PDA

View Full Version : PICK-UP suosio suomessa huono

thx 1138
14.12.2019, 10:42
Ajattelin laittaa hieman ajatuksiani PICK-UP autojen suosiosta suomessa joka ei ole kovin hyvä. Mistä se sitten johtuu autot ovat huomattavasti kätevämpiä kuin henkilö autot. Itse olen omistanut kolme autoa ja vasta tämä kolmas on PICK-UP. Miksi näin haaveilin siitä kyllä jo alle 15 vuotiaana kakarana olin aivan märkänä aina kun näin amerikkalaisen PICK-UPIN ja ihan niihin aikoihin minä näin myös toyota hiluxsin jonka muodot näyttivät minun silmään vielä hienommilta.Mutta elin lähemmäs 40 vuotiaaksi ennenkuin minulla oli varaa ostaa edes tälläinen vanha hilux joka on tietenkin sitä mallia mitä olen eniten ihaillut uudemmat ovat 2006 vuosimallin ja siitä eteen päin liian pyöreitä keulastaan.

Mutta asiaan miksi niiden suosio suomessa ei ole kovin hyvä vaikka ne ovat käytännöllisimpiä kuin henkilö autot. Minunkin autoilu lisääntyi kun ostin pick-uppin. No hinta ainakin näyttää olevan suomessa melko korkea henkilö autoon verrattuna vanhoista paskoistakin joutuu yleensä maksamaan useamman tonnin se voisi rajoittaa ostajia. Mutta muuten en oikein ymmärrä itsekin kun hankin pick upin niin se on helpottanut asioita jo silloin kun asuin pelkästään kerrostalossa. Voi helposti esim viedä jääkaapin kaatopaikalle eikä tarvitse kenenkään apua. Samoin polkupyörän voi vain heittää lavalle ilman mitään pyörä telineitä. Nyt käyttötarkoitukset ovat vain lisääntyneet olen jopa nukkunut lavalla matkoilla.

Huvittavaa on että ihmiset joskus kyselevät että sinulla on sitten varmaan käyttöä autolle. Mutta kun ostin en ajatellut sellaista mutta ne käyttö tarkoitukset on tulleet aivan itsestään. Samoin eräs kyseli että olenko kone hommissa kun minulla on tämä auto vaikka ihan huvikseenhan ajelen tällä.

thx 1138
14.12.2019, 11:06
Nykyään tuntuu että olisi hieman haastavaa jos ei omistaisi pick-uppia.

tekniikkamies
14.12.2019, 11:06
Mulla ei ole yhtään henkilöautoa. Ne on liian vaikeita omatoimikorjata ja uudemmissa on turhanpäiväistä tekniikkaa niin paljon, että liikaa hajoavaa.

Ehkä suurin osa ihmisistä ei tee käsillä käytännön juttuja riittävästi vapaalla ajallaan.

Osalle ihmisiä autot on kuin koruja. Samaa pickuppia voi pitää vuosikymmenet varsinkin jos siinä itselleen sopivat varusteet.

Mielestäni sähköpickuppien kehittämistä saisi vauhdittaa. Sähkö Hilux olisi kova.

toyopet
14.12.2019, 11:17
Kymmenen vuotta sitten tarjottiin ostettavaksi melko edulliseen hintaan avolavaista hiacea. En innostunut mutta lähdin katsomaan, kyseessä ei ollutkaan hiace vaan 1983 hilux.
Tuli se sitten ostettua ilman tarvetta, "kun halvalla sai".
Hirveän kätevä laite kuskata kaikenlaista. Tosin hytti tuossa on ahdas ja siitä syystä möin hiluxin pois muutama vuosi sitten tarkoituksena ostaa sisätiloiltaan isompi jenkki-pickup. No ei tullut ostettua ja myynnistä reilu vuosi ja isäukko kävi ostamassa saman hiluxin takaisin. Oltiin etelänreissulla ja sillä aikaa hilux oli tullut taas meidän pihaan. Siinähän se seisoi, välillä metsästä haettiin polttopuita (tämä on 2wd), aina välillä tuli mieleen, että pitäisi leimata, kun tarvetta oli.
Nyt kesällä tuli yksi projekti eteen, mistä poika innostui ja piti saada trailerin eteen auto, jolla saa sen vetää ja kun jeeppikin tuli myytyä, ei ollut mitään.
No hilux...
Savolaine voisi itsekin kertoa mutta pari päivää hitsausta ja leiman haku oliko se joku torstai, lauantaina jakohihnan vaihto ja sunnuntaina liki 1000km lenkki.
Pojan nimissä nykyään ja kyllähän sille käyttöä on ollut.
Ja farmikatekin löytyy, niin saa myös suht kuivana kuskattua rompetta.

HiluxMan
14.12.2019, 12:19
Olin vuonna 1988 Ameriikan maalla ja ihastelin siellä pickuppien kirjoa ja määrää. Mukaan tarttui sitten V6 Hilux ja tuossa se on pihassa edelleen.
Välillä pois liikenteestä mutta katsastettuna aina. Paljon on ollut hupia, off-roudia ja kaikkein eniten on ollut polttopuiden kuskausta metsästä.
Luotettava peli ollut, jos ongelmia on ollut, ne on olleet itse aiheutettuja (off-road).
Nykyään se on enempi eläkeläinen, ajellaan edelleen niitä polttopuita ja muuta tavaraa jos tarvis. Ei varsinaisesti päivittäiskäytössä.

AVRO
14.12.2019, 12:33
Ainakaan aiemmin tommonen pick up ei oikein perheelliselle sopinut kun siihen koppiin ei laillisesti sopinut kuin kaksi ihmistä vaikka olisi ollut ne pienet takaistuimet. Kaverilla oli aikoinaan Chevyn steppari ja ko. pirssi oli autona oikein hyvä, ajettavuudeltaan ok ja isona autona muutenkin mukava + bensakasilla ei jäänyt edes jalkoihin. Mutta sisätilat olivat hankalat, kaksi istuu mukavasti, kolmaskin ok mutta siinä se sitten olikin. Koirakin oli niin äkkiä se koppi oli täynnä.

Talvella tommonen lavuri on vähän siinä ja tässä, jos ei ole lavakatetta niin lava täynnä lunta ja märkää. Sitten kun laitat katteen niin se käytettävyys heikkenee. IMHO. Pressussa oma vaivansa.

Jossain kuivemmassa ilmastossa tommonenhan on omiaa, lavalle voi heitellä vaikka mitä eikä ota heti kattoonkaan kiinni. :)

Vaikka ite tykkään ajella autoilla jotka tuntuvat autoilta niin ehkä jollain perus lavurilla kyllästyisi äkkiä ajelemaan kun Hilluxit yms on kyllä ihan perus työkaluja. Ja vanhemmat niin sikamaisen laiskojakin vielä.
Duunissa on eräs toinen Japsi p-u ja semmoisella en viittis siviilissä ajaa mihinkään. Kaikki on päin pe*settä, mun mielestä. Laiska, huono ajaa, törkeän huono ajoasento ja sisään saa kiivetä eikä siltikään ole mitenkään tilava. Pitkä hytti mutta sinne takapenkeille on em. syystä varsin hankala änkeytyä. No tämä on vaan ko. mallin ongelma mutta kuitenkin.

Ameriikan pojilla asiat on paremmin hanskassa mutta ne pelit on aika isoja, josta taas omat vaivansa täällä nakkikattiloille suunnitellussa autoiluvihamielisessä ympäristössä.

Mut juu, tässä nämä omat näkemykset. Ei oikein lavurit nappaa kun tavan farkulla pärjää 99% ajoista ja loput sitten halvemmalla ylläpidettävän peräkärryn kanssa.

Kaitsu67
14.12.2019, 12:44
Mulla on muiden Lantikoiden lisäksi myös pick up defe, ei jokapäiväisessä ajossa, mutta leimassa. Nyt tosin odottaa pieniä huolto/korjaustoimenpiteitä.
(etujarrut, apparin oven lukitusmekanismi ym. pientä).

Sillä on tosiaan ollut kiva roudata erilaista kamaa, vaikkakin siinä on lavan päällä iFor Williams:in alumiinikoppi, joskin mukavan korkea. Meinasin ottaa kopin pois just siksi,
että helpompi nakata kamaa lavalle. Mutta nyt kun on taas talvi tulossa, niin tosiaan lava olisi sitten täynnä lunta ja jäätä, niin saa nyt olla siinä. Varsinkin kun auto on seisonnassa ja ulkona.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7272&pictureid=170903

Hcet
14.12.2019, 13:12
Kyllä lavureitten huonollo suosiolle täällä löytyy ihan selkeät syyt.

-Yleensä kyytiin ei saa kuin 2-3
-Lavalla kuskaaminen verrattuna pakuun vähän niinnäin kun täällä harvoin on kuivaa ja aurinkoista
-Tyhjällä lavalla suurin osa nypyttimiä kun pienessä autossa paljon kantavuutta ja tämä ei oikein lisää ajonautintoa.
-Työkonemaisia ajaa ja tämä työntää monia pois.
-Yms kaikki muut samansuuntaset haitat.

Jenkkipeleissä osa asioista erilailla mutta kaikilla ei ole C-korttia ja nafta maksaa täällä.

Itse tykkään lava-autoista ulkonäöllisesti, mutta järkevyydellä ja kätevyydellä sellaisen hankintaa on huono perustella, paitsi jos kuskaa paljon naftaa metsäkoneelle.
Siksi itselläkin talouden ainoa lava-auto on harraste offroad auto.

Näin se vaan näillä leveyksillä on :(

Rölli
14.12.2019, 13:13
Onhan avolava paikassaan kätevä ja monenlaiseen käyttöön taipuva mutta näkisin silti sen melko rajoittuneeksi ja paikoitellen jopa hankalaksi. Itselläkin tuollainen ollut eli ihan omaakin kokemusta löytyy.

Jos ihan puhtaasti käyttöä ajattelee niin melko monessa kohdassa umpipaku on todella paljon parempi/helpompi. Kuormatila aina kuiva eikä kaikkea tarvitse sitoa kiinni. Riittää kun latoo ovesta sisään ja lähtee ajamaan. Samoin kuorman voi melko huolettomasti jättää yöksi parkkipaikalle pelkäämättä että lähtee kenenkään mukaan.

Molemmissa rajoitteena kapasiteetti ihmisten kuljetuksessa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tämä on ainakin se suurin syy miksi kumpaakaan ei omalta pihalta löydy.

Jos kuitenkin pitäisi jompikumpi hankkia niin kyllä valinta melkoisella varmuudella kallistuisi pakuun ja siihen tarvittaessa kärry perään ellei kuorma mahdu sisälle.

pelkästään harrastekäyttöön joku 4x4 lavuri olisi mieleinen peli mutta siihen ei kukkaro ainakaan toistaiseksi taivu.

Heguli
14.12.2019, 13:31
Riippuu tietty käytöstä mutta jos ajattelee omaa kohta 40 vuoden autoiluhistoriaa niin ei picup olisi koskaan ollut realistinen vaihtoehto. Minusta noi ei sovellu Suomeen oikeen mitenkään, eikö pakettiauto ole kaikessa käytännöllisempi ? Jos miettii satunnaista tai miksei jatkuvaakin tavaroiden kuljetusta niin henkilöauto + peräkärry hoitaa homman yhtä hyvin.

toyopet
14.12.2019, 13:50
Onhan avolava paikassaan kätevä ja monenlaiseen käyttöön taipuva mutta näkisin silti sen melko rajoittuneeksi ja paikoitellen jopa hankalaksi. Itselläkin tuollainen ollut eli ihan omaakin kokemusta löytyy.

Jos ihan puhtaasti käyttöä ajattelee niin melko monessa kohdassa umpipaku on todella paljon parempi/helpompi. Kuormatila aina kuiva eikä kaikkea tarvitse sitoa kiinni. Riittää kun latoo ovesta sisään ja lähtee ajamaan. Samoin kuorman voi melko huolettomasti jättää yöksi parkkipaikalle pelkäämättä että lähtee kenenkään mukaan.

Molemmissa rajoitteena kapasiteetti ihmisten kuljetuksessa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tämä on ainakin se suurin syy miksi kumpaakaan ei omalta pihalta löydy.

Jos kuitenkin pitäisi jompikumpi hankkia niin kyllä valinta melkoisella varmuudella kallistuisi pakuun ja siihen tarvittaessa kärry perään ellei kuorma mahdu sisälle.

pelkästään harrastekäyttöön joku 4x4 lavuri olisi mieleinen peli mutta siihen ei kukkaro ainakaan toistaiseksi taivu.
Riippuu tietty käytöstä mutta jos ajattelee omaa kohta 40 vuoden autoiluhistoriaa niin ei picup olisi koskaan ollut realistinen vaihtoehto. Minusta noi ei sovellu Suomeen oikeen mitenkään, eikö pakettiauto ole kaikessa käytännöllisempi ? Jos miettii satunnaista tai miksei jatkuvaakin tavaroiden kuljetusta niin henkilöauto + peräkärry hoitaa homman yhtä hyvin.
Niin tässä on perusteluita sille, miksi minäkään en aikanaan innostunut.

Mutta muutaman vuoden käyttö, niin mielipide on muuttunut. Umpipakut ja farkut sekä peräkärry toimii tietyissä tilanteissa mutta on tuo vaan näppärä vaikka hytti ahdas onkin.

Farmikate, joka tuossa on nostettavissa auki kummaltakin kyljeltä pitää tarvittaessa kuivana ja on myös helppo poistaa päältä.

Jos olisi vielä 2+3...

No niitäkin kyllä on ja kaikki jenkkipickupitkaan ei muuten ole c-kortillisia, eikä välttämättä vie polttoainetta hiluxia enempää.

Heguli
14.12.2019, 14:12
Niin tässä on perusteluita sille, miksi minäkään en aikanaan innostunut.

Mutta muutaman vuoden käyttö, niin mielipide on muuttunut. Umpipakut ja farkut sekä peräkärry toimii tietyissä tilanteissa mutta on tuo vaan näppärä vaikka hytti ahdas onkin.

Farmikate, joka tuossa on nostettavissa auki kummaltakin kyljeltä pitää tarvittaessa kuivana ja on myös helppo poistaa päältä.

Jos olisi vielä 2+3...

No niitäkin kyllä on ja kaikki jenkkipickupitkaan ei muuten ole c-kortillisia, eikä välttämättä vie polttoainetta hiluxia enempää.

Haittapuolista suurin on kaksipaikkaisuus, rajoittaa ihan hemmetisti auton käyttöä. Pickup sopii poikamiehelle tai pariskunnalle mutta siinäpä se. Minne lastenistuin ? Entä koirat ? Käteviksi en noita sanoisi, ne mitä oon ajanut niin kääntösäde on suunniteltu aavikolle :)

thx 1138
14.12.2019, 14:56
Vaikuttaisi että meikä on masokisti luonnetta kun nautin suuresti ajaa hiluxsia. Jos vertaa mersuun niin minulla ei koskaan aikaisemmin ole ollut niin hauskaa ajaa autoa kuin nykyään. Itseä ei haittaa auton laiskuus tai epämukava ajo tosin en sitä yleensä edes huomaa. Sen huomasi silloin kun kävin sen koeajamassa mutta siihen tottui nopeasti ja nyt sitä ei edes huomaa.
Mikä se on tämä ongelma lumesta ja vedestä lavalla saahan niihin ressuja ja katteita.Perheellisillehän on nyt tullut näitä neliovisia malleja ja jopa kuorma autoksi rekisteröityjä niin ei tarvitse maksaa kallista veroa.

tekniikkamies
14.12.2019, 15:46
Vaikuttaisi että meikä on masokisti luonnetta kun nautin suuresti ajaa hiluxsia. Jos vertaa mersuun niin minulla ei koskaan aikaisemmin ole ollut niin hauskaa ajaa autoa kuin nykyään. Itseä ei haittaa auton laiskuus tai epämukava ajo tosin en sitä yleensä edes huomaa. Sen huomasi silloin kun kävin sen koeajamassa mutta siihen tottui nopeasti ja nyt sitä ei edes huomaa.
Mikä se on tämä ongelma lumesta ja vedestä lavalla saahan niihin ressuja ja katteita.Perheellisillehän on nyt tullut näitä neliovisia malleja ja jopa kuorma autoksi rekisteröityjä niin ei tarvitse maksaa kallista veroa.

Toisessa Hiluxissa itsellä on tuollainen perä, joka vie sitä pakun tai huoltoauton suuntaan.

https://youtu.be/qaYV1hJv_xk

Uudemmissa pickupeissa on panostettu enempi pirteisiin maantieajo-ominaisuuksiin.

Toyotaa on joissain jytkympinä versioina.
https://youtu.be/RIt5D6hjm7c

Bj Andy
14.12.2019, 15:49
Osta vaikka Ruotsista 15000 euron pitkäkoppi pikappi ja aja leimalle 5 paikkaisena. Autoveroa menee äkkiä se 13000 egeä...

Ja uuden 5 paikkaisen D - maxin hinnassa on 18000 veroa. Ja vielä henkilöauton dieselvero päälle. Jompikumpi mahtuisi vielä oikeustajuun mutta molemmat on vain sitä varten että näitä ei vain saa myydä. Paitsi sitten kuorkkina.

Heguli
14.12.2019, 15:57
Perheellisillehän on nyt tullut näitä neliovisia malleja ja jopa kuorma autoksi rekisteröityjä niin ei tarvitse maksaa kallista veroa.
Nettiautossa viisipaikkainen Hilux reilut 52 000 euroa :D

Ei pienintäkään järkeä moisessa autossa, sorry vaan.

tekniikkamies
14.12.2019, 16:05
Nettiautossa viisipaikkainen Hilux reilut 52 000 euroa :D

Ei pienintäkään järkeä moisessa autossa, sorry vaan.

Eihän se enää halpa ole, mutta järkeä voi olla hyvinkin paljon verrattuna mitä porukka uutena ostaa tuossa hintaluokassa.

Heguli
14.12.2019, 16:35
Eihän se enää halpa ole, mutta järkeä voi olla hyvinkin paljon verrattuna mitä porukka uutena ostaa tuossa hintaluokassa.

Perusteletko miten tollanen 5-paikkanen pickup on vaikkapa samankokoista farkkua parempi ? Ja me puhuttiin nyt siis perheautoista, ei työkaluista.

thx 1138
14.12.2019, 16:51
Perusteletko miten tollanen 5-paikkanen pickup on vaikkapa samankokoista farkkua parempi ? Ja me puhuttiin nyt siis perheautoista, ei työkaluista.

Kyllä minä mieluummin ajelisin tollaisella pick-upilla mieluummin kuin farkulla jos omistaisin oerheen. Kyllä tollaisella maastoautolla joka on myös kätevä tavaroiden kuskaamiseen on nautinnollisempi ajella minun mielestä ja vielä jos on kuorma autoksi rekisteröity niin halpakin ajella. Mut suomessa tykätään matalista autoista ja se sallittakoon niille jotka farkuilla ajeluista nauttii ja pitää kätevämpänä .

Luoppis
14.12.2019, 16:52
Karvalakkimallin Hilux alkaen 35 000€. Joku korealainen henkilöauto vetokoukulla 15-25000€? Eikä verottaja kohtele noita käyttöverojenkaan osalta hellästi. Suomi on vetokoukkuja ja pikku kärryjä väärällään ja siihen samaan kuormaan saa ne takapenkkiläisetkin mukaan VS pakettiauto pickuppiin lava täyteen tavaraa ja yksi matkustaja. Ja vaikka ostaisi käytetyn laviksen niin niiden hinnat tuntuu kovasti jämähtävän siinä 10 ikävuoden jälkeen kilometreistä ja varustelusta riippumatta eikä ne oikein noudata edes sitäkään vähää järkeä mitä henkilöautojen hinnat. Ja sitten se varustelu, kun varsinkaan japsi pickupeissa ei ole vielä 2000 luvun puolessakaan välissä esimerkiksi peilinlämmittimiä vakiona. (Perustuu enimmäkseen tietoihini Hiluxeista)

Jenkeissäkin lavisten määrä räjähti vasta siinä 80?-luvulla johonkin verotusjuttuihin liittyen. Samaa ei täällä kylmässä pohjolassa voi sanoa.

Eli syy miksi Suomessa ei ole enempää pickuppeja: siihen ei ole edellytyksiä. Yrityksillähän noita on paljonkin käytössä, mutta ei yksityisellä puolella niinkään ole markkinoita.

Ittellä neljäs pickuppi menossa ja se saa jo tavallisen henkilöauton tuntumaan aika hengettömältä ;)

Bj Andy
14.12.2019, 16:57

No sellain että perheen lisäksi mahtuu myös lelut mukaan...:D

Ja toimisi sekä työkaluna että perheautona. Sillä silmällä ite noita kattelen. Mölliin on hieman huono tunkea Bobbarin kauhaa takapaksiin, vaikka se sinne mahtuisikin.

Heguli
14.12.2019, 17:00
Kyllä minä mieluummin ajelisin tollaisella pick-upilla mieluummin kuin farkulla jos omistaisin oerheen. Kyllä tollaisella maastoautolla joka on myös kätevä tavaroiden kuskaamiseen on nautinnollisempi ajella minun mielestä ja vielä jos on kuorma autoksi rekisteröity niin halpakin ajella. Mut suomessa tykätään matalista autoista ja se sallittakoon niille jotka farkuilla ajeluista nauttii ja pitää kätevämpänä .

Onhan näitä city-maastureita, jos haluaa korkeampaa kalustoa ja nelivetoa. Meillä on käyttiksenä Hyundai Tucson ja se täyttää liikkumisen ja kuljettamisen tarpeet vallan hyvin. Se mikä ei sisälle mahdu, kuskataan perävaunulla. Just viime viikolla hain uuden pesukoneen Gigantista, meni heittämällä tavaratilaan.

tekniikkamies
14.12.2019, 17:02

Työtähän voi joutua tekemään jopa kovemmin jos on iso perhe elätettävänä... :D

Mulla on ollut pari farkkuakin, joskin ne oli 70-luvun vehkeitä, ehkä itse valitsisin perhekäyttöön Toyotan Landcruiserin jos sellaiseen varaa.

Jos nelivedon ja lyhyet välitykset saisi noin vaan muihinkin automalleihin, niin ne kiinnostaisi enemmän.

Yksi kätevistä autoista mitä minulla on ollut, tosin purin sen varaosiksi, oli w123 Mersu ambulanssi. Sehän oli vähän kuin aika iso farmari.

Pickupissa houkuttava puoli kun perälle voi tehdä jotain ja hytti erikseen. En ole nähnyt, että kukaan olisi tehnyt perheoptimoitua pickupin takaosaa.

thx 1138
14.12.2019, 17:04
Karvalakkimallin Hilux alkaen 35 000€. Joku korealainen henkilöauto vetokoukulla 15-25000€? Eikä verottaja kohtele noita käyttöverojenkaan osalta hellästi. Suomi on vetokoukkuja ja pikku kärryjä väärällään ja siihen samaan kuormaan saa ne takapenkkiläisetkin mukaan VS pakettiauto pickuppiin lava täyteen tavaraa ja yksi matkustaja. Ja vaikka ostaisi käytetyn laviksen niin niiden hinnat tuntuu kovasti jämähtävän siinä 10 ikävuoden jälkeen kilometreistä ja varustelusta riippumatta eikä ne oikein noudata edes sitäkään vähää järkeä mitä henkilöautojen hinnat. Ja sitten se varustelu, kun varsinkaan japsi pickupeissa ei ole vielä 2000 luvun puolessakaan välissä esimerkiksi peilinlämmittimiä vakiona. (Perustuu enimmäkseen tietoihini Hiluxeista)

Jenkeissäkin lavisten määrä räjähti vasta siinä 80?-luvulla johonkin verotusjuttuihin liittyen. Samaa ei täällä kylmässä pohjolassa voi sanoa.

Eli syy miksi Suomessa ei ole enempää pickuppeja: siihen ei ole edellytyksiä. Yrityksillähän noita on paljonkin käytössä, mutta ei yksityisellä puolella niinkään ole markkinoita.

Ittellä neljäs pickuppi menossa ja se saa jo tavallisen henkilöauton tuntumaan aika hengettömältä ;)

Itse arvostan japseja nimenomaan siinä että niissä ei ole peilinlämmittimiä sun muuta hienouksia. Sitä vähemmän tekniikkaa niin sitä pienemmpi mahdollisuus että jokin menee rikki

Ainakin näin mökkeilyä kalastusta ja metsästystä ja laskettelua harrastavalta tuntuu jo että pick_up on välttämättömyys joka helpottaa elämää mukavasti. Myös hirvieläinkolarissa on hiaman enemmän turvaa ja eläin sopii mukavasti kolarin jälkeen lavalle ja pataan

Heguli
14.12.2019, 17:11
No sellain että perheen lisäksi mahtuu myös lelut mukaan...:D

Ja toimisi sekä työkaluna että perheautona. Sillä silmällä ite noita kattelen. Mölliin on hieman huono tunkea Bobbarin kauhaa takapaksiin, vaikka se sinne mahtuisikin.

No joo, joissain tällaisissa tapauksissa 5-paikkainen pick-up on vaihtoehto. Mutta kuka uskaltaa nostaa 50 000 euron auton lavalle paskasen ja painavan kaivurin kauhan :)

Neliveto ja alennusvaihteisto noissa on se oleellisin juttu. Jos niitä oikeesti tarvii niin pick-up on tarpeen.

tekniikkamies
14.12.2019, 17:12
Onhan näitä city-maastureita, jos haluaa korkeampaa kalustoa ja nelivetoa. Meillä on käyttiksenä Hyundai Tucson ja se täyttää liikkumisen ja kuljettamisen tarpeet vallan hyvin. Se mikä ei sisälle mahdu, kuskataan perävaunulla. Just viime viikolla hain uuden pesukoneen Gigantista, meni heittämällä tavaratilaan.

Mä kuskasin Kia Sorentolla 2500 kilon autotrailerilla pitkää metallitavaraa ja sillä saa vetää 3500. Aika hurjaa vellomista ja vaappumista oli vaikka lisäsin paineita renkaisiin.

Pickuppeja haukutaan jossain lehtijutuissa, ettei ole kuulemma mukava jousitus takana. Toisessa Hiluxissa on lyöty lisäksi vissiin Sisu SM:n ilmapalkeet. Olen iloinen, että kerrankin kantava jousitus.

Rölli
14.12.2019, 17:37
Tulee työkseen kierreltyä työmailla, pääasiassa maanrakennus kohteita kylläkin. Sellaisen huomion tehnyt tässä viime vuosina että yhä useampi koneyrittäjä on laittanut avolavan sijaan pakun. Osa nelivedon mutta todella paljon näkyy ihan kaksivetoistakin ja hyvin ne niillä näyttää pärjäävän. Löpöpytty ja työkalut kulkee mukavasti takana ja ovat aina suojassa ja kuivia.

Bj Andy
14.12.2019, 20:01
No joo, joissain tällaisissa tapauksissa 5-paikkainen pick-up on vaihtoehto. Mutta kuka uskaltaa nostaa 50 000 euron auton lavalle paskasen ja painavan kaivurin kauhan :)

Neliveto ja alennusvaihteisto noissa on se oleellisin juttu. Jos niitä oikeesti tarvii niin pick-up on tarpeen.

Tuossa se oleellinen kyssäri onkin. Ei kukaan. Varsinkin kun halvin 5 paikkainen lienee jotain 55k€ ja siitä sitten ylöspäin. Uudet siis.

Bj Andy
14.12.2019, 20:21
Just selailin tullin taulukoita ja 2014 hilux 5 paikkaisena vero 11000 ...

10 vuotiaana alkaa olemaan jo ihan järkevät verot mutta täysiä vetopainoja ei ole monessakaan sen ikäisessä.

tekniikkamies
14.12.2019, 20:35
Just selailin tullin taulukoita ja 2014 hilux 5 paikkaisena vero 11000 ...

10 vuotiaana alkaa olemaan jo ihan järkevät verot mutta täysiä vetopainoja ei ole monessakaan sen ikäisessä.

Ryyppyporukkaa on niin harvoin kyydissä, että tällainen kolmen sohvalla voisi olla kätevämpi. Siihen sitten omatekoinen työlava, joka kestää käyttöä.

https://www.nettiauto.com/ford/f250/10968635

Oikeastaan tuuminut, että toinen Hiluxi olis huippukätevä jos siinä olis kippi.

Bj Andy
14.12.2019, 20:37
Ryyppyporukkaa on niin harvoin kyydissä, että tällainen kolmen sohvalla voisi olla kätevämpi. Siihen sitten omatekoinen työlava, joka kestää käyttöä.

https://www.nettiauto.com/ford/f250/10968635

Oikeastaan tuuminut, että toinen Hiluxi olis huippukätevä jos siinä olis kippi.

Tommonen tri star Fordi rahtilavalla oli torissa männä vuonna pitkään myynnissä. Viimeinen hintapyyntö oli enää reilu 2000 euroa...

tekniikkamies
14.12.2019, 20:48
Tommonen tri star Fordi rahtilavalla oli torissa männä vuonna pitkään myynnissä. Viimeinen hintapyyntö oli enää reilu 2000 euroa...

Autoja mentävä kokeilee. Joku vuosi takaperin olin saanut idean, että on hyvä idea hommat E350 ambulanssi power stroke 7,3:sella. Sitten menin katsomaan autoa ja jopa ajoinkin vähän, ei ollukaan ihan niin hyvä idea kun miettii kaikkia varaosan hommaamisnäkökulmia.

Siksi siis juuri joku Toyota koska niitä käytetään enempi kuin harrastetaan.

JanneBlomgren
14.12.2019, 21:26
https://www.youtube.com/watch?v=cJrHoIEZVlg

Rölli
14.12.2019, 21:52
https://www.youtube.com/watch?v=cB2KyWYUhmA

jmk
14.12.2019, 22:18
Kyllä tässä vuoskymmenien saatossa on useasti puntaroitu hilux vs. Hiace työkäyttöön, ja vaikka 4wd oli tarve niin hiaceen on kallistunut valinta. Kaverilla oli hilux ja kova lavakate siihen sai jotain työkaluja turvaan mutta ei siihen ihmeemmin mahtunut mitään kyllä kompurat kaappasirkkelit ym.yleensä matkusti hiacessa. Mutta kuten jo aiemmintodettua jos ei tartte kuljettaa muuta kuin terveisiä niin ne kuljee kyllä pick upilla samalla tavalla kuin umpiautoilla

-MaTTi-
14.12.2019, 22:33
E350 ambulanssi power stroke 7,3:sella. Sitten menin katsomaan autoa ja jopa ajoinkin vähän, ei ollukaan ihan niin hyvä idea kun miettii kaikkia varaosan hommaamisnäkökulmia.Rockautosta reilusti viikon sisään kotiovelle melkein kaikki kuluvat osat. Eikä oo pahan hintasia, esim. jarrupalat moneen jenkkiin alkaen 3€. Rahtikulut painavemmille tietysti maksaa.

Viipo
14.12.2019, 23:39
http://bsd.reaper.fi/~viipo/kuvia/Dodge/dodge.jpg

Jostain syystä 12-tappisten cumminssien hintapyynnit on omasta mielestä turhankin korkeita, mutta enää en halua tuosta päivittäisestä käyttöautosta luopua. Jonku 13l/100km se ottaa seka-ajossa 35" mutakumeilla, mutta niinhän ne sanoo, että kaikki alle 20l/100km on poissa mukavuudesta :P

Talvikelissä voi nykästä kepistä, jos tuntuu olevan liikkelle lähdön kanssa ongelmia.

Jos tarttee kaivinkoneeseen polttoainetta tai kuorma-autoon kuskata rengassarjaa, niin seku viskaa lavalle. tai moottorikelkkaa tai monttupyörää tai mitä vaan. Ja perässä tulee 3500kg kärri vittuilematta isommankin mäen ylös.

Rak
15.12.2019, 01:26
Itse arvostan japseja nimenomaan siinä että niissä ei ole peilinlämmittimiä sun muuta hienouksia. Sitä vähemmän tekniikkaa niin sitä pienemmpi mahdollisuus että jokin menee rikki

Ainakin näin mökkeilyä kalastusta ja metsästystä ja laskettelua harrastavalta tuntuu jo että pick_up on välttämättömyys joka helpottaa elämää mukavasti. Myös hirvieläinkolarissa on hiaman enemmän turvaa ja eläin sopii mukavasti kolarin jälkeen lavalle ja pataan

Jos peilinlämmittimet eivät ole pakolliset, niin eikö niistä kannata nauttia niin pitkään kun toimivat, jos menevät rikki, niin ei haittaa ajoa 😄

Tuota harrastushommaa en nyt oikein ymmärrä, mä em. harrastukset hoidan jalkapelissä, ja autolla ympäriinsäajelut sitten erikseen 😉
Minusta umpiauto helpottaa em. harrastuksia enemmän ku pikappi.

Esim Navarasta ja Pathfinderista ottasin jälkimmäisen. Oletettavasti mukavampi ja parempi ajaa erilaisen takajousituksen takia, ja vetokyky oletetettavasti sama.

Tollukka
15.12.2019, 09:24
Mulla on käyttöauton virkaa toimittanut jonkunlainen laviska siitä asti kun kortin sain, ja harrastuspuolen rakkineena on myös lavakuljetin. Henkilöauto ei ole oikein koskaan istunut käteen, ja huoltohommatkin on melkoista pakkopullaa laitteeseen millä ei voi tehdä mitään hauskaa. Esim. metsäkoneen renkaan vieminen koneen viereen on henkilöautolla tai umpipakulla hieman hankalaa, tosin enää ei niitä hommia tarvitse tehdä. Emännän kylkiäisenä tuli kolmaskin jäsen talouteen, niin avensis toimii erikoistilanteessa perhekuljettimena.

wikke
15.12.2019, 10:31
Kukin tarpeensa mukaan. Kuljetuskapasiteetti on oikein jeppis, mikäli sitä oikeasti usein tarvitsee, mutta jos tarve on vain todella satunnaista niin muut ominaisuudet menevät aika äkkiä sen lavan edelle. Ei siinä mitään, dikkailen kyllä lava-autoja, mutta esimerkiksi hetken pähkäilyn jälkeen oikeasti itselläni tullut tarvetta viimeisen 10v. aikana suuremmalle ronttaamiselle mikä nyt ilman kuormuria hoituisi, mutta umpiautoon ei mahtuisi on pari lautakuormaa. Nämäkään ei pick-upilla olisi hoitunut, vaan kärryilyksi meni eni vei...

jli
15.12.2019, 10:37
Suomen räntäsateisiin ihanne olisi pick-up umpikopilla, joskaan se ei silloin olisi pick-up vaan umpipakettiauto. Sellaisia pakuja vain ei ole.
Jos pick-uppiin laittaisi helposti ja nopeasti yksin irroitettavan kopin/kuomun, se vastaisi ainakin minun tarpeisiin hyvin: koirat ja kamat säilyisivät kuivina ja kulkisivat mihin tahansa, mutta toisaalta autoa voisi rospuuttoajan ulkopuolella käyttää tavallisena lava-autona.

Luoppis
15.12.2019, 10:41

Ei noi Hiluxit särkyisi yhtään sen enempää vaikka niissä peilinlämmittimet olisi. Se lämppäri on kuitenkin ihan yhtä yksinkertainen varuste, kuin penkinlämmitinkin. Sulake, katkaisija ja vastus. Ei sen lämmittimen puuttumista tietenkään huomaa, ennenkuin pitäisi rähmäsateessa peruutella jotain tai jonnekkin. Itse en haluaisi olla ilman kyseistä varustetta, kun siihen on kerran tottunut.

tekniikkamies
15.12.2019, 10:50
Kukin tarpeensa mukaan. Kuljetuskapasiteetti on oikein jeppis, mikäli sitä oikeasti usein tarvitsee, mutta jos tarve on vain todella satunnaista niin muut ominaisuudet menevät aika äkkiä sen lavan edelle. Ei siinä mitään, dikkailen kyllä lava-autoja, mutta esimerkiksi hetken pähkäilyn jälkeen oikeasti itselläni tullut tarvetta viimeisen 10v. aikana suuremmalle ronttaamiselle mikä nyt ilman kuormuria hoituisi, mutta umpiautoon ei mahtuisi on pari lautakuormaa. Nämäkään ei pick-upilla olisi hoitunut, vaan kärryilyksi meni eni vei...

Mulla on toisessa Hiluxissa sellainen koppi, joka jatkuu tuulenohjaimena tuulilasiin saakka ja peräl ylempi luukku sellainen jos ei tarvi hirveen isoa puutavaramäärää roudata kerralla, sinne saa työnnettyä rautakaupan tavanomaiset pitkät ostokset kuten puutavaran. Siellä ne pysyy kyydissä, perästä vähän liinalla kiinni, eikä haittaa kun vähän tulee yli.

thx 1138
15.12.2019, 11:11
Ei noi Hiluxit särkyisi yhtään sen enempää vaikka niissä peilinlämmittimet olisi. Se lämppäri on kuitenkin ihan yhtä yksinkertainen varuste, kuin penkinlämmitinkin. Sulake, katkaisija ja vastus. Ei sen lämmittimen puuttumista tietenkään huomaa, ennenkuin pitäisi rähmäsateessa peruutella jotain tai jonnekkin. Itse en haluaisi olla ilman kyseistä varustetta, kun siihen on kerran tottunut.

Jaa en arvannut että minun pitääkin selittää ihan kirjaimellisesti mitä tarkoitan:D

Eli nappasin sen peilinlämmitin jutun vain ihan jonkinlaisena mitenhän sen nyt selittäisi että porukka sen tajuaa:D Ironisena esimerkkinä siitä että arvostan hiluxsin yksinkertaisuutta näissä vanhemmissa hiluxseissa. Vittu mullehan nyt on aivan sama vaikka siinä se peilinlämmitin olisikin ei haittaa vaikka olisikin. Mutta ne muut ongelmat näissä autoissa joissa on tuota tekniikkaa tuulilasissa esim niin paljon että uusilasi maksaa hunajaa tai takana jotain peruutus kameroita jotka kuulemma hajoavat kolarissa niin että kustannutset ovat aivan järkyytviä ynnä muuta. Selitinkö riittävän selvästi.

thx 1138
15.12.2019, 11:21
Jos peilinlämmittimet eivät ole pakolliset, niin eikö niistä kannata nauttia niin pitkään kun toimivat, jos menevät rikki, niin ei haittaa ajoa 😄

Tuota harrastushommaa en nyt oikein ymmärrä, mä em. harrastukset hoidan jalkapelissä, ja autolla ympäriinsäajelut sitten erikseen 😉
Minusta umpiauto helpottaa em. harrastuksia enemmän ku pikappi.

Esim Navarasta ja Pathfinderista ottasin jälkimmäisen. Oletettavasti mukavampi ja parempi ajaa erilaisen takajousituksen takia, ja vetokyky oletetettavasti sama.

Siis pitää nyt selittää tarkemmin. Sukset menee kätevästi auton lavalla kun ne vain heittää sinne nopeasti. kalastus välineet vene välineet menee kätevästi lavalle myös ilman mitään kattotelineitä vain heittämällä ne nopeasti sinne. hirvieläimet mahtuvat kätevästi lavalle joku ehkä ei.Verikään ei haittaa lavalla niin paljoa. Mökkeily pelkästään muutamaksi viikoksi meno mökille aiheuttaa sen että tavarat eivät mahdu mitenkään henkilöautoon ja polttopuiden kuljetus. Vuotava moottorisahakin on parempi olla lavalla. Joskus on jääty nukkumaan lavalle joskun kauniin järvenrannalle kun on niin päissään että ei voi ajaa mökille.
Tarkoitatko umpiautolla pakettiautoa nehän on ihan jees henkilöautoon en kyllä saisi noita juttuja mahtumaan. Voisin itsekin ostaa umpipakettiauton jos niitä löytyisi maastokykyisempinä ja yhtähyvännäköisinä kuin PICK-uppeja:)

tekniikkamies
15.12.2019, 11:26
Jaa en arvannut että minun pitääkin selittää ihan kirjaimellisesti mitä tarkoitan:D

Eli nappasin sen peilinlämmitin jutun vain ihan jonkinlaisena mitenhän sen nyt selittäisi että porukka sen tajuaa:D Ironisena esimerkkinä siitä että arvostan hiluxsin yksinkertaisuutta näissä vanhemmissa hiluxseissa. Vittu mullehan nyt on aivan sama vaikka siinä se peilinlämmitin olisikin ei haittaa vaikka olisikin. Mutta ne muut ongelmat näissä autoissa joissa on tuota tekniikkaa tuulilasissa esim niin paljon että uusilasi maksaa hunajaa tai takana jotain peruutus kameroita jotka kuulemma hajoavat kolarissa niin että kustannutset ovat aivan järkyytviä ynnä muuta. Selitinkö riittävän selvästi.

Sama ajatus on mulla. Itselle riittävät tekniset varusteet oli autoissa yleisesti jo 1970-luvulla. 1960-luvun autoista kokemusta niin vähän, etten ole varma olisiko jo se riittänyt.

Yleensä autoihin lisätään sellaisia varusteita, joita ei itse kaipaa ja joista on haittaa silloin kun auto itselle tulee. Tervetulleita olisi vaikka kunnollinen 3500 kilon vetokyky, kippi, virran ulosotto riittävästä voimavirtatöpselistä tai auto, joka olisi puoliksi traktori.

Bj Andy
15.12.2019, 11:47
http://bsd.reaper.fi/~viipo/kuvia/Dodge/dodge.jpg

Jostain syystä 12-tappisten cumminssien hintapyynnit on omasta mielestä turhankin korkeita, mutta enää en halua tuosta päivittäisestä käyttöautosta luopua. Jonku 13l/100km se ottaa seka-ajossa 35" mutakumeilla, mutta niinhän ne sanoo, että kaikki alle 20l/100km on poissa mukavuudesta :P

Talvikelissä voi nykästä kepistä, jos tuntuu olevan liikkelle lähdön kanssa ongelmia.

Jos tarttee kaivinkoneeseen polttoainetta tai kuorma-autoon kuskata rengassarjaa, niin seku viskaa lavalle. tai moottorikelkkaa tai monttupyörää tai mitä vaan. Ja perässä tulee 3500kg kärri vittuilematta isommankin mäen ylös.

13 litraa x 40 donaa on n.7500€ vuoteen polttis kuluja...

Yhtälö on omalta kohdalta hankala. Sitten jos menee kahden laitteen taktiikkaan, niin sitten oikea kuorkki on jo hinta/kulu suhteeltaan järkevämpi.

Tämä on tuolla muualiassa ymmärretty ja meillä se on tulkittu niin, että pikappi on turhake jonka myynti perheautoksi on torpattava kaikin käytettävissä olevin, eli tuplaverotuskeinoin.

tekniikkamies
15.12.2019, 11:49
Tarkoitatko umpiautolla pakettiautoa nehän on ihan jees henkilöautoon en kyllä saisi noita juttuja mahtumaan. Voisin itsekin ostaa umpipakettiauton jos niitä löytyisi maastokykyisempinä ja yhtähyvännäköisinä kuin PICK-uppeja:)

Tuubivideoissa maailmalnäkyy jos jonkinlaisia seikkailupakuja:
https://youtu.be/wHtG6v0B0Dk

Tuommosta automallia kokeilin ja tavallisena takavetona sillä ei päässyt niihin paikkoihin mihkä normaalisti ajan.

Tutkinut minkämoinen on 2,8 Jumper Hiluxista otetuilla 235/85/16 renkailla, eikä idea ihan huono ollut muuten kuin välitykset on ihan huonot.

thx 1138
15.12.2019, 11:52
Sama ajatus on mulla. Itselle riittävät tekniset varusteet oli autoissa yleisesti jo 1970-luvulla. 1960-luvun autoista kokemusta niin vähän, etten ole varma olisiko jo se riittänyt.

Yleensä autoihin lisätään sellaisia varusteita, joita ei itse kaipaa ja joista on haittaa silloin kun auto itselle tulee. Tervetulleita olisi vaikka kunnollinen 3500 kilon vetokyky, kippi, virran ulosotto riittävästä voimavirtatöpselistä tai auto, joka olisi puoliksi traktori.

Juu. Mitenkähän tuokin mahtaa olla kun nykyään on tullut vähän sähköä kuluttavia ledejä autoihin. Mutta kun niin paljon muuta sähköä kuluttavaa tekniikkaa on ilmeisesti tullut että käsitys on että akut uusimmissa autoissa voi jopa olla kovemmassa käytössä kuin vanhoissa. Kun ajattelee esim auton käynnistystä äärimmäisen kylmässä. Tuntuu että akkujen kesto on uusimmissa yhtä huono ellei huonompi.

Häänrik
15.12.2019, 12:26
Osallistutaan keskusteluun vaikken jaksanut kaikkea lukea. Mä oon ihmetellyt suuresti miks jatkohytilliset 4 oviset avolavat on niin harvinainen näky vaikka se on ehkä automalleista kätevin. Sopii kauppakassit ja kakarat, ja kaiken ikävän voi laittaa lavalle.

Sääntösuomessa harmittaa kun ei voi tehdä lavabeejiistä jatkohytillistä versiota, olis kyllä unelma.

Joku täälä mainitti jotta 70 luvulla on ollu autoissa tarvittavat varusteet, itsekään en kaipaa nykyvarusteista muuta kuin sen että on hyvä ja tukeva penkki, ilmastointi vebasto ja kaukolukitus. Sadetunnistin on ehkä ainoa nykyvaruste mikä on kiva. Muuten tykkään kyllä mekaanisesta autosta. Pitää olla veivi ikkunat ja penkin säädöt toimia kunnon vivuista.

thx 1138
15.12.2019, 13:04
13 litraa x 40 donaa on n.7500€ vuoteen polttis kuluja...

Yhtälö on omalta kohdalta hankala. Sitten jos menee kahden laitteen taktiikkaan, niin sitten oikea kuorkki on jo hinta/kulu suhteeltaan järkevämpi.

Tämä on tuolla muualiassa ymmärretty ja meillä se on tulkittu niin, että pikappi on turhake jonka myynti perheautoksi on torpattava kaikin käytettävissä olevin, eli tuplaverotuskeinoin.

Juu tässähän voi hieman ihmetellä kansanedustajiakin. Kun nelipaikkaisia pick-uppeja rankaistaan kovalla verolla niin lapsiperheet eivät halua niitä ostaa. Mutta voisihan olla mahdollista jos nelipaikkaisia autoja ei rankaistaisi näin niin ihmisille ei tulisi käsitystä että lisääntymisestä rankaistaan ja se voisi saada sellaisia ihmisiä lisääntymään jotka ovat luopuneet siitä puuhasta esim sen takia että sitten pitäisi ostaa nelipaikkainen pick-up joka on perkeleen kallista kun nyt tulen toimeen tällä kaksi paikkaisella. Eihän sitä tiedä vaikka itsekin olisi n kiinnostunut lisääntymisestä jos se ei olisi aiheuttanut tälläisella köyhällä sitä että haaveet pick-upin hankkikmisesta olisi silloin pitänyt haudata:D

tekniikkamies
15.12.2019, 15:17
Juu tässähän voi hieman ihmetellä kansanedustajiakin. Kun nelipaikkaisia pick-uppeja rankaistaan kovalla verolla niin lapsiperheet eivät halua niitä ostaa. Mutta voisihan olla mahdollista jos nelipaikkaisia autoja ei rankaistaisi näin niin ihmisille ei tulisi käsitystä että lisääntymisestä rankaistaan ja se voisi saada sellaisia ihmisiä lisääntymään jotka ovat luopuneet siitä puuhasta esim sen takia että sitten pitäisi ostaa nelipaikkainen pick-up joka on perkeleen kallista kun nyt tulen toimeen tällä kaksi paikkaisella. Eihän sitä tiedä vaikka itsekin olisi n kiinnostunut lisääntymisestä jos se ei olisi aiheuttanut tälläisella köyhällä sitä että haaveet pick-upin hankkikmisesta olisi silloin pitänyt haudata:D

Milloinhan joku kuihtuva kunta keksii jeesata lapsiperheitä neliovisilla pickupeilla ja silloin ei haittaisi vaikka olisi huonot tiet! :D

Yli viislapsisille perheille luvattaisiin jenkki pickup ja joku punaniskatyyppi olisi kuntamainoksessa ruutupaidassa Ford F-250:sen kanssa.

-MaTTi-
15.12.2019, 15:40
Sadetunnistin on ehkä ainoa nykyvaruste mikä on kiva.
Ite en kyllä oo välittäny. Sulka jos yhtään jättää raitaa niin voi moro kun hankaa koko ajan. Säädettävä tihku on jees.

Hcet
15.12.2019, 17:09
Ite en kyllä oo välittäny. Sulka jos yhtään jättää raitaa niin voi moro kun hankaa koko ajan. Säädettävä tihku on jees.

Sulla on ollut huonoja versioita. Kyllä tuo on ihan ehdoton niin ei tarvi jatkuvasti hivellä sitä viikseä pikkutihkulla.
Adaptiivinen vakkari on toinen kätevä nykyvaruste. Omasta ei löydy mutta pidemmän siivun on tuollaista päässyt kokeileen ja teki kyllä tuolla jonossa ajelusta helppoa.
Webasto,ilmastointi yms olikin jo mainittu.

Luoppis
15.12.2019, 19:37

No ehkä mun olis pitänyt tosiaan tulkita tämä niin, että on hyvä, että Hiluxeissa on minimimäärä varusteita, joiden toimintaan liittyy jonkinlainen mikrosiru tai piirikortti. :D
Jenkeissä on kivasti varusteita, mutta niiden toiminta riippuu kovasti maadoituspisteiden kunnosta ja virtajohdot on tehty hiuksen hienoista johdoista.

Toisaalta soveltuuko 5 paikkainen neliveto Hiluxi välttämättä perheautoksi jos sekään ei selviä hirvitestistä sen paremmin kuin 2 paikkainenkaan? Ja noista pyydetään käytettynäkin samaa hintaa kuin tuliterästä 2 paikkaisesta.

tekniikkamies
15.12.2019, 22:23
No ehkä mun olis pitänyt tosiaan tulkita tämä niin, että on hyvä, että Hiluxeissa on minimimäärä varusteita, joiden toimintaan liittyy jonkinlainen mikrosiru tai piirikortti. :D
Jenkeissä on kivasti varusteita, mutta niiden toiminta riippuu kovasti maadoituspisteiden kunnosta ja virtajohdot on tehty hiuksen hienoista johdoista.

Toisaalta soveltuuko 5 paikkainen neliveto Hiluxi välttämättä perheautoksi jos sekään ei selviä hirvitestistä sen paremmin kuin 2 paikkainenkaan? Ja noista pyydetään käytettynäkin samaa hintaa kuin tuliterästä 2 paikkaisesta.

Vanhassa vara parempi jenkissäkin ja on fiksu lavakin:

https://youtu.be/RoJKGQO0IHQ

Jeepp
20.12.2019, 23:34
Kaikelaisia on ollu vaan syksyllä hommasi, Double-cap Hiluxin kovalla lavakatteella.. onha se törkee makee laitos, koirille kunnon häkit takana ja silti jää tilaa vaikka pesukone heittää sinne.. Vinssiä ja valoa niin ompa mukava kulkee mettällä..
Ei paljo vikavalot ressaa vaikka onkin -06 eikä muutkaan ihmeeliset oireet.. täysin päivittäisessä ajossa eikä haittaa minkään vertaa "työkonemaisuus". 9.6L sadalle 50mm korotus ja 32"nastat..
Se kun maksat ittensä kipeeks kahen auton pidosta ja kalliista huolloista ymm..

Jeep-Ukko
22.12.2019, 18:11
Omiin autovalintoihin vaikuttaa ihan suoraan raha. Ja varmasti monen muunkin henkilön kohdalla.

Kyllä jo nuorena opin, että pick-up on hyvä, mutta silti todellinne lavan tarve harvoin. Isällä oli useita -70/-80 luvun taitteen Bedfordeja ajoautona. 3 istuttava etupenkki, hyvin mahduttiin kulkemaan. meitä oli 5 henkinen perhe, joten pick-up oli "kakkosauto".
Ykkösautona oli 5 paikkanen henkilöauto.

Itselläni ei kuitenkaan pick-uppia ole ollut. Nuorempana kun ei perhettä ollut, niin dieseleinä oli 2 paikasta henkilöfarmaria ja maastoautoa. (sekä toki bensa vehkeinä 5-6 hengen autoja/maastureita)
Ja ehkä paras kokonaisuus oli 2+3 paikkanen Dodge RamVan pakettiauto. Kovien penkkien ansiosta kyytiin mahtui henkilöitä ja silti tavraa mahtui kuljettajamaan, toki väliseinä rajoitti takatilan pituutta...
Itse olen kyllä aina tykännyt ajaa maastureilla ja pakettiautoilla, näkyvyyden takia, istutaan korkeammalla.

Mutta se raha...
Nykyään vuodessa tulee ajettua n. 25 tkm. Ja 4 henkeä pitäisi (usein) mahtua kyytiin.
Pieniruokainen neliveto farmari henkilöauto on valinta. Kulutus lukemat kun pysyy 5-6 litraa/100 km, niin jää varaa maksaa diesel veroakin täys määrä. Minun ajossa on tullu terilaisia bensa autojakin kokeiltua, niin bensaa kuluu paljon enempi, että dieselillä säästää ja maasturi dieselin kulutus 100 km kohden on isompi ja diesel vero on jotain järkyttävää. Toki, on henkilöauto diesel maasturillakin tullut ajettua.
Tälläkin hetkellä mieli tekisi silti ajaa maasturilla, ei henkiläfarmarilla.

Toki kakkos tai kolmos autoksi pick-up tai 2 paikkanen maasturi olisi ihan asiaa. Kuitenkin, kun päivittäin kahdella autolla perhe liikkuu, niin ei ole järkevää kolmesta autosta maskaa kokoaika maksuja, että kolmos auto pitäisi kuitenkin seisottaa ja ottaa käyttöön vain tarpeen mukaan.
Kun usein on tilanne, että tarve on, sekä omaan, että emännän autoon saada tenavat mahtumaan kyytiin, saman päivän aikana.
Esimerkiksi, aamulla emäntä vie omalla autollaan tenavat hoitoon ja minä haen omalla autolla pois hoidosta, joten molempien autoihin pitää mahtua vähintään 3 henkeä...

Perus pakettiautoja saa toki 3 istuttavana etupenkeillä, mutta omaan tämän hetken käyttötarpeeseen ja käyttökuluihin, tuollainen henkilöfarmari tulee vuositasolla edullisimmaksi.

Myös umpiautossa, on se sitten farmarin peräkontti tai pakettiauton isompi kontti, tavarat ovat kuivassa ja lämpimässä. Pick-upin pressun tai lavakatteen alla on kylmää ja kosteaa.

VW Amarok, vois silti kiinnostaa myös. Toki en ole itse koe ajanut, mutta on parilta kaverilta hyvää kuullut.
Tai uuden karhea Ford Ranger, jolaista olen kokeillut ja tuntui ihan kivalta, tosin 10 km matka, joten vaikea kokonais tuntumaa sanoa, miltä pisemmän päälle tuntuisi ajaa.
Mutta uusien/uuden karheiden tämän mallisten autojen ostohinnat ovat kovat, että ei houkuta ostaa.

Työhommissa, pääsääntöisesti meillä on umpipakettiautot tai peräti kuormaautot umpikorilla, jossa työkalut, kompressorit, jne. saa takatilat ilma Eberillä lämpimäksi.
Pääsee haalarit vaihtamaan takatilassa sisällä. Varaosat, ovat kuivassa.
Yhdellä työkaverilla on Ford Ranger. Umpikate, lavalla työkaluille vetolaatikostot, varaosille vetolaatikostot. Hytissä etupenkkine takana jonkinlainen laatikosto työvaatteilla ja tavaralle jotka olisi hyvä pitää kuivassa. On hyvää ja on huonoa. Jakaa mielipiteitä, kaveri itsekkin sitä kehuu ja haukkuu, toiset ominaisuudet on paremmin kuin pakettiautossa, ja toiset ominaisuudet huonompia.

Parheelle 5 paikkanen uudehko pick-up. Itse olen 187 cm pitkä, väittäisin, että kun kuljettajan penkin säätää ajoasennon hyväksi, niin alkaa takapenkillä käydä ahtaaksi?
Kyllä henkilöautossa takapenkin matkustus mukavuus on parempi?
Viikonlopun lomareissuun lähtö, peräkonttiin nostetaan muutama vaate kassi, jne. Toki pick-upin kovakatteen tai pressun allekin ne voi nostaa, mutta se kylmyys ja kosteus, joten mieluiten henkilöauton peräkonttiin.

Velipojalla oli muutaman hetken Dodge Ram, 6 hengen kuorma-autona. Cumminsilla. Oli tilava ohjaamo, iso lava. Vaikka kuorma-autossa ei ole käyttömaksuja samalla tavalla kuin henkilö/pakettiautoissa, niin kyllä se polttoaineen kulutus vaan on iso ja kuluja tulee, vaikka ajomäärät hänellä vuosi tasolla ei paljoa ollut. JA vaikka mihinkään ei kiire ole, niin kuorma-auton max 80 km/h, vaikka ei tuossakaan rajoitinta ollut. Ja isot ulkomitat, ei meinaa mihinkään mahtua parkkiin. Lavall aoli lukittava tavara laatikko, joka taas söi lavan käyttö tilavuutta pienemmäksi. Kyllä autosta tykkäsi (ja itsekkin isoa Jenkki pick-uppia olen himoinnut), mutta hän totesi ettei vaan ollu järkevä pitää, lisäksi uusio perhe kuvioiden ja tuoreimman perheen lisäyksen myötä, tarve tuli lisä istumapaikoille ja hommasi bensa Sämpylä Caprice farmarin 8 hengen istuimilla.

Itse en kalasta, enkä laskettele.
Mutta joskus nuorempana virvelin omistin ja kyllä sen vavan sai melko pieneen tilaan pikaisesti pilkotuksi ja pikaisesti takaisin käyttö mittaansa.
JA laskettelu suksille takaselkinojissa on pitkän tavaran kuljetus reikää. jne.
Ja lopulta jos ajatellaan oikein ison tavaran kuljetusta, niin loppu peleissä harvoin on peräkärryä tarvinnut (kärry omasta omistuksesta toki löytyy) tai työmaan pakettiautoa lainata, joten siihen nähden pick-upin tarve itsellä olisi harvoin. Perus farmarista tai maastoautosta, kun takapenkit kaataa, niin kyllä isompaakin tavaraa saa mahtumaan kyytiin.

Toki jokainen kokee oman tarpeensa erilailla ja jokaiseen käyttötarpeeseen löytyy se oikea auto.
Mutta perheellisenä ykkösautona pick-up ei ole mitenkään järkevä ykkösvaihtoehto.
Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, tai joku muu maasturi olisi hyvä, mutta tällä hetkellä käyttö kulujen halpuuden takia itselläni käytössä on VW passat diesel nelivetoja.

Jeepp
22.12.2019, 19:37
Omiin autovalintoihin vaikuttaa ihan suoraan raha. Ja varmasti monen muunkin henkilön kohdalla.

Kyllä jo nuorena opin, että pick-up on hyvä, mutta silti todellinne lavan tarve harvoin. Isällä oli useita -70/-80 luvun taitteen Bedfordeja ajoautona. 3 istuttava etupenkki, hyvin mahduttiin kulkemaan. meitä oli 5 henkinen perhe, joten pick-up oli "kakkosauto".
Ykkösautona oli 5 paikkanen henkilöauto.

Itselläni ei kuitenkaan pick-uppia ole ollut. Nuorempana kun ei perhettä ollut, niin dieseleinä oli 2 paikasta henkilöfarmaria ja maastoautoa. (sekä toki bensa vehkeinä 5-6 hengen autoja/maastureita)
Ja ehkä paras kokonaisuus oli 2+3 paikkanen Dodge RamVan pakettiauto. Kovien penkkien ansiosta kyytiin mahtui henkilöitä ja silti tavraa mahtui kuljettajamaan, toki väliseinä rajoitti takatilan pituutta...
Itse olen kyllä aina tykännyt ajaa maastureilla ja pakettiautoilla, näkyvyyden takia, istutaan korkeammalla.

Mutta se raha...
Nykyään vuodessa tulee ajettua n. 25 tkm. Ja 4 henkeä pitäisi (usein) mahtua kyytiin.
Pieniruokainen neliveto farmari henkilöauto on valinta. Kulutus lukemat kun pysyy 5-6 litraa/100 km, niin jää varaa maksaa diesel veroakin täys määrä. Minun ajossa on tullu terilaisia bensa autojakin kokeiltua, niin bensaa kuluu paljon enempi, että dieselillä säästää ja maasturi dieselin kulutus 100 km kohden on isompi ja diesel vero on jotain järkyttävää. Toki, on henkilöauto diesel maasturillakin tullut ajettua.
Tälläkin hetkellä mieli tekisi silti ajaa maasturilla, ei henkiläfarmarilla.

Toki kakkos tai kolmos autoksi pick-up tai 2 paikkanen maasturi olisi ihan asiaa. Kuitenkin, kun päivittäin kahdella autolla perhe liikkuu, niin ei ole järkevää kolmesta autosta maskaa kokoaika maksuja, että kolmos auto pitäisi kuitenkin seisottaa ja ottaa käyttöön vain tarpeen mukaan.
Kun usein on tilanne, että tarve on, sekä omaan, että emännän autoon saada tenavat mahtumaan kyytiin, saman päivän aikana.
Esimerkiksi, aamulla emäntä vie omalla autollaan tenavat hoitoon ja minä haen omalla autolla pois hoidosta, joten molempien autoihin pitää mahtua vähintään 3 henkeä...

Perus pakettiautoja saa toki 3 istuttavana etupenkeillä, mutta omaan tämän hetken käyttötarpeeseen ja käyttökuluihin, tuollainen henkilöfarmari tulee vuositasolla edullisimmaksi.

Myös umpiautossa, on se sitten farmarin peräkontti tai pakettiauton isompi kontti, tavarat ovat kuivassa ja lämpimässä. Pick-upin pressun tai lavakatteen alla on kylmää ja kosteaa.

VW Amarok, vois silti kiinnostaa myös. Toki en ole itse koe ajanut, mutta on parilta kaverilta hyvää kuullut.
Tai uuden karhea Ford Ranger, jolaista olen kokeillut ja tuntui ihan kivalta, tosin 10 km matka, joten vaikea kokonais tuntumaa sanoa, miltä pisemmän päälle tuntuisi ajaa.
Mutta uusien/uuden karheiden tämän mallisten autojen ostohinnat ovat kovat, että ei houkuta ostaa.

Työhommissa, pääsääntöisesti meillä on umpipakettiautot tai peräti kuormaautot umpikorilla, jossa työkalut, kompressorit, jne. saa takatilat ilma Eberillä lämpimäksi.
Pääsee haalarit vaihtamaan takatilassa sisällä. Varaosat, ovat kuivassa.
Yhdellä työkaverilla on Ford Ranger. Umpikate, lavalla työkaluille vetolaatikostot, varaosille vetolaatikostot. Hytissä etupenkkine takana jonkinlainen laatikosto työvaatteilla ja tavaralle jotka olisi hyvä pitää kuivassa. On hyvää ja on huonoa. Jakaa mielipiteitä, kaveri itsekkin sitä kehuu ja haukkuu, toiset ominaisuudet on paremmin kuin pakettiautossa, ja toiset ominaisuudet huonompia.

Parheelle 5 paikkanen uudehko pick-up. Itse olen 187 cm pitkä, väittäisin, että kun kuljettajan penkin säätää ajoasennon hyväksi, niin alkaa takapenkillä käydä ahtaaksi?
Kyllä henkilöautossa takapenkin matkustus mukavuus on parempi?
Viikonlopun lomareissuun lähtö, peräkonttiin nostetaan muutama vaate kassi, jne. Toki pick-upin kovakatteen tai pressun allekin ne voi nostaa, mutta se kylmyys ja kosteus, joten mieluiten henkilöauton peräkonttiin.

Velipojalla oli muutaman hetken Dodge Ram, 6 hengen kuorma-autona. Cumminsilla. Oli tilava ohjaamo, iso lava. Vaikka kuorma-autossa ei ole käyttömaksuja samalla tavalla kuin henkilö/pakettiautoissa, niin kyllä se polttoaineen kulutus vaan on iso ja kuluja tulee, vaikka ajomäärät hänellä vuosi tasolla ei paljoa ollut. JA vaikka mihinkään ei kiire ole, niin kuorma-auton max 80 km/h, vaikka ei tuossakaan rajoitinta ollut. Ja isot ulkomitat, ei meinaa mihinkään mahtua parkkiin. Lavall aoli lukittava tavara laatikko, joka taas söi lavan käyttö tilavuutta pienemmäksi. Kyllä autosta tykkäsi (ja itsekkin isoa Jenkki pick-uppia olen himoinnut), mutta hän totesi ettei vaan ollu järkevä pitää, lisäksi uusio perhe kuvioiden ja tuoreimman perheen lisäyksen myötä, tarve tuli lisä istumapaikoille ja hommasi bensa Sämpylä Caprice farmarin 8 hengen istuimilla.

Itse en kalasta, enkä laskettele.
Mutta joskus nuorempana virvelin omistin ja kyllä sen vavan sai melko pieneen tilaan pikaisesti pilkotuksi ja pikaisesti takaisin käyttö mittaansa.
JA laskettelu suksille takaselkinojissa on pitkän tavaran kuljetus reikää. jne.
Ja lopulta jos ajatellaan oikein ison tavaran kuljetusta, niin loppu peleissä harvoin on peräkärryä tarvinnut (kärry omasta omistuksesta toki löytyy) tai työmaan pakettiautoa lainata, joten siihen nähden pick-upin tarve itsellä olisi harvoin. Perus farmarista tai maastoautosta, kun takapenkit kaataa, niin kyllä isompaakin tavaraa saa mahtumaan kyytiin.

Toki jokainen kokee oman tarpeensa erilailla ja jokaiseen käyttötarpeeseen löytyy se oikea auto.
Mutta perheellisenä ykkösautona pick-up ei ole mitenkään järkevä ykkösvaihtoehto.
Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, tai joku muu maasturi olisi hyvä, mutta tällä hetkellä käyttö kulujen halpuuden takia itselläni käytössä on VW passat diesel nelivetoja.

Saatan olla eri mieltä.. Kahden auton, Hlö auton ja maasturin omistaminen on kallista.. Kyllä Doublecap Hiluxissa on ihan täydet jalkotilat isollekin miehelle.. 9.5L sadalle.. 30tkm tulee vuoteen.. Vietän aktiivista elämää koirien kans, reissuko reissu nii johonki mehtää mennään.. Näillä korkeuksilla ei hlö autolla pääse mitään mettä tietä ja aina pitäa olla ajamassa sit sillä maasturilla ja sekin pitäs olla täys pitkä et mahtus koirat ja lapset .
Hiluxiin mahtuu lavalle kaikki harrasteet eikä oo nii justiisa jos ne paskasia ovat.. Sama mite ynnäilee eijoo halvempaa pitää kahta autoa.. seo varma.. vaikka Hiluxin verot on jotain 1020e luokkaa..

Miten se Land Cruiset eroaa Db Hiluxista muutoinko hiukan paremmat varusteet ( enemmän rikkoutuvia osia)
Kontti olematon vrt.lavaan.

Jeep-Ukko
22.12.2019, 20:21
Saatan olla eri mieltä.. Kahden auton, Hlö auton ja maasturin omistaminen on kallista.. Kyllä Doublecap Hiluxissa on ihan täydet jalkotilat isollekin miehelle.. 9.5L sadalle.. 30tkm tulee vuoteen.. Vietän aktiivista elämää koirien kans, reissuko reissu nii johonki mehtää mennään.. Näillä korkeuksilla ei hlö autolla pääse mitään mettä tietä ja aina pitäa olla ajamassa sit sillä maasturilla ja sekin pitäs olla täys pitkä et mahtus koirat ja lapset .
Hiluxiin mahtuu lavalle kaikki harrasteet eikä oo nii justiisa jos ne paskasia ovat.. Sama mite ynnäilee eijoo halvempaa pitää kahta autoa.. seo varma.. vaikka Hiluxin verot on jotain 1020e luokkaa..

Miten se Land Cruiset eroaa Db Hiluxista muutoinko hiukan paremmat varusteet ( enemmän rikkoutuvia osia)
Kontti olematon vrt.lavaan.
No juu, en oo noita takapenkillisiä pick-uppeja päässyt testaan, sisätilan koon suhteen. Kaikki ollut vain etupenkillisiä. Jotenkin vaan itellä käsityksenä, että ahdasta on...voin olla väärässä.
Joskus vanhassa -80/-90 luvun taitteen Nissanin King Capissa lapsena kuskin penkin takan piilossa matkustanut ja se oli ahdas. Toki nuo uudemmat, double capit suunniteltu ihmis kuljetukseen paremmin ja tilaa enempi.

2 autoo on pakko olla. Emännällä toinen, itselläni toinen.
Toki jos toinen olis sellainen, johon koko perhe ja viikonlopun reissu kamppeet mahtuu kyytiin, niin toki toinen voi olla eri tyyppinen, mutta silti se vähintään 3 henkee pitää saada laillisesti kyytiin.

Land Cruiserin ja Hiluxin erona se, että Hiluxin lava säätilojen mukaan kylmää, kosteaa, jne. Land Cruiserissa kontti sisätilaa, lämpimämpi.
Toki kyllähän Land Cruiserin takakontti on pieni.

Mutta Jeepissä on kontissa tilaa.
Pihassa on tälläkin hetkellä 2 kpl WJ Jeeppiä. Toinen ilman moottoria oleva rullaava 5 paikkanen ha ja toisessa moottori vaurio 2 paikkanen pa. Toisesta tarkoitus tehdä vielä auto ja toinen on vain varaosa luovuttaja. Molemmat diesel. Että siihen nähden, jos ja kun joskus WJ on ajokunnossa, niin joko toinen Passat joutaa hukata tai sitten Jeeppi on vain harraste...

Ja toki lapset kasvaa ja muutaman vuoden päästä alkaa jo häämöttää koulussa käynnit ja sitä myöden taksi kuskaa. Joten hoidosta ei sitten oo tarve noutaa enään kuin yksi ja myöhemmin ei kumpaakaan ja näin istumapaikkojen jatkuva tarve muuttuu. Ja jos koko perheellä liikkeellä, niin sitten voi valita tarpeen mukaisen auton pihasta.
Toki 2 paikkanen rajoittaa silti kulkemisen vain kahteen henkilöön, jos ilman ennakko suunnittelua tuleekin tarve saada molemmat lapset kyytiin ja on vain se 2 paikkanen pihassa käytettävissä.

Eli elämätilanteet muuttuu ja sitä myöten käyttötarpeet.
Toiselle se hyvä ja paras, ei välttämättä ole toiselle sitä parasta.
Myös maku eroja, toinen tykkää mummosta, toinen tyttärestä, joku jopa äiteestä.
Minä tykkään enempi amerikkalaisista kuin japanilaisista, ja silti ajan saksalaisella.

vmt
22.12.2019, 21:34
No onhan nuo pick-upit aika laaja käsite.. En esim ite voisi kuvitella pärjääväni tai jaksavani ajaa jollain 150 hv kaksipaikkaisella hiluxilla, mutta toisaalta moninkertaisella teholla oleva viisipaikkainen f250 on palvellut jo kohta viisi vuotta ja 150tkm ja edelleen se tuntuu kivalle autolle.

tekniikkamies
22.12.2019, 22:26
No onhan nuo pick-upit aika laaja käsite.. En esim ite voisi kuvitella pärjääväni tai jaksavani ajaa jollain 150 hv kaksipaikkaisella hiluxilla, mutta toisaalta moninkertaisella teholla oleva viisipaikkainen f250 on palvellut jo kohta viisi vuotta ja 150tkm ja edelleen se tuntuu kivalle autolle.

Huristelin kesällä turbottomalla neliveto Hiluxilla ja kyllä silläkin monessa tilanteessa pärjää ja voi olla jopa jos teho Fordissa nopeudenrajoitin, Hiluxilla ajaa kovempaa... :D

Nykyisin on pirteitäkin pickuppeja kuten jotkut Amarokit.
https://youtu.be/SujvSwQUMhw

Hauskoja nuo jenkki henkilöautopohjalta tehdyt pickupit:
https://youtu.be/4jfHmzVDZyw

Kaverilla oli MB w123 300 diesel pickup.

vmt
22.12.2019, 22:59
Huristelin kesällä turbottomalla neliveto Hiluxilla ja kyllä silläkin monessa tilanteessa pärjää ja voi olla jopa jos teho Fordissa nopeudenrajoitin, Hiluxilla ajaa kovempaa... :D

Hauskoja nuo jenkki henkilöautopohjalta tehdyt pickupit:
https://youtu.be/4jfHmzVDZyw

Kaverilla oli MB w123 300 diesel pickup.

Kuten just kerroin, niin on aika laaja käsite.. Sä pärjäät jollain ja mä taas en välttämättä sillä samalla.

toyopet
22.12.2019, 23:04
Toyotista uudehkot Tacomat tai Tundrat vaikuttaisi mukavilta, eihän niitä kyllä Suomesta oikein saa.
Tosin aivan sama saisiko, ainakin tällä hetkellä.

-MaTTi-
23.12.2019, 00:26

No jaa, melkein kaikki jenkeissä myytävät nykyiset pickupit, täyskokoisetkin, kelaa nopeemmin satasen tauluun. Eikä tartte olla ees bensakoneella.

tekniikkamies
23.12.2019, 12:09
No jaa, melkein kaikki jenkeissä myytävät nykyiset pickupit, täyskokoisetkin, kelaa nopeemmin satasen tauluun. Eikä tartte olla ees bensakoneella.

Tähän suuntaan näyttää kehitys menneen. Ensimmäinen oma pickup oli järkyttävän ruosteinen diesel Datsun oliko vuosimalli 1980. Neljä vaihdetta.

Jonkin aikaa oli myös Mersun 406 vuosimalli 1974, 2,2 diesel ja iso puinen lava paripyörien kanssa. Se on ainot auto, joka tuli kannattavasti myytyä eteenpäin.

Tehovouhotuksen ilo on siinä jos halutaan pickupien olevan hauskoja henkilöautoja samalla. Raiskaimpia pickup puuhia olen melkeen viimeaikoina tehnyt kaikista pienitehoisimmalla pickupilla. Sillä työskentelyä nopeuttaisi kippi.

Jos kauhean monta haluttua ominaisuutta laitetaan samaan vehkeeseen, rupeaa hinta nousemaan. Itselle mieluisa tehomallin vehje olisi sellainen, joka toimii kunnolla laillisena 3500 kilon vetoautona ja ehkä jonkinlainen henkilöauton korvaus ominaisuus tervetullut. Mielenkiintoa ei silti ole käyttää 5000 euroa enempää.

veijon-esso
23.12.2019, 12:22
haha, mä koeajoin tommosen amarokin, tehokkain malli ja eniten vaihteita.. Tuntuuhan se tehokkaalta jos on kokemusta vain vaparihiacesta ja sen tasoisista. Vetoalue ehkä max 1000rpm, kokoajan vaan loota arpoo isompaa ja MITÄÄN ei tapahdu. Jo on saatana törsäke.

Mun avolava vuosimallia -72 meni 0-100kmh ykkösellä vuonna -94 kun ajokortin sain ja se otti noin 5sekkaa max. :D:D

tekniikkamies
23.12.2019, 12:41
haha, mä koeajoin tommosen amarokin, tehokkain malli ja eniten vaihteita.. Tuntuuhan se tehokkaalta jos on kokemusta vain vaparihiacesta ja sen tasoisista. Vetoalue ehkä max 1000rpm, kokoajan vaan loota arpoo isompaa ja MITÄÄN ei tapahdu. Jo on saatana törsäke.

Mun avolava vuosimallia -72 meni 0-100kmh ykkösellä vuonna -94 kun ajokortin sain ja se otti noin 5sekkaa max. :D:D

Mul oli eka Caprice 5,7 bensalla ja siinä oli viritettynä jonkin verta tehoa, mutta myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että moni muukin ominaisuus ratkaisee.

Olisko tuollainen Ford traktori vakiona päälle 100 hevosvoimainen ja sillä vetelee hyvin kaivinkonetta.
https://youtu.be/iEacTX3_H9M

Teholuokka voi olla sama kuin mun 2,8 Jumperissa ja sitä ei voi kiitellä raskaiden tehtävien hyvästä onnistumisesta.

Nythän ovat ruvenneet laittamaan ihan sikana vaihteita automaatteihin. Kokeilin neliveto Vitoa vain 2,2 kone, eli yhtä iso kuin mun diesel Dassessa, automaatissa oliko 7 vaihdetta, yllättävän hyvin menee.

-MaTTi-
23.12.2019, 19:33
Nythän ovat ruvenneet laittamaan ihan sikana vaihteita automaatteihin. Kokeilin neliveto Vitoa vain 2,2 kone, eli yhtä iso kuin mun diesel Dassessa, automaatissa oliko 7 vaihdetta, yllättävän hyvin menee.
Näin on. Nykyisessä Rangerissa on 10-vaihteinen automaatti, vaikka tuplaturbokone. Pieni kylläkin, 2-litrainen nelikko. Jotenkin aiempi 5-pyttynen 3.2-litrainen tuntuu ajatuksena paremmalta. En oo kyllä maantiellä asti päässyt kumpaakaan kokeilemaan.

Mut kyl se reilumpi tehoreservi tekee matkasta paljon mukavampaa ja rennompaa. Ei oo kiva polkea pedaali lattiassa tämän tästä normaalissa liikenteessä, etenkin kärry perässä syö miestä jos veturissa ei riitä paukut mäkiin.

tekniikkamies
23.12.2019, 19:40
Näin on. Nykyisessä Rangerissa on 10-vaihteinen automaatti, vaikka tuplaturbokone. Pieni kylläkin, 2-litrainen nelikko. Jotenkin aiempi 5-pyttynen 3.2-litrainen tuntuu ajatuksena paremmalta. En oo kyllä maantiellä asti päässyt kumpaakaan kokeilemaan.

Mut kyl se reilumpi tehoreservi tekee matkasta paljon mukavampaa ja rennompaa. Ei oo kiva polkea pedaali lattiassa tämän tästä normaalissa liikenteessä, etenkin kärry perässä syö miestä jos veturissa ei riitä paukut mäkiin.

Tuolla noita uusia vaikka joukosta ökydieselit puuttuu. Näyttäs ihan hyvin kulkevan.

https://youtu.be/Bz_twBApgZY

Taksia Crafterilla ajaessa 2,5 koneesta kyrvähti muistaakseni 3 turboa alle puolen miljoonan kilsan. En siis ihan varma onko pienet kovasti turbotetut koneet hyviä, mutta kulkea nekin voi.

Veikkaan, että 3,2 Rangerilla hakisin konevuokraamosta helposti 3500 kilon nosturia. Ehkä laittaisin vähän painoa laval.

vmt
23.12.2019, 20:26
Tuolla noita uusia vaikka joukosta ökydieselit puuttuu. Näyttäs ihan hyvin kulkevan.

https://youtu.be/Bz_twBApgZY

Taksia Crafterilla ajaessa 2,5 koneesta kyrvähti muistaakseni 3 turboa alle puolen miljoonan kilsan. En siis ihan varma onko pienet kovasti turbotetut koneet hyviä, mutta kulkea nekin voi.

Veikkaan, että 3,2 Rangerilla hakisin konevuokraamosta helposti 3500 kilon nosturia. Ehkä laittaisin vähän painoa laval.

Joo, ei tää varmaan Amarokille pärjää, mutta ihan hyvin omapainoltaan yli 3,5 tonniselle..

Dk7PjLwvdlI

Toki rehellisyyden nimissä en noilla tehoilla kärryä vedä, mutta kun vakionakin 400/1100 on lukemat, niin on kivempi 3,5 tonnin kärryn kanssa kuin vaikka se hiluxi. Eli iso diesel on minusta ihan hyvä pick-upissakin.

tekniikkamies
23.12.2019, 21:30
Joo, ei tää varmaan Amarokille pärjää, mutta ihan hyvin omapainoltaan yli 3,5 tonniselle..

Dk7PjLwvdlI

Toki rehellisyyden nimissä en noilla tehoilla kärryä vedä, mutta kun vakionakin 400/1100 on lukemat, niin on kivempi 3,5 tonnin kärryn kanssa kuin vaikka se hiluxi. Eli iso diesel on minusta ihan hyvä pick-upissakin.

Meikäläisen valinta ei kyllä ole Amarok ja ihan sen takia kun ne on kalliita. Siks uusista monen valinta on Hilux ja onhan uusinta mallia muotoiltu menevämmän näköiseksi.

Sulla voi olla hyvä Ford. Ainakin kulkee hitosti jos tilanne tuo kuin videossa. Ameriikas sellanen löytys ehkä helposti Suomeen verrattuna. Suomes paljon ajettua tarjontaa.

Lähimpänä omia tarpeita oli perus takaveto 6,2 diesel vapari Chevrolet oliko 1980-lopulta. Testannut itse, että pelkkä 7,3 Powerstroke ei takaa, että kulkupeli paljoa kimpoilisi. Ihmetyttää kun myynti-ilmoituksessa montaa jenkkiä on niin paljon viritettynä. 1990-luvun alusta perus Cummins Dodge Ram nelivetoinen järkevän oloinen. Jenkkejä huonosti jos on kiinnostus budjettiluokan vaihtoehdoissa. Ne budjettipelit ei ole niitä ihan parhaita katukiitureita.

Uudemmista löytyy hyvin kulkevia oli minkä maalainen vaan, mutta nopeusrajoitin kuormureissa.

Kaato
23.12.2019, 21:45

Tuolla 3.2 koneella tulee ajeltua, ja oon kyllä tykänny.
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti, jota voi myös ajaa manuaalisesti kepistä.
https://i.postimg.cc/2Sy0qT4n/DSC-0342.jpg
Muutenkaan en keksi autosta oikein mitään huonoa sanottavaa.
Takapenkkejä tässä ei ole paikoillaan kun ei ole niille käyttöä, pakettiauto siis.
Lavassa on alumiinikansi joka rullautuu lavan etuosaan kiskoja pitkin, se pitää sekä lumen että veden poissa ja sen saa myös lukittua jos lavalla sattuu jotain varastettavaa säilyttämään.

Mitään kovin raskasta kuormaa en ole vetänyt, mutta ainakin maastoauton renkaat kulkee perässä hyvinkin huomaamattomasti.
https://i.postimg.cc/Dy8GLNMf/DSC-0403.jpg

-MaTTi-
23.12.2019, 22:48
Eikö sitä vois Rangeriinkin laittaa jotku muut kuin henkilöauton littanat kumit? 😉

petroman
24.12.2019, 00:55
Umpipakun kannalla itse olen: Matskua kulkee mukana tarpeen tullen reilusti ja nekin kuivassa(ja halutessani lämpimässä) tilassa. Voihan sen kärryn vielä noukkia perään jos tarttee, vauhdit sitten se 80...

vmt
24.12.2019, 00:56
...
Mitään kovin raskasta kuormaa en ole vetänyt, mutta ainakin maastoauton renkaat kulkee perässä hyvinkin huomaamattomasti.
https://i.postimg.cc/Dy8GLNMf/DSC-0403.jpg

Mullakin oli kerran mennessä 5 tuollaista maasturin rengasta kuormana ja takas tullessa sitten näin..

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=171973

Kulkeekohan huomaamattomasti? :)

EDIT: Ameriikan pick-upilla kulkee.

Kaato
24.12.2019, 07:15
Eikö sitä vois Rangeriinkin laittaa jotku muut kuin henkilöauton littanat kumit? 😉

Nokun ei nuo kärryssä olevat mahdu siihen:o

A.I
24.12.2019, 08:24
Itse vaihdoin kesällä transportterin uuteen 5-paikkaiseen amarokkiin koska oli tarve lisäpenkeille.

Uuden auton hinta ei mielestäni ollut aivan posketon sillä ostin auton kevyt kuorma-autona jolloin hinnasta puuttuu autoveron verran. isoimmalla koneella ja high-line varusteilla tämä tarkoitti 28-tuhannen euron säästöä.. tosin truck master ottaa 13-tuhatta muutostöistä kuorma-autoksi, (asentaa pussit lehtien lisäksi ja rajoittimen) joten säästö sulasi 15-tonniin mutta iso raha sekin..

Dieselverokin tippui johonkin 90euron luokkaa eli ylläpitokulut varsin maltilliset.
Tosin katsastus on kalliimpaa sillä henk. auton eka katsastus 4v kuluttua kuin kuorma-auton joka vuosi lisäkustannuksena rajoitin todistus.
Myös ajokorttia joutuu uusimaan 5v välein..

Laskin että säästän silti 5v aikana n. 4000euroa veroissa ja muissa kuluissa

Auto osoittautui hieman pettymykseksi, sillä liikkeessä olut demo-auto oli 2 paikkainen, ja takajalkatilaa piti vain arvailla, lasten istuin asennettuna selkä menosuuntaan rajoittaa etupenkkiläisen jalkatilaa kovasti etupenkillä 180senttinen onkin ahdingossa.
4-ovisena lavan koko jää aika onnettomaksi ja 1x2m teräslevy sopiikin lavalle juuri ja juuri kun laita on jätetty auki.

Seuraava auto tuskin tulee olemaan pick up. koska auton säilytystilat ovat olemattomat. sisälle ei saa mitään tavaraa, ainoat tilat on hanskaluukku ja penkin alla olevat pienenpienet kotelot. esim. kuormaliinat kierii lattialla. Lavalle jos laitat lukittavan laatikon, ei sinne enään sovi yhtään mitään. ja lavakatteen kera kyytiin ei mahdu öljytynnyri pystyyn..
Lavan suojamuovi ei yletä reunoille asti, jonka takia lavasta onkin jo osin lähtenyt maali ja varmaan keväällä ruosteessa.

Voimaa on riittävästi, ja V6 laulaa kivasti mikä oli yksi hankitakriteeri, hiluxin 4mukista mehumaijaa kun en halunnut eikä titaaniin V8 riittänyt rahat.
Hiluxin ostokin karsiutui kun truck masterssin myyjän kanssa kaupanteko oli hankalaa, Volkkarilla homma pelasi hienosti.

smgt
24.12.2019, 19:06
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6561&pictureid=225167

Paras auto mikä koskaan ollu. Ei tarvii kärryä kokoajan kiskoo perässä. Sen ku nakkelee kamat lavalle. Kuomu on kans niin saa umpinaiseksi talvisin jos haluaa.
Jos nuihin euro pikku laviskoihin laittaa lavalle 2kuutioo puuta ja 40metriä kuletin mattoa, niin alkasko enempi pelottaa ku haluttaa :D

Muutaman kerran tais lukee, että umpimalli parempi kun ei tarvii sitoa tavaraa... Kyllähän ne pitää kiinnittää ihan samalla tavalla molemmissa. :D

A.I
24.12.2019, 19:37
Jenkki pick upissa kuormurina onkin järkeä, on tilaa lavalla ja kabiinissa. tosin rotisko on niin valtava että taskuperuutuspaikkoja on aika niukalti ja ruudun leveyskin on pienehkö. sitten saa kuulla itkua kun pienimunainen jenkkimies parkkeeraan useampaan ruutuun, eikä vatipäät tajua että isompaa autoa ei saa mahtumaan pienempään ruutuun mitenkään vaan vie väkisin 1.5 ruutua joka suunnalta.. Seuraavaksi pitää perustella että miksi ajaa moisella jne jne.

ainoa miinus noissa on että diagnostiikkavehkeitä ei joka korjaamolta löydy, työkaluhyllyt menee uusiksi ja muutenkin varaosien kanssa on hankalampaa kuin perus volvolla.

Racingrabbit
25.12.2019, 06:26
Itsellä on ollut aikoinaan jenkki pickup,mutta tympäännyin siihen kun lavalla olevat työkalut oli aina likaisia ja ruosteessa.

Nykyään minulla on ollut 2-paikkaiseksi pakuksi rekisteröityjä maastureita,joka soveltuu enemmän minun käyttöön kun saa kuljetettua tavarat kuivalla ja lämpimällä puolella.
Ja lavan korvaajaksi löytyy parikin kärryä,niille kerran kuussa tarvittaville isommille kuljetuksille.

Lava-autoa tuskin minulle on ikinä enää tulossa,jos en nyt sitten innostu muuttamaan esimerkiksi tänne Thaimaahan asumaan kiinteästi.Täällä pickup on kelien ja penkkien lukumäärän puolesta ihan varteenotettava vaihtoehto.

jli
25.12.2019, 10:57
Onko tuo kuorma-automuutos aivan tekemätön paikka yksityishenkilölle? Siinähän pääsisi tuntipalkoille, vaikka vuoden turoaisi autoa. Nopeudenrajoitin menee kuitenkin asennettavaksi muualle (500-1000 euroa) joten tuon vuoden voisi käyttää taka-akseliston jousien muuttamiseen.

Bj Andy
25.12.2019, 16:18
Onko tuo kuorma-automuutos aivan tekemätön paikka yksityishenkilölle? Siinähän pääsisi tuntipalkoille, vaikka vuoden turoaisi autoa. Nopeudenrajoitin menee kuitenkin asennettavaksi muualle (500-1000 euroa) joten tuon vuoden voisi käyttää taka-akseliston jousien muuttamiseen.

Ei onnistune yksityishenkilöltä vaan pitää ilmoittautua auton valmistajaksi?????

Jos pykälät ja direktiivit kestää näpeissä nii miksei onnistu. Sitä varten on yksittäishyväksyntäprotokollat summuut.

A.I
25.12.2019, 16:22

Amarokkiin laitetaan vakio lehtien lisäksi pussit, kompura ja rajoitin sekä auto on tilattava oikean kantavuuden pyörillä tehtaalta. Helppojahan nuo on laittaa mutta auto tyypitetään yksittäistyyppihyväksyntänä johon homma kaatunee.

Toisekseen esimerkiksi minun autoni muutostyön teki Truck masters jonka alihankkijana Mäkinen tekee muutostyön satamassa -näin autokauppias tiesi kertoa.
Uskoisin että jos aiot tunkea apajille Mäkinen pitäisi huolen siitä että et sinne pääse. myös Truck masters monipoliasemassa luultavasti estäisi sinua onnistumasta.

Suosittelen käyttämään ajan johonkin muuhun liiketoimeen.

tekniikkamies
25.12.2019, 17:12
Amarokkiin laitetaan vakio lehtien lisäksi pussit, kompura ja rajoitin sekä auto on tilattava oikean kantavuuden pyörillä tehtaalta. Helppojahan nuo on laittaa mutta auto tyypitetään yksittäistyyppihyväksyntänä johon homma kaatunee.

Toisekseen esimerkiksi minun autoni muutostyön teki Truck masters jonka alihankkijana Mäkinen tekee muutostyön satamassa -näin autokauppias tiesi kertoa.
Uskoisin että jos aiot tunkea apajille Mäkinen pitäisi huolen siitä että et sinne pääse. myös Truck masters monipoliasemassa luultavasti estäisi sinua onnistumasta.

Suosittelen käyttämään ajan johonkin muuhun liiketoimeen.

Mulla on laitettu kaikista pienitehoisimpaan Hiluxiin ilmapalkeet ja veikkaan, että viimekesänä lastailin sen lavalle joku 1500 kg ilman ongelmia.

Saattas olla jenkkipickup hankittu jos niitä olisi yleisesti myynnissä järkevin varustein ja mieluummin myös vähän lyhyempiä versioita.

Ameriikas niitä kuitenkin on:
https://www.mylittlesalesman.com/2012-dodge-ram-4500-single-axle-flatbed-truck-automatic-9770510

smgt
25.12.2019, 20:12
Mitkä on järkeviä varusteita? ainakin näissä minun iköluokan jenkeissä on kaikissa ilmastointia, vakkaria, sähköpeiliä, penkkiä ja ja... Mitä saman ikäsillä japseilla olen ajanu niin yhestäkään ei ole löytyny näitä. Toisaalta veivi ikkuna saattas olla parempi mitä sähkönen :D

tekniikkamies
25.12.2019, 20:32
Mitkä on järkeviä varusteita? ainakin näissä minun iköluokan jenkeissä on kaikissa ilmastointia, vakkaria, sähköpeiliä, penkkiä ja ja... Mitä saman ikäsillä japseilla olen ajanu niin yhestäkään ei ole löytyny näitä. Toisaalta veivi ikkuna saattas olla parempi mitä sähkönen :D

Nimenomaan niitä varusteita on lisätty, joita meikäläinen ei niin kaipaa. Airbag on ok ja jos on joku hyvä ajonvakautus. Sensijaan pystyputket ja hirveen isot kiiltävät vanteet ei innosta.

Esimerkikse Mercedes Vario on yleensä varustettu järkevästi, mutta se ei ole samalla mikään kovin viihteellinen henkilöauto. Miniatyyri koukkulava-auto olis omasta mielestä järkevä.

Omaan Hiluxiin askartelin aika massiivisen huoltoautoperän. Jenkkiin sopisi isompi sellainen ja tulis mieleen vaik, että peräs vois olla perälautanostin.

https://autoline.info/-/sale/dump-trucks/MERCEDES-BENZ-VARIO-814-HDS-FERRARI-545-A1-WYWROTKA-WYWROT-KIPER-3-S---19011915334347015600

Landcruiser 79 on muualla maailmassa sekä harrastuksiin, että hommien tekoon sopivana pickuppina. Tehokaskin toisinaan.
https://youtu.be/w2HP3ogYL6w

thx 1138
15.01.2020, 00:28
Toyota tacomassa on ihan kivasti varusteita minullekin kelpaisi tuollainen

https://www.youtube.com/watch?v=IAgVAOqzlTE

Toyota tekee jenkeille varustellummat pick upit ilmeisesti eurooppalaiset eivät edes ole halunnut mitään varusteita. Sellaisen käsityksen tästä hommasta ainakin voisi saada.

Vaan mitenhän mahtaa nuo amerikan toyotat suomen merkkihuollossa saisikohan noihin huollon ihan samanlailla kuin hiluxsiin?

-MaTTi-
15.01.2020, 00:43
Toyota tekee jenkeille varustellummat pick upit ilmeisesti eurooppalaiset eivät edes ole halunnut mitään varusteita. Sellaisen käsityksen tästä hommasta ainakin voisi saada.

Vaan mitenhän mahtaa nuo amerikan toyotat suomen merkkihuollossa saisikohan noihin huollon ihan samanlailla kuin hiluxsiin?
Suomessa verotus pitää huolen ettei ylimääräisiä varusteita raksita kovin herkästi. Mut eipä noissa tänä päivänä niin eroo ole, vakiona on jo niin monenlaista.

Kyllähän ne jenkkitojotatkin huoltoon kelpaa, osiakin saa muutamassa päivässä sitäkin kautta jos ei ite pysty autoonsa pitämään kunnossa.

turakki
15.01.2020, 09:29
Itsellä on ollut aikoinaan jenkki pickup,mutta tympäännyin siihen kun lavalla olevat työkalut oli aina likaisia ja ruosteessa.

Nykyään minulla on ollut 2-paikkaiseksi pakuksi rekisteröityjä maastureita,joka soveltuu enemmän minun käyttöön kun saa kuljetettua tavarat kuivalla ja lämpimällä puolella.
Ja lavan korvaajaksi löytyy parikin kärryä,niille kerran kuussa tarvittaville isommille kuljetuksille.

Lava-autoa tuskin minulle on ikinä enää tulossa,jos en nyt sitten innostu muuttamaan esimerkiksi tänne Thaimaahan asumaan kiinteästi.Täällä pickup on kelien ja penkkien lukumäärän puolesta ihan varteenotettava vaihtoehto.

Vähän samanlaisilla linjoilla maasturien suhteen. Pitkä pajero 2-paikkaisena pakuna kuljettaa useimmiten riittävästi roinaa. Sopivasti asettelemalla sisään mahtuu 2,4 m metsäsuksetkin. Kärryllä sitten isommat.

thx 1138
15.01.2020, 11:05
Heh pitää varmaan mainita että kun tein tämän keskustelu ketjun tarkoitukseni oli lähinnä kommentoida sitä että suomessa ei ylipäänsäkään ole paketti autot suosittuja tavallisella ihmisellä joka ei sitä työkseen aja. Jostain syystä varmaan siitä kun itsellä on pick up tuli otsikoitua se näin,kun en ajatellut että muitakin tavara autoja on,sori siitä.

Eli miksi tavalliset ihmiset eivät aja käytännöllisellä pakulla tai pick-upilla. Moni ei aja sellaisella vaikka harrastusten vuoksi se voisi olla jopa käytännöllisempää.

Kyllähän tässä ketjussa jonkinlainen vastaus tähän kysymykseen on jo tullutkin

tekniikkamies
15.01.2020, 11:36
Heh pitää varmaan mainita että kun tein tämän keskustelu ketjun tarkoitukseni oli lähinnä kommentoida sitä että suomessa ei ylipäänsäkään ole paketti autot suosittuja tavallisella ihmisellä joka ei sitä työkseen aja. Jostain syystä varmaan siitä kun itsellä on pick up tuli otsikoitua se näin,kun en ajatellut että muitakin tavara autoja on,sori siitä.

Eli miksi tavalliset ihmiset eivät aja käytännöllisellä pakulla tai pick-upilla. Moni ei aja sellaisella vaikka harrastusten vuoksi se voisi olla jopa käytännöllisempää.

Kerrostalossa asuessa huomasin, että suurimmalla osalla autot paljon uudempia ja yleensä henkilöautoja.

Veikkaan, että yhä vähemmälle on käynyt ihmiset, jotka vapaa-aikana tykkää puuhata kaikennäköistä teknistä. Minun mieleinen harrastus ollut esimerkiksi hiekkapuhallus.

Vanha Mersun w123 oli kätevä kun siinä oli ohjaamosta kunnolla erilinen takakontti. Siellä voi pitää vaikka haisevaa perämoottoria.

Ehkä persvakoäijiä tulisi esitellä positiivisessa valossa TV:n ajankohtaisohjelmissa, niin tyylistä tulisi suositumpi... :D

thx 1138
15.01.2020, 12:27
Kerrostalossa asuessa huomasin, että suurimmalla osalla autot paljon uudempia ja yleensä henkilöautoja.

Veikkaan, että yhä vähemmälle on käynyt ihmiset, jotka vapaa-aikana tykkää puuhata kaikennäköistä teknistä. Minun mieleinen harrastus ollut esimerkiksi hiekkapuhallus.

Vanha Mersun w123 oli kätevä kun siinä oli ohjaamosta kunnolla erilinen takakontti. Siellä voi pitää vaikka haisevaa perämoottoria.

Ehkä persvakoäijiä tulisi esitellä positiivisessa valossa TV:n ajankohtaisohjelmissa, niin tyylistä tulisi suositumpi... :D

Itsellä oli ennen pick-uppia 190 mersu tosin ostin sen vain sen vuoksi kun rahat eivät riittäneet silloin mieluiseen pick-uppiin. Mutta ei siitä autosta sillain käytännön asioissa oikein iloa ollut,kun tavara tila oli niin pieni ja se jäi kiinni sellaisilla metsäteillä jotka ovat pick-upille naurettavan helppija ja talvella pihallekin jäi kiinni.

Itse asun myös kerrostalossa mutta vapaa ajan asunto on myös. hieman vaikeuksia kerrostalossa saattaa tulla auton säilytykseen kun tallit on niin pieniä täällä. Mutta muuten on se jos pelkästään kerrostalo asumistakin ajatellaan kätevää jos joskus joutuu heittämään jonkun kodinkoneen haneen tai polkupyörän lavalle. Töissäkin esimies antoi minulle jääkaapin kun tiesi että minä voin sen heti suoraan viedä pois. Tälläisiä pelkästään kerrostalossa asumisen etuja voi olla sen käytöstä. Tuo parkkipaikka ongelma sitten voi joskus olla hankala eihän sitä tiedä vaikka tulevaisuudessa joutuisi luopumaa nsiitä sen takia että ei löytyisi riittävän tilavaa säilytys tilaa riittävän läheltä. Ne ovat kerrostalon hankaluuksia varsinkin keskustan lähellä.

lacrits68
17.01.2020, 09:57
moi!

Mulla tollanen defender 130 5lle paikat ja kantavuutta lavalla se 1500kg.

leimassa muttei jokapäivä käytössä. kätevä laiton kun tarvii roudata emännän kirppisostoksia :D

Kaitsu67
17.01.2020, 10:44
"Uutta Amarokia halajavilla on nyt kiire – avolava väistyy retrohenkisen sähköauton tieltä"
https://www.is.fi/autot/art-2000006374457.html?cs=email

Jeep-Ukko
17.01.2020, 10:56

Tuolla jo aikasemmin vastasinkin, että istumapaikat.

Oli mulla pitkään Dodge RamVan, Toyotan 12H-T moottorilla. 2+4 istumapaikat.
Oli ehdottomasti yksi mukavimpia autoja, mitä minulla on ollut.
Tavaratilan kovien penkkien jälkeinen väliseinä vähän rajoitti kuoramtilaa, mutta siinnäkin oli avattava luukku, reikä seinään pitkää tavaraa verten.

yksi suurimpia syitä, miksi autosta luovuin, oli se, että remonttien määrä alkoi olla iso ja meni liikaa harrastamiseksi, käyttöautolla pitäisi kuitenkin päästä kohtalaisen huolettomasti paiksta toiseen.

----

Ja uudempia pakettiautoja ei kannata ostaa, kun ei saa niitä kovia penkkejä.
Täys penkitettynä menee henkilöautovero.

Toki, onhan niitä veronkierto matkailuautoja, jne.
Mutta ei oo sellasita innostunut hommaan.

----

Toki myös raha vaikuttaa.
Tuollainen 1,9 TDI passat, henkilöautona, vero n. 800-900 e vuodessa. Mutta polttoainetta menee n. 5-6 l/100 km.

Pakettiauto kuluttaa melkein aina vähintään liki 10 l/km, varsinkin sellaiset, joilla voisin ajella.
Joten vuositasolla 25 tkm ajaessa, alkaa polttoaineen kulutuksellakin olla merkityksensä.

Dodge vei 10-12 litraa / 100 km.

toyopet
17.01.2020, 15:37
Tuollalailla ainakin hyvin kätevä...

Toista kuvaa, mitä ajattelin, en löytänyt. ;)

thx 1138
19.01.2020, 16:23
Tuolla jo aikasemmin vastasinkin, että istumapaikat.

Oli mulla pitkään Dodge RamVan, Toyotan 12H-T moottorilla. 2+4 istumapaikat.
Oli ehdottomasti yksi mukavimpia autoja, mitä minulla on ollut.
Tavaratilan kovien penkkien jälkeinen väliseinä vähän rajoitti kuoramtilaa, mutta siinnäkin oli avattava luukku, reikä seinään pitkää tavaraa verten.

yksi suurimpia syitä, miksi autosta luovuin, oli se, että remonttien määrä alkoi olla iso ja meni liikaa harrastamiseksi, käyttöautolla pitäisi kuitenkin päästä kohtalaisen huolettomasti paiksta toiseen.

----

Ja uudempia pakettiautoja ei kannata ostaa, kun ei saa niitä kovia penkkejä.
Täys penkitettynä menee henkilöautovero.

Toki, onhan niitä veronkierto matkailuautoja, jne.
Mutta ei oo sellasita innostunut hommaan.

----

Toki myös raha vaikuttaa.
Tuollainen 1,9 TDI passat, henkilöautona, vero n. 800-900 e vuodessa. Mutta polttoainetta menee n. 5-6 l/100 km.

Pakettiauto kuluttaa melkein aina vähintään liki 10 l/km, varsinkin sellaiset, joilla voisin ajella.
Joten vuositasolla 25 tkm ajaessa, alkaa polttoaineen kulutuksellakin olla merkityksensä.

Dodge vei 10-12 litraa / 100 km.

Juu polttoainettahan menee hieman enemmän. itsekin ajelen noin 20000 vuodessa. Tosin ajattelin että en perkele anna kovin helpolla periksi vaikka valtio vain nostelee polttoaine veroja. Kun nyt satun nauttimaan pick-up ajeluista niin saa verot nousta aikakorkealle ennen kuin luovun. Nytkin ajelen alle 10 kilometrin pätkät polkupyörällä jos ei ole tavaran kuljetusta niin tuo hieman säästöä.

tekniikkamies
19.01.2020, 17:08
Juu polttoainettahan menee hieman enemmän. itsekin ajelen noin 20000 vuodessa. Tosin ajattelin että en perkele anna kovin helpolla periksi vaikka valtio vain nostelee polttoaine veroja. Kun nyt satun nauttimaan pick-up ajeluista niin saa verot nousta aikakorkealle ennen kuin luovun. Nytkin ajelen alle 10 kilometrin pätkät polkupyörällä jos ei ole tavaran kuljetusta niin tuo hieman säästöä.

Off road sähköpyörä kiva varuste kyydis. Sillä voi mennä ajelemaan sellaisiin paikkoihin, joissa vedettäisiin herneet nenuun raskaammista ajopeleistä.

Luoppis
26.01.2020, 09:46
Ite pyörittelin tossa pari viikkoa sitten ajatusleikkiä 2000 luvun Land Cruiserista bensakoneella, kun semmoisesta ei mene kun joku 500-600€ käyttöveroja vuodessa verrattuna samalla penkkimäärällä dieselkoneisiin, mistä menee yli tonni vuodessa valtiolle. Olisiko tilanne yhtään parempi 4 ovisissa pickupeissa osto- ja käyttöverojen osalta, jos niitä suomeen tarjottaisiin bensakoneilla? Kuin ei 2000 lukulaisia "normi" Hiluxejakaan löydy bensakoneella?

tekniikkamies
26.01.2020, 10:05
Ite pyörittelin tossa pari viikkoa sitten ajatusleikkiä 2000 luvun Land Cruiserista bensakoneella, kun semmoisesta ei mene kun joku 500-600€ käyttöveroja vuodessa verrattuna samalla penkkimäärällä dieselkoneisiin, mistä menee yli tonni vuodessa valtiolle. Olisiko tilanne yhtään parempi 4 ovisissa pickupeissa osto- ja käyttöverojen osalta, jos niitä suomeen tarjottaisiin bensakoneilla? Kuin ei 2000 lukulaisia "normi" Hiluxejakaan löydy bensakoneella?

Kun jo nuorena tuli pakuksi rekisteröityjä dieseleitä hommattua, onhan siihen verrattuna verot järkälemäisi nykyisin.

Vaikuttaisi, että kohta rupeaa bensa ja diesel olemaan niin kallista, että paljon ajavat siirtyvät sähkövaihtoehtojen suuntaan. Ei ole kuitenkaan käteviä sähköpickuppeja näkynyt.

HeikkiH
26.01.2020, 15:25
Ei ole kuitenkaan käteviä sähköpickuppeja näkynyt.

Bollinger (https://youtu.be/w45L3kV8n1I) ois varsin kätevän oloinen pick-up.

veijon-esso
26.01.2020, 19:30
cyber tessua vaan jonottamaan vappusatasella jos sähköpickuppia haluaa! :D

A.I
27.01.2020, 21:12
cyber tessua vaan jonottamaan vappusatasella jos sähköpickuppia haluaa! :D

kuulin vähän legendaa että ei taida euhun tulla cybertrukkia ilmeisesti ei täytä turvallisuusmääräyksiä. taitaa kokoontaittuvat rakenteet puuttua. mutuilujahan nämä vielä on kun autoa ei ole valmistettukaan.. jää nähtäväksi..

Luoppis
31.01.2020, 08:43
Kun jo nuorena tuli pakuksi rekisteröityjä dieseleitä hommattua, onhan siihen verrattuna verot järkälemäisi nykyisin.

Vaikuttaisi, että kohta rupeaa bensa ja diesel olemaan niin kallista, että paljon ajavat siirtyvät sähkövaihtoehtojen suuntaan. Ei ole kuitenkaan käteviä sähköpickuppeja näkynyt.

Vanhasta Hiluxista meni 2009 veroa kokonaisuudessaan jotain 170€ luokkaa vuosittain. Sitten alkoi tulla nämä kokonaismassaan perustuvat "päästö"verot vuosittaiseen käyttömaksuun, jonka johdosta nykyisin saisi pulittaa pitkälle yli 500€ vuodessa pelkästä mahdollisuudesta käyttää tuota härveliä. Samaten kuvottaa juuri nuo huoltoautoiksi muutetut maasturit, joilla on vuosimaksujen kanssa sama tilanne. Meikäläisen vähäisillä kilometreillä bensakone olisi ihan yhtä järkevä ellei järkevämpi kun litrahinnassa on hädin tuskin 15 sentin eroa nykyään.