View Full Version : Dumppi pajeroon
Eli olisiko suositeltavaa asentaa dumppi, jos nostaa ahtoja yli baarin?
Ja onko siitä loppupeleissä mitään hyötyä? Syöttö tietysti säädetään samalla...
Ja jos siitä on jotain hyötyä, niin minkälainen dumppi olisi hyvä?
Merkki ja malli tietysti kiinnostaisi...
Entä kun ajattelin rakentaa hiukan avaramman putkiston tuon märäntyneen tilalle rosterista, niin haittaako se jotenkin tuon turbon toimintaa?
Ja pirssihän on tuo 2,5litranen intercuuleri härveli pajero=)
Entä tuoko nuo systeemit kansiremontin lähemmäksi?
With a name like mitsubishi pajero, it has to be good.
Jostain vanhasta topikista luin että tuo dumppi ei toimi diesel pelissä. Syy oli muistaakseni alipaine tms. mitä dieselistä ei ilmeisesti löydy.
Tuollainen ois kyllä hieno keulilla. Suhina vaan kuuluu kun kepittelee <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>
Mut eikös vähän avarampi putkisto paranna virtauksia ja sitä myöten paranna tehoja? Toki jos tekee liian avaran niin sitten on haittaa. Mutta viskaat mäkeen sen turbon sieltä ja pistät tilalle 2.3td pajeron turbon. Sen pitäisi olla isompi. Ei tarvi ilmeisesti niin paljoa ahtaa kun potkua tulee enemmän :)
Mut kaippa tuo kestää ihan hyvin vakionakin ahtojen nostoa jos se on ic:llä alunperin varustettu.
-- Pajero, citymaastureiden aatelia --
Nerd-O
Tein omaani putkiston 60mm putkest yhden pienen läpivirtaus vaimentajan kanssa...ei tehot ainakaan vähentyneet.Ahtoja nostettu,välil ollu n.1.5 bar yleensä pitäny siin 1.bar paikkeil ja on viel ainaki kone kestäny iha hyvin.Profiilis pari kuvaa mite putken saa kivasti suojaan jos on koria korotettu.
quote:
Jostain vanhasta topikista luin että tuo dumppi ei toimi diesel pelissä. Syy oli muistaakseni alipaine tms. mitä dieselistä ei ilmeisesti löydy.
Tuollainen ois kyllä hieno keulilla. Suhina vaan kuuluu kun kepittelee <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>
Mut eikös vähän avarampi putkisto paranna virtauksia ja sitä myöten paranna tehoja? Toki jos tekee liian avaran niin sitten on haittaa. Mutta viskaat mäkeen sen turbon sieltä ja pistät tilalle 2.3td pajeron turbon. Sen pitäisi olla isompi. Ei tarvi ilmeisesti niin paljoa ahtaa kun potkua tulee enemmän :)
Mut kaippa tuo kestää ihan hyvin vakionakin ahtojen nostoa jos se on ic:llä alunperin varustettu.
-- Pajero, citymaastureiden aatelia --
Nerd-O
Sopiiko tuo 2.3litrasen turbo suoraan tuohon 2,5pakosarjaan?
With a name like mitsubishi pajero, it has to be good.
quote:
Tein omaani putkiston 60mm putkest yhden pienen läpivirtaus vaimentajan kanssa...ei tehot ainakaan vähentyneet.Ahtoja nostettu,välil ollu n.1.5 bar yleensä pitäny siin 1.bar paikkeil ja on viel ainaki kone kestäny iha hyvin.Profiilis pari kuvaa mite putken saa kivasti suojaan jos on koria korotettu.
Nousiko moottorin "voima"äänet hurjasti? Eli pitääkö kauheeta pörinää yhdellä pöntöllä?
Vois ihan harkita tuota samaa systeemiä...
With a name like mitsubishi pajero, it has to be good.
Ei pidä mitään ihmeen kovaa ääntä.Ajan mittaa ehkä hieman koventunu tainnu mennä pöntöstä reikäputken reiät noesta umpeen.Jäjkeenpäin tullu mieleen et ois varmaa voinu tehä vaik ilman pöttöä.Pöntön kanssa tais hintaa tulla putkistolle huimat 30€,ku ei tarvinnu laittaa mitään perän ylityksiäkään.
Entä tuoko nuo systeemit kansiremontin lähemmäksi?
Varmasti tuo, mutta kuinka paljon?? Dumppia ei tommosessa dieselissä tarvi mihinkään, mutta isompi turbo, tehokkaampi cooleri ja ammattilaisen säätämä pumppu auttaa kyllä asiaa. Varsinkin parempi cooleri auttaa moottoria kestämään. Pakoputkiston parempi virtaus -> vähemmän vastusta -> ahdot nousee herkemmin...
kaikkines mitsujen 2,3 litran td:illä n.150th km lappu lattiassa voi sanoa että toi kone tykkää kun sille antaa monoa ja että kuumat pakokaasut poistuu nopeasti.syöttöä kuuluu lisätä runsaasti ja pysyy nipussa(siis ei mene nippuun) yli 1,0bar ahdoilla.eikä noi mun kokemukset ole miltään uusilta koneilta vaan +350th ajetuilta. nuo vanhat mitsun katiskat on mainettaan parempia tekniikan osalta korit sen sijaan on tosi kovia hapantumaan,mut siittähän selvii pellillä ja hyvillä hermoilla.oli ne vaan hyviä autoja sen aikaisen työn hoitamiseen,jos kehtas nousta ulos julkisella paikalla tosin töissä oltiin vain öisin...
E=mc2
quote:
Jostain vanhasta topikista luin että tuo dumppi ei toimi diesel pelissä. Syy oli muistaakseni alipaine tms. mitä dieselistä ei ilmeisesti löydy.
Nerd-O
Dumppi toimii kaikissa joissa on kaasuläppä eli ainakin monessa toyon dieselissä semmonen on.
Ohjaus otetaan kaasuläpän alta eli kun läppä menee kiinni niin tulee imusarjaan alipaine ja se vetää dumpin auki.
- jm
KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.
Diesel mootorissa ei ole alipainetta imusarjassa joten dumppia ei voi ohjata sieltä. Jollain olen kuullut olevan sellainen hieno rele ym sähkö hässäkkä ja alipainepumpulta otettu alipaine.
Ehkä liian vähän autotekniikkaa lukeneena en malta olla kysymättä mikä mahtaa olla dumpin hyöty dieselissä????
Bensaturbojen kanssa on tullut leikittyä jonkun verran ja siellä ymmärrän täysin mitä sillä saadaan aikaan.
Mutta dieselissä????
Vain maine kulkee edellä...
Edited by - landy on 02/12/2005 16:49:02
Dieselmoottori ei tosiaan tarvitse imuilman kuristusta, mutta mm. joissain Toyotan dieseleissä on kuitenkin kaasuläppä syötönsäätöä varten (taitaa olla Ricardon keksintö jostain kampakeraamiselta kaudelta), joten esim. B- 2B- 3B- ja 2H- koneissa on dumppi tai by-pass-venttiili mahdollista asentaa. Datsuneista ja Mitsuista ei hajuakaan.
Bypass-venttiilin hyöty on kompressorin sakkauksen esto ja sitä myöten ahtimen pienempi kuormitus, kun ilma ei kaasuläpän yhtäkkiä sulkeutuessa yritäkään vastakarvaan ahtimen läpi. Bonuksena on että turbo saa jatkaa pyörimistään sen sijaan että sitä yritettäisiin pyörittää väärään suuntaan, tosin vaikutuksen suuruus vaihtelee tapauskohtaisesti.
Minusta maastoautossa on huomattavasti järkevämpää käyttää by-passia dumpin sijasta, niin imukanavalla ei ole samanlaista yhteyttä ulkoilman (ja sen kautta esim. kuravellin) kanssa kuin noissa thyyning-poikien sihinägeneraattoreissa.
Eipä liity aiheeseen muuten kuin Toyotan dieseleiden osalta, mutta Suomessa valitettavasti erittäin harvinaisessa 13B-T:ssä on myös läppäventtiili imukanavassa, mutta sen tarkoitus on sammuttaa kone, eli läppä menee kiinni ja kone tukehtuu kun virrat katkaisee. Kuulostaa hurjalta mutta hyvin vaikuttaa toimivan.
Edited by - JF on 02/12/2005 17:04:34
Mitsun koneessahan ei ole kaasuläppiä vaan imusarja on pelkkä putki. Kyllähän siihen sen dumpin voi askarrella, jos intoa on, mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Näissähän turbo ei pääse sakkaamaan vaikka kaasupoljin vapautetaan minkälaisilta kierroksilta tahansa, kyllä se ilma pääsee venttiilien kautta koneeseen. Kuten JF mainitsee, hyötyä saadaan jos imusarjassa on läppä, silloin bypass venttiiliä tai dumppia on jopa suositeltavaa käyttää.
quote:Eipä liity aiheeseen muuten kuin Toyotan dieseleiden osalta, mutta Suomessa valitettavasti erittäin harvinaisessa 13B-T:ssä on myös läppäventtiili imukanavassa, mutta sen tarkoitus on sammuttaa kone, eli läppä menee kiinni ja kone tukehtuu kun virrat katkaisee. Kuulostaa hurjalta mutta hyvin vaikuttaa toimivan.
12H-T:ssäkin on tuo "läppäsammuttaja". Ainakin mun HJ:ssa
Pajerossa ei tosiaan ole sitä kaasuläppää, eli dumppia ei saa toimimaan perinteisellä tavalla. Tietysti käyttämällä magneettiventtiilejä ja vähän ohjelmoitavaa logiikkaa voisi ohjata alipainepumpulta alipainetta ohjaamaan dumppia niin kuin haluaa, mutta hyötyä siitä ei olisi koska siinä ei edelleenkään ole kaasuläppää haittaamassa turbon toimintaa.
LandCruiser HJ61
Kappas. Täytyypä lähteä pajalle niin ei tule kirjoitettua enempää tyhmiä tänään.
pajerotdic
07.03.2011, 22:09
Nojoo vanha topicci mutta ei jaksa uutta tehä
Elikkä kuvassa Punaisella ympyröity ahtomittarin paikka, ja kysymys kuuluukin onkos Sinisellä rengastettu letku, eli sama letku, niin mihin ahtopaineen säädin tulis kiinni?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76357
Ja toinen kysymys
Kun myös tankoa kääntämällä saa ahtopaineita nostettua niin kyseinen Punaisella rengastettu tanko kyseessä, ja sitähän ei tossa mahdu ruuvaamaan, en tutkinu sen tarkemmin jos ton turbon lämpösuojan olis ottanu pois onko siinä sillon tilaa kääntää tankoa? vai olenko ihan harhateillä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76358
Ja vielä lisäys ennenkun joku mainitsee niin välijäähdytin on kyllä tulossa ennen kuin kajoan noihin ahtopaineiden nostoon :)
Nuhapumppu
07.03.2011, 22:23
Nojoo vanha topicci mutta ei jaksa uutta tehä
Elikkä kuvassa Punaisella ympyröity ahtomittarin paikka, ja kysymys kuuluukin onkos Sinisellä rengastettu letku, eli sama letku, niin mihin ahtopaineen säädin tulis kiinni?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76357
Ja toinen kysymys
Kun myös tankoa kääntämällä saa ahtopaineita nostettua niin kyseinen Punaisella rengastettu tanko kyseessä, ja sitähän ei tossa mahdu ruuvaamaan, en tutkinu sen tarkemmin jos ton turbon lämpösuojan olis ottanu pois onko siinä sillon tilaa kääntää tankoa? vai olenko ihan harhateillä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76358
Ja vielä lisäys ennenkun joku mainitsee niin välijäähdytin on kyllä tulossa ennen kuin kajoan noihin ahtopaineiden nostoon :)
Se kuva olis aika kova sana:) Ja jos ei ole alunperin IC malli eli on sille paskalla imusarjalla,niin vaihda vaparin/IC:n imusarja ennenkuin teet yhtään mitään,nimmittäin se perus turbon imusarja on niin huono ettei ole tosikaan.
pajerotdic
07.03.2011, 22:28
No pärkele :) nytkö näkyykö notta??
elhapero
07.03.2011, 22:57
Juu,mulla on tuossa kampakeraamisen aikakauden jäänteessä bj40 dumppi,oli vähän pakko laittaa kun siinä on se esihistoriallinen kaasuläppä dieselkoneessa,kyllä hienosti viheltää ja suhahtelee,siinä uudemmat transportteri virittäjät kateellisena kuuntelee :D
pajerotdic
07.03.2011, 23:11
Nojoo vanha topicci mutta ei jaksa uutta tehä
Elikkä kuvassa Punaisella ympyröity ahtomittarin paikka, ja kysymys kuuluukin onkos Sinisellä rengastettu letku, eli sama letku, niin mihin ahtopaineen säädin tulis kiinni?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76357
Ja toinen kysymys
Kun myös tankoa kääntämällä saa ahtopaineita nostettua niin kyseinen Punaisella rengastettu tanko kyseessä, ja sitähän ei tossa mahdu ruuvaamaan, en tutkinu sen tarkemmin jos ton turbon lämpösuojan olis ottanu pois onko siinä sillon tilaa kääntää tankoa? vai olenko ihan harhateillä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76358
Ja vielä lisäys ennenkun joku mainitsee niin välijäähdytin on kyllä tulossa ennen kuin kajoan noihin ahtopaineiden nostoon :)
Näkyykö ny noi kuvat? vastauksia kiiiitoos :)
Täst on ollu juttuu ennenki,teki mieli jo heittää et käyttäkää söörtsii saatana mut onneks en heittäny ku en itekkää sil mitään löydä. Mut sanompahan vaan et itse käytän by-pass dumppii niinku kaasu läppääki enkä todellakaan minkään thyynink sihinöiden takia vaan siks et ei tuu moottori tuhoa eikä turbon siivet riekaloidu.
pajerotdic
08.03.2011, 00:11
Nojoo vanha topicci mutta ei jaksa uutta tehä
Elikkä kuvassa Punaisella ympyröity ahtomittarin paikka, ja kysymys kuuluukin onkos Sinisellä rengastettu letku, eli sama letku, niin mihin ahtopaineen säädin tulis kiinni?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76357
Ja toinen kysymys
Kun myös tankoa kääntämällä saa ahtopaineita nostettua niin kyseinen Punaisella rengastettu tanko kyseessä, ja sitähän ei tossa mahdu ruuvaamaan, en tutkinu sen tarkemmin jos ton turbon lämpösuojan olis ottanu pois onko siinä sillon tilaa kääntää tankoa? vai olenko ihan harhateillä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76358
Ja vielä lisäys ennenkun joku mainitsee niin välijäähdytin on kyllä tulossa ennen kuin kajoan noihin ahtopaineiden nostoon :)
no nyt jo toinen vastaus tohon topicin oikeeseen aiheeseen, kirjotin tähän topicciin koska en jaksanut tehdä uutta ja mun kysymys ei liity tohon dump valveen mitenkään! mun moka! eli ylhäällä tässä postauksessa kuvat ja kysymys
Nuhapumppu
08.03.2011, 17:17
Nojoo vanha topicci mutta ei jaksa uutta tehä
Elikkä kuvassa Punaisella ympyröity ahtomittarin paikka, ja kysymys kuuluukin onkos Sinisellä rengastettu letku, eli sama letku, niin mihin ahtopaineen säädin tulis kiinni?
Ja toinen kysymys
Kun myös tankoa kääntämällä saa ahtopaineita nostettua niin kyseinen Punaisella rengastettu tanko kyseessä, ja sitähän ei tossa mahdu ruuvaamaan, en tutkinu sen tarkemmin jos ton turbon lämpösuojan olis ottanu pois onko siinä sillon tilaa kääntää tankoa? vai olenko ihan harhateillä?
Ja vielä lisäys ennenkun joku mainitsee niin välijäähdytin on kyllä tulossa ennen kuin kajoan noihin ahtopaineiden nostoon :)
Eka kysymyksen vastaus:
On sama.
Toisen kysymyksen vastaus:
Tuossa sulla ei näytä olevan ollenkaan sitä säätöruuvia,sen säädön pitäis olla heti tuossa kellon alla. Helpoin on nostaa paineita joko lisäjousilla taikka bleedillä. Ja tuo imusarjan päässä oleva rajapaine venttiili aukeaa 0.8-0.9bar tuntumassa. Mutta tuo imusarja on kyllä niin onneton,ettei tuolla kannata paljoa alkaa virittelemään.
khonkonen
08.03.2011, 18:01
Mullon itellä 2.3td. Vaihdoin siihen L200 mitsun vapari-imusarjan, laitoin siihen väliin pajeron orkkis välijäähdyttimen, mut sijotin sen keulaan syylärin eteen. Ton dumpin otin kokonaan pois ja laitoin kiinni asentoon sen turbon hukkaportin, mikä on ton varren toisessa päässä. Varoventtiili on imusarjassa ja se on säädetty 1.6 baariin. Pakoputkeksi tein suoran 2,5 tuuman putken yhellä läpivirtausvaimentimella ja syötöt on säädetty tappiin. Ainut, että ahdonalasen syötön kara on vielä muokkaamatta. Ahtopaineet pyörii maksimissaan 1.3-1.6 baria ja esim motarilla 80 vauhdissa 0.4-0.6 baria. Autolla on nyt ajettu 28tkm ton teon jälkeen ja en odottakkaan että se kestäisi 500tkm.
khonkonen
08.03.2011, 18:03
Onko sulla nimimerkki: pajerotdic, automaatti toi pajero vai mistä toi öljytikku tulee?
pajerotdic
08.03.2011, 18:52
Onko sulla nimimerkki: pajerotdic, automaatti toi pajero vai mistä toi öljytikku tulee?
Joo kyllä tomaatti laatikko. No taitaa olla helpompi laittaa bleedi tohon ku lähtee tota tankoa ronkkimaan. kyllä mäkin oon nähny niissä semmosen jutun mitä pystyis niinku kiristää/löysätä mutta tossa menee tankona tonne sisään.
Paljonko teillä on vakio-pajeroissa ahtopainetta?
Mun 2.5 ei välkkäri kone näyttää 0.5-0.6 kiloo, kun oikein polkee. Autolla ajettu 480tkm, ja mitään en muuttanu. Mekaanisen mittarin letku on laitettu tuohon lyhyeen ahtoputkeen mikä on pultattu kiinni imusarjaan.
Nuhapumppu
08.03.2011, 19:37
Paljonko teillä on vakio-pajeroissa ahtopainetta?
Mun 2.5 ei välkkäri kone näyttää 0.5-0.6 kiloo, kun oikein polkee. Autolla ajettu 480tkm, ja mitään en muuttanu. Mekaanisen mittarin letku on laitettu tuohon lyhyeen ahtoputkeen mikä on pultattu kiinni imusarjaan.
Itellä oli 0.6bar kun vähän oli syöttöä lisätty.
Mullon itellä 2.3td. Vaihdoin siihen L200 mitsun vapari-imusarjan, laitoin siihen väliin pajeron orkkis välijäähdyttimen, mut sijotin sen keulaan syylärin eteen. Ton dumpin otin kokonaan pois ja laitoin kiinni asentoon sen turbon hukkaportin, mikä on ton varren toisessa päässä. Varoventtiili on imusarjassa ja se on säädetty 1.6 baariin. Pakoputkeksi tein suoran 2,5 tuuman putken yhellä läpivirtausvaimentimella ja syötöt on säädetty tappiin. Ainut, että ahdonalasen syötön kara on vielä muokkaamatta. Ahtopaineet pyörii maksimissaan 1.3-1.6 baria ja esim motarilla 80 vauhdissa 0.4-0.6 baria. Autolla on nyt ajettu 28tkm ton teon jälkeen ja en odottakkaan että se kestäisi 500tkm.
Paljonko pakopaineet kun vedät kaasupohjassa? :)
Tuolla pajeron vakio pilleriturbolla ei todellakaan kannata alkaa ahtojen ja syöttöjen kanssa leikkimään. Pakopaine/lämpö tappaa koneen pidemmässä vedossa.
Voimaakaan sillä pillerillä ei juuri saa. Avarampi turbo auttaa paljon enemmän kuin ahtojen nosto tuolla pillerillä.
khonkonen
08.03.2011, 20:36
Paljonko pakopaineet kun vedät kaasupohjassa? :)
Tuolla pajeron vakio pilleriturbolla ei todellakaan kannata alkaa ahtojen ja syöttöjen kanssa leikkimään. Pakopaine/lämpö tappaa koneen pidemmässä vedossa.
Voimaakaan sillä pillerillä ei juuri saa. Avarampi turbo auttaa paljon enemmän kuin ahtojen nosto tuolla pillerillä.
Ei oo pakopaineista tietoa. Varmaan reilusti. =)
On tolla traileria autoineen vedetty perässä 300 kilsaakin yhteen putkeen. Se vaan pitää muistaa, niinku kaikkien turbolla varustettujen autojen kans et tyhjäkäyntiä muutama minuutti aina ennen ja jälkeen ajon, että lämmöt tasaantuu.
Kuten laitoin autolla on nyt ajettu 28tkm, ja olen jo yllättynyt että se on kestänyt näin kauan aikaa.
Tokihan sitä on muitakin turboja ja varmasti parempiakin, mutta on tuo tollakin toiminut ja hyvin liikahtaakin. Ei aina kannata tavotella sitä parasta/mahtavinta.
khonkonen
08.03.2011, 20:38
Paljonko teillä on vakio-pajeroissa ahtopainetta?
Mun 2.5 ei välkkäri kone näyttää 0.5-0.6 kiloo, kun oikein polkee. Autolla ajettu 480tkm, ja mitään en muuttanu. Mekaanisen mittarin letku on laitettu tuohon lyhyeen ahtoputkeen mikä on pultattu kiinni imusarjaan.
Jostain ohjekirjasesta luin et vakio ahtopaine on jossain tolla välilä. En muista sitä tarkkaa lukemaa.
pajerotdic
08.03.2011, 21:31
0,6 näytti ennen syötön ruuvausta ja syötön ruuvauksen jälkeen. kolme varttia pyöritin syöttöä. kuinka paljon siinä on niin sanottu maksimi? että ei saa enää tyhjä käyntiä säädettyä siitä pultista?
pajerotdic
09.03.2011, 11:06
alkaa olee aiheen sivussa nyt jo tää keskustelu. mutta kysäsen silti vielä tähän eli nyt on joku reilu 1 kierros lisää syöttöjä. ei ajossa puske mustaa mutta paikallaa vähän pölläyttää. kiihtyy väännättäen paremmin kun kaasu pohjassa ( automaatti ) alkaako olee ilmasta pula sillon?
Kyllä siellä se vakio pilleri ahdistaa.
pajerotdic
09.03.2011, 12:19
Kyllä siellä se vakio pilleri ahdistaa.
Niin mutta ahtoihin ei olla kajottu vielä 0,6 näyttää mittari :D eli kaipais pientä ilman lisäystä
Nuhapumppu
09.03.2011, 16:24
Paljonko pakopaineet kun vedät kaasupohjassa? :)
Tuolla pajeron vakio pilleriturbolla ei todellakaan kannata alkaa ahtojen ja syöttöjen kanssa leikkimään. Pakopaine/lämpö tappaa koneen pidemmässä vedossa.
Voimaakaan sillä pillerillä ei juuri saa. Avarampi turbo auttaa paljon enemmän kuin ahtojen nosto tuolla pillerillä.
Kyllä sillä saa +200hv. Tuo 2.3 turbo on isompi kuin 2.5 ahdin. Itellä tosiaan nyt 1.2bar ahtoja ja ihan hyvin tuntuu toimivan,pakolämpöjä/paineita en mittaa kun tuota nyt ei älyttömän kauaa nuilla paineilla vedätetä. Tosihan on ettei tuo vakio mikään paras ole,muttei se ole myöskään niin onneton kuin väitetään.
suzukirby
09.03.2011, 16:34
Anteeksi taas tulee vähän offtopic,pajerosta kuuluu välillä jostain turbon lähistöltä voimakasta sitkutusta (kuvittele että käynnistät bensakoneen ilman suodatinta) ääni loppuu yleensä linttaamalla kaasun pohjaan,muuten toimii normaalisti ja ahtaa sen 0,7 bar, missähän vika mahtaisi olla?
Nuhapumppu
09.03.2011, 16:51
Anteeksi taas tulee vähän offtopic,pajerosta kuuluu välillä jostain turbon lähistöltä voimakasta sitkutusta (kuvittele että käynnistät bensakoneen ilman suodatinta) ääni loppuu yleensä linttaamalla kaasun pohjaan,muuten toimii normaalisti ja ahtaa sen 0,7 bar, missähän vika mahtaisi olla?
Ootko kokeillut turbon väljystä,voi olla että turbo on menossa?
suzukirby
09.03.2011, 20:24
Kokeiltu on, eikä välystä tunnu. Oudointa on että ääni saattaa olla vaikka viikon poissa.
mikkoimp
10.03.2011, 00:18
Mullon itellä 2.3td. Vaihdoin siihen L200 mitsun vapari-imusarjan, laitoin siihen väliin pajeron orkkis välijäähdyttimen, mut sijotin sen keulaan syylärin eteen. Ton dumpin otin kokonaan pois ja laitoin kiinni asentoon sen turbon hukkaportin, mikä on ton varren toisessa päässä. Varoventtiili on imusarjassa ja se on säädetty 1.6 baariin. Pakoputkeksi tein suoran 2,5 tuuman putken yhellä läpivirtausvaimentimella ja syötöt on säädetty tappiin. Ainut, että ahdonalasen syötön kara on vielä muokkaamatta. Ahtopaineet pyörii maksimissaan 1.3-1.6 baria ja esim motarilla 80 vauhdissa 0.4-0.6 baria. Autolla on nyt ajettu 28tkm ton teon jälkeen ja en odottakkaan että se kestäisi 500tkm.
minkä dumpin otit ja mistä pois? ei vaparin imusarjassa ainakaan pitäisi mitään moista olla eikä kyllä muutenkaan ole tullut diisselissä vastaan!
onko ahtojen säätö nyt siis pelkästään tuon varoventtiilin varassa? mahtaa mennä turbo mukavasti ylikierroksille ja muutenkin kuristaa jos hukkaportti on hirtetty kiinni.. miksi se muuten on hirtetty kiinni?
khonkonen
10.03.2011, 04:36
minkä dumpin otit ja mistä pois? ei vaparin imusarjassa ainakaan pitäisi mitään moista olla eikä kyllä muutenkaan ole tullut diisselissä vastaan!
onko ahtojen säätö nyt siis pelkästään tuon varoventtiilin varassa? mahtaa mennä turbo mukavasti ylikierroksille ja muutenkin kuristaa jos hukkaportti on hirtetty kiinni.. miksi se muuten on hirtetty kiinni?
Dumpilla tarkotin, tota kelloa, joka ohjaa sitä turbon hukkaporttia. Hukkaportti on teljetty, sen takia, ku toi kello vapautti sen aina 1 barin paikkeilla, vaikka koitti kiristää sitä.
kelloa, joka ohjaa sitä turbon hukkaporttia.
Eli hukkaportin kelloa. Helpottaa kummasti kun asioista puhutaan oikeilla nimillä, monella tuntuu usein menevän dumppi, bypass ja hukkaportti niin iloisesti sekaisin että enää ei kukaan tiedä mistä on kyse. Mutta kaikkein huonoin mahdollinen tapa on tuo mainitsemasi missä venttiili päästää ylimääräisen paineen paineputkistosta ulos, ahdin karkaa aivan varmasti ylikierroksille, sekä ahtoilma on huomattavasti kuumempaa kuin mitä se olisi jos hukkaportti säätäisi ahtoja. Oikea tapa olisi ollut hankkia bleediventtiili jonka avulla hukkaportti olisi ruvennut pysyttelemään kiinni, tai sitten jäykemmällä jousella oleva kello. Kummankin asennus lienee alle tunnin homma, niillä ahdin ja kone pysyttelisivät kondiksessa paljon paremmin kuin nykyään.
Nuhapumppu
10.03.2011, 10:00
Eli hukkaportin kelloa. Helpottaa kummasti kun asioista puhutaan oikeilla nimillä, monella tuntuu usein menevän dumppi, bypass ja hukkaportti niin iloisesti sekaisin että enää ei kukaan tiedä mistä on kyse. Mutta kaikkein huonoin mahdollinen tapa on tuo mainitsemasi missä venttiili päästää ylimääräisen paineen paineputkistosta ulos, ahdin karkaa aivan varmasti ylikierroksille, sekä ahtoilma on huomattavasti kuumempaa kuin mitä se olisi jos hukkaportti säätäisi ahtoja. Oikea tapa olisi ollut hankkia bleediventtiili jonka avulla hukkaportti olisi ruvennut pysyttelemään kiinni, tai sitten jäykemmällä jousella oleva kello. Kummankin asennus lienee alle tunnin homma, niillä ahdin ja kone pysyttelisivät kondiksessa paljon paremmin kuin nykyään.
Tuollaisen bleedin asennus,kuten itse kuvailin,asentaa alle 10min. "Säätöön" menee sitten 1-5kertaan kun leikkaa halkiota erinmalliseksi. Kaiken paras olisi kuitenkin hommata oikea ahtopaineen säätö venttiili.
Tuo imusarjan päässä oleva varoventtiili on todella huono kuten totesit,itse tein aluksi sen tilalle tuollasen tulpan ettei ahdin pääse ylikierroksille.
http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0361.JPG/_small.jpg
Nykyisellään imusarja vaihdettu koska tuo alkuperäinen on täysin paska virtauksien kannalta kun ahtopaine ohjataan suoraan 1-2sylintereille ja 3-4 jää liki ilman.
Vakio (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0324.JPG/_small.jpg) vs Vaparin imusarja (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0323.JPG/_small.jpg)
pajerotdic
10.03.2011, 12:16
tota en jaksa uskoa. no miksei tietysti joo vois 3 ja 4 jäädä vähemmälle ilmalle mutta eikös tossa vaparin imusarjassa menee suurin osa 2 ja 3 pytyllä ja jää taas kaksi vajaammalle :D
Nuhapumppu
10.03.2011, 16:45
tota en jaksa uskoa. no miksei tietysti joo vois 3 ja 4 jäädä vähemmälle ilmalle mutta eikös tossa vaparin imusarjassa menee suurin osa 2 ja 3 pytyllä ja jää taas kaksi vajaammalle :D
Ei tuokaan imusarja ole paras mahdollinen,paras olis tuollainen liitteen mukainen,mutta reilusti parempi kuin tuo vakio. Tosin sen verran täytyy pyörtää puheita,että kyllä se vaan on 1pytty jonne suurin osa ilmasta menee:) Käytäppä imusarja irti niin huomaat jo kannen kanavista että mihin se ilma oikein ohjautuu.
pajerotdic
10.03.2011, 18:59
Eli aika pirun kestävät koneet noissa kun laskee sen että sillä ajetaan lähes pääsääntöisesti 1 pytyllä :D
no joo yhdyn nuhapumpun lauseeseen. eli ei toi orkkis kyllä mikää paras ole, eikä myöskään vaparin vaan jokin ihan muu täytyy sinne laittaa kun aletaan hakemaan niitä 0,X hevosia ja vääntöjä.
Nuhapumppu
10.03.2011, 19:59
Eli aika pirun kestävät koneet noissa kun laskee sen että sillä ajetaan lähes pääsääntöisesti 1 pytyllä :D
no joo yhdyn nuhapumpun lauseeseen. eli ei toi orkkis kyllä mikää paras ole, eikä myöskään vaparin vaan jokin ihan muu täytyy sinne laittaa kun aletaan hakemaan niitä 0,X hevosia ja vääntöjä.
Siksipä näihin ei kannata älyttömiä paineita nostella vakio imusarjalla.
santikko
10.03.2011, 21:09
no nyt jo toinen vastaus tohon topicin oikeeseen aiheeseen, kirjotin tähän topicciin koska en jaksanut tehdä uutta ja mun kysymys ei liity tohon dump valveen mitenkään! mun moka! eli ylhäällä tässä postauksessa kuvat ja kysymys
valehteleko mun silmä, vai onko tuossa hukkaportin kannessa 2. kuvassa reikä?
pajerotdic
10.03.2011, 21:52
valehteleko mun silmä, vai onko tuossa hukkaportin kannessa 2. kuvassa reikä?
Huh elä pelottele :eek: oli pakko käydä kattomas. en tiiä miten kuvas näyttää tolta ei siinä mitää tommosta mustaa ole :confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3770&pictureid=76486
kulunu kiiltäväks ja toi salama valo saa sen näyttää mustalta
pajerotdic
10.03.2011, 22:11
tossa vielä kuva kellon alapuolelta kun tuolla edellisellä sivulla oli siitä tangon ruuvaamisesta. ei oo mistä ruuvata :mad:
santikko
10.03.2011, 22:16
Huh elä pelottele :eek: oli pakko käydä kattomas. en tiiä miten kuvas näyttää tolta ei siinä mitää tommosta mustaa ole :confused:
kulunu kiiltäväks ja toi salama valo saa sen näyttää mustalta
eli silmä valehteli. :)
Rekisteröimätön
01.04.2011, 14:23
Kuuluuko toi "vipu" liikkua kun siihen kelloon tulee tarpeeksi painetta ja kuinka paljon toi vipu liikkuu? Kun yhdessä pajerossa toi vipu ei oikeen liiku onkohan jumissa?
helmapelti
01.04.2011, 14:47
Tankokin kantaa kuoreen kun ei ole suunnattu kunnolla..