View Full Version : Mikä v-moottori Maks 2,8litrainen
Kysyn täällä koska mobilistiryhmissä jos avaan suuni aiheesta niin mut mestataan julkisesti.
Kuten jotkut tietää niin mulla on rs50 Toyota crown.
Laitetaan kuva niin kaikki tietää millaista kapineesta kyse
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=95298&stc=1&d=1587196940
Tämähän on 2 mittaisella neloskoneella, eikä Toyotan kaasutrukilta kuulostava moottori oikein sovi tälläsen auton ulkoiseen olemukseen. Tämän mallin isoin moottori on 2,3 litrainen kuutoskone, joka antaa laittaa Suomen muutossäädösten mukaan 2,875 litraisen koneen tilalle.
Kun viime kerran muutoskatsastussääntöihin oli tulossa muutoksia, oli esityksessä litratilavuusrajan poisto. Ostin vähän riskillä tähän 3litraisen runnerin V6 kiukaan (3vz-e) No, litratilavuusraja ei poistunutkaan ja krouni on edelleen neloskoneella ja tallin perukoilla makaa runnerin kone ilman sijoituskohdetta.
Kysymys kuuluu; mitä moottoria suosittelisit tähän? Sellainen josta sais vähän kiusattua tehoja, ja äänimaailma sopis jollain tavalla auton muuhun ilmeeseen? Hankintahinta pitäis olla järkevä, ja V6 ehkä kiinnostaa eniten. Plussaa ois tietysti vielä se että jos moottori on ruiskukone, niin moottorinohjaus olis sen verran tyhmä että sytkän saa pelaamaan kohtuullisella vaivalla ilman ruiskua, ja auto pelaa kaasareilla. (Koska oldschool)
Ei sais pilata autoa, hieno auto mutta ei kyllä huvita ajella koska moottori on typerä
Vanha foordin 2.6 V6 tai sierran/scorppion 2.8i V6 olisi ainakin suht pienikokoinen.
pipo_esa
18.04.2020, 10:42
VW/Audi 2,8 5v kone 193hv
PRV V6, karvan alle 2,8 litraisena löytyy Pösöistä, Volvoista ja DeLoreanista. Omaa vielä omalaatuisen käyntiäänen, odd-fire -sytytyksen takia, vasta kolmelitraisen kanssa keksivät halkaista kammentapit jotta saatiin sytty tasavälein... (on muuten nykyformuloissa palattu tuohon, V6 90 asteen lohkolla, odd-fire sytyllä) Jos tuota syttyä pelkää, niin nykyään (tai kymmenkunta vuotta ainakin) osaa Mega ohjata semmoisenkin kipinää.
Maseratilla on pieniä V-kutosia myös, BiTurboissa, mutta taitanee mennä budjetista pahasti metsään? Ja olisi yksi Maseratin vapari-V6 tiedossa, Sm Sitikan alkuperäinen joka olisi kivasti 2,7 litrainen, kaasareilla ja kärkisytkällä...
Miten tojotan oma 2VZ moottori? Saatavuudesta ja muusta ei itsellä ole tietoa.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_VZ_engine
Eihän tuollaista Toyotaa voi pilata muun merkin moottorilla, kyllä sinne joku Toyotan moottori kuuluu...
Lerssinen
18.04.2020, 14:53
No, amerikanmeininkiä tässä haetaan kuitenkin
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_60%C2%B0_V6_engine
2.8 L; 173.1 cu in (2,837 cc)
Löytyy hiton monesta autosta ja kuulostaa silti ihan moottorille. "amöriikka"miehet heittelee näitä pois kun pitää aina olla se kasi..
Minusta tän kutosen pakopuolella kuulostaa kivalle..
https://www.youtube.com/watch?v=UIhuTLGDadY
https://www.youtube.com/watch?v=XzfakL0xOQ4
https://www.youtube.com/watch?v=K8knH_4ctZk
Se uus määräyshän on yhä pöydällä. Korona vaan taisi sotkea hommat eikä tuota kuulu vielä, mutta viimesimmässä luonnoksessa ei ollut iskutilavuusrajoja. Kannattaisiko se oottaa niin sitten voi pudottaa vaikka kasin pellin alle:D
Suzukissahan on myös 2/2.5/2.7l V6:sta joka on varsin kompakti, tosin ei korkeussuunnassa.
Miksi V6? Tuollaiseen autoon kuuluu suora kuutonen (ainakin minun mielestäni).
Sellaisia löytyy herkästi BMW, useampaa eri mallia, ja Mersu. Ja monen moisista JDM Toyotista..?? Sekä ihan suomeenkin tulleista Celica Supra, Crown Super Saloon...
Tuolla aiemmin ehdoteltiin VAG 2.8 V6 30V konetta. Se on lyhyt, mutta pirun leveä, koska kone on 90 asteen V-kulmalla. Alun perin Audin V8:n pätkä. Jos tarviit mittatietoja, niin saat niitä päivän-parin varoitusajalla. Itellä talviautona Passat V6 syncro.
VAG 90 asteen V6 koneita:
2598 cc 12V 150 hv
2771 cc 12V 174 hv
2393 cc 30V 165 hv
2771 cc 30V 193 hv
2671 cc 30V biturbo 230-380hv
Sitten on tietysti 15 asteen VAG VR6:
2792 cc 12V 174 hv
2861 cc 12V 184 hv
2792 cc 24V 204 hv
Edit: 90-luvun lopun BMW M52 moottoreista (2.0-2.8, 150-193 hv) voidaan myöskin ottaa mittoja tarvittaessa. Aina kun poika on autoinen maisemissa.
tekniikkamies
18.04.2020, 20:16
Miksi V6? Tuollaiseen autoon kuuluu suora kuutonen (ainakin minun mielestäni).
Sellaisia löytyy herkästi BMW, useampaa eri mallia, ja Mersu. Ja monen moisista JDM Toyotista..?? Sekä ihan suomeenkin tulleista Celica Supra, Crown Super Saloon...
Tuolla aiemmin ehdoteltiin VAG 2.8 V6 30V konetta. Se on lyhyt, mutta pirun leveä, koska kone on 90 asteen V-kulmalla. Alun perin Audin V8:n pätkä. Jos tarviit mittatietoja, niin saat niitä päivän-parin varoitusajalla. Itellä talviautona Passat V6 syncro.
VAG 90 asteen V6 koneita:
2598 cc 12V 150 hv
2771 cc 12V 174 hv
2393 cc 30V 165 hv
2771 cc 30V 193 hv
2671 cc 30V biturbo 230-380hv
Sitten on tietysti 15 asteen VAG VR6:
2792 cc 12V 174 hv
2861 cc 12V 184 hv
2792 cc 24V 204 hv
Edit: 90-luvun lopun BMW M52 moottoreista (2.0-2.8, 150-193 hv) voidaan myöskin ottaa mittoja tarvittaessa. Aina kun poika on autoinen maisemissa.
Mul ollu kans tollanen tosin farmari ja iso-isä osti uutena vuotta vanhemman. Laitoi 80-mallin Crownin dieselin ja 5 vaihteisen vaihteiston.
Technics
19.04.2020, 08:03
VW/Audi 2,8 5v kone 193hv
Melkeen tekis mieli kompata. Itsellä tuommonen passatissa ja tykkään, ainoa moite että alakierroksilla ehkä aavistuksen hengetön suhteessa verrattuna kierroksille. Tuntuu nuo kestävänkin, omalla ajettu kohta 430 tonnia ja pelaa niinku pitää. Öljyä saa lisätä reilun litran kymppitonnille, eli noin 10x vähemmän kuin 20vuotta uudemmassa volkkarissa :D Tekniikanluovuttajatkin halpoja.
Se uus määräyshän on yhä pöydällä. Korona vaan taisi sotkea hommat eikä tuota kuulu vielä, mutta viimesimmässä luonnoksessa ei ollut iskutilavuusrajoja. Kannattaisiko se oottaa niin sitten voi pudottaa vaikka kasin pellin alle:D
Kannattais. 👍 Ja tehotkin sais olla tuplat tehokkaimmasta orkkiksesta. Eli en ostais kyl mitään alamittaista mosaa tässä vaiheessa.
vellihousu
22.04.2020, 10:47
Ainakin noita mondeon raatoja jossa v6 saa puoli ilmatteex. Sieltähän voi sitte vaikka ottaa kaikki ruiskuhilppeet yms. jos kiinnostaa. selkeitä ohjeita löytyy esim. tuolta:http://locostbuilders.co.uk/forum/47/viewthread.php?tid=179921
veijon-esso
22.04.2020, 10:52
V6 koska sillä saa makiat lurinat pakoputkesta? :D
Mä laittaisin jonku viispyttysen tollaseen, sais ääntä ja kulkua kivasti ja leimallekkin ehkä. Parhaat saundit vajaapyttyisistä ainakin.
Mitäa jos käyt toukokuun puolivälin jälkeen leimalla ja sovitat sitten sen runnerin vz:n sinne.
Pari vuotta seurailet tilannetta ja jos muuttuu säädökset niin leimaat sen.
Tai katsot saako tuota 3.0:aa väitettyä pienemmäksi vz-sarjan koneeksi...
Toyotan 5M tietysti suorana kuutosena menee vielä nykyisiin rajoihin, tosin ei sekään sinne suoraan istu, vaikka M-kone on ollut vaihtoehtona.
Mitäa jos käyt toukokuun puolivälin jälkeen leimalla ja sovitat sitten sen runnerin vz:n sinne.
Pari vuotta seurailet tilannetta ja jos muuttuu säädökset niin leimaat sen.
Tai katsot saako tuota 3.0:aa väitettyä pienemmäksi vz-sarjan koneeksi...
Toyotan 5M tietysti suorana kuutosena menee vielä nykyisiin rajoihin, tosin ei sekään sinne suoraan istu, vaikka M-kone on ollut vaihtoehtona.
Noi vz sarjan muut pikkukoneet on kaikki leveekantisia, joten feikkaaminen ei onnistu, tutkittu on :D
Mites 2.0 V6 Nissan Maximasta?:rolleyes:
Mites 2.0 V6 Nissan Maximasta?:rolleyes:
Ja sitten ahtamaan.
Mikäköhän on saatavuus moisella?
Mites 2.0 V6 Nissan Maximasta?:rolleyes:
No hyi että, jotain datsunin romuja toyotaan...:eek:
Ja sitten ahtamaan.
Mikäköhän on saatavuus moisella?
Aika yleinen moottori. En niin ole perehtynyt mutta 3.0 ainakin sama perusmoottori kuin 300ZX tuplaturbo moottorissa. Äkkiseltään kuviteltuna saattaisi olla että saisi tublaturbot käymään 2.0 V6:seenkin moottorin :D
No hyi että, jotain datsunin romuja toyotaan...:eek:
Aina Datsuni Toycarin voittaa :D
Ite kahtosin suoraa kutosta ennemmin kun v6. En itse ole kuullu hyvän kuulosta v6 motoria
Aina Datsuni Toycarin voittaa :D
Ite kahtosin suoraa kutosta ennemmin kun v6. En itse ole kuullu hyvän kuulosta v6 motoria
Makuasioista ei voi kuin kiistellä, mutta Stratoksen äänessä on aina ollut luonnetta :)
https://www.youtube.com/watch?v=D2OlsCu1tfc
https://www.youtube.com/watch?v=GKKZFHRannw
... ja tietysti MG Metro 6R4...