Kirjaudu sisään

View Full Version : Range p38a aihioksi


riude
01.03.2020, 16:05
Kaverilla olisi moinen rovi jouten, 4,6nen bensakone keulilla totaalisesti räjähtäneenä. Sinällään auto on suoraan ajosta ja katsastettu, ja hyväkuntoinen muutenkin.
Mitään en rangeista juuri tiedä, mutta olisiko tuollaisesta autosta aihioksi hupiautoon?
Vähän epäilyttää nuo ilmajouset ym...
Taikka liekkö tuota järkeä elvyttää sitten ihan liikenteeseen, jos oletetaan että koko kone menee uusiksi, liekkönoita 4,6hsi koneita saatavilla, ja mihin hintaan?

AVRO
01.03.2020, 21:35
Jos auto on siisti ja ryhdikäs niin ihan katukäyttöön, jos jostain löytää ehjän ja edullisen koneen. Näitähän on purettu ihan liikaa kun ihmiset tyhmyyksissään ajaa koneen rikki... :( Tässä on kuitenkin aika paljon autoa, jolla voi myös ajaa maastossa ja jos oikein innostuu niin maakaasut = on iso mukava, kevyesti kulkeva ja pa-kuluiltaan edullinen laite.

Ilmajousitusta ei tarvitse pelätä, tekee vähän kotiläksyjä interwebissä niin on ihan käyttökelpoinen systeemi sillä edellytyksellä ettei ole ajettu "kaikkea loppuun" jolloin kerralla joutuu sijoittamaan enemmän sen kuntoon saattamiseksi. Loppuviimein hyvin simppeli systeemi, ja toimii myös talven pakkasissa. Rautajousille laitto on kastraatio, ei jatkoon.

Offileluksi ei niin ideaali, paljon sähköä. Kulkee kyllä metsässä niinkuin Rangen kuuluukin mutta monen uudemmanpolven auton kaltaisesti on herkempi sekoilemaan jos oikein uittaa.

Noo, mulla on ehkä kovin vihreät ja ovaalit lasit joiden läpi näitä katselen. Kuitenkin jo 15v yhteiseloa tämmöisen kanssa. Tykkään, eikä ole vienyt konkurssiin.

RIPAX
03.03.2020, 23:28
Ihan uteliaisuudesta,mitä ongelmia tossa 4.6 koneessa on kun useasti räjähtelevät? Eikös se oo suht sama pannu kun vanhemmatkin vinkkelikasit?

Kaitsu67
04.03.2020, 11:04
Ihan uteliaisuudesta,mitä ongelmia tossa 4.6 koneessa on kun useasti räjähtelevät? Eikös se oo suht sama pannu kun vanhemmatkin vinkkelikasit?

Periaatteessa sama, mutta on siinä joitain eroja, isompi poraus ja iskunpituus muun muassa.

Ei ne nyt kaikki räjähtele, jossain ulkomaan palstallakin oli aikasemmin juttua, että hajonneista 4,6 koneista puhutaan yleensä enemmän kuin toimivista, niin siitä tulee helposti kuva että niitä hajoaa enemmän kuin todellisuus on.

Noissa koneissa on toki ollut lohkoissa laatuongelmia valussa sekä syliteriputkien irtoamisia, joskus ilmeisesti riippuvat toisistaan.

Näissä kuten monessa muussakin koneessa yhtä paljon jollei enemmän hajoamisiin vaikuttaa laiminlyödyt huollot, väärät öljyt, väärä jäähdytysneste (alumiinilohkolle) joista sitten seuraa tiettyjä ongelmia. Samoin väärä polttoaineseossuhde, kone käy liian kuumana. Eli onhan noita syitä. Tossa videossa mm. melko hyvin selvitetty.

https://www.youtube.com/watch?v=8zLGbESGYRU

RIPAX
05.03.2020, 23:41
Näinpä näinpä,vois ajatella että jos rakentamaan ryhtyis ni risteyttäis vanhemman pienempi porauksisen kanssa ni vois olla toimivampi konsepti,tosin mikään ei kestä ikuisesti.

Kaitsu67
06.03.2020, 11:05
Näinpä näinpä,vois ajatella että jos rakentamaan ryhtyis ni risteyttäis vanhemman pienempi porauksisen kanssa ni vois olla toimivampi konsepti,tosin mikään ei kestä ikuisesti.

P38:ia on myös 4,0 litran koneella (joka käytännössä sama kuin Classicin 3,9), mutta ehkä vähän alitehoinen ihan vakiona noin painavaan autoon. Tota pienempää pidetään kait luotettavampana, mutta saa nekin pilattua noilla edellämainituilla jutuilla jos ei huollettu oikein.

Omassa on 4,6 - ainakin toistaiseksi vielä pelaa (HSE vm. '98)

JasuT
06.03.2020, 11:58
Kyllä sillä nelilitraisellakin pysyy liikenteen mukana, ja kovemminkin kulkee, mutta sen mitä tuli kokeiltua nelipistekutosta, niin onhan sitä alavääntöä vähän toisin tarjolla isommassa. Ihan on eri luonteinen, mitä vanhempi Range, kolmepuolikkaalla kaasarikoneella manuaalina, mutta silti jotain samaa niissä...

Itse on tullut taisteltua tuon P38:n koneen kanssa, joka oli kansi irrotettuna ostovaiheessa, vielä kun toisen kannen vaihtaa ehjempään niin ehkä kiehutusvesireaktorista tulee taas vain moottori. Toinen, jo pois vaihdettu kansi, teki kivasti kuplaa seetirenkaan ja venttiilinohjarin alta, kun laitoin paineilmaa vesikanaviin ja vettä imu- ja pakokanaviin, ilmeisesti se toinenkin kansi vielä vuotaa. Tai sitten lohko on halki jostain, selviää aikanaan...

Kovin paljoa ei vanhassa koneessa ole yhteisiä osia näiden uudempien kanssa, kun on noita selvitellyt. Ja jotain on laadunvalvonnassa, ja ehkä laadussakin, mennyt huonompaan kun tuo -76 yksilö on vielä tehtaan asentamilla kannentilkkeillä, mutta pari vuosikymmentä uudempaa on kyllä availtu ihan useasti...

Mutta jos tuota yksilöä, mistä kyselit, ei ole lopulta tarkoitus pelastaa liikkuvaksi, niin jossain määrin voisin olla kiinnostunut. Jos ei muuten niin varaosiksi tuolle omalle...

AVRO
07.03.2020, 11:10
Poraus näissä 3,9 - 4,6 on sama. Iskutilavuuden muutos on tehty muilla keinoin.

Kaitsu67
07.03.2020, 13:39
Poraus näissä 3,9 - 4,6 on sama. Iskutilavuuden muutos on tehty muilla keinoin.

Näin on, mutta "alkuperäiseen" vinkkelipannuun (3,5) verrattuna on porauskin suurempi.

Kaitsu67
17.03.2020, 11:15
liekkönoita 4,6hsi koneita saatavilla, ja mihin hintaan?

Tuolta:

http://roverfriends.fi/forum/viewtopic.php?f=8&t=17006

riude
18.03.2020, 01:45
Kyllä mie ajatuksen hylkäsin n. puolen tunnin sisällä kun kävin lueskelemaan näistä vehkeistä 😀