Kirjaudu sisään

View Full Version : Luigin MB 200 GE Italiasta


AnDDDr
28.12.2019, 21:45
Tuli haettua tollanen -92 kasaan kopsastu Italian special malli, joka oli rekisteröity vasta -94. Mittari oli pyörinyt 120000km ja kunto ainakin tukee tätä lukemaa. Miltei ruosteeton yksilö. Tietenki etuikkunan alareuna vaatii aika välitöntä huomiota.

Italiasta kun ei noita export kilpiä saa, niin minä kävin konttorilta nappaamassa Suomen tarrakilvet. Reitin laittoin alkamaan Oulusta ja siitä sit näppärästi jatkettiinki matkaa Milano-Innsbruck-Munich-Travemunde-Helsinki-Oulu. Matka taittui pääasiassa LPGn voimalla. Suomen puolella sit ajelinki bensalla ja eihän se iki-ihana KE-Jetronic toimi sit niinku mitenkään.

Ei auttanu ku raapasta LPG säiliö autosta pois ja lähtä kokeileen katsastusta veropäätöstä odotellessa. Autohan oli tehty 92 ja siinä EI ole ikinä ollut katalysaattoria,mutta ensimmäisen kerran G oli ollut kilvissä 94. Katalysaattori tuli pakolliseksi 93, eli auto oli katsurin päätöksellä sit oltava vähäpäästöinen. Onneksi tallin takaa löytyikin sopivat katalysaattorit. Säätökiekan jälkeen tuli katsurilta hyväksytty päätös jatkaa harrastusta.

Tallissa odottaa m111.970/975 kombinaatio, jonka rakentelin valmiiksi jo kesän/syksyn aikana. Löytyy männän jäähdytys, vähän hipistelty kansi, dbilaksen nokat, 10.4 puristussuhteen männät ja mekaaninen ahdin. Postissa matkalla VEMS ecu, jonka pitäis tätä voimayksikköä sit myöhemmin käskyttää. Ajoaineena ois tarkotus käyttää 98 ja re85.

AnDDDr
28.12.2019, 21:57
Toivottavasti tää liittäminen nyt onnistuu :D

pee
28.12.2019, 22:08
Hienoa 👍🏻


Tuo 200 kone Geessä on kyllä melkonen älyn huipentuma. Onneks päästät sen eläkkeelle :D

-MaTTi-
28.12.2019, 22:54
Ei muuten sais Ruotsia etelämpänä ajella Suomen tarrakilvillä. Mut hyvä et onnistu.

Vähäpäästöisyys-pakko tuli 1.7.1993 maastureihin.

AnDDDr
28.12.2019, 23:04
Joo tämä tarrakilpien "laillisuus" ongelma olikin tiedossa. Mut autossa kuitenki kaikki vakuutukset voimassa ihan vakuutusyhtiön kautta.

Kaitsu67
30.12.2019, 11:50
Tuo 200 kone Geessä on kyllä melkonen älyn huipentuma. Onneks päästät sen eläkkeelle :D

Toivottavasti noi allaolevat renkaatkin pääsee eläkkeelle :D eivät oikeen sovi maasturiin :rolleyes:

sisua45
30.12.2019, 15:16
Toivottavasti noi allaolevat renkaatkin pääsee eläkkeelle :D eivät oikeen sovi maasturiin :rolleyes:

Onhan toisessa kuvassa altsikat alla?

AnDDDr
30.12.2019, 17:27
On all terrainit. Ihan hyvä kai nuilla on ajella, ku heti uutena saipattiin. Pääasiassa tulee kilsoja ihan päällystetyllä tiellä, nii ei viiti millään mutikoilla jurnuttaan.

Kaitsu67
03.01.2020, 08:45
No joo, puusilmänä katoin vaan ekaa kuvaa, toisessa tosiaan jo asiaankuuluvat gummit. :)

AnDDDr
03.01.2020, 22:51
Etuikkunan reuna oli tiivisteen alta melko hirveen näkönen ruostepiilo. Mistäs tuohpn korjauspalaa vai kanttaako vaan pellistä siihen uuden palan?

Italian miehet oli räkiny magilla melko surkeesti kuskin penkkiä kasaan ja sehän piti sit korjata ite kunnolla. Eipä retkota penkki enää. Samalla piti tulostella penkkiin liukupaloja kiskoihin. Luigi oli liimannu epoksilla rikat liukukiskoihin.

Takaoven stopparin liukupala oli kans entinen ja taas tulostin laulo. Näppärä laite noihin pikkumuovihilppeihin, joita tuntuu olevan lähes mahdoton löytää mistään.

AnDDDr
25.07.2020, 16:58
Hyvin pieni nytkähdys päästy eteenpäin :)
Pellin alla hyrrää nyt m111.970 ilman ahdinta vielä tällä hetkellä. Karttoja on ajeltu nyt vaparina ihan kadulla. Muutaman jutun kans on vielä arpomista. Tyhjäkäyntisäätö pwmllä ei vielä ihan skulaa niinkuin pitäis. Vesi intercooler pitäis tilata ja sit pääsis letkutteleen ja ottaan jo tehojaki. Tuo imunokan säätö ei oikeen tuota vetoja tuon uuden dbilaksen nokan kans qinakaan vaparina. Saa nähdä miten ahdettuna toimii. Viinanhaistelijayksikön käräytin väärällä kytkennällä, joten sellanenki pitää toinen saada.

Vaihdelaatikoksi tuli mersun 6v manuaali 716.657. Tuntuu hieman paremmalle, kuin se w124 vanha 5v laatikko.

Minkähänlaista lappua se katsuri ois.näistä muutoksista vailla?

petr
28.07.2020, 14:39
Kuvia ? :)

AnDDDr
28.07.2020, 20:02
Eipä näissä hirveen kummosta.. Vesi cac tulossa vielä, niin saa tosiaan ahtimen mukaan. Edit. Tiedetään.. En osaa hitsata

AnDDDr
16.09.2020, 16:43
Niin se tämäkin kilkutin pikkuhiljaa etenee. Ahtoputket sain kasaan. Ahtimen ohitusläppään piti vähän opetella alumiiniakin hitsaamaan. Cac hakeutui tuohon etuosaan, vaikka olin sen alunperin taakse pohtinut. Syyläriä oon tuolle vesijäähdyttimelle etsiskellyt ja oon päätyny Fiat seicenton syyläriin. Siinä on näppärästi vesiliitokset samalla puolelle ja sivulle.

Pitihän se jo käydä vähän vetoja kokeileen ilman cooleria. Imuilman lämmöt oli pitkän vedon jälkeen maltilliset 80c :eek: saatto siellä jo vähän nakutustakin ilmetä.

-MaTTi-
16.09.2020, 21:22
Mullakin oli tollanen Seisonton syyläri vesivälijäähyssä, mut ei ainakaan itellä riittäny siinä teho, eikä seuraavassa 2-koppasen Golffinkaan syylärissä. Tokihan se jäähdytti, mut ei niin paljoo kuin olisin halunnut.

AnDDDr
18.09.2020, 11:35
Millanen vesipumppu sulla oli, oliko välisäiliötä ja saitko sen jollain setupilla toimiin? Tässä just kovasti yritän excelillä laskeskella, et millasen jäähdytystehon saa aikaan. Itsellä vähän epäilyttää tuo ahtoilmajäähdyttimen koko. Tuo clkn air-air jäähdytin on kyl melko pikkunen mun mielestä.

-MaTTi-
20.09.2020, 10:12
Millanen vesipumppu sulla oli, oliko välisäiliötä ja saitko sen jollain setupilla toimiin? Tässä just kovasti yritän excelillä laskeskella, et millasen jäähdytystehon saa aikaan. Itsellä vähän epäilyttää tuo ahtoilmajäähdyttimen koko. Tuo clkn air-air jäähdytin on kyl melko pikkunen mun mielestä.
Pumppuna oli Boschin sellanen ”6-ruuvinen” joita näissä yleensä käytetään, jostain Sprintteristä kotoisin tämä yksilö, vähän eri osanumerolla kuin se varsinainen yleisin vesikuuleripumppu. Katoin kyl et speksit oli aika likellä. Sama pumppu oli loppuun asti käytössä.

Paisuntasäiliönä oli joku Volkkarin sellanen sinikorkkinen pallo.

Varmaan aika paljon kiinni siitä miten saa ajoviiman osumaan kennoon.