Kirjaudu sisään

View Full Version : ajokortin hallussapito säännöt.


RIPAX
31.05.2020, 23:25
Niinni taannoinhan lähti kuponki hyllylle kun oli kolme sakkoa vuoden sisään ja neljä kahden vuoden,ei ollu väliä minkä suuruisia sakkoja. Kuulin jostain jotain höpinää tai oliko joku lakialoite tai joku perkele et nykyään ei rike sakkoja lasketa siihen nippuun? miten se menee?

MetAxi
01.06.2020, 05:10
Rikesakot muuttuvat virhemaksuiksi, eivätkä virhemaksut vaikuta ajo-oikeuteen.

Mielestäni hyvä uudistus, todistaa taas kuinka tyhmiä lakeja ja asetuksia on vuosien varrella säädetty.

Heguli
01.06.2020, 05:15
Miten sen nyt ottaa, minusta vanha systeemi oli parempi :D

Jos ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan niin ei ole mitään väliä, onko uusi vai vanha laki voimassa.

JiiPee
01.06.2020, 18:30
Jos ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan niin ei ole mitään väliä, onko uusi vai vanha laki voimassa.
x 2

petroman
01.06.2020, 20:33
Onpa säännöt mitä hyvänsä, saisivat ne koskea ulkomaankilpisiäkin.

Hcet
01.06.2020, 20:42
Yli 60kmh alueella 15kmh ylitykseen asti menee ihan rahalla eikä käy kortin päälle.
Parempi se näin on. Heti ei ole kortti hyllyllä pienen ylityksen takia sanokoot nopeusjeesustelijat mitä vain. Tuskin hekään aina ovat rajoitusten mukaan ajaneet, virheitä sattuu monenlaisia.

Puhelimen räplääminen ja kovemmat ylitykset käy yhä kortin päälle niinkuin ennenkin.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020/liikennerikkomukset-ja-liikennevirhemaksu

H&K
01.06.2020, 22:34
Onpa säännöt mitä hyvänsä, saisivat ne koskea ulkomaankilpisiäkin.

Suomen liikennesäännöt koskee kaikkia Suomessa liikkuvia ajoneuvoja riippumatta ajoneuvon rekisteröityä kotimaata.

Heguli
02.06.2020, 05:21
Yli 60kmh alueella 15kmh ylitykseen asti menee ihan rahalla eikä käy kortin päälle.
Parempi se näin on. Heti ei ole kortti hyllyllä pienen ylityksen takia sanokoot nopeusjeesustelijat mitä vain. Tuskin hekään aina ovat rajoitusten mukaan ajaneet, virheitä sattuu monenlaisia.

Puhelimen räplääminen ja kovemmat ylitykset käy yhä kortin päälle niinkuin ennenkin.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020/liikennerikkomukset-ja-liikennevirhemaksu

Usko tai älä, on paljon ihmisiä jotka noudattavat koko ajan nopeusrajoituksia. Toki virheitä meille kaikille sattuu, ite oon saanut 38 vuoteen yhdet ylinopeussakot ja kaksi kertaa tolpasta rikemaksun. Ihan omia mokia kaikki, ei selityksiä. Esimerkiksi ykköstien motarin työmaalla oikea kaista ajaa kiltisti suurinta sallittua eli kuuttakymppiä mutta vasemmalla kaistalla elämääkin suuremmat kuljettajat rynnii minkä autosta pääsee rajoituksista välittämättä. Se kuvastaa eroa meidän asenteissa liikenteessä.

Hcet
02.06.2020, 05:58
Usko tai älä, on paljon ihmisiä jotka noudattavat koko ajan nopeusrajoituksia. Toki virheitä meille kaikille sattuu, ite oon saanut 38 vuoteen yhdet ylinopeussakot ja kaksi kertaa tolpasta rikemaksun. Ihan omia mokia kaikki, ei selityksiä. Esimerkiksi ykköstien motarin työmaalla oikea kaista ajaa kiltisti suurinta sallittua eli kuuttakymppiä mutta vasemmalla kaistalla elämääkin suuremmat kuljettajat rynnii minkä autosta pääsee rajoituksista välittämättä. Se kuvastaa eroa meidän asenteissa liikenteessä.

Ylinopeus pienikin voi sattua vahingossa. Tie pysyy samanlaisena mutta vähän huonosti sijoitettu kyltti jää huomaamatta ja paukutat ylinopeutta tutkaan mistä seuraa sakko. Pari tälläistä todellista vahinkoa ja on kortti hyllyllä, minkä seurauksena loppuu työt ja rahantulo. Mielestäni rangaistus ei ole ollut suhteessa tekoon.
Samaan aikaan kylillä mukiloidaan toisia, raiskataan naisia ja juopot sekä piripäät pyörii liikenteessä, mutta ilman valvontaa ja ilman kunnollisia rangaistuksia, koska siitä ei kerry valtion kassaan yhtälailla tuloja.

Ps. Itselläni ei ole kuin yhdet ylinopeussakot ;)

suzs205
02.06.2020, 09:16
Ylinopeus pienikin voi sattua vahingossa. Tie pysyy samanlaisena mutta vähän huonosti sijoitettu kyltti jää huomaamatta ja paukutat ylinopeutta tutkaan mistä seuraa sakko. Pari tälläistä todellista vahinkoa ja on kortti hyllyllä, minkä seurauksena loppuu työt ja rahantulo. Mielestäni rangaistus ei ole ollut suhteessa tekoon.
Samaan aikaan kylillä mukiloidaan toisia, raiskataan naisia ja juopot sekä piripäät pyörii liikenteessä, mutta ilman valvontaa ja ilman kunnollisia rangaistuksia, koska siitä ei kerry valtion kassaan yhtälailla tuloja.

Ps. Itselläni ei ole kuin yhdet ylinopeussakot ;)

Niin, ja tutut tiet ovat niitä pahimpia. Itse saanut 39v aikana 2 ylinopeussakot. Kummatkin tutulla tieosuudella. Ensimmäinen tuli viime vuosituhannella kun 50km/h oli vaihdettu 40km/h ja rikesakkohan siitä tuli. Nykyisin tie on taas 50m/h, kun on suora tie keskellä metsää missä ei ole mitään. Toinen muutama vuosi sitten kun 40km/h olikin yllättäen vaihdettu 30km/h ja tietysti poliisit sen tiesivät, ja minä en tutulla tiellä katsonut tarpeeksi tarkkaan liikennemerkkejä.

Heguli
02.06.2020, 16:35
Niin, ja tutut tiet ovat niitä pahimpia. Itse saanut 39v aikana 2 ylinopeussakot. Kummatkin tutulla tieosuudella. Ensimmäinen tuli viime vuosituhannella kun 50km/h oli vaihdettu 40km/h ja rikesakkohan siitä tuli. Nykyisin tie on taas 50m/h, kun on suora tie keskellä metsää missä ei ole mitään. Toinen muutama vuosi sitten kun 40km/h olikin yllättäen vaihdettu 30km/h ja tietysti poliisit sen tiesivät, ja minä en tutulla tiellä katsonut tarpeeksi tarkkaan liikennemerkkejä.

Työmatka on tilastojen mukaan se kaikkein vaarallisen ajoreitti noin keskimäärin, siis onnettomuuksien ja ylinopeuksien osalta. Tuttu ilmiö, sitä osaa reitin ulkoa eikä tule seurattua liikennettä niin hyvin kuin pitäisi.

Nerd-O
02.06.2020, 19:49
Nykyään maantiellä on ihan arpapeliä onko nopeusrajoitus 40 vai 100. Niissä ole yhtään mitään tolkkua. Vielä kun se rajoitus vaihtelee kokoajan.

Noissa uusissa sakoissa tais olla myös joku pikku bugi, että jos ajat yli 25km/h ylinopeutta niin sua ei voida rangaista 😃

petroman
02.06.2020, 20:16
Suomen liikennesäännöt koskee kaikkia Suomessa liikkuvia ajoneuvoja riippumatta ajoneuvon rekisteröityä kotimaata.

No kun seuraa liikennettä, niin haavekuvaksi jää.

Kaitsu67
02.06.2020, 21:35
Noissa uusissa sakoissa tais olla myös joku pikku bugi, että jos ajat yli 25km/h ylinopeutta niin sua ei voida rangaista ��

Täh? Voisitko vähän selventää tätä? Eli jos ajan vaikka 60:in alueella 86km/h, ei tule muka sakkoja? :confused:

Tojo4wd
02.06.2020, 22:03
Tuossa juttua.
https://www.is.fi/autot/art-2000006505967.html

RIPAX
02.06.2020, 23:39
Ihan hyvä jos kortti ei lähe pikkurikkeistä. Mulla on 26 vuoden aikana ollu 6 tai 7 sakkoa,olikohan 2 päiväsakon puolella ja toinen niistä ylinopeudesta. En tiedä onko tää paljon tai vähän,mut en lähtis jeesustelemaan kun sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle,ja on eri juttu ajella kihniössä kun kehä3 molemmin puolin. Ja onko se ylinopeus ainoa synti kun monet ajaa katsastamattomilla ja renkaattomilla pommeilla. Oma lukunsa on juopot ja nistit. Epäreilua on sekin jos joku juppi öykkäröi ja kortti hyllylle ja joutuu taksilla töihin kun perämetsän matti (nimi muutettu) ei pääse töihin ilman autoa.

Heguli
03.06.2020, 05:07
Ihan hyvä jos kortti ei lähe pikkurikkeistä. Mulla on 26 vuoden aikana ollu 6 tai 7 sakkoa,olikohan 2 päiväsakon puolella ja toinen niistä ylinopeudesta. En tiedä onko tää paljon tai vähän,mut en lähtis jeesustelemaan kun sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle,ja on eri juttu ajella kihniössä kun kehä3 molemmin puolin. Ja onko se ylinopeus ainoa synti kun monet ajaa katsastamattomilla ja renkaattomilla pommeilla. Oma lukunsa on juopot ja nistit. Epäreilua on sekin jos joku juppi öykkäröi ja kortti hyllylle ja joutuu taksilla töihin kun perämetsän matti (nimi muutettu) ei pääse töihin ilman autoa.

En nyt ihan allekirjoita tuota " sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle". Edelleen, jos ajaa rajoitusten mukaan niin eipä niitä sakkoja pitäisi tulla. Toki vahinkoja sattuu mutta jos niitä alkaa tulemaan toistuvasti, on jossain vikaa.

Entinen kollega ajoi koko ajan reilua ylinopeutta, oman logiikkansa mukaan ajoi juuri rikesakon rajalla, ei siis vielä niin kovaa että olisi mennyt päiväsakkojen puolella. Korttihan siitä tietty meni hyllylle ja kaveri manasi huonoa tuuriaan. Ei tuossa ollut kyse huonosta tuurista vaan omasta tyhmyydestä :)

-MaTTi-
13.06.2020, 00:33
En nyt ihan allekirjoita tuota " sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle". Edelleen, jos ajaa rajoitusten mukaan niin eipä niitä sakkoja pitäisi tulla. Minä allekirjoitan.

Rajoitukset on niin vammasen alhaisia useissa paikoissa että minä en ainakaan pysty aina ihan niitten mukaan ajella, enkä haluakkaan, etenkään polkee jarrua kyltin kohdalla eli menee sit ylinopeutta aina hetken (esim. 80-50). Ohitustilanteissa menee varmaan itse kullakin aina enemmän tai vähemmän ylinopeutta. Jotenkin mielekkäämpää ajella maasturilla kun pienemmällä kinnerillä, rajoitukset tuntuu sopivammilta.

Kiva ajaa tällä hetkellä Tuusulan motariakin pohjoisesta kehä3:sta kohti kun vajaa kilometri ennen työmaata alkaa normaalin satasen sijaan 50:n rajoitus alamäessä jossa 4 kaistaa samaan suuntaan rinnakkain.

Helppoa ja leppoisaa ajella rajoitusten mukaan kun liikenne sujuu, ei tarvii ohitella ja rajoitukset on ymmärrettävät. Esim. Saksassa ja Itävallassa saa mutkaisia pikkuteitä ajaa sataa, täällä semmosilla on 60:n kyltit.

Näyttäispä autoissa mittarit oikein, mutta kun ei ja sit vielä varuilta poljetaan ennen kameraa jarrua ja todellinen vauhti sit 15 alle rajoituksen sillä kohtaa. Ei mun hermo kestä sellasen perässä sahata. Ja taas meni ylinopeutta kun ohitin, muuten ei olis menny. Ja taas riski et napsahtaa jos olis vaikkapa siviilipoliisi perässä.

Edit: 2 viikon päästä 25 vuotta ajellut autolla enkä oo päiväsakkoja kertaakaan saanut. Kopkop. Parit tolpparäpsyt ja 2:t rikesakot livenä.

Kaitsu67
13.06.2020, 10:11
Näyttäispä autoissa mittarit oikein, mutta kun ei ja sit vielä varuilta poljetaan ennen kameraa jarrua ja todellinen vauhti sit 15 alle rajoituksen sillä kohtaa. Ei mun hermo kestä sellasen perässä sahata.

Juurikin tuo on äärimmäisen raivostuttavaa. Melkein järestään 80:in rajoitusalueella polkaistaan jarrua ja nopeus tiputetaan 60:iin :confused:

Toinen ärsyttävä tapa joillakin on, että ajetaan hintun alle sen maantienopeuden, ilmeisesti ettei tulisi sakkoja (70 km/h kun olisi 80 km/h) ja sitten kun rajoitus muuttuu 60km/h tai 50 km/h,
ajetaan edelleen sitä 70:iä, ei ymmärrä. Ja usein juuri näillä samaisilla kuskeilla se vauhti hiipuu aina ylämäessä, kun ei viitsitä sitä kaasujalkaa käyttää pitämään tasainen nopeus tai vakkari ei ole päällä.

Hcet
13.06.2020, 13:40
Juurikin tuo on äärimmäisen raivostuttavaa. Melkein järestään 80:in rajoitusalueella polkaistaan jarrua ja nopeus tiputetaan 60:iin :confused:

Toinen ärsyttävä tapa joillakin on, että ajetaan hintun alle sen maantienopeuden, ilmeisesti ettei tulisi sakkoja (70 km/h kun olisi 80 km/h) ja sitten kun rajoitus muuttuu 60km/h tai 50 km/h,
ajetaan edelleen sitä 70:iä, ei ymmärrä. Ja usein juuri näillä samaisilla kuskeilla se vauhti hiipuu aina ylämäessä, kun ei viitsitä sitä kaasujalkaa käyttää pitämään tasainen nopeus tai vakkari ei ole päällä.

Ja tohon listaan vielä ohituskaistoilla kiihdyttelijät. Motarin vasemmankaistan tukkijat ynnämuut apinat liikenteessä. Noita oikeasti liikenteen sujuvuutta haittaavia pitäs valvoa sekä liikenteelle vaarallisia kuten esmes juoppoja yms muita. Mutta kun valvonta on rahankiiltosilmissä tehtyä niin tämmöstä tää on.

jli
13.06.2020, 14:11
Ja tohon listaan vielä ohituskaistoilla kiihdyttelijät. Motarin vasemmankaistan tukkijat ynnämuut apinat liikenteessä. Noita oikeasti liikenteen sujuvuutta haittaavia pitäs valvoa sekä liikenteelle vaarallisia kuten esmes juoppoja yms muita. Mutta kun valvonta on rahankiiltosilmissä tehtyä niin tämmöstä tää on.

Laki kieltää yksiselitteisesti nopeuden nostamisen silloin, kun toinen on ohittamassa. Toisaalta historia ei tunne tapausta, jossa sakot olisivat tuollaisessa tilanteessa menneet oikeanpuoleista, eikä vasenta kaistaa ajaneelle.

Hcet
13.06.2020, 17:08
Laki kieltää yksiselitteisesti nopeuden nostamisen silloin, kun toinen on ohittamassa. Toisaalta historia ei tunne tapausta, jossa sakot olisivat tuollaisessa tilanteessa menneet oikeanpuoleista, eikä vasenta kaistaa ajaneelle.

Mutta todellista tapahtumaa se on ja päivittäin itse kohtaan.
Työmatkalla jos vakkari on 110kmh asetettu niin saa edellä menevän nopsaa kiinni, mutta jos ohituskaistalla koettaa ohitse niin vauhtia tarvitsisi olla 130kmh. Jos jää taakse rullaileen niin ohituskaistan loputtua edellä menevä tulee takavalot eellä vastaan hyvin pian.

Eikä näihin poliisi puutu koskaan. Mutta auta armias jos koetat ohi vauhdin kanssa niin sakko on varma.

KAS
13.06.2020, 17:27
Näyttäispä autoissa mittarit oikein, mutta kun ei ja sit vielä varuilta poljetaan ennen kameraa jarrua ja todellinen vauhti sit 15 alle rajoituksen sillä kohtaa.

Katsastuksessa mittarin tarkastus. Ja korjaus kehoitus jos näyttää liikaa.

Hcet
13.06.2020, 17:58
Takseillehan tuota valvontaa tehdään ymmärtääkseni, mutta ketä se hyödyttää kun rengaskoko vaikuttaa mittarin heittoon.
Ja kuinka suurella prosentilla väki niitä kehotuksia korjaa.

Kyllä sakotusrajat pitäs olla loivemmat ja enemmän tapauskohtasia

-MaTTi-
13.06.2020, 18:35
Katsastuksessa mittarin tarkastus. Ja korjaus kehoitus jos näyttää liikaa.
Ei onnistu kun direktiivi sallii +10% ja siihen vielä 4 km/h. Amerikassa näyttää mittarit oikein, en tiijä miks eurooppalaisille pitää vääristellä lukemia. Toisaalta siellä ei nillitetäkkään mistään lievästä ylinopeudesta, rekatkin tuuppaa sataa mailia parhaimmillaan, tosin omalla luvalla. Mut tais saada Texasissa ajaa 75 mph eli 120 km/h. Ja rajoittimia ei ole.

jli
13.06.2020, 18:41
Direktiivi taitaa kieltää jopa sen, että gps näyttää oikean nopeuden - jos siis gps on auton oma, eikä irtolaite. Vai onko jollain autossa tehdasvarusteena gps joka näyttää nopeuden?

Timo_L
13.06.2020, 20:21
Mutta todellista tapahtumaa se on ja päivittäin itse kohtaan.
Työmatkalla jos vakkari on 110kmh asetettu niin saa edellä menevän nopsaa kiinni, mutta jos ohituskaistalla koettaa ohitse niin vauhtia tarvitsisi olla 130kmh. Jos jää taakse rullaileen niin ohituskaistan loputtua edellä menevä tulee takavalot eellä vastaan hyvin pian.

Eikä näihin poliisi puutu koskaan. Mutta auta armias jos koetat ohi vauhdin kanssa niin sakko on varma.

Olen muuten todistanut Heinolan ja Juvan välissä tilannetta pari vuotta sitten mökille mennessä, missä tuollainen maanteiden kyrpä ajoi ohituskaistojen välit reilusti alle rajoituksen, ja ohituskaistaosuudet lievää ylinopeutta. Mulla oli poliisiauto takana niin en viitsinyt polkaista Jeepillä ohi vaikka olisin kyllä hyvin päässyt. Poliisit jossain vaiheessa (olikohan kolmas ohituskaistaosuus) veti sitten ohi ja pysäytti ko. sankarin :)

MetAxi
13.06.2020, 21:12
Olen muuten todistanut Heinolan ja Juvan välissä tilannetta pari vuotta sitten mökille mennessä, missä tuollainen maanteiden kyrpä ajoi ohituskaistojen välit reilusti alle rajoituksen, ja ohituskaistaosuudet lievää ylinopeutta. Mulla oli poliisiauto takana niin en viitsinyt polkaista Jeepillä ohi vaikka olisin kyllä hyvin päässyt. Poliisit jossain vaiheessa (olikohan kolmas ohituskaistaosuus) veti sitten ohi ja pysäytti ko. sankarin :)

Näitä riittää, muuallakin. Isommissa autoissa (ainakin uudemmissa) kun on rajoitin ja digipiirturi, saattaa olla hermo tiukalla. Meniskö kotiin nukkumaan, vai viikonlopuksi levikkeelle???

iroc
13.06.2020, 22:02
Takseillehan tuota valvontaa tehdään ymmärtääkseni, mutta ketä se hyödyttää kun rengaskoko vaikuttaa mittarin heittoon.

Kyllä siellä taksamittarin asennustodistuksessa lukee myös rengaskoko. Mutta kun nykyään ei vaadita koko taksamittaria, niin eipä tuo paljoa lohduta. No nythän taksilaki uudistuu taas, saa nähdä mitkä aivopierut poistuu ja mitä tulee lisää. ;)

Nikuzai
28.06.2020, 12:02
Juurikin tuo on äärimmäisen raivostuttavaa. Melkein järestään 80:in rajoitusalueella polkaistaan jarrua ja nopeus tiputetaan 60:iin :confused:

Toinen ärsyttävä tapa joillakin on, että ajetaan hintun alle sen maantienopeuden, ilmeisesti ettei tulisi sakkoja (70 km/h kun olisi 80 km/h) ja sitten kun rajoitus muuttuu 60km/h tai 50 km/h,
ajetaan edelleen sitä 70:iä, ei ymmärrä. Ja usein juuri näillä samaisilla kuskeilla se vauhti hiipuu aina ylämäessä, kun ei viitsitä sitä kaasujalkaa käyttää pitämään tasainen nopeus tai vakkari ei ole päällä.


Ei se liity mitenkään sakkoihin vaan tolppavälillä ajamiseen

Tuttu sano et alko hirvittämään kyydissä kun siirtyivät sivutielle jossa aurauskeppien väli kasvaa 20m ja nopeus on silti tolppa....... tolppa....... tolppa
Sillä et nopeus mittari näytti 130-140 ja kuski manaa ku on niin mutkanen tie ajella ei ollut mitään merkitystä
Sama kuljettaja kuulemma kanssa nostaa nopeutta tien leveyden mukaan eli aina ohituskaistan kohdalla nousee nopeus karvan päälle sadan

ISE
29.06.2020, 19:13
???

-MaTTi-
01.07.2020, 10:44
???
+1

veijon-esso
01.07.2020, 11:02
Ilmeisesti tossa tarkotetaan että ne tolpat tulee tasaiseen tahtiin vastaan, mutta kun tolppia on harvemmin, pitää vauhtia nostaa että ne tulee samaa tahtia vastaan kun aikasemmin. En tiiä sit jos joku on tehny samanlaisista kepakoista aidan, niin pitääkö siinä ajaa sitten lyhyellä ykkösellä ja tolppien taas loppuessa siirrytään poimunopeuteen? :D Niku on välillä aika kryptinen.