Kirjaudu sisään

View Full Version : Range Hesarissa


-MaTTi-
22.07.2019, 20:48
https://www.hs.fi/autot/art-2000006181159.html
Helsinkiläismies entisöi 1970-luvun maastoauton ja myy sitä nyt liki sadallatuhannella eurolla

Klassikkoautojen kaupassa on nyt ostajan markkinat, autoja on tarjolla paljon ja hinnoissa on jopa tinkimisen varaa.
https://hs.mediadelivery.fi/img/658/f7d6ff27277f4a6f9e87bcf467c3c0f2.jpg

Punainen Range Rover ostettiin alun perin uutena Suomeen vuonna 1971. Auto on mallin ensimmäistä vuosikertaa. (KUVA: MANU TUPPURAINEN)
Manu Tuppurainen
Julkaistu: 22.7. 15:08 , Päivitetty: 22.7. 15:11

HELSINKILÄINEN Harri Asunta kääntää virta-avaimesta. Auton 3,5-litrainen V8-bensiinimoottori hyrähtää käyntiin. Moottorin käyntiääni on todella tasaista.

”Moottori on täysin läpi käyty. Koko entisöintiprojektia on viety eteenpäin viiden vuoden aikana”, Asunta sanoo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY

Vuoden 1971 Range Roverin uudistamiseen on käytetty lähes tuhat tuntia, mutta joitakin kohtia on vielä tekemättä. Ohjaamossa kardaanitunnelin päällä oleva matto on revennyt monesta kohdasta.

”Tätä mattoa ei saa oikein mistään. Parempi pitää se tuollaisena eikä lähteä vaihtamaan, ennen kuin löytää jostain oikean materiaalin”, Asunta sanoo samalla vääntäen auton rattia hampaat irvessä.

https://hs.mediadelivery.fi/img/468/e10ef129d911499fbff56ba0f09b4ee0.jpg
Harri Asunta on entisöinyt klassikkomaasturia viiden vuoden ajan. (KUVA: MANU TUPPURAINEN)
Vanhassa maastoautossa ei ole ohjaustehostinta, ja ohjaus on sen vuoksi todella jäykkä ahtaissa paikoissa pyöritellessä.

ASUNNAN ohjastama maasturi on ensimmäistä koskaan valmistettua vuosimallia klassisesta Range Roverista.

Brittiläisen Land Roverin valmistama Range Rover näytti suunnan sille, kuinka suunnitellaan nelivetoinen ja todella maastokelpoinen, mutta samalla hyvillä henkilöauton ominaisuuksilla varustettu luksusluokan auto.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY

”Meni vuosia, ennen kuin Mercedes teki G-mallin”, Asunta sanoo.

Mercedes-Benzin ensimmäinen G-maastoauto esiteltiin vasta vuonna 1979.

ALKUPÄÄN Range Rovereiden hinnat entisöityinä ja kunnostettuina ovat huipussaan. Harri Asunta on klassikkoautojen kauppias, ja hänen oma arvionsa on, että käypä hinta tälle Rangelle on tällä hetkellä 89 000 euroa.

”Range oli pitkään ainoa ja ylivoimainen, ja se on yksi tekijä, miksi ne viehättävät ja minkä vuoksi ne ovat haluttuja”, Asunta sanoo.

Asunnan mukaan klassikkoauton arvoa voi määritellä muukin asia. Harvinaisuus voi nostaa hintaa kovastikin.

”Jos jotain autoa on valmistettu vaikka 1 000 kappaletta, mutta automerkkiä ei ole enää edes olemassa, se ei välttämättä takaa sille korkeaa arvoa. Myös automerkin tunnettuus voi vaikuttaa sen arvoon merkittävästi”, Asunta sanoo.

https://hs.mediadelivery.fi/img/468/57c2c1e34b444bd69ad38fa5cb658c5b.jpg
Vanhan auton entisöinnissä yksityiskohdilla on väliä. (KUVA: MANU TUPPURAINEN)
Land Roverin tehtaalta voi ostaa alkuperäisen ensimmäisen valmistusvuoden, vuosimallin 1971 Rangen viimeisen päälle entisöitynä 160 000 punnan eli noin 180 000 euron hintaan. Seuraavan vuoden mallin saa 135 000 punnalla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY

ASUNNALLA myynnissä oleva punainen Range Rover on hankittu alun perin Porin lähelle Lavialle Kampin Sahan käyttöön. Sieltä se monien vaiheiden jälkeen päätyi Asunnalle vuonna 2014.

”Pyrin selvittämään kaikkien autojen kaikki taustat niin hyvin kuin mahdollista. Tänä päivänä se on internetin myötä suhteellisen helppoa”, Asunta sanoo.

Range Rovereita löytyy Suomesta melko hyvin, koska niitä tuotiin aikoinaan paljon maahan. Nelivetoisilla maastokelpoisilla autoilla oli verovapaus, koska valtio halusi sellaisia Suomeen. Kriisitilanteen tullen autot olisi voitu ottaa puolustusvoimien käyttöön.

Vaikka lähes 50 vuotta vanha Range Rover on tällä hetkellä melko harvinainen ja hyvissä hinnoissa, Asunta sanoo, että kukaan Suomessa ei ole valmis maksamaan siitä pyydettyä hintaa. Suomessa klassikkoautojen hintaa vääristää korkea autoverotus.

”Uudet autot ovat niin kalliita ja klassikkoautokulttuuri ei ole meillä niin iskostunut”, Asunta sanoo.

SUOMESSA klassikkoautojen hintoihin vaikuttaa myös maamme hieman syrjäinen sijainti. Hinnat pysyvät sen vuoksi maltillisimpina, koska mahdolliselle ostajalle tulee auton hankittuaan vielä suuremmat rahtikulut päälle.

Asunnan mukaan potentiaaliset ostajat Suomessa ovat kahden käden sormella laskettavissa. Suurin osa autojen kyselyistä tulee ulkomailta. Hyvin mahdollista siis on, että punainen Rangekin päättyy jossain vaiheessa ulkomaille.

https://hs.mediadelivery.fi/img/468/def43a26a04a43578826f025c346485a.jpg
Range Roverin ensimmäisen vuosimallin tunnistaa muun muassa siitä, että C-pilari, eli auton katon takimmainen pilari on korin värinen, uudemmissa malleissa pilari on pinnoitettu vinyylillä. (KUVA: MANU TUPPURAINEN)
Harri Asunta sanoo, että kun joku alkuperäinen Suomi-auto tulee kaupan, hän pyrkii aina selvittämään mahdollisuuksien mukaan tiedossa olevien suomalaisten ostajien tilanteen. Hän haluaa, että alun perin uutena Suomeen tuodut autot säilyisivät Suomessa.

”Oikeastaan yksi auto on ainoastaan jäänyt harmittamaan, senkin kohdalla tarkistin joka paikasta, että olisiko sen joku voinut pelastaa Suomeen. Se oli Suomeen uutena myyty 1980-luvun Ferrari, joka päätyi sitten ulkomaille”, Asunta sanoo paljastamatta autosta sen enempää.

HARRI ASUNTA on toiminut muun muassa 15 vuotta Porsche-autojen myyjänä Suomessa. Klassikkoautoja hän on myynyt nyt työkseen vuodesta 2013. Sinä aikana on nähty niin hyviä kuin huonojakin aikoja.

”Esimerkiksi vuonna 2015 kauppa kävi hyvin, mutta nyt markkinat ovat hiljaiset kansainvälisestikin”, Asunta sanoo.

Klassikkoautojen markkinat ylikuumenivat muutama vuosi sitten. Sijoittajat ostivat paljon autoja, kun tuntui, että niiden hinta vain nousee. Se johti siihen, että autoja alettiin ”tehtailemaan” ja entisöimään entistä kiivaammin. Yhtäkkiä kävikin niin, että kupla puhkesi, ja autot eivät menneetkään enää kaupaksi.

”Nyt varastoissa on hyvin autoja ja ostajan on varaa valita juuri sellainen auto kuin haluaa. Ja myös tinkiä hinnasta”, Harri Asunta sanoo.

Harri Asunnan mukaan autoalaa hillitsee nyt myös ilmastokeskustelu. Jotkut ovat alkaneet suhtautua vanhoihin autoihin vihamielisemmin.

”Kyllähän vanhempi auto saastuttaa, mutta yleisesti ottaen tällaisilla ajetaan aika vähän”, Asunta sanoo.

Vormula77
23.07.2019, 07:01
Siinähän olis ollut hyvä auto eurotrialiin.

RR82
24.07.2019, 17:16
Kallishan tuo on mut olisi tuo hieno. Ehkä upeampi olisi vielä range joka oli valmistenumeroltaan ensimmäinen, sitä joitain vuosia takaperin englannissa kaupattiin jossain huutokauppa sivustolla 135000punnan hinnalla. se olisi ollut aarre.

Palex
25.07.2019, 17:10
se olisi ollut aarre.
Toisen romu on toisen aarre?:D

rane58
27.07.2019, 01:01
Ostajalla täytyy olla papua lompuukissa ja hauberissa....! :D
-Lompsassa, maksaa pirusti....:o
-Hauberissa, ei ohjaustehostinta.... :p

JasuT
05.08.2019, 21:44
Ei ole Suomessa enää tämä Range, meni Hollantiin vaihdossa...

Tuli oltua muuten jutuissa herra Asunnan kanssa, siinä sit puheeksi jotenkin eksyi tuo Rangekin...

Kaitsu67
05.08.2019, 23:17
Ei ole Suomessa enää tämä Range, meni Hollantiin vaihdossa...

Tuli oltua muuten jutuissa herra Asunnan kanssa, siinä sit puheeksi jotenkin eksyi tuo Rangekin...

Asunnalla on ollut noita entisöityjä Classicceja myynnissä vuosia, tuppaa vaan hinnat olemaan niin kovia, että ei taida ostajia Suomesta helpolla löytää ja siksi menevät ulkomaille.