Kirjaudu sisään

View Full Version : L200 etunavat


Aku
30.05.2020, 12:14
Morjesta.

Kuinka on, onnistuisiko tälläseen 2002 malliseen L200:een sellainen hommeli, että laittaisi napalukot? Nythän on niin, että autossa on "kiinteät" etunavat ja etuvetarit ja jordaani pyörii koko ajan takavedollakin tekemässä lisäkuormaa. Ajosta 99% kuitenkin maantiellä takavedolla ja 1% pikkunelivedolla venkslailua. Ajatuksissa ihan manuaaliset napalukot jotka jaksan vääntää kiinni kun tarvii nelivetoa. Eikös vanhemmissa Pajeroissa ainakin ollu manuaaliset navat ennenkuin tuli automaattinapalukot? Entäs vanhemmissa L200:sissa? Kävisköhän ne sellaiset "heittämällä" vai onko napa jotenkin sellainen ettei niitä saa vapaiksi? Auto on muutenkin nihkeä menemään ja kuluttaa liikaa polttoainetta enkä oikeen enää keksi muutakaan kevennystä kulkuun.

Toinen kysymys olisi sellainen, että onko mitään mahiksia modifioida jakoloodaa sellaiseksi, että voisi käyttää pikkupuolta ilman, että neliveto menee päälle? Olisi tosi iso hyöty ahtaissa paikoissa esim. peräkärryn kanssa venkslatessa.

kenni_
01.06.2020, 17:55
Morjesta.

Kuinka on, onnistuisiko tälläseen 2002 malliseen L200:een sellainen hommeli, että laittaisi napalukot? Nythän on niin, että autossa on "kiinteät" etunavat ja etuvetarit ja jordaani pyörii koko ajan takavedollakin tekemässä lisäkuormaa. Ajosta 99% kuitenkin maantiellä takavedolla ja 1% pikkunelivedolla venkslailua. Ajatuksissa ihan manuaaliset napalukot jotka jaksan vääntää kiinni kun tarvii nelivetoa. Eikös vanhemmissa Pajeroissa ainakin ollu manuaaliset navat ennenkuin tuli automaattinapalukot? Entäs vanhemmissa L200:sissa? Kävisköhän ne sellaiset "heittämällä" vai onko napa jotenkin sellainen ettei niitä saa vapaiksi? Auto on muutenkin nihkeä menemään ja kuluttaa liikaa polttoainetta enkä oikeen enää keksi muutakaan kevennystä kulkuun.

Toinen kysymys olisi sellainen, että onko mitään mahiksia modifioida jakoloodaa sellaiseksi, että voisi käyttää pikkupuolta ilman, että neliveto menee päälle? Olisi tosi iso hyöty ahtaissa paikoissa esim. peräkärryn kanssa venkslatessa.

Etunavat ei oo kiinteet vaan etuperässä on vipu mikä kytkee etupään irti kun vaihdetaan takavedolle. Toimii alipaineella. Ja vaikka oliskin, niin ei kyllä pelkästään sen takia kannata moiseen urakkaan ryhtyä. Nää on kaikki enemmän tai vähemmän nihkeitä kulkemaan, eikä sillä napojen vapauttamisella olis kyllä mitään käytännön hyötyä. Ainakaan kulutukseen...

JiiPee
01.06.2020, 18:16
Hidas takaveto ei yleensä tarvitse kuin toisen etuvetarin (tai napalukon) kytkennän irroittamisen. Jos etuperässä on etuvedon kytkentä toteutettu alipaineella, niin mieti, mitä pitää muuttaa, että toinen vetoakseli ei olekaan enää "ehjä".

Timo_L
01.06.2020, 18:25
Morjesta.

Kuinka on, onnistuisiko tälläseen 2002 malliseen L200:een sellainen hommeli, että laittaisi napalukot? Nythän on niin, että autossa on "kiinteät" etunavat ja etuvetarit ja jordaani pyörii koko ajan takavedollakin tekemässä lisäkuormaa. Ajosta 99% kuitenkin maantiellä takavedolla ja 1% pikkunelivedolla venkslailua. Ajatuksissa ihan manuaaliset napalukot jotka jaksan vääntää kiinni kun tarvii nelivetoa.

Esim. itsellä parissa eri Jeepissä kokeiltuna sisemmät etuvetarit irrotettuna, etukardaani irti ja etuakselin sisältä murikka pois -> bensansäästö ollut n.0,5-1 litraa satasella. Dieselissä se olisi sitäkin vähemmän. Suomeksi sanottuna aivan idiootin hommaa olisi alkaa tuollaiseen muutokseen.

Kuten tuossa yllä todettiin niin kiinteillä navoilla olevissa autoissa voi olla katkeava vetari tai muu systeemi millä etupää irrotetaan kuvioista kun on takaveto päällä jolloin etukardaani ja -murikka ei pyöri mukana.
Jenkkipeleissäkin noita oli joskus 80-90- luvun taitteen hujakoilla, sitten onneksi poistui pariksikymmeneksi vuodeksi. Nyt niitä on valitettavasti taas alkanut ilmestymään viherpesun takia..