View Full Version : Vinkkejä, mielipiteitä ensimmäiseksi maastoautoksi
Malamuutti
14.12.2019, 17:12
Tervehdys,
Ensimmäistä maastoautoa olen hankkimassa ja käyttötarve autolle on sekalaista. Joskus tulee käytyä metsästysreissulla, useammin tulee käytyä koiran kanssa metsäreissuilla ja kerran vuoteen pidempi norjan reissu. Lähinnä kiinnostaisi vehje jolla ei tule itku jos lähtee norjan kivipoluille vähän tiedustelemaan ja jää sinne yksin kiinni keskelle ei mitään.. :D
Mitä autoja olen itse miettinyt ja katsonut, X-trail, duster, cherokee, pajero ja grand vitara. Kiinnostusta olisi laittaa esim korotusjouset tai muuta kivaa. Ongelma on se etten autojen päälle aivan älyttömästi ymmärrä mutta kovasti olen yrittänyt lukea ja vertailla autoja. Itseäni mietityttää esim cherokeen pienempi bensa malli 2.4 ja dusterin koneen riittävyys (diesel 1.5) maastossa. Saa vapaasti puhua muistakin malleista ja ehdotella parempia vaihtoehtoja.
Sellasia asioita itse olen tässä pohtinut, että jos käyn Norjassa olisi kiva ettei auto, vie jumalattomasti löpöä, ole maantiella susi huono, takakontti pitää olla tarpeeksi iso (koira vasikan kokoinen), ilmastointi olisi hyvä olla. Olen myös valmis muutos katsastamaan auton pakettiautoksi joten jotkut dieselit olen valmis ottamaan huomioon. Auto kuitenkin seisoo pihassa aika paljon niin en haluaisi +1000e veroja maksella.
Jollain tonnin jeepillä on hyvä alottaa. XJ tai ZJ, kohta varmaan WJ:kin mahtuu ykköstonnien haarukkaan.
Toyota ois muuten hyvä, mutta ovat kalliita, paljon ajettuja ja mätiä.
Jos pinkka on kunnossa, niin ehottomasti 120 tai 150 cruiseri.
Pakuksi rekattu Duster 1.5 dieselillä voisi olla hyvä, riippuu tietty kuinka pitkälle metsään olet menossa. Tuo moottori kuljettaa autoa ihan riittävästi ja keskikulutus on jotain 5.5 litran paikkeilla satkulla. Pakuna tavaratila on todella iso, mahtuu vaikka nukkumaan. Vinssi keulille niin pääsee pahoista paikoista irti ja alustaan joku 50 mm korotus. Akselilukoista en tiedä saako noihin mutta taakse jos olisi esim. palalukko niin alkaisi olla paketti kasassa. Jonkinlaisia pohjapanssareita ovat noihin kanssa asentaneet. Ei tuo mikään todellinen maastoauto ole mutta täyttää speksit aika hyvin.
Malamuutti
15.12.2019, 12:39
Jollain tonnin jeepillä on hyvä alottaa. XJ tai ZJ, kohta varmaan WJ:kin mahtuu ykköstonnien haarukkaan.
Toyota ois muuten hyvä, mutta ovat kalliita, paljon ajettuja ja mätiä.
Jos pinkka on kunnossa, niin ehottomasti 120 tai 150 cruiseri.
Joo XJ tai ZJ ei itseasiassa ole tullut mieleen, lähinnä olen katsonut 6-8000e hujakoilla olevia mööpeleitä. Mutta laitan ehdottomasti nämä seurantaan! Onko mitään mielipidettä tuosta KJ 2.4 litrasesta manuaali Jeepistä? Olisi hyvillä kilometrillä yksi yksilö nettiautossa myynnissä mutta manuaali ja "pientä" konetta moni moittinut.
Malamuutti
15.12.2019, 12:42
Pakuksi rekattu Duster 1.5 dieselillä voisi olla hyvä, riippuu tietty kuinka pitkälle metsään olet menossa. Tuo moottori kuljettaa autoa ihan riittävästi ja keskikulutus on jotain 5.5 litran paikkeilla satkulla. Pakuna tavaratila on todella iso, mahtuu vaikka nukkumaan. Vinssi keulille niin pääsee pahoista paikoista irti ja alustaan joku 50 mm korotus. Akselilukoista en tiedä saako noihin mutta taakse jos olisi esim. palalukko niin alkaisi olla paketti kasassa. Jonkinlaisia pohjapanssareita ovat noihin kanssa asentaneet. Ei tuo mikään todellinen maastoauto ole mutta täyttää speksit aika hyvin.
Tätä olen itsekin pohtinut, mutta tuo 50mm korotus tuli puskista :eek: Olen löytänyt varaosa kaupoista vain 40mm korotusosia niin mistäs kannattaa noita 50mm osia kantsis kattella? Sen verran ajattelin että jos hankin 6-8 tonnin hujakoilla olevan Dusterin niin rahaa olisi n. 1000e suorilta laittaa esim korotukseen. Tuo vinssi olisi sitten kevään projekti :) Pohjapanssarin laittelen myös mutta pitäisi varmaan löytää joku kaveri kenellä sellainen on ja miettiä onko mahdollista teettää osat jossain pajalla.
No se 10mm sinne-tänne, enemmän pelivaraa saa renkaista.
Tätä olen itsekin pohtinut, mutta tuo 50mm korotus tuli puskista :eek: Olen löytänyt varaosa kaupoista vain 40mm korotusosia niin mistäs kannattaa noita 50mm osia kantsis kattella? Sen verran ajattelin että jos hankin 6-8 tonnin hujakoilla olevan Dusterin niin rahaa olisi n. 1000e suorilta laittaa esim korotukseen. Tuo vinssi olisi sitten kevään projekti :) Pohjapanssarin laittelen myös mutta pitäisi varmaan löytää joku kaveri kenellä sellainen on ja miettiä onko mahdollista teettää osat jossain pajalla.
Ihan lonkalta heitin tuon 50 mm (eli 2") korotuksen, pikaisella googletuksella löytyy juurikin tuo 40 mm korotussetti. Ja alle jotkut isot karkeet kumit.
Malamuutti
15.12.2019, 20:14
Ihan lonkalta heitin tuon 50 mm (eli 2") korotuksen, pikaisella googletuksella löytyy juurikin tuo 40 mm korotussetti. Ja alle jotkut isot karkeet kumit.
Joo, yllätyin positiivisesti dusterin offivarusteiden saatavuudelle. Täytyy varmaan vakavasti harkita ihan ylläpito/ajamiskulujen vuoksi tätä Dusteria, kukaan ei ole sitä ainakaan vielä haukkunut aivan turhakkeeksi :cool:
Joo, yllätyin positiivisesti dusterin offivarusteiden saatavuudelle. Täytyy varmaan vakavasti harkita ihan ylläpito/ajamiskulujen vuoksi tätä Dusteria, kukaan ei ole sitä ainakaan vielä haukkunut aivan turhakkeeksi :cool:
Vajaat 100 000 km tuli sellasella ajeltua, oli automaatti ja vajaavetoinen. Kaikin puolin soiva peli, ei valittamista. Etuvetoisenakin meni uskomattoman hyvin metässä.
Joo, yllätyin positiivisesti dusterin offivarusteiden saatavuudelle. Täytyy varmaan vakavasti harkita ihan ylläpito/ajamiskulujen vuoksi tätä Dusteria, kukaan ei ole sitä ainakaan vielä haukkunut aivan turhakkeeksi :cool:
Muutaman vuoden olen ajellut diesel-dussella (4wd), leimasin pakuksi heti kun ostin. Ei ole toistaiseksi ollut mitään ongelmia ja kulutus on ollut pieni. Sellainen peruspirssi - vähän kuin Lada Niva, mutta hiukan nykyaikaisempi ja pystyy ajelemaan maanteilläkin.
Malamuutti
17.12.2019, 15:40
Muutaman vuoden olen ajellut diesel-dussella (4wd), leimasin pakuksi heti kun ostin. Ei ole toistaiseksi ollut mitään ongelmia ja kulutus on ollut pieni. Sellainen peruspirssi - vähän kuin Lada Niva, mutta hiukan nykyaikaisempi ja pystyy ajelemaan maanteilläkin.
Joo tämmöiset vaikutelmat minulla autosta on, olen puoli vuotta sitten käynyt dacioita koeajamassa niin lähdenpä verestämään muistojani uudestaan. Taitaa siinä jopa niin käydä että Dusterin kanssa lähdetään takaisin kotiin :cool:
Itse ostin WJ Grandin kasilla ekaksi maastoautoksi joka on myös mun käyttöauto. Menee pidemmälle metsään kuin mitä mä osaan ja uskallan ajaa, ei pänni ajella moottoritietäkään ja on muutenkin ihan jees ollakseen tollanen vanha rutjake. Mettäreissuillakin toimivaksi todettu.
Bensaahan se kyllä vie ihan saatanasti... Tai no, kai joku bensa pahero vetää ihan saman verran.
Voimaahan ei ole koskaan liikaa....! :cool:
Kaitsu67
18.12.2019, 11:39
Mä ostin ekaksi maasturiksi V8 Classicci Rangen aikanaan, sekin menee mukavasti ihan vakionakin ja isommilla renkailla. Maantiellä mukavaa kyytiä. Tosin kulutus ei ole kovin pientä. :D
Varsinaista maastoajoa ja safareita on ajettu ykkössarjan 300TDi Discolla, eipä ole koskaan jättänyt matkalle, tietysti aina huoltanut ajoissa ja tehnyt ennakoivaa huoltoa. Osat halpoja sumujen saarilta jos itse pystyy tekemään. Kohtuu mukava maantielläkin ja tilava, varsinkin kun ottaa takasatulat pois ja rekkaa pakuksi, jolloin verot ja vakuutusmaksukin on kohtuullinen.
Miinuksena on jos ei ole jo korjattu tai pidetty huolta korin/rungon kohdista jotka voivat olla ruostuneet, (takalattia, etulokarit, pilareiden alapäät, takapalkki). Tosin näitä ruostehommia on muissakin vanhemmissa (Pajerot, Tojot jne)
Mitä autoja olen itse miettinyt ja katsonut, X-trail, duster, cherokee, pajero ja grand vitara. Kiinnostusta olisi laittaa esim korotusjouset tai muuta kivaa. Ongelma on se etten autojen päälle aivan älyttömästi ymmärrä mutta kovasti olen yrittänyt lukea ja vertailla autoja. Noista autoista olen omistanut kaikki muut paitsi x-trailin. Sellaisella on kyllä ajeltu, enkä pitänyt siitä kun sen nokkapellin yli ei tahdo nähdä. Se blokkaa todella hyvin näkyvyyden eteen.
Mutta Pajerot on aika iäkkäitä, kalliit verot ja kuluttaa paljon. Tuohon hommaan en sitä ostaisi.
Cherokeet on läpimätiä, epäluotettavia (kuten kaikki jenkit), syö valtavasti polttoainetta ja kalliit verot. En sellaistakaan ottaisi.
Joten oikea valinta käydään Grand Vitaran ja Dusterin välillä. Sekin on helppo valinta. Jos haluat päästä todella vaikeisiin paikkoihin niin valinta on Grand Vitara. 3" jousikorotussetti maksaa joku 600€. Alle mahtuu pyöriin 225/75-16 renkaat. Mulla tuo setti toi n.43cm maavaraa :D Eteni aika hyvin maastossa tuolla setillä. Maavaraakin oli jo sen verran, ettei ihan kaikkia kiviä tarvinnut väistellä. Perään saa erilaisia lukkoja jos niin haluaa. Pohja on todella helppo suojaa kun kaikki menee runkopalkkien sisällä. Keulaan saa valmiita vinssipetejä. Offipalikkaa on reilusti tarjolla. Koneeksi ottaisin dieselin. Ihan vaan siksi kun siinä on järkevä kulutus. Vuosimalli tais olla 2003 -> kun saa psa HDI dieseliä. Kuulemma se 8v moottori on parempi kuin 16v. Tuo 16v motti tais tulla 2004-2005? Mulla oli tuo 16v motti. Ei mitään huonoa sanottavaa. Se meni yllättävän pienellä. Bonuksena purkaamot on varmaan täynnä vanhoja xsaroja, c5:sia, sekä 306 ja 406 pögöjä mistä tuo sama motti voi löytyä. Ruoste noissa voi olla ongelma. Mulla oli XL-7 malli mikä oli aivan läpimätä. Oli vain 200tkm ajettu. Vaihdoin sen vuotta tuoreempaan 300tkm ajettuun, mikä ei ollut mätä mistään. Tuo 2005 malli on muuten facelift malli. Sisusta on paljon paremman näköistä.
Duster on parempi peli ajella maantiellä. Lisäksi se menee pienemmällä ja siinä on pienimmät verot jos ottaa dieselin. Korottaminen on edullista. +30mm korotussetti maksaa sellainen 140e ja korotus tapahtuu jousilla. Itselle ostin tuollaisen setin viime viikolla ja se maksoi 75e. Alkuperäinen rengaskoko 225/65-16 ja suurin mahdollinen rengas 225/70-16, ellet ala sitten modailemaan keulasta pyöränaukkoja. Eli korotuksen suhteen aika onneton esitys. Tuohon on kyllä saatavilla ihan 3" settejäkin jos haluaa. Mut ne on aika paljon arvokkaampia. Pohja on huonosti suojattu vakiona. Sinne saa kaikenlaista panssaria ostettua. Ei hajuakaan miten ne asennellaan sinne? Varmaan hitsaamalla pohjaan? Kohtuu hyvin se silti maastossa etenee. Akselilukkoja korvaa luistonesto, joka toimii kohtuu hyvin. En ole kaivannut lukkoja, toisin kuin grand vitaraan kaipasi perään lukkoa. Toki sinne minne Vitaralla mentiin niin Dusterilla ei ole sinne asiaa :D Dusterin varaosat halpoja. Siihenkin yllättäen saa kaikenlaista offipalikkaa jos haluaa. Suikkelin ongelma on varmasti ruoste. Dusterin ongelma se ei ole. Mulla ei aikaan tuo ole mihinkään ruostunut vaikka onkin kohta 10v vanha. Yllättävää myös kun moottori ei vuoda mistään öljyä. Perät on kuivia ja laatikkokin ulkoa kuiva. Se 1.5 diesel on just sopiva moottori keulalle. Dusterihan on todella kevyt auto. Painaa n.1300kg. Mutta tuo +30mm korotus, pikkusen karheampaa at-rengasta alle. Jotain suojaa tankille niin kyllähän tuolla ajelee. Ei mitään hardcore offia, mut metsäautotiet menee varmasti. Sit jos haluaa vähän rankempaa offailua niin Suzuki.
Malamuutti
19.12.2019, 17:34
Noista autoista olen omistanut kaikki muut paitsi x-trailin. Sellaisella on kyllä ajeltu, enkä pitänyt siitä kun sen nokkapellin yli ei tahdo nähdä. Se blokkaa todella hyvin näkyvyyden eteen.
Mutta Pajerot on aika iäkkäitä, kalliit verot ja kuluttaa paljon. Tuohon hommaan en sitä ostaisi.
Cherokeet on läpimätiä, epäluotettavia (kuten kaikki jenkit), syö valtavasti polttoainetta ja kalliit verot. En sellaistakaan ottaisi.
Joten oikea valinta käydään Grand Vitaran ja Dusterin välillä. Sekin on helppo valinta. Jos haluat päästä todella vaikeisiin paikkoihin niin valinta on Grand Vitara. 3" jousikorotussetti maksaa joku 600€. Alle mahtuu pyöriin 225/75-16 renkaat. Mulla tuo setti toi n.43cm maavaraa :D Eteni aika hyvin maastossa tuolla setillä. Maavaraakin oli jo sen verran, ettei ihan kaikkia kiviä tarvinnut väistellä. Perään saa erilaisia lukkoja jos niin haluaa. Pohja on todella helppo suojaa kun kaikki menee runkopalkkien sisällä. Keulaan saa valmiita vinssipetejä. Offipalikkaa on reilusti tarjolla. Koneeksi ottaisin dieselin. Ihan vaan siksi kun siinä on järkevä kulutus. Vuosimalli tais olla 2003 -> kun saa psa HDI dieseliä. Kuulemma se 8v moottori on parempi kuin 16v. Tuo 16v motti tais tulla 2004-2005? Mulla oli tuo 16v motti. Ei mitään huonoa sanottavaa. Se meni yllättävän pienellä. Bonuksena purkaamot on varmaan täynnä vanhoja xsaroja, c5:sia, sekä 306 ja 406 pögöjä mistä tuo sama motti voi löytyä. Ruoste noissa voi olla ongelma. Mulla oli XL-7 malli mikä oli aivan läpimätä. Oli vain 200tkm ajettu. Vaihdoin sen vuotta tuoreempaan 300tkm ajettuun, mikä ei ollut mätä mistään. Tuo 2005 malli on muuten facelift malli. Sisusta on paljon paremman näköistä.
Duster on parempi peli ajella maantiellä. Lisäksi se menee pienemmällä ja siinä on pienimmät verot jos ottaa dieselin. Korottaminen on edullista. +30mm korotussetti maksaa sellainen 140e ja korotus tapahtuu jousilla. Itselle ostin tuollaisen setin viime viikolla ja se maksoi 75e. Alkuperäinen rengaskoko 225/65-16 ja suurin mahdollinen rengas 225/70-16, ellet ala sitten modailemaan keulasta pyöränaukkoja. Eli korotuksen suhteen aika onneton esitys. Tuohon on kyllä saatavilla ihan 3" settejäkin jos haluaa. Mut ne on aika paljon arvokkaampia. Pohja on huonosti suojattu vakiona. Sinne saa kaikenlaista panssaria ostettua. Ei hajuakaan miten ne asennellaan sinne? Varmaan hitsaamalla pohjaan? Kohtuu hyvin se silti maastossa etenee. Akselilukkoja korvaa luistonesto, joka toimii kohtuu hyvin. En ole kaivannut lukkoja, toisin kuin grand vitaraan kaipasi perään lukkoa. Toki sinne minne Vitaralla mentiin niin Dusterilla ei ole sinne asiaa :D Dusterin varaosat halpoja. Siihenkin yllättäen saa kaikenlaista offipalikkaa jos haluaa. Suikkelin ongelma on varmasti ruoste. Dusterin ongelma se ei ole. Mulla ei aikaan tuo ole mihinkään ruostunut vaikka onkin kohta 10v vanha. Yllättävää myös kun moottori ei vuoda mistään öljyä. Perät on kuivia ja laatikkokin ulkoa kuiva. Se 1.5 diesel on just sopiva moottori keulalle. Dusterihan on todella kevyt auto. Painaa n.1300kg. Mutta tuo +30mm korotus, pikkusen karheampaa at-rengasta alle. Jotain suojaa tankille niin kyllähän tuolla ajelee. Ei mitään hardcore offia, mut metsäautotiet menee varmasti. Sit jos haluaa vähän rankempaa offailua niin Suzuki.
Kiitos erittäin hyvästä postauksesta ja juuri niihin asioihin kantaa ottamalla mitä minun tarve vaatii. Suzukia olen käynyt ajamassa ja melkein jo ostin, todella hyvä fiilis jäi 2008 vuoden mallista. Offimaastot tuolla pohjoisessa jossa joutuisi/pääsisi ajelemaan on mallia erittäin kivikkoinen tie. Tundralla tieltä ei saa poiketa tai tulee sakkoja. En ole ihan sataprosenttisen varma saako ulkomaalainen edes ajella noilla vaellusreittien "ajo"urilla. Tietty mönkkäri olisi paras sellaisessa maastossa mutta jos autolla pääsisi edes jonnekin kivikkoista uraa se riittäisi ainakin Norjan puolella. Tällä tai ensi viikolla päätöksen teen ja laitetaan tänne millä kaupasta ulos ajelin. Pitää sitten kysellä mistä olet osia dusteriin hankkinut jos dusteriin päädyn :)
Mä ostin ekaksi maasturiksi V8 Classicci Rangen aikanaan, sekin menee mukavasti ihan vakionakin ja isommilla renkailla. Maantiellä mukavaa kyytiä. Tosin kulutus ei ole kovin pientä. :D
Vastaavaan ratkaisuun tuli puolivahingossa päädyttyä kolme vuotta sitten. On kyllä positiivisesti yllättänyt kaikissa paitsi kulutuksessa, sekin siinä mielessä ettei se ihan niin paljoa vie mitä odotin, mutta ei silti mihinkään taloudellisuusajoihin kannata haaveilla...
Alkuperäinen kysyjä tuskin kuitenkaan tuommoiseen 70-lukuiseen on sortumassa, mutta nyt tällä vähäisellä kokemuksella, kakkos-Disco ja P-38 Range on monellakin tapaa tunnemaailmaltaan samanoloisia tuon -76 Classicin kanssa. Vaikka ovat monin osin täysin erilaisia, silti noissa kolmessa on paljonkin samaa...
Eniten on yllättänyt osien saatavuus ja remppojen helppous. Ihan peruskauraa, mutteritkin kummasti avautuu melkein kuten uutena, oikeastaan minkään mutterin kanssa ei ole tarvinnut taistella, joka on kovin tutuksi tullut noiden toisenmerkkisten kanssa...
. En ole ihan sataprosenttisen varma saako ulkomaalainen edes ajella noilla vaellusreittien "ajo"urilla.
En tiä mihin olet menossa mutta pääsääntöisesti tuollaiset urat on vain ja ainoastaan poroelinkeinonharjoittajien käytössä.
Muilla niille ei ole mitään asiaa.
Esim pohjois Ruotsissa sakko on 50000kr.
Suomessa taitaa olla vain yksi tuollainen "erämaatie" jonne saa tavan pulliainenkin autolla mennä. Kalkkoaivi käsivarressa.
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_210952.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_210952.jpg)
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_211023.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_211023.jpg)
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_212701.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_212701.jpg)
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190628_163836_886.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190628_163836_886.jpg)
Malamuutti
21.12.2019, 18:34
En tiä mihin olet menossa mutta pääsääntöisesti tuollaiset urat on vain ja ainoastaan poroelinkeinonharjoittajien käytössä.
Muilla niille ei ole mitään asiaa.
Esim pohjois Ruotsissa sakko on 50000kr.
Suomessa taitaa olla vain yksi tuollainen "erämaatie" jonne saa tavan pulliainenkin autolla mennä. Kalkkoaivi käsivarressa.
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_210952.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_210952.jpg)
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_211023.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_211023.jpg)
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_212701.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190627_212701.jpg)
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190628_163836_886.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190628_163836_886.jpg)
Juurikin tuota meinasin, kaverin kanssa kun jalan ollaan menty siellä niin hän muistaakseni tokaisi ettei täällä ihan kuka vaan saa ajella. Mutta hienoa tietää että suomesta löytyy tuollainen tie! Ensi kesänä siis tuonne :D
Dusteri sitä tuli äsken haettua, 2014 vuoden diisseli tuli kotipihaan, nyt jo sormet syyhyä mitä kaikkea sitä vois alkaa tuunailee :cool:
Ajettiin aikoinaan toi Kalkkoaivin tie sitikan BX:llä ja Mazda 626:lla, on kyllä aivan rajoilla pääseekö tavan autolla, vuodenajasta ja uran kunnosta kiinni. Saksalaisten sodan aikana tekemä, eikä juuri sen jälkeen kunnostettu. Maastoauto oikea valinta.
Ajettiin aikoinaan toi Kalkkoaivin tie sitikan BX:llä ja Mazda 626:lla
Hyvää ajolinjojen treenaamista. :)
Toinen vastaava tie on Norjan puolella Altan vanha postitie.
Aikalailla pidempi vaan, ja risteää "uutta" tietä puolenvälin paikkeilla. Taisi olla yhteensä ~80km pitkä tie.
Suomen puolella aika hyvä väli Kittilästä Pomokairan läpi Porttipahdan eteläpuolitse Peurasuvantoon. Porttipahdan altaan ympärillä noita vanhoja mettäautoteitä enemmänkin.
Malamuutti
22.12.2019, 13:11
Suomen puolella aika hyvä väli Kittilästä Pomokairan läpi Porttipahdan eteläpuolitse Peurasuvantoon. Porttipahdan altaan ympärillä noita vanhoja mettäautoteitä enemmänkin.
Hyvä tietää, kiitoksia vaan hyvistä uusista menopaikka vinkeistä!
Dusteri henkilöille, tai miksei muille, mistä saada tummennukset hyvään hintaan? Onko valmiiksi leikattuja autojen malleihin vai pitääkö itse alkaa säätää leikkaamisen kanssa?
Dusteri henkilöille, tai miksei muille, mistä saada tummennukset hyvään hintaan? Onko valmiiksi leikattuja autojen malleihin vai pitääkö itse alkaa säätää leikkaamisen kanssa? https://www.ebay.com/itm/Pre-Cut-Window-Tint-Dacia-Duster-2010-2017-Full-Front-Rear/273468589255?hash=item3fabff84c7:g:d4QAAOSwcZ9dQrj y Syystä tai toisesta ei oikein edukasta settiä löytynyt. Grand Vitaraan tilasin jostain romaniasta tuollaisen setin. Maksoi joku tyyliin 20e. Oli kyllä helppo asentaa kun oli valmiiksi oikean kokoisia.
epäluotettavia (kuten kaikki jenkit)
Sorry topicin lainaamisesesta mutta pakko kysyä, mihin yenkkiautoihin (merkki / malli, omia vai essonpaaritutun) tämä väite pohjaa?
Itselläni ollut aiemmin arkipäiväisessä käytössä neljä jenkkiä kolmelta hyvin eri aikakaudelta ja kaikkia yhdistänyt se, että ovat olleet erinomaisen vähävikaisia autoja. Mukaviakin, pystyneet tehtäväänsä varsin mainiosti. Kaikki olleet GM-konsernin tuotteita.
Toki yhteen näistä meni paljon rahaa kunnostamiseen, mutta ikääkin oli sen verran ettei samalta vuosikymmeneltä japseja näe kuin museoissa, itse ajoin päivittäin kaikki kesät, yhteensä yli 200tkm yhdeksän vuoden aikana. :D
Tällä hetkellä perhepiirissä käytössä 3 autoa, yksi italiasta, yksi saksasta ja yksi ranskasta jotka nekin kaikki ovat varsin moitteettomasti toimineet, näistä 2 vetää joka nurkasta.
Työkäytössä pääsääntöisesti alla kaikkien kumartama geeeländewagen, alle 10v vanha ja se on kyllä melkoinen korjaamonrahoittaja, jos varaosat hankkisi marmorilta niin hulluksi tulisi.
Mulla on ollut Jeepin Cherokee. Susipaska auto. Koko ajan vikaa ja mätänee. Mulla on ollut varmaan 3-4kpl Chevyn Caprice Classiceja. Susipaska auto. Jokaisessa vikaa ja ne mätänee. Chryslerin Grand Voyager. Varmaan maailman paskin auto. Siinä ei ole mitään muuta kuin vikaa. Chryslerin Sebring.. Ohhoijaa mikä paskakasa sekin oli. Chevy Astro.. Susipaska auto sekin. Pontiac Transport, ei mitään muuta kuin vikaa. Ainoa auto muuten mistä on jarruneste säiliö haljennut. Mulla oli myös Artic Catin mönkijä, joka oli made in america. Sekin oli täysi paska. Ainoa peli mistä etuperä on haljennut kun ajaa takavedolla.. Se oli pakko hävittää ennen takuun loppumista kun siinä oli niin valtavasti vikoja. Jenkit ei vaan osaa rakentaa autoja. Vielä kummallisempaa on se kun ne ei osaa tehdä automaatteja. Hyvin usein juuri ne automaatit laukee niistä. Kaikki noi on ollut melkoisia lullia. Paitsi Cherokee. Mut en kyllä kehuisi jenkkiä kovin hyväksi autoksi ajella. Toki jos tykkää siitä kun ratissa on se puoli kierrosta väljää ja sitä saa aivan koko ajan vatkaa. Niin ja olihan mulla ollut myös Dodgen Caravan. Yllättäen automaatissa vikaa. Myöskin Dodgen Ramcharger.. Jälleen yllättäen automaatissa vikaa.. Se oli kyllä muutoinkin aivan mätä yksilö ja muutoinkin yksi vikapesä.. Chevy van oli kanssa pakko hävittää kun se koppa mätäni käsiin ja motti alkoi antaa periksi.
Eli kyllä noita jenkkejä aika paljon on omistettu. Eikä ole kyllä mitään väliä mikä jenkki se on ollut. Samanlaista paskaa ne kaikki on. Niiden automaatit ei kestä varmaan missään mallissa. Ne on täynnä sähkövikoja. Jos raskalaisia haukutaan sähkövioista niin jenkkeihin verrattuna ne on kyllä ongelmattomia. Kaikki jenkit myös mätänee huolella. Mut onneksi suomi on täynnä hölmöjä elviksiä mitkä ostaa onnesta soikeena noi romut.
Mut onneksi suomi on täynnä hölmöjä elviksiä mitkä ostaa onnesta soikeena noi romut.
Kiitoksia vaan tästä, nyt on aamukahvit pitkin pöytää :D:D:D
Tuosta tuli vaan mieleen useampi tuttu "elvis". Yksi vaihtoi suurella vaivalla sinänsä melko hyvään capriceen katon, kun oli vinyylin alta täys mätä.
tekniikkamies
27.12.2019, 13:02
Mulla on ollut Jeepin Cherokee. Susipaska auto. Koko ajan vikaa ja mätänee. Mulla on ollut varmaan 3-4kpl Chevyn Caprice Classiceja. Susipaska auto. Jokaisessa vikaa ja ne mätänee. Chryslerin Grand Voyager. Varmaan maailman paskin auto. Siinä ei ole mitään muuta kuin vikaa. Chryslerin Sebring.. Ohhoijaa mikä paskakasa sekin oli. Chevy Astro.. Susipaska auto sekin. Pontiac Transport, ei mitään muuta kuin vikaa. Ainoa auto muuten mistä on jarruneste säiliö haljennut. Mulla oli myös Artic Catin mönkijä, joka oli made in america. Sekin oli täysi paska. Ainoa peli mistä etuperä on haljennut kun ajaa takavedolla.. Se oli pakko hävittää ennen takuun loppumista kun siinä oli niin valtavasti vikoja. Jenkit ei vaan osaa rakentaa autoja. Vielä kummallisempaa on se kun ne ei osaa tehdä automaatteja. Hyvin usein juuri ne automaatit laukee niistä. Kaikki noi on ollut melkoisia lullia. Paitsi Cherokee. Mut en kyllä kehuisi jenkkiä kovin hyväksi autoksi ajella. Toki jos tykkää siitä kun ratissa on se puoli kierrosta väljää ja sitä saa aivan koko ajan vatkaa. Niin ja olihan mulla ollut myös Dodgen Caravan. Yllättäen automaatissa vikaa. Myöskin Dodgen Ramcharger.. Jälleen yllättäen automaatissa vikaa.. Se oli kyllä muutoinkin aivan mätä yksilö ja muutoinkin yksi vikapesä.. Chevy van oli kanssa pakko hävittää kun se koppa mätäni käsiin ja motti alkoi antaa periksi.
Eli kyllä noita jenkkejä aika paljon on omistettu. Eikä ole kyllä mitään väliä mikä jenkki se on ollut. Samanlaista paskaa ne kaikki on. Niiden automaatit ei kestä varmaan missään mallissa. Ne on täynnä sähkövikoja. Jos raskalaisia haukutaan sähkövioista niin jenkkeihin verrattuna ne on kyllä ongelmattomia. Kaikki jenkit myös mätänee huolella. Mut onneksi suomi on täynnä hölmöjä elviksiä mitkä ostaa onnesta soikeena noi romut.
Itsellä oli nuorena halvin Caprice mite löysin ja sen kanssa tuli ongelmia. Ongelmia on ollut erityisesti silloin jos vehkeessä on kaasari. Mulla oli mielessä, että Capriceen tulee dieseli, muttei heti ollut tarpeeksi kokemusta laittaa.
Toteutin idean Capricen jälkeen Toyota Crown 1970-mallissa kun laitoin 1980-mallin Crownin 2,2 dieselin ja 5 vaihteisen vaihteiston. Samalla tuli maltillinen kulutus.
Nuorena opin, että autossa pitää olla dieseli jos haluaa ajaa, eikä kikkailla.
Lapsena kotona oli uutena ostettu Wagoneeri ja se oli aika yksinkertainen. Ainoa hölmöys oli takalasin sähköikkunassa.
Mites on, onkos Pajerossa pahoja laatuongelmia, niitä on 3,2 dieselkoneella valinnanvaraa alta kympin hintaluokassa?
https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/mitsubishi/pajero
Ei tuo 3.2did mikään kestävyyden riemuvoitto ole. Ehkä jopa heikompi kuin vanha 2.5td.
Jakopää ja syöttöpumppu pettää.
Miten kun tuota samaa korimallia on myös 2.5 diiselinä. Mikä kone se on?
tekniikkamies
27.12.2019, 13:13
Ei tuo 3.2did mikään kestävyyden riemuvoitto ole. Ehkä jopa heikompi kuin vanha 2.5td.
Jakopää ja syöttöpumppu pettää.
Miten kun tuota samaa korimallia on myös 2.5 diiselinä. Mikä kone se on?
Mikähän siinä jakopäätä ja syöttöpumppua vaivaa? Itsel kokemus muista autousta, että pääsääntöisesti koneet ollut muuta autoa kestävämpiä jos niitä huolletaan sen jälkeen kun kaasarien tilalle tuli jotain toimivampaa.
Dieseleissä kuitenkin uudempien versioiden luotettavuus epäilyttää. Toyota HJ61:sen koneen jälkeen on lähinnä tapahtunut taantumista... :D
Malamuutti
27.12.2019, 18:26
https://www.ebay.com/itm/Pre-Cut-Window-Tint-Dacia-Duster-2010-2017-Full-Front-Rear/273468589255?hash=item3fabff84c7:g:d4QAAOSwcZ9dQrj y Syystä tai toisesta ei oikein edukasta settiä löytynyt. Grand Vitaraan tilasin jostain romaniasta tuollaisen setin. Maksoi joku tyyliin 20e. Oli kyllä helppo asentaa kun oli valmiiksi oikean kokoisia.
Kiitos, kattelin noita ja enköhän jonkun setin tuolta ebaysta tilaile.
Punkalla ois ajopäivä 5.1. Ei muuta kuin sinne 😉 Itse meinasin mennä. Yritän saada tuon korotussetin alle ennen sitä.
Mulla on ollut Jeepin Cherokee. Susipaska auto. Koko ajan vikaa ja mätänee. Mulla on ollut varmaan 3-4kpl Chevyn Caprice Classiceja. Susipaska auto. Jokaisessa vikaa ja ne mätänee. Chryslerin Grand Voyager. Varmaan maailman paskin auto. Siinä ei ole mitään muuta kuin vikaa. Chryslerin Sebring.. Ohhoijaa mikä paskakasa sekin oli. Chevy Astro.. Susipaska auto sekin. Pontiac Transport, ei mitään muuta kuin vikaa. Ainoa auto muuten mistä on jarruneste säiliö haljennut. Mulla oli myös Artic Catin mönkijä, joka oli made in america. Sekin oli täysi paska. Ainoa peli mistä etuperä on haljennut kun ajaa takavedolla.. Se oli pakko hävittää ennen takuun loppumista kun siinä oli niin valtavasti vikoja. Jenkit ei vaan osaa rakentaa autoja. Vielä kummallisempaa on se kun ne ei osaa tehdä automaatteja. Hyvin usein juuri ne automaatit laukee niistä. Kaikki noi on ollut melkoisia lullia. Paitsi Cherokee. Mut en kyllä kehuisi jenkkiä kovin hyväksi autoksi ajella. Toki jos tykkää siitä kun ratissa on se puoli kierrosta väljää ja sitä saa aivan koko ajan vatkaa. Niin ja olihan mulla ollut myös Dodgen Caravan. Yllättäen automaatissa vikaa. Myöskin Dodgen Ramcharger.. Jälleen yllättäen automaatissa vikaa.. Se oli kyllä muutoinkin aivan mätä yksilö ja muutoinkin yksi vikapesä.. Chevy van oli kanssa pakko hävittää kun se koppa mätäni käsiin ja motti alkoi antaa periksi.
Eli kyllä noita jenkkejä aika paljon on omistettu. Eikä ole kyllä mitään väliä mikä jenkki se on ollut. Samanlaista paskaa ne kaikki on. Niiden automaatit ei kestä varmaan missään mallissa. Ne on täynnä sähkövikoja. Jos raskalaisia haukutaan sähkövioista niin jenkkeihin verrattuna ne on kyllä ongelmattomia. Kaikki jenkit myös mätänee huolella. Mut onneksi suomi on täynnä hölmöjä elviksiä mitkä ostaa onnesta soikeena noi romut.
Oli kyllä niin asiallisesti perusteltu vastaus että arvostan mielipidettäsi yhtä paljon kuin sinä amerikkalaisia autoja.
Vähän sama maku jäi noista "jenkit on paskoja" perusteluista, taitanut olla hieman edullisemman pään rautaa käytössä kun malleja katselee. Eikä varmaan ihan uusiakaan...
Jos haluaa arkikäyttiksen rassailuja katsoa 20-vuotiaan WJ:n kantilta, niin tuolla Jeeppifoorumilla on omat kokemukset projektithreadiin laitettuna. Skuttassa en ole rypenyt mettäreissuja enempää eli ihan jokapäiväisessä ajossa laite tuolla normikansan joukossa. Näin omista kokemuksista voin sanoa nyt jo, että -00 mallista Jeeppiä on joutunut pajoittamaan vähemmän kuin 3-vuotiasta 5-sarjalaista Bemaria. Ja vähemmän niitä pelättyjä sähkövikoja kuin yhdessäkään baijerilaisessa. Tai no, toi -89 325i avo ei ole sähköjen osalta oikutellut...
Malamuutti
29.12.2019, 21:58
Oli kyllä niin asiallisesti perusteltu vastaus että arvostan mielipidettäsi yhtä paljon kuin sinä amerikkalaisia autoja.
Ite otin lähinnä huumorilla Nerd-O jenkki kommentit, no tässä näkee miten tekstiä voi moni lukea erilailla. :)
Malamuutti
29.12.2019, 21:59
Punkalla ois ajopäivä 5.1. Ei muuta kuin sinne Itse meinasin mennä. Yritän saada tuon korotussetin alle ennen sitä.
Ai, punka=punkaharju? :D Ei ois kyllä huono, ainoo että korotukset ois ehkä pakolliset itelläki, plus tuo pohjan panssarointi mietityttää sen verran että ehkä haluaisin sen tehdä ennen kuin kunnon offi hommiin rupeaa :D
edit: mistäs ja minkä korotussetin otat? Pelkät jouset vai iskarien kanssa?
Ai, punka=punkaharju? :D Ei ois kyllä huono, ainoo että korotukset ois ehkä pakolliset itelläki, plus tuo pohjan panssarointi mietityttää sen verran että ehkä haluaisin sen tehdä ennen kuin kunnon offi hommiin rupeaa :D
edit: mistäs ja minkä korotussetin otat? Pelkät jouset vai iskarien kanssa? Punka sijaitsee tuolla riihimäellä. Siinä moottoritien vieressä pohjoisen liittymän kohdilla. Eikä tuolla panssarointia tarvi. Se on siitä hyvä mesta kun siellä on hiekkamaastoa. Ellet sitten kivikkoon halua mennä siellä. Mut hiekalla ei paljon panssarointia kaipaile ja pääsee testaileen miten se laitos toimii. Sit siellä voi sen reunareitin heittää jos haluaa mutaa. Siinä on muutama kivi matkalla mitkä kyllä vakio duster ohittaa ongelmitta. Muutoin siinä on savea. Eikä savi sitä auton pohjaa riko. Eli sinne ei tarvi mitään panssarointeja pohjaan jos haluaa kokeilla miten se kulkee. Toki jos kivikossa haluaa kalustonsa rikkoa niin ehkä sit voi olla panssarit kova sana ;) Joka tapauksessa itse menossa sinne kokeileen miten tuo korotus nyt toimii.
Mulle tuli eibachin sarja. Ostin käytettynä. Maksoi 75e. Asensin eilen alle. Alkuperäiseen verrattuna tuli 5cm lisää maavaraa. Niiden piti myyjän mukaan korottaa 3cm. Mutta valmistajan mukaan 2.5cm. Varmaan alkuperäiset jouset oli jo sen verran kulahtanut, että siksi se nousi alkuperäiseen verrattuna 5cm. Mut kohtuu hyvä setti tuo oli. Tuli jämäkämpi alusta. Esim ennen kun jarrutit vähän lujempaa niin keula painui selkeästi alas. Nyt se ei tee sitä. Eikä ole kuitenkaan kivireki. Ei se mun mielestä näytä korotetulta, mutta mitta sanoi toisin. Asennus oli todella nopeaa. Koko hommaan tais mennä joku 3 tuntia. Keula oli nopeampi tehdä kuin se perä. Keulassa meni varmaan puolisen tuntia yhtä kulmaa kohti.
Tämä setti mulla nyt pitäs olla alla: https://www.autodoc.fi/eibach/7277475
Näköjään on myös tälläinen setti https://www.autodoc.fi/eibach/1929795
Ebayn kautta halvimmat setit ollut 120e luokkaa.
Iskareita en vaihtanut pidempiin. Ihan vaan siksi, ettei tule ongelmia vetareiden kanssa. Perään pitää kuitenkin uudet iskarit vielä tilaa. Koska vanhat oli aivan kuolleet. Eteen vaihdoin iskarit kun apparin puolen iskari oli kuollut. Eli ainoa iskari mikä koko autossa toimi oli kuskin etuiskari. Mut etupäästä oli katsastuksessa paljastunut ongelmia. Miksi sitten tilasin sinne iskarit. Mut perän osalta katsastuksen mittaukset näytti niin hyviltä, että luulin ettei sinne mitään tarvi vaihdella. Ois pitänyt nekin vaan tilaa. Edessä oli yllättäen alkuperäiset Dacian iskarit ja takana on iskarit jo kerran vaihdettu, koska ne oli Monroet. Keulaan pitää kanssa tilaa uudet jarrulevyt + palat. Vanhat on aivan kaput.
Punka sijaitsee tuolla riihimäellä.Punkka eikä Punka. https://www.google.com/maps/place/60%C2%B045'49.8%22N+24%C2%B043'02.4%22E/@60.763819,24.7151523,519m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x468e0d5fe0e00e7 f:0x400b551554bbdd0!2sRiihim%C3%A4ki!3b1!8m2!3d60. 7373073!4d24.7548524!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d60.76 38194!4d24.7173414
Kaitsu67
31.12.2019, 11:17
V
Alkuperäinen kysyjä tuskin kuitenkaan tuommoiseen 70-lukuiseen on sortumassa, mutta nyt tällä vähäisellä kokemuksella, kakkos-Disco ja P-38 Range on monellakin tapaa tunnemaailmaltaan samanoloisia tuon -76 Classicin kanssa. Vaikka ovat monin osin täysin erilaisia, silti noissa kolmessa on paljonkin samaa...
Classicciahan on tehty vielä 1994, jostain lähteistä tais olla että oli vielä 1996 myyty, vähän aikaa rinnakkain P38:in kanssa. Ja noissa jo 90-luvulla oli herkkuja, mitkä vasta monesta autosta löytyy nykyään.
Classicciahan on tehty vielä 1994, jostain lähteistä tais olla että oli vielä 1996 myyty, vähän aikaa rinnakkain P38:in kanssa. Ja noissa jo 90-luvulla oli herkkuja, mitkä vasta monesta autosta löytyy nykyään.
Niistä Jenkkiautoista löytyi jo -50 ja -60 luvulla herkkuja, mistä muut vaan haaveilivat.... :cool: