View Full Version : Uusi tieliikennelaki
Itelle tämä kohta on mennyt aivan ohitte mutta: Ylen uutinen (https://yle.fi/uutiset/3-11324256)
Ilmeisesti halutaan puuttua kortteliralliin, mutta miten tämä tulee vaikuttamaan eri autoharrastuksiin?
Itelle tämä kohta on mennyt aivan ohitte mutta: Ylen uutinen (https://yle.fi/uutiset/3-11324256)
Ilmeisesti halutaan puuttua kortteliralliin, mutta miten tämä tulee vaikuttamaan eri autoharrastuksiin?
Niin, tiukan tulkinnan mukaan offaaminen mikä ei liity työhön on hupiajelua. Kaikki liittymään Vapepaan ja harjoittelemaan. Sillä polttomoottorein EU:ssa harrastettavat "urheilut" lie tulemassa tiensä päähän aiemmin kuin osaammekaan arvata. E-formulat vain vasta alkusoitto ja pikku kokeilu... :(
Edit: "Sähkö- ja hybridiajoneuvojen riemuksi joutokäyntiin on tulossa lakimuutos myöhemmin tänä vuonna. Tätä koskeva lakimuutos on tällä hetkellä eduskunnassa käsittelyssä. Sen mukaan joutokäyntiä koskevia säännöksiä eli 2 ja 4 minuutin sääntöjä ei sovelleta tällaisiin ajoneuvoihin."
Öö... Sanni varmaan kyselisi että mitähän vittua? Sähköautojen joutokäynti? :D
Kaitsu67
28.04.2020, 18:58
Öö... Sanni varmaan kyselisi että mitähän vittua? Sähköautojen joutokäynti? :D
Joutokäyskentelyä aapiskukkohuoltamoiden pihalla käyvät sähköautojen kuskit mökkimatkan puolessavälissä, kun jonottavat niitä paria lataustöpseliä kun kaikille ei riitä. :rolleyes:
Racingrabbit
28.04.2020, 19:16
80-luvun lopulla allekirjoittanut sai korttelirallista sakon.
Sakkolapussa luki että "Tarpeeton ajo taajama-alueella,ohitti poliisin tarkastuspisteen 3 kertaa 10 minuutin aikana".
Ainoa pieni lohtu asiasta oli se että poliisi-Saabin takapenkiltä poistuessa huomasin että olin istunut poliisin koppalakin päällä :D
80-luvun lopulla allekirjoittanut sai korttelirallista sakon.
Sakkolapussa luki että "Tarpeeton ajo taajama-alueella,ohitti poliisin tarkastuspisteen 3 kertaa 10 minuutin aikana".
Nyt muuttui laittomaksi myös taajaman ulkopuolella. Herää kysymys, että onko joku nähnyt poliisia taajaman ulkopuolella viimevuosina?
Lukiko ketään tuota Pafon linkkiä tahi itse lakia tarkemmin?
Saattaa olla moni motoristi (sunnuntai lenkki johonkin mutka teille) ja karavaanarikin (lähetään kiertelemään jonnekkin ympärimaata pariksi viikoksi) kummissaan kun tuota sitten ruvetaan tulkitsemaan!
Vaan, kummissaan saattaa olla lastaan hoitoon polkupyörällä, kuten aina aiemminkin, vievä vanhempikin 1.6.2020!
Ai miksikö? Siksi että:
"Polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla saa kuljettaa matkustajia kuljettajan ja matkustajan iästä riippumatta. Matkustajia ei kuitenkaan saa kuljettaa useampaa kuin mille määrälle polkupyörä tai kevyt sähköajoneuvo on rakennettu."
Sekä:
" Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä tai kevyessä sähköajoneuvossa on matkustajalle sopiva istuin. Polkupyörässä pitää matkustajia kuljetettaessa olla kaksi erillistä jarrua."
Eli ajatellaanpa perus Jopo. Juuh, oikeasti tukeva tarakka ja siinä "pultattuna" laadukas CE turvaistuin jälkikasvulle. Noup. Sitä tokkopa on kahdelle rakennettu, ja eikä sitä etujarruakaan vakiona löydy. Mitkä ovat kahdelle rakennetut fillarit? No niinpä, tandemit.
Tuo uusi tieliikennelaki on niin täynnä kaikkea hölmöyttä ja aivopieruja kuin vain voi olla.
Tämä myös aika jännä: "Pysäköinti ja pysäyttäminen on kielletty mm. liikenneympyrässä, pyöräkaistalla ja linja-autokaistalla. Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.". :)
Edit: Vittu mitä peetä ja vääntöä (toivottavasti ei raatoa) tuosta uudistuksesta on vielä tulossa! Ja pahin että sanktiot harkinnanvaraista (lue: mielivallan).
Siihen tämä maailma tai ainakin suomi on menossa et ihmisen ei tarvii eikä saa tehdä muuta kuin käydä töissä ja maata kotona ikänsä ja maksaa veroja.
Kielletään nyt ajelutkin vaikka siitä maksetaan ihan v******set maksut kuitenkin.
Ja nuorisoltakin otetaan tämäkin huvi pois, ajetaan turhautumisen partaalle ja pahan tekoon.
Hienoa suomi!! Ei vi**u mitä touhua
Vaan, kummissaan saattaa olla lastaan hoitoon polkupyörällä, kuten aina aiemminkin, vievä vanhempikin 1.6.2020!
Ai miksikö? Siksi että:
"Polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla saa kuljettaa matkustajia kuljettajan ja matkustajan iästä riippumatta. Matkustajia ei kuitenkaan saa kuljettaa useampaa kuin mille määrälle polkupyörä tai kevyt sähköajoneuvo on rakennettu."
Sekä:
" Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä tai kevyessä sähköajoneuvossa on matkustajalle sopiva istuin. Polkupyörässä pitää matkustajia kuljetettaessa olla kaksi erillistä jarrua."
Eli ajatellaanpa perus Jopo. Juuh, oikeasti tukeva tarakka ja siinä "pultattuna" laadukas CE turvaistuin jälkikasvulle. Noup. Sitä tokkopa on kahdelle rakennettu, ja eikä sitä etujarruakaan vakiona löydy. Mitkä ovat kahdelle rakennetut fillarit? No niinpä, tandemit.
Onko kaikki polkupyörät laadukkaita ja kunnossa olevia Jopoja? Ihan hyvä asiahan tuo on. Tuskin tullaan kovin montaa sakkoa antamaan puuttellisilla jarruilla kyydittäjiä mutta ompahan motivaatio pienikin parantaa jarruja.
Laissa ei myöskään varmaan ole tarkoitettu että lasta ei saisi kuljettaa lastenistuimessa. Jos laitat siihen Jopoos etujarrun ja turvallisen istuimen lapselle niin sittenhän se on rakennettu.
Tämä myös aika jännä: "Pysäköinti ja pysäyttäminen on kielletty mm. liikenneympyrässä, pyöräkaistalla ja linja-autokaistalla. Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.". :)
Mikäs tässä on jännää? Kuin ehkä se, että jos tämä on joku uusi laki eikä nykyään voimassa oleva.
Tosiaan ihmetyttää jyrkkä suhtautuminen, hupilenkit moottoriajoneuvoilla edelleen sallittuja(häiritsevä kortteliralli ei), pyörällä saa kyydittää jos lastenistuin jne. Ei noissa mitään mullistavaa.
Vaikeaa lie: "Matkustajia ei kuitenkaan saa kuljettaa useampaa KUIN MILLE MÄÄRÄLLE POLKUPYÖRÄ tai kevyt sähköajoneuvo on RAKENNETTU." ;) Montako polkupyrää tiedät että on rakennettu useammalle henkilölle kuin ne mainitsemani tandemit? Ja tämä uusi kun ei nyt vain erottele mitään kersoja ja heidän istuimiaan. Tuo sitten hän se on sitä varten rakennettu pitäisi siis mennä katsurillekkin läpi "rakennelluissa" eikö?
Ketä olet velvollinen väistämään liikenneympyrässä (kiertoliittymässä) pyöriessäsi? Mikäli ajat laillisesti bussikaistalla, ketä olet velvollinen väistämään?
Jo lain muotoilu paljastaa että polkupyörällä voi yleensä liikkua yksi matkustaja ja ajaja, laissahan puhutaan vain matkustajien määrästä määrittelemättä erikseen ajajaa. Jos ymmärsit mitä tarkoitan.
Ketä olet velvollinen väistämään liikenneympyrässä (kiertoliittymässä) pyöriessäsi? Mikäli ajat laillisesti bussikaistalla, ketä olet velvollinen väistämään?
Esimerkiksi poliisia, ambulanssia tai paloautoa joka hälytysajossa. Oisko tuo pykälä sun mielestä helpompi ymmärtää jos sinne eritellään kaikki mahdolliset tilanteet joissa olet väistämisvelvollinen ja mitä on hätätilanteet tai liikenne-esteet?
Oli muuten eilen Skoda poikittain kiertoliittymässä. Muiden mielestä se oli liikenne-este, minun mielestä ei ja ajoin kanttarin yli liittymän keskeltä. Kuka rikkoi lakia? :confused: Sakkoja ei saanut kukaan.
Ei kai tuossa ole mitään uutta. Jos on niin pönttö ettei keksi asiaa kysyttäessä, niin sitten sakkoa. Eikä poliiseja edelleenkään riitä katuvaloverkon ulkopuolelle sen enempää kuin aiemminkaan.
Mitä joutokäyntiin tulee, niin ei sähköauto eikä hybridi sähköllä ollessaan semmoista tietenkään käy... :confused: ne O seis ku ne ei liiku...
veijon-esso
30.04.2020, 13:38
ilmalämpöpumpulla lämmön tahi viileän tekeminen parkissa sähkärillä vois olla lainsäätäjän teknisellä ymmärryksellä tyhjäkäyntiä.
Parkissa olevat polttomoottoriautot sen sijaan saastuttavat, koska ne on aina käynnissä..! :D:D
james_III
30.04.2020, 15:14
ilmalämpöpumpulla lämmön tahi viileän tekeminen parkissa sähkärillä vois olla lainsäätäjän teknisellä ymmärryksellä tyhjäkäyntiä.
Olisko tässä pelattu kaukaaviisaasti Riihimäen lappuliisat aseettomiksi, tulee kaikille halvemmaksi :o
riitä katuvaloverkon ulkopuolelle sen enempää kuin aiemminkaan.
Kerro sitä "meiän" konsteille... :rolleyes: mikä jäi pyörimään korvien välissä on mikäli joku ottaisi herneen siitä että naapurimetsässä "siirretään miehistöö paikasta toiseen" avtolla...
Kerro sitä "meiän" konsteille... :rolleyes: mikä jäi pyörimään korvien välissä on mikäli joku ottaisi herneen siitä että naapurimetsässä "siirretään miehistöö paikasta toiseen" avtolla...
No eikö tuo ole sitten jo ihan tehtävää työtä? Ja sitä mihin m1g luokan vehkeet on suunniteltukin :D
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1eaba547-822d-4ff1-a195-d5379a439255
Ja varsinkin tämä kohta sieltä lopusta: – Olennaisinta asian kannalta on se, että ajoneuvolla liikkuminen on säädeltyä myös niiltä osin, mitä tulee sen liikkumisen tarkoitukseen. Liikenne ei ole huviajelua varten.
Eli sunnuntailenkki harrasteautolla/moottoripyörällä saattaa maksaa satasen jos sattuu kohdalle pykälän virkaintoisempi miekkahattu jonka elämänarvot mitataan iduissa ja ekologisuudessa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1eaba547-822d-4ff1-a195-d5379a439255
Ja varsinkin tämä kohta sieltä lopusta: – Olennaisinta asian kannalta on se, että ajoneuvolla liikkuminen on säädeltyä myös niiltä osin, mitä tulee sen liikkumisen tarkoitukseen. Liikenne ei ole huviajelua varten.
Ja tuosta eteenpäin..:
Kovana urheilumiehenä tämän voi nähdä niin, että miksi suosia polttomoottoria, jos omalla kauramoottorilla pääsee. Harvemmin polkupyöräilylle on löydettävissä tarpeetonta tai häiritsevää ajamista. Voi se mahdollista olla, mutta siihen enemmän liittyy kyse harrastuksesta, jolloin mukana on liikuntanäkökulma, tai se on hyötyliikuntaa, kun mennään paikasta toiseen. Autolla, mopolla, tai moottoripyörällä liikenneympyrän kiertämisessä on vaikea nähdä mitään näistä perusteista.
Ei käynyt sitten mielessä että voi sillä polkupyörälläkin kiertää sitä liikenneympyrää... Ja että polkupyöräharrastus on ok, mutta moottoripyöräharrastus ei olisi..?
– Liikennettä haittaavaa ajoa, jolle ei ole spesifiä liikennesääntöä
Meinataankohan nyt lainlaadintaporukassa, että joka ristuksen asia pitää olla säänneltyä, ja säännöissä erikseen sallittua, eikä hallintoalamaiset osaa enää ajatella..?
Tullaan elämään jänniä aikoja. Jos oikeasti alkaa valvonnassa näkymisen laskeminen, niin kumma on jos ei silmätikuksi joudu ne kenellä on siitä harmaasta massasta poikkeavat ajoneuvot. Kuten omat oikeastaan kaikki... Tosin omat näkymiset, ja uudelleen ajelut voi laittaa muistamattomuuden piikkiin, lähimuisti kun on hävinnyt...
Niinpä...
Tällä suunnalla on muutama koppalakki millä on isoja ongelmia amerikkalaisia moottoripyöriä kohtaan. Melko varma pysäytys jos sattuu tulemaan vastaan ja aina kytätään kaikki läpi jos vaikka löytyisi tällä kertaa jotain mistä rangaista. Koskaan ei kyllä ole löytynyt.
Kauhulla odotan mitä mahdollisuuksia tämä avaa niille.
Kaitsu67
02.05.2020, 14:10
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1eaba547-822d-4ff1-a195-d5379a439255
Ja varsinkin tämä kohta sieltä lopusta: – Olennaisinta asian kannalta on se, että ajoneuvolla liikkuminen on säädeltyä myös niiltä osin, mitä tulee sen liikkumisen tarkoitukseen. Liikenne ei ole huviajelua varten.
Jos ajan Nurmijärveltä stadiin veneelle (tekemään sillä huviretken, koska muutahan se ei ole), onko autolla tai prätkällä ajaminenkin sitten satamaan huviajelua myös....koska koko reissuhan on pelkkää hupiajelua?
En kyllä usko, että poliisilla on resursseja ruveta jokaiselta kyselemään ajon tarkoitusta, mutta varmaan jos huomaavat, että sama auto ajaa stereot täysillä luu ulkona korttelia tai toria ympäri useamman kerran, katsovat, että kyseessä on turhaa ajoa. Ennenhän sitä kutsuttiin p*lluralliksi, ainakin 80-luvulla.
^ Etäisesti aiheeseen liittyen: "Vesille tulee liikennevirhemaksu lievemmille rikkeille – veneelle on myös nimettävä vastedes päällikkö".
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006495174.html
Dokumentoi toki jos reissun toteutat. Varsinkin paluun, jos ei traikulla. :)
kyseessä on turhaa ajoa. Ennenhän sitä kutsuttiin p*lluralliksi, ainakin 80-luvulla.
Ei kai ollu turhaan, lähimuisti ei oikeen pelaa... :D
Jos ollaan ihmisiksi niin tuskin sen kummempia jatkossakaan, mutta jos jonkun silmätikuksi joutaa niin...
No eikö tuo ole sitten jo ihan tehtävää työtä? Ja sitä mihin m1g luokan vehkeet on suunniteltukin :D
;)
Mitenkäs tämä; joko uskaltaa ostaa ebaysta kopan pick-upin lavalle? Näistähän on vuosien mittaan ollut vaikka minkälaista tulkintaa, mutta nyt ei enää jäisi epäselvää?
Paketti- ja kuorma-auton avonaisella lavalla voi kuljettaa irrotettavaa matkailukoria, vaikka sen leveys olisi auton leveyttä suurempi. Matkailukorissa ei kuitenkaan saa oleskella matkan aikana eikä matkailukorin leveys saa ylittää kyseiselle ajoneuvolle tiellä yleisesti sallittua leveyttä.
Kaitsu67
29.05.2020, 15:28
Lisää hauskaa tulossa
https://www.is.fi/autot/art-2000006520732.html
Lisää hauskaa tulossa
https://www.is.fi/autot/art-2000006520732.html
Jahas, jokavuotinen etävalvonta-hilavitkutin-pakkomyyntikampanja taas käynnissä. Yrittävät jokaista liikenneministeriä vuorollaan saada tukemaan miljardibusinesta.
Mikäs on tukiessa, jos ei tarvitse omia rahojaan käyttää ja pätevöityy tukiprojektissa vielä jonkun ison firman hallituksen jäseneksi.
dodge3500
03.06.2020, 21:12
Eikös nyt saa ajaa 100km/h kevytperävaunu perässä? Mutta jos se onkin 825kg niin onko se sillon 80km/h?
Eikös nyt saa ajaa 100km/h kevytperävaunu perässä? Mutta jos se onkin 825kg niin onko se sillon 80km/h?
825kg:n kärrykin on O1-luokan kärry (lukee otteessa) joten sitä saa hinata satasta.
Kyllä juurikin näin, kokonaispaino 750kg+ aisalle sallitaan 10% lisää
Mites nää 3+3 paikkaset ANA TPP 57§ mukaiset pakut. Säilyykö niiden nopeusrajoitus 80 km/h ja 80-lätkä? Siihen lopputulokseen päädyin. Olis ne saanut vapauttaa nyt kun mitään verohyötyjäkään ei juuri ole... Tuntuu ettei tuo Cruiseri nyt ainakaan suurempi liikenteen vaarantaja ole kuin naapurin mummo peräkärry täys kukkamultaa ja sata lasissa :eek: :D
Mites nää 3+3 paikkaset ANA TPP 57§ mukaiset pakut. Säilyykö niiden nopeusrajoitus 80 km/h ja 80-lätkä? Siihen lopputulokseen päädyin. Olis ne saanut vapauttaa nyt kun mitään verohyötyjäkään ei juuri ole... Tuntuu ettei tuo Cruiseri nyt ainakaan suurempi liikenteen vaarantaja ole kuin naapurin mummo peräkärry täys kukkamultaa ja sata lasissa :eek: :D
Mistä moinen päätelmä? Miksei se koskisi kaikkia alle 3500kg autoja?
Niin, mistähän tuohonkin saisi oikeasti varmuuden? Lähi katsastuskonttori ilmoitti kolleegan tiedusteluun: "Emme ota kantaa..."
Laanilla kun olisi kaksi (40) 2+4 Berttaa 80 lätkät perseessään. Ei sillä että niillä lujempaa viitsisi siltikään pyyhkiä menemään, mutta punaisessa se tarra vain ei rumentaisi niin noita sulokkaita muotoja... :) Viime leimalla ei kelvannut että lätkä hantin puolen ikkunassa, vaan pellissä. Suoralla osuudella... :D
Kuormittaako peukun kynttä vaiko noup?
Hulivili
04.06.2020, 17:55
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020/tietoa-nopeusrajoitusten-muutoksista
Tuosta päätellen ajellaan tikkarirajoitusten mukaan kaikilla alle 3500kg peleillä. Jos otteeseen on merkitty ajoneuvokohtainen rajoitus, niin sitten sen mukaan.
Omasta pakusta (Amarok) tutkailin otteesta rajoitusmerkintää (max 100kmh), sellainen on ihan varmasti ennen sielä ollut, mutta ei tässä uusimmassa ole enää... Missähän vaiheessa se on sieltä haihtunut?
Lakihan on vuodelta 2018, voimassa vasta nyt, eli on senjälkeen voinut jäädä otemerkintä pois, koska vanhassa laissa oli erikseen maininta pakettiautojen maksiminopeudesta.
Eikös nämä 80-lätkäiset ole lähinnä näitä pakuja ja huoltoautoja?
Olen käsityksessä, että ajoneuvolle voidaan asettaa ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus; traktori 40, liikennetraktori 50/60.
Sinänsä aika erikoista, ettei tästä muutoksesta ole paljoa(yhtään) mainittu esim ylen propagandassa, ja vaikuttaa liikenteesäkin ettei moni pakettiautokuski tätä uutta sääntöä tiedä, ajetaan edelleen motarilla 100 tai hiukan yli.
petroman
04.06.2020, 18:36
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset#513e67a8
Tuonne voi näköjään näppäillä kysymyksiä. Mulle tuli vastaus liittyen just 750kg vs. 750+75kg nopeuksista spostiin alle vuorokaudessa. (Molempia saa vetää 100km/h).
BJ-40/76
04.06.2020, 22:19
Eikös nyt saa ajaa 100km/h kevytperävaunu perässä? Mutta jos se onkin 825kg niin onko se sillon 80km/h?
825kg:n kärrykin on O1-luokan kärry (lukee otteessa) joten sitä saa hinata satasta.
Ohi kysymyksestä, mutta lienee ajankohtainen?
Mutta riittääkö kortti?
VANHASSA ajokorttilainsäädännössä noita KOKONAISPAINOLTAAN max. 750kg kärryjä sai vetää "vetäjän" kortilla.
-> siis on kortti sitten B C tms niin käsittääkseni saa ottaa perään maksimissaan 750kg kokonaispainoisen O1 perävaunun.
Mutta JOS 01 luokan perävaunun kokonaismassa on 825kg, ja useimmilla normaalikokoisilla Maastureilla ja Pakettiautoilla kokonaismassa on n. 2700 kg?
Siis kokonaispainot menee yli 3500 kg, siis pitää olla kortissa ABCD: lisäksi jotain, siis ns pikku e.
Ohi kysymyksestä, mutta lienee ajankohtainen?
Mutta riittääkö kortti?
VANHASSA ajokorttilainsäädännössä noita KOKONAISPAINOLTAAN max. 750kg kärryjä sai vetää "vetäjän" kortilla.
-> siis on kortti sitten B C tms niin käsittääkseni saa ottaa perään maksimissaan 750kg kokonaispainoisen O1 perävaunun.
Mutta JOS 01 luokan perävaunun kokonaismassa on 825kg, ja useimmilla normaalikokoisilla Maastureilla ja Pakettiautoilla kokonaismassa on n. 2700 kg?
Siis kokonaispainot menee yli 3500 kg, siis pitää olla kortissa ABCD: lisäksi jotain, siis ns pikku e.
B-kortilla saa vetää 825 kg O1-luokan kärryä vaikka yhdistelmän paino olisi yli 3500kg.
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa
Edit. Tuolla linkin tiedoissa taitaa olla virhe. Traficomin mukaan asia on kuten BJ yllä kirjoittaa https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta
Onkohan lainsäätäjä ajatellut, että ennen tätä muutosta nuo pykälät oli liian selkeitä
Mistä moinen päätelmä? Miksei se koskisi kaikkia alle 3500kg autoja?
Itse päättelin, että kun on se ajoneuvokohtainen rajoitus niin se pysyy eikä saa ajaa sataa vaikka paku onkin. Voin toki olla väärässä.
Omasta pakusta (Amarok) tutkailin otteesta rajoitusmerkintää (max 100kmh), sellainen on ihan varmasti ennen sielä ollut, mutta ei tässä uusimmassa ole enää...
Oletko varma, että siinä on ollut merkintä? Mulla on vanha Gee, joka oli 80km/h auto koska paku ilman airbaggiä mutta ei sitä otteessa lukenut.
Hulivili
05.06.2020, 08:41
Oletko varma, että siinä on ollut merkintä? Mulla on vanha Gee, joka oli 80km/h auto koska paku ilman airbaggiä mutta ei sitä otteessa lukenut.
En enää...olen sitä pari päivää etsinyt :D Turhaa...
Jostain vaan on jäänyt sellainen mielikuva, että maininta tai viittaus on jossain papereissa.
Ulkomailla suhatessa on aina hiukan arveluttanut, että miten der sheriff suhtautuu reippaaseen 100- ylitykseen Suomalaisella pakulla. Tuleeko (vielä)isompi lasku jos kolahtaa tmv...
No rajoitusten mukaan olen mennyt Euroopassa, ilman ongelmia ja jatkossa ei tarvii tästä ”erityisestä Suomi-ilmiöstä” enää murehtia.
Greencardissa on (oli) muuten maininta että ajenuvoryhmä C; kuorma-auto tai traktori. Olenkohan tuosta juontanut että joku voisi äkätä että rajoitus <3500kg?
Huvittavaa murros vaihetta. Ajoin suoraan kortit ABC silloin sai tyhjänä ajaa laillisesti yhdistelmiäkin ja linja-autoa. (Jota hyödynsinkin) Ja perässä sai vetää henkilöautolla 750kg kärryä 3500kg+750kg=4250kg sitten tuli lisäksi 850kg kärryt eli 3500kg+850kg=4325kg Ja Sitten nyt kun nupin kokonaispituus saa olla kuorma-autossa 12m ja kokonaispaino 42tn niin saankohan vetää sillä 825kg kärryä ollenkaan:D
Edelleen huvittavinta on että Jos on esim. Otan pienen henkilöauton saan vetää sillä kohtuu isoa kärryä. Mutta lainsäädäntö kieltää kuorma-autolla vaikka 3550kg+1000kg.
Ja juu on vedetty "kortitta" useita kertoja ihmetellen miten vanhemmalla siskollakin Be kortti kun maksoi lisämaksua niin sai kaupan päälle. (Eikä ole ikinä vetänyt kärryä)
Ja juu syy miksi ei ole tullut päivitettyä ABECE kortiksi on että joutuisi sen jälkeen viiden vuoden välein uusimaan. Ja vielä kun tähän lisätään D kortti niin senkin ammattipätevyysvaatimuksiin pitäisi käydä täydet tunnit vaikka kouluttajakin naureskeli että eihän tämä näin voi mennä. Eli CE korotus taisi olla 2500€ ja D+koulutus 6000€:D (Tarkistin nyt kun ammattipätevyys voimassa niin CE olisi C pohjalta 1500€
Niin ja toki liikennetraktoria saan ajaa ja niillä vetää vaikka ydinvoimalaa eikä ketään kiinnosta (palstalta poimittu jonkun hyvä termi) :D
B-kortilla saa vetää 825 kg O1-luokan kärryä vaikka yhdistelmän paino olisi yli 3500kg.
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa
Edit. Tuolla linkin tiedoissa taitaa olla virhe. Traficomin mukaan asia on kuten BJ yllä kirjoittaa https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta
Onkohan lainsäätäjä ajatellut, että ennen tätä muutosta nuo pykälät oli liian selkeitä��
Vielä palatakseni tähän;
Kysyin asiaa liikenneturvalta, alla suora lainaus:
"Kiitos hyvästä kysymyksestäsi.
Kyllä saa. B-kortillisen ajoneuvon perään saa ajokorttilain puitteissa aina liittää O1-luokan kevytperäkärryn. Eli vaikka vetoauton kokonaismassa olisi tasan 3500kg, siihen saa liittää luokittelumassaltaan 750kg (825kg) peräkärryn. Tässä tilanteessa yhdistelmän kokonaismassa saa olla B-kortilla yhteensä 4250kg"
Nyt siis trafi ja liikenneturva antaa keskenään ristiriitaista tietoa.
Taas lisäystä. Kysyin vielä liikenneturvasta, että miksi vastaus on ristiriidassa trafin kanssa. Sanoi, että trafi on oikeassa tässä asiassa.
Ja Sitten nyt kun nupin kokonaispituus saa olla kuorma-autossa 12m ja kokonaispaino 42tn niin saankohan vetää sillä 825kg
Pituushan on nykyään 13m ja ennen ei tainnut saada C-kortilla vetää kevytperävaunua yli 32t kokonaispainoisen auton perässä.
Niin tuliko siinä joku vetoaisa vahvuus, ettei taitu alle... sama kun vetokuulissa on sallittu veturin massa
Itse päättelin, että kun on se ajoneuvokohtainen rajoitus niin se pysyy eikä saa ajaa sataa vaikka paku onkin. Voin toki olla väärässä.
KAIKILLA MAX. 3500 KG AUTOILLA SAA AJAA RAJOITUSTEN MUKAAN (Suomessa siis max. 120 km/h).
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96063&stc=1&d=1591389286
Oletko varma, että siinä on ollut merkintä? Mulla on vanha Gee, joka oli 80km/h auto koska paku ilman airbaggiä mutta ei sitä otteessa lukenut.
Ei siis väliä mitä otteessa lukee. Nopeus 80 km/h ei ole koskaan tarvinnut siellä lukea, vaikka jotku katsurit on sen sinne vittuillessaan kirjoittanu. 100 km/h -teksti ei myöskään enää merkkaa mitään max. 3500 kg autoissa.
Kiitokset Matti, onneksi Olin väärässä :) Jatkossa voi siis päästellä Cruiseriulla hieman reippaammin :D
Tälläisen vastauksen sain Liikenneturvalta:
Hei
jos ajoneuvo on rekisteröity erikoisautoksi, niin silloin nopeusrajoitus säilyy (80 tai 100 km/h). Mutta, jos se on henkilö-, paketti- tai huoltoauto, niin silloin nopeusrajoitus poistuu.
Liitän tähän vielä hallituksen esityksen yksityiskohtaisista perusteluista kyseisen kohdan:
Paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautolle ei enää säädettäisi muita ajoneuvoja alempaa suurinta sallittua nopeutta, koska kyseisentyyppisten yleisesti käytössä olevien autojen rakenne ja turvallisuusvarusteet ovat viime aikoina kehittyneet eikä ajoneuvojen käyttöön liikennemerkeillä rajoitetuilla nopeuksilla liity tavanomaisesta poikkeavaa riskiä. Tällaisista ajoneuvoista
saisi poistaa niihin aiemmin edellytetyt keltapohjaiset nopeuskilvet. Nopeuskilpien poistamista ei säädettäisi pakolliseksi, mutta erityisesti ulkomailla liikuttaessa niiden poistaminen selkeyttäisi tulkintaa ajoneuvolle sallitusta suurimmasta nopeudesta. Ajoneuvojen rekisteritiedoissa olevat merkinnät yleisesti säädetystä poikkeavista nopeuksista poistettaisiin ja ajoneuvojen omistajat voisivat halutessaan pyytää uuden rekisteröintitodistuksen tulostamista esimerkiksi määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Uudelle tulosteelle voi olla tarvetta esimerkiksi ulkomaanmatkoilla.
Matkailuautoon, jonka suurin teknisesti sallittu massa on yli 3500 kg, sovellettaisiin kuitenkin linja-autolle säädettyjä suurimpia sallittuja nopeuksia 80 ja 100 kilometriä tunnissa. Raskaimpien matkailuautojen suurin sallittu nopeus olisi siten jatkossakin muita
henkilöautoja alempi, koska tällaiset matkailuautot valmistetaan useimmiten käytettyä linja-autoa muuttamalla tai ne muuten perustuvat raskaammissa ajoneuvoissa käytettyyn tekniikkaan.
Erikoisautoilla säilytettäisiin nykyiset, muita ajoneuvoja alemmat nopeusrajoitukset, koskakyseistä luokitusta ei ole enää vuoden 1992 jälkeen käytetty uusille autoille. Käytössä olevat erikoisautot ovat siten selvästi keskimääräistä iäkkäämpiä eivätkä niiden turvallisuusominaisuudet
ole nykyautojen tasolla. Erikoisautojen sallittua nopeutta koskevaa säännöstä kuitenkinyksinkertaistettaisiin poistamalla käyttöönottoajankohtaan sidotut rajaukset, joilla ei ole nykyisinkään käytännössä vaikutusta ajoneuvon suurimpaan sallittuun nopeuteen.
hiluvitkutin
06.06.2020, 09:07
Huvittavaa murros vaihetta. Ajoin suoraan kortit ABC silloin sai tyhjänä ajaa laillisesti yhdistelmiäkin ja linja-autoa. (Jota hyödynsinkin) Ja perässä sai vetää henkilöautolla 750kg kärryä 3500kg+750kg=4250kg sitten tuli lisäksi 850kg kärryt eli 3500kg+850kg=4325kg Ja Sitten nyt kun nupin kokonaispituus saa olla kuorma-autossa 12m ja kokonaispaino 42tn niin saankohan vetää sillä 825kg kärryä ollenkaan:D
Edelleen huvittavinta on että Jos on esim. Otan pienen henkilöauton saan vetää sillä kohtuu isoa kärryä. Mutta lainsäädäntö kieltää kuorma-autolla vaikka 3550kg+1000kg.
Ja juu on vedetty "kortitta" useita kertoja ihmetellen miten vanhemmalla siskollakin Be kortti kun maksoi lisämaksua niin sai kaupan päälle. (Eikä ole ikinä vetänyt kärryä)
Ja juu syy miksi ei ole tullut päivitettyä ABECE kortiksi on että joutuisi sen jälkeen viiden vuoden välein uusimaan. Ja vielä kun tähän lisätään D kortti niin senkin ammattipätevyysvaatimuksiin pitäisi käydä täydet tunnit vaikka kouluttajakin naureskeli että eihän tämä näin voi mennä. Eli CE korotus taisi olla 2500€ ja D+koulutus 6000€:D
Niin ja toki liikennetraktoria saan ajaa ja niillä vetää vaikka ydinvoimalaa eikä ketään kiinnosta (palstalta poimittu jonkun hyvä termi) :D
Hommaa c1e. Sellanen välimallin kortti. Taitaa olla viiden sadan nurkilla.
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset#513e67a8
Tuonne voi näköjään näppäillä kysymyksiä. Mulle tuli vastaus liittyen just 750kg vs. 750+75kg nopeuksista spostiin alle vuorokaudessa. (Molempia saa vetää 100km/h).
Mikä käytännön ero noilla 750 kg ja 825 kg O1-kärryillä on? Onko koko juttu vain jotakin myyntimiesten kikkailua sillä, että saadaan isompi kokonaispaino otteeseen ja siten "parempi" kärry kuin kilpailijan "vain" 750 kg kärry? Se 825 perustuu kuorman jakamiseen akselin ja vetopisteen kesken 750+75, mutta noinhan sen voi jakaa 750 kg kokonaispainoisessa kärryssäkin, eikö? Paino ja mahdollinen ylikuorma todetaan tien päällä kuitenkin akselin alta mitaten.
Ikäviä vaikutuksia moisella 825 kg kärryllä on, jos hinaava ajoneuvo on C1/C/D1/D-luokan ja kuskilla on vain noiden luokkien ajokortti ilman E-lisää - penaltia pukkaa, vaikka vain terveisiä ajetaan.
Tuota olen yrittänyt sisäistää, mutta ei tyhmä tajua... kun kaikissa on max.750kg tai jarrullista mikä on niin täytyy kysyä omaan 3000kg kärryyn 10% lisäpainoja kun käytän katsastuksessa...
Mikä käytännön ero noilla 750 kg ja 825 kg O1-kärryillä on?
Ei yhtään mitään, saman kuorman saa viedä, kuulalle 75 kg ja akselille 750 kg. Edelleen tehdään molemmilla tavoilla uusia kärryjä. Ihan syyttä suotta sotkettu asia josta boonuksena vielä tuo ajokorttisekaannus.
niin täytyy kysyä omaan 3000kg kärryyn 10% lisäpainoja kun käytän katsastuksessa...
Älä suotta. Kärryn valmistaja sanelee massat, niitä ei katsastuksessa muuteta ilman valmistajan todistusta. Etkä sä hyödy siitä yhtään mitään jos akselimassat pysyy samana.
Ei yhtään mitään, saman kuorman saa viedä, kuulalle 75 kg ja akselille 750 kg. Edelleen tehdään molemmilla tavoilla uusia kärryjä. Ihan syyttä suotta sotkettu asia josta boonuksena vielä tuo ajokorttisekaannus.
Tuo onki jännä, kun trafin sivuilla lukee että 750kg kärry ei saa kuorman kanssa painaa sen enempää, mutta 825 kärry saa painaa sen 825kg kunhan aisalla on 75kg. Tuosta saa käsityksen, että tienpäällä punnittaessa aisapaino lasketaan kärryn kokonaismassaan mutta en löytäny mistään virallista tietoa että niin olisi.
Isommista kärryistä löytyi sama tieto, eli 3500kg kärry saa painaa aisapainon verran yli 3500kg kunhan kärryn suurin tekninen kokonaismassa sallii sen.
BJ-40/76
06.06.2020, 23:49
Niin pitääkö yhdistelmän kuskilla olla ns. pikku e (Be) kortti, jos
kärry on isohkon henkilö- tai pakettiauton perässä?
Siis em. henkilöauton tai pakettiauton (siis myös maasturit) kokonaismassa on yli 2650kg,(xxx korj.pitäisi olla 2675kg xxx) ja perässä em. 825 kg kokonaismassalla oleva O1 luokan peräkärry tyhjänä.
-> pitääkö olla Be- kortti?
-> siis vetoauto B kortilla ajettava, ja saa olla kokonaispainoltaan 750kg O1 kärry painojen puolesta perässä.
MUTTA kärryn kokonaismassa on 825kg?
Siis kysymyshän ei ole ""sen suurempi"" kysymys, kun Ajokorttiluokan ylitys:
Siis pitääkö tarkistaa jarruttoman kärryn rekisteriotteesta, että onko kokonaispaino 750kg vai enemmän?
Ja jos siellä rekisterissä on 825 kg, niin tulee rangaistuksia? Kortti pois ja....
Onko palstalla jäsentä, joka vois selvittää tämän 01- luokan peräkärryjen 750kg kokonaispainon ja 825kg kokonaispainon vaatiman mahdollisen ajokortti eron?
O1 luokan kärryn kans et tarvi ku b kortin... Tai c1 rintterin perässä sen c1 kortin..
En nyt varmaan oikein ymmärtänyt, mitä ajat takaa, mutta...
Ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteissa näkyvistä kokonaismassoista, eli hinaava + kärry. Jos ne pysyvät B-kortille sallitun rajan sisällä, ei tarvita BE-korttia. Esimerkkisi massoilla 2650+825 tulee 3 475, eli on alle BE-rajan.
Hinaavan ajoneuvon otteeseen merkittyjä sallittuja kytkentämassoja jarruin/jarruitta ei liikenteessä saa kuitenkaan ylittää. Tämä tulkitaan tarvittaessa kärryn akselipaino punnitsemalla.
O1 luokan kärryn kans et tarvi ku b kortin... Tai c1 rintterin perässä sen c1 kortin..
C1-kortti riittää 750 kg kärryyn. Jos kärryn kokonaismassa on 825 kg, tarvitaan C1E tai CE kortti.
Eikös juuri kärryn painosta laskennallisesti 75 kg mene autolle, eli kärry on 750 kg paperilla? Silloin 825 kg kärryä kohdellaan, kuten 750-kiloista lainsäädännössä?
Onko jollain jotain konkreettista, toteutunutta tapausta jossa tien päällä 825-kiloista jarrutonta kärryä kohdeltaisiin jotenkin eri tavalla kuin 750-kiloista?
Niin mutta kun tien päällä pelataan kokonainpainojen mukaan vaikka olisi tyhjä kärri ja jos otteessa lukee 825kg niin se on silloin yli 750kg ja todennäköisesti kortitta ajo. Ainakin jarrullisilla on käynyt näin henkilöauto ja kärri b- kortilla 3510kg kokonaispainot... autossa kuski ja traileri tyhjänä.
Ja ei tuo 10% aisalle mikään yleispätevä ole ainakin Teohydraulin jarrullisilla alusta paketeilla 2100kg/100kg 3500kg/150kg kokonais/ aisapainot
Jos viitsisitte lukea aiemmat postaukset, niin huomaisitte että kysyin jo asiaa liikenneturvalta.
Ja vastaus oli, että niitä kohdellaan eritavalla.
B-kortilla vetoauto saa olla 3500kg ja sen perään voi laittaa 750kg kärryn, eli yhdistelmän massa 4250kg.
Mutta 825kg kärryssä ei päde tuo sääntö, sellaisen kärryn kanssa suurin sallittu yhdistelmämassa on 3500kg.
C-kortilla noita ei myöskään vedetä kuorma-auton perässä.
Se miten noita tienpäällä kohdellaan on arvoitus, kun aluksi liikenneturvastakin tuli väärää tietoa.
Laitoin tuonne Akuvaunulle tiedustelua että miksi heidän sivuillaan ja trafin sivuilla annetaan eri tietoa, eli siis näissä linkeissä
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta
Ehkä heillä on tarkemmin tullut tiirattua noita pykäliä kun on vähän niinku leipäkin asiassa kiinni. Kuulostaa niin täysin järjen vastaiselta että 750 ja 825kg kärryä kohdeltaisiin noin eri tavalla jos kummantkin samassa O1-luokassa. Toivon että tuon Trafin UKK sivun on tehnyt joku kesähessu joka on ajatellut että 825kg kärry kuuluu O2-luokkaan (jolloin tietenkin pätisi se, että B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500kg). Ja sitten siellä liikenneturvan hessut vastailisi tuon UKK sivun perusteella.
Laitoin tuonne Akuvaunulle tiedustelua että miksi heidän sivuillaan ja trafin sivuilla annetaan eri tietoa, eli siis näissä linkeissä
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta
Ehkä heillä on tarkemmin tullut tiirattua noita pykäliä kun on vähän niinku leipäkin asiassa kiinni. Kuulostaa niin täysin järjen vastaiselta että 750 ja 825kg kärryä kohdeltaisiin noin eri tavalla jos kummantkin samassa O1-luokassa. Toivon että tuon Trafin UKK sivun on tehnyt joku kesähessu joka on ajatellut että 825kg kärry kuuluu O2-luokkaan (jolloin tietenkin pätisi se, että B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500kg). Ja sitten siellä liikenneturvan hessut vastailisi tuon UKK sivun perusteella.
Juuri tuota trafin kantaa tiedustelin liikenneturvasta, tässä suora vastaus:
"Terve!
Juu aivan oikein tuolla traficomin sivuilla. Eli jos 825kg kok. Massan kevytperäkärry, se kannattaa muutoskatsastaa 750kg kokonaismassalle ajokorttilain täyttymiseksi."
Ajokrttilaissa on mainittu 750kg O1 peräkärry. Ongelma kai on juuri siinä, että tuo kilomäärä on mainittu, ehkä selkeyden vuoksi, eikä sitä lakia tehdessä ole ollut 825kg O1 kärryjä. Mitään järkeähän tässä ei ole, kuten ei monessa muussakaan ajoneuvoja koskevassa laissa.
Juuri tuota trafin kantaa tiedustelin liikenneturvasta, tässä suora vastaus:
"Terve!
Juu aivan oikein tuolla traficomin sivuilla. Eli jos 825kg kok. Massan kevytperäkärry, se kannattaa muutoskatsastaa 750kg kokonaismassalle ajokorttilain täyttymiseksi."
Vai muutoskatsastaa... Oikea vastaus olisi ollut "ajokorttilain tulkintaa on ohjeistettava ja yhtenäistettävä siten, että 750 kg raja tarkoittaa jarruttoman kevytperävaunun luokittelussa käytettyä enimmäismassaa." Tuo luokittelumassa on siis aina 750 kg, oli kärry sitten 750 tai 825 kg rekisteriotteessa.
Tai tarvittaessa ajokorttilakia on muutettava.
En ole kyllä kuullut, että keneltäkään olisi koskaan kortti lähtenyt tyhjän "825 kg" kärryn vetämisestä. Jos niitä oikeasti aletaan valvoa, nousee kyllä sellainen meteli jota ei ole hetkeen nähty.
Mistähän tämä selvää asiaa sotkeva 825 kg merkintätapa on tullut meille - onko se joku kotimaisten kärryvalmistajien lobbaama muutos vai joku uusi eurokoukku, johon virkamiehet on haukanneet ahneesti kiinni kuin hauki uistimeen?
Jossain vaiheessa oli iltalehdessä ainakin juttua että joku EU-juttu oli kyseessä. Oli vielä että tiesithän että saat kuormata näin paljon kun aisalle saa 75kg lisäkuormaa... ja siinä puhuttiin o1 luokasta,
Tuo onki jännä, kun trafin sivuilla lukee että 750kg kärry ei saa kuorman kanssa painaa sen enempää, mutta 825 kärry saa painaa sen 825kg kunhan aisalla on 75kg. Tuosta saa käsityksen, että tienpäällä punnittaessa aisapaino lasketaan kärryn kokonaismassaan mutta en löytäny mistään virallista tietoa että niin olisi.
Isommista kärryistä löytyi sama tieto, eli 3500kg kärry saa painaa aisapainon verran yli 3500kg kunhan kärryn suurin tekninen kokonaismassa sallii sen.
Punnitaan aina akseli(e)n alta eli kytkentämassa kyseessä.
Jossain vaiheessa oli iltalehdessä ainakin juttua että joku EU-juttu oli kyseessä. Oli vielä että tiesithän että saat kuormata näin paljon kun aisalle saa 75kg lisäkuormaa... ja siinä puhuttiin o1 luokasta,
Tämäkin aisakuorma-asia korjattiin kaikessa hiljaisuudessa, ei ole montaa vuotta kun aisalle ei laki sallinut 4% enempää akselin alta punnitusta. Moni tehdastekoinen/-varusteinen asuntovaunu oli laiton. Nyt rajana on 10%.
Selkee asia (siis kärryn kokonaismassan määrittely) sotkettu ihan taas vissiin tekemisen puutteessa jossain päin direktiivejä laativien salaseurassa. :mad:
Pituushan on nykyään 13m ja ennen ei tainnut saada C-kortilla vetää kevytperävaunua yli 32t kokonaispainoisen auton perässä.
Ahaa eli saa pitempiäkin linja-autoja muuttaa nykyään kuorma-autoiksi:rolleyes:
Kyllä sai mielestäni sai mutta voihan tarkistaa vielä asian:rolleyes:
Tarkistin asian ajoin siis c-kortin vuonna 2002 ja silloin sain tyhjänä laillisesti tai tilapäisesti siirtää lain mukaan CE-kortin vaatimia yhdistelmiä tai tilapäisesti D kortin vaatimia ajoneuvoja pelkällä C-kortilla. Vuonna 2008 tuli lakiin muutos ja enää en näin saa menetellä.
Tuli jopa töissä silloin kortin ajettua vastaan tilanne missä ajoin CE yhdistelmää C kortilla ja poliisit toivottivat hyvää matkaa.
Ja nykyäänkin tosiaan saan kuorma-auton perässä vetää 825kg jarrutonta peräkärryä jos ei akselimassat ylity minkään akselin kohdalla.
Ja juu C1E Sen verran kallis nykyään "korottaa" että sama ajaa se CE kun kumminkin sen jälkeen ajokortin uusiminen viiden vuoden välein. Ja BE taas rajoittaa vain henkiöautolla vetämään. Joten toistaiseksi mennään tällä ABC:llä ja vuokrataan seuraavan kerran taas kuorma-auto jos isompaa siirtelytarvetta ilmenee rojuille.
BJ-40/76
08.06.2020, 01:12
En nyt varmaan oikein ymmärtänyt, mitä ajat takaa, mutta...
Ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteissa näkyvistä kokonaismassoista, eli hinaava + kärry. Jos ne pysyvät B-kortille sallitun rajan sisällä, ei tarvita BE-korttia. Esimerkkisi massoilla 2650+825 tulee 3 475, eli on alle BE-rajan.
Hinaavan ajoneuvon otteeseen merkittyjä sallittuja kytkentämassoja jarruin/jarruitta ei liikenteessä saa kuitenkaan ylittää. Tämä tulkitaan tarvittaessa kärryn akselipaino punnitsemalla.
Siis tuo minun esimerkin vetoauton kokonaismassa, yli 2650 kg on minun moka.
Olisi pitänyt olla "Yli 2675 kg"
Siis 2680 kg tai yli, kokonaispainoltaan olevalla pelkällä B-kortilla henkilö- tai pakettiauton perään ei KÄSITTÄÄKSENI saa ottaa O1 luokan peräkärryä, jonka kokonaismassa on 825 kg.
Ja jos kärry on O1 luokan 750 kg kokonaispainoltaan, niin em. vetoauto saa olla 3500 kg kokonaismassaltaan.
Ja jos vetoautona on, esim. 8 (tai 30+) tonnin kokonaispainolla oleva kuorma-auto,
joka vetää 750 kg kokonaispainoltaan olevaa O1 luokan peräkärryä, riittää
C- kortti.
Mutta jos tuon em. O1 luokan jarruttoman kärryn kokonaispaino on 825 kg, niin em. kuorma-auton ja kärryn kuljettamiseen pitää olla CE- kortti.
Ja vielä kerran:
Jos jollain on TÄSMÄTIETOA 750kg vs. 825kg O1 Luokan perävaunun Vaikutuksesta ajokorttiin, niin kertokoon linkin...
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta?toggle=Miten%20kevyen%2C%20jarruttoman %20O1-luokan%20per%C3%A4vaunun%20massat%20m%C3%A4%C3%A4r itell%C3%A4%C3%A4n%20s%C3%A4%C3%A4d%C3%B6ksiss%C3% A4%20ja%20mit%C3%A4%20vaikutuksia%20massalla%20on% 20teknisesti%20ja%20ajo-oikeudellisesti%3F
Sitten lähde finlex:
5) B, johon kuuluvat:
a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;
c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;
6) BE, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg;
Itse käsittäisin että aisapaino ei sitten ole hinattavan ajoneuvon kokonaismassaa vaan hinaavan ajoneuvon kuormittavaa akselimassaa.
Tulipa samalla kun näitä selvitteli niin haettua laajennusta yritystoimintaan eli tehtyä vaan ilmoitus entisten lupien lisäksi:D
☒Rekisteröityminen tavaraliikenteen harjoittajaksi yli 2 000, mutta enintään 3 500 kg:n ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä
Mutta tässäkin kummittelee nyt ettö ajoneuvo yhdistelmä saisi olla vaan max 3500kg:rolleyes:
Mutta minun tapauksessa yhdistelmä 2805kg tai 3155kg niin menee reilusti alle rajan:D
hiluvitkutin
08.06.2020, 07:01
Ja juu C1E Sen verran kallis nykyään "korottaa" että sama ajaa se CE kun kumminkin sen jälkeen ajokortin uusiminen viiden vuoden välein. Ja BE taas rajoittaa vain henkiöautolla vetämään. Joten toistaiseksi mennään tällä ABC:llä ja vuokrataan seuraavan kerran taas kuorma-auto jos isompaa siirtelytarvetta ilmenee rojuille.
Paljos ne sitte maksaa?
Kun ammattipätevyys nyt kerran voimassa niin hinnat olisi
C-kortin pohjalta C1E noin 700€
C-kortin pohjalta CE 1500€
Tarkistin asian ajoin siis c-kortin vuonna 2002 ja silloin sain tyhjänä laillisesti tai tilapäisesti siirtää lain mukaan CE-kortin vaatimia yhdistelmiä tai tilapäisesti D kortin vaatimia ajoneuvoja pelkällä C-kortilla. Vuonna 2008 tuli lakiin muutos ja enää en näin saa menetellä.
Tuli jopa töissä silloin kortin ajettua vastaan tilanne missä ajoin CE yhdistelmää C kortilla ja poliisit toivottivat hyvää matkaa.
Ja nykyäänkin tosiaan saan kuorma-auton perässä vetää 825kg jarrutonta peräkärryä jos ei akselimassat ylity minkään akselin kohdalla.
Tarkoitatko edelleen pelkkää C-korttia? Mistä tämä kertomasi tieto luvallisuudesta on peräisin?
Muistutetaanpa vielä että tulkintaa laillisuudesta/laittomuudesta ei tee Liikenneturha RY tai Traficomiikka vaan oikeuslaitos:syyttäjä, käräjäoikeus, hovioikeus ja korkeinoikeus....
Hyvää matkaa!!!
Tarkoitatko edelleen pelkkää C-korttia? Mistä tämä kertomasi tieto luvallisuudesta on peräisin?
Minä en tiedä myöskään, laissa puhutaan kokonaismassasta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386#L2P4
Eli koska 825 kg O1-luokan peräkärryn kokonaismassa on yli 750 kg (vaikka luokittelumassa onkin 750 kg), mielestäni tarvitaan C1e tai CE-korttia riippuen veturista.
https://koneporssi.com/autot/jarruttomien-kevyiden-peravaunujen-kokonaismassa-voi-olla-825-kg/
Minä en tiedä myöskään, laissa puhutaan kokonaismassasta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386#L2P4
Eli koska 825 kg O1-luokan peräkärryn kokonaismassa on yli 750 kg (vaikka luokittelumassa onkin 750 kg), mielestäni tarvitaan C1e tai CE-korttia riippuen veturista.
Koska 825kg jarrutonta kärryä ei saa vetää millään kortilla paitsi traktorin perässä. Mutta jospa tuo linkki selventäisi. Kellä nyt kuorma-auton rekisteriote sattuisi olemaan niin veikkaan ettei sielläkään jarruttomissa lue yli 750kg eikä minkään henkilö autonkaan rekisteri otteessa lue jarrutonta 825kg...
Koska 825kg jarrutonta kärryä ei saa vetää millään kortilla paitsi traktorin perässä. Mutta jospa tuo linkki selventäisi. Kellä nyt kuorma-auton rekisteriote sattuisi olemaan niin veikkaan ettei sielläkään jarruttomissa lue yli 750kg eikä minkään henkilö autonkaan rekisteri otteessa lue jarrutonta 825kg...
Mitähän sinä nyt oikein höpötät? 825kg kokonaismassaisia O1- luokan kärryjä saa vetää millä tahansa ajoneuvolla missä on vetokoukku. Näiden vaunujen kokonaismassa on 825kg, mutta luokittelumassa 750kg (= se massa mikä tulkitaan "vetomassaksi" ihan kuten perinteisessä 750kg kokonaismassaisessa O1- luokan kärryssä). Loppu 75kg kuormittaa vetokoukkua ja on täten tietysti myös pois vetoauton kuormattavuudesta - ihan kuten mikä tahansa määrä aisapainoa on joka tapauksessa. Jos kiskot 3500kg kärryä ja 200kg aisapainoa, niin auton kuormattavuudesta on hävinnyt 200kg..
Eli mikään laki tai pykälä ei kiellä vetämästä 825kg O1- luokan perävaunua. Sen sijaan yhdistelmää kuljettavan henkilön ajokorttiluokka, sekä vetoauton kytkentämassat voivat rajoittaa tätä.
B- kortilla ei saa vetää yhdistelmää jonka kokonaismassa ylittää 3500kg, jos perävaunun kokokonaismassa ylittää 750kg. 3500kg:n kokonaismassaisella vetoautolla saa siis vetää 750kg kokonaismassaista perävaunua.
Kuten se jo tuolla aiemmin mainittiin, 825kg:n O1- kärryä saa vetää B- kortilla maksimissaan 3500kg-825kg = 2675kg kokonaismassaisella vetoautolla.
B96- kortilla saa vetää 4250kg asti, jossa on B- luokan vetoauto ja kärryn kokonaismassa ylittää 750kg ja yhdistelmän kokonaismassa 3500kg (ts. esim. se 3500kg vetoauto + 825kg O1- kärry).
BE- kortilla saa vetää ihan rauhassa ajokorttiluokan mukaisesti (ts. max. 3500kg + 3500kg).
C1/ C- kortilla saa vetää maksimissaan 750kg kokonaismassan O1- luokan vaunua yli 3500kg kokonaismassaisella vetoautolla (huomioiden sitten muut kohdat laista massojen osalta)
C1E/ CE- kortilla saa kiskoa 825kg O2- kärryä lain sallimien C1-/C- ajokorttiluokan vetoauton- ja kokonaismassojen puitteissa.
Ajokorttilakia ja näitä perävaunujen massajuttuja pitäisi kyllä uudistaa ja selkiyttää, tällä hetkellä tilanne on varsin sekava.
Koska 825kg jarrutonta kärryä ei saa vetää millään kortilla paitsi traktorin perässä. Mutta jospa tuo linkki selventäisi. Kellä nyt kuorma-auton rekisteriote sattuisi olemaan niin veikkaan ettei sielläkään jarruttomissa lue yli 750kg eikä minkään henkilö autonkaan rekisteri otteessa lue jarrutonta 825kg...Rekisteriotteen kärrymassat on sallittuja kytkentämassoja eli todellinen peräkärryn akseli(e)n kautta tiehen kohdistuva massa. Kokonaismassalla ei ole merkitystä muuhun kuin ajokortin riittävyyteen.
Aion ainakin itse jatkaa 750kg/825kg vetämistä kaikilla muilla paitsi linja-autoilla
https://koneporssi.com/autot/jarruttomien-kevyiden-peravaunujen-kokonaismassa-voi-olla-825-kg/
Tuolta lainattu:
"Perävaunua hinattaessa ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin eli siihen massaan, joka on merkitty perävaunun rekisteritietoihin."
Tälläistä O2 luokan 825kg kärryä ja rekisteri otetta. Eikö nämä kuulu O1 luokkaan?
Ei sillä O1/O2 erolla ole merkitystä ajokortin riittävyyteen, vaan rekisteritietoihin merkityllä kokonaismassalla.
Eli B-kortti oikeuttaa 3500kg henkilö/pakettiauto ja 750kg peräkärry yhteensä 4250kg ja mikäli se jarruton on 825kg niin silloin tuo jää vetoauto maksimi 2675kg eihän tässä ole järjen hiventäkään. Joku firma ajaa pakulla ja ostaa uuden peräkärryn niin menee heti laittomaksi B-kortilla:D
Eli B-kortti oikeuttaa 3500kg henkilö/pakettiauto ja 750kg peräkärry yhteensä 4250kg ja mikäli se jarruton on 825kg niin silloin tuo jää vetoauto maksimi 2675kg eihän tässä ole järjen hiventäkään. Joku firma ajaa pakulla ja ostaa uuden peräkärryn niin menee heti laittomaksi B-kortilla:D
Näin se vain menee, lainsäädäntö on vähän jäänyt asiassa jälkeen koska ei tässä tilanteessa ole järjen hiventäkään.
Yksinkertaisinta olisi että B- kortilla saa ajaa maksimissaan 3500kg ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää, ja BE- kortilla max. 3500kg + 3500kg.
Tuo välimallin B/96 on vähän diipadaapakortti muutenkin, aiheuttaa helposti vain sekaannusta.
BE- kortin hankinnan ainoa huono puoli on, että sen ajaakseen täytyy löytyä riittävän raskas vetoauto sekä O2- luokan perävaunu jotta ajokoe on suoritettavissa hyväksytysti. Itse kortti ja ajokoe on halpa, ja ajokoe todella helppo jos on yhtään kärryn peruutuksesta kokemusta.
Siinä en näe järkeä että pelkällä B- kortilla saisi vetää mitä vain 3500kg+3500kg asti, koska jo kevytperävaunuilla näkee sellaisia kuningassuorituksia ettei mitään järkeä.
Minulla on pari vuotta vanha 825kg kokonaismassainen O1- perävaunu, ote nyt vaan ei ole käsillä niin en muista miten merkitty. Muistikuva että kokonaismassana kuitenkin on se 825kg, ja maininta 750kg akselille ja 75kg aisalle. Pitää tarkistaa jos muistan.
Näin se vain menee, lainsäädäntö on vähän jäänyt asiassa jälkeen koska ei tässä tilanteessa ole järjen hiventäkään.
Yksinkertaisinta olisi että B- kortilla saa ajaa maksimissaan 3500kg ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää, ja BE- kortilla max. 3500kg + 3500kg.
Tuo välimallin B/96 on vähän diipadaapakortti muutenkin, aiheuttaa helposti vain sekaannusta.
BE- kortin hankinnan ainoa huono puoli on, että sen ajaakseen täytyy löytyä riittävän raskas vetoauto sekä O2- luokan perävaunu jotta ajokoe on suoritettavissa hyväksytysti. Itse kortti ja ajokoe on halpa, ja ajokoe todella helppo jos on yhtään kärryn peruutuksesta kokemusta.
Siinä en näe järkeä että pelkällä B- kortilla saisi vetää mitä vain 3500kg+3500kg asti, koska jo kevytperävaunuilla näkee sellaisia kuningassuorituksia ettei mitään järkeä.
Minulla on pari vuotta vanha 825kg kokonaismassainen O1- perävaunu, ote nyt vaan ei ole käsillä niin en muista miten merkitty. Muistikuva että kokonaismassana kuitenkin on se 825kg, ja maininta 750kg akselille ja 75kg aisalle. Pitää tarkistaa jos muistan.
Ite kyllä mieluummin pitäisin tämän nykysen säännön, ainaki tuon 750kg kärryn suhteen, että 3500kg auton perään sais vielä tuon 01 (750kg)..sais meinaan pakun ja vaikkapa ruiserin peräänki sen kärryn laittaa pelkällä b kortilla (menee muuten yli 3500kg yhdistelmä, tulee sama tilanne ku 825kg kärryn kans) vaikkakaan itelle ei niin justiin, ku kortin kirjaimet riittää enempäänki..
Tälläistä O2 luokan 825kg kärryä ja rekisteri otetta. Eikö nämä kuulu O1 luokkaan?
Näyttää omassani lukevan "O1 Kevyt perävaunu" ja suurin sallittu kokonaismassa 825 kg.
Ite kyllä mieluummin pitäisin tämän nykysen säännön, ainaki tuon 750kg kärryn suhteen, että 3500kg auton perään sais vielä tuon 01 (750kg)..sais meinaan pakun ja vaikkapa ruiserin peräänki sen kärryn laittaa pelkällä b kortilla (menee muuten yli 3500kg yhdistelmä, tulee sama tilanne ku 825kg kärryn kans) vaikkakaan itelle ei niin justiin, ku kortin kirjaimet riittää enempäänki..
Juu, toinen vaihtoehto toki olisi että B- kortilla saisi vetää O1- luokan perävaunua maksimissaan 3500kg kokonaismassaiseen aina tuohon 825kg kärryyn asti. Nykytilanne on hölmö.
Tiedustelin tosiaan Akuvaunulta miksi heidän sivuillaan lukee että 3500kg auton perään saisi laittaa kokonaismassaltaan 825kg kärryn, pelkällä B-kortilla. Höpöttivät että menisi perävaunuluokan (eli O1) eikä kokonaismassan mukaan. Tiedustelin mihin tulkinta perustuu, ei osannut kertoa. Kuulemma Jussi Pohjonen/Traficom osaisi selvittää asian minulle. Kysyin asiaa Jussilta, eikä hänkään osannut muuta sanoa kuin
Terve,
Ei ole minullakaan parempaa tietoa. Eli korttivaatimus menee aina rekisteriin merkityn kokonaismassan mukaan.
Eli hatusta revitty Akuvaunun tulkinta. Meneehän ne kärryt tietysti paremmin kaupaksi kun vähän huijataan tuollaisissa sivuseikoissa.
Juu, toinen vaihtoehto toki olisi että B- kortilla saisi vetää O1- luokan perävaunua maksimissaan 3500kg kokonaismassaiseen aina tuohon 825kg kärryyn asti. Nykytilanne on hölmö.
Minusta loogisinta ja oikeudenmukaisinta olisi jos ajokrttilaki(kin) perustuisi todellisiin massoihin, eikä otteen massoihin.
Kuten mainitsitkin, BE-kortin ajaminen on halpaa sinänsä. Emännällä on nyt työn alla se ja isoin ongelma on löytää sopivan kokoinen veturi manuaalina! Nykyään meinaa sen kokoluokan autot olla kaikki automaatteja.
Sinänsä tuntuu hullulta kuinka noiden kärryjen vetämisestä on tehty vaikeaa kun BECE-kortin voi saada vetämättä metriäkään täysperää!
Miksi veturin pitää olla manuaali, eikai tämä(kin) asia voi olla niin järjeton että jos ajat BE-kokeen automaatilla niin et saa vetää kärryä kuin automaatilla?
Miksi veturin pitää olla manuaali, eikai tämä(kin) asia voi olla niin järjeton että jos ajat BE-kokeen automaatilla niin et saa vetää kärryä kuin automaatilla?
Kyllä se niin on.
Mikä siinä on veturin vaatimus sitten?
Yhdistelmän kokonaismassa vähintään 3500kg, perävaunun kokonaismassa vähintään 1000kg ja todellinen massa vähintään 800kg. Ja umpikoppi.
Veturilla ei muuta vaatimusta, mutta käytännössä pitää olla kohtalaisen painava henkilöauto että saa tuon yhdistelmämassan täyteen. Pakulla tuo täyttyy helposti ja sellaisella on tarkoituskin suorittaa.
Miksi veturin pitää olla manuaali, eikai tämä(kin) asia voi olla niin järjeton että jos ajat BE-kokeen automaatilla niin et saa vetää kärryä kuin automaatilla?
Kuten ylläkin jo todettiin, se on juuri noin idioottimainen. Minulla oli ollut ajokortti n. 10 vuotta kun korotin BE- luokkaan, jos olisin ajanut BE- inssin Jeepilläni mikä on automaatti, olisi korttiin tullut maininta automaattivaihteisesta BE- yhdistelmää kuskatessa. Eikä ole siitä muuttunut mihinkään.
Suomi todellakin on byrokraattien luvattu maa :D:rolleyes:
Kelpais esim vene myös.. Kunhan se on vähintään auton levynen eikä näe yli. Tai on ainakin kelvannut.
Ite peruuttelin kortin hiluxilla, koppikärry perässä mönkijä painona.
Eikä ole edes peruutuskameraa kielletty. Apuhan siitäki ku kärryä koukkuun tähtää.
Sehän tosiaanki myös automaatilla jos ajaa b-korttiaki, niin käsittääkseni siitäki tulee merkintä automaatista, sama be kortin kans.
Ja on tuo be kyllä niin halpa, etten ite jaksais enään miettiä kärryjä ja arpoa.. N. 170 euroahan se kustantaa..
Silloin kun itse suoritin kyseisen toimituksen niin otteella olevat painot riitti. Kuormaa piti olla sen verran että ei nähnyt yli. Oli muutama styrox paketti keskellälavaa. Hj.lla peruteltiin pikkuperällä... ei ollu kiire mihinkään:)
Kolme vuotta sitten BE:n suoritin, ja tuli vähän liian iso kuorma otettua kokeeseen.. Ei ollut vielä omaa kärryä (miten olisikaan, eihän sitä olisi saanut vetää edes kaupasta kotiin), niin vuokrasin paikallisesta hinausyrityksestä autotrailerin pariksi tunniksi ja sanoin että laittakaa siihen kyytiin vaikka joku auto niin täyttyy se kuorman näkemäestevaatimus. No, laittoivat sitten firman VW Caddyn kyytiin, sehän painaa joku 1700 kg ja traileri oli järeä 3500 kg kokonaismassalla, en muista omapainoa mutta varmaan lähempänä tuhattahan se noissa on? Oman -04 Rangerin vetomassa 2800 kg, joten ei teoriassa ongelmaa, mutta kyllähän alkoi olla jo ongelmia liikkeellelähdössä. Sitten kun sai kierroksia ja turbon heräämään niin kyllähän sillä eteenpäin jotenkin pääsi.
Vielä peruutuskokeessa ongelmia tuotti trailerin suuri pituus, en tiedä oliko katsastusäijä mitannut keilaradan ihan oikein, sillä kyllä se aika kapealta tuntui tuolle yhdistelmälle, kun kärry oli leveä ja pitkä. No, tosiaan pikkunelikko päällä siinä venkslasin ja kävin pari kertaa autosta ulkona katsomassa, ettei äärimmäiset taka- tai etunurkka mene yli rajoista. Ihan hyvinhän se sinänsä meni, aikaa jäi reilusti ja katsastusmieskin kehui. Peruutuskoetta ja kärryn irroittamista/kiinnittämistä olin harjoitellut puoli tuntia siinä hinausfirman viereisellä kauppakeskuksen parkkipaikalla ennen inssiin menoa (teoriassa kai laitonta oli se).
Saathan sinä sinne ajokokeeseen mennä painava kärry perässä vaikka ei korttia ole, miten sinne muuten pääsisi?
BE- ajokokeen keilarata kulmaan peruuttaessa on niin iso tiloiltaan suhteessa yhdistelmään, ettei siinä pitäisi olla pienintäkään ongelmaa vaikka olisi vähän alamittaiseksikin tehty.
veijon-esso
10.06.2020, 10:15
-04 Rangerin vetomassa 2800 kg...
Noi vetomassat on välillä ihan järjettömiä lukuja, saa olla aika tasasta ja helppoa menoa että tosta tulis yhtään mitään.
https://www.is.fi/autot/art-2000006536232.html
Juttua iltiksessä aiheesta.
Noi vetomassat on välillä ihan järjettömiä lukuja, saa olla aika tasasta ja helppoa menoa että tosta tulis yhtään mitään.
Just tänään kiskoin 2004- mallin 1.6 bensa- Focuksella omaa kärryä, todellinen paino kuormineen n.500kg. 110km/h mittarissa motarilla, Lahdenväylältä Porvoonväylän alussa olevassa mäessä vauhti hyytyi mittarin mukaan karvan alle satkuun kun oli nelonen päällä ja kaasu pohjassa. Ilmoitettu maksimi jarrullinen perävaunumassa on muistaakseni 1250kg :eek:
Kulutus pyöri 9-12l/ 100km tasaisella tiellä, normisti vie karvan alle 6l/ 100km.. ei ihan jaksa fokkeri vetää :o
Jeepin perässä n.3000kg autotraileri + auto tuli oikein nätisti, mittarissa pysyi 90km/h oikein hyvin. Kevytperävaunua täydellä kuormalla ei kulkupuolen osalta kauheasti huomaa.
Saathan sinä sinne ajokokeeseen mennä painava kärry perässä vaikka ei korttia ole, miten sinne muuten pääsisi?
BE- ajokokeen keilarata kulmaan peruuttaessa on niin iso tiloiltaan suhteessa yhdistelmään, ettei siinä pitäisi olla pienintäkään ongelmaa vaikka olisi vähän alamittaiseksikin tehty.
Nimenomaan ajokokeeseen saa ajaa sillä yhdistelmällä, jolle korttia ollaan menossa ajamaan, mutta se onkin ainoa poikkeus. Kaupasta ei saa hakea kärryä kotiin. Eikä sillä ajokoematkallakaan saa poiketa maitokauppaan.
Niin no ei kai "ongelmia" tuossa peruutuksessa ollut, kun läpi meni, mutta olishan se aika paljon helpompi jollain hevoskärryllä ja pienempiakselivälisellä autolla ollut. Nyt piti aika optimoiden vetää. Jos olisi ollut ongelmia läpimenossa, olisi tehnyt mieli vähän mittailla, meinaan että tuntui siltä, että rata oli ehkä 2 m liian kapea. Kuitenkin lähtökäytäväkin pitäisi olla 7 m leveä, joka on 1,5 m enemmän kuin auto pitkittäin.. No, eipä konkreettisia todisteita jäänyt joten se siitä, mutta ehkä vinkkinä seuraaville että kannattaa olla mittanauha mukana, jos on isommanpuoleinen yhdistelmä alla.
Noi vetomassat on välillä ihan järjettömiä lukuja, saa olla aika tasasta ja helppoa menoa että tosta tulis yhtään mitään.
-89 Hiacessa oli 3500kg. Siihen lisäksi auto täydessä kuormassa ~2800kg, olisi aika rauhallista meno 2,4 litraisella vaparidieselillä 😀
Nimenomaan ajokokeeseen saa ajaa sillä yhdistelmällä, jolle korttia ollaan menossa ajamaan, mutta se onkin ainoa poikkeus. Kaupasta ei saa hakea kärryä kotiin. Eikä sillä ajokoematkallakaan saa poiketa maitokauppaan.
Juuri näin.
Niin no ei kai "ongelmia" tuossa peruutuksessa ollut, kun läpi meni, mutta olishan se aika paljon helpompi jollain hevoskärryllä ja pienempiakselivälisellä autolla ollut. Nyt piti aika optimoiden vetää.
Pidempiaisainen iso kärry on paljon helpompi peruuttaa kuin pieni, ei taita niin herkästi yli.
Kamalin on peruuttaa pitkän peräylityksen pitkäakselivälisellä verurilla jotain minikärryä :D
Toki isommalla veturilla + isommalla kärryllä pitää katsoa tilat vähän tarkemmin, mutta kulman puolelta kun peruuttaa kärryn renkaat suht läheltä tolpan ohi ja ei vedä ihan puolalaisen rekkamiehen rattiotteilla ( = aina täydet laidasta laitaan pientäkin linjan korjausta varten), niin hyvin menee.
Omalle puolelle kulmaan kääntäessä helppo katsoa (kuten BE ajokokeessa), pimeälle puolelle joutuu käyttämään peilejä vähän enemmän.
-89 Hiacessa oli 3500kg. Siihen lisäksi auto täydessä kuormassa ~2800kg, olisi aika rauhallista meno 2,4 litraisella vaparidieselillä 😀
Eihän se varmaan raketti ole mutta menee kuitenkin.
Viime kesänä ajeltiin useampaan otteeseen vanhalla 2.2D hiluxilla auto kärryllä, 1600kg painoa perässä. TUntui, että paremmin menee auto kyydissä kuin tyhjällä kärryllä. Ehkä se isompi massa vauhtiin päästyään liike-energiallaan jaksoi pitää pienissä nyppylöissä paremmin vauhtia.
Ja alta 10l/100km.
Just tänään kiskoin 2004- mallin 1.6 bensa- Focuksella omaa kärryä, todellinen paino kuormineen n.500kg. 110km/h mittarissa motarilla, Lahdenväylältä Porvoonväylän alussa olevassa mäessä vauhti hyytyi mittarin mukaan karvan alle satkuun kun oli nelonen päällä ja kaasu pohjassa. Ilmoitettu maksimi jarrullinen perävaunumassa on muistaakseni 1250kg :eek:
Kulutus pyöri 9-12l/ 100km tasaisella tiellä, normisti vie karvan alle 6l/ 100km.. ei ihan jaksa fokkeri vetää :o
Jeepin perässä n.3000kg autotraileri + auto tuli oikein nätisti, mittarissa pysyi 90km/h oikein hyvin. Kevytperävaunua täydellä kuormalla ei kulkupuolen osalta kauheasti huomaa.
Isä ajoi omalla Mazda 6:llaan yhden trailerireissun viime kesänä, samanlaisella kuormalla kuin hiluxin perässä oli. Ei mennyt yhtään sen paremmin, kulutus nousi 15l tuntumaan ja loppujen lopuksi tulpista suli kärjet. 1600kg siinäkin taisi olla jarrullinen vetomassa, lailliseksi se katsottiin.
Joskus jeepillä kanssa tuli kokeiltua ja kyllähän se 4.0 renix kärryä kohtuullisen vaivattomasti vei mutta kulutuskin oli kyllä ihan kohtuullinen.
Ei nyt varsin kuulu tämän otsikon alle (pikemminkin mikä vituttaa) mutta lähempänäkään olevaa en löytänyt.
" Suomessa kokeillaan ensi kerran kaista*kohtaisia nopeus*rajoituksia – ”voidaan pitää 20 km/h korkeampana”
https://www.is.fi/autot/art-2000006650642.html
Juuh, idea sinänsä toki hyvä, mutta kun:
" esimerkiksi silloin, kun liikenne uhkaa ruuhkautua erkaneville rampeille johtavilla kaistoilla. Tällöin nopeusrajoitusta alennetaan ruuhkautuvilla kaistoilla ennakoivasti. Näiden kaistojen nopeusrajoitus voidaan pitää 20 km/h korkeampana kuin ruuhkautuvilla kaistoilla. " & " – Vaihtuvien nopeusrajoitusten avulla liikenteen sujuvuus paranee. "
Kertoo jo kaiken tämän aivopierun kuolleena syntymisestä. Kun jo nykyäänkin on alvariinsa minä, minusta minuun hahmoja jotka toikkaroivat ruuhkissa päin vittua sen tähden että jokin kaista vetää hetkittäin toista paremmin ja tähän uudistukseen viitaten heitä jotka "ryhmittyvät" sinne rampille vasemmanpuoleiselta kaistalta viimetingassa koska se on siihen asti vetänyt paremmin. Kokeilu/uudistus ei taatusti vähennä sen vasemmanpuoleisimman kaistan liikenteen töksähtelemistä ja peräänajojen riskiä! Ja sitä myöten sujuvuutta. Ei taatusti. Ekat liukkaat ja siihen parit kännyä räpläävät multitaskaajat niin johan peltiä taasen vituttaa ja saadaan lööpeistä lukea ketjukolareista... :( Prkl!