PDA

View Full Version : 2T öljyistä moottorisahassa?

lacrits68
21.01.2020, 08:02
moi!

tuttava, metsuri ollut ikänsä kirosi seuraavaa...

on "aina" ostanut paikallisesta IKH kaupasta "itsesekoittuvaa" 2T öljyä. ( ilmeisesti mineraali), no ko tuote oli loppu ja ostoskoppaan sujahti 2T sysnteettiöljyä.

No lopputulos oli että 2kpl moottorisahoja leikkas kiinni...??? 3 saha taas "perinteisellä itsesekoittuvalla" ja toimii.

mitähän tässä on mahtanut tapahtua? Ukko kuiteski 50v sekoitellu moottorisahan pensansa.

//Janne

uteiN_H
21.01.2020, 08:26
moi!

on "aina" ostanut paikallisesta IKH kaupasta "itsesekoittuvaa" 2T öljyä. ( ilmeisesti mineraali), no ko tuote oli loppu ja ostoskoppaan sujahti 2T sysnteettiöljyä.

No lopputulos oli että 2kpl moottorisahoja leikkas kiinni...??? 3 saha taas "perinteisellä itsesekoittuvalla" ja toimii.

mitähän tässä on mahtanut tapahtua? Ukko kuiteski 50v sekoitellu moottorisahan pensansa.

//Janne

Samaan soppaan kuuluu polttoaine.
Sopan sekoittajille:
Mun mielipide: Äla koskaan sekoita 2-T polttoainetta 95 oct pumppubensasta koska se sisältää etanolia. Tee se 98 oct polttoaineesta.
Tässäkin kai etanolia seassa mut vähemmän. Käytä tarkoituksenmukaista 2-t öljyä, mieluummin hyvälaatuista. Saattaa vehkeet kukkua pidempään, ettei tarvii tehdä remonttia joka kausi oli se saha tai mikätahansa. Ja korkeaviritteisissä 2-T vehkeissä jos ei oo efi niin muista säätää seos aina eriksen talvi- ja kesäkaudelle niin ei leivo kiinni.

astalo
21.01.2020, 10:09
Olisko uusi öljy saanut karstat liikkeelle ja sillä leikannut.

dodge3500
21.01.2020, 11:42

Ääni tälle
Mulla kävi auton moottorin kans tuolla tavalla, oli kyllä täys synteettiset öljyt

tekniikkamies
21.01.2020, 11:51
moi!

//Janne

Miettinytkin, että hankkis bensasahan, mutta taas tuntuu sähkösaha huolettomammalta.
https://youtu.be/UDoU_l8kzHA

Voisivat kehitellä tehomallin akkusahan reppuakulla.

Vähäisiin bensavehjehommiin hommasin niitä pienkonebensoja.

sisua45
21.01.2020, 12:20
Ääni tälle
Mulla kävi auton moottorin kans tuolla tavalla, oli kyllä täys synteettiset öljyt

Mikä auto se oli, Warre, Trabant?

dodge3500
21.01.2020, 21:46
Mikä auto se oli, Warre, Trabant?

Dodge ramcharger hj60:sen koneella

Pertsi
21.01.2020, 22:33
98 bensaa ja Nesteen super racing 2t öljyä olen sekoitellut 1:60 suhteella hyvällä menestyksellä.

Uazmies
21.01.2020, 23:28
Kertokaas tyhmälle miksi sekoitella bensoja sahoihin? Itselläni on 7 sahaa ja taustalla vuosia niiden ammattikäyttäjänä, enkä ole mopoiän jälkeen sekoitellut. Pienkonebensa toimii, haisee vähemmän ja ennen kaikkea savuttaa vähemmän. Eikä vanhene niin nopeasti.

Hyötyykö sekoittelusta kukaan muu kuin pienkonekauppias?

Ippe69
22.01.2020, 00:16
Jotain on ollu pielessä, jos moottorisahasta löytyy karstaa...

Öljyjen sekoittelua on tullu harrastettua reilun 20 vuotta, öljynä se purkki mitä paikallisesta liikkeestä on sattunu silloin saamaan. Yksikään vehje ei ole sen takia hajonnut. Erojakin niissä kyllä on, osa liukenee bensaan huonommin kuin toiset, eli vaatii hieman enemmän astian sekoittamista. Voisiko siitä olla kyse?

Heguli
22.01.2020, 05:32
Kertokaas tyhmälle miksi sekoitella bensoja sahoihin? Itselläni on 7 sahaa ja taustalla vuosia niiden ammattikäyttäjänä, enkä ole mopoiän jälkeen sekoitellut. Pienkonebensa toimii, haisee vähemmän ja ennen kaikkea savuttaa vähemmän. Eikä vanhene niin nopeasti.

Hyötyykö sekoittelusta kukaan muu kuin pienkonekauppias?

Täältä myös ääni pienkonebensalle, toimii.

dodge3500
22.01.2020, 06:37
Kerran laitoin pienkone bensaa stihl 026 seen eikä helvetilläkään käymään ja kaverilla sama homma raivaussahassa.
Siiheen loppu mun kokeilut pienkone bensalla. Oliko sit huonoo tuuria vai mikä, mut toista kertaa en jaksa tapella eli sekotan itse.

poiu
22.01.2020, 06:47
Noi käymis-ongelmat johtuu pelkästään siitä, että käytti kumpaa tahansa, vaatii aina säädön kohilleen suuttimilla. Jos sellasia sahassa tai pienkoneessa on...

uteiN_H
22.01.2020, 06:52
Noi käymis-ongelmat johtuu pelkästään siitä, että käytti kumpaa tahansa, vaatii aina säädön kohilleen suuttimilla. Jos sellasia sahassa tai pienkoneessa on...

Ja mä kääntelen mun tilhestä vielä keväisin ja syksyisin myös seos ja tyhjäkänti ruuveja sen varmistamiseksi ettei leivo kiinni. Ja käy oikealla seoksella. Tilhen manuskasta löytyy ohje. Ja sen kyllä kuulee ja tuntee kaasusta jos laihalla tai paksulla.

Heguli
22.01.2020, 07:21
Kerran laitoin pienkone bensaa stihl 026 seen eikä helvetilläkään käymään ja kaverilla sama homma raivaussahassa.
Siiheen loppu mun kokeilut pienkone bensalla. Oliko sit huonoo tuuria vai mikä, mut toista kertaa en jaksa tapella eli sekotan itse.

Siirryttäessä normibensasta pienkonebensaan vaatii pientä seosten säätöä mutta ne kun saa kohdilleen, niin saha toimii vallan mainiosti. Itellä sahauksessa on pitkiä taukoja, sahailen vaan mökillä omat polttopuut. Vaikka saha seisoo puoli vuotta, lähtee aina viidellä vedolla käyntiin. Sama homma perämoottorissa, raivaussahassa ja mönkkärissä, aina lähtee käyntiin eikä ole ongelmia kaasareiden likaantumisen kanssa.

jli
22.01.2020, 08:06
Joutuuhan sitä sekoittelemaan pienkonebensan kanssakin. Mittarista saa vain 4T 102 oktaanista pienkonebensaa (n 2 eur/litra) johon sitten lyödään 2t-öljyt sekaan jos kone sellaista tarvitsee.

Tuosta bensasta valmiiksi sekoitettu 2t-kanisteribensa maksaa 5 euroa litra, joten sen yhtään laajamittaisempaa käyttöä rajoittaa hinta. On myös aika hankala keksiä, mitä etua uuden kanisterin ostamisella joka toisen tankkauksen yhteydessä saavuttaisi. Vai saako tuota jostain järkevään hintaan?

Heguli
22.01.2020, 08:30
Joutuuhan sitä sekoittelemaan pienkonebensan kanssakin. Mittarista saa vain 4T 102 oktaanista pienkonebensaa (n 2 eur/litra) johon sitten lyödään 2t-öljyt sekaan jos kone sellaista tarvitsee.

Tuosta bensasta valmiiksi sekoitettu 2t-kanisteribensa maksaa 5 euroa litra, joten sen yhtään laajamittaisempaa käyttöä rajoittaa hinta. On myös aika hankala keksiä, mitä etua uuden kanisterin ostamisella joka toisen tankkauksen yhteydessä saavuttaisi. Vai saako tuota jostain järkevään hintaan?

Riippuu ihan kuinka paljon bensaa vuodessa käyttää. Itsellä bensan kulutus on niin pientä, että hintaerolla ei ole merkitystä. Varsinkin kun 2T-pienkonebensan kanssa säästää rutosti aikaa huoltohommissa.

petroman
22.01.2020, 09:01
Tämäkin kai vähän makuasia. Joskus lanttailin itse 2t-bensat, sitten rupesin ostamaan valmista. Siihen loppui sahojen säätäminen. Voi olla, että sekoitussuhde ei ollut aina tismalleen sama yrityksestä huolimatta, mutta valmis liemi aina tasalaatuista. Ja säilyvyydeltään parempaa.

Onhan tuo valmis selkeästi hintavampaa.5ltr/15€. Mutta en ole sahannut itseäni vararikkoon valmisbensalla. Enkä usko kovemmankaan metsurin siihen pystyvän.

PappaP
22.01.2020, 18:35
Jos nyt lähdetään siitä, että henkilö on elättänyt itsensä ja mahd. perheensä metsurin työllä 50 vuotta, niin voidaan kohtuudella olettaa, että hän myös osaa säätää sahansa iskukuntoon.
Moottori ei mene bensiinilaadun vaihdosta niin paljon laihalle, vaikka siirryttäisiin minkälaiseen seossuhteeltaan oikenlaiseen bensaan, että se siitä syystä leikkasi kiinni.
Varmaankin sekoitusvaiheessa on käynyt joku vahinko, esim. ennen ollut litran ölypullo ja nyt uusi on ollut vaikka puolta pienempi, kaadettu pullosta pari senttiä ( vanhasta muistista)
bensan joukkoon ja oltu tyytyväisiä...
Nythän seos on jo puolta laihempaa .
Jossain pulloissa on OZeja toisissa millilitroja joskus ei mitään asteikkoa, niin aina voi erehtyä.
No nää oli mun arvailuja.

HJ60_Jussi
22.01.2020, 19:23
14€ maksaa se kaupan valmis 2T pensa purkki. Sitä on tullu käytettyä jo pitemmän aikaa. Ei oo ollu ongelmia ja ei kärytä. Onkohan se 5 litraa jolloin hinta ois alle 3€ litra. Jos se ois 4 litran purkki niin ei se siltikään ole suurin kustannuserä omissa hommissa.

tjl
22.01.2020, 19:33
Kyllä itsekkin todennut että 254 husse vaati säädön bensa laadun vaihdon jälkeen.
Nykyään käytän vaan pienkone bensaa.
Omat sahailut niin pientä ettei maksa vaivaa sekottaa itte.Ja Inakin nämä uudemmat sahat mitä ittel ollu niin pelaa hienosti valmis bensalla ( sthil ms500i ja husse 550xpg).

Ja kun kallis saha niin en halua et hajoo ainakaan polttoaineen takia. Ja sillon kun itse sekotin niin tuli aina varmuuden vuoksi tehtyy hieman paksumpi coctail.

Pitää vaan olla tarkkana kun niitä pyttyjä jää tyhjäks ni niistä tulee mulla ainakin bensakannuja, eli siis monesti ostan asemalta niihin puhdasta bensaa yleiskäyttöön.
Suuri riski et ajatuksissaa semmosesta kaataa sahaan....

petroman
22.01.2020, 20:05
..joo. itsekin seonnut epämääräisten kannujen sisällön kanssa toisinaan. Vähänkään jos kuitenkin bensalle haissut, niin ruohonleikkurin riksrattonille kelpaa. 2t pitää itikat yms. etempänä puutarhanhoidon aikana..

artsi777
22.01.2020, 22:19
Polttoaineista https://www.youtube.com/watch?v=ncf0thtsNxs

Öljyistä https://www.youtube.com/watch?v=Z86aoyqH95w

Itse en ole enää vuosikausiin käyttäny sahoissa/raivureissa muuta kuin alkylaatti bensaa ja oma mielipide on kyllä jounin kanssa yhtenevä, ei ole ollut kiinnileikkaantumisia eikä käyntihäiriöitä, en keksi mitään syytä miksi sekoittaisin itse enää polttoainetta.

RIPAX
26.01.2020, 00:08
Nää on vähä ikuisuus kysymyksiä,aloitin 2T urani 35v. sitten Suzuki PVllä. Siitä moottorisahojen kautta Crossipyöriiin ja jälleen moottorisahoihin ja työkoneisiin. Ykskään kone ei oo leikannu kiinni mihin oon liemet sekottanu. Kerran leikkas yks saha isäukon sekoituksilla ja ties kuinka monen vuoden liiterissä seisomisen jälkeen. Monilla leikkas crossipyöriäkin,bensa harvemmin syynä. Joka kerran kun on mittaribensa laadut vaihtuneet on erään kilpamekaanikon neuvosta otettu yhteyttä polttoaine valmistajaan,viimeks Nesteen tekniseen neuvontaan. Heidän neuvonsa ovat tuntuneet toimivan. viitaten kaikkeen edelliseen sanoisin et jos kone nalkkaa kiinni ja syy on varmuudella todettu bensasta johtuvaksi on vettä bensan seassa tai väärä öljy,jotkut ei itsesekoittuvat öljyt ei sekoitu bensaan vaan saostuu kannun/tankin pohjalle,sitte tankista ajetaan ensin ne öljyt ja loppu onkin öljytöntä ja naks. Toinen ilmiö on että liiterin katossa reikä ja kannukaan ei ole ilmatiivis ja kosteus tiivistyy bensaan riittävissä määrin ja kun siinä on tenua jo valmiksi tulee siitä emulsio vesi+tenu+bensa ja sen ominaisuus on se että öljy pelkistyy kun vettä on riittävästi. Siksi se 98E kun tenua on vähemmän,ja jos kulutusta on vähemmän niin pienkone bensa,joissain vanhoissa sahoissa vaatii kaasarin säätöä mut sanoisin et kannattaa silti. Pienkone bensa kun ei aiheuta korroosiota ja säilyvyys on parempi,ja jos yhtään merkitystä ni väittävät että on myrkyttömämpää kun mittari tavara,eräskin metsurikaverini kuoli keuhkosyöpään vaikka filtterin läpi savunsa vetelikin.

tekniikkamies
26.01.2020, 09:51

Itse en ole enää vuosikausiin käyttäny sahoissa/raivureissa muuta kuin alkylaatti bensaa ja oma mielipide on kyllä jounin kanssa yhtenevä, ei ole ollut kiinnileikkaantumisia eikä käyntihäiriöitä, en keksi mitään syytä miksi sekoittaisin itse enää polttoainetta.

Tuollainen johdollinen Stihli 1,6 paksulla vetolenkillä ja Duro terillä ollut hyvä pihasahauksessa.

https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/Moottori-ja-oksasahat/Sähkökäyttöiset-moottorisahat/240853-150/MSE-250.aspx

Kovasti kyllä miettinyt tulisiko sen kaverina olla bensasaha tai akkusaha.

Kartse1
26.01.2020, 11:46
Ite olen ensimmäisn mopooni alkanut tekemään 2-T sekoituksia jo -68, joten tuo öljyn lisääminen kanisteriin ei tuota mitään tuskaa.
Teen mm. kelkkaan seokset lähes aina 20L kannuihin, niin pysyy prosentit vakiona.
Sekoitetuissa kanistereissa on naru kahvassa, niin muutkin löytävät 2-T bensat varastosta.
Lisäksi sahoihin on omat kombikannut valmiiksi täytttynä.
Yhtään konetta en ole saanut bensan takia rikki yli 50v aikana.
Toisten rikkomia olen kyllä ostellut itelle projktiksi.

Paikallisen kyläkaupan hinnoittelun mukaan 100L 2-T bensaa maksaa:

- Valmiissa 5L kannussa a' 16,5,- = 330,-
- 2,5% itsesekoitettuna öljyineen n. 175,-

Silkkaa säästöä yli 150,-/100L määrällä. Kelkkaillessa tuon määrän polttaa viikossa.... :p

wikke
26.01.2020, 12:33
Jos kulunki on satoja litroja, niin sekoittelusta lie jo rahallista hyötyä, varsinkin jos kyseiset koneen alvariinsa pörisevät (säilyvyys).

Mutta muutamissa kymmenissä litroissa ja satunnaisemmassa käytössä kyllä nuo alkylaatti 2T bensat hintansa väärtejä ominaisuuksiltaan.

Jussi Heinonen
26.01.2020, 14:49
Ite käytän moottorisahassa pienkonebensaa, raivurissa itse sekoitettua. Moottorisahassa palaa vuodessa varmaan noin 30 litraa, joten rahallinen ero ei ole merkittävä. Raivurissa taas bensaa palaa useita satoja litroja vuoden aikana, joten menoveden hinta näyttelee jo isompaa roolia.
2-tahtiöljynä käytän Teboilin semisynteettistä, ei varmaan paras valinta mutta kun sitä saa vaikka Prismasta niin helppouden takia on sitä tullut käytettyä. 2 prosenttista lientä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Haju on kyllä paljon epämiellyttävämpi kuin alkylaattibensassa.

artsi777
26.01.2020, 17:23
Juu kyllä peeveeseen ja kelkkoihin itse kuitenkin sekoittelen edelleen bensat, eikai niillä sentään kukaan kuitenkaan pienkoneaineilla ajele :)
Topiikin aloittaja oli kuiteskin pohdiskellut vain sahojen polttoainetta/öljyjä

BJ-40/76
26.01.2020, 22:59

Katsoin molemmat videot, ja pikkuisen epäreilua verrata itsesekoitettua bensaa, jossa moninkertaisesti Öljyä (ja oliko jotain EI-Huski/tilhi- siis halpaa öljyä)
Ja jos kampikammiossa on karstaa, samoin kuin kampiakselin laakereissa; varsinkin sähköohjatulla kaasarilla, niin vika on jossain muualla, kuin polttoaineessa!
SIIS vika on noissa männän renkaissa, ja männässä: siis ne on niin loppu, että palo-/-pakokaasu pääsee kampikammioon.
Ja kestihän nuo kampiakselin laakerit niin pitkään, että sahaan piti tehdä ns. peruskorjaus:cool: (siis oli jumissa)

-> Tuo pienkone bensa, onko sitten 2T vai 4T, on kirjaimellisesti hintansa arvoista ns. Mökkiläiselle: Joka käyttää 2T bensaa vuodessa, sanotaan alle 10
litraa, varsinkin jos tuota 2T bensaa palaa useammassa laitteessa.
Ja samoin 4T- pienkonebensa, jos kulutus on tuo yllämainittu.

2T öjyt jakaantuu myös vesi- ja ilmajäähdytteisiin; siis perämoottorin 2T öljy ei ole hyvä moottorisahaan, eikä painvastoin.

Ja itse sekoittajille: 95e bensaa ei kannata ostaa, jos ei ole varma tieto, että se on käytetty 3-4 kk sisällä, ja kaasari ajettu sen jälkeen täyteen pienkonebensaa.
98e kestää paremmin, mutta ei juuri yli 6 kk.

Ja pumppu Bensoissa on kesä- ja talvilaadut; perämoottori ja ruohonleikkuri voi toimia hyvin 1/2 vuotta vanhalla bensalla...
Mutta moottorikelkkaa on turhauttavaa repiä käyntiin 6kk vanhalla "kesä bensalla"

Ja ainakin taannoin, nuo Apteekin 20 ml ja 50 ml ruiskut oli niin halpoja, että ei ole vaikeaa mitata öljyn määrää... (pyydä Muovimännällä olevia, siis ei kumitiivistettä)
Itse mittaan tuon öljyn määrään puntarilla, siis 0,1 litraa painaa 75-85 grammaa...

P.s. Tuo bensan säilytysaine on hintansa arvoista, jos bensamäärät on isot...

https://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/Motul-Bensiinin-sailytysaine-250-ml

Tuolla lisäaineella kaasari ei kerää kertymiä talvisäilytyksessä, ja reilu 6kk vanha 98 toimii kuin uusi...

vimakuus
30.01.2020, 11:52

Mulla on ollu vastaavaa 246 husqvarnan kanssa, ei toimi pienkonebensalla, vaikka miten säätää ja kun vaihtaa bensat tavalliseen niin toimii hienosti.
Omat vehkeet (husqvarnan 254, 346:set, 550, stihl ms261 ja fs 450:set) toimii moitteetta pienen säädön jälkeen pienkonebensalla.

Sekoitan itse nesteen mittarista ostettua 4T pienkonebensaa ja teboil 2t snow synteettistä öljyä. Sekoitus 100ml injektioruiskulla niin tulee seos kohdalleen.

Kartse1
30.01.2020, 14:07
Nyt olisi herkkänenäisillekin 2-T öljyä tarjolla: :p

"Mansikan tuoksuista 2tahti öljyä
Litran purkkeja
10e/litra"

https://www.tori.fi/pirkanmaa/2t_oljy_65715226.htm?ca=1&w=111