PDA

View Full Version : akuista ja latauksesta


lacrits68
10.09.2019, 05:54
moi!

Näin aamujen kylmetessä on kulkineessa havaittu seuravaa....hiukan laiskaa pyörittämistä mutta on vielä lähtenyt käyntiin.

autossa on 2 akkua rinnan kytkettynä. molemissa lepovirta yön yli 12,3-12,6v. Auton käydessä akku 1 näyttää 12,3v (???) ja akku 2 näyttää 14,0v.

eli onko nyt sitten 1 akuista loppu vai mikä tässä mättää?


//Janne

Samppa79
10.09.2019, 06:07
Mitä näyttää kun otat yöksi kengät irti kummastakin akusta ja mittaan sitten jännitteet aamulla?
Tai ajat akkutesterille niin homma selviää nopeasti.

lacrits68
10.09.2019, 06:09
moi!

irrottelin juurikin nuo navat kun töihin tulin. iltapäivällä selviää. akkutesteriä ei ole..!

offroadjouni
10.09.2019, 06:13
Jos toinen akuista näyttää auton käydessä vai 12,3 v niin melko varmasti sen kenkä tai kaapeli ei ole kunnolla kiinni navassa.

Rak
10.09.2019, 08:28
Mittaa jännite-ero akun navasta kenkään, kaapeliin jne. Siis liitoksien yli, auton käydessä, koska vika on silloin päällä.
Pitäis olla liki 0 volttia. Jos alkaa olla yhtä volttia niin liitos tai kaapeli huono.

mhjkl
10.09.2019, 10:26
toisesta akusta 1 kenno oikosessa. mulla teki l200 mitsu just muutama viikko sitte saman

lacrits68
11.09.2019, 08:49
käväsin akut testauttamassa ( kuormitus testaus?). testeri ilmoitti tylysti "vaihda akku"...! :/

lacrits68
11.09.2019, 09:06
ps: CCA on tuttu käsite, mutta mitä tarkoittaa 80ah 740en? eli tuo "en" käsite, mitä ilmoittaa, tai mittaa?

Jam0
11.09.2019, 10:14
ps: CCA on tuttu käsite, mutta mitä tarkoittaa 80ah 740en? eli tuo "en" käsite, mitä ilmoittaa, tai mittaa?Ovat vaan eri standardeja CCA, EN, SAE yms...
Eli kaikki kertoo samaa, paljonko akusta pitäisi irrota hetkellistä kylmäkäynnistysvirtaa.

Samppa79
11.09.2019, 12:07
Kumpiko akku oli rikki?
Sinänsä ristiriitaiset mittaukset ja oireet, että jos akku 1 olisi kenno oikosulussa ja kaapeloinnit kunnossa, sen pitäisi kiehua auton käydessä. Tai ainakin tuoksua kananmunalle. Akku 2 voi myös olla sökö, jos se ei vaan ota virtaa vastaan, jolloin lataus jännite kestää kohdallaan.

BJ-40/76
11.09.2019, 23:19
moi!

Näin aamujen kylmetessä on kulkineessa havaittu seuravaa....hiukan laiskaa pyörittämistä mutta on vielä lähtenyt käyntiin.

autossa on 2 akkua rinnan kytkettynä. molemissa lepovirta yön yli 12,3-12,6v. Auton käydessä akku 1 näyttää 12,3v (???) ja akku 2 näyttää 14,0v.

eli onko nyt sitten 1 akuista loppu vai mikä tässä mättää?


//Janne

VASTAUS:

Jos rinnakytketyissä akuissa toinen näyttää käydessä:
Navoista mitattuna 12,3v ja toinen näyttää 14.0v !
siis tuon 12,3v akun JOKU liitos on hapettunut......

Minä lähtisin hakemaan hapettunutta liitosta seuraavasti:

Siihen 14.0 voltin akun - kenkään yleismittarin -/musta johto.
ja siitä sitten vertaillen, että missä vaiheessa tuo ero pompsahtaa noiden akkujen välisissä liitoksissa yli voltin. ja siinä se vika on
Siis tuohon akkujen jänniteeroon:
Jos ei lähde käyntiin "helposti" "kesäkelillä" niin molemmat AKUT vainajia...

Mikä kulkine kyseessä?

dodge3500
12.09.2019, 05:25
Otatko samasta akusta plussan ja miinuksen

lacrits68
12.09.2019, 07:19
moi!


purin p**kan ja putsasin paikat.

ullatuksiakin löytyi

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8134&pictureid=223332

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8134&pictureid=223333

nämä on joku edellinen omistaja tuunaillut hiukan. nyt liitokset tehty uudet, putsattu ja kasattu.

14,4v kummankin akun läpi.

kiitos nyt taas vinkeistä ja kannustuksista. tootta ihania :)

//Janne

Luoppis
12.09.2019, 17:41
Kannatti kysellä niin säästyi turhalta akkuostokselta vaikka testeri niin käskikin tehdä.