View Full Version : Sähkömaasturit
Ollut toki aiemminkin niistä puhett, mutta muiden ketjujen seassa. Kuten vaikkapa tuosta: https://tekniikanmaailma.fi/bollinger-hukkuu-tilauksiin-nelivetoinen-sahkomaasturi-yllatti-kaikki/ Mistä ei sitten sen koomin kuultukkaan.
Sähkö UAZ hinnat alkaen 40K
"Valmistajan mukaan Spartan on ensimmäinen todellisen 4x4-maastoajon mahdollistava sähköauto."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jokainen-armeijan-kaynyt-muistaa-taman-maastoauton-ja-sen-kulutuksen-tassa-tulee-legendan-nollapaastoinen-sahkoversio/813833cc-c5d7-4c0f-9cf9-53cc4a5d5f9d?ref=iltalehti:b346&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.101719622.657226429.1588562482-1267703393.1510918342
Nyt on paljon järkevämpi paketti kun käytetään oikean masturin vetolinjaa hyväksi eikä sähkömoottori ui kurassa akselin tasolla. Ongelmana vielä akkujen järjetön paino + agregaatti ja sen polttoaineen peräkontissa safarilla :D
^ Mutta mietipä minkälaisia alustaratkaisuja voisi tehdä jos jokapyörässä olisi napamoottori!
Nyt on paljon järkevämpi paketti kun käytetään oikean masturin vetolinjaa hyväksi eikä sähkömoottori ui kurassa akselin tasolla. Ongelmana vielä akkujen järjetön paino + agregaatti ja sen polttoaineen peräkontissa safarilla :D
Jaa. Mitenkä se moottori siellä kurassa sen enempää kärsii kun pyöränlaakerit tai tasauspyörästöt? Oma moottori joka renkaalle kuulostaa paljon fiksummalta. Ei tarvi mitään turhia tasauspyörästöjä, kardaaneja, lukkoja, ristiniveliä yms. Painojakaumankin luulis olevan parempi.
En tiedä onko sellaista sähkömoottoria joka kestäisi vettä ja kuraa offroad käytössä pidemmän päälle, joten omasta mielestä nuo napamoottori ovat huono idea. Luulisi että jo pelkkä lämpötilan vaihtelu aiheuttaa sen että vetää kaikista tiivisteistä vettä sisään.
Eihän se moottori ole sen helpompi tai vaikeampi tiivistää kuin normaali akselikaan. Eli uutena pitää, vanhana ehkä. Huohotin niissä tietenkin pitää olla lämmönvaihtelun takia, aivan kuten normaaliakselissakin.
Eihän se moottori ole sen helpompi tai vaikeampi tiivistää kuin normaali akselikaan. Eli uutena pitää, vanhana ehkä. Huohotin niissä tietenkin pitää olla lämmönvaihtelun takia, aivan kuten normaaliakselissakin.
Onhan niitä napamoottoreita työkoneissa ja vähän vastaavan tyyppisiä laivoissakin joten ei se tosiaan mikään tekemätön paikka ole. Ei sillä, että haluaisin osallistua tuotekehitykseen omalla autolla omalla kustannuksella, mutta noin teoriassa.
vähän vastaavan tyyppisiä laivoissakin joten ei se tosiaan mikään tekemätön paikka ole.
Ns. ruoripotkureissa alun ongelma taisi olla juurikin se lämpiäminen. Niissä huohotus tokikaan ei ongelma. Juuh, ei Minn kota:ssakaan mitään brobleemaa vaikka ajaisi helteellä lämpösissä vesissä akun/akut täysillä tyhjäksi. :)
Edit: Kiro.
Alkaa olla maailmassa erilaisia autoja rakenteilla, joillakin asiat hallussa;-)
Tässä on hyvä esimerkki miten saa todella nopeasti EV-auto tehtyä perheen tarpeisiin
https://www.youtube.com/watch?v=q1M77LSORdc
Katsokaa lähemmin työvaatetusta, työn turvallisuutta sekä asiaan liittyvä tarkkuus ja huollellisuus