View Full Version : Hj:iin lyhentäminen
kingkong78
27.09.2019, 11:28
Juu onko kukaan tän vuoden puolel lyhentäny takaylitystä hj:stä ja leimannut sen
En ole lyhentänyt mutta kiinnostaisi tietää, mikä voisi aiheuttaa ongelmia leiman kanssa? Lyhyempi varsi kun on automaattisesti kevyempi ja jäykempi. Tietysti vaatimukset alleajon, pa-tankin suojauksen tms suhteen pitää täyttyä mutta nehän täyttyvät, jos suojia ei kokonaan poisteta.
Lyhyempi varsi kun on automaattisesti kevyempi ja jäykempi. Tietysti vaatimukset alleajon, pa-tankin suojauksen tms suhteen pitää täyttyä mutta nehän täyttyvät, jos suojia ei kokonaan poisteta.
Nyt meni sen verran lennokkaaksi, tahi vaihtoehtoisesti niin syvälliseksi että tippuin kärryiltä... :)
Käsitin ilmeisesti väärin, että takaylitystä ollaan lyhentämässä eli auton takaosa olisi lyhyempi, mutta muuten sama kuin ennenkin? Siitähän ei pitäisi olla muuta kuin hyvää sanomista, kun ei puskuri raavi maata pienissä notkopaikoissa.
Itse olen nyt koittanut leimata lyhennettyä hojoa. Kuulemma vaatii poikkeusluvan..:mad:
Itse olen nyt koittanut leimata lyhennettyä hojoa. Kuulemma vaatii poikkeusluvan..:mad:
Käytitkö siis jo näytillä?
Kannattaa yrittää kyseenalaistaa tuo vaatimus. Jos lyhennät lipputankoa 12 metristä 4 metriin, katsastusmieskin ymmärtää, etteivät kuormitukset kasva, vaan pienenevät. Sama pätee auton takana oleviin ulokkeisiin.
Poikkeuslupia tarvittaisiin silloin, jos kuormitustilanne pahenee tai massa kasvaa. Tässä tapauksessa kumpaakaan ei tapahdu.
Vai oliko nyt kyseessä koko rungon lyhentäminen, eikä vain perästä katkaisu?
Vai oliko nyt kyseessä koko rungon lyhentäminen, eikä vain perästä katkaisu?
Peräylityksen lyhentämisestähän tuossa alussa puhutaan.
Mutta vaikka säännöt on samat, mutta tuntuu olevan konttori kohtaisia eroja miten niitä tulkitaan, niin kivuttomimmin homma hoituu kun kirjoittaa paperille kaiken mitä autolle tehdään ja miten, niiden kanssa sille konttorille missä aikoo katsastaa ja käy homman läpi katsurin kanssa.
_samppa_
29.09.2019, 16:58
Ei mulla ainakaan ollut ongelmia katsastaa lyhennettyä hj.ta. korin kiinnikkeitä piti olla sama määrä kun pitkässä. Tosin aikaa leimaamisesta jo useampi vuosi.
Jousen korvakon takaa leikattu.
Minäkin kysyin paikallisesta konttorista mille korin lyhentäminen kuullostaisi. Vastaus oli, että vain Traficomin poikkeusluvalla.
Mikä pykälä nyt on tiukentunut?
veijon-esso
02.10.2019, 14:18
Ei mikään oo muuttunut. Leimaukot juksannu sua!
Selvennä katsurille että otat välistä palan pois että kaikki pilarit on tallella.
kingkong78
11.10.2019, 09:14
Useammalta konttorilta kysytty ja jokainen kysy trafilta ni erikoisluvalla pitää yrittää,pelkällä muutoskatsastuksella ei saa.asiasta esitetty piirustukset ja selvitys kirjallisesti ja katsureille viel autosta näyttämälle miten ois ollu tarkoitus tehä.eli just et rungon kiinnikkeet ja pilarit säilys
Viime vuonna ei ainakaan ollut gr patrollin kanssa mitään ongelmia. Suoraan varasin muutoskatsastus ajan ja inssi otti uudet mitat. Sen tarkisti että korikannakkeita on riittävästi. 25cm lyhennetty peräylitystä
kingkong78
11.10.2019, 10:52
Kaikki sano mulle et jos on ilman poikkeuislupaa leimattu ni sillo on laittomasti
Kaikki sano mulle et jos on ilman poikkeuislupaa leimattu ni sillo on laittomasti
Ollaan harmaalla alueella. Itse määräyksessä (https://www.finlex.fi/data/normit/42527/TRAFI_66404_03_04_03_00_2015_FI_Auton_ja_sen_perav aunun_rakenteen_muuttaminen.pdf) kun ei tuohon suoraan oteta kantaa. Mutta alkuteksteissä lukee: "Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa."
Toisaalta kattopylväiden muokkaus ja katon pidentäminen katon madaltamisen yhteydessä on sallittu:
Ajoneuvon katon madaltaminen seuraavasti on sallittu:
a) madallus saa olla enintään 16 % tuulilasin korkeudesta etupylvään suunnassa mitattuna, mutta ei kuitenkaan yli 100 mm etupylvään suunnassa mitattuna;
b) etu- tai keskipylväitä saa kallistaa vähäisessä määrin taivuttamalla tai katkaisemalla edellyttäen, että kaikki sisäkkäiset profiilit hitsataan; hitsaustyöstä on esitettävä selvitys;
c) takapylväät saa kallistaa;
d) tarvittaessa saa katon pidentää tai leventää; ja
e) katsomisalueen tuulilasin läpi on täytettävä auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset.
Ihan tuohon verrattava muutoshan se olisi pelkästään lyhentää kattopeltiä ja muuta siihen liittyvää. Mutta hankalasti ajateltuna poikkeusluvalle on perusteltu vaatimus.
Taitaa mennä siihen, että lyhentää ensin pelkkää koria (sallittu toimenpide, vaatii korkeintaan muutoskatsastuksen). Sen jälkeen katsastusmies aivan itse vaatii, että takana törröttävät palkit on lyhennettävä auton mittoja vastaaviksi. Sitten vain uusintakatsastus.
Fruehauf-CJ
11.10.2019, 16:57
Jättää kattopellin lyhentämättä.
Jättökulma paranee ja on niin Suomiauton näköinen että.. :D