Kirjaudu sisään

View Full Version : Dacia Duster 2020 neliveto


Jimny2010
28.02.2020, 03:09
Onko tönkkö/jäykkä ? Onko keskitasauspyörästöä ? myyjät ei tiedä.....

Jimny2010
28.02.2020, 11:43
Eli auto-asennossa on kuin Niva, ja pakotetussa nelivedossa on kuin Jimny nelivedolla ?

wikke
28.02.2020, 21:32
Eli auto-asennossa on kuin Niva, ja pakotetussa nelivedossa on kuin Jimny nelivedolla ?

Täh?

Jimny2010
29.02.2020, 02:39
Niin, Heguli sano jotta Dusterissa on keskitasauspyörästö.

Lada Nivassani oli keskitasauspyörästö, ja siinä lukko.
Suzuki Jimnyssäni ei ollut keskitasauspyörästöä, eli oli "jäykkä" neliveto kytkettäessä.

Eli haluaisin tietää, kun Dusterin auto-asento kytkee tarvittaessa nelívedon, onko se silloin "jäykkä" neliveto ? ?

Pakotettu neliveto-asento on ilmeisesti "jäykkä" neliveto.

Heguli
29.02.2020, 07:49
Korjaus edelliseen, lienee sittenkin uusi nelivetosysteemi Dustereissa. Eli perusasetuksena ovat etuvetoisia (2WD) ja kun kytkee nelivedon asentoon AUTO, jakaa systeemi momenttia taakse tarpeen mukaan. Asennossa 4WD neliveto lukittuu, eli on se kuuluisa jäykkä tai tönkkö. AUTO asennolla siis voi ajella kelillä kuin kelillä, ei ole jäykkä neliveto.

Bj Andy
29.02.2020, 08:17
Korjaus edelliseen, lienee sittenkin uusi nelivetosysteemi Dustereissa. Eli perusasetuksena ovat etuvetoisia (2WD) ja kun kytkee nelivedon asentoon AUTO, jakaa systeemi momenttia taakse tarpeen mukaan. Asennossa 4WD neliveto lukittuu, eli on se kuuluisa jäykkä tai tönkkö. AUTO asennolla siis voi ajella kelillä kuin kelillä, ei ole jäykkä neliveto.

Tuommosia nuo vanhemmatkin lienee.

Tosiaan kunniamaininta lootan välityksistä, siis vanhemmissa ainakin. Kroatiassa ajeltiin tommosella ja kiva oli kurvaills vuoristossa kun sopivia vaihteita oli muitakin kun 1ja2...

Jimny2010
03.03.2020, 16:46
Kiitos vastauksista !
Entäs Dusterin nelivedon ykkösvaihde. Koeajamani oli etuvetoinen. Siinä ei käsittääkseni ykkönen ole niin pieni, kuin nelikossa ? Onko kokemuksia, vastaako alennuslaatikon ykköstä ? Minulle riitti Jimnyn alennettu ykkönen, en kaivannut isompia alennettuja.

jli
03.03.2020, 21:09
Kiitos vastauksista !
Entäs Dusterin nelivedon ykkösvaihde. Koeajamani oli etuvetoinen. Siinä ei käsittääkseni ykkönen ole niin pieni, kuin nelikossa ? Onko kokemuksia, vastaako alennuslaatikon ykköstä ? Minulle riitti Jimnyn alennettu ykkönen, en kaivannut isompia alennettuja.

Ainakin dieselversion käyttöohjekirja sanoo, että liikkeelle voi normaaliajossa lähteä kakkosvaihteella. Eli ykkönen on oikeasti aika lyhyt. Bensamallissa on ilmeisesti sama laatikko mutta en osaa sanoa, miten alhaalta kone vääntää.

Timo_L
04.03.2020, 19:09
100% lukittava keskitasauspyörästö, ei jakovaihteistoa mutta ykkösvaihteen välitys on aika lyhyt.

Pieni korjaus - on siinä jakovaihteisto oltava kun kerran on neliveto, mutta ei alennusvaihteistoa ;)

Heguli
05.03.2020, 06:03
Pieni korjaus - on siinä jakovaihteisto oltava kun kerran on neliveto, mutta ei alennusvaihteistoa ;)

Jep, tässä topicissa meni kyllä kaikki maailman puurot ja vellit multa sekaisin. Ehkä pitäis olla vastailematta mihinkään ennen kun vähän miettii mistä puhutaan.....:D

Jimny2010
06.03.2020, 02:29
No onko se Dacia Duster nelivedolla minun seuraava autoni ? Lada Niva (uusi) oli mielestäni kaikin puolin hyvä auto, ja hyvä ajettava, vaan oli 18 kuukauden aikana 6 kk korjaamon pukilla. Suzuki Jimny oli muuten mukava, vaan häiritsi kun suoralla tiellä painoi kaasua, ja perä tunki eteen. Ja aina sai pähkäillä, jotta saako ajaa nelivedolla. Ja nelivetokin oli tönkkö sellainen. Nelivetoa olen kaipaillut eniten silloin, kun olen käsivinssillä kiskonut autoani jäistä mäkeä ylös. Ja viiden metrin jälkeen kelannut vinssin, ja kiskonut uudelleen. Ja toivonut, jotta auto pysyy sillä aikaa paikoillaan.
Korvaako se Dusterin ykkösvaihde alennusvaihde ykkösen ?

wikke
06.03.2020, 06:17
Korvaako se Dusterin ykkösvaihde alennusvaihde ykkösen ?

No tokkopa se nyt aivan niin lyhyt on. :)

Nerd-O
09.03.2020, 10:21
Jimny ja Duster on vähän eriluokan pelejä. Jimnyllä nyt voi vähän rankempaa offia harrastaa. Mut Dusterilla en lähtisi sitä tekemään. Ihan vaan kun se pohjakin on täysin suojaamaton. Mutta jos idea on mennä jotain metsäautoteitä niin mikä ettei. Se ykkönen on lyhyt. Itse lähden yleensä 2-vaihteella liikenteeseen. En usko, että se ihan niin lyhyt ykkönen on kuin Suzukissa jakolaatikon kera, mutta Suzukiin kun laittaa isompaa rengasta niin sit ollaan aika samassa välityksessä. Kyllä sillä jonkin asteen offia voi harrastella. Mut voi olla, että kytkintä joutuu hieman käytteleen. Tuollaisen Dusterin voi muuten myös korottaa melko edukkaasti. 1.5-2" korotus maksaa n.150€. Itselle asentelin korotussarjan. Nousi tasan 5cm alkuperäiseen nähden. Alkuperäisen pituiset iskarit pidin, koska ne rajoittaa sitten tuota ulosjoustoa, ettei vetarit irtoile tai tule muuta ongelmaa :D

Neliveto toimii niin, että oletuksena etuveto. Tarvittaessa voimaa taakse. Nelivedon voi lukita myös 50/50. Tämä nelivedon lukitus lähtee pois päältä automaattisesti kun ylität 80 vauhdin. Luistonesto hoitaa puuttuvat akselilukot. Toimii yllättävän hienosti. Mikäli ajelee tuolla automaattisella nelivedolla niin itsellä ainakin pari kertaa se on sekoillut huolella. Se saattaa vetää vain keulasta vaikka pitäs voimaa mennä taakse. Lisäksi mittaristoon voi tulla kaikenlaisia kummia herjoja. Näitä ei ole tullut jos ennen offailuja laittaa lukitun nelivedon päälle ja ottaa luistoneston pois. Silti se luistonesto hoitaa ne akselilukitukset. Pelkän etuvedonkin voi valita, mutta en tiedä mitä ihmeen hyötyä siitä on? Kardaani sun muut vetarit pyörii edelleen siellä mukana niin ei siitä tule minkäänlaista polttoaineensäästöä. Yllättävän hienosti tuo Dusteri kyllä maastossa kulkee. Kaikenlaista offipalikkaa on myös hyvin saatavilla. Mikäli nyt yhtään enemmän offailee niin melkein kannattaa jollain tapaa se pohja panssaroida. Se on täysin suojaamaton. Enkä usko edes kardaanin kestävän osumia, koska se on niin hepposta kamaa. Se ei nimittäin kovin paljon painanut. Tosin eipä tuo koko autokaan paljoa paina. Reilu 1300kg. Rengastusta ei sitten kovin paljoa voi muuttaa. Sitä en tiedä miten tuossa uudessa mallissa menee. Mut vanhemmassa vakiona 215/65-16 ja käytännössä suurin mahdollinen koko on 215/70-16. Mikäli vielä suurempaa meinaa niin sitten alat modaileen edestä peltiä sisäänpäin. Takana kyllä mahtuu pyöriin isompaakin. Mutta isomman renkaan myötä taas ne välitykset kärsii.

Mikäli päädyt tuollaisen uuden tai tuoreen mallin ostoon niin laita takaovien kohdalle siihen pyöränkotelon pullistuksiin jotkin muovikalvot. Hienosti nimittäin iän myötä se saa kunnon hiekkakylvyn. Eikä auta edes roiskeläpät. Muovikalvon myötä maalipinta pysyy kunnossa.

Jimny2010
13.03.2020, 12:26
Kiitos Nerd-O:lle asiantuntevasta vastauksesta. Taitaa mennä Dusteri harkintaan. Vielä kysyisin rekisteriotteesta. Löytyykö merkintä M1G-Henkilöauto ? Jimnystä löytyi, ja se oli kirjoitusten mukaan syy peruutusvalojeni hyväksyntään katsastuksissa. Mulla oli eteen tarkoitetut sumuvalot peruutusvaloina, eikä koskaan katsastusmies valittanut. Laittomathan ne tietysti olivat. Koukusta muisti aina huomauttaa, jotta "olet sitten juuri menossa hakemaan perävaunua, kun on koukku paikalla."
Onko jollain kokemusta peruutusvaloista Dusteriin, ja miten hankala asentaa ?

Nerd-O
16.03.2020, 10:12
Oma Duster on M1. En tiedä onko noita m1g malleina? Kuulemma Forestereita on, joten en tiedä miksei Duster voisi olla? Valoista en tiedä mitään, mutta suurin hyötyhän on korotus. M1:stä saa korottaa sen 5cm. Kun taas m1g:tä sais korottaa 7.5cm jousilla siis. Rengastusta et voi paljoa alkuperäisestä muuttaa kun ne ei mahdu edessä pyöriä. Toi 5cm korotuskin on vähän maksimi mitä kannattaa duunaa. Eilen mittailin tuota omaa korotusta niin alkuperäiseen verrattuna auto on noussut 4cm ylöspäin. Sen korotussarjan ei kyllä pitänyt noin paljon nostaa vaan korotus piti olla luokkaa 2cm. Mut ihan jeez kun se on noin paljon noussut. Eikä tuo oli pudonnut yhtään mihinkään alkuperäisistä mittauksista heti korotuksen jälkeen vaikka siitä on jo parisen kuukautta.

Irroitettava koukku on kyllä melko turha varuste. Maastokäytössä se on usein kuitenkin siellä mötikkänä toimimassa ankkurina, joten miksei samantien normi koukku sitten paikalleen? Lisäksi hyvin usein se irroitettava koukku muuttuu kiinteäksi kun se unohtuu paikalleen.

IKH myi led pohjaista peruutusvaloa, millä on ihan hyväksynnät. Saa käyttää siis peruutusvalona. Ostin sellaisen matkailuautoon. Se on ainoa peruutusvalo siinä. Valaisee kyllä todella hyvin. Eikä ole edes kovin iso. Muistelisin nähneeni myös kun joku on puskuriin integroinut led pohjaiset peruutusvalot. Näytti yllättävän siistiltä. En usko niiden suhteen olevan mitään ongelmaa viritellä. Ei siellä Dusterin valosähköissä ole sillain mitään älyä, joka kertoisi jostain palaneista polttimoista jne. Jotain etua kun on tuollainen halpis auto. En tie miten nykyään saa laittaa työvaloja auton katolle? Nehän voi olla jonkin napin takana. Teet vaan releet niin, että napista valo aktivoituu peruutusvalon ohjaamana. Napista sen saa myös pois niin ei pitäs olla ongelmaa.

Jimny2010
21.03.2020, 16:38
Joo, minunkin koukkuni muuttui kiinteäksi, siksi se oli aina katsastuksissakin mukana. Se oli alkuaan irroitettavaa mallia, koska Jimnyyn ei saanut laittaa kiinteää koukkua. Haittaa kuulemma rekisterikilven näkemistä. Siksi katastusmies huomautti. Ei silti koskaan sanonut peruutusvaloistani mitään. Tää on ihme lumiukkojen maa, kun taaksepäin ei saisi kunnon valoja laittaa. Joku kun kehittäisi irroitettavan koukun paikalle laitettavan peruutusvalosetin, joka olisi nopea irroittaa katsastuksen ajaksi. Tuskin siitä maantiellä kukaan sakottaisi.