PDA

View Full Version : Sevy astro 4x4 tms??


könpiä
05.02.2020, 13:52
Tarkotuksena oli myydä nykyne diisselimaasturi ja hommata 5paikkane bensalaitos tilalle ja jeeppiä olin ajatellu jo vakavasti. Sain ny auton myyntiin ja jostain syystä mieöen valtas ihan pakottava tarve hommata neliveto bensapakua, onko kellään kokemusta astroista tai dodgeiata tai gmcn safareista? Kui helposti löytää osaa ja onko maastos mimmosia?

Mitään täysverisyä öffikampetta ei tietenkään oo tarkotus rakentaa mutta kyllä nelivedon olis melkeen oltava tönkkömallii ja taakse lukkoo, et vähintää 3 pyörää vetäis. Korotusta ja alle joku panssari suojaamaan kriittisimmät paikat ni jo olis oiva sienestysauto. Melkeen tilan tarve on tarpeellisempi kriteeri kun 100% moffirauta niin siksi ko maastopakut alko polttelee. 5 paikkanen bensapaku kuitenkin on oltava joten portterit ja hiacet jää auttamatta pois laskuista eikä oikee taida jäädä ko jenkkiläisiä jäljelle.
Koitin oikee hakuuki käyttää mutta eipä ollu ko yksi ketju, onko kellää mitää tiadontynkää?

spike
05.02.2020, 14:02
Minulla on ollut neliveto astro. Ei sillä suoranaisesti maaston kannata mennä. Metsäpolkuja pääsi, mutta maavara on aika olematon. Eikä korotuskaan ole ihan pikku juttu. Siinä on vääntösauvat edessä. Korotussarjat siihen pudottaa etukelkkaa kokonaisuudessaaan alaspäin.

Osien saatavuus jenkkilästä sellaseen on hyvä.

JAMANT
05.02.2020, 14:10
Eikä oo tönkkö-nelikko, on viskolla etupää...

bluevan
05.02.2020, 15:07
Ei tulis kyllä mieleenkään poistua tieltä tuon mein -96 nelikko Safarin kanssa...matala ja melkonen vähti korottaa niinpaljoa että olis oikeesti hyötyä korotuksesta.

könpiä
05.02.2020, 15:33
Jaaa..no voihan vittu. Taas taisi kusta täydelliseltä kuulostava idea? Ilmeisesti ei oo mitään kunnollista offipakuu kyseisillä kriteereillä? Onko sevyvanista jotenki helpompi tehdä maastoauto ko nelivetovaneja ny näkee tämä tästä mettis

Kaitsu67
05.02.2020, 15:49
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=151262&page=3

jmk
05.02.2020, 19:24
Mistä metsistä niitä löytää? Ei noita liiaksi asti tielläkään näkynyt eikä sitä vähääkään myynnissä? Yhden tiedän mikä nyt 22v seisonut keskellä hallia odottaen koneen paikoilleen laittoa, ja ei oo myynnissä. Sekä yks g30 mikä meni parivuotta sitten paaliin.

Mika_T
05.02.2020, 20:16
https://www.nettiauto.com/chevrolet/chevy-van/11015745

Yks aihio nettiautossa.

Kyllä nuo vanhat nelikko vanit on melko harvinaisia.

könpiä
06.02.2020, 09:48
No joo ehkä hieman ruususen kuvan annoin nelikkovanien saatavuudesta mutta joitain oon nähny offiautoinakin ja joskus kun tiirailin oli useempiakin myynis samaan aikaan mutta on ollut näemmä vain sattumaa.
Voihan se olla että tommoseen astroon sais askarreltua blazerin voimansiirtokalustoo ni olis tönkkönelikko (käsitykseni mukaan s10 blazerin neliveto on ilman tasauspyörästöä) ja alennusvaihteetkin mutta se on eri asia jaksaako sitä vaivaa alkaa näkemään. Vielä jos korotuskin on haastavaa katsastusmiehen silmän kestävästi ni voi olla että alkaa menee vähän liian työlääksi projektiksi.

veijon-esso
06.02.2020, 10:00
Eikös suburbaniin mahtuis ukkoja ja tavaraa jo aika tavalla ja maastokelpoisuuttakin pystyy nikkaroimaan ihan riittävästi tuohon tarpeeseen?

könpiä
06.02.2020, 10:30
Juu mahtuishan siihe, iso koslahan se jo on. Joskus mulla oliki -95 subu ja se oli kyllä aika kaamee laitos. Kaikki tuntu olevan nii huanolaatusinta tavaa mitä autos oli että vitutti jo lujaa. Melkeenpä jokane kahva hajos kätee josain vaihees. Tietysti tommone astro varmaan iha samaa laatuluokkaa että sikäli. Vanhan mallin suburbani sen sijaan jo kutkuttelis. Mutta joo, lähinnä kysymys vaan oli siittä pakonomasesta tarpeesta saada offipaku, mutta kyllä se ny taisi jäädä vaan ajatulten tasolle. Kiitos taas tietäjille, parempi se on lannistuu keskustelufoorumin äärellä saatikka ostetun astron alustan tarkastelles

veijon-esso
06.02.2020, 12:35
Pyöreelamppuinen suburbani isolohkolla ja manuaalilla ratkaisee ongelman kuin ongelman!:D

Rölli
06.02.2020, 14:26
Kai ny jotain portteriakin saa bensakoneella ku oikeen alkaa etsiä? Veikkaan et siitä saa ihan yhtä pystyvän menijän maastoon ku astrostakin.

Macke
06.02.2020, 16:35
Onhan ainaki T4 portteria saanu Syncrona ja VR6 bensapannulla.

könpiä
06.02.2020, 16:53
No joo oon niitä nähny kans,mutta ei nekää oo ollu 5 paikkasia ja ilmeisesti ei niitä saakkaa rekisteröityy takapenkeillä

wikke
06.02.2020, 17:12
Mitsun Delica? Aika vähän kyllä liikenteessä...

sisua45
06.02.2020, 18:19
https://www.womokult.de/wp-content/uploads/2018/01/UAZ-452-2206-Bukhanka-Offroad-Camper.jpg

Virosta tai venäjältä hakee bussi-mallisen paketti-UAZin. Paikkoja on silloin enemmän kuin 5, mutta kun heittää viimeisen sohvan pois, niin sitten on se 5.

Auto on tehty vuodesta 1958 lähtien, ja se on edelleen tuotannossa. Ruiskukone tuli joskus 2000-luvun alussa ja levyjarrut eteen. Samalla lähti pari suurinta murhetta pois.

Suomessa en ole busseja nähnyt, pelkkiä pakuja.

Maastokykyä löytyy ja rakentaminen on helppoa. Neliveto on normaali kytkettävä ja lukkoja saa kaupasta. Moottoriksi ei dieseliä edes saa.

Jenkkiauto-henkiselle ajatus UAZista saattaa aiheuttaa hengenahdistusta ja rintakipuja, mutta muut kriteerit se täyttää :D

Rölli
06.02.2020, 18:28
No joo oon niitä nähny kans,mutta ei nekää oo ollu 5 paikkasia ja ilmeisesti ei niitä saakkaa rekisteröityy takapenkeillä

Siitä pikku projekti. Tuskin tuossa sen enempää on parsittavaa ku saman ikäluokan astrossa olisi.
Ja lopputulos on ainakin parempi maasto-ominaisuuksien suhteen.

https://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/11102201

wikke
06.02.2020, 20:08
Siitä pikku projekti. Tuskin tuossa sen enempää on parsittavaa ku saman ikäluokan astrossa olisi.
Ja lopputulos on ainakin parempi maasto-ominaisuuksien suhteen.

https://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/11102201

Jännä kun toinen kylki ikkunaton...

jmk
06.02.2020, 20:43
Tosi tosi jännä juttu.taitaa olla yhtä jännä juttu 90% pakettiautoista. Liukuoven ikkuna taitaa olla varusteena sen takia että näkee liikenteessä paremmin oikealle sivustalle. Mutta asiaan muutaman kerran tuollaisen tölkin kyydissä matkannut ja aivan tajuton peli etenemään, ei kyllä uskoisi ensi silmäyksellä

HJ60
06.02.2020, 22:47
No joo oon niitä nähny kans,mutta ei nekää oo ollu 5 paikkasia ja ilmeisesti ei niitä saakkaa rekisteröityy takapenkeillä

Miksei sais? Kyllähän T4 caravelleä on myyty 1+8 vaikka kuinka paljo.

Sun tarpeisiin just passeleita rajan vanhoja viispaikkaisia koiraverkolla varustettuja lyhyitä bensojaki luulis markkinoilta ainaki jonku löytyvän.

toyopet
06.02.2020, 23:07
5 paikkanen bensapaku kuitenkin on oltava joten portterit ja hiacet jää auttamatta pois laskuista eikä oikee taida jäädä ko jenkkiläisiä jäljelle.
Koitin oikee hakuuki käyttää mutta eipä ollu ko yksi ketju, onko kellää mitää tiadontynkää?

Toyota Previa 4WD.
2.4 bensa aina (se vanhempi) ja 7-8hlö.
Tosin jatkuva nelikko viskolla, ei tönkköä. Ja hlö-auto, ei paku, siis jos merkitys on ajoneuvoluokalla eikä puhuta vaan tilankäytöstä.
Lyhkäiseen astroon verrattuna ainakin huomattavasti tilavampi ja bensaakin vie vähintään saman verran kuin astro. ;)

Tai jdm-osastolta bensa-granvia (~hiace) V6:lla mutta ratti oikealla eli väärällä puolella.
Siis vaihtoehtoja.
Astro on kyllä ihan kiva mutta saihan sitä hiukan harrastaa ja digimittaristoa piti vähän väliä fiksata, siis ihan normaali usa-auto.

wikke
07.02.2020, 06:30
Tosi tosi jännä juttu.taitaa olla yhtä jännä juttu 90% pakettiautoista. Liukuoven ikkuna taitaa olla varusteena sen takia että näkee liikenteessä paremmin oikealle sivustalle. Mutta asiaan muutaman kerran tuollaisen tölkin kyydissä matkannut ja aivan tajuton peli etenemään, ei kyllä uskoisi ensi silmäyksellä

Jännänä juttuna heittänet myös sitten myös esimerkkinä muutamia muita umpikylkisiä pikkubusseja...

Lienee niissä reilusti yli 90% kummankin puolisilla ikkunoilla.

könpiä
07.02.2020, 07:06
Miksei sais? Kyllähän T4 caravelleä on myyty 1+8 vaikka kuinka paljo.

Sun tarpeisiin just passeleita rajan vanhoja viispaikkaisia koiraverkolla varustettuja lyhyitä bensojaki luulis markkinoilta ainaki jonku löytyvän.

Konttorilta kysyin onnistuuko 3 paikkasen bensaportteriin muutoskatsastaa takapenkkejä, sillon vastasivat ettei onnistu, kolmipaikkanen auto ja piste.
En oo ainakaan nähny 4x4 bensa caravelleja, sehän olis kun nyrkki silmään! Ajoneuvoluokalla ei o väliä, pakulla tarkotan lähinna vain korimallia.
Tuo linkin portteri on kyllä komee ja näemmä lukotki jokapaikas ni menee vaikka puuhun! Komee myös tuo uazi mutta ei kyllä jaksa lähtee viron tai venäjän keikkaa heittää.. pitää nyt tutustua tohon portteriin tarkemmin ja jatkaa nettiauton selailua ja ottaa huomioon kaikki l300 ja muut tojon pakut, ja olihan mazdallakin joku komia nelivetomaastotölkki, en tiä saiko sitä bensalla

jmk
07.02.2020, 09:15
Kyllähän nuo vinokeula Hiacen kopalla olevat on sellaisia asvalttitien nelivetoja. Jos vähääkään maasto ominaisuuksia tarvii niin 80-90 lukujen Hiacet tai juurikin tuollainen kuvissa ollut ( oranssi tölkki Vw) Hiacea joutuu vaan hakemaan huomattavasti kauempaa kuin Uazia...

Macke
07.02.2020, 09:57
Hiace on ihan kaamea traktori verrattuna vaikkapa T4 portteriin joka on ihan oikeasti käyttökelpoinen peli normi ajossa. T4 portteriakin löytyy lukollisella taka-akselilla, en tiedä saako eteen lukkoa joten T3 kulkee varmasti paremmin maastossa. Silti en valkkais tölkkiä listalle jos pääasiallisesti maanteitä rullataan vaan ottaisin sen T4 mallin.

Multivanissahan olisi penkkiä ja pöytää ja kaikkea niin maan pirusti, maksaa toki enemmän kuin Caravelle noin lähtökohtaisesti. Luulis että niitäkin löytyy nelivetona kun kerran pakettikuljettimesta tekniikka löytyy. Hinnan puolesta niitä ei varmaan Suomeen myytyjä hirveästi ole, oli aika tyyris riemuliiteri.

könpiä
07.02.2020, 11:46
Mitenkäs nua t4 syncrot menee voimansiirron osalta, kytkettäviä lukkoja on ilmeisesti ainakin takana tapauskohtasesti, onko keskitasauspyörän lukkoa vakiona vai onko sekin jonkinlainen lisävaruste ollu?
Alennusvaihteita ei taida olla ainakaan noissa -90 volkkareissa rai tojotoissa, onko niissä vanhemmissa?

Macke
07.02.2020, 13:44
Jonninmoinen viskomötikkä on keskitasauspyörästössä internetsin mukaan tollasessa T4 portterissa. Taka lukko lisävaruste ja erikseen päälle kytkettävää mallia.

En ole tuon tarkemmin kerennyt perehtyä, itsellenikin tuumaillut pätkän portterin tilalle pitkää nelivetoa että pääsisi mökille hieman huonommassakin kelissä. Pitkää ihan vaan siksi että mahtuis enemmän romua kyytiin :)

jmk
07.02.2020, 13:51
Hiacessa on alennusvaihteisto ja napalukot vm.95?? tai milloin muuttuu pystykeula viistoksi. Sen jälkeen jatkuva neliveto ja lukot löytyy vain ovista lumisella tiellä erittäin hyvä mutta jos pinnan tasaisuus alkaa olemaa +10cm etu ja taka akselin välillä niin saatetaan olla jo ristiriipunnassa:) 150tkm kokemuksella Hiacen 4wd

könpiä
07.02.2020, 17:50
Aivan. Kyllähän tollane t4 portteri tai caravelle antas jo mukavan nykyaikaset kyyditkin mutta pakko silti todeta että jos sitä jeeppiä nyt vertaa näihin eurooppalaisiin/japanilaisiin nelikkopakuihin niin aika paljo pitää maksaa enemmän rahaa ja saa silti puolimiljoonaa ajetun aika happamaskunnos olevan laitoksen. Kyllä nua jeepit on vaan suhteellisen edullisia, tai ainakin toisinaan näkee. Siinä saa kumminkin jo ihan true maasturin ja usein meöko luxus herkuilla. Voi valinnan vaikeutta. En tiä onko tua melko miehekäs polttoaineenkulutus joka jeeppien hinnat pitää noin matalana. Kakkosauaoksi kun on hommaamassa on se parin tonnin hinnanero jo kova juttu

Macke
07.02.2020, 21:44
Mulla on ihan käyttöautona ollut 1,5-vuotta V8 bensajeeppi, että jos Jeeppi kutkuttaa niin go for it. Aika paljon vähemmän sinne romua mahtuu ku portteriin :) Bensaahan se kyllä vie, mutta ainakin toistaseksi sitä saa pumpusta lisää. 20-vuotiaaksi paskakärryn akseleilla varustetuksi vehkeeksi antaa ihan sivistyneen on-road kokemuksenkin.

wikke
08.02.2020, 00:13
Hiacessa on alennusvaihteisto ja napalukot vm.95?? tai milloin muuttuu pystykeula viistoksi. Sen jälkeen jatkuva neliveto ja lukot löytyy vain ovista

Mites ikkunat bussi versiossa? Löytyykö niitäkään ? :)

Luke86
09.02.2020, 18:15
https://www.nettiauto.com/ford/econoline/11059312?vifAdCount=8&vifNav=Y

Entäs tuommonen? Ei toki paku, vaan kuorkki.

könpiä
10.02.2020, 13:31
No tuo ainakin näyttää sopivalta, jos on neliveto ja voimansiirto "vanhanaikainen" mutta kyllä pitää pakuu kattella, ko ei jokasella perheen jäsenellä riitä kortis virta ajaa kuorkkia

JasuT
10.02.2020, 21:05
Jonninmoinen viskomötikkä on keskitasauspyörästössä internetsin mukaan tollasessa T4 portterissa.
Sen vähän mitä portterin rakennetta tuli selvitettyä, niin niissä ei ole keskitasauspyörästöä, ja visko on etu- ja taka-akselin välissä. Sallii siis pienen pyörimisnopeuseron etu- ja takapyörien välillä. Muistelen siellä takaperässä olevan myös vapaakytkimen, joka sallii takapyörien pyöriä nopeammin eteenpäin ajaessa, ja tuo vapaakytkin lukitaan alipaineella kun peruutusvaihde on kytketty jotta taakse menisi veto myös peruutellessa...

Korjatkaa jos muistan aivan mettään...

Macke
11.02.2020, 19:35
Totta, se viskomötikkä istunee syncrossa kuin syncrossa akseleiden välissä ilman keskitasauspyörästöä.

Se alipainetoiminen akselin lukko kyllä auttaa mun käsitysten mukaan etenemisessäkin? Ja vaikka se alipainetoiminen on, niin kabiinissa on sähkökatkaisin sitä varten ja se alipaine tuotetaan siinä akseliin pultatussa murkulassa paikallisesti.

Muuuutta nämä taas omia käsityksiä, en ole kuin pikaisesti plärännyt asiaa. Moni toki ollut sitäkin mieltä että ei se mitään auta ja että sillä ajaa autonsa vaan enemmän kiinni ja transportteri menee muutenkin niin hyvin ettei sitä tartte ja ja ja ja... No joo, jos se auttaa etenemisessä niin onhan se mahdollista että ajaa kotteronsa syvemmälle suohon mutta se tuskin lienee auton vika :)