View Full Version : Lukittava momentinmuunnin ja kova kytkin manuaalilla
Tulipa tuosta jeeppikeskustelusta mieleen vuosien takainen haaveilukeskustelu jossain metsän siimeksessä (suon silmässä).
En oo niin perehtyny yksityiskohtien tasolla tuohon automaagivaihteistomaailmaan, mutta tiiän että on nykypäivää että momentinmuunnin lukitaan maantienopeuksissa jne.
Tälläkin palstalla on kaiken maailman pelle pelottomia ja muita kovia kyläseppiä, kuka ottaa haasteeksi ensimmäisen käytännöntoteutuksen moisesta tosimaastovehkeiden ratkaisusta tässä "pikkuautojen" kokoluokassa?
Eli siis, ympätään moottorin ja manuaalivaihteiston väliin kytkimen lisäksi momentinmuunnin. Normaaliajossa muunnin lukittuna, ja ajellaan kuten manuaalia yleensäkin. Metsään mennessä ja tarpeen niin vaatiessa lukitus auki, kytkin pohjaan, sopiva pykälä silmään. Kytkin ylös, ja sitten kaasulla menoksi hiljaa hiipien pehmeällä jängällä tai muuten tarkoissa paikoissa.
Oiskohan ihan mahoton toteuttaa askarrellen valmiista palasista kohtuubudjetilla?
Joku vuosi sitten vaihoin kytkintä valmettiin, jossa on turbiinikytkin.
Silloin mietin samaa systeemiä. Ja jostain löytyki joku vastaava rakennettu offiautoon, en vaan muista tarkkaa mikä turbiini siinä oli...
Mutta kyllä se mielenkiintonen olis kokeilla maastoautossaki. Rakvaattorissa ainaki toimii.
Ainakin 80-luvun pikkulaatikolliseen Pajeroon on joskus laitettu 80-luvun Galantista tuo turbiinikytkin.
Kytkimen toiminta-parametreja säädetään turbiinin öljyn määrää muuttelemalla.
james_III
01.11.2019, 20:04
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14126
Jos helpon ratkaisun haluaa, niin modaa sähköohjattua turbiinilukollista automaattiaskia. Ainakin ZF 4HP22 askiin on helppo tehdä lukon manuaaliohjaus, ilman että askin äly edes vinoilee moisesta. Kaverilla on semmoinen ollut jo jonkun vuoden käyttöautona olevaan Lantikan kakkos-Discoon, ja jos tuo mun P38 Range joskus alkaa pitämään kiehutusnesteet oikeissa osioissa, niin sen askin ohjaus tulee saamaan vastaavan muutoksen...
Vakiona se Discon lukko menee päälle vain nelosella ja nopeuden noustessa 80 tuntumaan, P38:ssa käytös on erilaista (lukitsee muillakin pykälillä), tuon modin kanssa on kiva kun isomman koukkukuorman kanssa voi pitää vaihteen kolmosella turbiini lukittuna, kulutus ei isommin noussut vaikka kuulassa oli rapiat kolme tonnia...
En ole asiantuntija näissä, mutta käsittääkseni turbiinilukkoa ohjaa aina jonkinlainen äly. Ja se ohjaus tulee laatikon puolelta. Eli lukollista turbiinia voi olla vaikea, ellei mahdoton yhdistää manuaalilaatikkoon.
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit.
Tylsänä ihmisenä pakko vielä kysyä, että mihin tällä systeemillä pyritään? Meinaan, että missä se on parempi kuin normaali automaatti?
Ei se sen kummempaa älyä tarvitse, vain venttiilin jolla päästetään paine lukolle tai sieltä pois...
Moneenkin 80- 90- luvun sähköohjattuun lootaan on helppo toteuttaa muuntimen lukitus katkaisijalla, monesti hommaa hoitaa yksi solenoidi ja sille vaan joko virta- tai maapuolen ohjaus riippuen kummalla puolella sen ohjaus on auton sähköissä. Kuten ylläkin todetaan, niin sähköohjattu hydrauliventtiili hoitaa homman hienosti. Tietysti jollain pitää tuottaa hydraulipaine, mutta se määrä öljyä ja pumpun tuotto mitä muunnin + jäähdytys tarttee ei ole tämän kokoluokan ajoneuvoissa ihan älytön.
Itselle tein aikanaan Jeep Cherokeen AW4:ään muuntimen pakkolukituksen, toki se oli automaatti mutta sillä sai mukavasti esim. alamäessä moottorijarrutukseen normaalia enemmän ruutia.
Ongelma tuossa sitten on se, että muuntimen lukkoa ei juuri ikinä ole suunniteltu kestämään koneen koko vääntöä, eli se ei yksinkertaisesti pidä jos runttaa tallan tiskiin sopivassa paikassa tai vaihteella.
..ja kyllä, minulla on edelleen kokemusta siitä että ykkösellä muuntimen lukko alkoi luistaa, mutta esim. kolmosella kaasu pohjassa yleensä ei :D Ei siinä tavallaan ole järkeä, mutta niin se vain meni omassa autossa silloin.. älkää edes kysykö, jotan Jeeppijuttuja varmaan :D
Varmaan jos laittaisi vaikkapa Suzukin 1.3 voimanpesän perään jonkun ison jenkkikasin lukkomuuntimen niin lukitus varmaan pitäisi ihan mukavasti vaikka mitä tekisi.
Monellehan varmasti on tuttu juttu että Sisu SA-240/ 241:ssä on manuaaliaski ja momentinmuunnin. Se mitä itse tuli 2000- luvun alkupuolella inttivermeitä ajettua niin oli ihan ylivoimaisesti paras maastokuorma-autoista. Silloin ei toki ollut vielä näitä nykyisiä uusimpia, mutta eemelit oli jo liikenteessä, Sisun citymaasturit oli käytössä, oli Protot yms... Varmasti metsäkulkineessa olisi näissä pienemmissäkin kulkupeleissä ihan veikeä systeemi, ja jeesaisi monessa paikassa.
veijon-esso
01.11.2019, 23:06
Suunnilleen yhtä vaikeaa on ymmärtää miten toi olis parempi kuin automaatti kuin se miksi Timo edelleenkin kumoaa fysiikanlakeja..! :D:D:D
Suunnilleen yhtä vaikeaa on ymmärtää miten toi olis parempi kuin automaatti kuin se miksi Timo edelleenkin kumoaa fysiikanlakeja..! :D:D:D
Ollaan asian ytimessä kaikinpuolin! :D
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit.
Tuo ero johtuupi pitkälti siitä että sinulla on valmetissa turbiinikytkin ja autojen automaattilaatikoiden kanssa on momentinmuunnin
Tuo ero johtuupi pitkälti siitä että sinulla on valmetissa turbiinikytkin ja autojen automaattilaatikoiden kanssa on momentinmuunnin
Piti oikein googlettaa tuota. Luulin, että se on sama asia mutta eihän se ollutkaan.
Eikös turbiinikytkimen ja momentinmuuntimen ero ole se että muuntimessa on pari osaa enemmän ja se kasvattaa(muuntaa) momenttia luistaessaan, turbiinikykä vaan luistaa.
Se mitä itse olen ymmärtänyt, niin turbiinikytkin välittää maksimissaan moottorin väännön, momentinmuunnin nimensä mukaan voi lisätä vääntöä.
Vanhoissa kaupunkidösissä oli momentinmuuntimiin perustuvia kaksiportaisia laatikoita, missä oli parilla eri muuntosuhteella olevat muuntimet. Vastaavia on myös ollut dieselhydraulivetureissa. Voithin systeemeitä kait yleensä.
En jaksanut jokaista kommenttia lunea loppuun, mutta suurimmaksi haasteeksi varmaan muodostuisi öljynpaineiden saaminen turbiiniin, automaateissa kun se menee kaksiosaista "kytkinakselia" pitkin. Ihan mielenkiintoinen aihe. Sellanen kysymys vain jotta miksi manuaali pitäis olla turbiinin perässä? Jos ajelee vain pakkovaihteilla metsässä? Toisaalta en minäkään oo sitä parasta ja helpointa ratkaisua aina valinnu joten jäädään odottelemaan... :D
Voi se turbiini olla suljettukin eikä avoin, kuten automaattien momentinmuuntimet yleensä.
Valmetin turbiinikytkin on suljettu ja stallia voi säätää öljyn määrällä. Mutta ne ei taida olla lukittuvia.
Automaattilaatikko manuaalikoneistolla.
veijon-esso
06.11.2019, 09:48
Automaattilaatikko manuaalikoneistolla.
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!
Se on niitä toyotamiesten juttuja, kun ei ole tarpeeksi ruutia :D Ymmärtäisivät paremmin automaattilaatikon iloja, kun olisi kunnollinen moottori pellin alla :p
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!
neutral drop…………..
veijon-esso
06.11.2019, 13:10
Joo kyllä silläkin kait aika hyvin tärähtää ja löytyy heikot paikat! :D
En jaksanut jokaista kommenttia lunea loppuun, mutta suurimmaksi haasteeksi varmaan muodostuisi öljynpaineiden saaminen turbiiniin, automaateissa kun se menee kaksiosaista "kytkinakselia" pitkin. Ihan mielenkiintoinen aihe. Sellanen kysymys vain jotta miksi manuaali pitäis olla turbiinin perässä? Jos ajelee vain pakkovaihteilla metsässä? Toisaalta en minäkään oo sitä parasta ja helpointa ratkaisua aina valinnu joten jäädään odottelemaan... :D
Lainataan ny vaikka tätä ja vastataan kaikille automaatin ehdottelijoille, että vaikkapa samasta syystä manuaali nimenomaan lukittavan turbiinin perässä, ku miksi jenkeissäki haalivat maailmalta kovia H55F A440 tilalle FJkuuskakkosiin. Polttoaineenkulutus arkiajossa.
Ja nimenomaan siksi turbiini, että vois ryömitellä jängillä niin että pinta jää ehjäksi paluumatkaa/seuraavaa reissua varten, eikä kytkimestä lopu reissun aikana pito. Toki joo, jakikseen tiuhemmat välit ja maltillinen rengaskoko, niin 2H 600 kierrokselöa ryömiskelee luistattamattaki nätisti.
JanneBlomgren
06.11.2019, 20:55
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!
Transbrake...:D
Lainataan ny vaikka tätä ja vastataan kaikille automaatin ehdottelijoille, että vaikkapa samasta syystä manuaali nimenomaan lukittavan turbiinin perässä, ku miksi jenkeissäki haalivat maailmalta kovia H55F A440 tilalle FJkuuskakkosiin. Polttoaineenkulutus arkiajossa.
Paljonko luulet/tiedät olevan eroa kulutuksessa manuaalilla ja turbiinilukolla varustetulla automaatilla? Oma perstuntuma on, että ero on pieni. Uusimmilla automaateilla kulutus on jopa pienempi kuin manuaalilla.
veijon-esso
07.11.2019, 10:28
Välitykset kohdalleen isojen renkaiden mukaiseksi ja ylivaihteellinen lukkoturbiinilaatikko olis kyllä helpohko lääke sekä ryömittämiseen suolla että kohtuu kulutukseen maantiellä. Mutta kyllähän harrastamiseen kuuluu soveltaminen ja eri asioiden kehittely, niin ei muuta kun rakentelemaan vaan.
neutral drop…………..
Mulla on beejiissä mersun automaatti niin ku samalla polkasee lapun lattiaan ja pudottaa deelle niin kerkee just nousta kierrokset 5000-6000 ennenku ampuu vedon päälle :D
Jeep-Ukko
09.11.2019, 21:46
Noin 10 vuotta sitten, työkaverilla oli HJ61 ja jotain keskustelua käytiin, jos siinnä olisikin momentinmuunnin jäykän kytkimen lisäksi manuaali laatikolla.
Ja ajatushan toki juurikin se, että ryömiessä ei tarvitsisi luistattaa manuaalin kytkintä.
Asiaa jonkin verta pähkäiltiin.
Lähtökohtaisesti vauhtipyörän + muuntimen paino. (sorvissa saa jonkin verta kevennettyä)
Moottorin kierros herkkyys muuttuu.
Lisäksi mekaanisen kytkimen ja muuntimen asennus järjestys.
A. moottori - kytkin - muunnin - vaihdelaatikko.
B. moottori - muunnin - kytkin - vaihdelaatikko.
A. vaihtoehdossa, esimerkiksi kun autolla kiihdyttää maantiellä ja painaa kytkimen pohjaan, vaihtaakseen isompaa vaihdetta. Muuntimen paino jatkaa kytkin akselin pyörintä nopeutta niin lujana, että vaikka on synkronoitu laatikko, voi vaihtaminen olla hankalaa.
B. vaihtoehdossa vaihtaminen onnistuu normaalisti.
No päädytään vaihtoehtoon B., muunnin pultataan moottoriin.
Muuntimen ulostuloakseli on pakko tukilaakeroida, koska kytkimen paino on suuri.
Kun tekee tukilaakeroinnin, niin samaan pakettiin on helppo turbiinin akselille tehdä öljyn kanavoinnit ja öljy pumppu.
Muuntimen asentaminen moottorin ja kytkimen väliin lisää tekniikka paketin pituutta. Taka kardaania joutuu lyhentämään, alkaako ristikot mennä liian jyrkkään?
Etukardaania joutuu pidentään, joka toisaalta parantaa ristioiden kulmaa loivemmaski.
Kaveri ei koskaan alkanut toteuttamaan luomusta. HJ joutui katon kautta kaadon myötä varaosiksi ja tilalle tuli Jeeppi automaatilla.
-------
Tuossa jo joku mainitsi, että maantie ajossa automaatti ei vie paljoa sen enempää kuin manuaali. Ja joskus jopa vähempi.
Veljelläni oli Chevy Van 6.2 dieselillä.
Erinäisistä syistä, siihen asennettiin manuaalilaatikko.
Vaikka ajaessa tuntui, että vaihdevälit ja perävälitys on hyvät, niin silti manuaali laatikolla meni 2-3 litraa enemmän polttoainetta, kuin automaatilla, saman tyyppisessä ajossa.
Yksi syy varmasti siinnä, että automaatti vaihtaa vaihdetta sopivissa kohdin isompaa/pienempää.
Kun manuaalilla saattaa tuntua, että kyllähän tämä menee hyvin, mutta polttoaine taloudellisuuden kannalta olisikin parempi vaihtaa pienempi/isompi vaihde.
Ja varsinkin tarpeeksi uudet sähköohjatut osaa ohjelmointi kartan perusteella käyttää taloudellisimmat käyttöalueet moottorista/vaihteista.
Kuis kävis jos sovittaisi automaatista muuntimen vauhtipyörän ja kytkimen väliin:confused: lähinnä staattorin vaikutus toimintaan kiinnostaa, sitähän ei saa oikein pelaamaan kyseisessä yhdistelmässä? Olisiko sen parempi pyöriä turbiinin mukana vai olla toimettomana, vai onko koko ajatus tuhoontuomittu?:D