Kirjaudu sisään

View Full Version : Mikä rasva pallloniveliin ja raidetangon päihin


sirrom
01.08.2019, 17:32
Mitä rasvaa suosittelette palloniveliin ja raidetangon päihin.
Nyt on vaihdettu kaikki pallonivelet ja raidetangonpäät sellaisiin missä on rasvanippa ja nyt kiinnostaa mitä olette niihin käyttäneet
Teboilin rasva on se mitä on kylästä ostettavissa mutta toki mobilin tuotteennakin kiinnostaa.
Kyseinen auto an vanha risukeula hiluxi

wikke
01.08.2019, 17:57
Eipä taida todellisuudessa olla niinkään väliä mitä vassua siellä on, vaan sillä että sitä ON. Eivät kuumene tahi ole suunnattoman paineen alla, niin tärkeintä että siellä on jotain liukastetta. Ja ennennen kaikkea että sitä on riittävästi jotta siellä ei ole vedelle tilaa pesiytyä tekemään kurjuuksiaan.

hiluvitkutin
01.08.2019, 18:31
Niinkuin edellinenkin.
Ei oo kummonen homma pumppailla sillon tällön.

Topi1982
01.08.2019, 19:06
Uudenaikaiset tosi luirut rasvat tulevat helpoimmasta tiehyestä ulos eivätkä tunge vesiä yms aineita pois. Ihan tavalliset halvat tökötit taasen tunkevat ei toivotut mössöt ulos. Niitä mie oon käyttäny ja hyviksi todennut ns. offiautoissani.

Timo_L
01.08.2019, 19:12
Onhan rasvoissa toki eroja, mutta kun puhutaan pallonivelistä tai raidetangonpäistä kevyehkössä kalustossa niin ei siellä mitään katastrofia tapahdu jollain peruskökkövaseliinillakaan - eli kuten yllä jo mainittu niin pääasia että on rasvaa.

Itse olen käyttänyt joko Mobilin XHP-222 (sinistä jossain määrin vedenestävää) tai sitten punaisia hyvin tarttuvia, tyyppiä en muista ulkoa. Vakionopeusnivelissä on syytä käyttää siihen tarkoitettua rasvaa, ei ihan mitä tahansa mönjää.

wikke
01.08.2019, 19:24
Uudenaikaiset tosi luirut rasvat tulevat helpoimmasta tiehyestä ulos

Juu nuo "superhyperlithiumgraphiteredbullenergy" kamat ovat oikeasti aika juoksevaa/notkeaa tavaraa ihan vain perinteiseen vaseliiniin verrattuna.

sisua45
01.08.2019, 20:20
Mustaa kunnon grafiittivaseliinia niveliin.

Mutta sitä ei sitten pidä laittaa nopeasti pyöriviin kuula tahi rullalaakereihin, esim pyöränlaakerit, tulee laakerivaurio.

BJ-40/76
02.08.2019, 23:11
Vähiten käytetty on jotain (suola?-)vedenkestävää ns. potkuriakselirasvaa, jota käytän lähinnä veneissä...

Toinen on suuriin nopeuksiin tarkoitettu vaseliini, väriltään vaalean ruskea/tumman keltainen, tyyppiä tai merkkiä en muista (irtovaseliinina pienessä prässissä, ollut jo vuosia...ja aina väärässä paikassa, kun tarvetta olisi....)


Ja ylivoimaisesti eniten käytetty on TB:n musta "moly-" vaseliini, nlgi 2 paksuinen rasva.

Tätä olen käyttänyt, vastoin ohjeita?, myös pyöränlaakereissa, vetonivelissä (-vakionopeus) ja kardaanin ristikoissa.

Hyvin on kestänyt, ainut paikka missä on "rehellisesti" pettänyt, on rälläkän kulmavaihde. (rälläkkä oli sorvissa terän paikalla, kun hiomalaikalla ajelin BJ:n ja HJ:n jakolaatikon rattaiden pintakarkaistuja pintoja pois, kun välitin jakolaatikoita, sorvin pakka pyörimään ns. takaperin n.300 rpm, ja automaattisyöröllä...)

Rälläkän kulmavaihde kävi melko kuumana, kuitenkin alle 100 astetta, sylki ei kiehunut pinnalla, vaikka hioin pari minuuttia kerralla, ja välissä 5 sekunnin tauko....
Tuo TB:n musta moly- vaseliini hajosi? öljyksi, joka vuosi hiljalleen pois, ja sitten semmoiseksi paksuksi vaseliiniksi, joka takertui suojaiseen paikkaan...

-> pitänee ostaa seuraavaksi vaikka tuota noille "nopeille" laakereille: Teboil Multipurpose EP NLGi2


Ja kuten jo yllä moneen kertaan kirjoitettiin, "PÄÄ asia-" on se, että vaseliinia on, ja jos suinkin mahdollista, niin lisätään silloin tällöin sen verran, että "vanha" vaseliini tursuu hivenen ulos.

Siis esim. ohjaus nivelistä ja kardaanin ristikoista, vaseliini työntää epäpuhtauksia ja vettä pois tieltään, ja kun voitelee tiivistekumin ja metallin välin, niin se hylkii vettä.

Ainut nippa, mihin vaseliiniä EI kannata lisätä muutamia painalluksia pari kertaa vuodessa, on kardaanin liuku: JOS sinne painetaan vaseliiniä liikaa, niin topiikin aloittajankin hiluxin takakardaanista pullahtaa peltinen laippa pois liuvusta ristikon vierestä, ja sinne pääsee kertymään kaikkea likaa, ja liuku on väljä yllättävän äkkiä.

Ja vakionopeus- vetonivelissä, ja yleensäkkin nopeissa kohteissa, kuten pyöränlaakereissa, koko tilaa ei saa täyttää kokonaan; vaan jätetään jonkin verran vajaaksi, esim. 1/3 osa.