PDA

View Full Version : välijäähyn valitseminen


lacrits68
12.03.2020, 10:04
moi!

Olisiko kellään tietoa miten valitaan sopiva välijäähdytin. Discon oma vuotaa, (2,5l tdi-122bhp) ja aattelin jos vaikka päivittäis kun kerran joutuu uusimaan?

esim

https://www.ebay.com/itm/Universal-Bar-Plate-Turbo-Aluminum-Intercooler-23x11x3-SAME-SIDE-INLET-OUTLE/121314815000?hash=item1c3eed2c18:g:FsoAAOxyBjBTQ2y M

mistä tietää ( voiko laskea, taulukko tms) ettei ala ahistamaan tai liian suuri? ( voiko olla liian suuri? jne

//Janne

Ippe69
14.03.2020, 23:56
Tuskin mitään taulukkoa ainakaan noille kiinancoolereille löytyy. Varmaan paras konsti on verrata alkuperäiseen ja ylipäätään miettiä montako mutkaa ja minkälaisesta pinta-alasta ilman pitää kulkea. Omien kokemusten perusteella liian isoa ei voi olla. Liian pieni tai muuten huonon mallinen voi kyllä ahdistaa.

Jos kiinnostaa tuollainen missä on lähdöt samalla puolella, niin minulla olis jouten tuollainen https://www.do88.fi/fi/artiklar/valijaahdytin-150x500x75-25.html
Ostin niitä kaksi kun piti kahteen eri projektiin laittaa, mutta toisessa vaihtui moottori jolloin oli helpompi käyttää sellaista jossa on lähdöt eri päissä. Toinen ei siis ikinä ehtinyt käyttöön asti.

Edit. Aiemmin oli tuon tyyppinen https://www.ebay.com/itm/322886017273
Tuossa ilman pitää mennä kennon läpi hyvin pienen pinta-alan läpi toiseen päätyyn ja sitten uudestaan ahtaaseen väliin. Ahdisti ihan reilusti, ei kannata ostaa tuollaista.

Hcet
15.03.2020, 10:25
Periaatteessa liian isoa välijäähdytintä et voi ostaa vaan ongelma tulee ennemmin tilan puutteesta kun puhutaan ilma-ilma tyyppisestä jäähdyttimestä.
vesi-ilma tyyppisellä jäähdyttimellä päästään sitten parempaan tulokseen.

Mitä kylmempää ilmaa saadaan painettua koneeseen sitä parempi, eli mitä tehokkaammin ahtimen lämmittävä vaikutus saadaan kumottua sitä parempi.
Jos oikeasti haluaa asiaa mutuilla mikä riittää täytyisi autoon imuilmaa mitata jotta tiedetään onko jäähdyttimen teho riittävä.

Ja jos viisasteleen aletaan niin välijäähdytin on kahden ahtimen välissä oleva jäähdytin :D

Sisu2
15.03.2020, 22:21
Vesi ilma on todella tehokas ainakin lyhyissä vedoissa.
Linkin videossa näkyy digitali mittarissa ennen ja jälkeen coolerin ilman lämpö.




https://youtu.be/ld1p5ZygdU4

BJ-40/76
16.03.2020, 00:14
Mitä suurempi putkiston ja välijäähdyttimen tilavuus on, sitä enemmän ns. Turboviivettä.
Manuaalilaatikkoisessa yleensä isompi ongelma, kuin automaattilaatikollisissa; ja esim. veneiden turbodieseleissä ei ole mainittavaa haittaa, vaikka olisi 100 kertainen....

Siis kun kaasua käytetään ylhäällä vaihdetta vaihdettaessa, ahtopaineet laskee, ja mitä suuremmat putket/cooleri, sitä hitaammin ahtopaineet nousee....
Tuossa ahtopaineiden "palautumisessa" huomattavasti eroa, onko bensa vai diesel; toki siinäkin isoja eroja eri kokoonpanoissa.


Jos käyttöauto, ja varsinkin pienikulutuksinen, niin talvikäytössä nestekiertoinen välijäähdytin voi olla yllättävän mukava:
Nestekierron voi pysäyttää, siis välijäähdytin ei toimi, kun ajetaan hitaasti/varovasti; näin moottorin lämpö ei karkaa välijäähdyttimen kautta harakoille.

Tuossa omassa "katumaasturissa" (Audi A3 96 kW tdi) tuota välijäähdytintä ei tarvitsisi "pitää päällä" kuin vajaa prosentti ajasta? (Lukuarvot NOIN- arvoja, ja vielä ulkomuistista:confused: )

-> siis jos ajatellaan, että esim. välijäähdytintä tarvitaan VAIN tehoilla, jotka on suuruusluokkaa puolet maksimitehosta?
Ja perinteisesti dieselin hyötysuhde on SUURUUSLUOKKAA 200 g/kWh

-> jos 100 km/h nopeudella dieseliä kuluisi 5 Kg (6 litraa) tunnissa , niin tehoa moottorista otetaan noin 25 kW.

-> jos nopeus on vaikka vain 20 km/h pienempi, siis 80 km/h, ja kulutus pienenee 10% (l/100km); niin tehontarve tippuu reilusti alle 20 kW

-> monesti käynyt mielessä, että vaihtaisin tuon ilmasta-ilmaan välijäähdyttimen ilmasta veteen (ja vedestä ilmaan, esim. alkuperäisellä coolerilla) jäähdyttimeksi, ja kiertovesipumpun ohjaus kaasupolkimen asennolla ja lämpötilalla (kaasu pohjassa: aina käy, osakaasulla imuilman lämpötila käynnistää myös)

Kuten tuossa Sisu2:n videossa näkyy, varsinkin pikaisissa "nykäisyissä" siis esim. rekan ohitukseen lähdössä, tuo vesi- cooleri on aika hyvä.
Paljonkohan tuossa on nestetilavuus? entä minkä tehoinen kiertovesipumppu?

Ja jos haluaa "kikkailla", niin ilmastoinnin kompuran voi järkätä jäähdyttämään nestekierron paluunestettä välijäähdyttimelle; siis ilmastoinnin kompressori jäädyttää etukäteen esim. laimeaa glygoli/vesiseosta, jota ohjataan coolerille, kun tarvitaan maksimaalista jäähdytystä.
Dieseleissä ei varmaan ns. elintärkeä, mutta bensakoneissa voi maksaa vaivan?

Sisu2
16.03.2020, 06:46
Tilavuus on pieni, noin 3litraa. Pumppu on Bosch
0 392 022 002

lacrits68
16.03.2020, 08:22
moi!

OK

ajatuksena olisi vaihtaa tuo orkkis "patukka" https://www.roamingtheoutback.com/2013/12/defender-upgraded-intercooler-installation/



tollaseen ohuempaan mutta laakeempaan
https://www.allisport.com/shop/performance-products/intercoolers/land-rover-defender-300-tdi-intercooler-kit/