PDA

View Full Version : Korotettu auto ulkomailta, meneekö läpi katsastuksesta?


Mack
14.02.2020, 19:54
Miten katsastus hoituu jos auto rekisteröitynä ulkomailla ja korotettuna mutta rekisteriotteessa ei ole mainintaa korotuksesta?

Saako sitä mitenkään rekisteriin jos ei ole korotettu tuv hyväksytyllä sarjalla?
Tai meneekö mutisematta läpi jos ei ihan järkyttävän korkea?

tomppaa
14.02.2020, 20:48
Miten katsastus hoituu jos auto rekisteröitynä ulkomailla ja korotettuna mutta rekisteriotteessa ei ole mainintaa korotuksesta?

Saako sitä mitenkään rekisteriin jos ei ole korotettu tuv hyväksytyllä sarjalla?
Tai meneekö mutisematta läpi jos ei ihan järkyttävän korkea?


Ei kyllä kokemusta ole tuollasesta mutta veikkaanpa et ne vaatii samat asiat mitä ne vaatii suomessaki olevista korotetuista autoista eli jos autoa nyt korottaa alustan osalta niin pyörän suuntaus paperii ne tuntuu haluuvan saada nähdä ja muutos katsastus että saa otteeseen ja totta kai kysyvät kuinka paljon korotettu.. Jos koppaa nostettu ainoastaan niin se vaatii vaan pelkän muutos katsastuksen

Hulivili
14.02.2020, 21:02
Periaatteessa, jos auto on liikennekelpoinen eli katsastettu toisessa EU-maassa, kelpaa se Soviet Finlandiassakin.
Toki Ingennöörille Periaatteessa voi olla aavistuksen häilyvä käsite...

offroadjouni
14.02.2020, 21:12
Ei ulkomailla katsastettu auto välttämättä mene läpi leimasta Suomessa. Muutosten pitää olla sellaisia että ne on täällä sallittuja. Sillä ei ole juuri väliä mitä ulkomaisessa rekisteriotteessa lukee.

Mack
14.02.2020, 22:27
Eli pitää olla tuv paperi lift kitistä?

-MaTTi-
14.02.2020, 23:04
Eli pitää olla tuv paperi lift kitistä?
Ei tartte TÜV:iä, vaan soveltuvuustodistus ko. kotteroon ja korotus ei saa olla yli 77 mm jousilla tai saman koppaa rungolta. Kaikkineen sis. renkaista johtuva max. 150 mm.

-MaTTi-
14.02.2020, 23:05
Periaatteessa, jos auto on liikennekelpoinen eli katsastettu toisessa EU-maassa, kelpaa se Soviet Finlandiassakin.
Ei pidä paikkaansa. Ehkä poikkeusluvalla, mut tuskin silläkään jos ei ole missään virallisissa papereissa mainittu.

Mack
14.02.2020, 23:17
Ei tartte TÜV:iä, vaan soveltuvuustodistus ko. kotteroon ja korotus ei saa olla yli 77 mm jousilla tai saman koppaa rungolta. Kaikkineen sis. renkaista johtuva max. 150 mm.

Msitä tuollaisen soveltuvuustodistuksen saa ja koskeeko sama suomessa asuvia autoja jos korotetaan.

Jos joku osaisi samalla vinakta sarjaa Isuzu D-max 2008 3.0L automaattiin niin otetaan tieto vastaan.

Satakunta
23.02.2020, 01:37
Annat olla auton tuonti maan rekisterissä jos jotai tuonti vaikeuksia tiedossa.
Maksat Suomeen alv ja autoveron ja jatkat ajamista vanhalla rekisteröinnillä /kilvissä.

Teoreettinen sakko 7ps, pori-Turku akselilla useita harlikoita joissa tuota ongelmaa, pari saanut 7ps aikaiseksi valvojilta, mutta kaikki sakot syyttäjä jättänyt vetämättä käräjille koska unionin sääntöjen kanssa pahasti ristissä.

Eivätkä uskalla ottaa enempää autoverotus sekoiluja tilille. Ja euro käräjillä ei hyvä heilu jos kahden maan kansalliset verot maksettu ja käyttöä yritetään estää.

Mika_T
23.02.2020, 10:53
Annat olla auton tuonti maan rekisterissä jos jotai tuonti vaikeuksia tiedossa.
Maksat Suomeen alv ja autoveron ja jatkat ajamista vanhalla rekisteröinnillä /kilvissä.

Pitääkö se joka vuosi ajaa jonnekki epsanjan auringon alle katsastettavaksi että sillä saa myös suomessa ajella...

Rölli
23.02.2020, 11:01
Annat olla auton tuonti maan rekisterissä jos jotai tuonti vaikeuksia tiedossa.
Maksat Suomeen alv ja autoveron ja jatkat ajamista vanhalla rekisteröinnillä /kilvissä.

Teoreettinen sakko 7ps, pori-Turku akselilla useita harlikoita joissa tuota ongelmaa, pari saanut 7ps aikaiseksi valvojilta, mutta kaikki sakot syyttäjä jättänyt vetämättä käräjille koska unionin sääntöjen kanssa pahasti ristissä.

Eivätkä uskalla ottaa enempää autoverotus sekoiluja tilille. Ja euro käräjillä ei hyvä heilu jos kansalliset verot maksettu ja käyttöä yritetään estää.


Mikä noissa mopoissa on ongelmana? Paperit epäselviä vai liikaa vaihdettuja osia et prosentit pomppaa?

Satakunta
24.02.2020, 01:41
Pääosin harrikkaa, jos nyt oikein ymmärtänyt niin liian pitkiä etuhaarukka ja ihmeellisiä moottori runko yhdistelmiä, osa jopa suht itse värkättyjä. Eivät olisi tänne leimattavissa millään.

Yleensä näissä vekottimissa tuontimaa Ruotsi, johon helppo tehdä vakuuttelut ja mahdolliset katsastukset (muutokset) ja liikennevakuutuksen helposti saatavilla henkilökohtaiset sairaus korvaukset mallia suomi. (tätä ei euroryssällä ole)

Ja diesel autoissa taitaa yleisin olla Viro, tosin pykälän ahdasmielisempi rakentelun / katsastusten suhteen.
Jää se käyttömaksukin samalla pois. Mutta suomea kuitenkin huomattavasti sallivampi. Samoin helpommalla kaikki Sveitsi, USA ja shengenin ulkopuoliset suht helpolla rekisteriin.

Satakunta
24.02.2020, 01:59
Pitääkö se joka vuosi ajaa jonnekki epsanjan auringon alle katsastettavaksi että sillä saa myös suomessa ajella...

Naapureihin käy helposti, haet samalla ettanit tai Viru valgeeta.

JasuT
24.02.2020, 10:46
Pääosin harrikkaa, jos nyt oikein ymmärtänyt niin liian pitkiä etuhaarukka ja ihmeellisiä moottori runko yhdistelmiä, osa jopa suht itse värkättyjä. Eivät olisi tänne leimattavissa millään.
Ei pidä nykyään paikkaansa. Saa leimattua ihmeellisilläkin moottorinvaihdoilla, rungon saa hyvin pitkälle muokata, keulalla saa olla mittaa siten että kokonaispituus on neljä metriä -entisen kahden metrin akselivälin sijaan jne. Toki vaatii jarru- ja käsittelykokeet suoritetuksi, mutta jos ei niitä läpäise niin silloin kyseessä on vaarallinen laite...

Omavalmisteitakin saa kilpiin, maailma on muuttunut kovasti. Kiitos MMAF -järjestölle ns. chopper -lain päivittämisen suhteen...
On menty oikeaan suuntaan, muutosten sallimisen suhteen, kaukana on 90-luvun alkupuolen "harrikka-vainot" jolloin kilvet lähti tien päällä mitä vähäisimmistäkin puutteista. Ännenvaimennuksen riittämättömyys todettiin antennipiiskaa pakoputkeen tuuppaamalla, mielikuva mahdollisista luvattomuuksista polliisilla riitti kilvenirrotteluun...

-MaTTi-
24.02.2020, 13:38
^ Näinpä. Yllättävän kevyesti saa täysin omatekohärpäkkeen vanhalla mp-moottorilla rekisteriin, ei tartte välttämättä ostaa mitään uutta osaa.

-MaTTi-
24.02.2020, 13:40
Msitä tuollaisen soveltuvuustodistuksen saa ja koskeeko sama suomessa asuvia autoja jos korotetaan.

Helpoimmillaan lataat pdf:n jousivalmistajan sivulta. Tai pyydät niitä laatimaan lausunnon.
Koskee suomiautoja samalla tavalla.