Kirjaudu sisään

View Full Version : Jenkki Pick-up oston perustelua puolisolle


Akrapovic
24.08.2019, 21:51
Tarvitseeko sitä edes perustella? No jos ei puolisolle, niin tarviiko perustella itselleen miksi "minä tarvitsen juuri tämän ylihintaisen romun nyt!" :D
Ostokiima voi joskus päästä pahaksi..

Auton ostaminen ei saisi kuulemma olla täysin tunnepohjainen ostopäätös. Järkeenkäypä syy hankkia auto on se että sitä tarvitsee. Työmatka pitenee, perheenlisäystä tulee, vanha auto katollaan siinä soramontun nurkalla ja kone leiponut ym ym. Syitä on niin monta kuin on autoille ostajia maailmassa.
Tietenkään siinä autossa ei ole mitään kiihottavaa jos pelkin järkiperustein ostetaan se "budjettiin sopiva, appiukon hyväksymä ja taloudellinen perhekippo, joka ei erotu cittarin parkkikselta". :rolleyes:
Minulla ei ole pakottavaa tarvetta hankkia uutta autoa, mutta kiima painostaa..

Sitten asiaan(vihdoin)
Olen kuolannut ja haaveillut jenkki pick-upista jo jonkin aikaa. Pitkä hytti, iso moottori ja pieni vero (kevyt kuorma-auto) on ollut näissä märissä unissani. Budjettikin jää alle kympin, joten - 90 luvun vehkeistä olisi kyse.

Voisitteko te, arvon palstalaiset, herätellä minut tästä ostokiimasta tai saattaa lähemmäs ostopäätöstä!? :confused: auttakaa täydentämään listaa. Antakaa järki ja tunnepohjaisia syitä hankkia tai pysyä kaukana näistä.
Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta.

Alle olen kerännyt listaa hyvistä ja huonoista puolista, mitä ison auton kanssa saattaisi olla;

+Etulyöntiasemassa peuran, mäyrän, corollan tai muun pienriistan kanssa kohdatessa
+Tilava sisältä ja ulkoa, lavalle mahtuu mopot ja romut
+Pieni vero
+Kyrväkäs

-Kulutus
-kevyt-kuorkilla vetäminen vaatii ajokorttiin nappulaa
-nopeus rajoitettu
-D.I.Y mieheltä vaatii isoja vehkeitä

En ota kantaa siihen että mikä on paras ja ainoa vaihtoehto, GM, Ford, Dodge, kaikilla on omat hyvät ja huonot puolet. Nyt haen niitä yhdistäviä tekijöitä

Ex_inkkari
24.08.2019, 22:24
Osta pois, muutama ollut ja hauskaa on ollut jokaisen kanssa :) ei tarvitse miettiä tai perustella.

BJ-40/76
24.08.2019, 23:11
Se, minkä takia tuota "kevytkuoppuria" ei ole pihassa, johtuu suurelta osin neljästä syystä:

- Noilla ei saa ajaa kuin 80 km/h (aika iso rangaistuksessa, jos ajat vaikka vain 120 km/ 100km/h rajoituksella, puhumattakaan että ajat 140 km/h 120 km/h rajoituksella)
- uudemmissa rajoitin, et pysty ohittamaan käytännössä koskaan
- Minun kortilla tuolla ei saa vetää yli 750 kg kärryä. (tuolla hdj-80:llä saan vetää)
- Minulla on ainut c-kortti tässä ruokakunnassa.

Ippe69
25.08.2019, 00:54
Se, minkä takia tuota "kevytkuoppuria" ei ole pihassa, johtuu suurelta osin neljästä syystä:

- Noilla ei saa ajaa kuin 80 km/h (aika iso rangaistuksessa, jos ajat vaikka vain 120 km/ 100km/h rajoituksella, puhumattakaan että ajat 140 km/h 120 km/h rajoituksella)
- uudemmissa rajoitin, et pysty ohittamaan käytännössä koskaan
- Minun kortilla tuolla ei saa vetää yli 750 kg kärryä. (tuolla hdj-80:llä saan vetää)
- Minulla on ainut c-kortti tässä ruokakunnassa.

Monikin ihminen on valitellut kevytkuorkeissa nimenomaan tuota rajoitinta. Minä en oikein jaksa ymmärtää mikä siinä niin ahdistaa. Sen saa laittaa kulkemaan 90 km/h. 120 rajoitusalueita ei koko pohjois-suomessa ole montaa kymmentä kilometriä. Satasen aluetta taas pitäis ajaa satoja kilometrejä päivässä että tuolla nopeuserolla olisi mitään merkitystä. Ohi pääsee rajoitetullakin autolla, jos siihen on oikeasti tarve.
Rohkenen väittää, että lähes kaikissa tapauksissa rajoitin on ongelma ainoastaan kuskin päässä.
Kortti tai sen puute on kyllä oikea ongelma, mutta sen kortin hinnan säästää melko nopeasti veroissa verrattuna henkilö- tai pakettiautoon.

Rölli
25.08.2019, 06:36
Muutaman chevyn omistaneena ihan mukavia vehkeitä ja varsin monikäyttöisiä.
Se kannattaa etukäteen miettiä et tuon ikäluokan autossa on aina jotain pientä ropaamista niin itse jos meinaa tehdä niin vaatii tilavan tallin ja kertaluokkaa jytymmät vehkeet mitä se perus corolla.
Sama kaupungissa ja monilla parkkipaikoilla voi ruudut olla yllättävän ahtaita/lyhyitä. Samoin parkkihallit saattaa olla matalia äkkiä.
Loppupeleissähän nääkin on pelkkiä asenne kysymyksiä.

Akrapovic
25.08.2019, 07:33
Mites osien saanti? Onko tuottanut vaikeuksia vai löytyykö aina Suomesta, jostain hyllystä palikkaa? Hämeessa on Southwest trade, josta kuulemma löytyy ihan hyvin osia, ainakin yleisimmät.
Onko osien saanti jenkki-autoihin miinus?

perkei
25.08.2019, 07:49
Mie sanoisin, että ehdottomasti kannattaa ostaa jos kerran mieli tekee! :)
Jos ostos lakkaa myöhemmin huvittamasta, niin sitten sen voi laittaa kiertoon. Ei auton osto ole mikään loppuelämää koskeva päätös, jota tarvii ikuisuuksiin jahkata ja perustella. Pitää ostaa jos siltä tuntuu! :p
Raha ei mee ikinä hukkaan jos sen laittaa rautaan. Tai siis raha kyllä katoaa taivaan tuuliin, mutta sillä saa vastineeksi tuplamäärän henkistä pääomaa.
Osista en osaa sanoa mitään, mutta olettaisin, että suomeenkin mahtuu niin monta jenkkiautoharrastajaa, että joku niitä osiakin tuo.

tjl
25.08.2019, 09:07
kyllähän ainakin suurimpaan osiin jenkkejä saa sputhwestistä osat suoraan hyllystä, eli paremmin kun momeen euroautoon tarvikeliikkeestä,ne tilaa ne.
southwestissä melkein kaikki samantien saatavissa

ja itse siellä uskaltaisin sanoa että keskimääräistä enemmän asioinut, palvelu hyvää.

varmaan säästää kun tilaa itte vaik rockautosta.mykyään sieltäkin tulee alle viikossa kotiin ku maksaa tullit sille jos ostettaessa.

tapsa4x4
25.08.2019, 10:18
10kunta vuotta tullu ajettua kevytkuorkki chevyillä ja dodgeilla. Mun mielestä niitten diesel koneellisten kulutus on ihan kohtuullinen kun on kunnossa.
Osia saa paremmin ku mihinkää muuhun samanikäiseen maasturiin, mä ajan nyt gmt400 korisella suburbanilla ni 12-14l on keskikulutus, ja rockautosta saa tilaamalla ihan kaikkea mitä tommoseen voi tarvita.

Maksut on halvat täys kasko alta 400e d-vero 89e jne.

Mika_T
25.08.2019, 14:04
Itte laitoin seitsemännen land cruiserin jälkeen 7-paikkasen kuorkki chevy suburbanin.
Takimmaisen penkin on nappas pikalukoilla irti niin mahtuu kivasti tavaraa reissuillle.

Esimerkiksi HDJ80 cruiserin etupenkin selkänojasta takaluukkuun 185cm. Suburbanin TAKApenkin selkänojasta takaoviin 170cm...


Eipä ole ikävä monipaikkasten cruisereiden 1000e d-veroa.
Minua tuo 80kmh rajotus ei häiritte, menkööt muut ohi jos on kiire.
-90 luvun vehkeissä ei kuitenkaan rajottimia ole joten ohitukset onnistuu mukisematta.

Kulutus tuolla 6.5td:llä on ~1.5l/100km enemmän kuin 4.2 cruisereissa, eipä juurikaan merkitystä kun ei tuo käyttöauto ole.
Tänä kesänä tullu 7000km ja monta reissua pohjosessa/norjassa.

Konehuolto marjakankaalta saa aika kivasti kans osia.

Ettei ihan kehumiseksi mene niin noiden 6.5sten kanssa saa olla tarkkana että syöttöpumpun ennakonsäätö, suuttimet ja hehkut on kunnossa, monessa pelissä on lohkossa halkeamat kun kone käy päin persettä.
Itekkin tein alkukesästä koneen uusiksi.

tekniikkamies
25.08.2019, 14:59
Itte laitoin seitsemännen land cruiserin jälkeen 7-paikkasen kuorkki chevy suburbanin.
Takimmaisen penkin on nappas pikalukoilla irti niin mahtuu kivasti tavaraa reissuillle.

Esimerkiksi HDJ80 cruiserin etupenkin selkänojasta takaluukkuun 185cm. Suburbanin TAKApenkin selkänojasta takaoviin 170cm...


Eipä ole ikävä monipaikkasten cruisereiden 1000e d-veroa.
Minua tuo 80kmh rajotus ei häiritte, menkööt muut ohi jos on kiire.
-90 luvun vehkeissä ei kuitenkaan rajottimia ole joten ohitukset onnistuu mukisematta.

Kulutus tuolla 6.5td:llä on ~1.5l/100km enemmän kuin 4.2 cruisereissa, eipä juurikaan merkitystä kun ei tuo käyttöauto ole.
Tänä kesänä tullu 7000km ja monta reissua pohjosessa/norjassa.

Konehuolto marjakankaalta saa aika kivasti kans osia.

Ettei ihan kehumiseksi mene niin noiden 6.5sten kanssa saa olla tarkkana että syöttöpumpu ennakon säätö, suuttimet ja hehkut on kunnossa, monessa pelissä on lohkossa halkeamat kun kone käy päin persettä.
Itekkin tein alkukesästä koneen uusiksi.

Onkos teillä heittää nettiautosta tms. esimerkkiä minkä näköinen ja hintainen jenkki pickup menee käyttiksestä?

Itse joku vuosi takaperin kartoittelin kevytkuorma-autoa ja tuli Jumper halvin minkä lähistöltä löysin ja se on tietenkin ollut hanurista, mutta ei hätää kun se käy puuliiteristä.

Muita autoja ei ole kuin käyttiksiä ja silloin käyttis on hyvä kun se menee talven ilman korjauksia, kesällä pihalla omatoimihuoltoja ja osat edulisista paikoista kuten Motonet.

Koneet pitää pelata korjaamatta maailman tappiin.

Mika_T
25.08.2019, 15:57
Koneet pitää pelata korjaamatta maailman tappiin.

Ei semmosta ole vielä tähän päivään mennessä tehtykkään.

Itte en paljon ajavana tuollaista isoa jenkkitiiseliä käyttikseksi laittaisi.
Jotain rajaa sentäs polttoainekuluihin.

tapsa4x4
25.08.2019, 16:18
Mul on palvellut käytiksenä kesät talvet suburbanit.
6.5td saa kulkemaan kohtuudella ja pysynyt järkevällä käytöllä ehjänäkin. Varmasti on monta paljon kestävämpääkin moottoria olemassa ku toi mut ite oon pärjännyt. Ei taida olla koskaa semmoista moottoria valmistettu joka kestäisi ilman huoltoa ikuisesti, Mersu on 617 moottorilla jo aika lähelle päässyt.

Sitä on paha sanoa mitä hyvä maksaa joskus voi löytää nettiautosta 4ke hyvän tai sit on aikoja että ei alta 8ke oon yhtään kunnollista kaupan. Vanhojen autojen kans se on aina tuuripeliä. Ja noista lähes kaikista on ruuvattu mittareita kun tuotu jenkeistä tänne. Ei sillä kukaan oo dieseliä pihaan seisomaan ostanut. Joskus kattelin carfaxsilla tietoja yhdestä mun subbarissa siinä oli melkein samat mailit kun oli 12vuotta aijemmin jenkeissä merkattu tietoihin kun laivattu Suomeen, ja Suomen huoltokirja Alko puolet vähemmillä maileilla😄

tekniikkamies
25.08.2019, 17:21
Mul on palvellut käytiksenä kesät talvet suburbanit.
6.5td saa kulkemaan kohtuudella ja pysynyt järkevällä käytöllä ehjänäkin. Varmasti on monta paljon kestävämpääkin moottoria olemassa ku toi mut ite oon pärjännyt. Ei taida olla koskaa semmoista moottoria valmistettu joka kestäisi ilman huoltoa ikuisesti, Mersu on 617 moottorilla jo aika lähelle päässyt.

Sitä on paha sanoa mitä hyvä maksaa joskus voi löytää nettiautosta 4ke hyvän tai sit on aikoja että ei alta 8ke oon yhtään kunnollista kaupan. Vanhojen autojen kans se on aina tuuripeliä. Ja noista lähes kaikista on ruuvattu mittareita kun tuotu jenkeistä tänne. Ei sillä kukaan oo dieseliä pihaan seisomaan ostanut. Joskus kattelin carfaxsilla tietoja yhdestä mun subbarissa siinä oli melkein samat mailit kun oli 12vuotta aijemmin jenkeissä merkattu tietoihin kun laivattu Suomeen, ja Suomen huoltokirja Alko puolet vähemmillä maileilla😄

Subbari on melkeen ainut kohtuuhintainen, mutta niilkin on ikää. Itte ostin vähän läpäl 1989 Hiluxin, jossa lisättynä jytkeät ilmajouset ja puusta tehty lava. Ei paljon koskaan näy myynnis vastaava järkihintaista jenkki pickupia.

Perus Cumminssi ja manuaali riittäs itelle oikein hyvin.

jmk
25.08.2019, 19:16
Onko Dodge sit ainut vaihtoehto jos manuaalin tarvii???( ja tietysti fulleri niin ei tarvi paljoa kuskia kysellä) Ei oikein kuulosta jenkiltä kun on manuaaliloota

JasuT
25.08.2019, 19:23
Tarvitseeko sitä edes perustella? No jos ei puolisolle, niin tarviiko perustella itselleen miksi "minä tarvitsen juuri tämän ylihintaisen romun nyt!"
Vissiin puolison tapauksesta riippuen, joskus kuulemma pitää tarkemminkin pystyä hankintoja perustelemaan. Omalla kohdalla onneksi on sattunut siten ettei ole minkään pihaan saapumista ole tarvinnut perustella. Eniten "pelotti" kun olin Sm:ää ostamassa, mitään tietenkään tullut siitäkään puoliskolle mainittua, kun noutoa suorittanut rekkakuski sitten eräänä sunnuntaiaamuna herätti puhelulle, niin puhelun jälkeen kysyi vain ensin että "kuka se tämmöiseen aikaan soittelee", kun kun jotain mainitsin tutusta rekkakuskista, ni kysyi vaan että "ootko Sm:n menny ostamaan". Jostain arvas, ja totes vaan että "olisit kuitenkin sen ostanu, vaikka olisin mitä sanonu"...

Suburbanin TAKApenkin selkänojasta takaoviin 170cm...
Tässä kohtaa alkoi täällä suunnalla kiinnostus heräämään. Kun on kuitenkin satunnaisesti kaikkea kuskattavaa, välillä pitempääkin, ja kuitenkin nuo viisi kyytiläistäkin olisi toisinaan semmoisillekin reissuille hyvä saada mukaan...

vmt
25.08.2019, 22:11
Monikin ihminen on valitellut kevytkuorkeissa nimenomaan tuota rajoitinta. Minä en oikein jaksa ymmärtää mikä siinä niin ahdistaa. Sen saa laittaa kulkemaan 90 km/h. 120 rajoitusalueita ei koko pohjois-suomessa ole montaa kymmentä kilometriä. Satasen aluetta taas pitäis ajaa satoja kilometrejä päivässä että tuolla nopeuserolla olisi mitään merkitystä. Ohi pääsee rajoitetullakin autolla, jos siihen on oikeasti tarve.
Rohkenen väittää, että lähes kaikissa tapauksissa rajoitin on ongelma ainoastaan kuskin päässä.
Kortti tai sen puute on kyllä oikea ongelma, mutta sen kortin hinnan säästää melko nopeasti veroissa verrattuna henkilö- tai pakettiautoon.

No on siitä rajoittimesta haittaa, vaikka ei muuten yli 90 km/h ajelisikaan. Juurikin ohituksissa esim. Siksi omassakin kevytkuorkissa rajoitin toimii aina vaan sen hetken kun sen toimivuudesta pitää todistus hakea.

tapsa4x4
25.08.2019, 23:13
Onko Dodge sit ainut vaihtoehto jos manuaalin tarvii???( ja tietysti fulleri niin ei tarvi paljoa kuskia kysellä) Ei oikein kuulosta jenkiltä kun on manuaaliloota

Löytyy manuaaleja niin chevyista ku Fordista kans. Mul oli gmt400 6.2diesel takaveto ite kesäkäyttiksessä joskus asiallisen karu oli ja aika yksinkertainen laite vähän harmittaa et tuli hävitettyä se pois.

BJ-40/76
25.08.2019, 23:38
Se, minkä takia tuota "kevytkuoppuria" ei ole pihassa, johtuu suurelta osin neljästä syystä:

- Noilla ei saa ajaa kuin 80 km/h (aika iso rangaistuksessa, jos ajat vaikka vain 120 km/ 100km/h rajoituksella, puhumattakaan että ajat 140 km/h 120 km/h rajoituksella)
- uudemmissa rajoitin, et pysty ohittamaan käytännössä koskaan
- Minun kortilla tuolla ei saa vetää yli 750 kg kärryä. (tuolla hdj-80:llä saan vetää)
- Minulla on ainut c-kortti tässä ruokakunnassa.

Monikin ihminen on valitellut kevytkuorkeissa nimenomaan tuota rajoitinta. Minä en oikein jaksa ymmärtää mikä siinä niin ahdistaa. Sen saa laittaa kulkemaan 90 km/h. 120 rajoitusalueita ei koko pohjois-suomessa ole montaa kymmentä kilometriä. Satasen aluetta taas pitäis ajaa satoja kilometrejä päivässä että tuolla nopeuserolla olisi mitään merkitystä. Ohi pääsee rajoitetullakin autolla, jos siihen on oikeasti tarve.
Rohkenen väittää, että lähes kaikissa tapauksissa rajoitin on ongelma ainoastaan kuskin päässä.
Kortti tai sen puute on kyllä oikea ongelma, mutta sen kortin hinnan säästää melko nopeasti veroissa verrattuna henkilö- tai pakettiautoon.

p.s tuo minun hdj-80 on henkilöauto; toki "muutaman" pakettiauton olen tehnyt.

Tuo 90km/h on varmaan pelattu renkailla? tms? 89km/h on se virallinen? yläraja.
Ja tuosta ohittamisesta: JOKAINEN voi kokeilla, kuinka helppoa se on;
siis navigaattori tai älypuhelin näyttämään nopeutta, ja MAX nopeus siihen 89-tai 90 km/h, jos alkaa näyttää 9- alkuisia lukuja niin kasujalkaa ylös....

JA pihallehan sopii...

Ippe69
26.08.2019, 06:36
p.s tuo minun hdj-80 on henkilöauto; toki "muutaman" pakettiauton olen tehnyt.

Tuo 90km/h on varmaan pelattu renkailla? tms? 89km/h on se virallinen? yläraja.
Ja tuosta ohittamisesta: JOKAINEN voi kokeilla, kuinka helppoa se on;
siis navigaattori tai älypuhelin näyttämään nopeutta, ja MAX nopeus siihen 89-tai 90 km/h, jos alkaa näyttää 9- alkuisia lukuja niin kasujalkaa ylös....

JA pihallehan sopii...
Kyllä se 90 km/h on virallinen raja. Ohittamista on tosiaan helppo kokeilla kuten neuvoitkin. Ohittamisen tarve tosin pienenee huomattavasti jos ajaa samaa vauhtia kuin rekat.
Laskennallisesti jos on 100 km matkaa ja sen voi ajaa hidastamatta, ero matka-ajassa 100km/h vs. 90km/h on 6,7 minuuttia. Tosielämässä vaan 100 kilometriä harvoin pystyy ajaa hidastamatta jolloin ero väkisinkin pienenee. Eikä keskiverto pick-upin omistaja aja normaalisti 100 kilometriä päivässä.

Viipo
26.08.2019, 07:46
Itellä on ollu Dodge Ram 2500 lyhyt hyttinen pitkällä lavalla käyttöautona pari vuotta. Kulkee näppärästi vaikka 180km/h, 12-tappinen 5.9 cummins on sellanen ikiliikkuja, että harvoin siihen mitään tarttee oikeesti tehä, kun vaan lisää joskus öljyä. Oma on 46RE- tomaatilla, kulutus seka-ajossa 35" mutarenkailla on pyöriny 13 litran kantturoissa. Lavalle on mahtunu moottorikelkat ym. ja isokin traileri tulee eleettömästi perässä.
Nopeudenrajoitinhan näihin N2-kuorma-autoihin tulee vasta 2001-vuonna, joten ei semmosia 90-luvun vehkeissä ole.

Manuaalina näitä on kanssa aika paljon, mutta dodgessa on semmonen ongelma, ettei SUV-korisia ole oikein tehty. Lähimmäksi pääsee vain neliovisella hytillä varustetuissa malleissa. Jos ison farkun tarvitsee, niin se on sitten suburban tai excursion.

pjtk
26.08.2019, 10:21
Onko Dodge sit ainut vaihtoehto jos manuaalin tarvii???( ja tietysti fulleri niin ei tarvi paljoa kuskia kysellä) Ei oikein kuulosta jenkiltä kun on manuaaliloota
Kyllä tälläkin palstalla on yksi manuaali toosanen Ford myynnissä.

kom4
26.08.2019, 12:03
Ei kai sitä tarvitse sen enempää perustella, yleensä noi vehkeet perustelee itse itsensä. Aikanaan ostin Jaguarin ja mamma ei paljoa välittänyt ostoksesta, koska onhan Jaguaari kuitenkin vanhan miehen auto. Pari vuotta sillä huristeltiin ja mammakin tykästyi siihen rauhallisuuteen kunnes itse löysin Chevyn johon sain vaihdettua. Taas sama huuto konsertti kotona, että minkä paskakikkareen menin ostamaan. Lyhyt hyttinen ja pitkä lavanen K1500 pärähti pihaan V6 sulosoinnuilla. Vaimo raahautui pihalle, nauroi ja tuumasi, ettei koskaan astu siihen laivaan. Meni viikko kunnes tuli vieno pyyntö päästä kokeilemaan tätä Amerikan Joen mahtavuutta. Ihastui kerta pierasulla. Sillä taas pari vuotta eteenpäin ja vaihdoin Blazeriin johon ei kyllä oo vieläkään kuulunut mitään ihastumisen merkkejä, ei varmaan helpota koko aikainen remonttikaan :D.

Plussat mitä toi K1500 toi:
+Auto jolla ei tarvitse liikenteessä joka kerta säikkyä
+Väistämisvelvollisuuksia noudatetaan
+Bensan kulutus ei aivan järkyttävä
+Jaguarin jälkeen ei kauhean paha ajettava
+Varaosat aivan törkeen halpoja. Korin puslat, moottorin tiivisteet ja huolto-osat sekä iskarit joka nurkkaan kotiin roudattuna 190€
Miinuksina sanottakoon V6 koneen laiska olemus, paikkapaikoin halpamainen työnjälki vaikkakin on työjuhta. Sekä aivan törkeän naurettava vetomassa sekä lavalle nostettava paino.

Blazeri taas on sivu erikseen. Miinuksia on aika paljon, mutta onhan siinä V8 dieselissä suorilla putkilla ihan oma maailma :p

BJ-40/76
27.08.2019, 01:20
Kyllä se 90 km/h on virallinen raja. Ohittamista on tosiaan helppo kokeilla kuten neuvoitkin. Ohittamisen tarve tosin pienenee huomattavasti jos ajaa samaa vauhtia kuin rekat.
Laskennallisesti jos on 100 km matkaa ja sen voi ajaa hidastamatta, ero matka-ajassa 100km/h vs. 90km/h on 6,7 minuuttia. Tosielämässä vaan 100 kilometriä harvoin pystyy ajaa hidastamatta jolloin ero väkisinkin pienenee. Eikä keskiverto pick-upin omistaja aja normaalisti 100 kilometriä päivässä.

Olet oikeassa, tuo 90 km/h on max nopeus n2 kevytkuorma-auton rajoittimelle.

Mutta laillinen maksimi nopeus on 80 km/h Noilla kevytkuorma-autolla. (N2) ja noilla rekoilla. (N3)

-> siis "wanhalla" maasturilla, mikä on(maasto)- henkilöautoksi rekisteröity, saa ajaa laillisesti 100km/h nopeusrajoituksella 20 km/h nopeampaa kuin tuliterä kevytkuorma-auto.
ja 120 rajoituksella tuo erotus tuplat, siis oliko 140 km/h kohdalla rikesakko vaihtuu ajokieltoon?

Ja vielä kerran; Nuo N2 "kevytkuoppurit" on tarkkailussa/ostoslis....
Nyt mennään M1 siis rajoitusten M1 mukaan....

Bj Andy
27.08.2019, 04:59
Omat ”miksi en osta” perustelut jotka käydään n.kerran kuukaudessa läpi omassa umpikonttorissa...

Kulut. Kinneri 7.5 litraa/100 km on 3000 litraa eli 4200 €/ vuosi / 40000kilsaa.
Verot 850 € niin ollaan summassa 5050 egeä

Amerikan Jenkki. 14 l/100 on 5600 litraa Eli 7840 euroa / vuosi / 40000 kilsaa
Ja verot n.90 € = 7930 €.

Lisäksi kun vihdoin on Kutostie saatu satkun kuntoon niin pikapilla ei pääse tästä nauttimaan, koska eihänkukaanajaylinopeuttakuorkilla eihän?

Eroa jää siis 3 donaa vuoteen...

Jos kilsoja tulisi vähemmin, eli tyyliin 20 tkm/vuosi niin sitten tuo pelaisi...tai sitten pitäisi karsia muita kuluja saman verran...

E. Jos ottaa vielä arvon aleneman huomioon niin ero tasoittuu jonnii verran, koska siinä missä kinnerin arvo rapistuu kilpaa lyhennysten kanssa, on vanhemman nelikko pikapin hinta melko stabiili...

HiluxMan
27.08.2019, 05:27
Ja mikä on ennuste, kumpaa tarttee korjata enempi?

Kun itsekin olen noita myynti-ilmoja katellut, on vaihdettu vaikka mitä, samoilla kilsoilla (300 tkm) 2.8 Pajeroon ylätukivarret ja alapallot, siis normihuoltojen päälle.

Bj Andy
27.08.2019, 05:40
Ja mikä on ennuste, kumpaa tarttee korjata enempi?

Kun itsekin olen noita myynti-ilmoja katellut, on vaihdettu vaikka mitä, samoilla kilsoilla (300 tkm) 2.8 Pajeroon ylätukivarret ja alapallot, siis normihuoltojen päälle.

No meikäläisen hintaluokassa remppaa saanee aina tehdä, oli laite mikä hyvänsä. Ja se on jopa ihan sallittuakin jos laite on menettänyt arvostaan 90 prossaa. Olikyseessä sitten kinneri tai pikappi...

veijon-esso
27.08.2019, 06:26
Mä tahkosin hiacella jonku 70tkm ja oli halpaa. Vielä halvempi oli edellinen escort express van 1.6D vapari! Sitä jaksoin 100tkm hissukan jälkeen tuli kuitenkin buickki 5.7 bensa ja ajoin 160tkm ja sen jälkeen tuli hemi jeeppi ja menty jo 90tkm. Kyllä siitä ajomukavuudesta jotain voi maksaakkin.

Lassard
27.08.2019, 09:35
Vaimolle ylivoimaisin perustelu on varmaankin turvallisuus. Aika moni on tarrana Ramin puskurissa jos kolari tulee.

rane58
28.08.2019, 03:35
Eikö niitä Pick-Uppeja ole henkilöautoina ja siten ilman rajoittimia...? :o

Luoppis
31.08.2019, 17:18
Nopeudenrajoitinhan näihin N2-kuorma-autoihin tulee vasta 2001-vuonna, joten ei semmosia 90-luvun vehkeissä ole.

Mulla on 2001 vuosimallin Ram 2500 ja siinä ei ole rajoitinta. Se kyllä on siihen ohjelmoitavissa esim. Smartyn kapulalla käsittääkseni. Ihan tarkalleen ottaen nopeudenrajoitin on kaiketi pakollinen noissa pikkupeissa siinä tapauksessa, jos on jotain hiukkaskiihdyttimiä tms. saastelaitteita, eli joku Euro3 tai jotain? Mutta jos tosiaan pysytään 90-luvun puolella niin ei ole huolia siitä. Minua ei tuossa autossa kiinnosta tuon taivaallista, jos joku näkee asiakseen roikkua takapuskurissa kiinni. Yleensä liikennevaloista lähtiessä tulee takaviistoon suunnatuista pystyputkista turbon herättelysavut joka karkoittaa paatuneimmatkin puskurin kyylääjät turvallisen matkan päähän. En aja mitään 600km retkiä, kyllähän se niissä sitten näkyy tietty hitusen matka-ajassa jos rajoitusta noudattaa. Cruise päälle ja antaa maiseman vaihtua.

Eikö niitä Pick-Uppeja ole henkilöautoina ja siten ilman rajoittimia...? :o

Fordia, Dodgea ja Chevya on jokaista tuo 1500:nen malli joka on siis pakettiauto. Sillähän saa ajaa satasta jos on airbag ja ABS. Ilman jompaa kumpaa tai molempia niissäkin 80km/h rajoitus ja jos tarpeeksi vanhan haluaa niin 80 lätkä kaupan päälle jos omamassa on yli 2200kg.

Dodgessa ylivoimaisesti suurin heikkous on automaattivaihteisto. Itse en löytänyt ehjällä automaatilla ja päässä naksahti pahasti kun sattui tuo tehtaan manuaalivaihteinen myyntiin :) Rautaa on paljon, mutta auton sisusta on todella muovinen ja se muovi on kirjaimellisesti paskempaa laatua, kuin mitä kiinalaisissa lasten leluissa oli joskus 90-luvulla. Ohjaus on nelivedossa toteutettu Y-haara systeemillä missä on ohjausvaihteen lisäksi noin 4+1 palloniveltä mihin voi kertyä välystä ja ohjaus on hyväkuntoisenakin vähän välttävä. Chevyn K1500 oli tässä suhteessa valovuosia parempi, mutta siinä ei ollut taasen jäykkää etuakselia. Cumminssi lämpeää todella hitaasti ja sen saa tuntea nahoissaan talvella, koska lämppärin kenno on myös todella surkeasti mitoitettu eikä 60 asteinen moottorikaan tunnu vielä juuri miltään. 80 asteessa alkaa sen sijaan tulemaan ihan kunnolla lämmintä kabiiniin. Sähköjärjestelmä on myös vähän kiinan laatua amerikkalaisella suunnittelulla, kun esimerkiksi ajovaloille menevä johdon paksuus on jotain 1 neliömillin luokkaa, tai alle. Erilaisia maadoituspisteitä on vähintään 30kpl eri puolilla autoa ja neki voi enemmän kuin todennäköisesti aiheuttaa jotain häröilyä.

Ilmastointi on 90% myyntiin tulevissa Rameissa rikki, omassa lakkasi mukavasti juuri kesän alkuhelteillä toimimasta vaikka keväällä täytätin sen. Osia olen tilaillut rockautosta eikä niiden hinnoilla pääse köyhtymään sen kummemmin kuin muissakaan vehkeissä. Esimerkiksi joku moottorin ilmansuodatin voi tulla todella paljon halvemmaksi rockautosta, kuin joltain kotimaiselta kauppiaalta. Itellä tosin on vara-autona Volvo V70 niin joutaa odottamaan sen 4-12 päivää jos jotain ratkaisevaa hajoaa. Cumminssiin saa öljynsuodattimia esimerkiksi paikalliselta IKH/Case varaosatiskiltä ja silläkin hintaa kaikki 12,50e. Itellä meni myös pitkä jarruputki polttoainesäiliön ja rungon välistä ja tein siihen uuden putken mikä menee laiskasti ihan toista reittiä.

Pääsääntöisesti nää jenkit on paljon ajettuja mitä myyntiin tulee ja aivan varmasti joka merkkisestä löytyy näprättävää. Kuitenkin puhutaan autoista, minkä valmistusmäärät korimallia kohden on semmoiset 2 miljoonaa kappaletta, vai oliko peräti 2 miljoonaa vuodessa? Dodgen automaatteihin en koskisi pitkällä tikullakaan ja muista merkeistä löytyy sitten taas ne omat murheensa. Dodge puolipitkällä ohjaamolla, pitkällä lavalla ja 3,9 metrin akselivälillä on tehty ajettavaksi suoraan perille, kääntösäde on jonkun paperin mukaan 12 metriä! Ja leveyskin on riittävät 2,2m. Eli käyttöautona voi tulla hankaluuksia esimerkiksi työpaikan parkkipaikan kanssa jos on kovin ahdasta joka kannattaa huomioida tuollaista käyttöautoksi harkitessa.

Millä tommosen muka voisi perustella puolisolle, että miksi hankkia? Parempi keksiä valmiiksi syitä siihen, että miksi sitä ei voi tai kannata myydä!

Viipo
31.08.2019, 23:28
Cumminssi lämpeää todella hitaasti ja sen saa tuntea nahoissaan talvella, koska lämppärin kenno on myös todella surkeasti mitoitettu eikä 60 asteinen moottorikaan tunnu vielä juuri miltään. 80 asteessa alkaa sen sijaan tulemaan ihan kunnolla lämmintä kabiiniin. Sähköjärjestelmä on myös vähän kiinan laatua amerikkalaisella suunnittelulla, kun esimerkiksi ajovaloille menevä johdon paksuus on jotain 1 neliömillin luokkaa, tai alle. Erilaisia maadoituspisteitä on vähintään 30kpl eri puolilla autoa ja neki voi enemmän kuin todennäköisesti aiheuttaa jotain häröilyä.

Ilmastointi on 90% myyntiin tulevissa Rameissa rikki, omassa lakkasi mukavasti juuri kesän alkuhelteillä toimimasta vaikka keväällä täytätin sen.
Pääsääntöisesti nää jenkit on paljon ajettuja mitä myyntiin tulee ja aivan varmasti joka merkkisestä löytyy näprättävää. Kuitenkin puhutaan autoista, minkä valmistusmäärät korimallia kohden on semmoiset 2 miljoonaa kappaletta, vai oliko peräti 2 miljoonaa vuodessa? Dodgen automaatteihin en koskisi pitkällä tikullakaan

No, itellä taas päinvastaset kokemukset. Päivittäisenä käyttöautona on toiminu vallan mainiosti 46RE: llä, ilmastointi on toiminu koko ajan, mitä itellä tai edellisellä omistajalla ollu. Nyt tuli postissa uudet jouset syöttöpumppuun, annosteluventtiilit ja suihkunkärjet. Enää pitäs muokata lisää ahdonalaisen syötön säädintä ja kääntää syöttöpumppua 6° aikasemmalle.

-MaTTi-
01.09.2019, 08:17
Fordia, Dodgea ja Chevya on jokaista tuo 1500:nen malli joka on siis pakettiauto. Sillähän saa ajaa satasta jos on airbag ja ABS. Ilman jompaa kumpaa tai molempia niissäkin 80km/h rajoitus ja jos tarpeeksi vanhan haluaa niin 80 lätkä kaupan päälle jos omamassa on yli 2200kg.
Omamassan raja 80-lätkälle on 1800 kg (1.1.1995 ja sen jälkeen rekisteröidyille 1875 kg).
Kaikkien pakujen 100- ja 80-rajoitukset poistuu 1.6.2020.

veijon-esso
01.09.2019, 08:39
Omamassan raja 80-lätkälle on 1800 kg (1.1.1995 ja sen jälkeen rekisteröidyille 1875 kg).
Kaikkien pakujen 100- ja 80-rajoitukset poistuu 1.6.2020.

Siis poistuuko vanhojenkin?

Luoppis
01.09.2019, 18:15
Päivittäisenä käyttöautona on toiminu vallan mainiosti 46RE: llä, ilmastointi on toiminu koko ajan, mitä itellä tai edellisellä omistajalla ollu.

Automaatissa ratkaisee tietty joka merkissä paljon sekin, mitä huoltoa sille on uransa aikana tehty vai onko mitään. Mutta tollaisena henkisenä varautumisena lähinnä, kun noita vehkeitä on niin laidasta laitaan ja siellä pahemmassa laidassa on ne kalliit remontit tai muuten vaan vaikeasti paikannettavat viat.

ISE
01.09.2019, 18:39
tuppaa olemaan suomessa aika kalliita nämä jenkki lavavehkeet,kuume ollut kova jo vuosia.jos meinaa hankkia ruosteeton. ja siistin käyttöön.

Viipo
01.09.2019, 19:53
tuppaa olemaan suomessa aika kalliita nämä jenkki lavavehkeet,kuume ollut kova jo vuosia.jos meinaa hankkia ruosteeton. ja siistin käyttöön.

Taitaa olla se kysyntä ja tarjonta, niinku Land Cruisereissakin. Halvimmalla pääsee, jos jostain ameriikan huutokaupasta ostaa sokkona jonkun ja laivaa merikontissa Suomeen.

-MaTTi-
02.09.2019, 08:17
Siis poistuuko vanhojenkin?
”Kaikki” tarkoittaa myös vanhoja. ;) Täältä voi tavata lakia: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Lopussa linkki liitteisiin jossa mm. rajoitetut nopeudet.

veijon-esso
02.09.2019, 11:25
”Kaikki” tarkoittaa myös vanhoja. ;) Täältä voi tavata lakia: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Lopussa linkki liitteisiin jossa mm. rajoitetut nopeudet.

Suomessa mikään ei oo ikinä varmaa paitsi epävarmuus kun on autoihin liittyvistä pykälistä kyse. Eli pitääkö tässä ruveta jotain caminoa hankkimaan?! :D

Hautalintu
12.09.2019, 02:38
En tiedä kuinka pitäisi perustella jenkki lavurin ostoa puolisolle, kävi taannoin niin ikävästi että erehdyin komentamaan vaimon suburbanin ohjaksiin.. lopputulos on se että hää halusi jenkin itselleenkin ja ajelee crewcap silveradolla duramax konehuoneessa kehräten nykysin 😂😂