View Full Version : Mekaaninen vinssi Roveriin
Tollukka
12.01.2020, 17:03
Tulipa tuossa semmoinen perversio mieleen, että joku on varmaan jo kokeillut asentaa tojotan mekaanisen vinssin roveriin, koska ulosotto. Lähinnä kiinnostaa vinssin kelausnopeus, osuuko vetopäällä lähellekkään renkaiden pyörintänopeutta, vai onko muuten tuhoontuomittu ajatus?
Minkälainen ulosotto - mikä välitys siinä ?
Tollukka
13.01.2020, 18:48
Semmonen taaksepäin sojottava nysä, ykkös discosta peräsin. Ei ole tarkemmin tullut tutkittua miten välitykset menee, ilmeisesti vaihtoehtoja on useampia?
Ykkösdiscossa pitäsi olla jakiksena lt230. Ulosotto pyörii samaa vauhtia vaihdelaatikon pääakselin kanssa eli mikä vaihde on päällä niin sen mukaan kierrokset. Voi käyttää jakis vapaalla, hitaalla ja nopealla.
Semmonen taaksepäin sojottava nysä, ykkös discosta peräsin. Ei ole tarkemmin tullut tutkittua miten välitykset menee, ilmeisesti vaihtoehtoja on useampia?
Esim patrollissa päävaihteiston pääakselilta, ulosotto pyörii yhtänopeutta.
Toyota hj jakolaatikosta, nopeuksia yhtä montq kuin päälaatikossa pykäliä, plus tietysti suunnanvaihto jossei ole kaksisuuntaista ulosottoa...
Ymmärtääkseni kaikki Toitsun mekaanisetkaan ei samalla välityksellä.
Tollukka
13.01.2020, 21:07
Tuli tuossa romuja potkiessa mieleen, jos tojotan mekaanisen värkkäisi heti jakolaatikon taakse. Narun/vaijerin saisi muljautettua takakautta eteen, niin voisi nyppiä molempiin suuntiin. Toisten nyppimisessä toimii ainakin, jollain konstilla saanee vinssin ja renkaiden pyörintänopuden sovitettua itsensä auttamiseen. Vaimon autosta siis kyse, ja joku sähkökela tulee keulaan. Ulosotossa itsessään ei taida välitystä olla, kuten tojotassa, elikkäs mekaaninen visputtaisi hieman vilkkaammin kuin alunperin?
Tollukka
13.01.2020, 21:08
Niimpäs lukikin tuolla ylempänä, että pyörii samaa vauhtia pääakselin kanssa...
Ulosotossa itsessään ei taida välitystä olla, kuten tojotassa, elikkäs mekaaninen visputtaisi hieman vilkkaammin kuin alunperin?
Eli pyörii samaa nopeutta moottorin kanssa?
Silloin se on sama kuin tojotalla pyörittäisi vinssiä 4 vaihteella.
Pyörien kanssahan se ei pyöri mitenkään samaa nopeutta.
Vinssejä on ainakin kahdella eri välityksellä.
oojiikoo
13.01.2020, 21:33
On kait nuita useammassa rangesa laitettuna juurikin takavinssiksi. Ja toimii kuten Toyotassa eli saapi nopeutta valita vaihteilla. Esim Moukku rangessa on ja Jyrkillä myös siinä omassa.
Tollukka
13.01.2020, 21:35
Vaihteiston pääakseli 5+1 nopeutta, sivuakseli yksi nopeus. Kai nyt jollakin on käytännön kokeilusta muistikuva?
Tollukka
13.01.2020, 22:12
Moukulla oli joku kommervenkki itsensä avittamisessa taaksepäin, mikähän lie ollut?
tapsa4x4
13.01.2020, 22:52
Vinssejä on ainakin kahdella eri välityksellä.
Valurauta kuorisia? Alumiinisessä on eri välitys ku valurautaisessa mut ei oo koskaa tullu noteerattua et valurautaisessa olis eri välitys.
Valurauta kuorisia? Alumiinisessä on eri välitys ku valurautaisessa mut ei oo koskaa tullu noteerattua et valurautaisessa olis eri välitys.
https://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-91826.html
Tuolta sen "tiedon" joskus bongannu.
Hj 40:1
Bj 33:1
Ite en oo laskenu kumpaakaan.
tapsa4x4
14.01.2020, 07:08
https://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-91826.html
Tuolta sen "tiedon" joskus bongannu.
Hj 40:1
Bj 33:1
Ite en oo laskenu kumpaakaan.
Hyvä tietää ku olis tarvinnu yhteen vähän hitaamman vinssin ni ois ekana kannattsnut tutkia toi välitys
metsämies75
17.01.2020, 11:15
Hyvä tietää ku olis tarvinnu yhteen vähän hitaamman vinssin ni ois ekana kannattsnut tutkia toi välitys
Eikös renkaan koko vaikuta jos esim 205 55 15 tai 37x12.5x16
Eikös renkaan koko vaikuta jos esim 205 55 15 tai 37x12.5x16
Kyllä, ja perävälitys, sekä se että onko jakoaski hitaalla vai nopealla puolella. Myös jos on välityksiä jakoaskiin muutettu, niin sekin sitten. Nämä siis Roverin tapauksessa, muissa on omat muuttujansa, niistä en tiedä eikä ole kiinnostunutkaan...
Kuten jo yllä pariin kertaan sanottu, Roverin voiman ulosotto pyörii vaihteiston ulostuloakselin nopeudella, ja siis jakoaskin sisäänmenoakselin nopeudella. LT230 näin, kuten myös vanhemmat Ranget missä jakoaski kiinteästi vaihteiston valussa, ja myös Lantikan Serieksistä löytyvät (ainakin sen perusteella mitä on sattuneesta syystä nyt tullut tutkittua niitä)...
tapsa4x4
19.01.2020, 14:38
No mullakun gr otti mekaaninen voimansa laatikon pääakselilta ni ois saanut olla hitaampi toi vinssi että siihen olis saanut enenmän voimaa, jako lootassa pienenpuolen välitys yli 3.2 ja Perissä 4.6 välitys ja 38.5 renkaat.
Moukulla oli joku kommervenkki itsensä avittamisessa taaksepäin, mikähän lie ollut?
Varmaan sama kuin omassanikin, eli vinssi pyörii sisään eteenpäin vaihteilla ja ulos pakilla. Taakse päin itseään vinssatessa ei voi auttaa renkailla, kun pyörivät silloin väärään suuntaan.
Kerran olen kokeillut taakse vinssata... Onnistuu sekin, mutta tulee suossa nahkoineen😆
On kait nuita useammassa rangesa laitettuna juurikin takavinssiksi. Ja toimii kuten Toyotassa eli saapi nopeutta valita vaihteilla. Esim Moukku rangessa on ja Jyrkillä myös siinä omassa.
https://photos.app.goo.gl/YuzeNtRhJbLZZFqX9
Moukussa on automaattilaatikko, minulla LT95 manuaali.