View Full Version : mitä hitsauttaminen maksaa muualla päin Suomea?
lacrits68
16.12.2019, 12:39
moi!
eli olsi ollut pikkasen hitsaushommia harrasteautossa muutama 10x10 cm A pilarin ja palopellin välistä paikkaa ja laittaa muutamat 10 senttiä polkimien ympäriltä. sisusta autosta purettu jo vuosia sitten eli puhtaalla pellillä.
hinnaksi ilmoitti paikallinen auto/kolari korjaamo että 700€ eli päivän työ.
mielestäni kallis. Hetken jo mietin että laitanko tuon rahan hitsauslaitteesen ja opettelen homma ite?
Mikä on "käypä" hinta hitsauksesta?
//Janne
tekniikkamies
16.12.2019, 12:57
moi!
eli olsi ollut pikkasen hitsaushommia harrasteautossa muutama 10x10 cm A pilarin ja palopellin välistä paikkaa ja laittaa muutamat 10 senttiä polkimien ympäriltä. sisusta autosta purettu jo vuosia sitten eli puhtaalla pellillä.
hinnaksi ilmoitti paikallinen auto/kolari korjaamo että 700€ eli päivän työ.
mielestäni kallis. Hetken jo mietin että laitanko tuon rahan hitsauslaitteesen ja opettelen homma ite?
Mikä on "käypä" hinta hitsauksesta?
//Janne
Kuulostaa aika naurettavalta. Jos halvan toteutuksen haluaisi, tekisit itse pellit valmiiksi ja kaveri jeesaisi kunnon hitsausvermeellä.
Mulla oli vanhassa Mersussa yllättävän monta paikkaa ja esikiinnitin ne pienellä puikolla, lainasin karun migin, hitsasin ne sillä lopullisesti.
Eiks tääl ole melkeen kaikilla hitsausvehje ja toinen harrastaja voisi ilahtua vaikka 200 eurosta?
Totuus on se, että kun alkaa mätävikaa korjaamaan, se viallinen kohta suurenee yllättävän suureksi. Ja on ammattimiehiä ja on "ammattimiehiä". Kaikenlaisia kötöstyksiä on nähty, jopa ns peltikorjaamon tekeminä, ammattimies tekee ratsupaikkaa ratsupaikan päälle ja suojaamattomana kaikki, ei mitään pohjaväriä, mustaa rautaa vaan ja ei massaa mihinkään... Ja jos oikeatsi löytää ammattimiehen, siitä kannattaa pitää kiinni ja maksaa sille mitä se pyytää, muuten se einsikerralla ei tee muuta kuin ratsupaikkoja, kun tietää että asiakas änkyttää hinnasta... Nimimerkillä: ennen hitsasin, nykyään en (olen löytänyt sen ammattimiehen, ja se saa just sen korvauksen kuin se pyytää)....
Hinnat on semmoiset 70-100 euroa tunti (siis ammattimiehellä) ja jos haluat aloittaa tekemään pelkkää ruostekorjausta (kannattaa se opetella ja samalla opettelee tekemään sen kunnolla), niin laita yhteystiedot, työt ei lopu ;)
EDIT: kerran hitsasin Warree, oli pienet reiät jalkatilan etunurkissa, käytännössä se auto oli poikki siitä pokkauksesta, kuskin puolelta kun aloitti ja pääs keskelle autoa ja aloitti vastakkaisesta nurkasta, niin lopuksi hitsasin korjauspalaa kunnes kohtasin sen kuskin puolelta aloitetun... Onneks oli rungollinen.
EDIT II: niin ja lopetin hitsuuhommat, koska asiakkaat aina mutisi hinnasta, ja siitä että ilmoitin että joko irroitat itse verhoilut tai minä irroitan ja veloitan sen, no poka ajoi pihaan ja nosti maton ylös siitä nurkasta ja sanoi että siinä. Totesin että ei ni ja joko otetaan kaikki palava pois tai vie jonnekkin muualle poltettavaksi. Vei muualle.... Lopetin hitsuuhommat siihen...
tekniikkamies
16.12.2019, 13:31
Hinnat on semmoiset 70-100 euroa tunti (siis ammattimiehellä) ja jos haluat aloittaa tekemään pelkkää ruostekorjausta (kannattaa se opetella ja samalla opettelee tekemään sen kunnolla), niin laita yhteystiedot, työt ei lopu ;)
Näköjään kuulostaa samalta problematiikalta kuin hiekkapuhalluksessa.
Itse hitsaisin tain hiekkapuhaltaisin yhdessä tunnissa aika hitosti jos ei tarvitsisi muuta tehdä ja aika otettaisiin siitä kun lähtee saumaa tulemaan.
Homman yllättävä työllistäminen tuli vastaan viimeksi Jumperia hitsatessa koska paskaa paljastui alkuolettamaa enemmän ja meni aika esim. maan poistoon koteloista.
lacrits68
16.12.2019, 14:01
moi!
tässä tosiaan on kaikki sisusta purettu, mätä poistettu, ja pellille hiottu. Tarve oli tosiaan vain hitsaukselle. maalukset, massaukset ym hienosäätö kyllä sujuu itteltäkin. Laite ja taidot puuttuu...!
Niin ja miksikäs ei jopa sen hitsauksen opettelis sitten.... :P
//janne
tekniikkamies
16.12.2019, 14:13
moi!
tässä tosiaan on kaikki sisusta purettu, mätä poistettu, ja pellille hiottu. Tarve oli tosiaan vain hitsaukselle. maalukset, massaukset ym hienosäätö kyllä sujuu itteltäkin. Laite ja taidot puuttuu...!
Niin ja miksikäs ei jopa sen hitsauksen opettelis sitten.... :P
//janne
Jos haluat opetella itse, limunaatikoneen hiilidioksidipullo käy sopivalla adapterilla siihen säätimeen joka syöttää kaasua miggiin.
Suosittelen opettelemista ;) , ei se oo vaikeeta, ne asiakkaat on ne vaikeet...
Suosittelen ostamaan koneen ja opettelemaan hitsauksen jos yhtään enempää on tarvetta. Maksaa itsensä äkkiä takaisin, kunhan et polta autoasi tai talliasi..
Jos haluat opetella itse, limunaatikoneen hiilidioksidipullo käy sopivalla adapterilla siihen säätimeen joka syöttää kaasua miggiin.
On niitä hiilarisäätimiäkin mitkä käy ihan suoraan ;)
Ja on ammattimiehiä ja on "ammattimiehiä". Kaikenlaisia kötöstyksiä on nähty, jopa ns peltikorjaamon tekeminä, ammattimies tekee ratsupaikkaa ratsupaikan päälle ja suojaamattomana kaikki, ei mitään pohjaväriä, mustaa rautaa vaan ja ei massaa mihinkään... Ja jos oikeatsi löytää ammattimiehen, siitä kannattaa pitää kiinni ja maksaa sille mitä se pyytää, muuten se einsikerralla ei tee muuta kuin ratsupaikkoja, kun tietää että asiakas änkyttää hinnasta...
Tämä on ikävä kyllä totta. Lappu päälle että ei katsurin kuonavasara mene hylätystä kohdasta läpi. Seuraavana sitten siitä vierestä...
Suosittelen ostamaan koneen ja opettelemaan hitsauksen jos yhtään enempää on tarvetta. Maksaa itsensä äkkiä takaisin, kunhan et polta autoasi tai talliasi..
Oma kone ehdottomasti! 20 vuotta ollut ja ihan ehdoton. Kempin MinarcMig on mainio kampe. Nykyään kaverina ALbeen Ar+CO2 -pullo motonetista, helppoo elämää ja sunnuntainakin voi käydä vaihtamassa pytyn.
Pahaa tekee kuulla mitä mikäkin räkälappu helmaan on maksanut. Sauma ei ole palanut kunnolla ja paljaan pellin päällä massa, alapuolella ei välttämättä mitään. Pelkkää auton pilaamista.
Edit: joskus 90-luvulla hitsasin farmaritaunusta viikon ja siitä maksettiin 700 markkaa pajalle (olin siis kesätöissä siellä), vähän on hinnat noussu.
lacrits68
17.12.2019, 11:38
moi!
Olisiko se hinta "suolattu" kun eivät halunneet suoraa sanoa että "ei"? pihassa kun oli vain "uusia" kiesejä kolarikorjauksessa. Kyselin facesa muita kylässä olevia pajoja ja yksi ( kuulema) pätevä kaveri sanoi 3h ja 65€/h...!
no anyway, taitaa mennä se mig ostoslistalle....kuis vaikeeta tämä nyt voi olla? :P
nuista migeistä sen verran...motonet myy Telwinejä, minarkki jo mainittu, mitkä on asiansa ajavia koneita ja mitä välttää?
https://www.ikh.fi/fi/tekniset-koneet-ja-laitteet/hitsauslaitteet/mig-hitsauskoneet
moi!
nuista migeistä sen verran...motonet myy Telwinejä, minarkki jo mainittu, mitkä on asiansa ajavia koneita ja mitä välttää?
Kemppi, Esab. Migatronic ainakin ajavat asiansa.
Koneen koko ja ominaisuudet sitten kannattaa miettiä tarkasti, 0.8 lanka on autohommaan sopivaa, isomman raudan kanssa sitten millistä ja 1.2 mm lankaa.
Joku 150A riittää autopeltiin, mielellään kuitenkin voimavirtakoneena.
Saahan noita koneita vuokrattuakin, tai ostaa käytettynä.
"Kuulostaa" että kyseinen liike ei ole halukas ottamaan projektia vastaan mutta jos yllätyksiä tulee ei 700€ ole kaukana totuudesta. 350€ olisi mielestäni käypä hinta jos kaikki menisi ilman yllätyksiä joka harvoin autoja hitsatessa toteutuu.
Ja tekijästä kiinni haluaako tehdä viimeisen päälle vai tyyliin kunhan menee katsastuksesta läpi.
Itsellä paras ylpeyden aihe ollut aina jos on hitsannut autoa ja uusinta tarkastuksessa katsuri ei ole enää löytänyt kohtaa mistä on hitsattu.
Maastureita hitsatessa en ole sipistellyt paikkoja kunhan on hitsattu tasaisesti kiinni ilman röpelöitä reunoja saa jäädä saumat näkyviin niin ei haittaa minun silmää...
Axxel 195A (Sama kone kuin Kempten) tällä hetkellä ollut käytössä ja ihan ok kone. Saa hitsattua ohutta peltiä ja myös paksummatkin raudat saa kiinni.
Haaveissa kyllä Kemppi MinargMig Evo 200.
Jokusen auton hitsailin lainakoneella Kempin MinargMig 180 ja aivan huippu laite millä hitsailee todella mielellään.
Jotain helmojen ja kaarien hitsailuita kun kavereille tehnyt niin 50-300€ noista saanut vaivan palkkaa... Ei pääse tuolla hintaa vielä "palkoille"
Kaikella kunnioituksella ammattilaisia kohtaan, 70-100 € tunti on kova hinta.
Ääni omalle minarcmigille, itse en tykännyt hitsata ennenkuin oman mokoman ostin, ja sen lisäks hyvä nykyaikainen kypärä, niin homma maistuu taas.
Palosuojaus, jälkivartiointi on ne millä raha säästyy.
Mätähommat on hanurista, mutta kun vaihtaa ehjältä alueelta ehjälle saakka, on homma ihan mukavaakin, ja kun pääsee paistamaan paksumpaa tavaraa alkaa jo hommasta nauttia.
Sama ero kuin hapankorpun ja kunnon pihvin välillä.
veijon-esso
17.12.2019, 22:42
Laita kuvia nistä paikoista niin helpompi sekä arvoida tota 700 hintaa että voidaan neuvoa miten ne kannattaa tehä kun oot saanu sen koneen hankittua.
lacrits68
18.12.2019, 07:04
Laita kuvia nistä paikoista niin helpompi sekä arvoida tota 700 hintaa että voidaan neuvoa miten ne kannattaa tehä kun oot saanu sen koneen hankittua.
kiitos! :) laitanpa kunhan saan sen laitteen hankittus. täällä ei ole hirveesti valinnan varaa...täytynee nettishoppailla :)
artsi777
18.12.2019, 07:09
Vaikka tuollaisen koneen hankit ja vähän opettelua, niin saat homman hoidettua
https://www.nettikone.com/migatronic/automig-273/1876364
Gary Grand
18.12.2019, 08:56
Vaikka tuollaisen koneen hankit ja vähän opettelua, niin saat homman hoidettua
https://www.nettikone.com/migatronic/automig-273/1876364
Jos mulla ei olisi jo 273 Migatroniccia vuodelta 1990, niin tuo olis varmaan ostettava:D
Tää mun laite on pelannu kuin unelma ja lankaa on poltettu riittävästi. Tosin tää on siltä ajalta, että joka osassa lukee vielä Kemppi..:D
Ehdottomasti oma kone. Peltihommien lisäksi voi tehdä kaikenlaisia aputyökaluja korjuuhommiin. Itse arvoin pitkään juuri tuon migatronicin ja kempin minarcin 180 välillä. Päädyin kemppiin pienemmän koon takia. Kymmenkunta kelaa kohta tuollakin menty ilman ongelmia.
Eka kone oli 150 a valovirtatelwini. Kyllähän tuollakin reilusti tuli hitsattua, mutta paremmalla koneella huono hitsari saa hiukan parempaa jälkeä aikaiseksi. Käyttöergonomiassa noissa oli iso ero. jos on ranneongelmia, vältä halpiskoneita. kaapelit ja pistoolit ovat jäykkiä ja kömpelöitä.
Kaitsu67
18.12.2019, 11:52
Ehdottomasti oma kone. Peltihommien lisäksi voi tehdä kaikenlaisia aputyökaluja korjuuhommiin. Itse arvoin pitkään juuri tuon migatronicin ja kempin minarcin 180 välillä. Päädyin kemppiin pienemmän koon takia. Kymmenkunta kelaa kohta tuollakin menty ilman ongelmia.
Eka kone oli 150 a valovirtatelwini. Kyllähän tuollakin reilusti tuli hitsattua, mutta paremmalla koneella huono hitsari saa hiukan parempaa jälkeä aikaiseksi. Käyttöergonomiassa noissa oli iso ero. jos on ranneongelmia, vältä halpiskoneita. kaapelit ja pistoolit ovat jäykkiä ja kömpelöitä.
Itsekin ostin ekaksi lankakoneeksi ton saman Telwinin, oli vielä tarjouksessa et halvalla sai. Puikkoinvertteri oli eka jolla tuli turattua. Telwinillä tuli aika paljonkin vedettyä kaasulla sekä myös täytelangalla, mutta välillä langansyöttö pätki mikä ärsytti, samoin virransäädöt kytkimillä vähän hankalia löytää aina sopivaa. Sitten sain yhden kaupan yhteydessä vanhan pikku kolmivaihe Kempin (sininen atomig), jolla lanka paloi mukavasti ja peltikorjaukset helpommin kuin Telwinillä. Sillä tosin välillä vielä ulkona vedelly jotain pientä ydinjätelangalla tarvittaessa, kaasu kun menee tuulen mukana.
Viimeisin on Kempin Minarcmig 200 evo, ja kyllähän sillä on ihan eri meininki, varsinkin kun ei ole ammattihitsari vaan tavan turailija. Hyvä laite antaa vähän taidoissakin anteeksi. :o
https://i.postimg.cc/TYzPMrCC/kenppi.png
Tosin olen kyllä ihan henk koht huomannu että hyvälläkin koneella voi epäonnistua:D
petroman
18.12.2019, 14:04
Lievästi asiaan ehkä liittyvää: Onko joku muukin huomannu hitsuukoneen hankittuaan, että tontille ilmaantuu ihan pienen paikan tarvitsijoita? Ei iso homma, mutta luonnollisesti koko noin 10x...
tekniikkamies
18.12.2019, 14:30
Lievästi asiaan ehkä liittyvää: Onko joku muukin huomannu hitsuukoneen hankittuaan, että tontille ilmaantuu ihan pienen paikan tarvitsijoita? Ei iso homma, mutta luonnollisesti koko noin 10x...
On huomannut jos ulkona tekee metallitöitä, joku voi kysyä apua, mikä ei huono asia.
Hupaisa tilanne oli kerran kun oli vienyt hiekkapuhallusvehkeet kaverin jeesaamiseen ja jotkut vähän iäkkäämmät tunki autonsa turhan lähelle vaikka yritin ystävällisesti kertoa, että kannattaa jättää kauemmas. Oli huvittava tilanne kun puhallus käynnistettiin ja tulikin vähän kiire lähteä siitä vaikka varoittaessa oli, että haitanneeko tuo mittään...:D
lacrits68
19.12.2019, 07:47
moi!
kiitoksia kaikille asiallisista kommenteista. on se tämä(kin) yhteisö mukava, apua ja neuvoja saa. kiitos kaikille! <3
//Janne
Jeep-Ukko
20.12.2019, 23:29
En itse työkseni hitsaa, mutta noin karkeasti, jos ammatti hitsari saa palkkaa vaikkapa 20 e/tunti?
Työnantaja joutuu maksamaan työntekijä maksuja, joten summa on jotain 30-40 e/tunti?
Mahdolliselle palovartijallekin joku palkka pitää maksaa.
Korjaamo tilasta pitää maksaa vuokraa. Sähköä ja vettä.
Työkalujen investointeihin pitää budjetoida.
Verojakin jotkut maksaa.
Ja mahdollisesti vuositasolla viivan alle pitää jäädä voittoakin.
Niin kyllä se tunti hinta lie pitää olla reilustikkin yli 60e/h?
Ja sitten riippuen, onko sovittu kiinteä urakka vai laskutetaanko toteutuneiden tuntien mukaan?
Urakkaan varmasti lasketaan reilusti pelivaraa, jos sattuu löytymään niitä yllätyksi (enemmän mätää kuin alkujaan luultu).
Sitten työnteon nopeuteen vaikuttaa lopulta sekin, onko työkohde millä kohtaa. Esim, jarru/kytkin polkimien luona, kojetaulun alle sukeltaa, voi olla ikävä työ asento ja hidastuu työnteko.
Tai jos kori on pelti puhdas ja kori grillissä, saa hyvät työasennot, helppoa ja nopeata.
Viimeistely, hiotaanko saumat vai jätetäänkö hiomatta.
Työnaikana ja lopuksi muutama tunti palovartiointi.
Vaikka tila olisi kuinka tulityötila (tulityötila ei vaadi palovartijaa), mutta tulityöpaikallakin vaaditaan palovartija, jos kohde jota hitsataan on paloherkkä, eli auton hitsailu vaatii palovartijan.
Mutta se siitä työn hinnasta.
Itsekin olen rahojeni suhteen nuuka, joten kaikki pitää yrittää tehdä itse ja halvalla.
Itse olen aina 0.8 langalla turaillut, sopii pellille ja tarvittaessa paksumpaankin rautaan. Mutta toiset suosii pelti hommiin 0.6 mm.
Isän Kempin Atomig 150 A (sinikuorinen) voimavirtakoneella tuli aloitettua harjottelut aikoinaan. Peltihommiin hyvä ja tarvittaessa paksumpikin rauta suli. Oli hyvä kone. Isällä se oli ollut uudesta asti, liki 30 vuotta vanha oli kone, kun sille iskeyty kuolema, piirikortti suli. Tästä koneesta silti minun veli vielä rakenti koneen käyttäen Kempomat 250 koneen osia, ja hän hitsailee tyytyväisenä harrasteitaan sillä.
Sedällä on Atomig punakuorinen, eli pykälää uudempi kuin sinikuorinen, niin se kuulemma ei ole läheskään yhtähyvä kone hitsata, isäni oli sitä joskus lainannut. Onko kaikki punakuoriset yhtä huonoja vai vain kyseinen yksilö?
Moottoripyörä kerholla oli joku Esabin kone, kyllä silläkin hitasili, mutta ei ollut silti mikään kauhean hyvä. Malli merkkiä en kyllä muista. Mutta pikaisella googlettelulla Esab LKB 265 on ihan samaa näköä. Siinnä jatkuvasti takkuili langan syöttö, ym. Mutta ehkä se oli vähän huonolla pidollakin, kukaan ei sitä huoltanut.
Itselle ostin aikoinaan tuollaisen sinikuorisen Atomigin käytettynä, ensin oli hyvä, mutta sitten siitä paloi muuntaja, oli vähän huonosti säilötty ja päässyt ruostumaan ja hitsatessaa lämmön vaikutukseta ruoste hilse irtosi ja veti oikosulkuun.
Nyt on käytössä vanha Kemppi 163S.
Halvalla ostin, viallisena, langan syöttö häiriö oli ja diodisillasta diodeita mykkänä. Korjasin koneen ja hyvin toimii.
Kempin MMT25 poltinkahva on minun mielestäni paras. Ja vaikka on nykyaikaisella pikaliittimellä, niin vanhaan koneeseen voi joko pikaliittimen asentaa, tai poistaa letkusta pikaliittimen ja istuttaa letkun koneen alkuperäisen letkun juuriosaa.
Mielipiteitä on monia, toiset sanoo, että vanhat koneet on lujia ja kestävämpi ja muutenkin parempia kuin uudemmat. Komponetit parempia, vanhat Kempit "aitoja suomalasia", että uusissa vain nimi ja kiinan kuraa, mutta en ota tuohon asiaan kantaa.
Töissä on uudempi Kemppi Kempomat 2500. Olen tykännyt silläkin hitsata.Onnistuu ohuet ja paksut hitsailut, sekin 0.8 langalla käytössä.
Itse en ole kovin hyvä hitsaileen. Työnjälki ei ole hyvä. Mutta itselleni tärkein kriteeri ollut, että ruostevauriot on saatu korjattua ja katsastusmieskin ne hyväksynyt.
BJ-40/76
21.12.2019, 02:34
Kaikella kunnioituksella ammattilaisia kohtaan, 70-100 € tunti on kova hinta.
Ääni omalle minarcmigille, itse en tykännyt hitsata ennenkuin oman mokoman ostin, ja sen lisäks hyvä nykyaikainen kypärä, niin homma maistuu taas.
Palosuojaus, jälkivartiointi on ne millä raha säästyy.
Mätähommat on hanurista, mutta kun vaihtaa ehjältä alueelta ehjälle saakka, on homma ihan mukavaakin, ja kun pääsee paistamaan paksumpaa tavaraa alkaa jo hommasta nauttia.
Sama ero kuin hapankorpun ja kunnon pihvin välillä.
Luin koko topiikin läpi, ja Otin tämän pee:n viestin pohjaksi. Sorry.
Minä olen noita ruosteita paikkaillut jokusia vuosikymmeniä, ensimmäiset kaasuhitsauksella, pienet räpimiset puikolla, ja viimmeiset vuosikymmenet MIG:llä
Jos Joku tekee ruostekorjausta/hitsausta "aivan oikeasti-" siis niin kuin kuuluu kaikkia Suomessa olevia velvotteita ja sääntöjä noudattaen, niin aika "erikoinen-" korjaamo pitää olla.
Hitsaaminen, ja varsinkin palavien kikkareiden (autojen, jotka sis. bensaa taikka dsl) ei onnistu missä vaan.
Ja se legendaarinen "kaljapullon korkin kokoinen" reikä hitsataan 5 minuutissa?
Toki lanka palaa vajaa 5 minuuttia.... Jos paikka tosiaankin on puhdas, ja ruostetta on vain tuo 3cm halkaisilataan oleva "täplä"
(Itse vaihdoin yhteen reilu 20v sitten nissan cherry:n molemmat helmapellit, ja melkein 1m2 peltiä, kun molemmissa helmoissa oli nuo katsurin rengasraudan reijät)(tiesin, että ns. läpeensä laho)
Ja vaikka tulityötilaksi varustettu "hitsaamo/korjaamo" niin jos autossa jotain palavaa, esim. renkaat, niin ei taida (ei täsmätietoa) onnistua vaan hitsata ja lähteä kotiin?
Siis jos poltat asiakkaan auton, taikka hitsaamon, niin olet sn. kusessa.
Ja noista hitsauskoneista, mitä suositeltiin topiikin aloittajan peltihommiin:
Lähtökohtaisesti olisi parempi puolet pienempi, kuin 250 A kone..... (noissa poltin ja säädetävyys on kuin "nippu kyr**ä" verrattuna noihin 150-180 invertterikoneisiin.
Ja vielä tuohon ruostekorjaukseen yritystoimintana:
-Jos pitää tehdä huonoissa olosuhteissa, ja paskaselle pellille, kun omistaja kokoajan neuvoo/hoputtaa, niin en alkaisi tekemään edes tuolla 100e/h
Monet tietokonetta näpyttelevät laskuttavat enemmän, ja kulut on aika paljon pienemmät.... ja asiakas ei ole olan yli neuvomassa (Sorry)
Kaikkein eniten ihmetyttää se, että kukaan ei kovinkaan pontevasti varoittele tulipalosta:
Kun minä hitsaan omaa autoa; niin silloin on palovahti kokoajan läsnä, ja vahti jatkuu väh. 2 tuntia siitä, kun hitsauskoneen pistoke on otettu seinästä, taikka rälläkän, toki muuta teen/tehdään koko ajan.
Ja sammutuskalusto: sankollinen vettä, ja tieto, että mistä MIG-hitsin maakengän saa pois (suojakaasu, mison, sammuttaa aika tehokkaasti, kun maadoitusjohdin on irti)
Puutarhaletku on seuraava, ja sitten 5kg hiilidioksidi sammutin.
Ja jos meinaa palaa kunnolla, niin 2 kpl 6 kg ja yksi 12kg jauhesammutin..... koskaan ei ole tullut sammutettua tulipaloa jauhesammuttimella, ainostaan noita on/off altaita...
lacrits68
03.01.2020, 06:23
moi!
tuo paloriski tosiaankin on ihan konkreettinen. itellä on ihan rälläkkä hommissakin ulkona ja käsillä se 12g sammutin. ( muutekin ajankohtaisessa kunnossa ja helposti saatavilla). VPK hommissa nuorempana sammuteltu talleja useampi :(
en toki morkkaa ammatimiehiä ja heidän ammattitaitoa. hyvälle miehelle ja hyvästä työstä kunnon korvaus.
tässä oli nyt lähinnä saituus joka iski. ja auto on 20+ vanha maasturin rämä, eli jos jälki sattuu nyt olemaan sitä sun tätä ei haittaa. auto ei tule olemaan näytillä missään. Siksi ajattelinkin että 100+€ mies ei ole se oikea autoa laittamaan vaan kyläseppä ajaa ihan hyvin asian. Älkää käsittäkö minua nyt väärin.
lopputulemana on opetella itse hitsaamaan jahka sen koneen saa hankittua. rajoitteena on se 230v. mutta onhan noita 160A koneita joilla melko varmasti pärjää...!
mukavaa päivänjatkoa kaikille..!
//Janne
Itse suhaan valovirtaisella Esab CaddyMig C200i masiinalla eikä sitten ensimmäistäkään pahaa sanaa harrastekäytössä. On aikoinaan ollut voimavirta Esabbia ja Kemppiä ja tällä uudella pelillä polttaa tällainen tunari kyllä pirun paljon helpommin nättiä saumaa kuin niillä perinteisillä vehkeillä. Ammattimiehet on sitten erikseen, tämä siis ihan pääsiäiskäden kokemuspohjainen mielipide.
Ei ainakaan siis mätä/autopelti hommissa toi 230v mikään este tahi hidaste. Sitten otat vielä tollasen modernin laitteen, niin on edellytykset päästä suht helpolla hyvään lopputulokseen. Maksaa se hieman enemmän kuin halvimmat, mutta varmasti antaa sille rahalle vastineenkin. Ja saat myytyä pois jos ei maistukaan hitsuuttelu, toki itse uskon että käyttökohteita alkaa löytymään kun on hitsi nurkissa :)
Sama laite löytyy itsellä kuin Mackella. Helppo käyttää ja tunarikin saa kohtuusaumaa aikaiseksi - jopa suhteellisen ohueen peltiin.
lacrits68
07.01.2020, 12:34
moi!
tuollainen olisi budgetin sopivana myynnissä...
kemppi migger super 170A
Kemppi on ilmeisen "laatu kampe" mutta olisin vielä tiedustellut miten tuolla valovirralla ja 170A pärjää? ( ihan ummikko kun hitsaushommissa olen) Täällä kun olen selaillut niin monet vannovat voimavirran nimii ja ettei valovirta kamppeella tee "mitään", lanka ei pala yms...!
//Janne
tekniikkamies
07.01.2020, 13:26
moi!
tuollainen olisi budgetin sopivana myynnissä...
kemppi migger super 170A
Kemppi on ilmeisen "laatu kampe" mutta olisin vielä tiedustellut miten tuolla valovirralla ja 170A pärjää? ( ihan ummikko kun hitsaushommissa olen) Täällä kun olen selaillut niin monet vannovat voimavirran nimii ja ettei valovirta kamppeella tee "mitään", lanka ei pala yms...!
//Janne
Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin kun ne ei ole paineastioita, sukellusveneitä tai ydinvoimalaitoksen tärkeimpiä putkiliitoksia.
Kököllä Einhell valivirtamigillä olen huonannut, ettei sauma parasta laatua. Jos haluaa tehdä jotain kriittisempiä teräsrakenteita, sitten kannattaa panostaa enempi.
moi!
tuollainen olisi budgetin sopivana myynnissä...
kemppi migger super 170A
Kemppi on ilmeisen "laatu kampe" mutta olisin vielä tiedustellut miten tuolla valovirralla ja 170A pärjää? ( ihan ummikko kun hitsaushommissa olen) Täällä kun olen selaillut niin monet vannovat voimavirran nimii ja ettei valovirta kamppeella tee "mitään", lanka ei pala yms...!
//Janne
Mulla on ollu tollanen vuodesta 2002 saakka eikä ole valittamista. Hyvin sillä hitsaa autonpeltejä sekä korjaa kaivurin puomit ja kauhat. Piirilevy hajosi viitisen vuotta sitten ( uusi olisi maksanut kempiltä rapiat 300e) mutta paikallinen elektroniikkakorjaamo korjasi piirilevyn muutamalla kympillä.
Kaitsu67
08.01.2020, 16:36
Sedällä on Atomig punakuorinen, eli pykälää uudempi kuin sinikuorinen, niin se kuulemma ei ole läheskään yhtähyvä kone hitsata, isäni oli sitä joskus lainannut.
Itselle ostin aikoinaan tuollaisen sinikuorisen Atomigin käytettynä, ensin oli hyvä, mutta sitten siitä paloi muuntaja, oli vähän huonosti säilötty ja päässyt ruostumaan ja hitsatessaa lämmön vaikutukseta ruoste hilse irtosi ja veti oikosulkuun.
Se mun kolmivaihekone on just toi sininen atomig. Siinä rupes temppuilemaan se kaasuventtiili, sitä ei edes Kempiltä saanut, mutta e-bayn ihmeellisestä maailmasta kyllä. Muistaakseni se ongelma oli, että se oli 230V:lla toimiva ja uudemmissa 24V vai oliko 12V. Nyt on tullut vedeltyä sillä 200 EVO:lla, mutta tostakaan ei henno luopua kun on ihan soiva peli, 0.6 lankaa sisällä iso kela odottaa vaan räppäämistä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=155402[/QUOTE]
-Captain-
09.01.2020, 07:29
Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin kun ne ei ole paineastioita, sukellusveneitä tai ydinvoimalaitoksen tärkeimpiä putkiliitoksia.
Kököllä Einhell valivirtamigillä olen huonannut, ettei sauma parasta laatua. Jos haluaa tehdä jotain kriittisempiä teräsrakenteita, sitten kannattaa panostaa enempi.
Tuolla logiikalla ei kannata sitten hitsailla tieliikenteessä olevia autoja!
Monesti nuo autojen ruostevauriot on kriittisissä/tukirakenteissa, se että niitä ei hitsata kunnolla on aikamoinen turvallisuusriski.
Kovin paljoa ei itsellä tule asiakkaiden autoja hitsailtua mutta sen verran panostan laatuun et uskallan katsastusmiehelle näyttää kuvat ennen maalausta/massausta.
Ja koneena Esab C340 + 0.8 tai 1.0 lanka kohteesta riippuen..
tekniikkamies
09.01.2020, 15:06
Tuolla logiikalla ei kannata sitten hitsailla tieliikenteessä olevia autoja!
Monesti nuo autojen ruostevauriot on kriittisissä/tukirakenteissa, se että niitä ei hitsata kunnolla on aikamoinen turvallisuusriski.
Kovin paljoa ei itsellä tule asiakkaiden autoja hitsailtua mutta sen verran panostan laatuun et uskallan katsastusmiehelle näyttää kuvat ennen maalausta/massausta.
Ja koneena Esab C340 + 0.8 tai 1.0 lanka kohteesta riippuen..
Mä hitsailen pelkästään omia autoja ja saatan samalla korvata vaikka vaurioituneen pellin paksummalla ja sinkityllä.
Kriittisten rakenteiden hitsaamisen tarve vähentynyt kun olen panostanut korroosionestoon hiekkapuhalluksella, kunnolla ruostumista ehkäisevällä pintakäsittelyllä, painepesulla ja ruiskuttelemalla kotelonsuojaa vaikka Hiluxin lavan alle ja palkkien sisään.
Ja nämä korvaavat paskan sauman?
Huonojen hitsienkin on nähty reputtelevan leimalla. Hyvä niin.
tekniikkamies
10.01.2020, 13:38
Ja nämä korvaavat paskan sauman?
Huonojen hitsienkin on nähty reputtelevan leimalla. Hyvä niin.
Ennaltaehkäisevät keinot vaikuttaa, ettei saumaa tarvi kovinkaan paljon tai usein.
Voi olla niinkin jos ennaltaehkäiseviä keinoja ei ole riittävästi ollut, voi tarvittavan sauman määrä olla aika suurikin. Jos hankkii vaikka euroissa tonnin parin pakun, pitää remonttikonstit olla aika rivakoita.
Sekin pitää huomioida jos menettelevä sauma on saatu aikaan samana päivänä tai ainakin viikon aikana, voi hifisaumaa joutua odottelemaan pidempää esimerkiksi jos hifisaumavehkeet puuttuu. Ruostetta ehkäisevissä pintakäsittelytoimissa juuri oikea ajoitus ja menetelmät ratkaisee. Auto jos ruostuu ja homehtuu muutaman vuoden pusikossa kun ei tekijöitä, niin sen taru päättyy helposti.
Northern
10.01.2020, 15:35
Mulla on voimavirta wallius 302 blueweld, 0.8 langalla ja seoskaasu 18%. Menee sitten samalla 1-10mm lätkät ja vaikka en ole tosiaan mikään hitsari niin mielummin tuollaista vanhaa ruostemiinaa hitsaa omilla vehkeillä kuin että joutuisi erikseen pyytämään jotain korjaamaan. Äkkiä käytetty vehje maksaa itsensä takaisin kun metsävehkeet nyt kuitenkaan ei yleensä ole ihan tervepeltisiä pelejä.
Mä hitsaan omat peltikorjaukset kokonaan umpeen, päälle ja alle 2k epoxi niin on edes joku mahdollisuus pysyä kasassa.
Ennaltaehkäisevät keinot vaikuttaa, ettei saumaa tarvi kovinkaan paljon tai usein.
Voi olla niinkin jos ennaltaehkäiseviä keinoja ei ole riittävästi ollut, voi tarvittavan sauman määrä olla aika suurikin. Jos hankkii vaikka euroissa tonnin parin pakun, pitää remonttikonstit olla aika rivakoita.
Sekin pitää huomioida jos menettelevä sauma on saatu aikaan samana päivänä tai ainakin viikon aikana, voi hifisaumaa joutua odottelemaan pidempää esimerkiksi jos hifisaumavehkeet puuttuu. Ruostetta ehkäisevissä pintakäsittelytoimissa juuri oikea ajoitus ja menetelmät ratkaisee. Auto jos ruostuu ja homehtuu muutaman vuoden pusikossa kun ei tekijöitä, niin sen taru päättyy helposti.
Tuohon lauseeseesi viittasin: "Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin"