View Full Version : toyota hilux nelivedon käyttö talvella
thx 1138
08.12.2019, 20:01
Mitenkähän offilaiset käyttää nelivetoa talvella. Uskaltaako sitä nelivetoa käyttää asfaltilla jos ei ole varma onko asfaltilla jäätä niin varalta. Vai saako nopeaa nelivetoa käyttää ollenkaan sulalla asfaltilla. Olen huomannut että on ainakin aika vaikea usein talvella olla varma onko tie sula niin olen ajanut nelivedolla silloin varalta jos ei ole täysin varma että asfalti on sula.
Syksyllä nelikko päälle ja keväällä pois. Ihan pikku sulan pätkän takia ole jaksanut vaihdella.
Etuveto mukaan vasta kun "pakko" ..Eli pääasiassa takapotkulla mennään
Jarrutukset hiukan "vaarallisia" nelikko päällä liukkaalla. Kääntyminenkin hiukan kankeampaa eikä muutenkaan ajettavuus ihan parasta mahdollista nelikko päällä. Näin ainakin LJ.n kanssa...eiköhän samat päde hiluksiinkin.
Eli ite tulee ajettua myös takavedolla kunnes oikeasti tarvii nelivetoa.
Samppa79
08.12.2019, 21:51
Hiluxia ei ole, vastaan silti kun nelivetoja on tullut ajeltua tovi. Kesällä navat auki ja silloin tällöin käyttää napoja kiinni ja nelivetoa päällä että voitelu pelaa. Syksyllä navat kiinni kun alkaa livettää. Neliveto tarvittaessa päälle tuntuman mukaan. Talvella lähes aina nelivedolla. Usein en kehtaa kytkeä takavedolle vähän takia olipa tienpinta sula tai ei. Nelivedolla tulee talvella ajettua paljon, kaikkia nopeuksia. Yksikään auto ei ole nelivedon käytöstä hajonnut. Käyttämättäjättämisestä kylläkin.
Lj taitaa olla lyhyemmällä akselivälillä ja siten hieman eri kuitenkin. Vastauksissa taitaa myös näkyä alueelliset erot. Rannikolla ei taida niitä liukkaita kelejä niin ollakaan. Täällä on tiet jäässä kuitenkin koko talven. Tuossa minun ajokissa kun on sähkölukko perässä niin se on kyllä aivan onneton liikkumaan pelkällä takavedolla ja tuntuu että perä lähtee alta paljon herkemmin kuin edellisessä jossa oli kitkalukko takana.
Normiteillä ei nelikkoa juuri tarvi kun pysytään jossain oulun alapuolella. Sen korkeammalta ei ole kauheasti tullut ajeltua, mutta jos tiet aurataan sielläkin niin eiköhän sama toimi huipulle asti.
Hiluxissa ainakin vanhemmissa nelikko on kiinteä ja tämä ei haittaa pikkuteillä/metsässä kun vauhdit on pieniä missä sitä nelikkoa sitten saattaa tarvita.
Eli takavetona teillä ja nelikolla mettässä.
Hiluxia ja LJiitä ei välttämättä kannata vertailla keskenään...
Itselläni on ollu tönkkinelikolla hilux, hiace ja vanha Gee. Kaksi ensimmäistä oli ihan hyviä ajaa nelikolla tielläkin kuhan se oli jäässä. Ei häirinnyt kääntämistä tai jarruttamista. Kääntäessä toki jokin pyörä täytyy luistaa, mutta kun perä on reilusti keulaa keveämpi niin aina perä luisti. Ei kuitenkaan häiritsevän paljon. Samasta syystä ne oli takavedolla melko liukkaita ajettavia...
Gee taas oli erilainen. Siinä painojakauma oli tasaisempi ja siksi ei kääntäessä tiennyt, että puskeeko se vai luistaako perä. Toisaalta se oli parempi ajettava takavedolla. Sillä ei tullut sen takia aina ajettua nelivedolla. Toyotoissa taas oli aina etupäästä joku paikka väljänä ja ravisti, joten niilläkin tuli yleensä ajettua takavedolla napalukot auki.
Ostin sitte uudemman Geen jatkuvalla nelivedolla. On hyvä ajaa kelistä riippumatta, eikä tarvi miettiä milloin kytkee nelikon. Lava-autoissa tosin taitaa olla vähissä sellaiset vaihtoehdot?
BJ-40/76
09.12.2019, 00:03
Mitenkähän offilaiset käyttää nelivetoa talvella. Uskaltaako sitä nelivetoa käyttää asfaltilla jos ei ole varma onko asfaltilla jäätä niin varalta. Vai saako nopeaa nelivetoa käyttää ollenkaan sulalla asfaltilla. Olen huomannut että on ainakin aika vaikea usein talvella olla varma onko tie sula niin olen ajanut nelivedolla silloin varalta jos ei ole täysin varma että asfalti on sula.
Hilux aika kevytperäinen, laita 100-200 kg lainoa lavan takareunaan (siis siihen luukun viereen)
Ja aja takavedolla Aina, kun ei ole nimenomaista syytä ajaa nelivedolla.
Toki napalukot voi pitää kiinni, niin nelivedon saa kytkettyä sekunnissa, jos tulee tarve.
Se on tosi, että nelivedolla menee vakaammin, kiihtyy paremmin ja liukkautta ei tunne....
MUTTA
Jos perinteinen hilux, missä ei ole noita uusien autojen ajoavustimia, niin kun lähtee nelivedolla, niin silloin kuski muuttuu äkkiä matkustajaksi.
-> jäykällä nelivedolla (myös muut, itselläni aika paljon kokemusta Hiluxin lisäksi Land Cuiserien -40 -60 -70 ja -80 sarjalaisista, toki tuo minun hdj-80 on valittavissa takaveto- jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä- ja jäykkä neliveto)
Jäykällä nelivedolla luistojen hallinta on paljon vaikeampaa, kuin pelkällä takavedolla.
Ja tähän kun yhdistetään se, että ennen kuin liukkaus varoittaa (takavetopäällä sutii herkemmin, perä alkaa "hakemaan" tms.) niin vauhtia on enemmän....
Opettele ajamaan takavedolla, niin paremmin pysyy auto ja kuski ehyenä. (ja kun nimenomaista tarvetta, niin sitten nelivedolla, mutta varovaisuutta noudattaen)
p.s jäykällä nelivedolla kääntäissä joku pyörä sutii... siis aika suuret voimat kuluttaa voimansiirtoa, kun sulalla asfaltilla suttaa kumia asfalttiin....
...Ja aja takavedolla Aina, kun ei ole nimenomaista syytä ajaa nelivedolla...
Tämä.
Auratuilla teillä ajaessa liikkeellä lähtö ja vauhdin saanti ei ole ikinä ongelma. Pysähtyminen taasen on aina ja siinä ei neliveto helppaa.
Takavetoisena auton liikkeet ja käytös on paremmin ennakoitavissa kuin tönkköneliveto päällä.
thx 1138
09.12.2019, 18:10
Itse olen huomannut että hilux lähtee peräpäästä todella herkästi lapasista jos ajaa takavedolla eikä huomaa että asfaltilla onkin mustaa jäätä ja tekee jonkin liikkeen tai kiihdyttää kovasti.
p.s jäykällä nelivedolla kääntäissä joku pyörä sutii... siis aika suuret voimat kuluttaa voimansiirtoa, kun sulalla asfaltilla suttaa kumia asfalttiin....
Mites kun mettässä ajetaan isoilla renkailla ja ehkä vähän rajuinkin ottein? Kuluttaako asfaltilla ajaminen enemmän vai vähemmän voimansiirtoa?:D
Ei oo Hiluxista kokemusta mut HJ.llä tuli jotain 200tkm ajettua ja talvet yleensä nelivedolla ja en ainakaan siinä huomannu mitään mullistavia kulumia voimansiirrossa, kääntösäde pikkasen suurempi vaan ja alla pyöri reilun satkun samat bfg at. Joskus silloin vuostuhannen taitteessa...tiedä sit miten on tekniikka kehittynyt:)
en kehu tai elvistele mutta mintsun supepcelekt on toimiva keksintö.
Itse olen huomannut että hilux lähtee peräpäästä todella herkästi lapasista jos ajaa takavedolla eikä huomaa että asfaltilla onkin mustaa jäätä ja tekee jonkin liikkeen tai kiihdyttää kovasti.
Sen se tekee. Pari kertaa oon vetässy kunnon linkutukset vajaan satasen vauhdissa ja molemmilla kerroilla ohitustilanteessa.
Eli nykyään aina jos on liukasta tietä alla oon ajanu nelikko päällä.
Poislukien tietty nää vesikelit ja parkkihallit. :D
Ja edelleen jaksan väittää, että kiinteä keskustasauspyörästötön neliveto pysähtyy paremmin nelivedolla, kun takavedolla. Ei ainakaan tuossa Hiluxissa ilman kuormaa normaali jarrutuksissa jarruta takapyörät ollenkaan, mut nelikko päällä ne jarruttaa etupyörien kanssa kimpassa.
Ja edelleen jaksan väittää, että kiinteä keskustasauspyörästötön neliveto pysähtyy paremmin nelivedolla, kun takavedolla. Ei ainakaan tuossa Hiluxissa ilman kuormaa normaali jarrutuksissa jarruta takapyörät ollenkaan, mut nelikko päällä ne jarruttaa etupyörien kanssa kimpassa.
Samaa mieltä 100% tuosta mutta samalla myös kaarteessa jarruttaessa nelikolla perä yrittää
helpommin ohi reilummalla jarrutuksella.
Samppa79
09.12.2019, 22:13
Mitenkähän offilaiset käyttää nelivetoa talvella. Uskaltaako sitä nelivetoa käyttää asfaltilla jos ei ole varma onko asfaltilla jäätä niin varalta. Vai saako nopeaa nelivetoa käyttää ollenkaan sulalla asfaltilla. Olen huomannut että on ainakin aika vaikea usein talvella olla varma onko tie sula niin olen ajanut nelivedolla silloin varalta jos ei ole täysin varma että asfalti on sula.
Ekaan kysymykseen; kyllä uskaltaa nelivetoa käyttää.
Toiseen kysymykseen; Kyllä saa, ja pitääkin käyttää ainakin välillä.
Aika heikoa tekoa on ajoneuvot jos käyttämällä rikki saa, eihän niitä uskalla tieltä ajaa pois ollenkaan jos menee vaikka rikki.
Jäykkä neliveto tasaa minusta hyvin jarruja liukkaalla, ei mene lukkoon yksittäinen tassu niin herkästi. Oman kokemuksen perusteella kaikki akselivälit toimii kutakuinkin samalla kaavalla sillä erotuksella että pitempi lähtee rauhallisemmin lapasesta.
Neliveto on käyttöä varten.
Tuohon jarru väitteeseen olisi kyllä kiva saada parempia perusteluja.
Jos on absillinen auto ja survot jarrun pohjaan kaikki neljä pyörää hakkaa absia vasten eli tekee työtä pidon rajalla.
Jos absiton niin kaikki neljä pyörää on lukossa ja näin ollen jo parhaan pidon ohitse.
Muuttaako se neliveto jotenkin tien ja renkaan välistä kitkaa:D
^ Korjaa huonossa (liian etupainosessa) balanssissa olevaa jarruvoimanjakaumaa ja voi tosiaan ehkäistä rengasta lukittumasta ennenaikaisesti jos ei jarruteta kovaa.
Suuremmista nopeuksista tehojarrutuksessa arvaamaton, tarjonnee kulkupelin poikittain helposti.
Tykkään jatkuvasta oikeesta nelikosta (ei visko), aina hyvä.
BJ-40/76
10.12.2019, 01:48
Itse olen huomannut että hilux lähtee peräpäästä todella herkästi lapasista jos ajaa takavedolla eikä huomaa että asfaltilla onkin mustaa jäätä ja tekee jonkin liikkeen tai kiihdyttää kovasti.
Ja kerroppa, miten se hilux lähtee "lapasesta": siis erityisesti kiinnostaa se, miten selvisit? ja se hilux?
-> tuolla Kuusamossa, syrjä teillä, on tullut ajettua/autettua...
Tuohon jarru väitteeseen olisi kyllä kiva saada parempia perusteluja.
Jos on absillinen auto ja survot jarrun pohjaan kaikki neljä pyörää hakkaa absia vasten eli tekee työtä pidon rajalla.
Jos absiton niin kaikki neljä pyörää on lukossa ja näin ollen jo parhaan pidon ohitse.
Muuttaako se neliveto jotenkin tien ja renkaan välistä kitkaa:D
No jos kaikki pyörät juntataan samointein lukkoon ei vetotavalla ole suurta merkitystä.
Ite en juurikaan arkiajossa käytä tuota edellä mainittua jarrutustekniikkaa :)
Enempi ja vähempi eli lähes aina on tullu ajettua erilaisilla maastorenkailla tai altsikoilla yms. gummeilla, joita ei voi rinnastaa oikeisiin talvirenkaisiin.
Näillä ajelu talvikelissä perustuu enempi ennakointiin ja hieman vähemmän agressiivisiin jarrutuksiin, joissa tuo jäykkä neliveto auttaa asiaa.
Eli kuten edellä mainittiin jarrutus alkaa aina etu sekä taka akselilla yhtä aikaa.
Tuossa miun Hiluxissa on jo Abs jarrut, ja kyllähän ne hoitaa hommansa täysjarrutuksessa myös neliveto kytkettynä, eli pyrkivät hyvin myös estämään auton kääntymistä linkkuun.
Mut kyllähän normaalia vakiorengasta suuremmat ja painavammat maastogummit heikentää myös Abs:n ominaisuuksia. Jos rengas käy hetkeäkään lukossa, sen uudelleen pyörimään lähteminen on paljon hitaampaa, kun olis normikokoisella hyvällä talvirenkaalla.
hiluvitkutin
10.12.2019, 07:55
Ei hiluxilla pääse takavedolla mihinkään.
Napalukot kiinni ajelee, ja jos sattuu pito muuttua, esim. isommalle tielle tultaessa, tai toisinpäin, heittää sit vaan kepistä taka tai nelivedon.
Siinä on niin kevyt perä, että pyörä luistaa kyllä pitävämmälläkin alustalla nelikolla. Voimansiirto kyllä kestää.
Jos sitte jossain sulalla kaupan pihalla veivaa, voi vähä vastustaa. Mut äkkiäpä sen kepistä heittää takavedolle. Ja kannattaa ennakoida vaihto, soljahtaa nelivedon keppi toiseen asentoon helpommin kun vielä suoraan ajelee.
No jos kaikki pyörät juntataan samointein lukkoon ei vetotavalla ole suurta merkitystä.
Ite en juurikaan arkiajossa käytä tuota edellä mainittua jarrutustekniikkaa :)
Harvemmin sitä normiajossa tulee tuollaisia jarrutuksia, mutta toisaalta tuo on ainoa tilanne missä tarvitsee maksimi jarruvoimaa ja ajatus tönkkönelivedon tuomasta lisäjarruvoimasta olisi tarpeen.
-MaTTi-:a jos tulkitsin oikein niin tässä tönkkönelivedon jarruavussa ajatus onkin paikata huonosti toimivia jarruja niiden korjaamisen sijaan.
Jos neliveto on jäykkä, niin sillon nelivetoa käytetään vain kun sitä välttämättä tarvii. Ajo-ominaisuudet ja siten turvallisuus heikkenee jne mutta näistä on jo muut kommentoineet niin mitå sitä toistelemaan.
MUTTA! Mulla on yks juttu. Tässä on täydellinen tilaisuus perustella itselleen lukkoperä, jos sellaista ei ole jo laittanut. Kun vetopito takavedolla paranee niin liikenneturvallisuuskin paranaa kun ei tarvi aina ajaa kankealla nelivedilla ;)
Voisin väittää että dieselmoottorinen chevy on vielä hiluxia enemmän etupainoinen eikä mitään ongelmaa ajella lukollisella takavedolla.
Ja kerroppa, miten se hilux lähtee "lapasesta": siis erityisesti kiinnostaa se, miten selvisit? ja se hilux?
-> tuolla Kuusamossa, syrjä teillä, on tullut ajettua/autettua...
Minä voin kertoa oman tarinan. Komea kevätpäivä ja aurinkoa. Sulat ja kuivat tiet, kunnes tuli se ylämäki joka oli kuusikon varjostama ja yöpakkanen oli jäädyttänyt kaikki sulamisvedet siihen. 80km/h tasavauhdista perä alta ja kolmannen vasta heiton jälkeen loppui tiestä leveys, kun mentiin vastaan tulijoiden kaistan yli penkkaan. Ja auto oikea etukulma edellä penkkaan ja siitä pyörähti perse menosuuntaan ja siinä käytiin kyljen varassa, mutta tultiin takaisin pyörien varaan. Koko kylki oli 5-10cm sisässä sen jälkeen. Onneksi ei tullut ketään vastaan sillä hetkellä.
Samppa79
10.12.2019, 10:50
Harvemmin sitä normiajossa tulee tuollaisia jarrutuksia, mutta toisaalta tuo on ainoa tilanne missä tarvitsee maksimi jarruvoimaa ja ajatus tönkkönelivedon tuomasta lisäjarruvoimasta olisi tarpeen.
-MaTTi-:a jos tulkitsin oikein niin tässä tönkkönelivedon jarruavussa ajatus onkin paikata huonosti toimivia jarruja niiden korjaamisen sijaan.
Arvelinkin että joku kohta vetää "huonosti toimivat jarrut"-kortin esille. Minulla on aina ollut toimivat jarrut ja silti jäykkä neliveto helpottaa jarrutuksen hallintaa nimenomaan silloin kun on liukasta. Vanhemmissa on yleensä suht hyvät levyjarrut edessä ja kelvolliset rummut takana. Liukkaalla tahtoo etupäätä vetää helposti lukkoon. Viallisia jarruja ei korvaa edes neliveto.
hiluvitkutin
10.12.2019, 10:53
Jos neliveto on jäykkä, niin sillon nelivetoa käytetään vain kun sitä välttämättä tarvii. Ajo-ominaisuudet ja siten turvallisuus heikkenee jne mutta näistä on jo muut kommentoineet niin mitå sitä toistelemaan.
Höpö höpö
Tykkään jatkuvasta oikeesta nelikosta (ei visko), aina hyvä.
Näinpä, miksei kaikissa vois olla torsen niinku toyotassa. Paitsi amarok, mutta se ei mun mielestä oo auto.
Eipä sillä sun hiluxilla niin kovin kurvailla sulalla että rikki menis vaikka nelikolla ajaiskin. Mutta parhaiten saat sen ite selville kun hetken ajelet että millon kannattaa pitää päällä ja millon ei. Näillä meikäläisen leveysasteilla aika pitkälti mennään takavedolla, mutta varsinkin puukärryn kanssa jos vähänkään näyttää liukkaalta niin aina nelikko päällä.
tekniikkamies
10.12.2019, 11:38
Ei hiluxilla pääse takavedolla mihinkään.
Napalukot kiinni ajelee, ja jos sattuu pito muuttua, esim. isommalle tielle tultaessa, tai toisinpäin, heittää sit vaan kepistä taka tai nelivedon.
Siinä on niin kevyt perä, että pyörä luistaa kyllä pitävämmälläkin alustalla nelikolla. Voimansiirto kyllä kestää.
Jos sitte jossain sulalla kaupan pihalla veivaa, voi vähä vastustaa. Mut äkkiäpä sen kepistä heittää takavedolle. Ja kannattaa ennakoida vaihto, soljahtaa nelivedon keppi toiseen asentoon helpommin kun vielä suoraan ajelee.
Itsellä kaksi Hiluxia ja toisessa nastat ja toisessa vanhemmat renkaat nastat nypittynä. Nastallisen perä aika painava kun se on jonkinmoinen huoltoautokoppi.
Jos meinaa ajaa paljon talvella pelkällä takavedolla, jollain lailla perän osalta painavemmaksi varustettu auttaa ja renkaat saa olla pitävät.
Höpö höpö
Minä sanon höpö höpö tuollaisille täysin tarpeettomille ja turhille viesteille missä ei ole minkäänlaisia perusteluita.
Kyllä normaalilla jäykällä nelivedolla ajelee kesät talvet jos on tarve. Ei siitä turvallisuus kärsi vaan paranee. BJ:llä tossa leikkinyt pari viikkoa ja muutama spinni tullut takavedolla. Tosin ne olleet itse aiheutettuja kun on vaan niin kiva vetäää sladissa.
Minä voin kertoa oman tarinan. Komea kevätpäivä ja aurinkoa. Sulat ja kuivat tiet, kunnes tuli se ylämäki joka oli kuusikon varjostama ja yöpakkanen oli jäädyttänyt kaikki sulamisvedet siihen. 80km/h tasavauhdista perä alta ja kolmannen vasta heiton jälkeen loppui tiestä leveys, kun mentiin vastaan tulijoiden kaistan yli penkkaan. Ja auto oikea etukulma edellä penkkaan ja siitä pyörähti perse menosuuntaan ja siinä käytiin kyljen varassa, mutta tultiin takaisin pyörien varaan. Koko kylki oli 5-10cm sisässä sen jälkeen. Onneksi ei tullut ketään vastaan sillä hetkellä.
Onhan sitä luisteltu Hiluxin ja Hiacen kanssa itsekin, pääsyy noihin kuitenkin on huonot renkaat. Tossakaan tilanteessa mitä astalo kirjoittaa kukaan ei normaalisti aja nelikko päällä, sulat kuivat tiet.
Takavedolla pärjää normaali maantieajossa kyllä kun on kunnolliset renkaat, ja ne liukkaat pienemmät tiet on syytä ajella hiljempaa vaikka olisi se 4-veto päällä monta kertaa.
Kyllä normaalilla jäykällä nelivedolla ajelee kesät talvet jos on tarve. Ei siitä turvallisuus kärsi vaan paranee. BJ:llä tossa leikkinyt pari viikkoa ja muutama spinni tullut takavedolla. Tosin ne olleet itse aiheutettuja kun on vaan niin kiva vetäää sladissa.
Millä perusteella ajoneuvon hallittavuus (turvallisuus) paranee kun renkaiden vapaa pyöriminen estetään?
itse mitä 7 vuotta pajeron omistin niin kyllä saa hullu olla jos kuivalla kelillä tönkkö nelikikolla painaa menemään.ja aivan kauhea jarrutuksissa liukkailla , saman tien menee kaikki renkaat lukkoon ja lähtee aivan varmasti jonnekin muualle kuin suoraan , ainut tapa jarruttaa oli moottori jarrulla ja vähän jarrupolkimella avustaen.muutaman kerran liukkaalta sivutieltä tulin asfaltille ja meno suurinpiirtein käännöksessä pysähty itsellä ei rohkeus riittänyt enää 4 veto päällä jatkamaan käännöstä vaan piti heittää takaveto.
Minä sanon höpö höpö tuollaisille täysin tarpeettomille ja turhille viesteille missä ei ole minkäänlaisia perusteluita.
no, mie voin perustella. Dodgen pick-upissa jos on abs-jarrut, niin siellä on anturit kolmessa kohtaa: tasauspyörästöllä taka-akselissa ja kummassakin etupyörässä. Takavetopäällä kun tule risteykseen ja lava on tyhjä, niin isoilla rumpujarruilla varustetut takapyörät, ainakin toinen haluaa mennä lukkoon, ennenkun etupyörät aloittavat edes kunnon jarrutuksen. Tästä seuraa se, että abs-pumppu rupeaa tykyttämään, eikä anna millekkään pyörälle sitten jarruvoimaa, kun sen mielestä takaset ei pyöri.
Oikeesti, jos tuommosen 2-koppasen Dodgen haluaa saaha talvella pysähtymään, niin pitää ottaa joko absin sulake irti tai ajaa jäykällä nelikolla.
Technics
15.12.2019, 01:29
Manuaalilla kun ajelee niin keppiä joutuu veivaamaan risteyksen molemmin puolin joka tapauksessa, mulle ei oo ollu ylivoimainen tehtävä heilauttaa sitäki toista keppiä sen mukaan minkä näköiselle tielle oon tulossa. Tosin mulla ei ole hiluxia vaan runneri joka on vähä eri juttu, mutta vaan vähä.
BJ-40/76
16.12.2019, 01:28
no, mie voin perustella. Dodgen pick-upissa jos on abs-jarrut, niin siellä on anturit kolmessa kohtaa: tasauspyörästöllä taka-akselissa ja kummassakin etupyörässä. Takavetopäällä kun tule risteykseen ja lava on tyhjä, niin isoilla rumpujarruilla varustetut takapyörät, ainakin toinen haluaa mennä lukkoon, ennenkun etupyörät aloittavat edes kunnon jarrutuksen. Tästä seuraa se, että abs-pumppu rupeaa tykyttämään, eikä anna millekkään pyörälle sitten jarruvoimaa, kun sen mielestä takaset ei pyöri.
Oikeesti, jos tuommosen 2-koppasen Dodgen haluaa saaha talvella pysähtymään, niin pitää ottaa joko absin sulake irti tai ajaa jäykällä nelikolla.
Vielä noissa ensimmäisissä abs- jarrullisissa autoissa suosittiin takapainoisia jarruja siitä syystä, että kun joskus satunnaisesti jouduttiin ajamaan liukkaalla, niin ei muistettu sitä, että pitää lähteä varovasti liikkeelle: jalka suoraan jarrulta kaasulle; ja silloin jäätiin paikoilleen sutimaan...
Mutta tuo Viipon dodgen käyttäytyminen kuulostaa oudolta?
Olisko mahdollista, että esim. takaperän välitys olisi vaihdettu? (ja etuperä; mutta etuakselin pyörimisnopeus mitataan "renkaasta", joten välitys ei vaikuta)
Muistaakseni w124 mersussa tuota takapään lukkiintumista luettiin pinjoniakselilta, ja kun vaihdettiin tiheämpi perävälitys, niin pulsseja tuli liian nopeasti-> abs tietokone tulkitsi, että eturenkaat meinaa lukkiintua, kun pulsseja tulee liian hitaasti, ja kun tuo abs on kolmipiirinen, niin molemmille takajarruille tulee sama jarrupaine.....
Ja kun muuta tietoa nopeudesta ei saada, kuin noiden abs-antureiden pulssit, niin abs pumppaa takajarruja, jotta se saa laskettua pulsseista nopeuden; siis paljonko pulssien väli muuttuu, kun renkaat jarruttaa ja ei jarruta.
Hyvät nastarenkaat ja painoa lavalle.. itellä 2006 koppanen double cappi..Nasta alla eikä tarvi nelivetoa jään takia, lunta ku alkaa olla siillee et sutii nii vauhista H4 silmää ja matka jatkuu.. Toki nelivedollaki oon ajellu joskus moottoritietäkin yms.. Enkä oo mitää eroa huomannnu ajolleen muutako ei suttaa nii herkkään.. Eikä oo kuin absit tässä..
Mun autolla ajettu 310tkm aina talvet nastoilla takavedolla päätiet.. kaveri autolla 220tkm M/T renkailla neliveto päällä oikeestaa aina talvella.. Nyt huomattiin et edestä vetareiden sisäpää nivelet väljät ja alkanu jurramaan +80kmh. Mun autosta koitettiin nii ei mitää väljää..
Painoakaan tarvi, hyvät renkaat auttaa. vajaa 6 satkua oli ajettu kun myin oman. Ei ongelmia etupään suhteen, ei abseja yms herkkuja.
Takaveto päällä oikeastaan aina maantiellä ja napalukot auki, 4 satkua tuli ajettua tuolla itse. Sama oli Hiacen kanssa, sama Daihatsun ja Hj60 kanssa.
Mulla on ollut 3 erilaista lava-autoa, 1 pickup ja 2 hytti + erillinen lava -mallista kevytkuorma-autoa, ensin mainitussa heposia oli n.370 ja kahdessa viimeisessä n. 120.
Kaikissa on ollut kytkettävä neliveto ilman keskitasauspyörästöä ja kaikkia on yhdistänyt sama asia talviajossa, renkaanvaihdon jälkeen pärjää takavedolla.
Eli kunnolliset renkaat alle ja etenee hikiluksikin normi talvikelissä, auraamattomilla teillä/pihoilla tietty nelikkoa päälle.