PDA

View Full Version : BJ:n akselista kelluva?


Kalle999
12.09.2019, 21:15
Moikka,
Olisko ideoita miten lähtis tekemään Bj:n taka-akselista kelluvaa? Nyt on c-klipeillä perän sisältä kiinnitettävät, ja mieli tekis lukkoa. Ilmeisesti tällaiseen c-klippi perään esim. ARB:in laittaminen on infernaalista säätöä jos onnistuu ollenkaan. Koko akselin vaihtoon en mielellään lähtis kun on kierrejouset leimattu jo alle. Ja levyjarrut on myös jo takana.

BJ-40/76
12.09.2019, 23:14
Moikka,
Olisko ideoita miten lähtis tekemään Bj:n taka-akselista kelluvaa? Nyt on c-klipeillä perän sisältä kiinnitettävät, ja mieli tekis lukkoa. Ilmeisesti tällaiseen c-klippi perään esim. ARB:in laittaminen on infernaalista säätöä jos onnistuu ollenkaan. Koko akselin vaihtoon en mielellään lähtis kun on kierrejouset leimattu jo alle. Ja levyjarrut on myös jo takana.

Noita ARB?- paineilmalukkoja on saanut ainaki reilu 30v sitten: Niissä oli n. 25v sitten aukko, noita c-sokkia ja "välipalaa" varten.

Mitä tarkoittaa tuo "infernaalista säätöä"?
"ARB:in laittaminen on infernaalista säätöä jos onnistuu ollenkaan"
-> säätö oli sama, kuin jos vaihtoi laakereita pinjonille/tasauspyörästölle.

-> nuo ARB asennukset onnistui ns. porakoneella....

Tuohon nimimerkkini mukaiseen bj-40 asensin/koneistin HJ-60 vm.-82 kitkalukon, jota ei ollut pilattu tuon aikaisilla "yleisöljyillä"

Tuo asennus onnistui, kun pikkasen prässissä puristeli, sorvasi pöytäsorvilla, ja rälläkällä pikkasen hijoi...

pikaisella goolauksella löytyy noita kaupallisia lukkoja, ei kaikkea trvitse tehdä itse 2000 luvulla...

-MaTTi-
12.09.2019, 23:17
Moikka,
Olisko ideoita miten lähtis tekemään Bj:n taka-akselista kelluvaa?

Tosta laipat: http://www.ruffstuffspecialties.com/catalog/FLANGETOY.html

mikjus
13.09.2019, 13:37
ARB RD153 on oikea malli semifloater akseliin. Jos haluaa fullfloaterin niin helpoin on varmasti vaihtaa 42/45 tai 60 koko akseli.

Koivunoksa
13.09.2019, 14:29
ARB RD153 on oikea malli semifloater akseliin. Jos haluaa fullfloaterin niin helpoin on varmasti vaihtaa 42/45 tai 60 koko akseli.


Osaatko sanoa mistä voisi tilata tällaisen ARB:n RD153? Olisi itselläkin tarve saada puolikevennettyyn akseliin lukko

mikjus
13.09.2019, 14:42
Kysy ekana Suomalaiset putiikit läpi. 4x4parts.fi, Cros4wd...

Ei kovin halpa mutta en tiedä missä hinnoissa arbit on nykyään.

USA
https://www.summitracing.com/int/parts/arb-rd153/overview/

https://www.justdifferentials.com/ARB-RD153-Toyota-Land-Cruiser-9-5-p/arbrd153.htm

http://www.lowrangeoffroad.com/toyota-land-cruiser-9-5-arb-air-locker-semi-floating-rd153.html

muut
http://www.4x4proyect.com/parts/arb-rd153-air-locker/en

http://www.euro4x4parts.com/parts/oba1007_arb_differential_locker_RD124.html

Akipell
14.09.2019, 07:07
Moi itsellä on toi c klippi perä kanssa .vanhassa perässä oleva ristitapin holkki täytyy lyhentää että mahtuu ja vasemman puolen c klippi laitettava kahdella teipin pätkällä paikalleen sokkona kulmantaakse.onnistuu mutta on aika työläs.

HJ60
14.09.2019, 09:47
Moikka,
Olisko ideoita miten lähtis tekemään Bj:n taka-akselista kelluvaa? Nyt on c-klipeillä perän sisältä kiinnitettävät, ja mieli tekis lukkoa.

Miksei vain nakkais palalukkoa sisään, tunnin homma.

veijon-esso
14.09.2019, 10:46
Miksei vain nakkais palalukkoa sisään, tunnin homma.

Koska kytkettävän kanssa voi aina sanoa ”ois tää muuten menny muttei ollu lukko päällä!” :D :D

HJ60
14.09.2019, 14:45
Koska kytkettävän kanssa voi aina sanoa ”ois tää muuten menny muttei ollu lukko päällä!” :D :D

:rolleyes: :D :D

Kalle999
16.09.2019, 21:12
Moi itsellä on toi c klippi perä kanssa .vanhassa perässä oleva ristitapin holkki täytyy lyhentää että mahtuu ja vasemman puolen c klippi laitettava kahdella teipin pätkällä paikalleen sokkona kulmantaakse.onnistuu mutta on aika työläs.

Oliko tämä siis ARB:in kanssa?

Kalle999
16.09.2019, 21:17
ARB RD153 on oikea malli semifloater akseliin. Jos haluaa fullfloaterin niin helpoin on varmasti vaihtaa 42/45 tai 60 koko akseli.

Helpointa olis joo akselin vaihto, on vaan Hippo askarrellut joskus niin hienosti nykyisen että ei raaski vaihtaa. Ehkäpä noi Matti:n linkkaamat Axle Flanges:sit ja siitä sitten eteenpäin.

Kalle999
16.09.2019, 21:22
Noita ARB?- paineilmalukkoja on saanut ainaki reilu 30v sitten: Niissä oli n. 25v sitten aukko, noita c-sokkia ja "välipalaa" varten.

Mitä tarkoittaa tuo "infernaalista säätöä"?
"ARB:in laittaminen on infernaalista säätöä jos onnistuu ollenkaan"
-> säätö oli sama, kuin jos vaihtoi laakereita pinjonille/tasauspyörästölle.

-> nuo ARB asennukset onnistui ns. porakoneella....

Tuohon nimimerkkini mukaiseen bj-40 asensin/koneistin HJ-60 vm.-82 kitkalukon, jota ei ollut pilattu tuon aikaisilla "yleisöljyillä"

Tuo asennus onnistui, kun pikkasen prässissä puristeli, sorvasi pöytäsorvilla, ja rälläkällä pikkasen hijoi...

pikaisella goolauksella löytyy noita kaupallisia lukkoja, ei kaikkea trvitse tehdä itse 2000 luvulla...

Säätämisellä tarkoitin jotain ton tyyppistä mitä olet tehnyt hj:n lukon kanssa. Luulin ettei tohon bj40 perään saa arb:a valmiina, olis pitänyt tutkia tarkemmin. Kiitos!

Kalle999
16.09.2019, 21:24
Tosta laipat: http://www.ruffstuffspecialties.com/catalog/FLANGETOY.html

Joo, noistahan se lähtis hyvin. Pitää tutkia tota nykyistä perää ja vähän suunnitella! Kiitos!

RIPAX
16.09.2019, 22:51
Miksei vain nakkais palalukkoa sisään, tunnin homma.

koska se on hanurista.

Akipell
17.09.2019, 04:24
Joo arb