View Full Version : jakohihnan katkeaminen ennen aikojaan, oikeuden ratkaisu
Hei!
Bongasin lehdestä tälläisen jutun enkä huomannut että olis täällä jaettu. Oikeus käytännön mukaan maahantuojan vastuu autosta koskee vain ensimmäistä kauppaa. Jos olet toinen omistaja autolle ei takuuta enää ole?!?
https://www.is.fi/autot/art-2000006321556.html
Älä Pasi sekoita asiaa.
Auton tehdastakuu on normaalisti voimassa ilmoitetun ajan ja/tai kilometrit.
Riippumatta omistajanvaihdoksista. Sitten on takuun poissulkevia ehtoja, joita en tässä yhteydessä ala käydä läpi. Ne löytyvät nimittäin takuuehdoista.
Virhevastuu, josta tässä tapauksessa on kyse, kohdistuu auton viimeisimpään myyjäliikkeeseen. KSL:n mukaan.
Virhevastuu on eri asia kuin takuu.
Yleensä, jos auto vaihtaa omistajaa saman merkin liikkeessä, maahantuoja ottaa osaa kustannuksiin myös takuun jälkeen. Ja tällöin kyse on vapaaehtoisuudesta, omaa porukkaa halutaan tukea ja pitää omana.
Älä Pasi sekoita asiaa.
Auton tehdastakuu on normaalisti voimassa ilmoitetun ajan ja/tai kilometrit.
Riippumatta omistajanvaihdoksista. Sitten on takuun poissulkevia ehtoja, joita en tässä yhteydessä ala käydä läpi. Ne löytyvät nimittäin takuuehdoista.
Virhevastuu, josta tässä tapauksessa on kyse, kohdistuu auton viimeisimpään myyjäliikkeeseen. KSL:n mukaan.
Virhevastuu on eri asia kuin takuu.
Yleensä, jos auto vaihtaa omistajaa saman merkin liikkeessä, maahantuoja ottaa osaa kustannuksiin myös takuun jälkeen. Ja tällöin kyse on vapaaehtoisuudesta, omaa porukkaa halutaan tukea ja pitää omana.
Aivan eli käytetyn auton ostajan olis pitänyt vaatia korvausta auton myyneeltä liikkeeltä. No saako auton myyjäliike sitten korvausta maahantuojalta/valmistajalta?
Koska jos jakohihnat katkeilee ennen aikojaan eikä maahantuoja ota asiasta vastuuta niin mitä merkitystä sitten on enää vaihtoväleillä?
james_III
07.04.2020, 13:52
Aivan eli käytetyn auton ostajan olis pitänyt vaatia korvausta auton myyneeltä liikkeeltä. No saako auton myyjäliike sitten korvausta maahantuojalta/valmistajalta?
Koska jos jakohihnat katkeilee ennen aikojaan eikä maahantuoja ota asiasta vastuuta niin mitä merkitystä sitten on enää vaihtoväleillä?
Mitenkäs muuten siinä kävi kun VAG kulkineista alkoi remmit katkeileen kun Oulun kohdilla oli jotaki erikois kiveä tiessä vai miten se meni :confused:
Eikös olikos ooppeli joka remminvaihdossa ainakin on tullu vastaan, varmuuden vuoksi remmiä vaihdetaan uskomattoman usein :o Mut juu, auton omistamiseen sisältyy aina riskejä ja muuttujia. Vaikkakin kovin tuntuu niinkun kaikki olisi nykyisellään lähtökohtasesti muitten syytä, on se sitte auto taikka talo.
Aivan eli käytetyn auton ostajan olis pitänyt vaatia korvausta auton myyneeltä liikkeeltä. No saako auton myyjäliike sitten korvausta maahantuojalta/valmistajalta?
Koska jos jakohihnat katkeilee ennen aikojaan eikä maahantuoja ota asiasta vastuuta niin mitä merkitystä sitten on enää vaihtoväleillä?
Katkeaa ketjuja, mäntiä halkeaa, suuttimia hajoaa jne. Monenlaista vikaa nyt vain autoissa tulee vastaan. Jos ei takuu eikä myyjän virhevastuu ole voimassa, niin omasta pörsistähän ne silloin on maksettava. Ei sen asian luulis olevan kenellekään epäselvää.
Helpommalla pääsee kun ajaa mersulla. Ei tarvi korjata, riittää kun huoltaa ja vaihtaa kuluvia osia.
Aivan eli käytetyn auton ostajan olis pitänyt vaatia korvausta auton myyneeltä liikkeeltä. No saako auton myyjäliike sitten korvausta maahantuojalta/valmistajalta?
Koska jos jakohihnat katkeilee ennen aikojaan eikä maahantuoja ota asiasta vastuuta niin mitä merkitystä sitten on enää vaihtoväleillä?
Riippumaton korjaamo tuskin saa latiakaan maahantuojalta missään tilanteessa, yleensä jos maahantuojalta jotain vastaantuloa saa, sen saa merkkihuollon kautta.
Koskee myyntiä myös.
Merkkihuollossa teetetyn jakopään hihnan vaihdon jälkeisestä pettämisestä voi saada maahantuojalta jotain, yllättäen tarvikeosilla pärnäsellä teetetystä remontista vastuu ei millään muotoa kuulu maahantuojalle, kuten varmaan selvää kaikille onkin.
Ja myyjäliikehän se yleensäkkin vastaa myymästään tuotteesta.
Aivan eli käytetyn auton ostajan olis pitänyt vaatia korvausta auton myyneeltä liikkeeltä. No saako auton myyjäliike sitten korvausta maahantuojalta/valmistajalta?
Koska jos jakohihnat katkeilee ennen aikojaan eikä maahantuoja ota asiasta vastuuta niin mitä merkitystä sitten on enää vaihtoväleillä?
Jos olisit lukenut tuon liittämäsi jutun, olisit huomannut että myyjäliike oli maksanut 2000 euroa korjauksesta.
Olisit myös huomannut, että auton huolto oli laiminlyöty; huollossa olisi kuulunut tarkastaa hammashihnan kireys ja kunto.
Jakohihnat eivät ole ikuisia; kuten varmaan tiedät, vaihtovälit pohjoisessa ovat lyhyemmät kuin etelässä. Ihan lämpötilojen vuoksi.
Ja huoltokirjat ovat kopioita jostain Saksasta tms, toisin sanoen jakohihnalle on annettu muunlaiseen ilmastoon soveltuvat vaihtovälisuositukset.
Kaitsu67
07.04.2020, 18:42
"Oikeusasianajajille riita tarjosi töitä. Oikeudenkäyntikulut nousevat noin 133 000 euroon, vaikka viime kädessä riideltiin ”vain” 2 000 euron summasta. Suurimman osan kuluista maksaa auton omistaja."
Sanoisin että kaveri ei ole ihan penaalin terävin kynä.... :D
Onhan siinä tietysti mahdollisuus, että asianajajakin on vedättänyt että keissi voitetaan, mutta oisko kuitenkin kannattanut viheltää peli poikki hyvissä ajoin kun kuluja alkaa olla enemmän kuin hyöty - no periaatteen vuoksi jos puskee ja massia on niin mikäs siinä :rolleyes:
"Oikeusasianajajille riita tarjosi töitä. Oikeudenkäyntikulut nousevat noin 133 000 euroon, vaikka viime kädessä riideltiin ”vain” 2 000 euron summasta. Suurimman osan kuluista maksaa auton omistaja."
Sanoisin että kaveri ei ole ihan penaalin terävin kynä.... :D
Onhan siinä tietysti mahdollisuus, että asianajajakin on vedättänyt että keissi voitetaan, mutta oisko kuitenkin kannattanut viheltää peli poikki hyvissä ajoin kun kuluja alkaa olla enemmän kuin hyöty - no periaatteen vuoksi jos puskee ja massia on niin mikäs siinä :rolleyes:
Tuossa kun myyt juuri maksetun kesämökin tai kämpän että saat kulut pois niskoilta niin eihän se voi kuin tuntua hyvältä...
E. Noissa datsunin hihnoissa on ollunna jotain mätää aiemminkin. Kaverin vanetesta räpsähti hihna kohta vaihdon jälkeen. Sen korvasi vakuutusyhtiö. Tai siis laittoi kuntoon. Rempasta jäi jotain vaiheeseen ja tarkistus käynnillä kun hihnakoppaa piti raottaa, paljastui että uusikin hihna oli purkaantumassa. No taas uusi remmi ennen uutta täystuhoa. Eli ilmeisesti hihnavalmistajalla oli joku virheellinen erä päässyt jakeluun asti. Hihnan merkki vaihtui tuossa kohtaa ihan varoiksi.
Kaitsu67
07.04.2020, 22:29
Tolla 133 donalla ois saanu uuden kelpo pirssin jo tilalle, mut ku ei :D
Tuo oli vähän sekava juttu oikeudenkäynti kulujen suhteen. Minä sain tämän käsityksen:
42000e Autoalan Keskusliitto ry
67000e Auton ostaja
24000e Maahantuoja
-----------------------
133000e yhteensä
Mutta joka tapauksess, maksoi niin sanotusti "vitusti tonnia".
Kaverilla meni juuri ooppelista jakopään hihna. Ei mennyt poikki, mutta useampi hammas häipyi. Remmillä ajettu 60 tonnia, olis pitänyt kestää toista sataa. Olikos se 120 vai 150? Semmoinen biturbo 2.0 diesel. Eikä ollut montaa vuotta vanha remmi.
Kaitsu67
07.04.2020, 22:56
No joo, sanottiinhan siinä tosiaan että suurimman osan maksaa auton ostaja, eikä kaikkea, mutta tollakin summalla olis saanu jo ihan kelpo pirssin. ;)