PDA

View Full Version : Jimny 2019 ajonvakaus ?


Jimny2010
29.07.2019, 11:33
Jimny 2019. Toimiiko ajonvakaus/sutimisen esto nelivedolla, takavedolla, vai molemmilla.
Entä hitaalla nelivedolla. Myyjät luulee, ja arvelee eritavalla. Onkohan jollakulla tietoa.

-MaTTi-
29.07.2019, 13:11
Ei se ajonvakautus ainakaan voi nelikko kiinni toimia kun ei ole keskitasauspyörästöä.

Jimny2010
29.07.2019, 15:16
Teknavin koeajovideossa kuski kertoo ajavansa nelivedolla, ja kehuu ajonvakauksen
kytkeytymistä useasti ? Käyttääkö auto jarruja vakaukseen ?
Itse kaipaisin ajonvakautusta takavetoon. Varsinkin jos on suurin osa kuivaa asfalttia,
ja väliin mustaa jäätä. Ohjekirjahan kieltää nelivedon asfaltilla. Kovasti ihmettelen
automyyjien tietämättömyyttä ko. asiassa.

kenni_
29.07.2019, 16:05
Ei se ajonvakautus ainakaan voi nelikko kiinni toimia kun ei ole keskitasauspyörästöä.

Kyllä isuzussa toimii aina kaikki "avustavat" järjestelmät H2 ja H4 asennossa jos ei erikseen kytke pois. Sit kun vaihtaa hitaalle puolelle niin ainakin ESP kytkeytyy pois, mutta suttaavaa pyörää jarrutetaan edelleen.

G13b
29.07.2019, 19:14
Oma käsitys että sutivan pyörän jarrutus toimii kaikissa vetovaihtoehdoissa.

-MaTTi-
29.07.2019, 20:42
Kyllä isuzussa toimii aina kaikki "avustavat" järjestelmät H2 ja H4 asennossa jos ei erikseen kytke pois. Sit kun vaihtaa hitaalle puolelle niin ainakin ESP kytkeytyy pois, mutta suttaavaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Joo, näinhän se toimii omassakin Toitsussa, tosin kiinteällä puolella sutimisenestokin on pois pelistä, ESP vasta lyhyellä puolella. Meinaan vaan että eipä se ESPi paljoa voi tehdä kun keskilukko on päällä, toisaalta pienestä se on kiinni lähteekö vai eikö lähde, mut jos lähtee niin ei pystyne ottamaan haltuun enää.

-MaTTi-
29.07.2019, 20:44
Teknavin koeajovideossa kuski kertoo ajavansa nelivedolla, ja kehuu ajonvakauksen
kytkeytymistä useasti ? Käyttääkö auto jarruja vakaukseen ?
Itse kaipaisin ajonvakautusta takavetoon.
Ajonvakautus toimii aina jarruilla ja tarvittaessa leikkaa moottorista tehon.

Takavedolla varmasti aina päällä jos ei nappulasta saa pois.

Jimny2010
04.08.2019, 01:41
Kiitos kaikille vastanneille, mutta niin ku automyyjätkin, täällä luullaan ja arvellaan.
Tietoa ei tunnu löytyvän. Älkää missään nimessä ottako itseenne, tietoa vain kaipailen.
Ja kaikki vastaukset ovat eteenpäin. Itse yhden Jimnyn neljällä voltilla ja kierteellä
tuhonneena, kaipaan tietoa, jotta ostanko toisen. Lada Nivan tekniikka oli ihan OK,
mutta siinä oli niin helvetisti vikoja (uudessa). Jimnyssä ei muuta, kuin se peräveto liukkaalla.
Ja hieman se keskitasauspyörästön puuttuminen, eli tönkkö neliveto.
Jos mielenkiintoa riittää, ni kirjoitelkaa ihmeessä. Jopa luuloista ja arveluista.
Autokauppiaille toivoisin lisää koulutusta myytävistä autoista. Ala on toki monipuolinen.

Palex
04.08.2019, 08:36
Jimnyssä ei muuta, kuin se peräveto liukkaalla.
Senkö takia muuttui edellinen Jimny rusinaksi?:D

Jimny2010
04.08.2019, 10:05
Jep, siksi tuli Jimnystä rusina. Kuiva asfaltti, silta yli veden, pieni mutka ja töyssy, mustaa jäätä, ja silmänräpäyksessä lepikkoon. Onneksi kori kesti kaiken.
Neliveto ja nastat olis varmaan estäneet. Kitkojen kuviot oli hyvät, mutta 8 vuotta vanha kumi oli jo kovaa.
Ostikohan joku palstalainen Jimnyn ? Oli kova huutokauppa vakuutusvarikolla. Sai todella hyvän koneen ja tekniikan.

jmk
04.08.2019, 10:11
Tuskin tuollaisessa tilanteessa pelastaa mikään ajonvakautus järjestelmä

wikke
04.08.2019, 10:33
Tokkopa.

kenni_
11.08.2019, 16:35
Hetken aikaa kun odottelet niin pääset ite testaamaan kuinka toimii.. :D

wikke
11.08.2019, 16:40
Hetken aikaa kun odottelet niin pääset ite testaamaan kuinka toimii.. :D

Minkäs tilasit?

kenni_
11.08.2019, 19:19
Minkäs tilasit?

En mä tilannu mitään, mutta ajattelin että kun liukkaat tulee niin käy koeajamassa kuinka se esp toimii nelikolla :D

veijon-esso
12.08.2019, 13:51
Kovasti ihmettelen
automyyjien tietämättömyyttä ko. asiassa.

Mä en ihmettele yhtään! :D:D

Luoppis
12.08.2019, 17:21
https://www.bigjimny.com/mediawiki/index.php/Electronic_Stability_Control_and_Traction_Control_ systems

"Jimnys 3, which have ESC, have in fact two separate systems - ESC and TC.

ESC works only in 2WD-H and 4WD-H mode.
It is ON by default, but it can be turned OFF by the driver.
ESC is useful on-road, but rather useless off-road.
In 2WD-H and 4WD-H modes, the ESC system is useful to prevent vehicle from skidding or spinning out during relatively high velocities on bends etc.
ESC turns OFF automatically (if it has not already been turned OFF by the driver) when 4WD-L transmission mode is engaged."

Eli suomeksi lyhennettynä: ECS = ajonvakautus, joka on oletuksena käytössä takavedolla ja nopealla nelivedolla. ECS kytkeytyy pois joko napista tai viimeistään kytkettäessä hidas neliveto. Ei vissiin puhuta, että meneekö TC eli luistonestokin pois päältä itsestään hitaalla nelikolla?

Lähde on fanisivusto, ei valmistajan virallinen. Jos ajat nopealla nelivedolla ojaan tämän tiedon takia, teet sen täysin omalla vastuullasi:eek:

kenni_
12.08.2019, 19:42
Eli toimii sitten samanlailla kun isuzussa. Luistonesto toimii hitaalla puolella sillai että sutivaa pyörää jarrutetaan, mutta ei mitään tehoja leikkaa. Se ESC leikkaa tehotkin.

veijon-esso
13.08.2019, 07:41
Aina kun auto menee ojaan, se on auton syy ja joku ihmetekniikka olisi siltä pelastanut. Varsinkin jos auto tekee voltteja. Ei tarvita kuin voltinestojärjestelmä. :D

kenni_
13.08.2019, 08:26
Ei tarvita kuin voltinestojärjestelmä. :D

Milläs valot sitten pelaa? 😆

Mika_T
13.08.2019, 12:15
Ja hieman se keskitasauspyörästön puuttuminen, eli tönkkö neliveto.



Onko uudessakin "tönkköneliveto"
Ei siinä mikään ajonvakautus voi silloin nelivedolla KUNNOLLA toimia.
Tulee mielenkiintoisia tilanteita kun ajonvakautus keksii jarrutella jotain rengasta ja jarruttava vaikutus menee jakoloovan läpi toisellekkin akselille. :D

Eikä se ajonvakautus myöskään kumoa fysiikanlakeja.

Jimny2010
14.08.2019, 21:04
Se ”tönkkö neliveto” on mielestäni Jimnyn huonoin puoli. Mutkissakin olisi pelkkä etuveto parempi.
Osaako joku kertoa, miksi Jimny ei ole kaksivetoisena etuveto. Olis noin lyhyellä akselivälillä mielestäni
paljon parempi. Ja joo, en usko itsekään, että omassa volttitilanteessani olisi mikään auton ominaisuus
auttanut. Paitsi juuri tuo, että olisi ollut etuvetoinen. Ohjekirjakin kieltää asfaltilla ajon nelivedolla.

Palex
15.08.2019, 05:26
No laita nelivedolle, ota takakardaani irti ja kokeile onko parempi ajaa etuvedolla. Ei ole... :rolleyes:

Jos Jimny olisi etuvetoinen vajaavedolla, niin itse ajaisin kyllä sitten jollain muulla vehkeellä ainakin. Jos ei takatuuppari pysy hanskassa, niin sitten vaan jotain shittymaasturia katselemaan suosiolla.:D

G13b
15.08.2019, 08:16
Kesällä takavedossa ei ole mitään ongelmaa, liukkaalla kannattaa ajaa nelivedolla oli siellä lumen/jään alla asfalttia tai mitä tahansa. Itellä vielä four seasonit vuoden ympäri, jäällä pikkujännää jarrutuksissa.

veijon-esso
15.08.2019, 08:20
Etuveto on automailman paskin keksintö! Halvempi valmistaa ja vuosien saatossa myyty se ihmisille hyvänä ideana.

:D:D:D:D:D
Miksi suurin osa autoista olisi etuvetoja jos se etuveto olisi niin huono..!? :D:D:D:D:D

wikke
15.08.2019, 16:21
Itellä vielä four seasonit vuoden ympäri, jäällä pikkujännää jarrutuksissa.

No on varmasti "jännää" jos lisuttelee menemään samoilla kumeilla kesät talvet vuodesta toiseen!

Tuohon Esson toteamukseen, niin silloin kun etu- takavetosten määrä vielä oli vielä Nykäsen mitalla "fifty sixty", niin enemmän ulosajoja taisi olla etuvetoisilla...

Jimpat aavistuksen aliohjautuvia takafudulla kuivallakin, niin mitäpä ne olisivat sitten etuvetoisena märällä/oikeasti liukkailla? :D Kunnon pässejä puskemaan...

Luoppis
16.08.2019, 14:24
Onko uudessakin "tönkköneliveto"
Ei siinä mikään ajonvakautus voi silloin nelivedolla KUNNOLLA toimia.
Tulee mielenkiintoisia tilanteita kun ajonvakautus keksii jarrutella jotain rengasta ja jarruttava vaikutus menee jakoloovan läpi toisellekkin akselille. :D

Eikä se ajonvakautus myöskään kumoa fysiikanlakeja.

Voihan keskitasauspyörättömällä nelivedollakin jarruttaa sisämutkan pyöriä jos vaan jollain ihmeen kaupalla ulkokurvin pyörät pysyy keskenään samalla pyörimisnopeudella = kardaanit ei pyri pyörimään eri vauhtia. Tuossa Jimmyssä ei liene kuitenkaan kitkalukkoa takana? Mutta niin kuin tuossa lukeekin, niin ei se KUNNOLLA voi silloinkaan toimia. Parempi varmasti kun ei mitään, mutta ei se fysiikan lakeja kumoa. Kai ne insinöörit on miettiny ton asian siihen malliin, että se toimii "odotetusti" eikä aiheuta jotain ihan päinvastaista vaikutusta, kuin kuljettaja rattia johonkin suuntaan kääntäessä odottaisi.

Timo_L
16.08.2019, 16:30
Se ”tönkkö neliveto” on mielestäni Jimnyn huonoin puoli. Mutkissakin olisi pelkkä etuveto parempi.
Osaako joku kertoa, miksi Jimny ei ole kaksivetoisena etuveto. Olis noin lyhyellä akselivälillä mielestäni
paljon parempi. Ja joo, en usko itsekään, että omassa volttitilanteessani olisi mikään auton ominaisuus
auttanut. Paitsi juuri tuo, että olisi ollut etuvetoinen. Ohjekirjakin kieltää asfaltilla ajon nelivedolla.

No osta joku etuvetokinneri tai etuvetoon perustuva haistapaska- katumaasturi, jos noin paljon takavedolla ajo huolettaa :D Tai vaihtoehtoisesti opettele ajamaan.

Se 20 vuotta mitä minulla on ollut ajokortti, niin sinä aikana kolme etuvetoa ja osin niiden kanssa samaan aikaan yhteensä 6 eri takavetoista tai nelivetoa mitkä saa takavedoksi. Kaikista paskimmat autot AINA talvella on olleet ne etuvedot ihan miltä vain kantilta katsottuna. Ihan idiootin keksintöjä jos minulta kysytään.

wikke
17.08.2019, 05:01
Ja joo, en usko itsekään, että omassa volttitilanteessani olisi mikään auton ominaisuus
auttanut. Paitsi juuri tuo, että olisi ollut etuvetoinen.

Sorry, mutta pistää kyllä naurattamaan tuo: "En muuten olisi kulkinetta kaseikossa pyöritellyt, mutta kun ei ollut etuveto...". :D

Toisaalta tuossa sinäänsä vinha perä, jos Palex:in ehdottamaa kokeilet, niin tuskin ainakaan vähäänkään mutkaisemmalla tiellä liukkailla voltteihin tarvittavia nopeuksia ajat... ;)

Jimny2010
17.08.2019, 10:32
En usko, että olisi pyörillään kääntynyt selkä menosuuntaan, jos olisi
ollut neliveto kytkettynä. Tie nyt vaan oli pääosin kuivaa asfalttia,
paitsi suntin sillan jälkeen oli mustaa jäätä. Jyrkkä alamäki, jonka jälkeen
jyrkkä ylämäki. Pieni pomppu ja vähän oikealle käännöstä, niin silloin perä
siirtyi eteen, ja joku pyöristä meni asfaltin ulkopuolelle. Neliveto, tai etuveto
ei olisi sitä tehnyt. Kohta 50 vuotta erilaisia autoja ajaneena, ei kohdalleni
ole sattunut yhtä ”herkkäperäistä” autoa, kuin Jimny. Oma mokani oli ne
8 vuotta kesät talvet ajetut kitkat, joissa ei ollut jäällä enää mitään pitoa.
Säästin väärässä paikassa. Ja olis mun tietysti pitänyt ottaa ne suntin
sääolot huomioon, siellä on usein mustaa jäätä.
Ja joo, nauratti se minuakin. Heti kun pääsin romusta ehjänä ulos !

Palex
17.08.2019, 11:58
ei kohdalleni
ole sattunut yhtä ”herkkäperäistä” autoa, kuin Jimny.
Kokeile ajaa lukkoperäistä SJ:tä talvella takavedolla...

Ja silläkin pysyy kyllä tiellä.:rolleyes:

Heguli
17.08.2019, 15:16
Kokeile ajaa lukkoperäistä SJ:tä talvella takavedolla...

Ja silläkin pysyy kyllä tiellä.:rolleyes:

Sen verran on pakko kommentoida, että onhan tollanen SJ410 tai Jimny pelkällä takavedolla aika paska ajettava liukkaalla kelillä :) Kyllä sillä ehkä pääsee eteenpäin ja pysyy jopa tiellä mutta ajonopeudet on pidettävä erittäin maltillisina.

Palex
17.08.2019, 16:42
Sen verran on pakko kommentoida, että onhan tollanen SJ410 tai Jimny pelkällä takavedolla aika paska ajettava liukkaalla kelillä :) Kyllä sillä ehkä pääsee eteenpäin ja pysyy jopa tiellä mutta ajonopeudet on pidettävä erittäin maltillisina.
No onhan ne paskoja ja äkkipikaisia, mutta siksi täytyykin tiedostaa millä ajaa ja ajaa myös sen mukaisesti.