PDA

View Full Version : "Huilailee" LN110 SAS


mau573
05.04.2020, 19:44
Aattelin jotain topikin poikasta tehä omasta 110 hiluxin rakentelusta. Tosiaan tarkotus olis jalostaa hiluxista peremi metsän puolelle sovaksi.

Taustaa sen verran että ostin auton t.haapalalta vuonna 2012 tammikuussa ja sitten siihen on tässä vuosien varrella tehty kaikennäköstä pientä. Valoja lisätty katolle, vinssi asennettu, taakse tehty puskuria, renkaat vahdettu 33" -->35", turbokone vaidettu ja siihen isompi ahdin ja cooleri siinä mitä tulee äkkiseltään mielen.

Tässä vielä linkkiä topikkiin kun auto oli haapalan. https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75993

mau573
05.04.2020, 20:07
Tässä hiukan kuvia

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=227370
Ostettaessa kutakuinkin tämän näkönen


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=227371
Vinssin asennusta


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=227365
35" renkailla


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=227367
Cros4WD:n kautta tilasin Trail-Gearin IFS Eliminator Kitin


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=227368
Sitten hain Auto- ja Varaosamyynti T. Hinttulta akselin mikä tulee hiluxiin


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=227369
Siinä hiukan akselia purettu ja poistettu kaikki turhat

mau573
12.06.2020, 20:17
Hetkeen ei ookkaan tän saralla mitään kummempia tapahtunu, osittain johtuen pienestä motivaatiopulasta ja on ollut muita kiireitä tässä viimeaikoina. Jotain pientä, siis hyvin pientä on saatu aikaseksi.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=228282
Sarjan mukana tuli akseliputkeen tällainen tuki

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=228281

Ja tällainen panssari. Panssari yllättävän jämyä tavaraa 6,5mm paksu. Ajattelin vielä jossain vaiheessa hitsata myös tohon itse pohjaan kanssa hieman lisää suojaa ja jos tekis samalla sellasen kaaren poikittain suojaamaan tuota välityksen "kupua" vai mikä nyt onkaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=228284

Tuossa sitten sarjan mukan tullut tuki ja panssari paikallaan. Maalivalumat on sen takia tossa akselissa kun vetäsin pikaseen tuen alle epoksit. Sitten kun kaikki panssarit on hitsattu pakalleen niin akseli lähtee hiekkapuhalllukseen että saa kunnolla ruosteet pois, samalla vetävät seilä epoksit pintaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=228283

Navat ja jarrukilvet putsattuna ja pohjamaalattuna. Jarrukilpiä taitaa joutua vielä paikotellen vähän paikaamaan. Paikkausten jälkeen molempiin epoksia pintaan.


Sitten sellanen kysymys tuli mieleen kun noi kääntöpäät on aika rupiset (näkyy ainakin tossa välityksenpanssarin kuvassa) niin mitä niille kannatta tehä? putsata ja antaa olla vai kannattaako vetää epoksit pintaan hieman tasaamaan syöpymiä/rupea?

Micco
12.06.2020, 20:38
-MaTTi- Silotteli kitillä omassa projektissa ja näyttää ainakin hyvälle.

https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1429692&postcount=134

mau573
12.06.2020, 21:29
-MaTTi- Silotteli kitillä omassa projektissa ja näyttää ainakin hyvälle.

https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1429692&postcount=134
Tuli kyllä hyvän näköset, täytyypä itekkin koitta

mau573
13.06.2020, 01:05
Tänne kirjoittelusta innostuneena kävin tallilla pyöräyttämässä tällasen "häkin" välityksen suojaksi

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=228298

Tässä vielä kuva "häkki" kiinni ja akselin pohjaan lisäsin 4mm plootua suojaksi

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=228297

Kaitsu67
13.06.2020, 10:19
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=228284

Tuossa sitten sarjan mukan tullut tuki ja panssari paikallaan. Maalivalumat on sen takia tossa akselissa kun vetäsin pikaseen tuen alle epoksit. Sitten kun kaikki panssarit on hitsattu pakalleen niin akseli lähtee hiekkapuhalllukseen että saa kunnolla ruosteet pois, samalla vetävät seilä epoksit pintaan.


Mites tommosen tuen hitsaus akseliputkeen onnistuu ilman että putki mahollisesti taipuu kun saa vain toiselle puolelle lämpöä?
Vai tehdäänkö se vaan tosi lyhkäsissä pätkissä ja jäähdytellään pitkään vai kuinka?

mau573
13.06.2020, 11:00
Eka heppailin kiinni ja sit lyhkäsillä saumoilla kiinni. Ohjeissakin oli että max 4kpl noin 2,5cm sauman pätkää mahdollisimman kauas toisistaan ja sit 10-15 min jäähdyttelyä. Sillai tein ja toivottavasti putki ei taupunu, ei ainakaan näytä että olis taipunu.

mau573
16.09.2020, 12:45
Vähän ollu motivaatoi ongelmia tämän projektin suhteen, mukamas ollu kaiken näköstä muuta ohjelmaa ja menoa niin paljon ettei oo ehtiny ja jaksanu paljoakaan laitella. Jotain pientä on sentään saatu aikaiseksikin.

Akseli tuli pariviikkoa sitten tuhallettua puhtaaksi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=232980

Eilen vedin epoksit akseliin, napoihin ja jarrukilpiin päälle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=232978

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=232979

mau573
03.10.2020, 23:24
Taas tämäkin projekti nytkähteli eteenpäin pienin askelein.

Eilen illalla putsailin maljat ja vedin epoxit niihin. Tänään maalasin ne hienolla oranssilla :D

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=233178

Samalla tuli vedettyä akseli mustaksi

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=233177



Seuraavana oliskin sitten edessä maljojen loppuun purkaminen että saa alkaa lyömaan uutta palikkaa kiinni. Se on hyvä että tossa IFS eliminator kitissä tuli mukaan uudet vaarnapultit ja laakerit ettei tarvi erikseen alkaa ostamaan niitä. Akselista meinasin ottaa murikan irti ja kattoo mitä se on syöny ja tehdä korjaukset jos jotain korjattavaa löytyy. Sitten alkaakin etuaksekin kokoaminen ja siitä sitten pikkuhiljaa paikalleen. Autoa en oo vielä talliin ajanu odottamaan risukeulan osien purkamista, mutta sekin tapahtuu pian koska leima loppuu tän kuun 9. päivä jolloin viimeistään auto tulee tallille ja menee seisontaan.

antti_boy
04.10.2020, 11:25
eikö kannattas leimata vielä vakiona, niin pääsee sitten koeajot ajaan leimapelillä, eikä tarvi heti käyttää muutoksella.

mau573
04.10.2020, 12:08
Sekin kävi mielessä mutta empä taida jaksaa. Eipä se mitään haittaa vaikka se tarvii heti mutoskatsastaa, ompahan sekin sitten hoidettu. Ja pääsee sitten ehjällä autolla katsastukseen eikä ehdi hajottamaan mitään mettässä ennen katsastusta :D

mau573
04.11.2020, 22:58
Auto tuli työnnettyä talliin nois kuulausi sitten, niin voi alkaa pikkuhiljaa purkamaan keulaa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=233641

Perämurikan kun otin irti ja tutkailin perää niin huomasin että vanhat peräöljyt muuttunu melkein vaseliiniks. Välityksen hampaat oli kaikki tallessa ja ihan hyvä kuntoisilta näytti, laakeritkin tuntua äkkiseltään ihan hyviltä mutta paremminhan sen huomaa kun pääsee ajamaan että ulvooko. Murikan putsas kaveri kun niillä on töissä osapesuri ni nakkas sen sinne ja puhasta tuli. Akseliputken pesin painepesurilla liuotinpesuaineella. Lähti suuremmat mutta jotu vielä bräkkiksellä ja rätillä hinkkaamaan että sai kunnolla puhtaaks. Täytynee tehdä sillai että kun saa ajoon ja uudet öljyt sisään niin vaihtaa piakkoin uudet öljy että loputkin paskat pois jos jotain on jääny.

Tänään kasailin hiukan akselia taas, olis saanu enemmänkin kasattua mutta vaaka unohtu ottaa mukaan että olis saanu kääntäpäiden laakerit oikeen kireyteen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=233642

Seuraavaks kun muistaa vaa'an ottaa mukaan niin saa kasattua akselin loppuun.

t.haapala
05.11.2020, 10:41
Jaa se onki koht semmone et voin ostaa takas ku muuten tykkäsin mut voiman puute ja risukeula vitutti aikanaan, mut ne alkaa oleen korjattu :D

mau573
05.11.2020, 19:05
Jaa se onki koht semmone et voin ostaa takas ku muuten tykkäsin mut voiman puute ja risukeula vitutti aikanaan, mut ne alkaa oleen korjattu :D
En tiiä tohtiiko tota enää myydä, on ollu niin hyvä peli. Joo samat vaivat ärsytti ittee ja totesin että alkaa oleen aika tehä niile jotain :D Toki tuo kone nyt on ollu jo tovin tuola pellin alla. Sitä ootan milenkiinnolla että mitä käy ja millaseks kone muuttuu sen viritetyn pumpun kanssa, kun vaan nyt ekana sais sen!

Autoon on kyllä paljon jo visioita kehyttynyt päässä tässä että kun saa ton akselin alle niin noin puolet (jos sitäkään) on vasta tehty. Tarkotus olis rakentaa auto offia varten sillai että pysyis kilvissä, mutta aika näyttää kuinka käy.

Jussi Heinonen
05.11.2020, 19:13
Tämmösen Hiluksin kohdalla saattaa muillakin kuin Haapalalla olla ostohousut jalassa.

mau573
11.11.2020, 00:14
Tänään kävin kasaamassa kääntöpäät vai navat vai mitkä nyt onkaan niin loppuun asti.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=233803



Seuraavaks olis varmaan edessä lehtipakkojen purkaminen ja sinne kunnon vaseliinit väliin ja takasin kiinni, on meinaan aika kuivakan näköset. Ajattelin että jos se vaseliini hiukan edes auttais joustavuuteen ja siihen että jouset asettuis hiukan nopeempaa paikaansa. Toki ei se vaseliini vielä ihmeitä tee joustoon, versus se että ottaa pari latia pois, mikä todennäkösesti tulee jossainkohtaa tehtyä

mau573
19.11.2020, 20:51
Alkuviikosta kävin keulasta ottamassa pois alkuperäisen metallipuskurin ja vinssipedin rälläköin samalla irti. Lehtipakan purin ja löin sinne vaseliinit väliin ja takasin kiinni. Äsken purin keulasta jousituksen kaikki osat eli ala ja ylätukivarret, olkaakselin, iskarit ja vääntösauvat ja samalla otin ohjauksen kaikki varret pois. Samalla otin etuperän pois ja poistin jo osan IFS:n kiinnikkeistä

Tässä tän hetkinen tilanne

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=233956




Seuraavaks loputkin IFS kiinnikkeistä pois ja rungon siistiminen

Tollukka
23.11.2020, 18:34
Kuskinpuolelta kun siivoilee ripustuksen jäänteitä pois, niin on helpoin hetki tehdä samalla tukea simpukan kohdalle, alkaa herkästi murenemaan runko siitä kohdalta.

mau573
24.11.2020, 02:26
Totta, hyvä huomio. Täytyykin jotain tukea sille väsäillä.
Onko kanssaharrastajille tähän jotain hyviä vinkkejä? Jostain paksusta levystä vaan simpukan alle lätkä mikä ulottuu jonkun matkaa simpukan molemmin puolin?

lepoantti
24.11.2020, 07:13
Amebariikan puodit myy vahvikepaljoa tähän tarkoitukseen, katsot kuvia ja teet sen mukaan. 4-5mm peltiä siivut molemmin puolin tiittävällä pituudella ja simpukan kiinnityspulttien reiät holkitat kunnolla että runko ei puristu kasaan kun kiristät.

mau573
24.11.2020, 11:18
Tarvii kattoo kuvia ja tehä sellanen

mau573
06.12.2020, 22:24
Kaiken näköstä pienempää ja isompaa on tullu viimeaikana tehty mutta en oo muistanu kuvia hirveesti räpsiä. Edistystä on tullut jonkin verran.

Vilkut muuntelin tällasiks ns. jenkkityylisiks parkkien kanssa samaan kupuun, kun en halunnu mitään erillisiä. Katotaan mitä katsuri sanoo, luulis että kelpaa mutta ei sitä ikinä tiiä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=234165


Ohjaustehostimen kohalle hitsailin tollaset tuet molemmin puolin niin kun vinkattiin. Toivottavasti nyt kestää paremmin eikä runko murru niin helposti
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=234166

Tänään laitoin akselin alle ja pitihän sitä käyttää renkaat paikallaan että näkee suuntaa millanen siitä tulee ja tolta se näytti nyt renkaillaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=234167

Vähän on keula korkeemmalla kun perä. Toki kun lehdet asettuu niin keula hiukan laskee mutta saattaa olla että peräpäätä täytyy inan korottaa. Takapään iskarit aattelin nostaa akselin päälle ja laittaa vinoon keskellepäin, ilmeisesti toimii paremmin niin, tai niin oon ainakin ymmärtäny?

Ja todellisuudessa sen takia käytin renkaankailla että näkee mihin kohtaan iskarin kiinnityslenkit tulee. Hitsailin iskarien lenkit ja niiden tuet paikalleen ja samalla hitsanin pohjaanlyöntikumin vastakappaleen rungon alapuolelle kiinni. Sitten läästin epoxit pintaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=234168

Sitten seuraavaks mustaa maalia pintaan niin saa valkosen epoxin piiloon. Mustan maalin kuivuttua saakin lyödä lehdet edestä kiinni ja alkaa jonkun näköstä puskuria tekemään ja suunnittelemaan kun ei taida tollasenaan mennä läpi katsurilta. Mielessä on jo yhdenlainen puskuri minkä oon täältä palstalta bongannu, sellasta koitetaan jäljitellä mutta saas nähdä millanen siitä lopulta tulee. Ohjaus ja jarrut täytyy laittaa kanssa mahd. pian kuntoon. Syylärikin tarvii vaihtaa kun sen onnistuin puhkasemaan, uus on jo hommattuna että eipä ole iso homma.

mau573
16.12.2020, 00:45
Siinä se nyt on kasassa ja tassuillaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=234246

Ohjaustehostimen ja jäähdytysjärjestelmän ilmailin viikonloppuna. Perä on kyllä tosiaan selvästi matalammalla että sinne tarvii jotain tehä että saa auton vaateriin.

Ainoo mitä puuttuu on puskuri edestä ja etukardaani.

Onko siihen etukardaaniin jotain hyviä vinkkejä tai suosituksia millanen kannattaa tehä tai saako jostain pienellä työllä sopivain? Tuo 110 oma etukardaani on liian lyhyt eikä tuplanivel käänny tarpeeksi alas. Mielessä oli että vanhasta 110 etukardaanista ottais tuplanivelen pois ja latikon puolen laipasta ottais haarukan pois ja työstäis sen niin että sinne saa hitsattua pidemmällä haarukalla olevan nivelen ja vaihtais samanlaisen nivelen kardaaniputkee, sitten jatkais kardaaniputkea oikeen mittaseks. Oon lueskellu että tääläkin on porukalla kaedaaneja jossa on yks nivelisiä per pää, että tupla on jätetty poisa. Olis mielenkiintosta kuulla onko se uhka vai mahdollisuus. Ei oikeen toi jenkkien tyyli neliöputkesta tehty kardaani houkuttele.

hiluvitkutin
16.12.2020, 07:03
Mihis suuntaan sulla pinjoni sojottaa?

Minä kun vaihdoin hj:n akselit omaan niin muuttui kulma ettei tuplanivel toiminut enää.
Tuosta sun kuvasta ei oikein varmaks uskalla sanoo.

lepoantti
16.12.2020, 11:57
mulla oli aikanaan ln65 tg:n jousisetti jossa korotusta liikaa, vähän niinkuin tämäkin näyttää aivan järjettömän korkealta. pinjonikulman kun sääti järkeväksi niin kääntöpäitä oli välttämätöntä kääntää akselista, muuten casterkulma olisi jäänyt aivan munilleen. kardaaneina käytin välillä työkoneliukua ja yhteen vaiheeseen oli tg:n 10" liuku. nuo jouset elää niin paljon että vakio liuku jää helposti lyhyeksi.

ln110 mistä tein ln105:sen kierrejousilla ja jakareilla jätin huomattavan paljon matalammaksi, siitäkin tosin ajo-omituisuuksien takia käänsin käätnöpäitä että sai casteria lisää. tässäkin muistaakseni kardaani ilman tuplanilviäistä.

noita etujousia kannattaa sisäänjouston osalta rajoittaa ihan oikeasti, helppo vääntää pakat mutkille jos alkaa nautiskella että on muka paljon sisäänjoustoa.

mau573
16.12.2020, 12:15
Mihis suuntaan sulla pinjoni sojottaa?

Minä kun vaihdoin hj:n akselit omaan niin muuttui kulma ettei tuplanivel toiminut enää.
Tuosta sun kuvasta ei oikein varmaks uskalla sanoo.
Pinioni on muutaman asteen ylöspäin

mau573
16.12.2020, 12:25
mulla oli aikanaan ln65 tg:n jousisetti jossa korotusta liikaa, vähän niinkuin tämäkin näyttää aivan järjettömän korkealta. pinjonikulman kun sääti järkeväksi niin kääntöpäitä oli välttämätöntä kääntää akselista, muuten casterkulma olisi jäänyt aivan munilleen. kardaaneina käytin välillä työkoneliukua ja yhteen vaiheeseen oli tg:n 10" liuku. nuo jouset elää niin paljon että vakio liuku jää helposti lyhyeksi.

ln110 mistä tein ln105:sen kierrejousilla ja jakareilla jätin huomattavan paljon matalammaksi, siitäkin tosin ajo-omituisuuksien takia käänsin käätnöpäitä että sai casteria lisää. tässäkin muistaakseni kardaani ilman tuplanilviäistä.

noita etujousia kannattaa sisäänjouston osalta rajoittaa ihan oikeasti, helppo vääntää pakat mutkille jos alkaa nautiskella että on muka paljon sisäänjoustoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=234258
Tossa on tollaset pohjaanlyöntikumin vastakappele mikä rajottaa sisään joustoa. Katotaan riittääkö toi vai tarviiko lisää.

Joo se voi olla että tarvii jossain kohtaa kääntöpäitä kääntää. Uskoisin että noi lehdet on sen verran jäykät että tarvii ottaa muutama lati pois, mutta sen näkee hetken käytön jälkeen

Ei toi vakio liuku oo tosiaankaan liian pitkä, 10cm

hiluvitkutin
16.12.2020, 15:15
Pinioni on muutaman asteen ylöspäin

Sit varmaan ykkös ristikoilla.

mau573
27.04.2021, 11:14
Tän projektin osalla on ollu vähän motivaatio pulaa, mutta nyt se aika ajoin antaa sellasia merkkejä että se alkais palautumaan. Josko tän sais kohtuu lähiaikoina siihen malliin että sais leiman haettua niin olis se hoidettu alta pois. Leiman jälkeen vois jatkaa rakentelua niin että autolla pääsis tarpeen tullen liikkumaan jos on tarvetta.
Omistajan mielestä tällanen offiauto tuskin on koskaan valmis, aina löytyy jotain laitettavaa, muutettavaa tai paranneltavaa. Tähänkin tulevat muutokset mitä nyt on mielessä ottaa oman aikansa että saa laitettua ja ostettua kun osa tarvittavista ei ole sieltä halvimmasta päästä.

Todoo listassakin riittää hommaa siltä osin mitä näin alkuun oon miettiny, toki kaikkea ei heti tarvi laittaa ja tehä.

Tässä mitä äkkiseltään tulee mieleen

-takajousien takominen käyremmäks
-iskarien kiinnityspaikat akselin päälle
-väliputken hitsaus taakse runkoon että saa iskarit parempaan asentoon, / \ tollai
-jakolaatikon välitys
-kompuran hommaaminen ja asennus
-paineilmalukko eteen ja taakse
-kylkiputkien teko
-takapuskurin muokkaus
-vanhan vinssin asennus taakse ja sen johdotus
-pohjapanssarin teko
-vaihteiston palkin muokkaus
-korin läpikäynti ruosteista
-maalaus
-syöttöpumpun vaihto (kun se vaan tulis)
-tarction barien teko eteen ja taakse
-käyttis renkaiden hommaminen
-bedlock vanteiden hommaaminen
-mettärenkaiden hommaaminen


Jotain sentään on saatu aikaseks tässä alkuvuonna. Katon vanhat H4 valot vaihtu ledeiks. Alb venttiili alko vuotaa ja sen teline oli ihan mätä joten tarvii tehä uus teline, sitä hommaa on alotettu.

Eteen tein tollasen puskurin ja iskin siihen uuden vinssin heti kiinni

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=236107

Etukardaaniakin muokattiin kahteen kertaa. 110 tuplanivelessä ei riittäny liikkumavara eikä liu-ussa pituus. Ei tehny mieli ostaa sitä TG:n pitkää liukua kun siihen on aika hinta keksitty. Hetken pähkäilin kardaania marssin ikh:lle ja ostin urakankea, jonkun HD liukuholkin siihen, 2 kpl haarukkaniveliä ja niihin sopivan ristikon. Menin osien kanssa kaveri tykö ja hetken mietittiin sitä hommaa että saako niistä jonkunlaisen kardaanin aikaseks. Tuumailujen ja mittailujen jälkeen kaveri otti osat töihinsä mukaan kun sielä on sorvit ja leikkurit että saa suoraa pintaa aikaseks ja teki tällasen.

Tää on nyt kardaani vol2, katotaan toimiiko tämä vai tarviiko taas alkaa muokkaamaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=236106

mau573
09.09.2022, 23:05
Vähän on ollu osittaista motivaation ja ajan puutetta tän projekltin kanssa. Jotain pientä on aina välillä kyllä tehtykkin. Etenee tyylillä hitaasti mutta varmasti.

Takapää kun on nyt alempana kun keula niin siihen vaivaan taoin takalehdet käyremmäksi, mutta eipä tuntunu pysyvän edes siinä ryhdissään mitä oli enne takomista. Koska taotut lehdet jäi niin matalaks niin kokeilin josko pienillä koropaloilla akselin ja lehden väliin olis saanu auton vaateriin mutta eipä saanu. Keulan ruuppujakin lyhensin mutta sekään ei auttanut eli eipä siinä auta muu kun tilata uudet lehdet taakse. Asiasta soittelin offroadtarvikkeelle ja siellä kehuivat kovin terrain tamerin lehtiä että pysyis hyvin ryhdissään ja olis laadukkaat niin meinasin sesllasia kokeilla.


Oli se takominen kyllä aika hommaa kun kylmänä taotaan. Äkkiä siinä kyllä oppii mihin kuuluu löydä kun jousi on muutaman kerran löyny käsille. Silti oli kädet kipeenä muutaman päivän. Sen totesin taonnan jälkeen että toista kertaa siihen hommaan en lähde.

Riipukkeiden vanhat pultit ja lehtien vanhat puslat oli aika lopussa. Puslien reijätkin oli jo kulunu soikeaksi. Riippujen pulteista ruoste oli vieny osan mennessään ajan satossa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=240479


Riippujen uusiksi putteiksi tein tällaiset itse tehdyt rasvattavat riippujen pultit. M18 pultit mihin porasin 3mm reijän keskelle ja sitten 3mm reijän pystyreijän alapäähän puttin läpi, lopuksi kantaan rasvanippa mistä saa tuutattua vaseliinia puslille.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=240480


Iskarit vaihdoin akselin päälle toiveissa että olis paremmin toimivat sillai, kun vertaa vakioon, toinen eteenpäin ja toinen taaksepäin. Samalla piti hitsata runkopalkkien väliin putki mihin tulee iskarin yläpäät kiinni.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=240476


Tänään kävin vaihtelemassa moottoriin öljyt ja suodattimen, vaihdoin takakardaanin tukilaakerin, vaidoin käsijarruvaijerin takaosan ja katoin muutenkin että kaikki muitterit ja pultit on kiinni remonttien jäljiltä. Muuta kuvaa ei oo kun uudesta tukilaakerista

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=240477




Kohta puoliin jos ton kanssa pääsis leimalle ja sais etuakseni otteeseen niin sais ton kanssa ajella ja kattoa toimiiko kaikki vai tarviiko tehä vielä jotain muokkauksia/hienosäätöjä. Sitten sais loput muutokset mitä on suunnitteilla tehä rauhassa.

rattimies
10.09.2022, 08:31
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=240476


Osuuko u-pulttien päät jouston rajoittimiin, vai näyttääkö kuvasta vain siltä?

mau573
10.09.2022, 09:09
Ne on lyhennetty jo mutta kuvan otto hetkellä ei vielä ollu. Teen vielä taakse pohjaanlyöntikumeihin sellaset palaset että ne tulee alemmas.

mau573
28.12.2022, 19:06
Taas on kaikkea pientä ja vähän isompaa näprätty, harmittavasti kaikista en oo muistanu ottaa kuvia ,utta laitetaan ne mistä oon muistanu ottaa.

Autohan piti jo aikaa sitten viedä kulmien säätöön mutta ilmeni sellanen "mukava" juttu että kun vaihdoin puolitoista vuotta sitten jo alkuperäsen vuotavan ALB jarruventtiilin tilalle uuden, niin eikö sekin vuotanut läpi. Noh siinä sitten irrottamaan se uusi ALB ventiili ja tutkimaan miksi vuotaa läpi niin ilmeisesti sisältä puuttu jotain osia. Otin yhteyttä paikaan mistä ostin sen ja lähetin sen sinne tarkastukseen, ja jotta asiat ei olis tapahtunu liian nopeesti niin matkahuolto onnistu jotenkin töpeksimään ja paketllla kesti noin puolitoista viikkoa mennä perille. Vihdoin kuin paketti saapui perille niin vastaus oli että ei mene takuun piikkiin kun on niin kauan sitten ostettu osa ja kerran asennettu.
Siitä sisuuntuneena tilasin taas uuden ALB venttiilin ja se onneks toimi ja piti nesteet sisällä. Sitten vaan kovaa jarrujen ilmausta että sai vähän testailtua autoa tallin pihassa. Tämän kuun alussa sai vihdoin auton kulmien säätöön.

Auto kaivettu tallin perältä ja kohta lähdössä kulmien säätöön

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=241391



Tuossa ennen joulua selailin rengasliikkeiden sivuja ja kattelin millaisissa hinnoissa mahtaa maxxiksen creepyt tällä hetkellä pyöriä kun kaikki renkaat on kallistunu pirusti. Satuinkin löytämään rengaskontin sivuilta 37/14.5 R15 kohtuu järkihinnalla ja kun uusien renkaiden osto oli kuitenkin edessä niin tilasin sitten siitä itelleni joululahjaks uudet renkaat.

Tänään renkaat tulikin perille. Töistä kun tuli kotiin niin tällainen paketti odotti pihassa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=241392


Poltteet saada renkaat hiluxin alle oli niin kovat että pakko se oli heti mennä tallille ja vääntämään ne vanteilleen. Heti tuli hiluxistakin asiallisemman näkönen kunnon renkailla.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=241393


Seuraavaks tarvis heti vuoden alussa käydä penkittämässä toi kun vaihdoin siihen aikoja sitten ahtimen ja laitoin kuulerin keulalle mutta ne ei oo otteessa, sais nekin sitten otteeseen. Penkin jälkeen saiskin sitten mennä muutoskatsastamaan ton keulan muutoksen. Penkkilappujen jälkeen pitäis ollakkin kaikki tarvittavat paperit katsurille. Jos se leima tulee (mikä kyllä pitäis tulla koska kävin jo enne muutosta sitä kyselemässä ja vihreeetä valoa näytettiin) niin pääsee kunnolla testailemaa että kaikki toimii ja tarviiko jotain pieniä muutoksi vielä tehä.

Jussi Heinonen
28.12.2022, 20:34
Viimeisen päälle komea hilux! Renkaat tekee auton, mutta on siinä muutakin ihan siistiä;):D

mau573
29.12.2022, 08:57
Viimeisen päälle komea hilux! Renkaat tekee auton, mutta on siinä muutakin ihan siistiä;):D
Kiitos. Tykkään kyllä itekkin vaikka jonkin verran on vielä laitettavaa että saa sellasen kun on ajatellu tosta tehä

lepa77
29.12.2022, 19:30
Perhana komea kyllä on.

mau573
18.01.2023, 22:46
Taas on saatu autoa eteenpäin


Takkaa kun oli pohjaanlyöntikumit jokuis aikojen saatossa hävinneet niin tein loppiaisen aikaan sinne tollaset uudet pohjaanlyöntikumit molemmin puolin. Puuilosta hain yleismallin pohjaanlyöntikumit missä oli jenkatapin pätkä valmiina ja sitten hitsuuttelin putkesta jatkopalan niihin. Molempiin päihin putkea sopiva prikka, toiseen päähän mutteri sisäpuolelle ja toiseen päärän pultti mikä tuli tosta "pohjaanlyöntikumin telineestä" läpi, sinne prikka ja muitteri. Toivottavasti nyt jotain auttaa sielä

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=241665




Auton muutoskatsastusta viivästytti se kun koitin etsiskellä turun alueelta paikaa jossa auton olis pässyt penkittämään, kun oli tarkotus muutoskatsastaa tuo holsetti ja väläri. Se ei ollukkaa mikään ihan tosta noin vaan homma löytää paikaa missä pääsee penkittämään ja saa siitä trafille käypäset laput. Noh paikka sitten löyty ja tiistaina käytin autoa penkissä. Jotta se ei olis menny putkeen niin, hiluxissahan ei ole kiekkamittaria ja se koitui nyt osittain vähän ongelmaksi. Penkissä kun piti ajaa alkuun tietyillä kierroksilla niin eihän se onnistunu kun ei hajuakaan kierroksista. Lopputulema oli se että vetojen ja kierrosten arvailujen jälkeen penkitys meni perseelleen. Penkityksen jälkeen kun olin jo sieltä lähtenyt niin katoin lappua ja huomasin, mitäs helvettiä, ei tällä tee mitään. Penkittäjän kanssa jutellesssa käsitin penkittäjän puhuneen että siitä sai 80kw irti eikä 80hv. Kun vaihdoin tohon sen turbokoneen niin otteeseen tuli koneen tehoksi 90hv ja nyt kun lappu näytti että koneesta olis irronnu vaan se 80hv niin eihän se leimalle käy joten turbon ja välärin muutoskatsastus jää johonkin tulevaisuuteen. Mainitsi penkittäjä myös että penkki on vähän suuritehosimmille suunniteltu niin ei kuulemma penkin jarrut ehtiny mukaan ja sekin haittas oikeen tuloksen saamista.
Kuvankin muistin nappata

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=241667




On se hiluxi vaan komia tollasilla sirkkleillä:D Oli pakko ottaa kuva kun oltiin kaverin kanssa just tota lähdössä penkkiin viemään


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=241666





Kävin tiistaina katsastuskonttorilla viel varmuudeksi kyselemässä mitä kaikkia lappuja he tarvii tuon keulan muutoksesta, olin muistanu oikein ja tarvittavat laput olikin jo kasassa. Tänään olikin sitten se jännittävä päivä kun menin katsastuskonttorille auton kanssa että mitä siitä tuumataan ja tuleeko jotain moitetta. Niin siinä sitten kävi että mitään moitetta ei tullut ja keulan muutos on nyt otteesasa ja laillinen. Toki konttorin jälkeen heti tallille vaihtamaan kunnon renkaat alle. Illalla päristelin kylillä ja tein testiajoa että pelaako kaikki tiellä ajettaessa. Muuten kaikki toimi ihan hyvin mutta aika lailla noi creepyt täristää tietyssä nopeudessa. Täytynee käyttää noi tasapainotuksessa ja katoo mitä kone sanoo ja lisäillä sitten kuulia renkaaseen vai onko siinä mitään järkeä? Jos on järken niin muistelin täältä palstalta lukeneeni että kuulapyssyn kuulat toimis tasapainotuskuulina, muistanko oikein?

Vielä kuva autosta illalla kotipihassa

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5424&pictureid=241668

Sorjonen
22.01.2023, 14:26
Mulla on pari settiä creepyjä ollu ja kummassakin sarjassa on ollu sellasta vikaa että jossain renkaassa on sivuttain heittoa joka aiheuttaa tärinää. Takaseen oon sellaisen siirtänyt ja eteen paremmat ja ilman tasapainoista. Toisia kokeilin painottaa kuulolla mutten huomannut eroa. Nykyiset creepy 38,5x14,5" ja ei edessä ainakaan ravistelee.

mau573
23.01.2023, 00:09
Täytyypä tarkistella ja kattoa noi renkaat läpi onko niissä samanmoista heittoa ja laittaa ne taakse jos on. Kiitos vinkistä!

hiluvitkutin
24.01.2023, 07:25
Paa 300g renkaan sisään tavaraa. Auttaa.

mau573
24.01.2023, 15:47
Täytyy laittaa ja kokeilla paraneeko. Mitä sinne kannattaa laittaa? Onko ne kuulapyssyn kuulat toimivia vai täytyykö laittaa jotain muuta?

Kaitsu67
24.01.2023, 19:22
kuulat toimii, en tiedä onko nykyään eri laatuja, ainakin joskus tais olla eri laatuja tavan "muovia" ja biohajoavia, lähinnä jos offihommissa pienillä paineilla saattuu hörppäämään vodaa vanteen välistä tiukassa paikassa, biohajoavat ehkä menee mössöksi/klimpiksi (?)

mau573
24.01.2023, 20:27
Aivan totta juu, empä tullu ajatelleeks tuota et jos kuulat on biohajoavia ja renkaaseen pääsee vettä niin eipä taida kuulat pysyä enää kuulina. Täytyy ostaa kuulia ja kattoo että ne ei ole biohajoavia. Kiitos hyvästä pointtauksesta!

hiluvitkutin
25.01.2023, 06:29
https://www.4x4parts.fi/fi/tyoekalut/15858-easy-balance-tasapainotusjauhe-300g-2400000191803.html?gclid=CjwKCAiAoL6eBhA3EiwAXDom5 jOa-2OIGRhyKAjR-gYNOSkL3V9-gQ3psnK-cA4e8YHkG_-CuGaG_hoCoUcQAvD_BwE

Tai
https://www.vannetukku.fi/tasapainotusrakeet-5-kg-p-68660.html?gclid=CjwKCAiAoL6eBhA3EiwAXDom5hWLAbw2l UkifkTjf6wQaY7jZlyrQqQy5-xAXj74qy4pMvN2mPt_ExoC2kEQAvD_BwE

T3pi
25.01.2023, 17:15
Mitä kaikkia papereita toi muutoskatsastus vaatii?

mau573
25.01.2023, 18:02
Mulla oli tarail gearin asennusohje, maahantuojan todistus että sarja sopii kysiseen autoon ja 4 pyöräsuuntauksesta lappu. Katsuri vielä kysy mistä autosta akseli on että akselin kantavuus piisaa ja teki hitsauksista lapun. Eipä siinä muistaakseni muuta ollu