PDA

View Full Version : Jeep xj kevyeen safarointii. + Ln110 käyttis


_samppa_
01.03.2020, 13:15
Moro. Tehdään tänne jotain tarinaa.

Ostin jeepin 4l bensakoneella ja manuaali laatikolla joskus 2017 talvella. Auto oli minulla reilun vuoden. Paljoa ei tullut muuta tehtyä kun ajettua.
Sen verran kuitenkin, että tein kylkiputket ja vaihdoin jonku vanhan vähä korottavan alustan ja tein tommosen karjapuskimen ja laitoin ikivanhat 31 insa saharat alle.

_samppa_
01.03.2020, 13:30
Auto tuli jostain syystä myytyä kaverille joskus tammi/Helmi vaihteessa 2019. Olin ajellut kevyitä safareita ja saanut jonkun kolhunkin aikaiseksi. Nikon kyytiin pääsin viimmekesänä pähäman saunasafarille!

_samppa_
01.03.2020, 13:46
Ostin auton takaisin syksyllä ja aloin vähän varustelemaan maastokelpoisemmaksi.
Vinssin sain joskus joulun aikoihin.

_samppa_
01.03.2020, 13:53
Holkitin rungon reijät ja hitsasin lisäksi panhardin korvakkoon ja toiselta puolen pienen sauman runkoon.
Siirsin releboxin suosiolla konehuoneeseen, jos vaikka pysyisi paremmin kunnossa. Ohjaussimpukan ja rungon välissä oli aika rimpulan näköinen alumiini käikäle. Sen tein raudasta uuden.

_samppa_
01.03.2020, 14:03
Vähä puntarointia. Autosta lähti 21kg ja puskuri+vinssi 72kg
Eli 51kg tuli vinssipuskurista lisää.

_samppa_
01.03.2020, 14:17
Pari viikkoa sitten tein kattoverhoilun uusiksi. Alkoi menemään hermot kun vanha repaleinen pappakalsari kangas irtosi aina liimauksesta ja roikkuvat repaleet hinkkasi päätä kun ajeli. Liimasin nahan kolmella eri liimalla kattoon. Ajatuksena että joku toimisi. Hyvältä näytti kun sain nahan liimattua. Kävin kahvilla ja tulin takaisin talliin ni nahka oli, kuin perunapelto. Epätoivoisena kokeilin muovisia sisustustulppia, mutta ne ei vakuuttanut. No ei auttanut ku tehdä neula rautanaulasta ja tallista löytyi keltaista linjalankaa.
Ompelu kurssista olisi ollut hyötyä, mutta niillä taidoilla mennään mitä on :)

_samppa_
01.03.2020, 14:31
Kuplat hävisi melkein kaikki parissa päivässä. Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen, vaikka aluksi pahalta näytti.
Siittä innostuneena aloin sovittamaan bmw e39 mustia nahkapenkkejä autoon. Aika naftiksi meni. Ovitaskun ja penkin väliin jäi n.1 cm tilaa. Toki ovitaskun irrottamalla olisi pari senttiä saanut lisää. Muuten penkit istui kohtuudella, mutta takapenkin istuinosa ei mahtunut huonostikkaan. Purin molemmat istuimet ja sain niistä kasaamalla ihan hyvän joskaan ei näyttelykelpoista istuinosan. Takapenkin selkänojan saa kaadettua, niin että kontissa pystyy hyvin nukkumaan. N180cm jää tilaa. 2m passi ei ihan mahtunut.

_samppa_
01.03.2020, 14:36
Ratti pitäisi vielä vaihtaa ehjään. Muuten sisusta on kunnossa. Sisävalot tuli kanssa tehtyä kunnolliset ledi listoilla. Samalla tein konepeltiin valot ledinauhasta pissapojan täyttämistä varten.

_samppa_
01.03.2020, 14:40
Vielä valokuvia :)

_samppa_
01.03.2020, 14:57
Seuraavaksi olisi edessä akselipäivitystä. Sain kaverilta muutamalla kympillä 160 patrollin etuakselin, johon olisi tarkoitus laittaa king capin 4.875 välillä oleva murikka ja siirtää murikka apparin puolelta kuskin puolelle. Olen jo projektia aloittanut purkamalla akselin ja miettimällä kuumeisesti miten osaan asemoida kääntökuulat oikein. Siihen keksinkin jo ratkaisun. Siittä kuvia kun homma etenee.
Taakse ostin pajeron lukkoakselin samalla välityksellä, mutta haku sovittu vasta 12 viikolle. Samoin turvakaari putket hommattu ja pohjapanssarointia/takapuskuria alettu suunnittelemaan.

_samppa_
01.03.2020, 16:09
Noiden tulppahitsien irroitukseen jos jollain on hyvä vinkki ni otetaan ilolla vastaan.

kelervotti
01.03.2020, 16:23
Noiden tulppahitsien irroitukseen jos jollain on hyvä vinkki ni otetaan ilolla vastaan.

Ihan porakoneella, ensin vähän pienempi reikä ja siintä aina suurempaa kohti, ja nykyään on tosi hyviä porakoneeseen tarkoitettuja leikkaavia teriä.

_samppa_
01.03.2020, 16:29
Tommosilla wurtin myymillä yrittänyt, ni hajoo vaan terät ja juurikaan naarmua saa aikaiseksi.

_samppa_
01.03.2020, 17:18
Jatketaas vielä kun alkuun päästiin. Tekniikan kanssakin on pieniä murheita ollut.
Valokytkimen uusin pari vuotta sitten. No nyt alkoi taas valot sammuilemaan kesken ajon. Tällä kertaa oli liitin sulanut.
Tein valoille releohjauksen bilteman lisävalo releillä.
Sitten alkoi hylkimään nelivetoa pois päältä kesken ajon. Tätä tehnyt jo jonkin aikaa. No uusin kepin vivuston, muttei auttanut, seuraavaksi tukin lukuisia alipainevuotoja. Ei auttanut sekään. Se saa nyt olla noin. Kulkee kapeilla nastapyörillä hyvin takavedollakin ja keskitytään tohon patrollin akseliin. Ilmeisesti katkeavan vetarin alipainekello kaput.
Sitten oli öljyvuotoa. Vaihdoin venttiilikopan tiivisteen. Niagaran putous konen kupeesta loppui, mutta vielä vuoti jostain. Säikähdin jo että kampuran stefa, mutta onneksi syyksi osoittautui öljynsuodattimen jalka. Tiivisteet hyllyssä odottamassa öljynvaihtoa, ni laittaa sitten samalla.

KoniJeep
01.03.2020, 18:52
Sitten alkoi hylkimään nelivetoa pois päältä kesken ajon. Tätä tehnyt jo jonkin aikaa. No uusin kepin vivuston, muttei auttanut, seuraavaksi tukin lukuisia alipainevuotoja. Ei auttanut sekään. Se saa nyt olla noin. Kulkee kapeilla nastapyörillä hyvin takavedollakin ja keskitytään tohon patrollin akseliin. Ilmeisesti katkeavan vetarin alipainekello kaput.
.
Kellon saat "ohitettua" kun vetäset pitkällä ruuvilla kellosta läpi. Pitää vaan oikeasta kohti tuikata.

rane58
02.03.2020, 02:32
-Tämä seurantaan.... :D

_samppa_
03.03.2020, 20:21
Ei oo astemittaa ni hitsasin latat kääntökuuliin niin että murikka ja latat on kaikki passissa. Saa tollai asemoitua niinkun Japanin inssi aikanaan suunnitellut. Murikan asento on muistissa passin ja mauserin avulla ja huipputeknisten merkkausten. Kuula lähti hyvin leikkurilla. Aina aikaisemmin irroittanut rälläkällä. Noin on hiukan mukavampi turata takaisin kiinni.

_samppa_
07.03.2020, 17:39
Nyt olis palikat erillään. Meni repullinen iskukoneen teriä,rasiaporia,laattateriä ja vähä piti polttoleikatakkin.
Seuraava probleema oli ettei ollut murikan sisään mahtuvaa pullotunkkia, kierretävissä ei riittänyt voima. Onneksi susukimieheltä löytyi 30t tunkki ni sai putket irti. Seuraavaksi pääsee kasaamaan!

_samppa_
08.03.2020, 12:24
Kävin revittelemässä tossa lähi metsässä. Enää ei potki nelivetoa pois. Laitoin 6mm läpipultin katkeavan vetarin holkinkäpälästä tohon kuoreen ja peltikattoruuvista tiiviste ni pysyy öljyt sisässä.

_samppa_
08.03.2020, 21:01
Nyt olis banjo valmiina. Saa jäädä nyt tohon odottelemaan sisuksia ja tukivarren korvakkoja.

_samppa_
11.03.2020, 19:37
Eilen tuli mukavia yllätys vieraita! Valkoinen l200 kurvasi pihaan ja toi pyytämättä kotiinkuljetuksella taka-akselin!
Mukaan tuli vielä lukon kompura ja takakartaani.
Sen verran tutkittu, että lukko kytkeytyy ja välitys on oikea.
Kiitokset Markus ja Mikko! Akseli l200 vm 2001.
Takapuskuriakin alettu suunnittelemaan.

Nortmik
12.03.2020, 23:12
Wau,yritystä ainakin on! Seurantaan! -99 Cherokee myös..

_samppa_
19.03.2020, 07:28
Jotain pientä taas tehty. Hitsasin kulmaraudat takarungon vahvikkeeksi ja tein laput niin että vetokoukun viimmeinen pultti sitoo kuokun kulmarautaan. Taka puskuriakin aloitettu. Tulee orkkis kiinnityksiin ja koukun palkkiin kiinni. Tarkoitus on tehdä tankille panssari joka sitoo vielä runkoaisat ja koukun palkin yhteen.

_samppa_
21.03.2020, 23:18
Puskuri valmiina. Pääsee vääntämään kaaria.
Nissanin taka akseli hommattu. Kiitokset fordistille.
Sen verran purin akselia, että sisuskalut näyttäisi istuvan hyvin
Patrollin banjoon ja vetaritkin tuntuu sopivan.

_samppa_
22.03.2020, 20:28
Kaaria alettu hahmoittelemaan.

tapsa4x4
22.03.2020, 21:45
Hyvältä näyttää!

mikjus
23.03.2020, 10:52
Juu hyvä peli tulossa. Se on harmi ettei valmiina löydy täydellistä pakettia ja aina joutuu säveltämään. Täytyy itsellekkin ruveta hdj etuakseli swappia/palapeliä suunnittelemaan kun saa bertan nippuun.

_samppa_
29.03.2020, 12:55
Kiitoksia!
Taas jotain yritetty tehdä. Kaaret melkein valmiina. Vähä loppui putki kesken. Tulee vielä koriin kiinni sieltä täältä ja muutamaan kulmaan vinotuki.
Etuakseli odottaa vetarin stefoja 33x66x13mm jotka joutui tilaamaan maailmalta, kun Suomesta ei löytynyt. Sitten pääsee sitä tutkimaan lisää.

_samppa_
18.04.2020, 08:44
Nyt on lähinnä ajeltu pari vko.n loppua. Jeepillä ja hj.lla. eikä voi nyt ottaa jeeppiä pukeille, ennekuin tiet kuivaa. Pettää niin pahasti nuo hiekkatiet.
Pinjonin stefa oli väärä, ni taas tökkäsi etuakselin kasaus viikoksi. Tosi huonosti löytyy laakereita ja stefoja tohon patrollin etuakseliin. Uudet laakerit kuitenkin jo tontilla.

_samppa_
26.04.2020, 14:12
Etumurikka kasattu. Sain mielestäni shimmattua hyväksi, vaikkei ollut montaa eri kokoa shimmejä. Hammaskosketus on ok. Laitoin nyt paikoilleen king kapin kitkalukollisen, vaikka patrollin oma olisi varmaan kestävämpi.
Välitys kait sopii pikku viilaamisella patrollinkin murikkaan.
Osia taas tilattu. Kääntöpallon tiivisteitä, jarrupaloja, kenkiä, sylintereitä ja uudet rummut.

_samppa_
26.04.2020, 14:26
Osia odotellessa. Vaihdoin öljyt ja suodattimen jalan tiivisteet. Vanhat olikin ihan koppurat ja yksi katkesi irrottaessa. Nyt ei ainakaan heti vuotanut, kun käytin lämpimäksi.

_samppa_
26.04.2020, 14:32
Pitäis tota alipainehelvettiä alkaa setvimään.
Osaisiko joku kertoa mitä kuvissa olevat kikkareet tekee ja voiko edes osan heittää lepikkoon?
Jatkojakin on letkuissa tehtaan toimesta 10cm välein.

_samppa_
26.04.2020, 15:01
Toi toinen on egr. Se poistuu käytöstä, mutta mikä ton huohotinputken hässäkkä on?

_samppa_
26.04.2020, 17:56
Tulpattu

HannuNurminen
07.05.2020, 09:05
Eilen tuli mukavia yllätys vieraita! Valkoinen l200 kurvasi pihaan ja toi pyytämättä kotiinkuljetuksella taka-akselin!
Mukaan tuli vielä lukon kompura ja takakartaani.
Sen verran tutkittu, että lukko kytkeytyy ja välitys on oikea.
Kiitokset Markus ja Mikko! Akseli l200 vm 2001.
Takapuskuriakin alettu suunnittelemaan.

Eikös toi Mitsun lukko toimi alipaineella alunperin? Lähinnä että jos paineel käyttää niin ei paljoo painetta...

Pertsi
07.05.2020, 11:54
Eikös toi Mitsun lukko toimi alipaineella alunperin? Lähinnä että jos paineel käyttää niin ei paljoo painetta...

Paineilmalla toimii alkujaankin. Itellä kytkeytyminen tapahtuu 1.5 nurkilla ja varsinaisena käyttöpaineena oon pitäny 2.2bar varmuuden vuoksi ettei ainakaan hampaat jää huonolle kosketuksella missään tilanteessa.

_samppa_
07.05.2020, 16:48
Joo. Paineilmalla toimii. Oon miettinyt että käytänkö mitsun omaa kompuraa.
Vaikuttaa kyllä aika hengettömältä muovi kikkareelta.
On kyllä tarkoitus hommata autoon kunnon kompura. Joutuu vaan just jonku paineen alentimen virittelemään.

_samppa_
07.05.2020, 17:06
Ei ole osat vielä saapunut. Alipainehässäkkän sain siivottua ja taka-akselin fiksausta aloittanut. Jousipedit hitsailin valmiiksi. Mietin miten saisin estettyä vetarin stefojen palamisen. Käänsin akselin pystyyn ja hitsasin niin että öljy makaa stefaa vasten ja annoin välillä jäähtyä ja pyörittelin
Vielä vetaria välillä. Ainakaan absin anturin reiistä kun katsoin ei ollut öljyä vuotanut läpi.

Timo_L
08.05.2020, 10:23
Olisit tehnyt pidemmät pedit, noi ainakin kuvissa näyttää lyhyiltä - ja sitä ne onkin jos on orkkismittaiset tai lyhyemmät.
Tein itselle aikanaan XJ:hin viitisen senttiä orkkista pidemmät, auttoi osaltaan pitämään akselin kiertymistä kurissa eikä siitä ollut mitään haittaa miltään osin.

_samppa_
08.05.2020, 18:33
2cm orkkiksia pidemmät. Tai oikeastaan enemmänkin, kun orkkikset on kaarevat päädyistä. Teen kyllä traction barin. Ostin jo volkkarin puslia pari akselin päähän ja rasvattava unipalli tulee riipakkeen päähän.

_samppa_
14.05.2020, 20:26
Alipainehärveleitä voi ton verran poistaa, eikä mikään muu kuin egr, katkeava vetari ja nelivedon merkkivalo lakkaa toimimasta.

_samppa_
14.05.2020, 20:37
Takajousia hakattu ryhtiin ja kuormajouset korvattu parilla hj.n lyhyellä lehdellä.

_samppa_
14.05.2020, 20:49
Jarruosia tilasin autodocilta. Väärät rummut tuli. Tilasin 272mm jotku blue jotain merkkiset. Tuli stark merkkiset pajeron liian pienet rummut. En ottanut eri vaiheista screenshottia ja liike sanoo mun tilanteen noi pienemmät. En jaksa palauttaa posteineen maksoi 90e. Kaks tilausta tein samalla. Ekan ja vikan. Rummut myynnissä 70e/2kpl.
Kääntöpään tiivisteet tuli vihdoin. Tilasin 24.4. Ja tuli 13.5.

_samppa_
14.05.2020, 20:58
Autotallin oven eteen oli ilmestynyt Kiasma tyyppistä mopopoikien taidetta Takatalven viimme lumiin. Helppo se on nuorten miesten piirrellä, kun pisto on terävä, kuin laserilla vetäisi.Toista se on vanhemmilla, kun on kuin kastelukannulla kaataisi :) auton laitoin liikennekäytöstä pois ja irroitin taka akselin.

Karvapöpö
15.05.2020, 12:18
Autotallin oven eteen oli ilmestynyt Kiasma tyyppistä mopopoikien taidetta Takatalven viimme lumiin. Helppo se on nuorten miesten piirrellä, kun pisto on terävä, kuin laserilla vetäisi.Toista se on vanhemmilla, kun on kuin kastelukannulla kaataisi :) auton laitoin liikennekäytöstä pois ja irroitin taka akselin.

:D:D:D

Timo_L
16.05.2020, 21:15
Alipainehärveleitä voi ton verran poistaa, eikä mikään muu kuin egr, katkeava vetari ja nelivedon merkkivalo lakkaa toimimasta.

Toimiiko vielä ilmanvaihdon systeemit kuten kuuluu? Ne on alipaineella toimivat, ja jos liikaa innostuu poistamaan letkuja tai alipainesäiliön, niin puhaltaa vain etuikkunalle.
Aika paljon renixissä toki on alipaineiletkuja, etenkin jos on 231 jakiksella. Onneksi itsellä oli molemmissa 242, niin etuakseliki oli oikeilla vetareilla ilman alipainehässäkkää :)

Oliko sulla jo poistettu se systeemi missä imuilma imetään pakosarjan kupeesta, ja vaihtuu sitten valon vierestä imettäväksi kun kone on tarpeeksi lämmin?

_samppa_
17.05.2020, 12:38
Toimiiko vielä ilmanvaihdon systeemit kuten kuuluu? Ne on alipaineella toimivat, ja jos liikaa innostuu poistamaan letkuja tai alipainesäiliön, niin puhaltaa vain etuikkunalle.
Aika paljon renixissä toki on alipaineiletkuja, etenkin jos on 231 jakiksella. Onneksi itsellä oli molemmissa 242, niin etuakseliki oli oikeilla vetareilla ilman alipainehässäkkää :)

Oliko sulla jo poistettu se systeemi missä imuilma imetään pakosarjan kupeesta, ja vaihtuu sitten valon vierestä imettäväksi kun kone on tarpeeksi lämmin?

Joo toimii puhaltimen säädöt. Jätin sen pienen pyöreän pöntön niille.
Kaikki alipaine tulee nyt suoraan imusarjasta.

_samppa_
17.05.2020, 12:44
Jotain taas turattu. Panssari on 14 ruuvilla kiinni, jos nyt vähä samalla tukisi perän rakennetta.

kelervotti
22.05.2020, 18:20
Tuosta kyl tulee hyvä safari peli kun nuo akselit vaihtuu ja muut pikku paranukset valmistuu :)

_samppa_
23.05.2020, 20:22
Jotain pientä taas saanut tehtyä. Taka akseli löysi paikkansa. On se dana leveä 154cm toi mitsun jää vielä 3cm kapeammaksi, kun on 151cm vanteen kiinnityspinnasta mitattuja lukemia siis. Toivottavasti ei tartte speisereitä laittaa.
Iskarin kiinnitykset tein ja traction barin. Käsijarru kans pelaa.
Nyt kaikki romut banjon alapinnan yläpuolella, ainoastaan u pultit käy alla.
U putltin langan paksuus vähä huolettaa kun on kovin ohut. Olisko 11-12 mm. Tais olla vielä joku outo mitta.

_samppa_
23.05.2020, 20:28
Tossa vielä jousen asennuksen vaiheista kuva. Pelotti.
Ja kaarien hahmottelua/ suunnittelua

Timo_L
23.05.2020, 20:59
Jeepin orkkis u-pultit muistaakseni 14mm. Riipukkeet taitaa olla ihan vääränmittaiset jos tuollaista kikkailua piti tehdä jousien kanssa?

Googleta "xj rear cut 'n fold", mahtuu vaikka 35" pyörimään varsin hyvin.

_samppa_
23.05.2020, 21:15
Jeepin orkkis u-pultit muistaakseni 14mm. Riipukkeet taitaa olla ihan vääränmittaiset jos tuollaista kikkailua piti tehdä jousien kanssa?

Googleta "xj rear cut 'n fold", mahtuu vaikka 35" pyörimään varsin hyvin.

Joo no noi on sitte liian ohuet. Täytyy hommata paksummat.
Taoin jousia vähä liikaa. Näkee sitten kun saa auton painon päälle miten riiput asettuu ja pitääkö muuttaa. Voi olla että traction barin riipakkeenkin joutuu vielä tekemään uusiksi. Vähä hankala tossa nostimella kokeilla auto niin etupainoisesti siinä että Perää jaksaa nostaa käsin.

_samppa_
24.05.2020, 19:54
On se orkkis pultti ainakin kauppojen sivuilla tuumakoko, reilut 11mm.

_samppa_
24.05.2020, 20:00
Taka kaaret leikkelin ja vähä jo pellitinkin. Sitten soi puhelin ja Viron mies kertoi, että tilaamasi renkaat on kohta Shellillä.
Hymyssä suin ampaisin Shellille hakemaan elämäni ensimmäisiä uusia maastorenkaita.
35x12,5x17 tredapor radialit.
Toisessa kuvassa 37x12,5x15 wrangleri verrokkina.

_samppa_
24.05.2020, 20:27
Kertooko toi viimmeinen kuva jotain kyljen kestävyydestä?
Voiko näillä tieltä poistua?

Timo_L
24.05.2020, 20:30
On se orkkis pultti ainakin kauppojen sivuilla tuumakoko, reilut 11mm.

Njaah, u- pultit tosiaan taisikin olla tuumaiset, äkkiseltään katsottuna 1/2" tiheäkierteiset, eli halkaisija 12,7mm. Tukivarsissa on 14mm 10.9 vahvuiset.

_samppa_
07.06.2020, 21:06
Vanteiksi oon hommannut 120 land cruiserin aluvanteet.
Sovitin niitä takaa-akselille ja hoksasin että vaatii erikois mutterit. Mutterit löytyi, nepä ei sovikkaan kun taakse.
Patrollissa eri kierre pyöränpulteissa, kun mitsussa ja toyotassa.
Onneks Toyotan pultit sopii patrollin napaan.

_samppa_
07.06.2020, 21:27
Taka kaaret sain valmiiksi. Tankin täyttöputken vierestä hitsasin, ni syttyi massa tuleen, vaikka kaveri sumutti vettä takavalon aukosta koko ajan kun hitsasin. Palo ei sammunut vedellä. Yltyi vain. Pakko oli vähä sammuttimella tuhauttaa. Siittä alkoikin aika moinen imurointi/pesu.
Täytyy kyllä hommata hiilari sammutin.
Etuakselin purin tallinlattialle. Saa alkaa sovittamaan uutta tilalle.

_samppa_
07.06.2020, 21:41
Kartaani jumppaa kanssa ollut. Löytyi l200 kartaanin sisältä tommonen mystinen pahvikäärö?

jamba
08.06.2020, 13:08
erikoisvahva😁

mikjus
08.06.2020, 13:38
Se pahvi on äänenvaimennus tai tärinänvaimennus. En ole tollaseen koskaan törmännyt mutta nopealla googletuksella löytyi juttua.

_samppa_
14.06.2020, 16:30
Etuakselia aloitettu. Kyllä on hankalaa yrittää säilyttää orkkis geometria, kun ei mistään oikein saa järkeviä mittoja ja ei oo kyseisestä hommasta mitään osaamista.
Kyllä lehtijousellisia on tullut värkättyä.
Jotku moittii lehtijousisysteemin painoa, ni kyllä sitä kertyy ihan riittävästi kierteilläkin.

_samppa_
14.06.2020, 17:32
Täytyy vielä sitoa toi murikan päällä oleva kiinnike jousipetiin, kun saa ne valmiiksi.
Ei oikein osaa luottaa tohon murikan kuoreen, kun ei tiedä kuinka hyvin hitsi tarttuu ja se on tosi ohut tolta kohtaa. Hitsasin kyllä tommoset latat ympäri ton puslan lenkin, ni se on sidottu murikan reunaan jossa on paksulti tavaraa.

_samppa_
14.06.2020, 20:09
Tommoset jousi/iskari pedit. Täytyy vielä joku latta hitsata tohon jousen sisään tulevaan putkeen "hyllyksi" jousen alkukierrokselle ja joku kiinnitys systeemi jouselle.

_samppa_
18.06.2020, 14:19
Jousipedit valmiit ja hitsattu kiinni.
Pääsi vihdoin akselia sovittamaan paikoilleen!
Ruuvit meni paikoilleen ilman isompaa väkivaltaa.
Takajarrukilvestä Mittasin etuakseliin ni ei hirveää heittoa ollut.
Sitte saakin alkaa panhardia värkkäämään.
Renkaatkin on nyt vanteilla. Pieneltä näyttää 35" 17" vanteella.

_samppa_
21.06.2020, 00:58
Murrosjumppaa juhannuksen kunniaksi.
Kääntöpäät meni hienosti paikoilleen, ainut ettei ollut shimmejä ni joutui pellistä leikkaan lisää. Kauhea työmaa tehdä eri paksuisia, kun iso reikä ja neljä pientä tehtävä. Ei edes ollut 50mm rasiaporaa, ni joutui kuviosahalla tekeen.
Jarrusatulat liuottelin ja nuorrutin. Liukutapit puuttui toisesta satulasta. Ne tein. Banjo pultit oli jeepissä pienemmät. kun patrollin satulassa. Joutui poraamaan letkun liittimiin vajaan millin isomman reijän. Orkkis letkut riitti pituudelta, kun väänteli putket suoriksi ja teki uudet kiinnikkeet.

_samppa_
24.06.2020, 21:32
Sain auton ajokuntoon.
Napalukkoja ei vielä ole, ni nelivetoa ei pääse testaamaan, tai yhdet osittain puretut automaattiset on.
Aloin tutkimaan miten ne kasataan, mutta oli pariton määrä osia, ni otin sisuskalut pois ja laitoin vain kuoret pölysuojiksi.
Panhardin jätin toistaiseksi orkkiksen ja monta muuta pikku hommaa vielä tekemättä.
Välillä pitää kuitenkin vähä päästä koeajolle!
Ajoltaan muuten hyvä, mutta kartaani pitää kauheeta mekkalaa. Alkaa 70km/h vauhdissa tuntumaan 90 km/h on nyt maksimi marssivauhti, niin että meno on vielä miellyttävää.
Täytyy käydä tasapainottamassa kun kerkiää. Annoin ensiapua putkiklemmareilla joita siirtelin muutaman kerran kunnes tärinä rauhoittui.
Ei voblaa tai täristä/vetele rattiin eikä Muutenkaan. Renkaatkin aika hiljaiset. Vanhat kuivat 31"insat
Piti pahempaa ääntä.
Ohjauksessa on outo ilmiö kun ajaa jyrkässä mutkassa niin , että ulkokaarteen rengas käy kuopassa.
Täytyy sitä vielä tutkia ,kun on uusi panhardi. Toden näköisesti johtuu siittä. Semmoinen outo heilauhdus ratissa .
Väläyksiä ei kuitenkaan ole ja muuten ihan tarkka ohjata.
Yksi yökin kokeiltu leireillä. Aika täyteen tulee 5hlö reissukamoista.

Timo_L
24.06.2020, 22:22
Millaiset etu- ja takakardaanikulmat sinulla on, ja onko takakardanissa/ jakiksen lähdössä slip yoke (eli kardaani yhtä puuta ja liuku on jakiksen takalähdössä).
Etukardaanissa pinionin pitäisi osoittaa suoraan kohti jakista ja pinionin ja kardaanin välinen kulma olla jotakuinkin nolla.
Takana jakiksen takalähtö ja pinionikulma pitää olla samat; jos ristikoiden kulma alkaa mennä jonnekin 10° hujakoille niin tahtoo täristää vaikka olisi kardaani täysin ehjä. Silloin jakikseen slip yoke eliminator, ja pinionikulman kääntö.. pelkkä pinionikulman kääntö ei auta, koska se aiheuttaa tärinöitä.

Itse laittaisin huomattavasti levittävämmät vanteet/ lisää raideleveyttä, nythän renkaat on kilometrin verran orkkiselokareidenkin sisällä?

Ohjauksen outous kuulostaa kyllä bumpseeriltä, onko panhardi ja välivarsi samassa kulmassa ja suunnilleen yhtä pitkät? Sitten semmoinen huomio, että tuo orkkistyyppinen panhardi jos/ kun sulla on vielä se Jeepin alkuperäinen kiinni ei kestä kovin isoja kulmia. Pallonivel hajoaa aika helposti ainkakin jos metsässä rymyää vakaaja avattuna.

_samppa_
25.06.2020, 23:16
Ei oo mitään slippejä eikä yokkeja. Tuskin väärä kulma korjaantuu/paranee putkiklemmarilla. Ihan normaalit kartaanit. 2 kpl niveliä, ja kaikki haarukoissa. Kts. Aikaisempia juttuja. Pinjoneissa laipat ja kartaanit laipallisia.
Kait se väärä kulma ilmoittelisi jo pienemmässäkin vauhdissa?
Renkaat on ulkoreunalta nyt edessä muovilevikkeen reunan tasalla. Takana on kaaret ja putki oli orkkis levikkeestä 1,5 cm irti. On joo sisempänä rengas ja sais olla et.ä enemmän. Oli siinä mielessä huono vanne valinta. Ja kääntöäkin joutuu rajoittamaan.
Halusin kuitenki mahd. "Normaalin" näköisen mutta kuitenkin maastossa pystyvän kamppeen.
Kaaret ja tuleva snorkkeli tuo jo ihan tarpeeksi katu-uskottavuutta.
Aika näyttää tekeekö maastossa mitään?
Ainakin jo 31" oli ihan ok kulkine.
Mulla on kuitenkin jo rymy ryhmään vuosia kovassa käytössä ollut uskollinen joskin usein hellyyttä(murroksia) vaativa kampe.
Tällä on kuitenkin tarkoitus ajaa myös vähä hyöty ajoakin.

_samppa_
25.06.2020, 23:22
Siis niitä 6mm pulteilla olevia 1,5mm vahvoja peltiliipottimia ei ole enää missään.

Timo_L
26.06.2020, 17:37
Ei oo mitään slippejä eikä yokkeja. Tuskin väärä kulma korjaantuu/paranee putkiklemmarilla. Ihan normaalit kartaanit. 2 kpl niveliä, ja kaikki haarukoissa. Kts. Aikaisempia juttuja. Pinjoneissa laipat ja kartaanit laipallisia.

Vähän huonosti tuolta löysin kuvia kokonaisista kardaaneista ja niiden kulmista auto ajokorkeudessa, siksi kysyin.
Etukardaani on alunperin tuplaristikolla jakiksen päässä, eikä sitä kannata ainakaan muuttaa normaaliksi jos meinaa että se toimii kunnolla. Ilmeisesti on edelleen?
Takakardaani on jakiksen päässä auton iästä riippuen joko slip yokella (eli kardaanissa ei ole liukua), ja vanhemmissa on jakiksen perässä voiman ulosotto jolloin kiinnitys on laipalla ja liuku normaaliin tapaan kardaanissa. Samoin jakis on laipalla tai kiinteällä yokella jos jakikseen on asennettu slip yoke eliminator.
Nämä on siinä mielessä merkityksellisiä, että vaikuttaa kardaani- ja pinionikulmiin ja miksi saattaa täristää tai ei täristä.

Kait se väärä kulma ilmoittelisi jo pienemmässäkin vauhdissa?

Mulla on ollut joskus kardaani aika banaanilla, n.60km/h asti pystyi ajamaan ja sen jälkeen alkoi hyvin nopeasti älyttömät värinät.
Jossain välissä oli tasapainotetuilla ehjillä kardaaneilla mutta hieman väärällä pinionikulmalla käytännössä värinätön ~100m/h asti, sen jälkeen oli aivan mahdoton ajettava.
Nyt oli jotain muuta hassua (veikkaan jakiksen takalaakeria), niin 75-80km/h asti oli hyvä, sen jälkeen alkoi ihan posketon värinä.

Tietysti kiero tai epätasapainossa oleva kardaanikin täristää melkolailla, mutta tullut vuosien saatossa huomattua että ainakin XJ ja ZJ on melko tarkkoja kardaanikulmista ja kardaanien ristikoiden kunnosta jos haluaa ettei ne täristä maantienopeuksissa.

Renkaat on ulkoreunalta nyt edessä muovilevikkeen reunan tasalla. Takana on kaaret ja putki oli orkkis levikkeestä 1,5 cm irti. On joo sisempänä rengas ja sais olla et.ä enemmän. Oli siinä mielessä huono vanne valinta. Ja kääntöäkin joutuu rajoittamaan.
Halusin kuitenki mahd. "Normaalin" näköisen mutta kuitenkin maastossa pystyvän kamppeen.

Juu sillä lähinnä meinasin että on sekä metsässä että kadulla vähän tukevampi kulkemaan kun on leveämpi, ja toisaalta juuri tuo käännön rajoituksen tarve jos renkaat liian lähellä tukivarsia.
Omat XJ:t ja ZJ on olleet renkaan kyljen reunasta-reunaan reilu 190cm leveitä, kaikki kulkeneet kadulla suoraan ja nätisti. Nykyisellä kokeillut 200km/h eikä siinä mitään ongelmaa ollut :D

_samppa_
01.07.2020, 11:26
Kiitos tiedoista. Tutkitaan lisää, kun kerkiää.

_samppa_
01.07.2020, 11:41
Viimme yönä kotiuduimme koeajolta.
Reitti oli ruuhimäki- Lapinlahti (yö puskaparkissa) - kuusamo yö kaverin mökillä- Posio/puskaparkissa - rovaniemi yö kaverin luona- sevettijärvi/puskaparkissa- kaamanen puskaparkki - Ivalo kylpylähotelli- kotiin.
Kilsoja tuli kaikkiaan 2885km.
Ongelmia ei paljoa ollut. Kerran kiristin etupyörien laakerit.
Ja jarrusatula vuoti, juurikin siltä puolelta johon vaihdoin uuden o renkaan. Kaksi kertaa lisäsin nestettä.
Isompi ongelma oli kun jarrusatulan toinen liukutapin pultti irtosi ja ei löytynyt.
Mulla ei ollut yhtään varaosaa, ei edes nippusiteitä/rautalankaa tai teippiä, ni piti autosta irrotella ruuveja, kunnes totesin ettei oikeanlaista löydy. Niin otin ylemmän olkalaakerin laipasta yhden ja tein venäläisen kierteen liukutappiin.
Sovimme olkalaakerin laipan kanssa että pysyy kolmella kotiin.
Viimme yönä vielä Jyväskylässä 25km ennen kotia katkesi samalta puolelta oma tekemä tappi.
No nyt oli varaosia kontti täynnä, kun Ivalon Jounilta kävin ostamassa manuaaliset napalukot, vetarit, murrokset ja koko pyörän navat jarrusatuloineen. Kiitokset Jounille! Ja pertrille vinkistä.

_samppa_
01.07.2020, 11:53
Kuvia reissusta. Pari kertaa joutui yöleiriä etsiessä jo ottamaa ykköspakkia, kun ei ollut nelivetoa. Toinen sudittelu oli sevettijärvellä, kun ajoin pätkän kelkkauraa kahden lammen väliin yöksi ja toinen kun seurattiin kaamasessa katkoviivaa joka päättyi lammelle. Jouduin kääntymään reitti muuttui ihan offireitiksi.

_samppa_
01.07.2020, 12:21
Paljo ilmeni koeajolla työlistaa, mitä pitää vielä tehdä.
Toi pykeija Norjassa oli kyllä yksi hienoimmista paikoista, mitä oon ikinä nähnyt!!
Vaikka monessa maassa tullut käytyä.

antti_boy
01.07.2020, 12:25
Kyllä norja on hienoa seutua, ittekki tullu ajeltua Kirkkoniemestä Mo i Ranaan asti rannikoa kierrellen. Ja vähän vaikka missä pohjois norjassa. Autona korotettu audi a4 quattro, että ei ihan offia mutta kuiten myös pikitien ulkopuolella. Ja pääasiassa teltassa yövytty. Kova suositus myös täältä

_samppa_
04.07.2020, 20:50
Tänään kävin ajelemassa Laukaassa. Ei tullut otettua kuvia.
Eilen illalla laitoin eteen pohjaanlyöntikumit ja jousien päälle kumi lätkät. Rajoitin ohjausta ja aamulla vielä taakse pohjaanlyötikumit.
Asensin manuaaliset napalukot. Niitä laittaessa huomasin ettei toinen toiminut kunnolla vaan hyppi yli. Laitoin 2mm shimmin murroksen tulevaan kruunuun, ni alkoi pitämään.
Havaintoja tuli että vanteen et. Haittasi, kun kääntöä piti rajoittaa , ni ei saanut otettua aina ajolinja jota yritti.
Pohjaanlyöntikumit vaati lisä tarkastelua. Edestä kuskin puolelta kuului outo pauke. Ei oikein selvinnyt hyppikö nappis yli vai oliko murros joka paukkasi.
Renkaat oli kovalla hyvät. Vaikka painetta oli 1bar,.kun ei ole bed lockeja.
Mudassa auttamatta liian kapeat.
Takalukon kun saa peliltään, ni helpottuu kivikossa ajaminen huomattavasti.
Varmaan auttaa pehmosessakin vähä.
Kyllä täällä nyt voi pikku parannuksilla safaria ajaa.
Kilpuria ei pitänyt koskaan tullakkaan.
Tiellä kuitenkin mukava, ni voi käydä ajamassa vaikka jossain kauempanakin safarilla.
Akku täytyy kans toinen laittaa. Vinssatessa meinasi sammua.

Heguli
05.07.2020, 05:47
Tänään kävin ajelemassa Laukaassa. Ei tullut otettua kuvia.
Eilen illalla laitoin eteen pohjaanlyöntikumit ja jousien päälle kumi lätkät. Rajoitin ohjausta ja aamulla vielä taakse pohjaanlyötikumit.
Asensin manuaaliset napalukot. Niitä laittaessa huomasin ettei toinen toiminut kunnolla vaan hyppi yli. Laitoin 2mm shimmin murroksen tulevaan kruunuun, ni alkoi pitämään.
Havaintoja tuli että vanteen et. Haittasi, kun kääntöä piti rajoittaa , ni ei saanut otettua aina ajolinja jota yritti.
Pohjaanlyöntikumit vaati lisä tarkastelua. Edestä kuskin puolelta kuului outo pauke. Ei oikein selvinnyt hyppikö nappis yli vai oliko murros joka paukkasi.
Renkaat oli kovalla hyvät. Vaikka painetta oli 1bar,.kun ei ole bed lockeja.
Mudassa auttamatta liian kapeat.
Takalukon kun saa peliltään, ni helpottuu kivikossa ajaminen huomattavasti.
Varmaan auttaa pehmosessakin vähä.
Kyllä täällä nyt voi pikku parannuksilla safaria ajaa.
Kilpuria ei pitänyt koskaan tullakkaan.
Tiellä kuitenkin mukava, ni voi käydä ajamassa vaikka jossain kauempanakin safarilla.
Akku täytyy kans toinen laittaa. Vinssatessa meinasi sammua.

Suosittelen myös tehokkaampaa laturia, vinssaus kuluttaa melkoisesti sähköä.

_samppa_
03.09.2020, 14:33
Jotain pientä taas puuhattu. Etu kartaanin lähdön irroitin, kun oli vähä klappia. Kaks kartaanin ruuveista oli nylpätty ja pihtilöillä ei mahtunut avaamaan. Hitsasin lenkkiavaimen pulttiin ja kun sai löysättyä, ni käänsin pihdeillä auki. 2 kpl meni lenkkiavaimia :) keski ruuvi oli aika löysällä. Kiristin kunnolla, ni jäi sopivan tiukaksi.

_samppa_
03.09.2020, 14:38
Ajeltu on kovasti.

_samppa_
03.09.2020, 14:48
Talalukon sain toimimaan. Laitoin bilteman pilipalikompuran
Ja danfossin painesäätimen joka starttaa 1,2bar ja katkaisee 2bar, sekä varmuudeksi paineenalentimen 2,2bar. Olis kannattanut ton alentimen sijaan laittaa 2,5bar varoventtiili. Painesäiliöksi tuli tommonen joku vanha öljy/vedeneroitin. Sitte tuli mankku joka tyhjää linjan kun lukko pois päältä.
Käyttö on 1-0-2 kytkimellä.
Kasasin romut hienosti nippusiteillä verkkolevyyn. Aikani rakennelmaa autoon sovitettuani katkoin nipparit ja sulloin vehkeet takakontin verhoilun taakse piiloon.

_samppa_
03.09.2020, 14:55
Kiinteää renkaantäyttö kompuraa en asenna.
Oli kyllä tarkoitus, mutta savonkeisari hiluksimikko tuli käymään ja toi kotiin toimitettuna hienoon salkkuun pakatun kompuran. Jätän irralleen, niin voin käyttää muissakin autoissa.

_samppa_
03.09.2020, 15:03
Janoinen apukuski on aina ollut pelottava ajatus.
Taas biltema pelasti! Pysyy apukuskin verensokerit kunnossa. Kuski sai samanlaisen.

_samppa_
03.09.2020, 15:11
Tositoimiin pääsi takalukkoa testaamaan viimme lauantaina, kun Lassi järjesti ystävällisesti ajot Korpilahdella. Mukavasti toi lukko lisää kulkua, vaikka vieläkin sai vinssailla. Akku kyykkäsi edelleen vinssatessa. En ole siihen kerinnyt puuttumaan. Oli hyvät ajot ja uuttakin reittiä tehtiin.

_samppa_
03.09.2020, 15:16
Peilit karsiutui taas. Oon jo hommannut hj.n peilit, mutta vielä asentamatta.
Leimakin loppui. Laitoin auton seisontaan. Nyt ei ole käyttöä. Retroon lähden hj.lla.
Saa vihdoin takajortaanin painotukseen ja taas voi jotain pientä rakennella.

_samppa_
03.09.2020, 15:18
Lisää

_samppa_
16.09.2020, 22:01
Ihmettelin että korpiahon safarilta kotiin ajaessa ohjaus tuntui vähä omituiselta. Tänään huomasin että ohjausvarsi oli vääntynyt ja kierteen halkaistun osan panta otti kiinni panhardin kiinnikkeeseen.
Suoristin ohjausvarren ja samalla vaihdoin peilit. Nyt näkee. Vanhat olikin jo moneen kertaan rikottu ja korjattu ja toisessa lasikin halki.
Aika hyvin jää peilit kaariputken taakse. Katsotaan miten pitkään pysyy ehjänä.

mikjus
17.09.2020, 07:45
Mulla jää kanssa hodarissa peilit just hyvin kaaren taakse käännettyinä. Muuten varmaan sais vaihdella aika usein.

Minkälainen paineenalennin sulla on tossa paineilma systeemissä. Voisin kanssa harkita laittavani sellasen hodarin takalukkoon. Bjssäkään ei ole mitään mutta ARBin suositus onkin 6-10 bar joten ei tarvitsekkaan.

_samppa_
17.09.2020, 08:56
Tommonen samanlainen jostain kompurassa otettu letkupaineen säädin.

_samppa_
15.10.2020, 11:07
Piti katsastusremppaa aloittaa. Leima jo tosi pitkä.
Eipä isoja olisi, mutta nekin jäi aloittamatta.
No tuli kuitenkin testattua 39x18x15 bokkereita.
Kohtuu pienellä sais nuo sopimaan. Pystyi kuitenkin testaamaan välitystä. Aika hiljaa sillä pääsee noilla 39".
Madallettu jeeppi :)

Timo_L
15.10.2020, 11:35
No tuli kuitenkin testattua 39x18x15 bokkereita.
Kohtuu pienellä sais nuo sopimaan. Pystyi kuitenkin testaamaan välitystä. Aika hiljaa sillä pääsee noilla 39"

No ei mielestäni kovin pienellä, kun edes 35 x 12.50 renkaat ei mahdu joustamaan kunnolla sisään edessä ilman että tekee aikalailla reilusti tilaa moneen paikkaan ja tuuppaa akselia edemmäs. Takanakin 39" vaatii jo akselin siirtämistä taaksepäin jos hyvän haluaa.
Tietysti jos ei tarvitse enempää kuin 5cm sisäänjoustoa niin sitten kai nuo isommat boggeritkin menee helposti.
Paljonko akseleissa on välitys? 5.13 tai 5.38 (tai mikä siihen liki osuukaan noissa japsiakseleissa) olisi aika hyvä 39" renkaalle että menisi siedettävän hiljaa pikkupuolella. Mielummin tosin vielä joko 4:1 jakiksen välitys tai tuplajakis.

Hyvältähän nuo isot boggerit näyttää XJ:n alla :)

_samppa_
16.11.2020, 21:05
Välitys 4,88 etuakselia siirretty eteenpäin 5cm ja takaakselia jotain 1,5-2cm taaksepäin en muista nyt. Voi olla tuolla jossain aikaisemmissa jorinoissa.
Joo ihan huvikseni kokeilin. Vaatishan se vähä puuhastelua ja sisäänjoustoa ei saa.

_samppa_
16.11.2020, 21:17
Nyt on retron jälkeen ollut vähä hiljaista. Työlista vain kasvaa koko ajan.
Retrossa hajosi hj.n kytkimen pääsylinteri ja auto Hyökki välillä puita päin kytkin pohjassa. Vapaalle ei jaksanut kepistä vetää, kun oli veto päällä. Piti sammuttaa auto että sai vapaalle ja lisää nestettä säiliöön.
Keulan kulmat sai vähä siipeensä ja karjapuskuri meni rikki.
Ei ole nyt löytynyt intoa sitä parsia. Rcv.n vetarit ja murrokset tilattu, ni katotaan kun ne tulee jos sitten ottaisi sen tarkempaan tutkiskeluun.

_samppa_
16.11.2020, 21:23
39" Jumalrenkaita tuli tontille lisää. Uudessa sarjassa 2 suht.hyvää ja vanhassa myös. "Uudet" vaan 16,5" reijällä
Ja väärällä jaolla. Jos jollain 16,5" japsijakovanteet, ni olen kiinnostunut ei tarvisi noista mukana tulleista alkaa askartelemaan. Kiitokset ugly hj.lle!
Nää siis tulossa hj.seen

_samppa_
16.11.2020, 21:27
Vähä jeepin katsastushommiakin tehty.
Ohjausiskari ja kallistuksen vakaaja löysi paikkansa.

_samppa_
16.11.2020, 21:31
Yks tukivarsikin tuli uusittua. Vanha oli jo vähä huono. Uusi tuli nopeasti 4x4partsilta. En viittinyt ostaa varalle asti. Vähä mietinnässä ne vahvistetut.

_samppa_
16.11.2020, 21:34
Kuinka paljon mahtuu paskaa jarrurumpuihin....?
No ton verran.
Ei saisi kyllä mitenkään itse tungettua noin paljoa vaikka yrittäisi.

_samppa_
16.11.2020, 22:26
Valoja testatessa huomasin että rekkarivalo sammuu kun jarruvalot syttyy. Onkohan vika vai ominaisuus?
En ole aikaisemmin huomannut?

HJ60
19.11.2020, 21:42
Kuulostaa maadoitusvaivalta.

_samppa_
20.11.2020, 17:09
Leima tulla tupsahti. Muuten ei ollut sanomista, mutta liian korkea. Kävin onneksi aamulla, kun on vapaapäivä, niin kerkisi käydä madaltamassa 50mm ja Uusintakatsastukseen.
Otin jousen yläpäästä korotus kiekot pois ja takapakoista 2lehteä. Kartaanin juristus ei muuttunut mihinkään, eli olen edelleen toiveikas että tasapainotus voi auttaa. Kunhan saisi aikaiseksi vietyä pajalle.
Nyt on kaaret merkattu otteeseen.
35" kyselin, muttei luvannut. Sanoi että on 51mm suurinta sallittua isompi. Katsoi oikein kirjasta.
Josko nuo uudet säännöt tulisi voimaan, niin voisi saada renkaatkin otteelle.

Northern
20.11.2020, 17:42
Leimaus luokkaan M1G tai N1G niin on 150mm kokonaiskorotusvara... olisit saanut pitää jousi korotukset, mutta 35 sista en uskalla sanoa mitään. Mun xj on N1G, eli täysin mahdollinen luokka👍

_samppa_
20.11.2020, 18:49
Olis se korotus saanut olla, mutta olis joku todistus pitänyt olla että on tohon autoon ja pyörän suuntauslappu.
Päästin itseni ja katsurin helpommalla kun kävin madaltamassa. 10.15 oli eka aika ja toka 14.30. Tunti meni matkoihin.
Sitte kun tässä rikastuu, niin täytyy ostaa joku korottava alusta ja muutoskatsastaa.
Ei nyt kuitenkaan maksanut muutakuin vaivaa ja uusinnan 20e ja sai homma alta pois.

Northern
20.11.2020, 19:15
Ah joo joku TUV lappu olisi varmaan tarvittu... rough country vietereissä tulee mukana selitys, kopsu varmaan löytyy jos joskus jatkossa tarvitset👍

Timo_L
20.11.2020, 21:38
Ah joo joku TUV lappu olisi varmaan tarvittu... rough country vietereissä tulee mukana selitys, kopsu varmaan löytyy jos joskus jatkossa tarvitset👍

Ei tarvitse mitään TÜV- lappuja, ei ole tarvinnut vuosikausiin. Riittää kun on vaikka printti valmistajan sivuilta missä selviää mihin automalliin tarkoitettu.
Tai sitten riittävä selvitys että jonkun muun auton osat käy omaan kulkineeseen (akselimassat, konetehot yms..).

_samppa_
14.12.2020, 19:16
Pähäman pikkujoulusafarilla tuli viikko sitten käytyä.
Takaisin ajo oli aika ikävää. Tiessä jos paha ura tms. Ni joutui tekemään neljä ohjausliikettä puolelta toiselle.
Kyllä nyt vielä kaista hyvin riitti. Panhardissa molemmissa päissä monta milliä väljää ja ohjaussimpukan puoleisessa nivelessä myös vähä.
Kohta varmaan pitää toi panhardi tehdä uusiksi.
Apparin puolen takajousikin kaipaa huomiota. Auto vinossa ja pohjaa helposti.

Idän ja lännen välinen iänikuinen köydenveto jatkui metsässäkin.

_samppa_
14.12.2020, 19:26
Renkaisiin ruuvasin "nastoja" vetelin 12mm jotain ruuveja.200kpl/rengas.
Täytyy ottaa pois jos näyttää että kannat kuluu sileiksi.
Ei tohon paljoa kilometrejä talven mittaan tule.
Hyvin kyllä puree jäähän.

_samppa_
03.01.2021, 18:53
Tuli snorkkeli tehtyä. Tuumailin vaikka minkälaisia
Vaihtoehtoja, mutta ei oikein järkevää ilmanputsaria, joka olisi sopinut konehuoneeseen löytynyt, niin tein tommosen.
Harmi ettei tullut ostettua kaupallista tuotetta ennen kaarien tekoa. Enää ei jaksanut kaaria alkaa leikkomaan.
Suodatin bmw 200hp 3l moottorista. Ei pitäisi ahdistaa.
Luulin että tulisi hienot imuäänet tolla systeemillä, muttei
Muuttunut mitenkään.
Putki on rosteri sadevesiviemäriä 76mm ja putsarin suojapelti
Jotain tosi ohutta valaisimessa otettua alumiinipeltiä.

_samppa_
12.01.2021, 18:18
Kaakkolammen kierrolla Viitasaaren suunnalla tuli käytyä snorkkelin koeajoa suorittamassa. Vesi esteitä ei ollut, mutta todella hienoja maastoja. Kiitokset maanomistajalle.
Panhardi projekti edelleen lattialla, mutta ihan hyvä oli ajella, kun kiristi vanhasta väljät pois kuormaliinalla maantiesiirtymillä.
Taakse apparin puolelle laitoin yhden lisälehden, kun auto oli vinossa. Se auttoi.
Toinen ylätukivarsi piti kans nopeasti tehdä jostain paskaraudasta, kun uus kesti yhden safarin.
Ei kyllä konttorilla kelpaa, mutta ei kyllä väänny enää :)
Pari incar videota.
https://m.youtube.com/watch?v=BVqEnWPHmso
https://m.youtube.com/watch?v=gd2FpxvkR80

wikke
12.01.2021, 18:42
Panhardi projekti edelleen lattialla, mutta ihan hyvä oli ajella, kun kiristi vanhasta väljät pois kuormaliinalla maantiesiirtymillä.


???

_samppa_
12.01.2021, 19:26
Tossa hyvää revittelyä.

https://m.youtube.com/watch?v=mBR2SN_H3Q8

_samppa_
30.01.2021, 23:54
Tänään oli Laukaassa ajot. Ei oikein 35" enää päässyt.
Vaikka ajoin viimmeisenä.
Vähän matkaa umpihankea ja eka oja jossa reittiä avanneesta rj.stä hajosi takaperä. Siittä ajoin yli ja käännyin takaisin.
Lähdin kotiin saunan lämmitykseen.

https://www.youtube.com/watch?v=yS6v3tLVxQE
Tossa mitä jäi talteen.

_samppa_
30.01.2021, 23:58
Lyhyt kolmonen ja kaasu ihan pohjassa just ja just pääsi etenemään.
Metsässä kun kääntyi ja pakitti umpihankeen jossa kiviä ni joutui jo vinssillä nyppäämään.

_samppa_
11.04.2021, 14:21
Oli jeepin kanssa vähä ongelmia, kun alkoi esiintymään nykimistä kiihdyttäessä. Lisäksi kone rallatti niinku olisi justiin leikkaamassa kiinni.
Eka kuuntelin että ääni tulisi venttiileistä, mutta tarkemmin tutkittuani havaitsin että jakajassa oli rajusti klappia.
Uutta jakajaa ei ollut saatavissa, kun yli kuukauden toimitusajalla, mutta onneksi jamantilta sai käytetyn. Muutamassa tunnissa tuli Jyväskylän matkahuoltoon.
Kuvassa kiinnileikannut jakaja ja "uusi" jakaja jonka putsasin.

_samppa_
11.04.2021, 14:29
Rallatus väheni, mutta edelleen kuullosti että kohta leikkaa kone kiinni.
Otin apulaitehihnan irti, niin tuli hiljaista.
Parin ohjurin laakerit ihan kaput. Toisen kun irroitti, niin meni palasiksi. Kiinnityspultti piti enään laakeria kasassa.
Tilasin uudet ohjurit ,vaikka laakerit olisi saanut vaihdettua.
Harmi vain että uusista toinen oli muovinen ja kiinnitysputin prikkaa joutui muokkaamaan. Täytyy varmaan kunnostaa tuo rautaa oleva jossain vaiheessa. Tuntui se muovinen aika rimpulalta.

_samppa_
11.04.2021, 14:37
Sain uudet ohjurit paikoilleen ja samalla uusin moniurahihnan. Lähdin koeajolle, niin nykiminen jatkui.
Vaihdoin tulpat. Ei auttanut sekään.
Uusin myös pyörijän ja jakajan kannen, muttei auttanut sekään.
Pitkään vikaa etsittyäni, huomasin vähän kuin vahingossa että yksi tulpan johdoista oli poikki. Haju paljasti. Oli niin sopivasti tulpanhatun kumin kohdalta, ettei huomannut edes tulppia vaihtaessa.
Vanhat tulpatkin oli kaikki aika saman näköisiä.
Laitoin jonku vanhan tulpanjohdon tilalle ja tienpäälle.
Käyntihäiriöt hävisi.
Tilasin uudet johdot.

_samppa_
11.04.2021, 14:41
Peruutus kamera ja lisäpakkivalot on ollut hyllyssä jo useamman kuukauden. Vihdoin sain aikaiseksi laittaa paikoillleen.

offroadjouni
11.04.2021, 20:33
Peruutus kamera ja lisäpakkivalot on ollut hyllyssä jo useamman kuukauden. Vihdoin sain aikaiseksi laittaa paikoillleen.Olen monta vuotta miettinyt peruutuskameran asentamista Wrangleriin, etenkin Venäjän reissuilla olis hyvä kun auto on lastattuna kattoon asti ja sivupeilit kuraiset. Luulen että monta puuta päin peruuttamista olisi tuolla voinut välttää.

mikjus
12.04.2021, 12:01
Peruutuskamera on kyllä ihan ehdoton näissä isommissa vehkeissä varsinkin. Mitään ei näe muuten taakse. Kummassakin autossa sellainen on mutta BJ:ssä voisi laittaa taustapeilin päälle jonkun kameran vielä erikseen kun "takalasista" ei koskaan näe läpi. Pitäs vaan etsiä hyvä ja toimiva malli.

_samppa_
21.05.2021, 22:21
Sain vihdoin aikaiseksi vietyä kartaanin tasapainoitukseen. Koneistamolta soitettiin ja sanottiin että heitto on niin suuri ettei välttämättä onnistu tasapainotus. Heillä oli sorvi rikki niin ei pystynyt oikaisemaan. Asiallista että kysyi yritetäänkö kun onnistuminen oli hieman epävarmaa.
Saivat painoitettua. Aika kasan joutuivat hitsaamaan.
Kävin ajamassa, niin 120km/h oli vielä ihan hyvä ajaa kartaanin puolesta. 100 km/h riittää hyvin marssivauhdiksi. Kilsoja ei kuitenkaan hirveästi tule.

_samppa_
27.05.2021, 09:56
Sain panhardinkin viimmein tehtyä. Oli aika hankala homma tehdä rungonpään kiinnike, kun runkoaisa vinossa sivusuunnassa ja pystysuunnassa panhardin kiinnikkeeseen nähden. Kaupassa on järkihintaan siirtosarjoja ja lenkki/lenkki panhardeja, mutta akselia siirretty eteenpäin, ni en viitsinyt ostaa kun todennäköisesti ei olisi bolt on osaa löytynyt.
Tanko on lyhennetty pajeron lenkki/lenkki. Lyhennyksen yhteydessä laitoin orkkis tangon sisälle toisen vahvikkeeksi. Hitsasin vielä katkaisusauman molemmin puolin 2kpl tulppahisauksia, saumaa varmistamaan.
Ajoltaan tuli hyvä ja yläkiinnikkeessä on varaa laskea alaspäin, jos innostuu vielä korottamaan.

_samppa_
31.05.2021, 19:51
Vähän vielä varmistin panhardin akselinpään kiinnityspulttia.
Edellinen löystyi pari kertaa. Kiristin vain ajattelin että kierre huono.
Uutta tehdessä huomasin että on kuin työkalulla kääntäisi pulttia auki. Läpipultti ja nylokki mutteri olisi ollut toimiva, mutta tohon ei pysty laittamaan.
Vanhassa oli 10mm ja uudessa on 16mm pultti, niin puree entistä kovemmin pulttiin.
Saattoi kyllä olla että aukesi koska yläkiinnike 6cm orkkista taaempana,kun akselia siirretty. väännätti sivusuunnassa aika paljon.
2,5 cm on nyt kierteessä pituus. Ajelin n.200km ja ei ollut löystynyt, mutta tein vielä kuvan mukaisen varmistuksen 3mm pellistä. Pulttikaupoista ei valmista löytynyt.

_samppa_
30.07.2021, 10:51
Eipä paljon tallissa ole viimeaikoina tapahtunut. Eilen aloin la puhelinta asentamaan ja meinasin tehdä vähä perushuoltoja yms.
Kerkesin la.n asentamaan, niin rouva tuli perheen käyttöautolla pihaan melkoisen metakan saattamana.
Oli pakoputken joustoosa hajonnut. Sitä uusiessa sitten loppu ilta vierähti.
Tasan samoilla kilsoilla hajosi e39 ja nyt e61 joustoosa molemmissa kesti 280tkm.

La.ksi valikoitui pienin mahdollinen ja antenniksi 33cm kumipatukka. Lähinnä letkassa ajaessa jos yhteys pelaa niin se riittää.

_samppa_
02.09.2021, 08:55
Jotain pientä taas. Olihan lujassa kiinni, joutui repimään ihan tosissaan, että sai irti. Pari ruuviakin katkesi.
Vanha korkkitiiviste oli niinkun jarrukengästä olisi pintaa irrottanut. Soitin jo rebel miehelle, että onko joku kikkakolmonen liuotin tms. Jolla lähtee, mutta ei ollut.

Timo_L
02.09.2021, 09:21
Jotain pientä taas. Olihan lujassa kiinni, joutui repimään ihan tosissaan, että sai irti. Pari ruuviakin katkesi.
Vanha korkkitiiviste oli niinkun jarrukengästä olisi pintaa irrottanut. Soitin jo rebel miehelle, että onko joku kikkakolmonen liuotin tms. Jolla lähtee, mutta ei ollut.

En tiedä mitä Jeep on noille 4.0:n öljypohjille tehnyt kun ovat laittaneet paikalleen, omasta kuutoskoneesta aikanaan kun irrotin niin sitä sai ihan kirjaimellisesti vääntää irti sorkkaraudalla sekä puukolla lipan ja lohkon välistä vasaralla hakaten.
Hioin silloin rälläkällä rosterisella piikkitukalla vanhat tiivisteet öljypohjasta, ja lohkosta jämät piti naputella varovasti puukolla ja loput pehmeällä hiomatyynyllä.

5.9 kasikoneesta lähti öljypohja todella nätisti ihan vain kiinnityspultit irrottamalla :eek:

ToniB
02.09.2021, 09:37
Mä luulen, että se 4.0:n öljypohja on niin kiinteästi kiinni, johtuu siitä, että se pitää sitä lohkoa suorana...

_samppa_
15.09.2021, 21:11
Välillä hj.n kimpussa. Jeeppiin tullut laitettua japsi osia, ni tasapainoksi välillä toyotaan jenkkiosaa.
Rcv.n vetareita ja murroksia aloin laittamaan. Toisella puolella oli normi homma, kun olen sen jo modannut mieleiseksi, mutta toinen puoli onkin vähä kovempi homma.
Tein pyöränlaakerille rasvanipan paikan johon laitoin tulpan. Helppo rasvata laakerit purkamatta, kun vaihtaa tulpan tilalle nipan ja ottaa vain nappiksen kannen irti.
Uusin samalla laakerit ja Stefan.
Olkaakselia kun aloin laittamaan paikoilleen totesin jarrukilvestä leikatun shimmin olevan niin ruosteinen, että jouti roskikseen. Jos sitä ei ole ni pölytiivistettä ei saa paikoilleen. Muistelin että tontilla olisi parempi.
Pitkään etsittyäni löysin sopivat shimmit peltilevyyn piilotettuna.
Koko loppuilta vain vierähti niitä akkukoneella ja rälläkällä esiin kaivaessa.

_samppa_
16.09.2021, 18:36
Tänään ei paljon kerinnyt. Jotain kuitenkin.
Hyvin toimii pyöränlaakerin rasvaussysteemi.
Tein myös ylemmälle kääntöpään laakerille rasvanipan.
Orkkis tulpan paikalla olikin nippa, mutta ei rasvaa kunnolla laakeria vaikka kuinka pumppaa vassua kääntöpäähän.
Viilasin uran kääntävarren isompaan tappiin ja porasin reijän.
Toisella puolella noin ja toimii hyvin. Nyt osuu suoraan oikealle kohdalle.

_samppa_
16.09.2021, 18:46
Laitoin ton pölytiivisteen ja sen alla olevat shimmit ruuveilla kiinni, jos joutuu murroksen vaihtamaan, kun on noi reijät tehty joista saa murroksen vaihdettua laakeria purkamatta.
On helpompi kun ei tarvi montaa osaa asetella kohdilleen.
Viimmeksi vain vaihtaessa tippui kaksi ruuvia jarrulevyn ja olkaakselin väliin, ni joutui kuitenkin laakerin purkamaan.
Siittä viisastuneena on lyhyt jappiputken pätkä pakissa jonka tökkää eka reikään, ennenkuin avaa/kiinnittää pulttia. Pultit on vaihtunut koviin kuusiokantaisiin.

_samppa_
16.09.2021, 18:49
Vielä kuva tosta "pika" murroksen vaihto reijästä.

_samppa_
22.09.2021, 20:59
Tänään sain nippuun. Laitoin kovan 12mm pultin kääntöpäähän. Tein eka kierteen ja laitoin ruuvin lukitteen kanssa kiinni, lisäksi mutteri ulkopuolelle, sekin lukitteella kiinni.
Hitsasin lapun kääntövarren kylkeen.
Nyt on viidellä pultilla kiinni ja lisäksi heitin orkkis pinnapultit pois ja laitoin tilalle kovat normi pultit.
Laitoin samalla uudet kääntöpään tiivisteet.
Olkalaakerit löytyi tamgearssilta ne loivemmat orkkista vastaavat. Vetarin stefaksi se paranneltu versio.
Nyt on kaikki uutta. Jos nyt hetken edes taas kestäisi.

_samppa_
18.10.2021, 07:19
Lauantaina pitkästä aikaa jeepillä maastossa.
Muuten tullut kyllä kilometrejä mittariin!
Pikku video.
https://youtu.be/2eGIUrgPdTo

_samppa_
03.01.2022, 21:13
Jotain pientä pitkästä aikaa.
Lähinnä veturin hommia on jeeppi hoidellut viimmeaikoina.
Maastossa parit ajokerrat käynyt hj.lla pähäman 30v juhla Safari ja pikkujouluajot.
Rassaaminenkin jäänyt vähiin. Syyläri ja uudet etujouset ollut hyllyssä jo varmaan pari kuukautta.
Leima loppui 20.11. Pitää alkaa vähä tekemään leimaremonttia.

_samppa_
06.01.2022, 13:40
Jouset vaihdoin eilen. Vähä kyllä sapetti, kun uudet oli 3" korottavat ja tarkoitus oli päästä 50mm korotus plokeista eroon, kun häiritsivät katsastusmiestä viimme leimalla. Vanhoissa jousissa ja uusissa oli vain n.40mm korkeuseroa.
Ilmeisesti vanhatkin olivat jotku korotusjouset.
Jätin plokit kuitenkin pois toivossa, ettei uudet jouset menisi kasaan yhtäpaljon kuin vanhat.
No ihan yhtä korkealle ei jäänyt, mutta noilla mennään nyt.
Samalla tuli asennettua kallistuksenvakaaja. Joutui vähän rälläköimään kesällä tehtyä panhardin kiinnikettä että sopi paikoilleen.
Ja yksi uusi tukivarsi tuli myös vaihdettua. Milloinkohan sitä saisi hommattua ne vahvistetut...

_samppa_
06.01.2022, 13:47
Eilen kun yritin ajaa auton ulos tallista, ni ei lähtenyt käyntiin, ei edes luvannut.
Joskus kesällä teki saman. Silloin vein talliin ja ei tullut kipinää. Muutaman päivän päästä lähti normaalisti käyntiin. Olin ajanut konepeltisyvyydessä ja pessyt moottorin painepesurilla. Oletin että jossain oli kosteutta.
Nyt auto oli kuiva ja seissyt tallissa jonkun aikaa.
Vika löytyi. Tai en tutkinut vielä tarkemmin, mutta ruuvarilla kun painoi Puolaa, niin lähti käyntiin ja kun hellitti ni heti sammui. Täytyy tutkia missä huono kontakti kun kerkiää.

_samppa_
05.03.2022, 19:51
Ei ihme ettei oikein puola saanut maita. Toinen kiinnitysruuvi puuttui kokonaan ja toinen oli löysällä ja umpiruosteinen.
Hioin pinnat puhtaiksi ja laitoin joka pintaan vaseliinia, kun en kuparitahnaa löytänyt mistään, vaikka tiedän sellaista tontilla olevan.
Kait se vassukin vähä estää hapettumista ja suojaa vedeltä.
Laitoin vielä 6mm2 kaapelilla lisä maadoituksen kiinnitysruuvin alle.
Sisävalotkin on hävinnyt talven mittaan, kun ajettu muutaman kerran, sitten lumien tulon.
Nekin jonkun tutun ojaan ajon takia. Käyty vinssi hommissa. 😂 no eipä ole tarvinnut tankata sitten syksyn.
Katsotaan montako kk menee, ennenkuin viitsii leimata tai ettiä kadonneita sisä valoja....

_samppa_
05.03.2022, 20:27
Sisävalotkin löytyi. Oli sulake palanut . Vaihdoin uuden ja kesti.
Olisko liittynyt jotenkin noihin maa ongelmiin? Aika näyttää.
Kävin offaamassakin. Kaks auton mittaa pääsi ja kovalla hieromisella takaisin tielle.
Muniin asti lunta. Osin kyllä nousi hangen päälle.
Ootellaan kevättä.

_samppa_
29.10.2023, 16:49
Laitetaan tänne jotain pitkästä aikaa. Vähiin on jäänyt ajot lähiaikoina. Jeeppiä yritin keväällä katsastaa pariin kertaan, muuten olisi mennyt ekalla läpi, mutta päästöt ei mennyt eikä tokallakaan. HC arvo korkealla vaihdoin lambda anturin, ja pakoputken tein uusiksi jo aikaisemmin, etsin alipaine vuotoja, vaihdoin tulpat yms. Mutta ei asettunut. Hitsasin myös toisen takajousen etummaisen korvakon kohdalle uutta lattiaa puol neliöö ja vähä helmoja. Toinen puolikin edessä lähivuosina.
No leima jäi saamatta, mutta kevään ajot tuli ajettua ralli paukkeen säestäessä. Moottorilla kun jarrutti ja löi lämän tiskiin, ni komiasti pakkui kuin ralliauto. Nyt on taas talvijemmassa odottamassa omaa aikaansa. Heikkoina hetkinä jopa harkinnut myyntiin laittamista, mutta järki kuitenkin voittanut toistaiseksi ja jeeppi pysynyt talossa.

_samppa_
29.10.2023, 17:06
Hj on kans saanut levätä. Viimeksi ajettu retro 2022 ja nyt heti perään retro 2023. No on sillä sentään välissä vedetty puita yms. Traktorin hommia hoidettu. Retro loppui ennenaikaisesti polttoaineen saanti ongelmaan. Ei saanut löpöä kun oli jyrkässä rinteessä etuperin. Ilmeisesti 40 vuotias siirtopumppu ei jaksanut enää nostaa polttoainetta. Siihen sain vihdoin aikaiseksi tehtyä kauan kaivatun muutoksen ennen kisaa. Levyjarrut taakse ja kaikki uudet letkut ja osa putkista. Piti laittaa pajeron levy ja Volkkarin satula, että olis saanut käsijarrun samalla, mutta ei mahtunut millään 15" vanteeseen. Laitoin sitten hj.n etusatulat myös taakse. Tätä tuskin tulee enää katsastettua kun venäjän reissuja ei enää ole ja jos mennään ni todennäköisesti saadaan kyyti ja varusteet "talon" tarjoamaan. Oli kyllä kiva ajaa kun auto pysyi jyrkissä rinteissä aika kevyellä jarrun polkemisella, kun ennen ei pysynyt ollenkaan. Olisi toikin muutos pitänyt tehdä jo vaikka 15 vuotta sitten. Pajeron levy sopi heittämällä ja satulan kiinnitysraudan tein niin että kävi pulttaamalla akselin jarrukilven kiinnitys ruuveihin. Saahan tähän vaikka kartaani käkkärin jos joskus vielä katsastaa.

_samppa_
08.10.2024, 20:21
Päivitetään tänne taas pitkästä aikaa kuulumisia, kun nyt on vähä tapahtumiakin taas ollut.
4.9. päättyi noin 20 vuotinen taival hj.n kanssa ja se lähti uudelle innokkaamalle käskyttäjälle. Ei vaan aika riitä kaikilla leluilla leikkimiseen ja vehkeet rapistuu pihaan jos ei niitä käytä.

_samppa_
08.10.2024, 20:29
Retro 2024 tuli ajettua jeepillä. Valtava hatun nosto taas järjestäjille. On kyllä todella hyvin järjestetty ja mukava tapahtuma. Piti vaan hengailla rauhassa mukana, mutta aamuyön väsymys ja yksi battery liikaa tempaisi aika ajoin kisahuumaan ja siitä jäikin pajoitettavaa. Kylkiputki repesi irti ja "runko" sai vähän turhan monta lommoa lisää, sekä kuskin ovikin meni vähä lommolle. Piti ottaa niin rauhassa ja lunkisti ettei vaurioita tulisi. Netistä kaapattu jonku ottama hieno kuva todisteeksi. Itse ei tullut kuvattua.

_samppa_
08.10.2024, 20:47
Sitten vois laittaa tommosesta käyttisprojektistakin tänne vähä juttua, vaikka ei offiautoa tästä tule. Maksimi rengaskoko tarkoitus pitää 31" eli kyseessä Hilux ln110 minkä ostin moottori vikaisena. Autossa hyviä puolia oli että runko on kova ja hitsaamaton, poikittaispalkkia joka kannattelee tankkia ja pakoputkea lukuunottamatta. Uusin palkin. Runko sai syyshuollon eli höyrypesu, happo ja joku 2k jäänmurtaja maali päälle. Lavaa ja kopin takakulmia piti hitsata. Moottori sotki öljyä jäähdytin nesteeseen, mutta ei huohottanut, vedot tosi hyvin tallella ja ei savuttanut. Öljynsuodattimen jalka oli todella öljyinen ja murjotun näköinen. Irroitin sen ja lauhduttimen kolo lohkossa oli tosi öljyinen. Vaihdoin käytetyn jalkaosan ja lauhduttimen. Vaikuttaisi että vika oli siinä. En ole vielä paljon kerennyt koeajamaan. Autoon on vaihdettu turbo moottori runnerista ja laitettu välijäähdytin ja vesijäähdytetty Kiinan turbo. Sitä epäilin eka, mutta testasin että turpossa ei nesteet sekoittuneet. Akku oli laitettu lavalle. Tein "takapenkin" koloon pesän kahdelle akulle. Leimaa on jouluun, niin täytyy yrittää laitella muuten kuntoon syksyn aikaan niin kerkiää kunnolla koeajamaan moottorin.

_samppa_
19.10.2024, 14:08
Talvi tulee. Eletään epävakaita aikoja. Naamiovärit niskaan ja Nokian 31" nastapyörät alle. Hitto kun tietäisi mikä on pakkeli, niin tosta saisi ihan siistinkin. Kaarilevikkeet mustat jos jollain lojuu nurkissa , niin olisin kiinnostunut ostamaan ja toi apparin takalasi ja keskikonsoli puuttuu kans.

_samppa_
23.11.2024, 22:52
Tänään asensin orkkis polttoainesuodattimen. Oli kundi laittanut mopedin tarvikesuodattimen. Onneksi oli edes jonku laittanut. En tiedä kauanko on ollut mutta paskaa oli kertynyt ihan riittävästi. Jotenkin luotan tohon alkuperäiseen enemmän.

_samppa_
23.11.2024, 23:05
Nesteetkin on pysynyt oikeissa osoitteissa, eli vika oli öljyn lauhduttimessa tai suodattimen jalassa. Nyt uskaltaa jo juhlia kun useampi tankillinen ajettu. Värkkäsin sisälokasuojat muvitynnyristä eteen ja taakse. Taakse tein kumimatosta semmoiset lärpäkkeet korin ja rungon väliin. Jossain toyotoissa nähnyt semmoiset ihan tehdas asennuksena, jos vähä hidastaisi ruostumista. Töötti tuli kans korjattua ja pakoputkea vähä kannakoitua lisää. Käkkäriä piti kans vähä säätää ja sisäpuhallin on vinkunut ärsyttävästi. Siipi osui reunapeltiin. Sain väännettyä niin että hiljeni. Edestä työnsin tukivarren pusliin öljyä ja mulkkasin iskarin kiinnitystä kun joku narisee. Ilmeisesti osui oikeaan paikkaan, kun tuntui loppuvan narina. Pitäisi käyttää leimalla ni jos selviäisi pienemmällä listalla.

_samppa_
02.12.2024, 20:20
Hiluxin leimapäivä. Vielä löytyi pieni ruostereikä äänenvaimentimen ja kohdalta sisähelmasta. Eli uusiksi meni. Korjaus kehotuksia tuli tuulilasin halkeamasta, mikä oli tiedossakin, Parkeista kun niissä on keltaista ja taka sivuikkuna väärää materiaalia. Siinä on pleksi. Aika monessa autossa on ollut pleksiä kiinteät ikkunat, muttei ole koskaan niistä mitään puhuttu. No pikkuvikoja. Eniten arvelutti käsijarru ja päästöt.

_samppa_
02.12.2024, 20:34
Jeepin kanssakin vähä painittu. Retro kisan jälkeen ei auto startannut kotipihassa. Starttasin suoraan startista, niin lähti käyntiin. Vein talliin, niin viikon päästä toimi taas normaalisti. Ilmeisesti oli vettä jossain tms.
Siirtelin autoa pihassa muutaman kerran ja vein talvi säilöön pellon laidalla olevaan latoon. Siinä kun avasin ladon ovet alkoi auto vuotamaan jäähdytin nestettä. Ajoin äkkiä sisään ja sammutin, ettei keitä onneksi kone ei ollut kuuma. Lauantaina sain motivaatiota hakea talliin ja irrottaa syyläri. Tammikuussa 2022 on syyläri uusittu. Päädyn alumiinilipareet millä muovipäädyt on puristettu kiinni oli tosi löysän näköiset . Puristelin pihdeillä tiukemmalle ja laitoin reikäpannasta ja läpipultista pannat ylös ja alas molemmin puolin. On kyllä viritykset, mutta saa nyt toistaiseksi kelvata. Annoin reilusti kenkää ni ei vuotanut ainakaan heti uudestaan.

_samppa_
02.12.2024, 20:44
Samalla vaihdoin eteen wj.n alatukivarret. Ne on mutkalla niin että saa renkaat kääntymään vähä enemmän ja muutenkin vahvemmat. Vähä joutui läpipultin holkkia leikkaamaan, että mahtui leveyden puolesta. Pituus on sama. Samalla vaihdoin pyörännavat ja laitoin 50mm korotusblokit 4" korottavien jousien lisäksi. Vaihdoin alle 37" sliksit renkaat ja laitoin trepadorit myyntiin. Täytyy katsoa jotkut isommat ja leveämmät alle. Oli apukuskin jarrupalat mennyt aika heikkoon happeen🤦 otin B osan tilalle, kun ei uusia ollut tontilla.

_samppa_
24.02.2025, 15:39
Päivitellään tänne vähän. Hiluksi tuli leimattua ennen joulua. Ja hyvin on palvellut lähes päivittäin. Sivu ikkuna löytyi. Kiitokset Mikolle!
Jeeppin vaihdoin toisen kylkiputken, kun vanha tuhoutui retrossa. Sitten tein lumiauran tapaisen että saa aurattua tien pellon laidassa olevaan latoon. Aurausurakoitsija hoitaa pihan aurauksen, niin en jaksanut hirveästi auraan panostaa, mutta kyllä se hommansa on hoitanut.
Ei nyt joulun jälkeen paljon lumitöitä ole ollutkaan.

_samppa_
16.04.2025, 10:55
Aura pois keulalta.Kevään kyntö ja äestys hommat hoidettu jeepillä.

_samppa_
16.04.2025, 11:06
Hiluksin kanssakin saanut taas harrastaa, vaikkei olisi halunnutkaan. Damperi hajosi ja rikkoi jakopään kopan. Uusi käytetty löytyi treen hiacepojilta. Laitoin samalla uuden hihnan, kiristimen ja vesipumpun. Sitten hajosi toinen akku. Olisiko ollut osasyy damperin hajoamiseen?
Laitoin kahden pikkuakun tilalle yhden ison.

_samppa_
16.04.2025, 11:12
Kesärenkaat alle. Jeeppi sai luovuttaa vanteet. Renkaiden mukana tuli peltivanteet, niistä pitää leipoa jeeppiin paremmalla et.llä olevat. Ihan linkkuun kääntäessä ottaa kallistuksenvakaajaan kiinni. Käytetyt 265 70 17 comforser 3000.
Sitten ostin lavakuomun. Kiitos joni.