View Full Version : Pajero gen 2 3.5 v6 abs vikaa
Gen2 3500 v6
10.09.2019, 19:20
Moro! Vaihdoin eilen pajeroon etummaiset vetonivelet niin nyt sytyttää abs valon kun lähtee liikkeelle... Kehät on puhdistettu mutta ei apua...
Menikö asentaessa jotain rasvaa/likaa anturin päähän tai jotain? Onko ABS kehä siinä nivelessä ja onko siinä oikea määrä hampaita tai kehä oikealla kohdalla?
Gen2 3500 v6
10.09.2019, 19:34
Menikö asentaessa jotain rasvaa/likaa anturin päähän tai jotain? Onko ABS kehä siinä nivelessä ja onko siinä oikea määrä hampaita tai kehä oikealla kohdalla?
Anturit putsattu, abs kehä ei ole vetonivelessä.. Vaan navassa kiinni..
Onko absin hammaskehä putsattu. Elä osta absin antureita merkkiliikkeestä ebaystä/kiinasta saa halvemmalla. Sammuuko absinvalo kun virrat käyttää pois? Vikakoodit luettu?
Gen2 3500 v6
11.09.2019, 16:39
Onko absin hammaskehä putsattu. Elä osta absin antureita merkkiliikkeestä ebaystä/kiinasta saa halvemmalla. Sammuuko absinvalo kun virrat käyttää pois? Vikakoodit luettu?
Putsaan abs kehät kunnolla kun saan purettua navat pöydälle.. Abs valo syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu niin kuin kuuluukin, mutta kun lähdet ajamaan niin syttyy.. Millä tosta pystyy abs koodit lukemaan? Meillä on töissä boschin testeri niin sillä ei voinu lukee..
Minä käytin merkkiliikkeessä vianluvussa(helpompi paikallistaa missä kulmassa vika). Voi olla heti ekasta liitoksesta johto poikki vänkärin puolelta takaa/hapettuneet ekat liittokset kaikissa kulmissa. syttyykö valo käännettäessä, jos syttyy vika etupäässä, jompi kumpi piuha tiukalla ääriasennossa. Jospa tuosta sais selvää.
Gen2 3500 v6
11.09.2019, 20:17
Minä käytin merkkiliikkeessä vianluvussa(helpompi paikallistaa missä kulmassa vika). Voi olla heti ekasta liitoksesta johto poikki vänkärin puolelta takaa/hapettuneet ekat liittokset kaikissa kulmissa. syttyykö valo käännettäessä, jos syttyy vika etupäässä, jompi kumpi piuha tiukalla ääriasennossa. Jospa tuosta sais selvää.
Joo tämä vika tuli heti kun vaihdoin eteen vetonivelet.. Ei syty kääntäessä. Oiskohan kehä menny halki kun annoin pallonivelille vähän lekaa että lähtivät irti
BJ-40/76
12.09.2019, 21:09
Moro! Vaihdoin eilen pajeroon etummaiset vetonivelet niin nyt sytyttää abs valon kun lähtee liikkeelle... Kehät on puhdistettu mutta ei apua...
k.o mitsusta ei kokemusta eikä paljon Wanhojen Mitsujen ensimmäisistä abs- järjestelmistä...
Minkä ikäinen pajero?
-> Jos et ole käyttänyt abs:n anturia irti (siis ei voi olla väärässä kohtaan/asennossa) niin johto vois olla poikki taikka oikosulussa?
Onko sinulla kytkentäkaaviota tuolle abs:n boksille: siis pääsetkö mittaamaan aivolaatikolle tulevasta liittimestä kaikki abs-anturit?
Yleismittarilla Ohmi(vastusalueella, ohmin "merkki" näyttää herkkusieneltä) anturin resistanssi vois olla suuruusluokkaa? 10-200? ohmia, tärkeintä on se, että samanlaiset, esim etupyörien oikea ja vasen on noin 15% prosentin tarkkuudella sama.
((((Ja kun mittaa yleismittarilla vaihtojännitealueella (AC) niin kun rengasta pyöräyttää käsin reippaasti, niin näyttää jotain jännitettä. (hankala mitata/lukea mittausta, varsinkin jos ei ole ns. parempi mittari...) aloittelijan kannattaa todeta, että "jotain tapahtuu-")))
Ja yleensä nuo anturit ei ole auton koriin yhteydessä; siis kun abs- aivolaatikon liitin on irti, ja mitataan liittimestä, niin vastus on yleensä yli 1000 ohmia; siis yli 1 k ohmia, uusissa jopa yli 1000 k ohmia... siis yli 1M ohmia...
Jos sinulla ei ole kunnon kytkentäkaaviota, JA auto niin vanha, että siinä ei ole standardin mukaista obd- pistoketta, niin kannattaa maksaa jollekkin, joka osaa... siis enemmän kuin kaljakori? taikka euro- kossu?
(esim. Jo reilu 10v aikaisemmin? osassa vm. -81 mitsu galant on testausliitin, joka ei kerro mitään obd tms. yleismallin lukijoille)
-> itse "katkaisin" kerran abs- anturin johdon, kun vaihdoin pyörän laakerin:
Toki vastakkaisesta "nurkasta" -> anturin johto oli niin loppu, että kun nostin 2- pilarinosturilla ilmaan, niin johto katkesi....
Gen2 3500 v6
13.09.2019, 05:55
k.o mitsusta ei kokemusta eikä paljon Wanhojen Mitsujen ensimmäisistä abs- järjestelmistä...
Minkä ikäinen pajero?
-> Jos et ole käyttänyt abs:n anturia irti (siis ei voi olla väärässä kohtaan/asennossa) niin johto vois olla poikki taikka oikosulussa?
Onko sinulla kytkentäkaaviota tuolle abs:n boksille: siis pääsetkö mittaamaan aivolaatikolle tulevasta liittimestä kaikki abs-anturit?
Yleismittarilla Ohmi(vastusalueella, ohmin "merkki" näyttää herkkusieneltä) anturin resistanssi vois olla suuruusluokkaa? 10-200? ohmia, tärkeintä on se, että samanlaiset, esim etupyörien oikea ja vasen on noin 15% prosentin tarkkuudella sama.
((((Ja kun mittaa yleismittarilla vaihtojännitealueella (AC) niin kun rengasta pyöräyttää käsin reippaasti, niin näyttää jotain jännitettä. (hankala mitata/lukea mittausta, varsinkin jos ei ole ns. parempi mittari...) aloittelijan kannattaa todeta, että "jotain tapahtuu-")))
Ja yleensä nuo anturit ei ole auton koriin yhteydessä; siis kun abs- aivolaatikon liitin on irti, ja mitataan liittimestä, niin vastus on yleensä yli 1000 ohmia; siis yli 1 k ohmia, uusissa jopa yli 1000 k ohmia... siis yli 1M ohmia...
Jos sinulla ei ole kunnon kytkentäkaaviota, JA auto niin vanha, että siinä ei ole standardin mukaista obd- pistoketta, niin kannattaa maksaa jollekkin, joka osaa... siis enemmän kuin kaljakori? taikka euro- kossu?
(esim. Jo reilu 10v aikaisemmin? osassa vm. -81 mitsu galant on testausliitin, joka ei kerro mitään obd tms. yleismallin lukijoille)
-> itse "katkaisin" kerran abs- anturin johdon, kun vaihdoin pyörän laakerin:
Toki vastakkaisesta "nurkasta" -> anturin johto oli niin loppu, että kun nostin 2- pilarinosturilla ilmaan, niin johto katkesi....
Joo 94 pajero kyseessä, mittauksia meinasin alkaa tekemään kun seuraavan kerran jää pajerolle aikaa.. Joo löytyy kytkäri oon autokorjaamolla töissäja kunnon yleismittari.. Autossa on obd pistoke mutta meidän kinkki testerillä eikä boschilla päässyt abs purkkiin sisälle.
chucknorris
13.09.2019, 11:49
Olisko tuosta apua?
Gen2 3500 v6
18.09.2019, 19:19
Olisko tuosta apua?
No nyt on etu abs anturit mitattu..
Vasen 900-1000ohmia ja oikea 2500-4000ohmia kumpi anturi rikki?
chucknorris
19.09.2019, 07:45
tulkaten tuota korjaamoopasta niin olisko tuo oikean vastus reilu tuplat mitä manuska sanoo.
Gen2 3500 v6
19.09.2019, 18:25
Niin itekki vähän tuumailin.. Pitää hommata anturi ja vaihtaa..
miten mittasit abs antureiden ohmit. vois itekkin selvitellä mikä nurkka on pimee
Gen2 3500 v6
02.10.2019, 15:30
Abs anturilta johto irti ja yleismittari anturin liittimeen kii ni ja mittari vastusalueelle ja pyörittelee rengasta.. Etuakselilla pitäs olla aikalailla samat lukemat ja takana sama homma.