PDA

View Full Version : Valmet Ecotrack tela-ajoneuvo


sisua45
11.04.2020, 22:03
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=227476


Onko kenelläkään tietoa tälläisestä tela-ajoneuvosta?

Valmet ATV-10 Ecotrack. Kyseisessä ajoneuvossa on Sisu SK ohjaamo ja käsittääkseni Valmet 411 DS moottori.

Toinen videolla oleva ajoneuvo on täysi mysteeri minulle. Se missä on etupyörät ja pidempi taka telasto. Siinäkin lukee Valmet kyljessä. Ohjaamo näyttäisi olevan MAZ kuorma-autosta..!?

https://www.youtube.com/watch?v=EmSrRRKX32A

Pertsi
11.04.2020, 22:07
Täysin mutulla mennään mutta muistelen nähneeni Valmetin metsäkoneiden esittelyvideon 80-90 luvun taitteesta, jossa pienehkössä ajokoneessa oli vastaava telasto.

pipo_esa
11.04.2020, 22:23
Missäs päin suomea ne teki noita?

sisua45
11.04.2020, 22:26
Missäs päin suomea ne teki noita?

Jaa-a??? Vaikka olen ollut samassa konsernissa töissä neljännes vuosisadan, niin kysymättä en ole siitä mitään kuullut.

Edit: Villi veikkaus että yksi tehtiin traktoritehtaalla Suolahdessa, ja se oli niin hyvä ettei lisää tarvinnut tehdä?

Lerssinen
11.04.2020, 22:31
Kirjoittaja Pellervo » 14.02.2008, 18:20

Tätä asiaa on selvitetty mm. viimeisimmässä ruotsinkielisessä Valtran historiakirjassa. Kyseessä on Off-road-osaston tekemät protot 1980-luvulla.
Osasto erotettiin metsäkonetehtaasta ja tarkoituksena oli kuljetusajoneuvojen teko arktisille alueille Siperiaan, Alaskaan jne. Pääasiassa kai Pohjois-Venäjälle ja Siperiaan, missä luonnonvarojen ryöstöhyödyntäminen oli saamassa vauhtia. Piti kuljettaa koneita, tavaraa ja miehiä Jäämeren jokisuiden satamista selkosille, niille tutkimuspaikoille tiettömissä ja "hieman" upottavissa kelioloissa. Ja jotain takaisinpäinkin satamiin. Ja kaipa niitä Tampereella joku määrä tehtiinkin ja myytiin.

Toisaalta..

sisua45
11.04.2020, 22:58
Toisaalta..

Tuo oli Masinistit palstalta reilun 10 vuoden takaa. Sielläkin asiaa aikoinaan ihmeteltiin, mutta sen parempaa tietoa ei tullut.

Tampere viitannee niin sanottuun Tampereen tehtaaseen, Lentokonetehtaankadulla Härmälässä, jossa tehtiin muun muassa pyöräkuormaajia, terminaalitraktoreita yms. Nykyisin siellä on vain suunnittelutoimisto, jos sitäkään enää.

sisua45
12.04.2020, 00:21
Härveli, missä on etupyörät ja pitkä telasto, kuulostaa V8 dieseliltä. Ohjaamo näyttää MAZilta. MAZin moottorina oli tuolloin muun muassa JaMZ V8, tuttu esim KrAZ-255 maastokuorma-autoista.

Jossain joku kertoi, että Valmet oli halukas pääsemään Neuvostoliiton markkinoille "mönkijöillään". Sinne MAZ ja JaMZ olivat olleet helppoja valintoja.

Mutta tietääkö joku näistä oikeasti jotain???

Bj Andy
12.04.2020, 09:15
Jaa-a??? Vaikka olen ollut samassa konsernissa töissä neljännes vuosisadan, niin kysymättä en ole siitä mitään kuullut.

Edit: Villi veikkaus että yksi tehtiin traktoritehtaalla Suolahdessa, ja se oli niin hyvä ettei lisää tarvinnut tehdä?

Jos, kuten luulen että tuo Telan yläpuolinen kiristys ei ole pelkäästään insinöörien todella huono idea telojen kiristykseen, vaan lisäksi epätoivoinen yritys välttyä koneistamasta systeemin vaatimia hammaspyöriä, niin tosiaan laite on juuri niin hyvä että yhden tekeminen on riittänyt tyydyttämään kyseisen laitteen kysyntäpiikin....

Siis tyypillinen suomalainen innovaatio. Toimii hyvin kesäyön kuvitelmissa kun kolmikantaneuvottelun tulokšena muodostunut korvaus menetetystä vapaa-ajasta, sisältäen kahvitunnit, ja lauantain saunalisän joka tulee kahden viikon välein tilille kuin Manulle illallinen.
Kun ko.innovaatio siirretään todelliseen ympäristöön missä on 50 astetta pakkasta, ja vuoroin mutaa ja savea jotka jäätyy teloihin. Maasta mukaan lähteviä kantoja, väsyneitä duunareita joiden ravinto koostuu vodkasta, hapankaalista ja siitä mitä alle sattuu jäämään.
Niin äkkiä voisi kuvitella että kumitela joka osaa jättää jäkälät poroille, ei ole tärkein myyntivaltti.

Mutta idea ja formaatti on hyvä. Ja Tuota telasysteemiä voisi kokeilla mönkkärin metsäkärrissä...

Kaato
12.04.2020, 21:11
Täysin mutulla mennään mutta muistelen nähneeni Valmetin metsäkoneiden esittelyvideon 80-90 luvun taitteesta, jossa pienehkössä ajokoneessa oli vastaava telasto.

Valmet 828B:ssä oli tuollainen telasto.

Videolla 13min kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=k6irNtgN0Pc

Pertsi
13.04.2020, 07:04
Valmet 828B:ssä oli tuollainen telasto.

Videolla 13min kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=k6irNtgN0Pc

Onkohan myynti/valmistusmääriä kerrottu missään? Lienee ollut aikalailla marginaaliluokan peli.

Jappi
23.04.2020, 19:38
Protokone oli, yksi tai korkeintaan muutama.

sisua45
25.04.2020, 18:02
Sisua-palstalta löytyi mies, joka tiesi näistä vehkeistä enemmän.

Tuossa linkki: https://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=13&t=3691

Näitä kehitettiin ja muutama tehtiinkin Valmetin Tampereen tehtaalla.

Se härveli, missä on edessä renkaat, ja takana pitkä tela, on ilmeisesti Fiat-Iveco-Magirus ohjaamolla. Moottorina lienee Deutz V8. Tämä ei ole täysin varmaa tietoa, mutta erään Sisua-palstalaisen valistunutta arviota.

Kaksitelainen vehjes on siis Valmet ATV-10. Etupyörä + pitkä takatela-vehkeen nimeä, tai tietoja ei ole vielä löytynyt.

Bj Andy
30.04.2020, 21:22
Sisua-palstalta löytyi mies, joka tiesi näistä vehkeistä enemmän.

Tuossa linkki: https://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=13&t=3691

Näitä kehitettiin ja muutama tehtiinkin Valmetin Tampereen tehtaalla.

Se härveli, missä on edessä renkaat, ja takana pitkä tela, on ilmeisesti Fiat-Iveco-Magirus ohjaamolla. Moottorina lienee Deutz V8. Tämä ei ole täysin varmaa tietoa, mutta erään Sisua-palstalaisen valistunutta arviota.

Kaksitelainen vehjes on siis Valmet ATV-10. Etupyörä + pitkä takatela-vehkeen nimeä, tai tietoja ei ole vielä löytynyt.

Joku on ideasta kopin ottannaa...

9EjfF6xaRmU