View Full Version : 3-sarjan Scaniasta kysymyksiä ja neuvoa
Hei!
Olen pitempään seurannut näitä offi palstoja. Mielessä olen pyöritellyt maasto kuormurin hankintaa pitempään. Sattuneista syistä nyt olen hankkimassa 3-sarjan Scaniaa mikä on käytöstä poistettu palo-auto. HK alusta 4x4. Asun Rovaniemellä ja siksi jos neuvoisitte sopivia korjaamo ja Täältä päin.
-Autoon pitäisi asentaa nopeuden rajoitinta.. olen googletuksella selvittänyt että se on 90-l toteutettu piirturilta syöttöpumpulle menevällä signaalilla. Rajoittimen saanee purkaamolta mutta kuka osaa sellaisen enää asentaa ja ohjelmoida?
-autoon tarkoitus laittaa 14.00r-20 renkaat ja niitähän saa tältäkin palstalta. Tiedän että niitä on asennettuina samanlaisiin Scanioihin mutta Tässä on takana paripyörät. Eli pari pyörien vaihto yksipyöräiseen käytännössä?
-entä jos renkaat ei mahdukaan alle? Kuorma-auton korottamiseen vinkkejä?
-Korista pitäisi purkaa takaa pumppu ja vesisäiliö. Kuka tekee tälläistä pohjois-Suomessa vai rälläköinkö itte takapihalla?
Muita neuvoja/huomioita? Onko 90-l auto liian nykyaikainen harrastus autoksi?
Rajoitinta ei tartte jos rakenteellinen nopeus ei ole yli 90 km/h. Kysyppä Scanialta miten on. Jotain Scanian malleja on jossa näin, en muista ulkoo mitä.
Rajoitinta ei tartte jos rakenteellinen nopeus ei ole yli 90 km/h. Kysyppä Scanialta miten on. Jotain Scanian malleja on jossa näin, en muista ulkoo mitä.
Aivan niin. Yleensä vastaavat palo-autot kuitenkin kulkee 120 km/h. Itsekin olen aikanaan palokunnassa ollut.
Eiköhän noista ymmärrä kuorma-auto korjaamot, pienemmät ehkä paremmin kuin raskone, scania suomi. Päälirakenne on varmaan pulttikiinnitteinen sitä tuskin kannattaa korjaamolla irrotuttaa. Takana tuo suunniteltu rengaskoko mahtuu jos kerran koppa lähtee niin lokarit voi soveltaa sopivaksi. Edessä voi teettää töitä.3-sarjan Scaniahan on viimeisin järkevä harrasteauto on vielä ilman ylimääräistä sähkötoimintoja. Sammuuko tuo pikkulohko avaimesta vai nupista? Oma kokemus rajoittuu vaan oikealla moottorilla varustettuhin
https://d1yb6h7rvkcay2.cloudfront.net/4a/d4/4e/82/61/d7/4f/45/ae/db/58/1e/cb/40/c8/02/4ad44e82-61d7-4f45-aedb-581ecb40c802-large::r:0.jpg
Siinä on 14.00R20 alla. Onko tuossa sinun katselemassa autossa samanlaiset etulokarit?
Näissä Kanikoissa on käsittääkseni Sisun tekemä etuakseli.
-Sammuu nupista vetämällä.
-tuota Oulun säiliö autoa myös huusin mutta hinta nousi liian ylös mulle.
-Porissa myytiin raivaus P93 HK missä oli 14.00R20 alla.
Rajoitin on noissa kaasuvaijerillisissa rivipumppukoneissa toteutettu ilmasylinterillä, joka on siinä pumpun vivustossa. Muistaakseni ohjauspuoli on tavan magneettiventtiilillä, joka saa signaalin ABS-purkin kautta, ja sen ohjelmointi onnistuu Scanialla SP2:lla.
edit/ Eikun hetkinen, noin se on 4-sarjassa, ja ainakin viimosissa 3-sarjan autoissa.
Päälirakenteen purku onnistuu hyvin kotikonstein jos vaan saa nostoapuja säiliön kanssa. Kattoo vaan että ei riko paineilmaletkuja tai sähköjohtoja rungon sisältä. Tuon ikäluokan rautajousisessa autossa niitä ei onneksi valtavaa määrä siellä ole.
Yhteen 93:seen oon laittanu rajottimen, mutta en muista enää, miten se tuli kiinni kaasuvivustoon. Se itse käyttölaite oli vaan pieni sähkömoottorilla varustettu mötikkä, josta lähti vaijeri kaasuvivustolle ja se sääti jotenkin kaasuvivun liikettä. Noissa oli monessa vielä "multi" -toiminto, eli eräänlainen vakkari. Mittaristosta nappia painamalla sai rajoitetun nopeuden säädettyä alemmaksi, ja kaasupoljin pidettiin ajaessa pohjaan painettuna. Nopeussignaali sille rajoittimelle tuli piirturilta.
https://d1yb6h7rvkcay2.cloudfront.net/4a/d4/4e/82/61/d7/4f/45/ae/db/58/1e/cb/40/c8/02/4ad44e82-61d7-4f45-aedb-581ecb40c802-large::r:0.jpg
Siinä on 14.00R20 alla. Onko tuossa sinun katselemassa autossa samanlaiset etulokarit?
Näissä Kanikoissa on käsittääkseni Sisun tekemä etuakseli.
Hyvä ja vähän ajettu...jonkun verran tuli ajeltua tuolla
Niin, niitä korjaamoita: Raskas-Osan korjaamo Ahjotiellä ja North Metal Saarenkylän teollisuusalueella, ainakin. Heiskarin teräspaja ehkä myös.
No niin.
Tuo Kuvissa esiintyvä Oulun auto huudettiin n. 27 000 d (+alv?).
Porin raivaus p93 hk 4x4 huudettiin 23 000€
Haluamani p113 hk 4x4 hydraulinen vinssillä ja 15 kVA:n aggrikaatilla huudettiin 13700 €.
Huusin sitten itselle p93 hk 4x4 7100 €
Kyseessä ei siis ollut säiliöauto vaan sammutus/pelastusauto, jossa on kalustokori ja kalustokorin keskellä on 3 000 l vesisäiliö.
Paloautoissa on yleensä säiliön alla sulkuventtiili mikä voi olla paineilma käyttöinen. Lisäksi taakse pumpulle menee käsikaasun vaijeri ja mittariston johtoja.
Mietin nyt että saisiko sen vesisäiliön irti kokonaisena ja sitten myytyä eteenpäin paremmalla hinnalla?
Tuo MetAxin mainitsema North Metal korjaa hinausautojen päälirakenteita. Sieltä varmaan löytyy sopivaa kalustoa vesisäiliön ym. purkuun.
Tämän kuvan perusteella luulisi 1400R20 mahtuvan. Vai onko ehdotuksia hyvistä renkaista 22,5 vanteelle?
Jaa sie ostit tuon Joutsenon auton, AFE-532?
Näissä Kanikoissa on käsittääkseni Sisun tekemä etuakseli.
Kovasti Sisun akselilta näyttää planeettanapojen perusteella.
Topi1982
16.09.2019, 21:20
[QUOTE=Pasi79;
Mietin nyt että saisiko sen vesisäiliön irti kokonaisena ja sitten myytyä eteenpäin paremmalla hinnalla?[/QUOTE]
Suapi sen tai mie ainakin meinoon niin tehä!
Jaa sie ostit tuon Joutsenon auton, AFE-532?
Joo mie ostin tuon Joutsenon auton. Tunnetko auton taustoja?
Suapi sen tai mie ainakin meinoon niin tehä!
Ostitko sie tuon 1996 Scanian? Siitä näytti olevan kovempi kilpailu. Onhan tuo Vinssi ja 15 KVA aggrikaatti arvokkaita varusteita.
Topi1982
17.09.2019, 08:37
Eniten vaikutti koneen koko ja napaperä myös takana. MANnit ja Volvot (paitsi Jyty 6x6) myyty, niin piti jottain tehä.
Eniten vaikutti koneen koko ja napaperä myös takana. MANnit ja Volvot (paitsi Jyty 6x6) myyty, niin piti jottain tehä.
:)
Joo isompi ja voimakkaampi kone. Toisaalta kyllä tuollainen 9 litranenkin on mukavasti kulkenut "tyhjänä" meilläpäin mutta tuossa näyttää olevan enemmän omamassaa ? Onkohan tuossa toteutettu vesisäiliö alumiinilla jo vai vieläkö on rautaa?
Topi1982
17.09.2019, 09:01
Isommilla pyörillä ne vasta tapansa näyttää.
Topi1982
17.09.2019, 09:10
Mikähän lienee korkeus ilman majakoita tai muita ulottimia tuossa 1996 vuotisessa?
Joo mie ostin tuon Joutsenon auton. Tunnetko auton taustoja?
Onhan siihen huoltoja tullu tehtyä. Yksinkertainen tekniikka, ei ole edes ABS-murheita 😁
Mikähän lienee korkeus ilman majakoita tai muita ulottimia tuossa 1996 vuotisessa?
Olisko noista apua?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3316&pictureid=223418
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3316&pictureid=223419
Topi1982
17.09.2019, 22:22
Olisko noista apua?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3316&pictureid=223418
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3316&pictureid=223419
Jos oikein näen ja tulkitsen, korkeus on pari senttiä alle 3metriä?
Kiitos kuvista!
Joo mie ostin tuon Joutsenon auton. Tunnetko auton taustoja?
Onko päällirakenteet Kulkeva Oy:n käsialaa?
Onko päällirakenteet Kulkeva Oy:n käsialaa?
Roiskeläpissä lukee Toplift Oy ja keulassa ja miehistö tilassa taas Bronto-Saurus... Auton mukana tulleissa papereissa ei lue päällirakenteen valmistajasta mitään.
Niin tarkoitus on laittaa autoon 14.00R20 renkaat. Mitä olen lukenut näistä niin yleensä käytetty 11"x20" vanteita mutta auton vanhoissa tiedoissa lukee että 10v20. Siis eikö 10" ole turhan kapeat?
Niin tarkoitus on laittaa autoon 14.00R20 renkaat. Mitä olen lukenut näistä niin yleensä käytetty 11"x20" vanteita mutta auton vanhoissa tiedoissa lukee että 10v20. Siis eikö 10" ole turhan kapeat?
Virallinen vanne on 10", ja 9" on myös sallittu. Tarkkaan ottaen 11" on laiton.
Virallinen vanne on 10", ja 9" on myös sallittu. Tarkkaan ottaen 11" on laiton.
Kiitos tiedosta!
Seuraava kysymys. Yritin ottaa Scaniasta paineilmaa ulos. Liitin löytyi mutta mitään ei tullut. Auto oli käynnissä ja painetta piireissä riittävästi. Liittimen yläpuolella muovi laatikon sisällä oli kaksi venttiiliä mutta niitä vääntelemällä ei tapahtunut mitään.
Eli miten saa ilmaa ulos tuosta liittimestä?
Seuraava kysymys. Yritin ottaa Scaniasta paineilmaa ulos. Liitin löytyi mutta mitään ei tullut. Auto oli käynnissä ja painetta piireissä riittävästi. Liittimen yläpuolella muovi laatikon sisällä oli kaksi venttiiliä mutta niitä vääntelemällä ei tapahtunut mitään.
Eli miten saa ilmaa ulos tuosta liittimestä?
Monesti liitin on vain ilman sisäänlaittoa varten ja jossain välissä takaiskuventtiili.
Ainakin linja-autoissa on sillain silloin liitin on yleensä uros.
Ja eikös noi paloautot ole letkussa kiinni tallissa että pääsee heti lähtemään tarvittaessa.
BJ-40/76
29.09.2019, 23:30
Seuraava kysymys. Yritin ottaa Scaniasta paineilmaa ulos. Liitin löytyi mutta mitään ei tullut. Auto oli käynnissä ja painetta piireissä riittävästi. Liittimen yläpuolella muovi laatikon sisällä oli kaksi venttiiliä mutta niitä vääntelemällä ei tapahtunut mitään.
Eli miten saa ilmaa ulos tuosta liittimestä?
Olisko paloaseman puolesta tarjolla paineilmaa; siis olisko että tuossa liittimessä on "suuntaventtiili"? siis ilmaa ei saa ulos, mutta paloaseman kuivareilla varustetusta verkosta pidetään paineet yllä, että hälytyksen sattuessa ei tarvi odottaa jarrupaineita?
(yritin n. 20v sitten ostaa poistoista kompuraa ja kuivainta....)
BJ-40/76
29.09.2019, 23:37
Monesti liitin on vain ilman sisäänlaittoa varten ja jossain välissä takaiskuventtiili.
Ainakin linja-autoissa on sillain silloin liitin on yleensä uros.
Ja eikös noi paloautot ole letkussa kiinni tallissa että pääsee heti lähtemään tarvittaessa.
Jäi taannoin noista häly-autoista se käsitys, että jos ei pääse liikeelle silmän räpäyksessä, niin....
Ja niinhän se on, jokainen sekuntti on liikaa.
Kuten jo todettu, se liitin on vain syöttöä varten. Ulos jos haluaa ilmaa niin se pitää ottaa lisälaitepiiristä.
Ei kyllä Tämä liitin on ulosottoa varten. On juuri se akkujen vieressä oleva liitin, joka on merkitty Scanian käsikirjaan ja auton mukana tullut renkaan täyttö letku siihen kiinnittyy.
Paineilman ylläpito venttiili on kuskin oven alapuolella, lataus liittimen vieressä.
Jäi taannoin noista häly-autoista se käsitys, että jos ei pääse liikeelle silmän räpäyksessä, niin....
Ja niinhän se on, jokainen sekuntti on liikaa.
Maalla ei ole niin justiinsa. Oman paloauton ohjekirjassa sanotaan, että käynnistäminen talvella vaatii seuraavat esivalmistelut:
- Akku otetaan pois ja lämmitetään +20 asteiseksi.
- Jäähdytysnesteet lasketaan pois ja lämmitetään 95 asteeseen, ja kaadetaan sitten takaisin jäähdytysjärjestelmään.
- Sitten vain akku kiinni ja menoksi.
Tuo ohje on kyllä 60-luvulta, joten ehkä elämänmeno on muuttunut sittemmin hiukan kiireisemmäksi.
Ei kyllä Tämä liitin on ulosottoa varten. On juuri se akkujen vieressä oleva liitin, joka on merkitty Scanian käsikirjaan ja auton mukana tullut renkaan täyttö letku siihen kiinnittyy.
Paineilman ylläpito venttiili on kuskin oven alapuolella, lataus liittimen vieressä.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8VhuhpqkaxmTx_KAnA8V_j0jEZ5ZsY zLcUGeWwZ5jomQIWdOmwg
Tuommonen liitin?
Osaa se olla ihan vaan tukossa koko linja venttiilin takaa, jos ei oo ikinä oikein käytetty.
Samanlainen täyttöliitin löytyy 4-sarjasta sitten kuskin rappusesta, joka on kompressorin ja kuivaimen välissä, ja siitä voi täyttää ilmanpaineet tavallisella kompurallakin. Ja siitä saa otettua myös ulos ilmaa auton käydessä.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8VhuhpqkaxmTx_KAnA8V_j0jEZ5ZsY zLcUGeWwZ5jomQIWdOmwg
Tuommonen liitin?
Osaa se olla ihan vaan tukossa koko linja venttiilin takaa, jos ei oo ikinä oikein käytetty.
Samanlainen täyttöliitin löytyy 4-sarjasta sitten kuskin rappusesta, joka on kompressorin ja kuivaimen välissä, ja siitä voi täyttää ilmanpaineet tavallisella kompurallakin. Ja siitä saa otettua myös ulos ilmaa auton käydessä.
Juurikin tuollainen. Pitäisikö siitä siis tulla ilmaa ilman mitään vipujen kääntämistä?
Juurikin tuollainen. Pitäisikö siitä siis tulla ilmaa ilman mitään vipujen kääntämistä?
Ainakin tuossa mun Sisussa siitä alkaa tulla ilmaa kun letkun kiertää kiinni.
Topi1982
02.10.2019, 17:22
Toisesta sissään ja toisesta ulos.
https://up.picr.de/36893965cg.jpg
https://up.picr.de/36893966tb.jpg
Perse. Sulla noin hieno paineilman ulosotto. Olis pitänyt sittenkin huutaa tuo auto 😂