PDA

View Full Version : Maastokelpoiset renkaat käyttöautoon


mikko__
14.04.2020, 16:58
Moi

Pitäisi löytää käyttöautoon maastokelpoiset renkaat syksyn harrastuksia varten ja seuraavia olen katsellut:
- Kumho Road Venture MT KL71
- Linglong CROSSWIND MT

Onko kokemuksia ko. renkaiden melutasosta? Tai onko muita varteenotettavaa vaihtoehtoa?

wikke
14.04.2020, 17:36
Moi

Pitäisi löytää käyttöautoon maastokelpoiset renkaat syksyn harrastuksia varten ja seuraavia olen katsellut:
- Kumho Road Venture MT KL71
- Linglong CROSSWIND MT

Onko kokemuksia ko. renkaiden melutasosta? Tai onko muita varteenotettavaa vaihtoehtoa?

Mikä koko ja hintaluokka?

jmk
14.04.2020, 17:39
Tarkenna vähän että mitä koko luokkaa haet?

mikko__
14.04.2020, 18:01
Hintaluokka noiden luokkaa ja koko 215/75R15 taitaa olla aika lailla maksimi. Katsoo kunhan saa alustan korotuspalat tehtyä tai tilattua ja alle laitettua, niin sitten näkee oikeastaan maksimi koon. Mutta arvioni mukaan tuon 215/75r15 pitäisi kyllä mennä alle, auto o. Audi A4 quattro farmari.

jmk
14.04.2020, 18:11
Eiks tuollaisessa pärjäisi all terrain tyyppisellä kuviolla? Itse laittaisin bf goodrich all terrainit. On vaan tuo mud terrain aika karu tuollaiseen maastoautoon

mikko__
14.04.2020, 18:36
Kieltämättä vähän karkea kuvio perheauton, mutta valinnalle on oma tarinansa, sellainen savilieju muuten tarttuu kun tauti ainakin normaali kesärenkaaseen ja siitä se ajatus sitten lähti. Irtoaako savi/muta tuosta bf goodrich all terrainista hyvin?

jmk
14.04.2020, 19:01
Eiköhän quatrosta sen verran jenkaa irtoa että saa renkaat pyörimään

kenni_
16.04.2020, 20:09
En määkää kyllä altskoita karkeempaa laittais.

kellukka
17.04.2020, 04:48
Ite lähtisin kans alltsikoilla mutta federal couragia.(.vai miten se nyt kirjoitetaan)on kans aika lailla ton linglongin tyyppinen rengas,ja taitaa olla pikkusen edullisempi mut ei oo kokemusta kyseisestä renkaasta.

luka
17.04.2020, 17:48
Ite lähtisin kans alltsikoilla mutta federal couragia.(.vai miten se nyt kirjoitetaan)on kans aika lailla ton linglongin tyyppinen rengas,ja taitaa olla pikkusen edullisempi mut ei oo kokemusta kyseisestä renkaasta.

Michelin latitude cross on järkeväin valinta kyseiseen laitteeseen.

Timo_L
17.04.2020, 18:59
All-terraineilla lähtisin liikkeelle, kyllä nekin tyhjenee savesta jos koneessa on vähän potkua. Miksei tietysti voisi laittaa sitten ihan mutarengastakin, mutta ne tehnee ajo-ominaisuuksista hivenen erikoiset :D


Michelin latitude cross on järkeväin valinta kyseiseen laitteeseen.

Miksi katurengas on järkevin valinta kun kysyttiin karkeampaa? Jos sinä haluat vaikkapa nastallisista talvirenkaista suosituksia, niin kannattaako silloin ehdottaa keski-Euroopan kitkoja? :rolleyes:

nixu
18.04.2020, 23:32
Naapurilla on hiacessa juurikin tuota kokoa kumho kl 71
Kehunut että hiljasemmat ja mukavemmat ajella kuin normaalit pakettiauton kesärenkaat.
Ulospäin kuuluu nätti humina kun tuosta pikitietä ohi ajelee.
Nyt toinen sarja nuita menossa kun ajeli ensimmäiset sileiksi.
vuosituhannenvaihteen Audissa on muistaakseni joku tukivarsi tai jousilautanen vastassa jos isompia kumeja havittelee

luka
20.04.2020, 11:07
All-terraineilla lähtisin liikkeelle, kyllä nekin tyhjenee savesta jos koneessa on vähän potkua. Miksei tietysti voisi laittaa sitten ihan mutarengastakin, mutta ne tehnee ajo-ominaisuuksista hivenen erikoiset :D




Miksi katurengas on järkevin valinta kun kysyttiin karkeampaa? Jos sinä haluat vaikkapa nastallisista talvirenkaista suosituksia, niin kannattaako silloin ehdottaa keski-Euroopan kitkoja? :rolleyes:

Ei Audi mitään mutkoita/AT tarvii kun sillä on tosiasiassa teitä pitkin kuitenkin ajeltava. Maastoajo omisaisuuksia siihen ei pelkillä renkailla saa ja Crosseissa
on riittämiin pitoja mihin tuolla yleensä voi ajella. Onko kokemusta kyseisestä renkaasta..? Yokohamalta löytyy semi AT, jos sellaisia välttämättä haluaa.;)

Kaitsu67
20.04.2020, 12:36
Mulla oli Rangessa tollaset Dunlopin AT:t, ihan pätevän oloiset. Tosin noi mun ei käyne alkuperäisen kysyjän autoon kun on 19 tuumaset, mutta Grandtrekit olis yks vaihtoehto.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=162725

Timo_L
20.04.2020, 13:52
Ei Audi mitään mutkoita/AT tarvii kun sillä on tosiasiassa teitä pitkin kuitenkin ajeltava.

Miksi nelivetoaudilla pitäisi ajaa pelkkää tietä, ja miksi AT- renkaalla ei voisi ajaa tietä pitkin vaikka koko renkaiden elinikää? Ajetaanhan niillä maatokelpoisemmillakin vermeillä asvaltilla on sitten AT:t tai MT:t alla, ja hienosti kulkee..

Maastoajo omisaisuuksia siihen ei pelkillä renkailla saa ja Crosseissa
on riittämiin pitoja mihin tuolla yleensä voi ajella. Onko kokemusta kyseisestä renkaasta..? Yokohamalta löytyy semi AT, jos sellaisia välttämättä haluaa.;)

Ei renkailla tietenkään saa henkilöautoon maastoajo-ominaisuuksia, mutta ne vähätkin ominaisuudet esim. savessa tai mudassa menettää siihen että alla on renkaat mitkä menee tukkoon ennenkuin ehdit asvaltilta pois :D
Kyllä minä esim. tuossa ajaisin paljon mielummin mutikat tai altsikat Audin alla kuin jotkut melkein katusliksit :rolleyes:

https://youtu.be/72JgOsEXXWQ?t=250

wikke
20.04.2020, 16:47
Kieltämättä vähän karkea kuvio perheauton, mutta valinnalle on oma tarinansa, sellainen savilieju muuten tarttuu kun tauti ainakin normaali kesärenkaaseen ja siitä se ajatus sitten lähti.

Ei nuo monetkaan nyky MuTiaset mitään pätkääkään toivottomia kadulla tahi maantiellä ole. Eivät edes huonoja (veto- jarrutuspito toki nihkeämpi lamelliatäynnä olevaan renkaaseen märällä asvaltilla) tai äänekkäitä. Jotkut Boggerit tai halvimmat pinnatut toki sitten ehkä eri asia. Monissa voi jo nopeusluokista päätellä jotain. Suotta porukka karsastaa karkeampaa kuviota katukäytössäkään.

Irtoaako savi/muta tuosta bf goodrich all terrainista hyvin?

Kaksi kierrosta niitä loppuun ajanut. Ihan jeppis katukumit ja tuoreena melkeimpä siedettävät kitkatkin, mutta pehmeässä (jopa hienossa märässä hiekassakin sliksit) saati sitten että sitkoisempaa materiaali tukkimassa. Mikäli paukkua löytyy koneesta ja sikaa viitsii aina käyttää, ei tuo onnea jos rengas kuvion tyhjennyttyä tukkeentuu jo samalla kierroksella.

Se sudittelu menee vain heikkotasoiseksi kuran Tms. lennättelyksi. :(

Klassikko video:

https://www.youtube.com/watch?v=R5VobNcgRvc

Ja kyse ei taatusti ole ajokin kykenettömyydestä edet tuossa "maastossa", tai tehon puutteesta putsata kumeja, vaan vain ja ainoastaan pidon puuttesta joka johtuu onnettomista kumeista tuolle alustalle. Lue: Liian sileät/kuviottomat.

Timo_L
20.04.2020, 17:02
Ei nuo monetkaan nyky MuTiaset mitään pätkääkään toivottomia kadulla tahi maantiellä ole. ... Monissa voi jo nopeusluokista päätellä jotain. Suotta porukka karsastaa karkeampaa kuviota katukäytössäkään.

Tällä hetkellä Jeepin alla olevat 33 x 12.50 Cooper Discoverer STT:t on jo melkoisen vanhat, yllättävän mukavasti niillä ajaa 160km/h :D BFG AT KO2 aavistuksen kapeampana oli tiellä hieman mukavampi ja myös kulutti vähemmän menovettä, mutta ei mikään posketon eri.

Otin viime perjantaina lainaan pari vuotta vanhan Golf Sportvanin vakio kesärenkaillaan (muistaakseni 205 leveät?) Helsinki-Hyvinkää-Helsinki reissulle, niin ihan aikuisten oikeasti ihmetytti se rengasmelu ja vetely urissa 120km/h vauhdissa.


Klassikko video:

https://www.youtube.com/watch?v=R5VobNcgRvc

Ja kyse ei taatusti ole ajokin kykenettömyydestä edet tuossa "maastossa", tai tehon puutteesta putsata kumeja, vaan vain ja ainoastaan pidon puuttesta joka johtuu onnettomista kumeista tuolle alustalle. Lue: Liian sileät/kuviottomat.

Tuossa nimenomaan tulee äärimmäisen selvästi esille se, että on ihan sama millainen auto on alla jos renkaat on väärät alustalle missä ajetaan.
Lähdin useampi vuosi sitten yhdestä ilmailunäytöksestä kotiin tilapäisparkkina toimineelta ruohokentältä. Päivän aikana oli tullut pari aika reilua ukkoskuuroa ja nurmialue oli mennyt pehmeäksi.
Siellä oli useitakin nelivetovermeitä katurenkailla jumissa, itsellä oli kohtalaisen tuoreet mutarenkaat alla ja takavedolla pääsi pois koko matkan.

veijon-esso
20.04.2020, 18:54
Videon autossa ihan kreisit tehot ja renkaat pyörii ainakin miljoonaa.

A.I
20.04.2020, 18:57
kyl sää auton pilaat noilla, mites ketjut jos tarvii vaan satunnaisesti?

Timo_L
20.04.2020, 19:08
Ittellä uus amarokki ja maailman halvimmat antarekset 33x12.5r18"

satasta ajaessa kuulostaa kuin 4 laakerivikaa ja 160taulussa tuntuu että on herran hallussa, kovempaa ei uskalla. -alustan 4cm korotus lienee osasyynä myös tähän. vakiona ei 200ollut vielä kovinkaan hurja.

Eipä itsellä ainakaan kauhaesti ole kuulunut auton sisään rengasääniä sen enempää BFG AT KO2:lla, BFG MT KM2:lla kuin nykyisillä Cooper Discoverer STT:lläkään. Kaikilla kokeillut mittariin reilun 200km/h, ei tosin pitkään viitsi ajaa kun on 160km/h nopeusluokan renkaat. Ei nyt ohjaustuntumaltaan mikään ihan rata-automainen kokemus, mutta ei aivan kamalakaan :D

alkuperäsillä kumeilla ei juuri asfaltilta lähdettäessä lyönyt tyhjää, näillä espi valo vilkkuu, mutta eipä mutagummi kestopäälysteelle olekkaan tarkoitettu.
-hiekalla pitää ihan tautisesti.

Kaikki auton ominaisuudet saa pilattua väärillä pyörillä kuten ylempänäkin todettiin.

Mahtaako olla miten kovaa seosta renkaat? Se mitä noilla Amarokeilla olen ajanut sekä töissä että appiukon V6- dieselillä, niin ei ne mitenkään raketeilta vaikuta. Saa olla aika liukkaat renkaat että kuivalla asvaltilla olisi pito-ongelmaa?
Vai onko sitten samaa ongelmaa kuin ainakin jossain uudemmissa Jeepeissä ollut että isommat renkaat allelaitettuna ESP alkanut sekoilemaan ja luulee että renkaat lyö tyhjää vaikkei niin oikeasti tapahdu.

hiluvitkutin
22.04.2020, 10:09
Poikakin vaihto kesärenkaat

veijon-esso
22.04.2020, 10:43
Poikakin vaihto kesärenkaat

Upean näköistä, puhdistuuko kuvio jos kuski sattuu antamaan esim täyskaasua? :D

hiluvitkutin
22.04.2020, 10:52
Upean näköistä, puhdistuuko kuvio jos kuski sattuu antamaan esim täyskaasua? :D

Ei näillä kuskeilla taida muuta asentoa ollakkaan.
Mut luulen kyllä että puhistu, sellanen rapa suihku kyllä lensi kun pellolla päästivät.
Onhan mersedeksessä joku 160 heppaakin

veijon-esso
22.04.2020, 10:53
Ei näillä kuskeilla taida muuta asentoa ollakkaan.
Mut luulen kyllä että puhistu, sellanen rapa suihku kyllä lensi kun pellolla päästivät.
Onhan mersedeksessä joku 160 heppaakin


Videoo tai vähintäänkin kuvia! :D

hiluvitkutin
22.04.2020, 12:00
Ei tullu ajoa kuvattua.
Mut pikku kumin poltto, jos se mieltä lämmittäs.
https://youtu.be/Y99Nl4W1pL8

veijon-esso
22.04.2020, 12:19
Aina se vähän lämmittää! :D:D

Noi peltoautohommat on jostain syystä aina ollu lähellä sydäntä, vaikka vain hyvin vähän sitä pääs harrastaa aikanaan landella. Ei ehtiny silleen kyllästymiseen asti ryllätä niinku serkkupojat jotka siellä asui. :D

Nerd-O
27.04.2020, 12:48
Jos hyvin harvoin menee maaston puolelle niin ehkä silloin jotkin at renkaat toimii. Itsellä on ainakin joka kerta vituttanut kun maaston puolelle menee at renkailla ja ne on koko ajan tukossa. Ei niillä tee maastossa yhtään mitään. Mut sitten taas nuo mt renkaat niin ne pitää kyllä melkoista huminaa. Se voi taas jollekin olla ongelma. Mut toisaalta jotkun hölmöt ostelee nastarenkaita niin ne pitää vielä karmeampaa ropinaa. Jos se ei häiritse niin ei tuo huminakaan häiritse. Itse tuohon Dusteriin meinasin hankkia AT renkaat. Ihan vaan siksi kun MT rengas voi olla vähän överi siihen autoon ja AT renkaat on hiljaisemmat. Joka tapauksessa AT rengas toimii maaston puolella paremmin kuin perus katusliksi, joka ei toimi maastossa ollenkaan.

jmk
27.04.2020, 15:26
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että sen mitä Audi A4 offataan niin kyllä siellä at renkaalla pärjää.

wikke
27.04.2020, 16:27
"Offaaminen" miten se yleensä ymmärretään, ei liene aina se syy karkeammalle kuviolle, vaan alusta missä sitä mahdollisesti toisinaan tarvitsisi. Näin ainakin aloittajan kertomuksestakin/tarpeesta ymmärsin.

Aikanaan Nokian Hakkapeliitat olivat aikansa "mutakumeja" heille jotka joutuivat paskoja & pehmeitä teitä kesäisinkin ajelemaan. Vajaavetoisilla henkilöautoilla.

BJ-40/76
27.04.2020, 23:00
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että sen mitä Audi A4 offataan niin kyllä siellä at renkaalla pärjää.

Siis tuossa videossa tuo "katumaasturi" A4 sai aika kalliita vaurioita? (Minulla "katumaasturina" A3 audi, pienemmät ylitykset edessä ja takana:)
Ja tuo minun "katumaasturi" niillä kilometreillä, ja vuosimallilla, että ei voi tulla tuhansien eurojen kosmeettisia vaurioita, on jäljellä vain ns. käyttöarvo, joka tosin on aika suuri verrattuna vastaaviin vajaavetoisiin ja -tehoisiin.

Totuushan on se, että "hyvä kuski pärjää huonolla autolla, mutta huono kuski ei hyvälläkään"

Jos pitää satunnaisesti käydä jossain metsäpolulla marjassa/metsällä, niin Suomen luonnossa maan pintaa kasvaa aika nopeaa kerros kasvillisuutta, ja siinä tuo AT rengas pitää yhtä hyvin kuin MT rengas, jos tuo pintakerros ei "repeä", ja tuo pintakerros repeää huomattavan helposti karkeakuvioisella renkaalla.
Toki suomessa on paljon esim. hiekkapintaisia maita/rantoja, ja siellä ei ole pintakasvillisuutta, mutta siellä on aika tärkeä renkaiden runkorakenne/-joustavuus ja ilmanpaine.

Hodarissa on kesärenkaana bfg at 285/75-16 , nimimerkin mukaisessa bj-40 ei ole voimassa olevaa leimaa, mutta otteessa isommat, ja paljon karkeammat rättirenkaat: ja vaikka hdj on n. 450 kg raskaapi, niin tarvinnut hinata vain? yhden? kerran, ja silloinkin -50 luvun takavetoisella traktorilla, joka painaa 1800 kg.
Ja vajaa? 5 kertaa on lapioitu tms.
Tuo BJ-40 on ollut kymmeniä, ellei satota kertoja "liinan päässä", ja toisessa päässä on ollut Bankusta alkaen. (ja bj:n vinssin vaijerin päässä pahimmillaan? 5-6 autoa)

lacrits68
28.04.2020, 06:25
Totuushan on se, että "hyvä kuski pärjää huonolla autolla, mutta huono kuski ei hyvälläkään"



tuttuja kävi Eestin maalla...! kts n 1 min kohdalla...kyllä volvollakin pääsee ;)


https://www.youtube.com/watch?v=0uxYqe8WiHA