PDA

View Full Version : Ulkoiset turvakaaret,muutama kysymys.


makke_mies
27.12.2019, 22:26
Värkkään pitkään patrolliin turvakaaret korin ulkopuolelle ja pääkaari tulee niin että takaovia ei saa auki tuleeko ongelmia katsastuksessa?
Otteessa lukee et 2paikkainen huoltoauto. Korjausmiehistön ja laitteiden kuljetukseen.

Toinen kysymys, hitsaan kaaret runkoon kiinni niin mitenkä paljon pitää korin js putken välii jäädä tilaa ettei kori eläessään ota kiinni putkeen? Mitää jatkuvaa nitinää/kirskuntaa ei viittis kuunnella.

wikke
27.12.2019, 22:58
Kuis jos ne kaaret olisivat vain korissa kiinni?

Timo_L
27.12.2019, 23:23
Kuis jos ne kaaret olisivat vain korissa kiinni?

Juuri näin, silloinhan ne tukee ja suojaa juuri sitä mitä niiden olisi tarkoituskin.. tekee palkkihelmat jos ei jo ole, ja niistä sit kaaret.
Sitäkin mietin, että miten ulkopuolisilla kaarilla ei voisi tehdä niin että takaovetkin aukeaa? Riittävän lähelle B- pilaria heti etuoven taakse niin ei ongelmaa.

makke_mies
28.12.2019, 08:12
Autossa rock sliderit jotka hitsattu runkoon, niihin aattelin rakentaa, google kuvahaulla näyttää olevan myös slidereihin ja etu/takapuskureihin rakennettuja, kokemuksia niistä jollain?

makke_mies
28.12.2019, 08:16
Juuri näin, silloinhan ne tukee ja suojaa juuri sitä mitä niiden olisi tarkoituskin.. tekee palkkihelmat jos ei jo ole, ja niistä sit kaaret.
Sitäkin mietin, että miten ulkopuolisilla kaarilla ei voisi tehdä niin että takaovetkin aukeaa? Riittävän lähelle B- pilaria heti etuoven taakse niin ei ongelmaa.

Kokeilin, jos ottaa putken korista irti 8cm niin oven saa jotenkin auki, n.30cm. Leimalle auto ei sais levittyä yli 10cm niin ei vaihtiehto.
Toisena vaikka kisoihin en ole menossa niin putki on nyt sinne hyväksyttyä matskua ja toisena ehtona pääkaarinoltava kuskin takana joten tulee väkisinkin oven päälle, jos kuitenkin ehkä joskus :)

JAMANT
28.12.2019, 09:52
Saa nykyään levetä 10 senttiä per puoli, 10 senttiä yhteensä on vanha sääntö...

makke_mies
28.12.2019, 10:22
Saa nykyään levetä 10 senttiä per puoli, 10 senttiä yhteensä on vanha sääntö...

Ok, hyvä tietää.
Ite jätän sen 10-15mm korista irti ja kokeillaan niin.
Näyttää monella et on hitsattu koriin kiinni, mut sit myös etupuskuriin joka rungossa.
Tuskinpa tää mitään avaruustiedettä ole:D

Heguli
28.12.2019, 10:39
Mulla oli suikassa kaaret kiinni helmapalkeissa (eli korissa) ja kummassakin puskurissa (eli rungossa), hyvin toimi. Jättää jonkun 10 mm kaaren ja koripellin väliin, ei se väli ainakaan suikassa juurikaan muuttunut ajossa.

wikke
28.12.2019, 11:51
Mulla oli suikassa kaaret kiinni helmapalkeissa (eli korissa) ja kummassakin puskurissa (eli rungossa), hyvin toimi. Jättää jonkun 10 mm kaaren ja koripellin väliin, ei se väli ainakaan suikassa juurikaan muuttunut ajossa.

Voisi kuvitella että isommassa ja raskaammassa kulkineessa saattaisi kovemmassa rymyämisessä alkaakkin näkyä.

Heguli
28.12.2019, 12:18
Voisi kuvitella että isommassa ja raskaammassa kulkineessa saattaisi kovemmassa rymyämisessä alkaakkin näkyä.

Kyllähän runko joustaa ja kiertyy, eli varmaan jossain autoissa jo tuntuu tuo.

HeikkiH
28.12.2019, 14:58
Kokeilin, jos ottaa putken korista irti 8cm niin oven saa jotenkin auki, n.30cm. Leimalle auto ei sais levittyä yli 10cm niin ei vaihtiehto.
Toisena vaikka kisoihin en ole menossa niin putki on nyt sinne hyväksyttyä matskua ja toisena ehtona pääkaarinoltava kuskin takana joten tulee väkisinkin oven päälle, jos kuitenkin ehkä joskus :)

Entä jos tekee pääkaaren vinotukineen sisälle sitten jos/kun kisoihin lähtee, ja tekee ne ulkopuoliset siten että takaovien käyttökin onnistuu. Pitkässä autossa käytettävyys heikkenee huomattavasti jos niitä ovia ei saa auki.

wikke
28.12.2019, 15:23
Kyllähän runko joustaa ja kiertyy, eli varmaan jossain autoissa jo tuntuu tuo.

Joo elämistä saattaa olla yllättävänkin paljon. Mulla ekassa Bertassa ulkopuolisenkaaren (korissa kiinni) ja puskimen (runkopalkeissa ja vinssissä kiinni) väliin viritetty oksavaijeri räpsähti viuhen poikki ekalla asennuksen jälkeisellä safarilla, vaikka toinen sillä hetkellä roikkui aivan lerpallaan. Tokikin moinen palapelikori elää aikalailla, mutta oli siis kehikon kattovalojen kaaressa kiinni, ei suinkaan suoraan korissa/irtokatossa. Eikä ollut edes mistään joustot tapissa killumista kyse. Ongelma ratkesi laittamalla jäykät mutta pitkät vetojouset vanttien väliin.

Duunifrendillä ei Hojossa kestäneet kaaren A-palkin ja nautaraudan välissä etuloksuja suojaavan putken "saranoina" toimivat M10 pultit juurikaan epätasaisella käyntiä, ja näitä liitoksia kun sitten vahvisteltiin rupesi puskimen saumat antautumaan sulakkeen puutteesta.

Summa summarum: Jos mahdollista niin ainakin kikattimissa missä liikkuvat massat suurempia, kannattaa pitää kaaret vain joko tai korissa tahi rungossa kiinni. Boonuksena tällä saattaa välttyä vähemmän kivoilta vä-vä-värinö-nöiltä ja re-re-resonoinneilta jos maantie nopeuksiakin nuljukumeilla päästelee.

wikke
28.12.2019, 15:31
Entä jos tekee pääkaaren vinotukineen sisälle sitten jos/kun kisoihin lähtee, ja tekee ne ulkopuoliset siten että takaovien käyttökin onnistuu. Pitkässä autossa käytettävyys heikkenee huomattavasti jos niitä ovia ei saa auki.


Meinaatko tyyliin Jenkkivienti Defet? Varsinainen kaari sisällä ja A-tolpasta siihen ulkona.

makke_mies
28.12.2019, 15:33
Muotoilin putkea uudelleen ja on nyt 2-4cm korista irti jokapuolelta, takaovetkin aukeaa sen verran et pääsee kulkemaan jos tarve.
Pääkaarta hieronut nyt 9tuntia:D

Jukk4
28.12.2019, 19:44
Omaan pitkään patrolliin sain taka oven aukeamaan kokonaan ku leikkasi rälläkällä etuoven takareunasta sen ylimääräisen pintapellin pois ja hitsuutteli sisäja pintapellin uudelleen kiinni, siten saa tuotua pääkaarta kriitiset pari senttiä kohti keulaa

HeikkiH
28.12.2019, 20:35
Meinaatko tyyliin Jenkkivienti Defet? Varsinainen kaari sisällä ja A-tolpasta siihen ulkona.

Kuvassa olevaan tyyliin. Sisällä oleva pääkaari on kiinitetty katon läpi ulkopuoliseen "kaareen" putken pätkillä. Trialin original ja standard luokissa tuollainen rakenne ei ole sallittu, vaan kiinitys on tehtävä hitsaamalla kaksi lappua sisäkaareen kattoa vasten ja ulkopuoleinen kaari samalla tapaa lapuilla kiinni.

http://www.fototime.com/6212952B24E245B/standard.jpg

Topi1982
28.12.2019, 22:12
Jos on rungollinen auto niin:
Rungosta puskureihin ja rock johonkin kiinni.

Ei kai mikään voi toimia, jos osa on kiinni rungossa ja osa kumijousitetussa korissa?

Rungottomat on sitten ihan muuta, kai vois vaikka Sikalla liimata ikkunoihin, nehän on osa jäykkäämistä?

tapsa4x4
28.12.2019, 22:23
Mun vanhas sotaratsus on ollu 2006 vuodesta ulkopuoliset kaaret niin että sisällä on x-putket läpi auton ja ne on rungossa kiinni, ja taka putket oli ennen kiinni korissa ja takapuskurissa ja etu putket keulassa oli rungossa kiinni ja hyvin on tuntunut pelaava.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=88&pictureid=128768

Topi1982
28.12.2019, 22:27
Onko ne nyt sitten missä kiinni?

tapsa4x4
28.12.2019, 22:31
Ja onhan Mul reissu peli gr patrollissa etu lokarin nojailu raudat kiinni etupuskurissa ja kiertää lokarin kaarta kiinni helmapalkin päähän joka on korissa kiinni ja hyvin on siinäkin nää vuodet toimineet.

Ja mun räppi pickupissa on kans kaaret noi ollu kyllä on varmaan 10vuotta ku nimimerkki jv ton teki.

tapsa4x4
28.12.2019, 22:33
Onko ne nyt sitten missä kiinni?
Ihan etummaiset rungossa, a ja b pilarin kohdalta helmapalkissa eli korissa ja x-rungossa ja taka putket sekä että.

Topi1982
28.12.2019, 22:35
En ruppee kenenkään auton toimivuutta arvostelemaan ja jos arvostelin niin olen pahoillani!
Mie ainakiin haluaisin kaatotilanteessa turvanani olevien kaarien olevan kiinni jossain tosi tukevassa enkä näyttävissä peltilapuissa!

Topi1982
28.12.2019, 22:38
Ihan etummaiset rungossa, a ja b pilarin kohdalta helmapalkissa eli korissa ja x-rungossa ja taka putket sekä että.

Varmaan ihan hyvä, vaikka en mittään ymmärräkkään!:rolleyes:

Topi1982
28.12.2019, 23:46
Epätasaista tietä vaikkapa 3000km jottain 80km/h.
Irtoisivatko toisistaan, siis koriin tai runkoon liimatut?
Pikkureissuissa varmaan ihan se ja sama?

Topi1982
29.12.2019, 00:22
Ennenkuin joku saa väärän käsityksen niin pikkureissuilla tarkoitan matkan pituutta. En todellakaan noita miulle mahottomia lähialueiden reissuja!

Timo_L
29.12.2019, 00:52
Epätasaista tietä vaikkapa 3000km jottain 80km/h.
Irtoisivatko toisistaan, siis koriin tai runkoon liimatut?
Pikkureissuissa varmaan ihan se ja sama?

Tämä on oikeastaan aika mielenkiintoinen kysymys, meinaan että pitkän matkan pidempikestoiset pienemmät täryytykset vs. offikäytössä rungon ja korin välinen isompi eläminen ristijoustoissa.. Kumpi tuhoaa rakenteen nopeammin jos/ kun kaaret on kiinni sekä korissa että rungossa.

Itse veikkaisin että tuo pidempikestoinen nopeampi tärinä rikkoo helpommin.

Uazmies
29.12.2019, 01:07
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta työkseen kun irroittelee noita kolarivessoja milloin toisistaan, milloin puista, milloin kallioista jne niin itse kyllä haluaisin että kaari on kiinni samassa kappaleessa kuin matkustajat eli istuimet ja vyöt. Ja vielä mahdollisimman monesta kohtaa ja tukevasti että pitää sen korirakenteen kasassa varsinkin jos kyseessä on jo osin isänmaaksi muuttunut, jo lähtökohtaisesti melko pehmeä koppa.

Eli turvakaaret koriin kiinni imo. Jos haluaa lokkareita suojata niillehän voi putkia rakentaa miten tykkää.

Topi1982
29.12.2019, 05:42
Minähän en mistään mitään tiedä

Elä välitä en miekään!

Topi1982
29.12.2019, 07:01
Tämä on oikeastaan aika mielenkiintoinen kysymys, meinaan että pitkän matkan pidempikestoiset pienemmät täryytykset vs. offikäytössä rungon ja korin välinen isompi eläminen ristijoustoissa.. Kumpi tuhoaa rakenteen nopeammin jos/ kun kaaret on kiinni sekä korissa että rungossa.
Itse veikkaisin että tuo pidempikestoinen nopeampi tärinä rikkoo helpommin.

Ethän sie hölömö oo, kuka se sano!

Pasi79
29.12.2019, 07:06
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta työkseen kun irroittelee noita kolarivessoja milloin toisistaan, milloin puista, milloin kallioista jne niin itse kyllä haluaisin että kaari on kiinni samassa kappaleessa kuin matkustajat eli istuimet ja vyöt. Ja vielä mahdollisimman monesta kohtaa ja tukevasti että pitää sen korirakenteen kasassa varsinkin jos kyseessä on jo osin isänmaaksi muuttunut, jo lähtökohtaisesti melko pehmeä koppa.



Eli turvakaaret koriin kiinni imo. Jos haluaa lokkareita suojata niillehän voi putkia rakentaa miten tykkää.

Aivan niin. Vaan jos se turvakaari on kiinnitetty hienolla metallilapulla, johonkin hintelään koriste peltiin niin tulee ongelmia. Ketju on yhtä vahva kuin heikoin lenkki. Kaari kestää, hitsaukset kestää, kiinnitys levy kestää, pultit kestää mutta kiinnitys paikka ei kestä. Ilmeisesti tätä Jyty tarkoitti?

Topi1982
29.12.2019, 07:56
Aivan niin. Vaan jos se turvakaari on kiinnitetty hienolla metallilapulla, johonkin hintelään koriste peltiin niin tulee ongelmia. Ketju on yhtä vahva kuin heikoin lenkki. Kaari kestää, hitsaukset kestää, kiinnitys levy kestää, pultit kestää mutta kiinnitys paikka ei kestä. Ilmeisesti tätä Jyty tarkoitti?
Oot oikeessa!

Ootahan neuvojen määrää, kun Scaniaa aletaan suojaillemmaan.

wikke
29.12.2019, 10:49
Ja onhan Mul reissu peli gr patrollissa etu lokarin nojailu raudat kiinni etupuskurissa ja kiertää lokarin kaarta kiinni helmapalkin päähän joka on korissa kiinni ja hyvin on siinäkin nää vuodet toimineet.

Ja mun räppi pickupissa on kans kaaret noi ollu kyllä on varmaan 10vuotta ku nimimerkki jv ton teki.


Tuon lavurin henkisesti ne siinä Mainitsemassani HJ:iissä oli. Liekö sitten pidempi koppa aiheuttaa niin paljon enempi vääntöä. Loogistahan tämätoki.

Topi1982
29.12.2019, 11:27
Miulla tuossa 120 Toijotassa on oksavaijerit kiinni etupuskurissa ja kattotelineessä. Yhdellä Nuapurin reissulla vajjaat 500km kesti toinen ennenkuin katkes. Pyöri niinkuin pikku tyttöjen hyppynaru aina kun vauhtii oli.
Eivät olleet samassa alusessa kiinni, eivät!

mikjus
31.12.2019, 09:31
Takaovien avautumisen voi ratkaista näinkin mutta riippuu automallista onnistuuko. Ihan täyttä ei aukea joten piti stopparia säätää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=219120

Minulla käytössä myös tämmöinen pikakiinnikeinen putki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=219130

makke_mies
01.01.2020, 11:25
Tässä mennään nyt:
https://img.aijaa.com/t/00701/14781268.t.jpg (https://aijaa.com/iB2KFg)

Seuraavaksi tarvis pääkaareen tehdä joku ristikko sisään, jos vedän pääkaaren kuskin päältä tuonne keltaiseen täppään putken ja apparille vastaava toisen nurkkasn niin onko liian takana kiinnityspiste?
https://img.aijaa.com/t/00205/14781272.t.jpg (https://aijaa.com/2pDTMU)