Kirjaudu sisään

View Full Version : Naara-ankkuri offaamiseen


iffe
26.03.2020, 21:07
Täällä missä asun ei paljoa puita ole vinssaamista ajatellen, lähinnä risukkoa. Tuossa jo aikaisemmin sain vinkkiä että ankkuri on kätevä mm kallioisessa maaperässä auton vinssin kanssa. Suosituksia ankkureista, noista kun ei oikein löydy vetolujuustaulukoita.. :confused::cool:

bluevan
26.03.2020, 21:33
Team Tostanoin autossa ainakin on näkynyt kyydissä sellanen "pikkunen" :)

veijon-esso
26.03.2020, 21:55
https://www.pullpal.com

Kaitsu67
26.03.2020, 23:09
Mulla on ylimääräisenä yks naara-ankkuri, ei ihan pienimpiä - oisko ollu 8,5kg.

Myyn jos joku tarttee ja tarkistan ton koon.

mikjus
27.03.2020, 09:08
Joskus suunnitellut että tekisi hiliftiin ankkurin.

https://www.firstfour.co.uk/ground-anchor-for-use-with-hi-lift-jack.html

Rölli
27.03.2020, 10:04
Eikö se olis aika hankala puljata tollasen liftiin tulevan ankkurin kanssa? Pirusti osia koottavaksi ja loppujen lopuksi säästää vain ankkurin ylätuen verrattuna normaaliin ankkuriin. Ja tietysti se ettei voi liftillä auttaa vetäessä jos se on kiinni ankkurin rakenteissa.

Vai jäikö mulla joku hienous/etu huomaamatta tuossa?

mikjus
27.03.2020, 10:26
Tuossa esimerkissä on aika monimutkainen setti. Käytännössä tulisi kahdella pultilla liftin varteen ja ehkä sakkeli vetoa varten. Painoahan tuossa vain säästettäisiin jos liftin osia käytetään. Lisäksi liftin reiällinen varsi toisi säädettävyyttä. Ankkuriosat olisi varsin vähän painavat ja tilaa vievät näin. Toki koko ankkurin voi tehdä aika järkevästi kun katselee netistä esimerkkejä. Ladoga Trophyssä oli paljon alumiinisia ankkureita autoissa.

Mettäkana
27.03.2020, 16:14
Tuossa aika yksikertainen

https://www.mehari-offroad.de/erdanker-2-teilig-verzinkt-mit-schakel

wikke
27.03.2020, 17:52
Tuossa aika yksikertainen

https://www.mehari-offroad.de/erdanker-2-teilig-verzinkt-mit-schakel

Oli aikanaan ihan itse turattu simppeli viritelmä Liftin tallan reikiin tapella ja varrella yhdellä isolla siipimutterilla/pultilla varren reikiin kiinni. Oli oikein toimiva. Pöllittiin sitten sen ensimmäisen Bertan myötä. Vaan takaisin asiaan: Se vain vähän paska idea että Liftiä käyttää maa-ankkurin osana, eikä puhtaasti ankkuria itsenäisenä yksikkönä. Saattaapi joskus tulla tarve että parhaallekkaan ankkurille ei tahdo kunnolla löytyä pitoa, tai on hiinä ja hiinä, mutta tunkilla voisi keventää jotain kulmaa ajokista. Jaa että mistäkö tiedän...

Harvemmalla "pikkumaasturistilla" niitä tunkkeja kuitenkaan useampaa mukana.

iffe
27.03.2020, 21:39
Tuossa aika yksikertainen

https://www.mehari-offroad.de/erdanker-2-teilig-verzinkt-mit-schakel


Tnx, ihan mielenkiintoinen ratkaisu! :cool:

W9462
28.03.2020, 09:00
Tuollainen alumiini ankkuri turailtu. Ainakin ensimmäisen testi vedon pysyy ehjänä. 😁


-Team zimi-

Mekanismi
28.03.2020, 10:06
Tuollainen alumiini ankkuri turailtu. Ainakin ensimmäisen testi vedon pysyy ehjänä. 😁


-Team zimi-

Minkä paksusesta levystä valmistettu? Tuommoseen ku löytyis jostain piirtustukset niin vois leikkauttaa valmiit palat ja sitte vaan hitsais.

xJ-4x4
28.03.2020, 11:35
Tuollainen alumiini ankkuri turailtu. Ainakin ensimmäisen testi vedon pysyy ehjänä. 😁


-Team zimi-

Komea ankkuri, joko tuo kelluu kun on koteloa tuonkin verran ?

iffe
28.03.2020, 11:38
Tuollainen alumiini ankkuri turailtu. Ainakin ensimmäisen testi vedon pysyy ehjänä. 😁


-Team zimi-

On kyllä tyylikäs ankkuri. rok rok!

W9462
29.03.2020, 11:43
Minkä paksusesta levystä valmistettu? Tuommoseen ku löytyis jostain piirtustukset niin vois leikkauttaa valmiit palat ja sitte vaan hitsais.

6 millistä alumiinia, materiaalista ei sen kummempaa tietoa. 10.6 kiloa

W9462
29.03.2020, 11:53
Komea ankkuri, joko tuo kelluu kun on koteloa tuonkin verran ?

Kaikkia ominaisuuksia ei vielä oo keritty testaamaan :D

Pertsi
29.03.2020, 13:07
Tuollainen alumiini ankkuri turailtu. Ainakin ensimmäisen testi vedon pysyy ehjänä. 😁


-Team zimi-

Onks tosta autosta lisää kuvia/tarinaa? Näyttää asialliselta :cool:

Tönssi
29.03.2020, 13:39
Tuollanen toimii suolla tosi hyvin, kivikossa ei kestä,eikä kannon takana, mutta pehmeässä ja pellolla pirun hyvä. Painoa tais olla joku 7kg ja kelluu.

iffe
29.03.2020, 18:54
miten ois tällänen bilteman delta-ankkuri?

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-ankkurointi/ankkurit/ankkuri-2000042228

jmk
29.03.2020, 19:50
Siinähän se olis lähes samanlainen, helpommin työstettävästä materiaalista. Miten vieläkö Suzukissa on riittävästi kantavuutta että tuollaisen teräksisen voi ottaa kyytiin?

W9462
29.03.2020, 20:10
Onks tosta autosta lisää kuvia/tarinaa? Näyttää asialliselta :cool:

Tehtiin pieni projekti kertomus tuonne instagrammin puolelle ja sinne olis tarkoitus päivitellä tarinaa ja lisäillä kuvia kun jotakin oleellista tapahtuu ;)

https://www.instagram.com/team_zimi/?hl=fi

iffe
29.03.2020, 20:34
Siinähän se olis lähes samanlainen, helpommin työstettävästä materiaalista. Miten vieläkö Suzukissa on riittävästi kantavuutta että tuollaisen teräksisen voi ottaa kyytiin?

Vaikea sanoa juu siitä kantavuudesta. Jos leirikamat ruuat ja safarivehkeet on mukana niin kyllähä siinä painoa tulee kyllä muutenkin. Tilaahan tuo vie muotonsakin puolesta.

Tönssi
29.03.2020, 20:44
Katolle siintä saa hyvän spoilerin, pysyy tie siirtymillä paremmin perä maassa, ei suotta yliohjaa.

BJ-40/76
29.03.2020, 20:56
miten ois tällänen bilteman delta-ankkuri?

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-ankkurointi/ankkurit/ankkuri-2000042228

Siis nuo ankkurit on tehty aurautumaan/kaivautumaan niin syvälle, että löytyy kovaa.

-> merenpohja on aika erilainen kuin suo: Merenpohjassa voi olla liejua paksustikkin, ja sen alta yleensä löytyy kovaa.
-> suossa taas pinnassa luja kerros, ja sen alapuolella pehmyttä.

Tuolla aikaisemmin oli linkki "lapioankkurille", jonka kulmaa voi säätää; ja jos ei voi, niin helposti tehtävissä säädettävä. ja irroituksen voi tehdä siten, että käytännössä nostetaan ylös vinssin vaijerilla.

Tuon ankkurin maasta irroitettavuuteen kannattaa uhrata pari ajatusta:
Jos vinssillä ei pääsekkään repimään vääräänsuuntaa tms, niin voi tietää lapiohommia....

->joskus veneiden ankkurit tarttuu pohjaan niin lujaan, että vaikka pääsee vetämään käytännössä suoraan ylöspäin, ja vaikka pyörittämään vetoa 360 astetta kymmeniä kertoja, niin akkuri jää pohjaan: siis joko sakkeli taikka ankkuriköysi/kettinki katkeaa...

iffe
29.03.2020, 22:21
Siis nuo ankkurit on tehty aurautumaan/kaivautumaan niin syvälle, että löytyy kovaa.

-> merenpohja on aika erilainen kuin suo: Merenpohjassa voi olla liejua paksustikkin, ja sen alta yleensä löytyy kovaa.
-> suossa taas pinnassa luja kerros, ja sen alapuolella pehmyttä.

Tuolla aikaisemmin oli linkki "lapioankkurille", jonka kulmaa voi säätää; ja jos ei voi, niin helposti tehtävissä säädettävä. ja irroituksen voi tehdä siten, että käytännössä nostetaan ylös vinssin vaijerilla.

Tuon ankkurin maasta irroitettavuuteen kannattaa uhrata pari ajatusta:
Jos vinssillä ei pääsekkään repimään vääräänsuuntaa tms, niin voi tietää lapiohommia....

->joskus veneiden ankkurit tarttuu pohjaan niin lujaan, että vaikka pääsee vetämään käytännössä suoraan ylöspäin, ja vaikka pyörittämään vetoa 360 astetta kymmeniä kertoja, niin akkuri jää pohjaan: siis joko sakkeli taikka ankkuriköysi/kettinki katkeaa...

Hyvä pointti. Itsellä tosiaan hakusessa hyvä ankkuri kallioiseen maaperään kun täällä ei kovin paljoa ole niitä puita joita käytellä vinssaamisessa. Kovaa maata löytyy kyllä ja kiveä :cool:

james_III
30.03.2020, 12:04
Katolle siintä saa hyvän spoilerin, pysyy tie siirtymillä paremmin perä maassa, ei suotta yliohjaa.

Sopivalla liikekannalla kuusen alituksesta voi myös seurata ns. spedelinko efekti :p