahdo pakkelit pysyä. Kokeiltu on, ja vituks män.

Joo, en ole pakkelia laittanut itekkään sen päälle suoraan. Tais toi luettelo ja pilkutus olla vähän epäselvä, vaikka oli että mitä milloinkin on tekemässä. Paljaalle pellille siis olen laittanut sinkkimaalia pohjaksi ja sitten joko pohjamaali tai pintamaali tai pohjamaalin päälle kittaus ja tietysti sen päälle vielä pohjat ennen pintamaalia, riippuen mitä on tekemässä.

Kaitsu67
17.06.2020, 18:36
ja KYSYMYSHÄN OLI YKSINKERTAISUUDESSAAN MITÄ OLETTE KÄYTTÄNEET JA ONKO KOKEMUKSIA WURTHIN KORIAKRYYLISTÄ MIKÄ AINAKIN PUUILO MYY Wurth koriakryyli 310ml

No itse kyllä ymmärsin että tässä kysyttiin myös saumojen pohjamaalauksesta ennen kittiä....:confused:

Hitsaussaumojen hitsaus edessä ja kysymys kuuluu mitä käyttää ja paljaalle pellille vaiko pohjamaalaus ensin?

Joten sori topicin sotkemisesta

Hessu888
17.06.2020, 20:50
Menipä nyt vaikeaksi.
UUdet kaaret käyttäen bilteman Taitto- ja stanssaustyökalu
Tuotenro. 15-169 ja migillä reikiin hitsi mitkä tehty kyseisellä työkalulla.
Pellithän ovat päällekkäin sen työkalun tekemän loven verran eli siinä on peltien välinen sauma sisäpuolella (myöskin päällisin puolin mutta siitä ei kyse nyt) jota pitäisi kitata ettei kosteus pääse peltien väliin.
Tehtaaltahan kaikki autot kitattu saumoista ja päällikkäispeltien kohdalta ja KYSYMYSHÄN OLI YKSINKERTAISUUDESSAAN MITÄ OLETTE KÄYTTÄNEET JA ONKO KOKEMUKSIA WURTHIN KORIAKRYYLISTÄ MIKÄ AINAKIN PUUILO MYY Wurth koriakryyli 310ml

Se väli tulee kondensoimaan ajan kanssa joka tapauksessa kuten kaikki alkuperäisetkin tupla- ja triplapellit esim helmoissa joissa tuollasta massaa, joten ekaks laittasin kyllä läpihitsattavat pensselipohjamaalit esim. https://www.sp-automaalit.fi/epages/spautomaalit.mobile/fi_FI/?ObjectID=7829145 tai epoksit kumpaankin peltiin ja sitten lopuks sinne uraan notkeeta kotelosuojaa jos vaan mahtuu väliin. Tinaus tietysti ulkopuolelta ennen kotelosuojia. Kai sen massan voi kans laittaa, mutta tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä jos nyt sitten haittaakaan.

Jos hitsimaalia laittaa pari kerrosta, niin kandee rapsuttaa ne maalit siitä kohasta pois missä on ne sillä työkalulla tehdyt reiät mistä aiot hitsaa. Ei räpsy niin paljoa. Siitä vierestä se maali kyl sitten kestää kuumuutta palamatta hyvin jos on ehtinyt kuivuu vaan kunnolla.

Kesällä toi wurthin massa varmaan kovettuu edes jotenkin, jos sitä tahtoo saumaan laittaa, mutta kylmillä keleillä se jäi ihan tahmeeks eikä ois voinu millään ylimaalaa. Raavin sit pois ne ja laitoin toisen merkkistä, oisko Motonetin myymää.

riude
17.06.2020, 22:59
Käytetään nyt tätä ketjua kun aloitettiin, eli onko jollain oikeaa tietoa/kokemusta tästä

3M 37455 https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/company-ndc/all-3m-products/~/3M-FC-Epoksimetallikitti/?N=5002385+8711017+3290318021&preselect=3293786499&rt=rud

Korvaako tuo muka täysin tinauksen? Arvokasta tosin on, mutta kyllähän tuollaiselle paikkansa olisi.

-MaTTi-
18.06.2020, 00:06
Käytetään nyt tätä ketjua kun aloitettiin, eli onko jollain oikeaa tietoa/kokemusta tästä

Korvaako tuo muka täysin tinauksen? Arvokasta tosin on, mutta kyllähän tuollaiselle paikkansa olisi.
Kitti mikä kitti. Olin jo taannoin ostamassa vastaavaa Terosonin EP 5010TR:ää, mutta sitten jostain luin että alle pitäis laittaa primeriksi vielä jotain muuta. 🤦🏻 Se siitä tinankorvikkeesta. Tässä joku video jossa sama homma ton kans, hitsihuokoset pitäis täyttää jollain toisella epoksiliimalla: https://youtu.be/-RoGleeeDBk

2K koriliimalla sipistelee samallalailla hitsisaumoja jos tarve ja nämä liimaakin samalla. Tällasta päädyin hommamaan ton tinakorvikkeen sijaan: https://carpaintcenter.omaverkkokauppa.fi/epages/carpaintcenter.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014092301/Products/458296&Locale=fi_FI

Jull
18.06.2020, 09:51
2K koriliimalla sipistelee samallalailla hitsisaumoja jos tarve ja nämä liimaakin samalla. Tällasta päädyin hommamaan ton tinakorvikkeen sijaan: https://carpaintcenter.omaverkkokauppa.fi/epages/carpaintcenter.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014092301/Products/458296&Locale=fi_FI

Itellä sama aine käytössä, toimivan oloista on.

riude
18.06.2020, 10:16
Tämä rakenneliima on märkänä helposti pistehitsattavissa

Pitäisikö tuo ymmärtää niin, että tuota voi vetää pistehitsisaumaan peltien väliin, ja sitten hitsata tulpat?

Jull
18.06.2020, 10:37
Tämä rakenneliima on märkänä helposti pistehitsattavissa

Pitäisikö tuo ymmärtää niin, että tuota voi vetää pistehitsisaumaan peltien väliin, ja sitten hitsata tulpat?

Oman kokemuksen mukaan tulpilla hitsatessa (siis reiän läpi alempaan peltiin) tuo räkii, eli ite en ainakaan saanut tyydyttävää tulosta. Tulppien kohdat olisi pitänyt jättää ilman liimaa.

uteiN_H
18.06.2020, 12:55
Tinatkaa jos ei umpisaumaa. Pakkeli on vain maalipintaa varten siloite.

Olisi mielenkiintoista tietää että toimisiko tuo Laalaa:n tavara pidemmän päälle? Siis ajan kanssa.

Vaikka olis vedetty pisteillä kokonaankin umpeen, hiottu ja puunattu.
Varsinkin helmiharrastepelien kans. Silti toi tinakin vaatii niskaan hyvän pohjamaalin
Muovitasoitteet vain maalia varten. Pinta värin alla pitäis olla täysin kokonaan peittävä pohjaväri.
ps.
Älkää unohtako sit toista puolta norjanromin suhteen vaikei olis näkyvis.

Kettu_
18.06.2020, 13:56
Mulla myös sama ongelma tuon kaarien kanssa, joskus joku vaihtanut tuolla pokkausvasaralla/taittovasaralla uudet kaaret ja tutkittuani ulkosta peltiä niin oli siellä mämmiä joka lähtöön ja sisäpuolella ei sitten ollutkaan mitään jonka johdosta kaaret lähti ihan vetämällä irti ja olivat ruvenneet mädäntymään kyllä niim paljon ettei enää ihan korjauspaloilla korjata. Itse olen helmojen vaihdossa aina laittanut peltien väliin sinkkimaalia ja sitten hitsaus session jälkeen vaan hionut nauhalla tai rolocilla pinnat varovasti suoriksi ja sen jälkeen heittänyt epoxit yms muut vaadittavat aineet, riippuen tietysti autoon maalattavasta maalista. Sisäpuolet koittanu maalata pitkällä pillillä ja sitten ml suojaa niskaan, oon ymmärtäny ettei sillä ml:lä ole mitää hyötyä jos se vedetään paljaalle pellille. Näin olen saanut tyydyttävän tuloksen omasta mielestä. Kaarien vaihtoon ajattelin käyttää samaa toimenpidettä mutta itseä viellä vähän mietityttää tuo avonainen pokkaus sisäpuolella?

hiluauto
18.06.2020, 15:10
Mulla myös sama ongelma tuon kaarien kanssa, joskus joku vaihtanut tuolla pokkausvasaralla/taittovasaralla uudet kaaret ja tutkittuani ulkosta peltiä niin oli siellä mämmiä joka lähtöön ja sisäpuolella ei sitten ollutkaan mitään jonka johdosta kaaret lähti ihan vetämällä irti ja olivat ruvenneet mädäntymään kyllä niim paljon ettei enää ihan korjauspaloilla korjata. Itse olen helmojen vaihdossa aina laittanut peltien väliin sinkkimaalia ja sitten hitsaus session jälkeen vaan hionut nauhalla tai rolocilla pinnat varovasti suoriksi ja sen jälkeen heittänyt epoxit yms muut vaadittavat aineet, riippuen tietysti autoon maalattavasta maalista. Sisäpuolet koittanu maalata pitkällä pillillä ja sitten ml suojaa niskaan, oon ymmärtäny ettei sillä ml:lä ole mitää hyötyä jos se vedetään paljaalle pellille. Näin olen saanut tyydyttävän tuloksen omasta mielestä. Kaarien vaihtoon ajattelin käyttää samaa toimenpidettä mutta itseä viellä vähän mietityttää tuo avonainen pokkaus sisäpuolella?

Juuri tästä oli kysymys alusta lähtien että mitä avonaiseen pokkaukseen sisäpuolella olenko oikeassa että sisäraosta kyse vai olenko täysin ulalla kun paljon on selitelty ulkopinnasta eli näkyvästä

-MaTTi-
18.06.2020, 22:13
Puskusaumalla kaikki minkä pystyy, pelkkää ongelmaa noista limisaumoista. Ei tulis mieleenkään vaihtaa kaaria noin.

-MaTTi-
18.06.2020, 22:15
Oman kokemuksen mukaan tulpilla hitsatessa (siis reiän läpi alempaan peltiin) tuo räkii, eli ite en ainakaan saanut tyydyttävää tulosta. Tulppien kohdat olisi pitänyt jättää ilman liimaa.
Sama. Vaikka sitä tulpan kohdalta tietysti yritti putsata.

Samppahj
19.06.2020, 03:10
Kitti mikä kitti. Olin jo taannoin ostamassa vastaavaa Terosonin EP 5010TR:ää, mutta sitten jostain luin että alle pitäis laittaa primeriksi vielä jotain muuta. ���� Se siitä tinankorvikkeesta. Tässä joku video jossa sama homma ton kans, hitsihuokoset pitäis täyttää jollain toisella epoksiliimalla: https://youtu.be/-RoGleeeDBk

Mun korissa käytettii tuota Terosonia. Ei kylläkään mitään pohjalle.

riude
19.06.2020, 12:54
Houkuttelevan näköinen on tuo henkelin video tuosta terosonista.
Sikäli itseä kiinnostaa, että miulla on ikuisuusprojekti datsun 160j sss, jossa saumaaa ulkopelleissä(kin) riittää metreittäin. Peltiseppä kun ei ole niin kyllä se tinattava tai jollain tuollaisella on vedettävä.
Tinaus voi olla vaan mielenkiintoista, kun takapuolelle ei monessa paikassa pääse käsiksi millään ja siellä on kuitenkin paksut kotelosuoja-aineet ym. takana. Veikkaanpa että taidan testata näitä.

Kettu_
19.06.2020, 17:16
Juuri tästä oli kysymys alusta lähtien että mitä avonaiseen pokkaukseen sisäpuolella olenko oikeassa että sisäraosta kyse vai olenko täysin ulalla kun paljon on selitelty ulkopinnasta eli näkyvästä

Niin aloittaja tarkotti varmaanki myös tuota sisäpuolta kuten itsekkin, parashan olisi tietysti tuo matin mainitsema puskusauma mutta ei niin paljon hitsarin vikaa ole että uskaltaisi lähteä tuolla menetelmällä hitsaamaan uusia kaaria kiinni, vetelee kumminki koko kyljen lämmöstä kiharalle ja koitetaan nyt leipoa ainakin vähemmän kittiä/muuta mäskiä auton kylkeen. Nyt näytti paikoitellen kaarien päällä olevan jopa 3cm kittiä niin ei sekään oikee hyvä ratkasu ole. Parashan tietysti olisi jos saisi koko paneelin kerralla vaihdettua niin ei jäisi näkyvillä pinnoille/isoille niin paljon työstettävää, jolloin voisi puskulla vetääkkin. Mutta eipä tuohon omaan mökkiin mitään paneeleja enää mistään saa, kun helmojakin joutu jo 2v metsästämään. Onneksi itsellä ei ole kiire niin seurailen tässä hyviä ratkasuja viellä tovin :D