View Full Version : BJ40 takalevyt ja puristajat?
Terve!
Muokkasin vähän alkuperäistä viestiä, joo, ehjät sylinterit on nyt hommattu mutta dyno ei silti tykkää....
Niin, jos nyt kuitenkin vetäisin levyt taaksekin,
Mitä puristajia/levyjä ootte käyttänyt kun BJ40seen tehty taakse levykonversio?
Kiinnikkeet voin ite leikata plasmalla.
Tai, onko jossain jotain tilattavaa konversiosettiä?
hiluvitkutin
04.05.2020, 09:51
Ainaki tamgearsin kuvastossa on. Kysy sieltä.
Nimarkilta ostin 9.55€/kpl. En tiijä onks sun laitteessa samat?
Klaukkalasta saa tulla noutamaan käytetyt, toimivat sylinterit. Tuo vaikka pari pulloa limpparia maksuksi.
Sami
Saako noihin -80 BJ40 sylintereihin mistään uusia suojakumeja?
Siis noihin malleihin:
https://tpi4x4.com/wp-content/uploads/images/products/p-18704-BRAKE-CYLINDER.jpg
(Kopsaan tähän tuon ylläolevan viestin kokonaisuudessaan:
Terve!
Muokkasin vähän alkuperäistä viestiä, joo, ehjät sylinterit on nyt hommattu mutta dyno ei silti tykkää....
Niin, jos nyt kuitenkin vetäisin levyt taaksekin,
Mitä puristajia/levyjä ootte käyttänyt kun BJ40seen tehty taakse levykonversio?
Kiinnikkeet voin ite leikata plasmalla.
Tai, onko jossain jotain tilattavaa konversiosettiä?)
Mulla on takana HJ60 etulevyt (keskireikä suurennettu ja etunavan pinnapulteilla navan takana) ja HJn etusatulat. Lisäksi takapiirissä on wilwoodin proportionin kuristin jolla saa jarrut balanssiin. On ollut myös patrolin etusatulat mutta niistä pääsee palat tippumaan niin vaihdoin parempiin. Ehkä parempi vielä olisi joku VW transportterin? satula jossa mekaaninen käsijarrumahdollisuus mukana.
ehjät sylinterit on nyt hommattu mutta dyno ei silti tykkää....
Säätö hakusessa ja/tai ilmaa
Eikö maapallolta muka löydy yhtäkään levyä joka istuisi sorvaamatta taakse?
(Lontooksi kun Googlasin niin sanoivat siis kaikki myös samaa)
Niin, ja sitten vielä noista rumpujen sylintereistä, kuinka laahaavaksi se pitäisi jättää? (Googletus antoi semmosen tiedon että kiristää kunnes pyörä ei pyöri ja sit 3? klikkiä taakseppäin, kuulostaa mun mielestä vaan liian mutulta.)
Ja tietääkö kukaan saisko siis noita sylinterien kumihattuja mistään?
Säätö hakusessa ja/tai ilmaa
Eipä ole tullut vuosiin noiden kanssa puljattua, mutta KUNNOLLA ilmattuina ja kumpainenkin sylkkä SAMOIN säädettynä (nollasta = kiinni asennosta lähtien se niiden säädettävä puoli), eli putsattu rumpu paikoilleen samoilla kierroksilla molemmissa kun vain menee paikoilleen, ja siitä sitten takaa napsu kerrallaan kiristäen kumpaakin (huom. pyörimissuunta!) kunnes kevyt SOPIVIEN kenkien laahaaminen. Parit tiukemmat jarrutukset ja siinä. Pitäisi tuolla reseptillä kyllä onnistua jos kaikki palikat kunnossa. Erityisesti ne rummut...
Liittymättä suoraan juuri noihin tiivareihin, niin aika moni niistä vähistä kivijalkakaupoista mitä vielä on, saa hankittua vanhoihinkin vehkeisiin osia vaikka niitä netti ei tunnistaisi. Uskomatonta kyllä. :)
HJ60_Jussi
26.05.2020, 21:00
Ja ennen muuta säätöä käsijarru ihan löysälle ja sitten säädetään ne hihnat vähän hinkkaamaan. Onko hihnat jarrurummun kanssa samalla halkaisijalla?
On samalle halkasijalle, ja kuulleet sopiviksi rummuille.
Käsijarru ottaa suoraan voimansiirtoon.
BJ-40/76
27.05.2020, 22:41
Terve!
Muokkasin vähän alkuperäistä viestiä, joo, ehjät sylinterit on nyt hommattu mutta dyno ei silti tykkää....
Niin, jos nyt kuitenkin vetäisin levyt taaksekin,
Mitä puristajia/levyjä ootte käyttänyt kun BJ40seen tehty taakse levykonversio?
Kiinnikkeet voin ite leikata plasmalla.
Tai, onko jossain jotain tilattavaa konversiosettiä?
Varsinkin takajarrut noilla rumpujarruilla on yleensä saanut suht helposti katsastuskuntoon.
Siis onko ongelma mikä? a) puoltaminen b) tehottomuus c) päällejäänti. vai joku muu.... siis mikä?
esim. minun nimimerkin vm.-76 BJ-40 käsijarru ei tykkää dynometristä; siis tuo wanha kardaanijarru on luonteeltaan juurikin "seisontajarru";
Vanhat jarrukengät ja kuoleentuneet jouset (molemmat vaihdettu minun omistusaikana alkuperäisiin) aiheuttaa sen, että käsijarru toimii "itsetehostavana" siis kun katsastusinsinööri vetää käsijarrua, niin ensin ei tapahdu mitään, ja kohtuu voimalla vedettynä kardaanijarru "puraisee" kiinni, ja BJ hyppää pois jarrudynamometrin rullilta:(
Sitä voimansiirron käsijarruahan ei saa vetää päälle kun dynoillaan katsastuksessa..
Mutta, ongelma löytyikin lopulta, otin videota toinen puoli auki ja toinen säädetty juntturaan niin huomasin että yksi pölykumi "pullistuu" poljettaessa, eli oli toinenkin sylinteri "piilopaskana", yhden selvästi hajonneen olin jo vaihtanut, tilasin nyt kaikki uudet sylinterit ja kengät, jousisarjaa en vaan löytänyt euro4x4partsista..
Levyjarrut olis ollu kivat mutta en vaan pidä sitä järkevänä että aina kun levyt vaihtaa niin ne pitää viedä sorvaajalle ekaks...