PDA

View Full Version : Hiiliharjoja lämppärin moottoriin?


kenni_
04.04.2020, 14:49
Mistä vois ettiä, kun ei huvita maksaa 900e uudesta moottorista. Koko on ~8mm x ~8mm x ~17mm ja niin että lanka tulee keskeltä sivusta. Koittanu googletella, mutta en oikein oo löytäny muutaku jostain kiinalaisia/idän ihmekauppoja, mistä en välttämättä uskalla kyllä tilata. Yhden 7,5x7,5x17mm löysin jostain malesialaisesta kaupasta, mutta niillekkin olis tullu rahtia 65€ :(

Ja onko eroa laturin/startin ja lämppärinmoottorin hiilillä? Jostain lueskelin että lämppärinmoottoreissa olis pehmeemmät?

Micco
04.04.2020, 16:21
Jos paikkakunnalla on jotain autosähköliikettä niin sellaisesta kannattaa haku aloittaa.

slipoveri
04.04.2020, 16:28
motonetissäkin on jotain lämppärin hiiliä

xJ-4x4
04.04.2020, 16:32
Motonetissa on ainakin 8x8x21 mutta johto on toisessa päässä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/110409/Lammityslaitteen-moottorin-hiilet-79x79x21mm-2kpl

Mistä puhaltimesta hiilet on?

tuolta löytyy 8x8x15 ja johto hiukan lähempänä keskikohtaa
https://auton.fi/tuote/lam-lait-hiilisrj-8x8-15-ek-hx-172/

AVRO
04.04.2020, 17:05
Aditan verkkokaupastakin löytyy. Just ostin yhet hiilet lämppärin puhaltimeen, piti kyllä viilata sopivaksi kun just oikeilla mitoilla ei ollut.

JAMANT
04.04.2020, 18:49
Mihin autoon puhallinmoottori maksaa 900 euroa??

kenni_
04.04.2020, 20:33
Joo noi motonetin hiilet on nyt paikallaan ja toimii aina yhden päivän jonka jälkeen hyytyy ja pysähtyy kunnes taas purkaa moottorin irti. Mielestäni hiilet pääsee kyllä ihan hyvin liikkumaan, mutta en oikein muutakaan syytä keksi miks noin tekee. Kyseessä on siis catin telakone, siihen maksaa kaikki ihan v*itusti. 😒 Paitti suodattimet.

BJ-40/76
04.04.2020, 21:12
Mistä vois ettiä, kun ei huvita maksaa 900e uudesta moottorista. Koko on ~8mm x ~8mm x ~17mm ja niin että lanka tulee keskeltä sivusta. Koittanu googletella, mutta en oikein oo löytäny muutaku jostain kiinalaisia/idän ihmekauppoja, mistä en välttämättä uskalla kyllä tilata. Yhden 7,5x7,5x17mm löysin jostain malesialaisesta kaupasta, mutta niillekkin olis tullu rahtia 65€ :(

Ja onko eroa laturin/startin ja lämppärinmoottorin hiilillä? Jostain lueskelin että lämppärinmoottoreissa olis pehmeemmät?

Mulla on kanssa mielikuva, että startin hiilet on kovempia, ja tarkoitettu suuremmille virroille pinta-alaakin kohti.

Vähän sama juttu laturin hiilien suhteen; Joskus laitoin japsin (liukurenkaat terästä) laturin hiilet Galantin lämppärin puhaltimeen, ja söi muutamassa vuodessa sekä hiilet että ankkurin kollektorin.
Sen jälkeen olen yrittänyt pysyä oikean tyyppisissä hiilissä; ja jos mahdollista niin myös alkuperäisen värisissä.

Joskus noita hiiliä on joutunut sahaamaan paljonkin.

Monessa hiilenpitimessä tuon johtimen voi kuljettaa eri kautta kuin alunperin, ja hiileen/hiilenpitimeen helppo kaivertaa uraa tms.
Toki pitää muistaa, että monessa hiilenpitimessä tuo johdin toimii myös rajoittimena, että hiili ei pääse liian pitkälle kuluessaan. (siis kun hiili on loppu, niin johto estää hiilen kiilautumasta kollektorin ja hiilenpitimen väliin, joka yleensä hajoittaa kollektorin... )

P.S Hiilien reunat pitää pyöristää/viistota viilauksen jälkeen, kun tuo hiilenpitimen hiilen paikka ei ole terävänurkkainen neliö. ja hiilen ja kollektorin välinen kontakti pinta kannattaa muotoilla kollektorin muotoon;;; Mutta missään nimessä hiili ei saa "haukata" reunasta kollektoriin; siis kun pyörittää ankkuria, niin hiilen etureuna on niin viisto, että kollektori ei ota kiinni aivan etureunaan.
Ja toinen juttu on se, että hiilet lämpiää/laajenee käytössä; siis niiden pitää olla riittävän väljät hiilenpitimeen, että käyntivälystä myös kuumana.


Ja nuo 230v käsityökalujen hiilet on juttu sinänsä, mutta voi toimia pitkäänkin...

HJ60
04.04.2020, 21:35
Vähän sama juttu laturin hiilien suhteen; Joskus laitoin japsin (liukurenkaat terästä) laturin hiilet Galantin lämppärin puhaltimeen, ja söi muutamassa vuodessa sekä hiilet että ankkurin kollektorin.
Sen jälkeen olen yrittänyt pysyä oikean tyyppisissä hiilissä; ja jos mahdollista niin myös alkuperäisen värisissä.


Taannoin vaihdoin yhteen transporteriin lämppärin puhaltimen, uskoisin että poistin alkuperäisen. Varsin avasin, hiiliä oli jäljellä vaikka kuinka paljo, mutta kollektori oli kulunu ihan loppuun.

AVRO
05.04.2020, 09:28
Joo noi motonetin hiilet on nyt paikallaan ja toimii aina yhden päivän jonka jälkeen hyytyy ja pysähtyy kunnes taas purkaa moottorin irti. Mielestäni hiilet pääsee kyllä ihan hyvin liikkumaan, mutta en oikein muutakaan syytä keksi miks noin tekee. Kyseessä on siis catin telakone, siihen maksaa kaikki ihan v*itusti. 😒 Paitti suodattimet.

Kuinka kulunut se kollektori on? Ettei oo niinku mulla, kulunu puhki asti muutaman sektorin kohdalta ja sitten kun sattui pysähtymään hiili noiden kohdalle niin ei lähtenyt pyörimään ellei antanut kädellä vauhtia. Oli sillai julkeasti kulunut toisesta reunasta että nopeasti Flukella stekatessa jokainen sektorin näytti kontaktia... alla oleva eriste oli sopivasti lähes samanvärinen kuin kollektorin liukupinta niin heti ei tajunnut.

kenni_
05.04.2020, 17:16
Kuinka kulunut se kollektori on? Ettei oo niinku mulla, kulunu puhki asti muutaman sektorin kohdalta ja sitten kun sattui pysähtymään hiili noiden kohdalle niin ei lähtenyt pyörimään ellei antanut kädellä vauhtia. Oli sillai julkeasti kulunut toisesta reunasta että nopeasti Flukella stekatessa jokainen sektorin näytti kontaktia... alla oleva eriste oli sopivasti lähes samanvärinen kuin kollektorin liukupinta niin heti ei tajunnut.

Näyttää kyllä ihan hyvältä. Ja toimii moitteettomasti tosiaan yhden päivän verran. Jossain foorumilla myös sanottiin että pitäis kollektori putsata hyvin ennen uusien hiilien vaihtoa, mutta toisaalta oon taas kuullu että se musta muhu on hiiltä joka toimii myös liukasteena jota ei välttämättä kannata poistaa. Tässä vehkeessä on sellanen tyhmä potikka säätö. Taitaa olla jonkin sortin pwm säädin. Enkä oikein jaksa uskoo että siinäkään olis vikaa kun vika ilmenee aina tyyliin seuraavana aamuna. Ei kyllä kovin montaa kertaa enään jaksais puhallinta purkaa irti. :/

lauri a.
15.04.2020, 10:49
Ainakin vm.90 W463 G-sarjan Mersuun Saksasta Mersun alkuperäinen lämppärinmoottori siipineen 923e, Suomessa KL-varaosat tarjosi vastaavaa hintaan 1200e. Tarvikkeita tai irtonaista moottoria ilman siipiä ei enää saa mistään kun valmistus on lopetettu ja varastot ainakin tukkureilla myyty tyhjäksi. Itse ajattelin laittaa ilmastoidun W124 Mersun moottorin tilalle Geen siivillä, kun nuo moottorit näytti päällepäin identtisiltä, varaosanumerossa muutaman numeron ero ja 124 moottoreita saa satasella (Bosch).

JAMANT
15.04.2020, 11:14
Pitää varmaan alkaa myymään noita yli 900 euron puhaltimen moottoreita... Ja mun myymiä osia haukutaan kalliiksi. Onhan ne niitä, mutta ei sille mitään voi, tehtaat ja tukkurit ja verot sen hinnan tekee, mutta silti, yli 900 euroa puhaltimen moottorista...

kenni_
15.04.2020, 17:38
Pitää varmaan alkaa myymään noita yli 900 euron puhaltimen moottoreita... Ja mun myymiä osia haukutaan kalliiksi. Onhan ne niitä, mutta ei sille mitään voi, tehtaat ja tukkurit ja verot sen hinnan tekee, mutta silti, yli 900 euroa puhaltimen moottorista...

Joo, joku tolkku pitäis saada näihin varaosahinnotteluihin.