mikjus
01.04.2020, 09:42
Perjantai 13.
Toni kertoi eräässä PäHäMan kahvi-illassa että Ilkka ja Roope olisi lähdössä kevyelle safarille Venäjälle seuraavalla viikolla. Ehkä katselemaan Suurniemen bunkkereita joidenkin kavereiden kanssa.
Aloin kypsyttelemään ajatusta että jospa minäkin lähtisin koska HDJ on kunnossa.
Ilkka soittelikin ja sovittiin että voisin lähteä mutta varmistetaan vielä tilanne koska uusi uhka oli ilmassa, koronavirus jylläsi kiinassa mutta täällä siitä ei vielä ollut mitään havaintoa.
Roope kuitenkin soitteli että olenko lähdössä "kelivarauksella", silloin päätin että ainakin minä lähden reissuun varmasti.
Auton valmistelu oli hyvin suoraviivaista koska tavarat oli aika pitkälti valmiina edellisen safarin jäljiltä. Kiinnitin vain makuulaverin taakse ja kamat nippuun.
Töistä perjantain vapaata että pääsee ajoissa liikkeelle. Alle jätin Cooperit koska piti olla aika kevyttä settiä. Voin kertoa että se on aina väärä kuvitelma ja olisi vaan pitänyt laittaa Trepadorit alle.
Ilkka vielä epäröi lähtöä, eikä perjantaina 13.3 ollut tarkkaa tietoa miten on. Töissä oli kuulemma kiirettä ja olisivat siellä ainakin puoleenpäivään asti.
Lähdin rauhallallisesti köröttelemään kohti rajaa noin 9 aikaan. Matkalla pysähdyin vielä Kouvolan Prismassa ja ostin eväät. Vaalimaan kautta ei ollut mitään supermarkettia tiedossa ellei olisi ajanut Viipurin kautta.
Vaalimaan rajalla oli aika hiljaista. Pääsin suoraan kopeille ja edessä oli vain katoksen alla olevat. Tulli meni nopeasti eikä toiminnassa ollut muuta tavallisuudesta poikkeavaa kuin että kopin tädeillä oli kumihanskat kädessä.
Viipurin Veikoissa rahanvaihtoon. Kurssin piti olla 83 tai 85 mutta valuutta taisi saada noin 78 Ruplaa Eurolla.
Kassan tädillä oli hengityssuoja, muuten normaalia toimintaa. Juomat kyytiin ja soitto Ilkalle. Olivatkin jo rajalla Svetogorskissa eli suunnitelmat olivat muuttuneet aikaisemmasta.
Soittelin myös Roopelle joka oli Villen kanssa Viipurissa vielä. Sovittiin että ajelen Viipurin ohitien Nesteelle tankkamaan ja lähdetään siitä eteenpäin.
Nesteellä tankkin täyteen ja varalle yksi jerry katolle. Sisältä jarrunestettä ja öljyä purkki varalle. Aamupala oli taas syömättä joten otin kassalta hampurilaisen ensihätää.
Roope ja Ville odottelivat parkkialueella ja pienen kartan tutkailun perusteella lähdettiin kohti Kääntymää.
Ajettiin Perovon kautta Gontsarovoon (Kähäri) jossa olisi sillan jälkee vasemmalle käännyttäessä 5 kauppakin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227159
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227161
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227158
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227167
Risteyksessä pidettiin taukoa ja suunniteltiin jatkoa. Koitettiin opastaa Ilkkaa puronvarsileiriin mutta puhelin toimi huonosti ja pätkivästi. Saatiin kuitenkin selvitettyä että ollaan Kääntymässä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227164
Lähdettiin kohti pohjoista mutta otettiin pian pisto oikealle. Roope tiesi pienen lenkin joka kiertää takaisin tielle. Tästä saataisin ajankulua Ilkkaa odotellessa.
Kuljettiin koneuraa pitkin metsään ja maasto muuttui aika soiseksi. Lisäksi risua oli kasvanut niin paljon ettei selkeää reittiä löytynyt. Olisi pitänyt pelkän karttasuunnan mukaan edetä.
Päätettiin kuitenkin ajaa takaisin melkein samoja jälkiä.
Jonkinverran sai vinssailla pehmeässä mutta päästiin aika kivasti takaisin kun oikaistiin yksi passi risukon kautta, tosin siinäkin sai pari kolme kertaa vinssata.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227170
Jeep istahtaa lätäkköön.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227165
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227168
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227172
Sitten pääsin testaamaan uutta narua. Vinssattiin lahosta kannosta joka juuri ja juuri kesti kahden auton vetämisen.
Onneksi oli kaukosäädin vinssissä koska en muistanut että sisänappia ei toiminut jostain syystä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227173
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227174
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227175
Torakan telan palasia?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227176
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227177
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227178
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227179
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227180
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227181
Päästin takaisin hiekkatielle ja koitettiin selvitellä missä Ilkka on. Se oli jossain muussa puronylityksessä kun oltiin suunniteltu. Päätettiin ajella Heinjoelle vastaan.
Jeepissä oli latausvaikeuksia ja laturia piti välillä kolkutella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227184
Sieltä se kadonnut disco sitten löytyi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227183
Palaveerattiin tilanteesta ja tultiin siihen tulokseen ettei kannata lähteä Suurniemeen kun yksi autokunta joutui perumaan reissun, oli hajonnut jotain edellisenä päivänä.
Päätettiin sitte ajella vähän offia ja suunnattiin kiimasuon kierrolle.
Ryhmäkuvat reitin alussa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227187
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227186
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227185
Kuntolan raunioilla ihmeteltiin että onko villisiat tonkineen punatiilet esiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227188
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227189
Pimeys laskeutui ja Jeeppi ei lataa, ilman valoja jumissa ojassa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227190
Roope pelastaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227193
Hyppäsin vinssiapinan hommista autoon ja ihmettelin kun kojelauta täynnä valoja. Ei lataa hodarikaan. Ei näkyvää vikaa konehuoneessa joten valot pois ja eteenpäin.
Tietysti niin että kaksi valotonta autoa on peräkkäin. Meinasi välillä olla vähän vaikeaa. Pystyi sentään vielä vähäksi aikaa laittamaan valot päälle kun akuissa virtaa mutta jännite hiipui koko ajan alaspäin.
LA puhelinta pystyi kuuntelemaan mutta lähettää ei voinut, DC low voltage tuli jos yritti. Päästiin kuiville ja hiekkatielle. Päätettiin jatkaa kohti puronvarsileiriä ja jäädä johonkin matkalle yöksi.
Ajelin valottoman Jeepin perässä ilman valoja. Ville näytti välillä taskulampulla valoa ikkunasta, niin oli virrat vähissä. Oli melkoisen vaikeaa ajaa hiekkatietä lujaa.
Yhdessä vaiheessa Jeep meni kahdella pyörällä pitkän matkan kun pomppasi penkan päälle. Oli aika hurjan näköinen tilanne ja tilannetta varmasti vaikeutti mutkalla oleva raidetanko.
Ennen joen ylitystä ja siltaa oli paikallisia leirissä ja varmaan ihmettelivät valotonta kolonnaa.
Saavuttiin varsinaisen reitin alkuun Kempin talolle. Ajettiin vajaa kilometri Mökölammen rantaan jossa oli melkoisen kaltevalla paikalla leiri. Roope lähti etsimään polttopuuta Ilkan kanssa ja minä jäin tutkimaan latausta.
Kaikki oli päällisin puolin kunnossa joten vika jäisi luultavasti laturiin. Pian Roope palasi, puuta ei löydy lähistöltä joten jatketaan matkaa eteenpäin. Remontti piti lopettaa ja kamat kasaan.
Noin puolen kilsan päässä otettiin harhapisto kohti Järvenlinna tilusta ja jouduttiin ottamaan uparit. Jännite hiipui niin alas että LA alkoi vonkumaan ja se piti sammuttaa.
Samoin kaikki mittarinvalot sammuivat. Saavuttiin pieneen pehmeään kohtaan jossa reitti nousee hieman mäkeen. Pimeässä oli tosi vaikea ajaa ja Roopen appari näytti taskulampulla reittiä.
Pääsin mäen puoleenväliin ja jäin odottelemaan perää. Jeep ajoi uran toiseen laitaan isoon passiin kiinni ja sammui. Ilkka oli edellä mutta itsekkin jumissa. Mäessä oli melkoinen oja muodostunut ilmeisesti rankkasateiden johdosta.
Aloin taas tutkimaan latausta ja irroitin sitten vahingossa piuhan josta sammutussolenoidi ottaa virran. Auto sammui siihen eikä lähde käyntiin. Akkujen jännite oli alle 6v. Kuitenkin kaksi 75Ah optimaa ja purkaa tosi nopeasti ne.
Tutkin ja mittailin. Laturilta akulle tuleva piuha löi kipinää kun tarjosi kiinni. Jotain vikaa ja laturi on oikarissa. Jätin piuhan irti ja auto kännistettiin kaapeleilla kun Ikka sai discon ympäri.
Seuraavaksi heidän oli vielä pelastettava Jeep kuopasta.
Puronvarsileiriin matkalla. Jeeppi sammuksissa syvässä montussa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227194
Roope oli edellä ja koitin suorittaa mäkeä ylös. Perä jäi ojan pohjalle ja hinattiin liinalla irti. Jatkettiin kahden auton voimin leiriin puron varteen.
Vesi oli korkealla mutta päästiin yli, pohja on kiveä. Leirissä autot asemiin ja odottelemaan Ilkkaa ja Villeä. Aikaa kului eikä heitä kuulunut, menin jo välillä auton konttin lämmittelemään viltin alle.
Sähköa ei ollut joten lämppäriä ei saanut päälle. Nousin autosta kun kuulin että Disco ja Jeep lähestyvät. Laitettiin HDJ ja Jeep discon akkuihin kiinni ja latautumaan. Onneksi Ilkalla oli kaksi isoa akkua.
Näin saatiin kumpaankin autoon niin paljon virtaa että pystyi laittamaan lämppärin päälle. Ilta tuntui tosi kylmältä ja pakkasta oli varmaan lähemmäs kymmenen. HDJ ei enää purkanut akkuja kun latauspiuha oli irti.
Tehtiin metallipönttöön tulet mutta ne jäi aika nihkeiksi. Pian lämmin auto alkoi houkuttaa ja vetäydyin nukkumaan. Todellinen perjantai 13 päivä kun kahdesta autosta hajosi laturi.
Toni kertoi eräässä PäHäMan kahvi-illassa että Ilkka ja Roope olisi lähdössä kevyelle safarille Venäjälle seuraavalla viikolla. Ehkä katselemaan Suurniemen bunkkereita joidenkin kavereiden kanssa.
Aloin kypsyttelemään ajatusta että jospa minäkin lähtisin koska HDJ on kunnossa.
Ilkka soittelikin ja sovittiin että voisin lähteä mutta varmistetaan vielä tilanne koska uusi uhka oli ilmassa, koronavirus jylläsi kiinassa mutta täällä siitä ei vielä ollut mitään havaintoa.
Roope kuitenkin soitteli että olenko lähdössä "kelivarauksella", silloin päätin että ainakin minä lähden reissuun varmasti.
Auton valmistelu oli hyvin suoraviivaista koska tavarat oli aika pitkälti valmiina edellisen safarin jäljiltä. Kiinnitin vain makuulaverin taakse ja kamat nippuun.
Töistä perjantain vapaata että pääsee ajoissa liikkeelle. Alle jätin Cooperit koska piti olla aika kevyttä settiä. Voin kertoa että se on aina väärä kuvitelma ja olisi vaan pitänyt laittaa Trepadorit alle.
Ilkka vielä epäröi lähtöä, eikä perjantaina 13.3 ollut tarkkaa tietoa miten on. Töissä oli kuulemma kiirettä ja olisivat siellä ainakin puoleenpäivään asti.
Lähdin rauhallallisesti köröttelemään kohti rajaa noin 9 aikaan. Matkalla pysähdyin vielä Kouvolan Prismassa ja ostin eväät. Vaalimaan kautta ei ollut mitään supermarkettia tiedossa ellei olisi ajanut Viipurin kautta.
Vaalimaan rajalla oli aika hiljaista. Pääsin suoraan kopeille ja edessä oli vain katoksen alla olevat. Tulli meni nopeasti eikä toiminnassa ollut muuta tavallisuudesta poikkeavaa kuin että kopin tädeillä oli kumihanskat kädessä.
Viipurin Veikoissa rahanvaihtoon. Kurssin piti olla 83 tai 85 mutta valuutta taisi saada noin 78 Ruplaa Eurolla.
Kassan tädillä oli hengityssuoja, muuten normaalia toimintaa. Juomat kyytiin ja soitto Ilkalle. Olivatkin jo rajalla Svetogorskissa eli suunnitelmat olivat muuttuneet aikaisemmasta.
Soittelin myös Roopelle joka oli Villen kanssa Viipurissa vielä. Sovittiin että ajelen Viipurin ohitien Nesteelle tankkamaan ja lähdetään siitä eteenpäin.
Nesteellä tankkin täyteen ja varalle yksi jerry katolle. Sisältä jarrunestettä ja öljyä purkki varalle. Aamupala oli taas syömättä joten otin kassalta hampurilaisen ensihätää.
Roope ja Ville odottelivat parkkialueella ja pienen kartan tutkailun perusteella lähdettiin kohti Kääntymää.
Ajettiin Perovon kautta Gontsarovoon (Kähäri) jossa olisi sillan jälkee vasemmalle käännyttäessä 5 kauppakin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227159
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227161
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227158
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227167
Risteyksessä pidettiin taukoa ja suunniteltiin jatkoa. Koitettiin opastaa Ilkkaa puronvarsileiriin mutta puhelin toimi huonosti ja pätkivästi. Saatiin kuitenkin selvitettyä että ollaan Kääntymässä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227164
Lähdettiin kohti pohjoista mutta otettiin pian pisto oikealle. Roope tiesi pienen lenkin joka kiertää takaisin tielle. Tästä saataisin ajankulua Ilkkaa odotellessa.
Kuljettiin koneuraa pitkin metsään ja maasto muuttui aika soiseksi. Lisäksi risua oli kasvanut niin paljon ettei selkeää reittiä löytynyt. Olisi pitänyt pelkän karttasuunnan mukaan edetä.
Päätettiin kuitenkin ajaa takaisin melkein samoja jälkiä.
Jonkinverran sai vinssailla pehmeässä mutta päästiin aika kivasti takaisin kun oikaistiin yksi passi risukon kautta, tosin siinäkin sai pari kolme kertaa vinssata.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227170
Jeep istahtaa lätäkköön.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227165
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227168
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227172
Sitten pääsin testaamaan uutta narua. Vinssattiin lahosta kannosta joka juuri ja juuri kesti kahden auton vetämisen.
Onneksi oli kaukosäädin vinssissä koska en muistanut että sisänappia ei toiminut jostain syystä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227173
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227174
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227175
Torakan telan palasia?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227176
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227177
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227178
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227179
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227180
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227181
Päästin takaisin hiekkatielle ja koitettiin selvitellä missä Ilkka on. Se oli jossain muussa puronylityksessä kun oltiin suunniteltu. Päätettiin ajella Heinjoelle vastaan.
Jeepissä oli latausvaikeuksia ja laturia piti välillä kolkutella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227184
Sieltä se kadonnut disco sitten löytyi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227183
Palaveerattiin tilanteesta ja tultiin siihen tulokseen ettei kannata lähteä Suurniemeen kun yksi autokunta joutui perumaan reissun, oli hajonnut jotain edellisenä päivänä.
Päätettiin sitte ajella vähän offia ja suunnattiin kiimasuon kierrolle.
Ryhmäkuvat reitin alussa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227187
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227186
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227185
Kuntolan raunioilla ihmeteltiin että onko villisiat tonkineen punatiilet esiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227188
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227189
Pimeys laskeutui ja Jeeppi ei lataa, ilman valoja jumissa ojassa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227190
Roope pelastaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227193
Hyppäsin vinssiapinan hommista autoon ja ihmettelin kun kojelauta täynnä valoja. Ei lataa hodarikaan. Ei näkyvää vikaa konehuoneessa joten valot pois ja eteenpäin.
Tietysti niin että kaksi valotonta autoa on peräkkäin. Meinasi välillä olla vähän vaikeaa. Pystyi sentään vielä vähäksi aikaa laittamaan valot päälle kun akuissa virtaa mutta jännite hiipui koko ajan alaspäin.
LA puhelinta pystyi kuuntelemaan mutta lähettää ei voinut, DC low voltage tuli jos yritti. Päästiin kuiville ja hiekkatielle. Päätettiin jatkaa kohti puronvarsileiriä ja jäädä johonkin matkalle yöksi.
Ajelin valottoman Jeepin perässä ilman valoja. Ville näytti välillä taskulampulla valoa ikkunasta, niin oli virrat vähissä. Oli melkoisen vaikeaa ajaa hiekkatietä lujaa.
Yhdessä vaiheessa Jeep meni kahdella pyörällä pitkän matkan kun pomppasi penkan päälle. Oli aika hurjan näköinen tilanne ja tilannetta varmasti vaikeutti mutkalla oleva raidetanko.
Ennen joen ylitystä ja siltaa oli paikallisia leirissä ja varmaan ihmettelivät valotonta kolonnaa.
Saavuttiin varsinaisen reitin alkuun Kempin talolle. Ajettiin vajaa kilometri Mökölammen rantaan jossa oli melkoisen kaltevalla paikalla leiri. Roope lähti etsimään polttopuuta Ilkan kanssa ja minä jäin tutkimaan latausta.
Kaikki oli päällisin puolin kunnossa joten vika jäisi luultavasti laturiin. Pian Roope palasi, puuta ei löydy lähistöltä joten jatketaan matkaa eteenpäin. Remontti piti lopettaa ja kamat kasaan.
Noin puolen kilsan päässä otettiin harhapisto kohti Järvenlinna tilusta ja jouduttiin ottamaan uparit. Jännite hiipui niin alas että LA alkoi vonkumaan ja se piti sammuttaa.
Samoin kaikki mittarinvalot sammuivat. Saavuttiin pieneen pehmeään kohtaan jossa reitti nousee hieman mäkeen. Pimeässä oli tosi vaikea ajaa ja Roopen appari näytti taskulampulla reittiä.
Pääsin mäen puoleenväliin ja jäin odottelemaan perää. Jeep ajoi uran toiseen laitaan isoon passiin kiinni ja sammui. Ilkka oli edellä mutta itsekkin jumissa. Mäessä oli melkoinen oja muodostunut ilmeisesti rankkasateiden johdosta.
Aloin taas tutkimaan latausta ja irroitin sitten vahingossa piuhan josta sammutussolenoidi ottaa virran. Auto sammui siihen eikä lähde käyntiin. Akkujen jännite oli alle 6v. Kuitenkin kaksi 75Ah optimaa ja purkaa tosi nopeasti ne.
Tutkin ja mittailin. Laturilta akulle tuleva piuha löi kipinää kun tarjosi kiinni. Jotain vikaa ja laturi on oikarissa. Jätin piuhan irti ja auto kännistettiin kaapeleilla kun Ikka sai discon ympäri.
Seuraavaksi heidän oli vielä pelastettava Jeep kuopasta.
Puronvarsileiriin matkalla. Jeeppi sammuksissa syvässä montussa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8836&pictureid=227194
Roope oli edellä ja koitin suorittaa mäkeä ylös. Perä jäi ojan pohjalle ja hinattiin liinalla irti. Jatkettiin kahden auton voimin leiriin puron varteen.
Vesi oli korkealla mutta päästiin yli, pohja on kiveä. Leirissä autot asemiin ja odottelemaan Ilkkaa ja Villeä. Aikaa kului eikä heitä kuulunut, menin jo välillä auton konttin lämmittelemään viltin alle.
Sähköa ei ollut joten lämppäriä ei saanut päälle. Nousin autosta kun kuulin että Disco ja Jeep lähestyvät. Laitettiin HDJ ja Jeep discon akkuihin kiinni ja latautumaan. Onneksi Ilkalla oli kaksi isoa akkua.
Näin saatiin kumpaankin autoon niin paljon virtaa että pystyi laittamaan lämppärin päälle. Ilta tuntui tosi kylmältä ja pakkasta oli varmaan lähemmäs kymmenen. HDJ ei enää purkanut akkuja kun latauspiuha oli irti.
Tehtiin metallipönttöön tulet mutta ne jäi aika nihkeiksi. Pian lämmin auto alkoi houkuttaa ja vetäydyin nukkumaan. Todellinen perjantai 13 päivä kun kahdesta autosta hajosi laturi.