Kirjaudu sisään

View Full Version : Toyotan 5-v. laatikon akselin kunto. Tietäjät hoi!


Jull
13.06.2020, 12:39
Kyseessä 304 tkm ajettu Toyotan 5-vaihteinen H55F-vaihteisto, johon tarkoitus vaihtaa tiivisteet, kytkinakseli ja laakereita tarvittaessa. Kysymys on sivuakselin takalaakerin sisäkoolista, joka on kiinteä osa akselia. Laakerin rullat pyörii siis suoraan akselia vasten. Akselissa näkyy tummentuma, joka ei kuitenkaan tunnu mitenkään sormeen eikä kynteen, rullissa tuntuu pientä epätasaisuutta jos oikein kokeilee.. Mitattua en tuota kunnolla saanut, kun ei mikrometrillä mahdu tuossa mittaamaan, mutta tönäri näyttää samoja lukuja tummentuneessa kohdasta, kuin reunassakin koolia.

Laakeri vaihtuu kyllä uuteen, mutta meneekö tuo akseli tuollaisenaan? Ei viitsisi alkaa irrottamaan jos siinä vielä on kilsoja jäljellä.. Vaihtoehtoina uusi akseli tai korjausholkin työstö tuohon koolin kohtaan.

Ennen irroitusta laatikko toimi moitteitta, ei sivuääniä ym.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=228301

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=228302

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=228303

lepoantti
13.06.2020, 13:04
Olen useampaan akseliin asentanut korjausholkin, kun laatikko auki niin pieni vaiva tehdä se nyt. Puhelimen näytöltä kirkkaassa auringon paisteessa paha mennä arvioomaan pinnan kuntoa. Kaikki nämä mitä olen irtaallaan livenä nähnyt on olleet pinnaltaan sellaisia että vaatii holkituksen.

Jull
13.06.2020, 16:38
Olen useampaan akseliin asentanut korjausholkin, kun laatikko auki niin pieni vaiva tehdä se nyt. Puhelimen näytöltä kirkkaassa auringon paisteessa paha mennä arvioomaan pinnan kuntoa. Kaikki nämä mitä olen irtaallaan livenä nähnyt on olleet pinnaltaan sellaisia että vaatii holkituksen.

Joo noinhan se olisi varmin hoitaa. Kiinnostaisi vaan tietää, että kun vaikuttaa olevan "vain värivika", pinta täysin ehjä vielä, että miten tuo vielä kestäisi uudella laakerilla.
Itsellä ei ole taitoa/välineitä tuota holkitusta tehdä ja lähin varma tekijä 60 km päässä. Lisäkustannusta tuosta toimenpiteestä ei tosin satasta enempää tulisi varmaan.

Hessu888
13.06.2020, 19:11
Ei mitään...

-MaTTi-
13.06.2020, 21:55
Paa nippuun vaan ja RVS:t kirstuun. Tai näin mä tekisin.

BJ-40/76
13.06.2020, 23:31
Kyseessä 304 tkm ajettu Toyotan 5-vaihteinen H55F-vaihteisto, johon tarkoitus vaihtaa tiivisteet, kytkinakseli ja laakereita tarvittaessa. Kysymys on sivuakselin takalaakerin sisäkoolista, joka on kiinteä osa akselia. Laakerin rullat pyörii siis suoraan akselia vasten. Akselissa näkyy tummentuma, joka ei kuitenkaan tunnu mitenkään sormeen eikä kynteen, rullissa tuntuu pientä epätasaisuutta jos oikein kokeilee.. Mitattua en tuota kunnolla saanut, kun ei mikrometrillä mahdu tuossa mittaamaan, mutta tönäri näyttää samoja lukuja tummentuneessa kohdasta, kuin reunassakin koolia.

Laakeri vaihtuu kyllä uuteen, mutta meneekö tuo akseli tuollaisenaan? Ei viitsisi alkaa irrottamaan jos siinä vielä on kilsoja jäljellä.. Vaihtoehtoina uusi akseli tai korjausholkin työstö tuohon koolin kohtaan.

Ennen irroitusta laatikko toimi moitteitta, ei sivuääniä ym.


Siis ensimmäinen sääntö on se, että hammaspyörät pitää vaihtaa pareittain, jos pyrkii täydellisyyteen.
-Ja tämähän laatikko on kiinteillä kytkinakselin- ja sivuakselin hammaspyörillä?

Nuo kuvassa näkyvät rokonarvet sivuakselin laakeripinnassa ei ole hyvä, mutta voi toimia oikeilla öljyillä, uudella laakerilla jne toisen 300 tkm ns. tyydyttävästi. (ja pitempäänkin jos tuo laatikko on jossain hintelävääntöisessä nuhapumpussa)

Tuo laakeripinnan holkittaminen vois olla hyvä lisä; mutta nimenomaan oikein toteutettuna: Siis pitää tietää mistä tekee, ja mihin pyrkii...

Jos olis minun laatikko, ja menossa johonkin 2-2,5 tonnin käyttikseen, ja vääntöä alle 400 (500) Nm ja vuotuiset kilometrit n. 10 tkm, niin olettaisin toimivan ok. vielä 2040... käyttöohjekirjan huoltoilla?

Jull
15.06.2020, 09:53
Ihan täydellistä tästä nyt ei olla tekemässä. Kytkinakseli vaihtuu, koska 3B vaihtuu 12HT- mottiin. Tuo Matin ehdotus vahvoilla kyllä.. Huollot tähän tulee varmasti tehtyä ylitiheään jatkossa.

BJ-40/76
19.06.2020, 00:50
Ihan täydellistä tästä nyt ei olla tekemässä. Kytkinakseli vaihtuu, koska 3B vaihtuu 12HT- mottiin. Tuo Matin ehdotus vahvoilla kyllä.. Huollot tähän tulee varmasti tehtyä ylitiheään jatkossa.

-> Nuo kytkin akselin hammaspyörät BJ-42 (-80 luvun alusta) on enemmän taikka vähemmän "sopeutettu" toisiinsa sivuakselin kanssa."

-> olisko mahdollista vaihtaa tuohon kytkinakseliin koneistamossa ns. poorit? siis 12h-t on isompi kytkin, ja poorit on erit;oliko B-moottorissa noin 20 mm pidempi, vai lyhyempi kytkinakseli?

mikjus
19.06.2020, 21:34
Ei kai tota akseli kandee vaihtaa kun käyttää vaan Hzj80 levyä jossa tiheä boori, vai oliko tossa joku muukin juttu.

BJ-40/76
20.06.2020, 00:16
Ei kai tota akseli kandee vaihtaa kun käyttää vaan Hzj80 levyä jossa tiheä boori, vai oliko tossa joku muukin juttu.

Siis kytkinakselin pituusero on MUISTAAKSENI noin 2 senttiä? (voi olla todellisuudessa 1,5 tai 4 cm tai jotain muuta:o)

Mutta noista "ysärin" bj:n moottorien/vaihteistojen/"kaaveleiden" (ja GM/nissan) ristiinsiittämisestä.....

Olisko bj-40 (B-moottori) kytkinakseli ollut pitempi, kuin HJ-60/61?????

ja jos/kun ristiinsiittää nuo, niin mieti/"mitoita" tarkkaa kytkimen irroitushaarukan asento ja liikerata, MYÖS uudella ja kuluneella kytkinlevyllä.

------------------------

P.S olitko laittamassa 12 HT BJ:hin? Maasto-ajossa, siis tyhjäkäynnillä varovasti eteneminen ei oikein onnistu 12 h-t:llä....
Jos verrataan 3B moottoria 12 ht moottoriin Kun tyhjäkäynnillä, taikka pikkusen pienemmillä kierroksilla,ja jonkin renkaan eteen tulee iso kanto:

B-sarjan dieselit (erityisesti jotka on rivipumpulla) vääntää hyvin myös tyhjäkäyntikierroksia pienemmillä kierroksilla.....

Ja tuo 12H-t on vakiona kaikkea muuta: <<<<<joko sammuu kerrasta, taikka kuntta lentää....

Siis huomattavan kierrosherkkä; JA/MUTTA

Vakio 12h-t on hyvä kone silloin, kun tarvitaan räjähtävää tehoa n. 1800- 3500 välillä.

Mutta tyhjäkäynnillä, ja sen alapuolella on vääntömomentin vstaavuus kaasuun LIEVÄSTI sanottuna huono....

12H-T on parhaimmillaan, kun vedetään isoa kärryä tms. Taikka silloin, kun haluaa lennättää märkää...

Jull
23.06.2020, 04:29
Ei kai tota akseli kandee vaihtaa kun käyttää vaan Hzj80 levyä jossa tiheä boori, vai oliko tossa joku muukin juttu.

Hzj:n levy kävisi kyllä ja olisi halkaisijan puolestakin sopiva, mutta tiheäboorinen 3b-akseĺi on muutaman sentin pitempi, joten 2H/12HT moottorin kytkinkoppa ei sitten passaisi.

Jull
23.06.2020, 04:37
Siis kytkinakselin pituusero on MUISTAAKSENI noin 2 senttiä? (voi olla todellisuudessa 1,5 tai 4 cm tai jotain muuta:o)

Mutta noista "ysärin" bj:n moottorien/vaihteistojen/"kaaveleiden" (ja GM/nissan) ristiinsiittämisestä.....

Olisko bj-40 (B-moottori) kytkinakseli ollut pitempi, kuin HJ-60/61?????

ja jos/kun ristiinsiittää nuo, niin mieti/"mitoita" tarkkaa kytkimen irroitushaarukan asento ja liikerata, MYÖS uudella ja kuluneella kytkinlevyllä.

------------------------

P.S olitko laittamassa 12 HT BJ:hin? Maasto-ajossa, siis tyhjäkäynnillä varovasti eteneminen ei oikein onnistu 12 h-t:llä....
Jos verrataan 3B moottoria 12 ht moottoriin Kun tyhjäkäynnillä, taikka pikkusen pienemmillä kierroksilla,ja jonkin renkaan eteen tulee iso kanto:

B-sarjan dieselit (erityisesti jotka on rivipumpulla) vääntää hyvin myös tyhjäkäyntikierroksia pienemmillä kierroksilla.....

Ja tuo 12H-t on vakiona kaikkea muuta: <<<<<joko sammuu kerrasta, taikka kuntta lentää....

Siis huomattavan kierrosherkkä; JA/MUTTA

Vakio 12h-t on hyvä kone silloin, kun tarvitaan räjähtävää tehoa n. 1800- 3500 välillä.

Mutta tyhjäkäynnillä, ja sen alapuolella on vääntömomentin vstaavuus kaasuun LIEVÄSTI sanottuna huono....

12H-T on parhaimmillaan, kun vedetään isoa kärryä tms. Taikka silloin, kun haluaa lennättää märkää...


Tähän projektiin tulee tuo laatikko/moottori: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159385

12HT käy oikein hyvin minun suunnitelmiin 👍

Vilbo
28.06.2020, 21:35
Itselläkin H55F laatikon kunnostus eli uudelleen laakerointi ohjelmassa. Saman näköinen akselin laakeripinta vaikka kuulemma hyvin äänetön laatikko ollut tähän asti. Tämä yksilö on ehditty jo kertaalleen uudelleenlaakeroida.

Pienellä vaivalla tuosta pinnasta sai vielä menettelevän kun hioi 2000 karkealla hiomapaperilla kuminauhaa apuna käyttäen. Mutta tämä laatikko on tarkoitus sovittaa reilusti vakiota enemmän vääntävän 12HT moottorin perään niin akseli menee holkitettavaksi. Samalla saa sovitettua Tamgearsin täysrullalaakerin tuohon päähän. Holkituksella akselin halkaisija kasvaa millillä, rullien halkaisija n. 2 milliä ja rullien määrä kolmasosalla. Myyjän lupaus paperilla +45% kestoa ei varmastikaan ole siis tuulesta temmattua. Samalla päivittyy vitosvaihteen rattaan sisällä oöevat neulalaakerit kehättömään täysneulaversioon jolla saa vielä pikkuisen lisää kantavuutta sillekin puolen.

Väittäisin että oikealla vaihdelaatikon öljyjen valinnalla on iso merkitys ennenkaikkea tuon vitosen kestävyyteen pienillä kierroksilla ja muutoinkin. Jos jollakulla on erityisen hyvä GL-4 öljy mielessä niin saa kertoa. Ensihätään nyt tarkoitus laittaa seuraavaa sortimenttia: Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80

-MaTTi-
30.06.2020, 10:42
Jos jollakulla on erityisen hyvä GL-4 öljy mielessä niin saa kertoa. Ensihätään nyt tarkoitus laittaa seuraavaa sortimenttia: Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80
En tiedä onko sen parempi, mut mä oon käyttäny tätä: https://www.redlineoil.com/mt-85-75w85-gl-4-gear-oil Himppasen ohuempaa mitä toi Delvac.
Ja on vedätetty 6. vaihteella vaunua alle 2000 rpm monet pitkät reissut, loota siis RA61 tässä. RVS:t lisäks sisässä aina.

Jull
01.07.2020, 09:26
Itselläkin H55F laatikon kunnostus eli uudelleen laakerointi ohjelmassa. Saman näköinen akselin laakeripinta vaikka kuulemma hyvin äänetön laatikko ollut tähän asti. Tämä yksilö on ehditty jo kertaalleen uudelleenlaakeroida.

Pienellä vaivalla tuosta pinnasta sai vielä menettelevän kun hioi 2000 karkealla hiomapaperilla kuminauhaa apuna käyttäen. Mutta tämä laatikko on tarkoitus sovittaa reilusti vakiota enemmän vääntävän 12HT moottorin perään niin akseli menee holkitettavaksi. Samalla saa sovitettua Tamgearsin täysrullalaakerin tuohon päähän. Holkituksella akselin halkaisija kasvaa millillä, rullien halkaisija n. 2 milliä ja rullien määrä kolmasosalla. Myyjän lupaus paperilla +45% kestoa ei varmastikaan ole siis tuulesta temmattua. Samalla päivittyy vitosvaihteen rattaan sisällä oöevat neulalaakerit kehättömään täysneulaversioon jolla saa vielä pikkuisen lisää kantavuutta sillekin puolen.

Väittäisin että oikealla vaihdelaatikon öljyjen valinnalla on iso merkitys ennenkaikkea tuon vitosen kestävyyteen pienillä kierroksilla ja muutoinkin. Jos jollakulla on erityisen hyvä GL-4 öljy mielessä niin saa kertoa. Ensihätään nyt tarkoitus laittaa seuraavaa sortimenttia: Mobil Delvac XHP Transmission Oil 75W-80

Joo sama Tamgearsin laakerointi itellä mielessä, jos tuon holkituksen teetän.