Kirjaudu sisään

View Full Version : Hilux LN46 syöttöpumppu


temelexi
29.01.2020, 09:08
Moro, eli oisko kellään räjäytyskuvaa 2,2 litrasen (L kone) hiluxin syöttöpumpusta.?. Tai muuten ohjeita (mieluusti kuvien kera) pumpun kannen aukaisuun ja kasaamiseen.? Pitäis sen kannen tiiviste vaihtaa.. Kiitoksia jo vastauksista.

Luoppis
31.01.2020, 08:32
Googlen kuvahakuun kun laittaa hakusanaksi toyota 2l injection pump löytyy iso valikoima kuvia pumpusta. Tai ainakin tosi lähelle samasta.

Pumppu on luultavasti aika samanlainen, kuin 2L koneessa? Ehkä isoimmat yllätykset kantta avattaessa on:
- Pumpun sisällä joku jousikuormitettu vipu painaa syöttöruuvia vasten, jos ei ennakkoon tajua löysätä syöttöruuvia se vipu tönäisee kantta jonkun verran pumpun perää kohti. Kannattaa laskea monta kierrosta tuli ruuvattua ruuvia ulospäin. Tai mitata.
- Kannessa olevasta kaasuvivusta menee ohkainen jousi johonkin vipstaakiin ja sitä pitää paikallaan semmoinen todella pikki riikkinen "tappi". Sen tapin joutuu irroittamaan pumpun sisuskaluista, jos haluaa kannen irti. Ei muistaakseni vaikeaa irroittaa, mutta jos sen tapin sattuu pudottamaan pumpun sisuksiin voi olla jopa hiukan miettimistä millä sen sieltä saa ongittua pois.
- Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja lopuksi syöttöruuvin kiristys.
- Itse en avaisi koneessa paikallaan vaan jossain penkillä.

Jos ei ole ikinä vaihdettu nestepään tiivistettä, on aika iso todennäköisyys että sekin alkaa joskus vuotamaan. Nestepäätä en ole itse koskaan avannut ja sieltä voikin kaiketi tulla jo vähän enemmän tavaraa syliin...

Hcet
31.01.2020, 10:01
Kai tuossakin on boschin kopio kun on 2.4sessakin.
Tuossa (http://www.brick-yard.co.uk/forum/ve-injector-pump-rebuild-in-colour_topic17456.html) ohje millä saat purettua ja kasattu.
Ajoitus kannattaa tarkastaa kun laittaa takasin ja pumppua purkaessa sairaala olosuhteet, sinne ei passaa likaa päästää.

Samppa79
03.02.2020, 15:41
Puhdista ensin hyvin joka paikka. Akselin päästä löytyy valmiit kohdistusmerkit tehdasasetukseen, jos eivät ole ruostuneet pilalle. Hommaan tarvii uutta osaa kannentiivisteen ja akselin o-renkaan. Kannattaa kummatkin hommata toyotalta, koska kannentiiviste on paljon paremman tuntuinen orkkisoana ja o-rengas tulee siinä samalla.
Jos syöttöruuvissa on sinetti paikallaan, niin otat sen vaan kylmästi pois tieltä tai ainakin löysäät reilusti. Sitten kun kantta laitat takaisin paikalleen, niin huomaat syyn syöttöruuvin löysäämiseen. Eli kansi on helvetin vaikea saada paikalleen jos syöttöruuvia ei löysää.
Työkalulistalle kannattaa varata laadukas kuusiokoloavain pitkällä varrella yms. Hyvä valaistus auttaa hommaa reippaasti.
Kannen alla on kaksi jousta peräkkäin viritettynä toisesta päästää kaasuvipuun. Näistä jousista takimmainen oli minulla sellaisessa asennossa, että on arka putoamaan pumpun sisälle. Pumpun sisus näyttää sen verta ahtaalta, että jos sinne jotakin tippuu,niin voi olla tekemätön paikka onkia takaisin ilman pumpun purkamista kokonaan.

Sanoisin, että tunti kannattaa jo putsailla paikkoja, toinen tunti purkaa huolella kaikki ylimääräiset hommaa vaikeuttavat rensselit edestä pois. Sitten pari tuntia purkamiseen ja kasaamiseen.

Kun koko hoito on kasassa, niin kädet ristissä käynnistämään.

Sulla muuten tihkuu termaritornin alapään tiiviste jäähdytysnestettä kun on valunut tuota vaaleaa??

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)

Auttaisko tämä vanha lj:n pumpun ohje?