View Full Version : "Hyvän merkkiset" koiranluut (ja muutkin osat)
Nykyään on myynnissä on sen sataa erilaista nevöhöörd merkkiä ynnä wanhat tutut, niin pystyykö sanomaan että jollain merkillä olisi pääsääntöisesti laadukkaat esim. koiranluut mallista riippumatta?
Henk koht. kiinnostaisi jos jostain löytäisi foresteriin luut jotka kestäisi yli 30tkm. Nyt silmään sattui Monroet?
paikkatakki
22.10.2019, 13:33
Nykyään on myynnissä on sen sataa erilaista nevöhöörd merkkiä ynnä wanhat tutut, niin pystyykö sanomaan että jollain merkillä olisi pääsääntöisesti laadukkaat esim. koiranluut mallista riippumatta?
Henk koht. kiinnostaisi jos jostain löytäisi foresteriin luut jotka kestäisi yli 30tkm. Nyt silmään sattui Monroet?
Vaikea sanoa, kun ei subarujen osat ole ollenkaan tuttuja. Eurooppalaisiin ainakin Lemförder tekee laadukasta osaa, joka kestää yleensä yhtä kauan, kuin merkin alkuperäinen osakin.
Jotain suuntaa voi saada joillakin sivustoilla käytetystä osamerkkien kategorioinnista: edullinen - keskitason - valio. Noin ne taitaa olla ainakin aeromotorssilla järjestelty. Tosin aivan samaa mieltä ei tuostakaan luokittelusta aina voi olla.
Henk koht. kiinnostaisi jos jostain löytäisi foresteriin luut jotka kestäisi yli 30tkm. Nyt silmään sattui Monroet?
Jostain Japanissa tehdystä Toyotasta? :D
Eehhe he...
Ilmeisesti kaikki ostaa autodocin febiä ym. halvinta kuraa kun kommentteja ei tule
Lemförderinä taitaa ainakin etuluut löytyä, pitänee kokeilla niitä. Meyle hd tjsp. kokeilin viimeksi, sen samat vajaan 30k nekin kesti.
joka kestää yleensä yhtä kauan, kuin merkin alkuperäinen osakin.
Eli Opeliskien kanssa orkkisosa 8000-15000 kilsaa koiranluilla. Tai ainakin muutamat noilla kilsoilla Ko. merkillä ajavat ja orginaaleja palikoita ostelevat valittelevat että leimalle mennessä pitää vaihtaa ne, ja katsoa palaako kaikki parkit...
Mitähän merkkiä tuohon -MaTTi-:n postaukseeen viitaten Japsit yleensä käyttävät ensiasennuspalikkana? Meidän suikero täyttää kohta 13v. ja mittarissa liki 120.000km josta osa ajosta aika nimismiehenkiharaa, eikä tarvetta ole ollut niitä vaihtaa: Kuinkohan on, onkohan jäykkä akseli kovinkin paljon "armeliaampi" niille?
En tiedä mikä Subarussa pelaisi Volvossa on ainakin kulutus tavaraa merkistä riippumatta. On kokeiltu biltema motonet autodog sekä volvo liikkeen myymät ja lähes joka katsastukseen niitä vaihdellaan...taitaa tulla samasta paikasta erivärisessä paketissa
Lemförderin osaa itse olen laittanut kun tehnyt kesto mielessä. Toista kertaa en ole koskaan joutunut vaihtamaan, mutta kohtuu tiheään itsellä autot vaihtuvat.
Tuo "koiranluu" subarussa on varmaan sellainen pallonivel-pallonivel tyyppinen. Se on rakenteeltaan sellainen että ei tule kestämään, ja tosi herkästi alkaa kolistamaan. Pienikin klappi kuuluu sisälle ärsyttävänä kolinana.
vellihousu
22.10.2019, 20:22
Joskus kuullut että nuo raidetangon päät ja pallonivelet hajoo rasvan puutteeseen. Jos sinne paskempaakin niveleen sais jotenkin sorkittua vassua niin saattais ehkä kestää.
jarppi88
22.10.2019, 20:51
Ite subaruun vaihdoin lemförderit joka nurkkaan mutta en vielä montaa tuhatta oo kerenny ajaa. Ainakin ne oli paljon laadukkaamman oloset ku ne entiset väljät.
Joskus kuullut että nuo raidetangon päät ja pallonivelet hajoo rasvan puutteeseen. Jos sinne paskempaakin niveleen sais jotenkin sorkittua vassua niin saattais ehkä kestää.
Niin, säännöllisellä rasvauksella nivelet kestäis ajasta ikuisuuteen paikassa ku paikassa, muttaku kaikki valmistajat näyttää unohtaneen nipat nivelistään...
Hessu888
22.10.2019, 22:02
Jos koiranluut kestää vain 30tkm tai allekin, niin kuulostaa suunnitteluvirheeltä/alimitoitetulta osalta.
Hyviä merkkejä osissa on ainakin japanilaiset OEM-valmistajat Denso, Aisin, Koyo, NSK. En kyllä tiedä tekeekö Subaruun kuin paljon osia. Jarrulevyissä ja paloissa Brembo ihan ok.
Jos koiranluut kestää vain 30tkm tai allekin, niin kuulostaa...
"Nykyautolta".
Jos koiranluut kestää vain 30tkm tai allekin, niin kuulostaa suunnitteluvirheeltä/alimitoitetulta osalta.
Hyviä merkkejä osissa on ainakin japanilaiset OEM-valmistajat Denso, Aisin, Koyo, NSK. En kyllä tiedä tekeekö Subaruun kuin paljon osia. Jarrulevyissä ja paloissa Brembo ihan ok.
Myös käyttäjäperäistä vikaa huomannut. Toki se koiranluu on sulake ja olemattomasti tehty vulkanoitu rimpula mitä ei pääse rasvaamaan.
Yksi osatekijä mikä tuli huomattua, nykyään matalaprofiilin leveät renkaat autoissa, hyvät ohjaustehostajat, ahtaat parkkiruudut. Renkaita käännetään auton ollessa paikoillaan, naisilla varsinkin hyvin yleinen tapa.
...Jarrulevyissä ja paloissa Brembo ihan ok...
Itseasiasa nykyään ei ihan ole noin. Brembon peruskama alkaa olemaan vanhalla nimellä myytävää paskaa. Nyt tullut vastaan useamma kieroksi menneet levyt. Menneet hyvinkin pian tai pienenen ajon jälkeen. 5tkm molemmin puolin.
Itseasiasa nykyään ei ihan ole noin. Brembon peruskama alkaa olemaan vanhalla nimellä myytävää paskaa. Nyt tullut vastaan useamma kieroksi menneet levyt. Menneet hyvinkin pian tai pienenen ajon jälkeen. 5tkm molemmin puolin.
Samaa kuullut, en tiedä onko esmes jarrukengät tarkalleen mitoissaan kun ei meinaa "uusilla Bremboilla" tulla jarrua...
EBC:tä suosinut jarruosissa. TRW:n laatu kans vaihtelee, ihan eri laatuista levyä tulee riippuu mihkä automalliin tilaat.
Mitähän merkkiä tuohon -MaTTi-:n postaukseeen viitaten Japsit yleensä käyttävät ensiasennuspalikkana?
Empä tiedä. Ja nimenomaan Japanissa tehdyt japanilaiset autot. Esim. Euroopassa myytävää Toyotaa ja Nissania tehdään suurin osa Euroopassa jollain euro-osilla.
250tkm ajettu meitin molemmilla pihassa olevilla Tojotoilla ja molemmissa orkkis koiranluut.
paikkatakki
23.10.2019, 11:13
Lemförderin osaa itse olen laittanut kun tehnyt kesto mielessä. Toista kertaa en ole koskaan joutunut vaihtamaan, mutta kohtuu tiheään itsellä autot vaihtuvat.
Omissa henkilöautoissa olen myös alustaan laittanut pääsääntöisesti Lemförderin osaa, mutta mulla autot ei hirvittävän usein vaihdu. Edellisellä farmarilla oli ajettu noin vajaa 300tkm, kun ensimmäisten tukivarsien nivelet (alkuperäiset) alkoi oireilemaan. Vaihdoin keulaan kaikki palikat Lemförderiä, jonka jälkeen ajoin itse autolla n.250tkm, eikä tarvinnut vaihtaa kertaakaan keulaan mitään uusiksi. Nykyisellä farmariautoon oli edellinen omistaja vaihtanut keulaan Meyle HD tukivarret, ja minä en ehtinyt ajaa kuin vajaa 30tkm, kun oli taas väljää palloniveltä. Vaihdoin taas keulaan kaikki kerralla Lemförderiä, ja nyt olen reilut 100tkm tuolla ajanut. Nyt pitäisi vaihtaa vielä puslat taaksekin, ja Lemförderin osat on odottamassa. Ainakin omissa autoissa tuo Lemförder on osoittautunut kestäväksi osaksi.
Empä tiedä. Ja nimenomaan Japanissa tehdyt japanilaiset autot. Esim. Euroopassa myytävää Toyotaa ja Nissania tehdään suurin osa Euroopassa jollain euro-osilla.
250tkm ajettu meitin molemmilla pihassa olevilla Tojotoilla ja molemmissa orkkis koiranluut.
Juuri Japsi japsejeja tarkoitin.
Juu ei miullakaan ole - 01 jimnyyn vaihdettu 150tkm aikana ainoatakaan alustan osaa. Taikka on 50mm ome korotussarja 100tkm sitten, mutta ei muuten. Ja on ajettu huonoja teitä.
Vaan eiköhän tuo vain täydy hyväksyä subarussa, että luut vaihdetaan vuosittain.
Sehän siinä on hyvä, etteivät pääse jämähtämään mutterit pahasti
Mää olen ainakin tässä vuosien aikana huomannu juurikin noiden minkäikinämerkkisten osien suhteen sen, että hinnasta ei voi juurikaan päätellä mitään. Saattaa nimittäin nuo hinnat olla niin ristiin ja rastiin eri myyjillä.
Esimerkkinä nyt vaikka subarun koiranluu.
Autodocilla A.B.S 7,99e https://www.autodoc.fi/abs/7712957
ja Sparetolla sama 12,88e https://spareto.fi/tuotteet/260527-tanko-kallistuksenvaimennin
Tai Autodocilla Meyle HD 18,46e https://www.autodoc.fi/meyle/2121969
ja Sparetolla sama 14,38e https://spareto.fi/tuotteet/34-16-060-0003-hd-tanko-kallistuksenvaimennin
Ja vielä se tässä ketjussa aiemmin kestäväksi mainittu Lemförder merkki Sparetolla 9,96e https://spareto.fi/tuotteet/36387-01-tanko-kallistuksenvaimennin