View Full Version : Retkeilyautoista
Onko porukalla Sprinteriä ym. 3500kg autoja retkeilyautoina? Tai mikä on virallinen nimi näille b-kortilla ajettaville useampi paikkaisille? Paljonko on verot vuodessa tuollaiselle alle 2010 vm. Autoille?
Olen tässä miettinyt ison pakun hankintaa ja valintaan vaikuttavia asioita:
Kuorma-autossa
+halvemmat verot
-80 rajoitus
-käyttöä vahditaan?
- katsastuksen kustannukset
-ajokortin korotus kärrin vetoon
Paku alusta
- verot???
+kortti riittää kärriin mulla sekä rouvalla
+käyttö vapaata
+katsastus
Muita huomioita?
Samat ajatukset täälläkin.
Pitkä/korkea sprintteri haussa josta alkais rakentelemaan reissupeliä.
Ajatus olisi säilyttää kuorma-autona mutta takatilojen rakennus on vähän siinä ja siinä että tekisikö matkailuauton. Helpottaisi rakentelua.
Tarkotus on hommata valmiiksi jatko-ohjaamollinen peli josta alkais jatkojalostamaan reissukampetta.
Neliveto olis kova mutta pörssi ei ole ollenkaan sitä mieltä.
Minkälaiset säännökset koskee pakettiauton rakentelua? Tarviiko väliseinää? Vai saako sinne taakse rakentaa pakuun mitään?
Kuorma-auto tarvii väliseinän, mutta tavaratilan koolle ei juuri kokomääräyksiä ole. ( 50% kantavuudesta pitää varata tavaratilalle + kiinnityskoukut määrävälein)
N1 matkailuauto ei tarvi väliseinää? Tarviiko yli 3500kg matkailuauto?
Näistä oli kyllä ihan vastikään porinaa täälläkin foorumilla.
En itse kyllä näe mitään järkeä B-kortillisessa retkeilyautossa. Ihan vaan siksi kun kevyt kuormurina ne verot on huomattavasti pienemmät. B-kortilla veikkaisin veroksi jotain 700-800e? Mikäli se vero menee painon mukaan. Koska tuon verran omassa matkailuautossa on verot ja sen paino on 3500kg. Saisin kyllä nostettua painon 3800kg, mutta se ei hyödytä tuossa omassa tapauksessa mitään. Koska pitäisi olla joku tavaratila, mikä on yhtä leveä ja korkea mitä se auton sisätila. Ilman tuota verot vaan nousee. En näe myöskään ongelmana tuota 80 rajoitusta. Ei nuo pakut ole juhlaa ajella jotain 120 vauhtia. Kulutus nousee myös reilusti. Toki ohittaminen on tuskaa.
Sitten taas kun lähdet noita rakenteleen niin se on aivan varma, että ihan kaikki on kiellettyä lähtökohtaisesti. Duunaat sinne sängyn, etkä rekisteröi sitä matkailuautoksi niin aijai kun verottaja muistaa sua sitten jollain helvetinmoisella lisäverolla. Ja sitten taas jos se laite ei täytä matkailuauton määritelmiä ja sulla on siellä silti joku sänky niin taas tulee piiskaa ja sinä maksat. Ei suomessa tuo rakentelu helppoa saa olla.
En tiedä mikä kuuluu mihinkin ryhmään mut
Esim. 2003 sprinter 3500kg
Matkailuauto reilut 500€
Pakuna melkein 800€
Kuorkkina alle 80€
Tietysti kuormurii tulee rajoitin testi katsastukseen Raskone 140€
Miten kuormurin käyttö jos auto on henk.koht nimissä tarviiko mitään perusteluja ajeluun/ tarvikkeiden kuskaamiseen.
Jos niin siinä tapauksessa paku olis parempi...
Joskus oli k-a sprinteri firman nimissä ja aina sai pelätä että milloin pysäytetään, silloin ku tuli nää ammattipätevyys vaatimukset ym. Kaveri sai sakot kun ei pystynyt todistamaan ratsiassa että työkalut on omia
Samat ajatukset täälläkin.
N1 matkailuauto ei tarvi väliseinää? Tarviiko yli 3500kg matkailuauto?
Näistä oli kyllä ihan vastikään porinaa täälläkin foorumilla.
Joo tästä oli porinaa vasta face:n foorumilla.
-N1 matkailuautoa ei ole vaan matkailuauto on aina M-luokan ajoneuvo:
"Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista."
Miten kuormurin käyttö jos auto on henk.koht nimissä tarviiko mitään perusteluja ajeluun/ tarvikkeiden kuskaamiseen.
Yksityiskäytössä ei tarvi perustella mitään. Eikä käyttöä valvota mitenkään.
Eriasia jos auto on yrityksen nimissä.
-N1 matkailuautoa ei ole vaan matkailuauto on aina M-luokan ajoneuvo:
"Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
M-luokan kampetta tarkoitin. Meni näppihärön piikkiin tuo.
Mites sitten yli 3500kg C-kortilla ajettava matkailuauto? Samassa luokassa edelleen?
Kuorma-autona on toki halvin pitää mutta se turhakeväliseinä haittaa rakentelua.
Ja jos kuorma-autossa ei saa olla 200x180 sängyksi varattua "hattuhyllyä" niin sekin saattaa aiheuttaa päänvaivaa. (en siis tiedä onko tuollaista edes kielletty)
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/t%C3%B6rky%C3%A4/IMG_20200114_123750.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/t%C3%B6rky%C3%A4/IMG_20200114_123750.jpg)
Itellä vähän tuollanen haaveissa
Kuorma-autossa 50cm minimi tavaratila ainakin joskus oli. Tuskin kuorma-auton sänkyyn kukaan puuttuu, koska ainakin 50v on ollut vakiovarusteena ja joissain jopa kaksi.
Ainut mikä itseä kiinnostaa on tämä että mikä esim .Mersussa on todellinen veron määrä? Eli lukeeko matkailuauto rekisteriotteella vai jokin muu
Mitä jos "kuljetan" erillistä mökkiä mersun lavalla mikä on parilla kuormaliinalla kiinni,Niin onko se asuntoautoilua vai tavaran kuljetusta jos väsynyt kuljettaja oikoo siellä jalkojaan tai lämmittää munapuuroa?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221324
tekniikkamies
14.01.2020, 19:36
Mitä jos "kuljetan" erillistä mökkiä mersun lavalla mikä on parilla kuormaliinalla kiinni,Niin onko se asuntoautoilua vai tavaran kuljetusta jos väsynyt kuljettaja oikoo siellä jalkojaan tai lämmittää munapuuroa?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221324
Kivan näkönen vehe!
Saa pölliä idean kuka haluaa, mutta tuuminut, että täyden veron isosta henkilöautosta saisi minimatkailuauton. Jos se ois vähän maastokelponen, voi huilata mis vaan.
En tiedä mikä kuuluu mihinkin ryhmään mut
Esim. 2003 sprinter 3500kg
Matkailuauto reilut 500€
Pakuna melkein 800€
Kuorkkina alle 80€
Tietysti kuormurii tulee rajoitin testi katsastukseen Raskone 140€
Matkailuauto ja paku on samoilla veroilla. CO2-päästöt jos löytyy otteelta niin sit halvempi, vaikuttaa 1.1.2002 eteenpäin matkailuautossa ja 1.1.2008 pakuissa.
Ryöstöhintainen rajottimentestaus jos 140€. :eek: Jos piirturin leima samassa niin sitten ymmärrettävämpi.
Osaako Matti sanoa että onko tuollainen yllä linkittämäni rakennelma mahdollista pitää kuorma-autona?
Tavaratila ei vissiin tarvi olla täyskorkea?
"sängyn" voisi vetää vaakatasossa takaoviin asti jos sellainen onnistuu.
Menisi toki matkailuautonakin kun ajatelmissa olisi tehdä tuohon takapenkkien taakse molemmille laidoille laatikostot jonka päälle saisi keittomahdollisuuksia jne rakennettua.
Ja minkälainen operaatio on poistaa takaa keskeltä yksi penkki, että siitä saisi järjestettyä kulun taakse.
Riittääkö pelkkä muutoskatsastus vähemmille istuinpaikoille vai minkälainen sota tuomosesta muutoksesta syttyy?
Eikö noissa vetonupeissakin ole sängyt? En tie onko niissä mitään keittiöö? Mut kuorma-autoja ne silti taitaa olla, eikä matkailuautoja. En tie hyödyttääkö sen pelin rekisteröiminen matkailuautoksi yhtään mitään jos se on jo valmiiksi kevyt kuormuri? Tekee sinne vaan kaiken matkailuauton roippeet mitä tarvii ja silti jättää sen välttämättömän millä se on kevyt kuormuri. Sit vaan kovaa ajoa.
Eikö noissa vetonupeissakin ole sängyt? En tie onko niissä mitään keittiöö? Mut kuorma-autoja ne silti taitaa olla, eikä matkailuautoja. En tie hyödyttääkö sen pelin rekisteröiminen matkailuautoksi yhtään mitään jos se on jo valmiiksi kevyt kuormuri? Tekee sinne vaan kaiken matkailuauton roippeet mitä tarvii ja silti jättää sen välttämättömän millä se on kevyt kuormuri. Sit vaan kovaa ajoa.
Onhan noissa oikeissa kuorkeissa sänkyä ja keittiövarustusta. Mutta ne on siellä hytissä, kuormatila on nimensä mukaisesti kuormatilaa.
Der_Alte
16.01.2020, 20:03
Paketti- ja kuorma-auton avonaisella lavalla voi kuljettaa irrotettavaa matkailukoria, vaikka sen leveys olisi auton leveyttä suurempi. Matkailukorissa ei kuitenkaan saa oleskella matkan aikana eikä matkailukorin leveys saa ylittää kyseiselle ajoneuvolle tiellä yleisesti sallittua leveyttä. Tarvittaessa on asennettava esim. lisäpeilejä, jotta kuljettaja voi seurata takana kulkevaa liikennettä. Matkailukorin kuormatilan ulkopuolelle ulottuva osa on varustettava valaisimin ja heijastimin siten, että kuormauksesta ei aiheudu vaaraa.voimaan tuleva tieliikennelaki 2020?eli camperit ym mökit ja saunat kyytiin vaan
Vastailin punaisella.
Osaako Matti sanoa että onko tuollainen yllä linkittämäni rakennelma mahdollista pitää kuorma-autona? On.
Tavaratila ei vissiin tarvi olla täyskorkea? Ei.
"sängyn" voisi vetää vaakatasossa takaoviin asti jos sellainen onnistuu. Siitä vaan.
Menisi toki matkailuautonakin kun ajatelmissa olisi tehdä tuohon takapenkkien taakse molemmille laidoille laatikostot jonka päälle saisi keittomahdollisuuksia jne rakennettua.
Ja minkälainen operaatio on poistaa takaa keskeltä yksi penkki, että siitä saisi järjestettyä kulun taakse.
Riittääkö pelkkä muutoskatsastus vähemmille istuinpaikoille vai minkälainen sota tuomosesta muutoksesta syttyy? Muutoskatsastus ja väliseinän lujuudesta todistus.
Kiitos!
Tämä auttaa visiontiin paljon.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248#Pidp447169632
Tuolta löytyi jotain. Onko jossain uudempaa?
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1414581752/967ffe7d73ad17f596d21b0874e4e9c6/15693-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf
Kohta 6. Onko vielä voimassa?
Mistä löytää viimeisimmät säännökset kuorma-auton ohjaamosuojasta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940
ja lisäistuimista koskien 2004 mallista sprintteriä?
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1467030248/da4f125070ab8f8baf851f90734e9acc/21957-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1414581752/967ffe7d73ad17f596d21b0874e4e9c6/15693-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf
Kohta 6. Onko vielä voimassa?
Kumottu vanha ohje.
Mitenkäs vapaasti nuita "pakuja" saa rakentaa mitä on rekisteröity Linja-autoiksi? Onko ne siis pienois linja-autoja. Saapiko niistä vähentää istumapaikkoja ja rakentaa matkailuauto varusteita tai tehdä väliseiniä?
Jos sattuu omistamaan linja autokortin niin eikö tuollaisesta saisi rakennettuu edullisilla käyttökuluilla olevan retkeily/matkailu ajokin.
Mun käsityksen mukaan pitää vähintään se 1+9 penkkiä säilyä, ku sillä perusteella on verovapauden saanu. Mutta jos vaikka 1+16 on lähtökohta, niin onhan siinä varaa karsia.
Linja-autokortin lisäksi sitte ammattipätevyys kans, muuten ei saa kyydissä olla ketään muita kuin samassa taloudessa asuvia perheenjäseniä.
Itteä on kanssa näin eläkepäivien viettoon kiinnostanut taas hommata projektiksi tuollainen vanha linja-auto.
Kotitilalla oli varmaan 20v käytössä sellainen vanhasta myymäläautosta rakennettu asuntoauto.
Tuollainen täyspitkä bussi se saisi taas olla, kun siinä tulee kuitenkin vietettyä se väh. 10kk/v.
Nyt on pistänyt silmään noissa netin myynti-ilmoituksissa myös jopa noissa 10-12m linja-autoiksi rekisteröidyissä asuntoautoissa, että myyjän mukaan saisi ajaa D1-kortilla, vaikka on linja-autoksi rekisteröity (1+16h).
Joltain alan foorumilta jäi mieleen sellainen pykälä, että max. 8m autoa sais ajaa D1 kortilla (1+9-16h).
Itseä ei enää kiinnosta ajaa D- saati edes D1-korttia, koska noita C-ajoneuvoja on tullut ajettua jo vuosikymmeniä jopa ammatikseen ja se 1+8 paikkaa riittää itelle.
Kysymys kuuluukin, että kuka puhuu politiikkaa ja onko tulossa uusiin lakeihin muutoksia?
Vain FAKTAA, Kiitos... :p
Ajokortti-info ainakin antaa D1 kortille 1+16 ja 8m pituuden, eipä tuollaiselle pitkällekään kuorma-autona paljoa veroja tule. Mitä lie kokonais paino? Oisko jossain 15000kg? Jos niin n.400€ paikkoja saa sen 1+8
Kyl sieltä vaadittava 185 cm löytyy kattopaarteen alta lattiaan ilman paksuja fyllejä.
Vastailin punaisella.
Lainaus:
Tavaratila ei vissiin tarvi olla täyskorkea? Ei.
"sängyn" voisi vetää vaakatasossa takaoviin asti jos sellainen onnistuu. Siitä vaan.
"5 §
Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat
Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940#L2P4
Mites tätä käytännössä tulkitaan, ohjaamon VAI tavaratilan korkuinen?
Kuorma-auto tarvii väliseinän, mutta tavaratilan koolle ei juuri kokomääräyksiä ole. ( 50% kantavuudesta pitää varata tavaratilalle + kiinnityskoukut määrävälein)
Mistä löytäis tälle suluissa olevalle osuudelle lähteen?
Jatko kysymyksenä, jos retkeilyvarusteet/-kalusteet asentaa kokonaan tavaratilaan -> väliseinän taakse, missä määritellään mikä on kiinteää ja mikä on vain kuormaa?
Joo tiedän että mikä on kuormaliinalla kiinni on kuormaa, mutta mitä sanoo laki? Esim. laatikosto, kuinka iso se saa olla kiinni pultattuna?
Mistä löytäis tälle suluissa olevalle osuudelle lähteen?
Edellissivulla toi mun postin alempi linkki: https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1424660&postcount=20 Kuormansidontapisteet löytyy tosta sun ite linkkaamasta kuormakoripäätöksestä (940/1982).
Jatko kysymyksenä, jos retkeilyvarusteet/-kalusteet asentaa kokonaan tavaratilaan -> väliseinän taakse, missä määritellään mikä on kiinteää ja mikä on vain kuormaa?
Joo tiedän että mikä on kuormaliinalla kiinni on kuormaa, mutta mitä sanoo laki? Esim. laatikosto, kuinka iso se saa olla kiinni pultattuna?
Tähän ei tarkkaa tulkintaa. Onko nyt paku vai kuorkki kysymyksessä? Esim. vanhasta pakupykälästä saa vähän suuntaa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941482#Pidp447287360
"5 §
Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat
Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940#L2P4
Mites tätä käytännössä tulkitaan, ohjaamon VAI tavaratilan korkuinen?
Lue ja ymmärrä vaan ihan suoraan niin kuin lukee: ”ohjaamon korkuinen”. :) Tämä päätös on menossa uusiks kesän aikana, tulee mm. just tähän asiaan muutos. Tällasta suunnitteilla/lausuntokierroksella nyt: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Kuormakorimääräys%20lausuntoversio.pdf
Lue ja ymmärrä vaan ihan suoraan niin kuin lukee: ”ohjaamon korkuinen”. :) Tämä päätös on menossa uusiks kesän aikana, tulee mm. just tähän asiaan muutos. Tällasta suunnitteilla/lausuntokierroksella nyt: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Kuormakorimääräys%20lausuntoversio.pdf
Kiitos Matti! Pitäisikö tämä tulkita niin että muista kuin puutavara-autoista vaatimus ohjaamon suojasta poistuisi?
Toiseen vastaukseen vastaten kyseessä on kuorma-auto.
Ymmärsinkö oikein että varustelun jälkeen jäljelle jäävän kuorman kantavuuden laskennassa ei oteta huomioon muita varusteita kuin kiinteitä matkustajien istuimia?
-> Kokonaiskantavuus-henkilökantavuus=tavarakantavuus ja näistä tavarakantavuuden tulee olla suurempi. -> Tavarakantavuutta voi käyttää kalusteisiin (jotka rinnastetaan kuormaan)?
Kaitsu67
03.04.2020, 14:03
Tuolta:
https://tinyurl.com/vdsn7xo
Pitäisikö tämä tulkita niin että muista kuin puutavara-autoista vaatimus ohjaamon suojasta poistuisi?
Ei.
Kiinteän kuormakorin ja vaihtokorin etuseinän ja sivuseinien lujuuden tulee vastata
L- tai XL-koodin lujuusvaatimuksia, jos kuormakori on valmistettu kappaletavaran
kuljetukseen, jossa kuorman varmistaminen perustuu seiniin tuentaan.
BJ-40/76
05.04.2020, 19:43
https://www.tori.fi/keski-suomi/Mercedes_Benz_Sprinter_Van_Life_Paku_67303846.htm? ca=18&w=3
Miten tuollainen voi olla N2 kuorma-auto?
Kokonaispaino yli 3500 kg.
Ja sopivan vanha varmaan, taitaa nyt olla vähän eri vaatimukset kuormatilan etuseinälle?
Noista vaatimuksista ei täsmätietoa, siis että mitä pitää olla....
Eiks tuo ole W906 koppanen eli 2006 tai uudempi. Noita aikoja tein Mb 609 takapenkillistä ja silloin oli ainakin tavaratila vaatimus väh.50cm ja väliseinästä riitti oma todistus
Juu on w906. Mutta tuossahan ei ole väliseinää ollenkaan.
Tai sitten on kyllä ollu todella helpot vaatimukset tavaratilan suhteen jos tuo ne täyttää...
Tosin ei se väliseinä mikään luja ole tuossa omassa 903:ssakaan. Muuan peltiruuvi millä koko ohut vanerihökötys on korissa kiinni. Kuitenkin ihan verhoomon jäljiltä, vuodelta 2004 tai 2005.
Mikäli on tuotu aikoinaan henkilöautona niin muutoskatsastuksen hinta (itsellä meni näin). Jos on tuotu kuorma-autona niin lisäksi aikoinaan maksamatta jäänyt autovero.
Veron määrä selviää konttorilta tai trafilta.
Mistä löytäis tälle suluissa olevalle osuudelle lähteen?
Jatko kysymyksenä, jos retkeilyvarusteet/-kalusteet asentaa kokonaan tavaratilaan -> väliseinän taakse, missä määritellään mikä on kiinteää ja mikä on vain kuormaa?
Joo tiedän että mikä on kuormaliinalla kiinni on kuormaa, mutta mitä sanoo laki? Esim. laatikosto, kuinka iso se saa olla kiinni pultattuna?
Keitin kiinni peltiruuvilla taka-oveen ja 40x60cm ovellinen "kaappi" yhdellä ruuvilla lattiaan kiinni riittää täyttämään vaatimukset.
Keitin kiinni peltiruuvilla taka-oveen ja 40x60cm ovellinen "kaappi" yhdellä ruuvilla lattiaan kiinni riittää täyttämään vaatimukset.
Ei riitä. Laki edellyttää: "majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22§): istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa, makuupaikkoja jotka voidaan muuntaa istuimista, keittomahdollisuus ja säilytystiloja."
Mikäli on tuotu aikoinaan henkilöautona niin muutoskatsastuksen hinta (itsellä meni näin). Jos on tuotu kuorma-autona niin lisäksi aikoinaan maksamatta jäänyt autovero.
Veron määrä selviää konttorilta tai trafilta.
Veron määrää ei saa selvitettyä konttorilta eikä Traficomikaan anna siitä etukäteispäätöstä. Laskukaavan kyllä kertoo. Henkilöautona autovero on ollut n. 25-30% ja tällä prosentilla Trafin määrittämästä nykyarvosta tulee verot maksuun yhdessä erässä muutaman kk:n päästä.
Täältä voi tsuumailla prosentteja, ei taida Sprintterille olla mallikohtaista: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveron_maara/ajoneuvojen-veroprosentit/
Ei riitä. Laki edellyttää: "majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22§): istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa, makuupaikkoja jotka voidaan muuntaa istuimista, keittomahdollisuus ja säilytystiloja."
Mulla on pöytänä sellanen taksimallin saranalla seinässä oleva.
Säílytystilana on vanha toimistopöydän alakaappi (yhdellä ovella) joka on alalevystä peltiruuvilla pohjassa kiinni. Katsuri kokeili kädellä että on kiinni ja muutos ok kun käytiin tarkistamassa mitä veroja on maahan tuotaessa maksettu.
Ja itse asiassa tuon kaapinkin oon jo hukannut. Säilytystilana on nykyään muovilaatikko :)
Jatketaanpa valmiiseen topikkiin.. Tuli hommattua pitkä ja korkea neliveto-Transit (joten offipalstalla kehtaa yhä viestitellä, tai on mulla Rangerikin yhä mutta se on myynnissä nyt), jota olisi kiva tavarankuljetuksen lisäksi käyttää myös satunnaisesti retkiautona.
Tarkoitus ei olisi siis tehdä mitään piilo-vanlife-konversiota vaan pysyä varman päälle pakettiautona, mutta kiinnostaa miten tarkkaa tuo nykyään oikeasti on, kun säännökset aina muutaman vuoden välein muuttuvat ja kauhutarinoita autojen uudelleenverotuksesta kerrotaan. Mutta kun alkaa selvittää niin ne tapahtuu aina kaverille tai tuntemattomalle henkilölle, joten todenperäisyyttä on vaikea vahvistaa. Sitten on nämä muutamat selvästi pieleen tehdyt veronkiertoyritykset, että on jotain pieniä VW Syncroja yritetty muuttaa matkailuautoksi väärän vuoden säännösten mukaisesti.
Että ehkä pari tarkentavaa kysymystä: Jos tavaratilan etuseinää vasten on rakennettu kiinteä kotelo lisäakulle, onko sallittua?
Jos pyöräkoteloiden ympärille on rakennettu vanerista kiinteät säilytyskotelot, leveydeltään noin 1/4 kuormatilasta per puoli, onko sallittua?
Onko sallittua näiden koteloiden päällä säilyttää patjoja ajossa? Voidaanko nämä jollain ilveellä tulkita istuimiksi?
MaTTi tuossa aiemmin puhui että vanhan pakupykälän mittaussäännökset antaa osviittaa mitkä on sallittuja muutoksia, tarkoittiko hän tällä että jos kuormatilasta on kyseisen pykälän mittasääntöjen mukaan reilusti yli 3 kuutiometrin tila käytössä, ollaan vielä sallitun piirissä? Pitkässä ja korkeassahan ei tila pienene mainitsemieni muutosten takia mittasääntöjen puolesta yhtään koska alatasolle ei tule yli 40 % pinta-alasta rakenteita.
Tuossa oli juuri nettiautossa myynnissä lyhyestä ja matalasta Ducatosta tehty retkiauto, johon oli asennettu kiinteät sängyt ja kaapistot, ja kysyin siitä myyjältä, että onko verotettu henkilöautoksi, niin hän vastasi että "voihan tässä tulkinnanvaraisuutta olla pysyykö pakettiautona, riippuu katsastusmiehen näkemyksestä jos asia häntä kiinnostaa". Mielestäni tuossa oli selvä tapaus että kyseessä ei ole enää pakettiauto. Toki kyseessä oli alle kymppitonnin verotusarvoinen auto, josta autoverokaan ei olisi siinä kohtuuton. Ransitista maksoin ainakin itseni kipeäksi joten en kaipaa enää monien tonnien veromätkyjä, joten haluaisin jotain tietoa että uskaltaako sitä ensimmäistäkään ruuvia ruuvata autoon vai pitääkö hommata vain joku vuodesohva kyytiin?
Lue ja ymmärrä vaan ihan suoraan niin kuin lukee: ”ohjaamon korkuinen”. :) Tämä päätös on menossa uusiks kesän aikana, tulee mm. just tähän asiaan muutos. Tällasta suunnitteilla/lausuntokierroksella nyt: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Kuormakorimääräys%20lausuntoversio.pdf
Hei Matti, kaivelen tätä vanhaa postausta kun liittyy vahvasti aiheeseen. Löysin ilmeisesti ajantasaisen version tästä määräyksestä enkä oikein ota selvää että mitä kohtaa sovellettaisiin, joten kysyisinkin, että minkälaiset vaatimukset nykyään on väliseinille? Huhuja kuullut sieltä täältä, että väliseinää ei enää välttämättä tarvittaisi? Nyt kyseessä siis Chevy Van 1998 käyttöönotettu.
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/FI%20Final%20Kuormakorim%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys%20KO RJATTU%20310321.pdf
4. kohdassa lukee että "Kiinteän kuormakorin ja vaihtokorin etuseinän ja sivuseinien lujuuden tulee vastata L- tai XL-koodin lujuusvaatimuksia, jos kuormakori on valmistettu kappaletavaran kuljetukseen, jossa kuorman varmistaminen perustuu seiniin tuentaan." Eikö tuo viittaa oikeaan kuorma-autoon, jossa rullakot vedetään liinalla seinään kiinni?
Päteekö samat säännöt kuitenkin peltikorisen kuorma-auton väliseinään, vai onko siihen jotkut omat pykälät? Välillä näkee myynnissä myös uudempia vaneja, joissa kolme riviä penkkejä eikä minkäänlaista väliseinää. Millähän säännöillä ne on leimattu? Voiko jättää omastakin väliseinän pois?
Kiitos!